Diósgyőri Munkás, 1982. június-december (37. évfolyam, 22-52. szám)
1982-11-23 / 47. szám
VILÁG PROLETÁRJAI. EGYESÜLJETEK! A LENIN KOHÁSZATI MÜVEK ÉS A DIÓSGYÖRI GÉPGYÁR PÁRTBIZOTTSÁGAINAK MITNAPIA XXXVII. ÉVFOLYAM, 47. SZ. AHA I KOKIM 1981. NOVEMBER 33, „A gép forog" „Be van fejezve a nagy mű, igen. A gép forog ...” juthatnak eszünkbe Madách Imre szavai, melynek a folytatása már nem illik ide, hiszen „Az ember tragédiájában” az áll, hogy. .. az alkotó pihen.” Diósgyőrben nem pihennek az alkotók! A munka lendülete nem törhet és nem is törik meg, hiszen szinte munkára éhesen várták a kohászok, hogy olyan berendezés, olyan új, korszerű technika kerüljön a kezükbe, amivel minden korábbinál eredményesebben, pontosabban, gyorsabban és jobban dolgozhatnak. És ez megszületett 1977 végén, amikor még hatalmas gödrök tátongtak a leendő acélmű helyén, sok ember figyelte az első mozdulatokat, az alapkő letételének emlékezetes pillanatait. És mindenki érezte, tudta, hogy ezzel a mozdulattal, ezzel az eseménnyel egy olyan munka kezdődik, indul meg, amire alig-alig volt példa a magyar vaskohászat történetében. Diósgyőr korszakos éveket élt az elmúlt négy esztendő során. Olyan jelentőségű volt ez a négy év, amihez hasonlót, hozzá méltót csak a 200 évvel ezelőtti gyáralapítás, a 100 évvel ezelőtti acélgyártás megindítása és az 1945-ben kezdődő újjáépítés jelentett. Az 1970-es, 80-as évek fordulója gyártörténeti jelentőségűek az LKM életében. Olyan erőket, olyan műszaki készültséget, olyan munkalendületet sikerült itt megvalósítani, ami határainkon túl is becsületet vívott ki a magyar kohászoknak, sőt ezen túlmenően az egész magyar népnek. Mint minden nagy alkotás, ez sem született meg simán, viták, zökkenők, megtorpanások nélkül. Számos helyzetben kellett a legnagyobb gondossággal, vasfegyelemmel figyelni azokra az időnként ellentétes érdekekre, szempontokra, amelyek kialakultak az építkezés, a beruházás során. A koordinálás nagy feladatát vállalta magára a párt és becsületes, szakmai maximumot nyújtó munkát végeztek a szakemberek. Emberek százai, sőt, bátran mondhatjuk, hogy ezrei érezték azt a fantasztikus felelősséget, amit ez a munka jelentett. Sorsok alakultak, életek váltak teljessé, az alkotás lehetőségétől, örömtelibbé. És épült, növekedett, gyarapodott a mű. A gödrök helyére fantasztikus mennyiségű beton, vas, acél került. Álltak az alapok, kibújtak a földből a tartóoszlopok, körvonalazódott az épület, majd elkezdték mindezt feltölteni műszaki tartalommal, egymás után kerültek a helyükre a technológiai berendezések, a termelőegységek, egyre teljesebb és egészebb lett az acélmű. Örömteli volt nézni, hogy olyasmi születik, amire hosszú-hosszú évtizedekig büszkék lehetnek majd Diósgyőrben. És néha megálltunk egy pillanatra kifújni a munka fáradalmait, egy kicsit ünnepelni, de ezek az ünneplések sem munka nélkül teltek el, hiszen amikor megjelent az első adag acél a konverterben, amikor kifogták az első szálakat a folyamatos acélöntőgépből, amikor felizzott az acél az új elektrokemencében, mindig dolgoztak, izgultak, bizonyítottak a tervezők, beruházók, szerelők, termelők. Ez a munka most már a végéhez ért, és itt áll előttünk mindaz, amit gondos és okos fejek elterveztek, szorgalmas és lelkes építők felépítettek és a nagy feladatot átérző szerelők üzembe helyeztek. 4 ,. ,,,, fnrfUf ' ’- de nem pihen, nem-pihenhet - e az alkotó, hiszen most következik az a korszak, amikor napról napra újabb és újabb adagokat kell gyártani. E rendhagyó lapszámunkkal az építőket, üzemeltetőket köszöntjük. flélkrónika Nagy jelentőségű eseményekben bővelkedett a Lenin Kohászati Művekben az 1977- es év utolsó előtti napja. Délelőtt 11 órakor helyezték el ünnepélyes keretek között a 10 milliárdos beruházással épülő acélmű alapkövét. (1978. január 3.) A kombinált acélmű főcsarnokának hatalmas súlyú, különleges oszlopait építik az ÉÁÉV emberei. A tartópillérek mélyen lenyúlnak a föld alá, amelyek tartják majd a 60 méteres magasságba nyúló acélszerkezeti monstrumot. A nagy mű fokozatosan, a tervek nyomán életre kel . . . (1978. február 14.) A munkaterv szerint halad az építkezés. Most a felvonulási épületeken kívül az acélcsarnok mintegy 20 alapját készítjük. (1978. március 21.) Július 20-tól hozzákezdenek a főcsarnok acélszerkezeti szereléséhez. Ugyancsak elkezdődik az oxigéngyár építése is, amely hosszú időn át váratott magára. (1978. július 11.) Felállították az első oszlopot. (1978. augusztus 8.) A kombinált acélmű beruházásának terve rendkívül feszes — mutatott rá Szabó János államtitkár — és emiatt ezt a programot már nem lehet gyorsítani, hanem arra kell ügyelni, hogy a tervet mindig időarányosan teljesítsék. (1978. október 17.) A Lenin Kohászati Művek és a kombinált acélmű nagyberuházás megvalósításában részt vevő vállalatok december 5-én, kedden délután, szocialista együttműködési szerződést írtak alá. (1978. december 12.) (Folytatás a 8. oldalon) Gyártörténeti pillanat: mintavétel a konverterből Áll az első oszlop Szervezés és ellenőrzés A beruházást segítő politikai munkáról A kombinált acélmű építését már az alapkő letétele előtt gyárunk, városunk, országunk egész társadalma nemcsak gazdasági, műszaki feladatnak, hanem politikai munkának is tekintette. Mint minden, ami társadalmunk fejlődését, az emberek élet- és munkakörülményeinek javítását, formálását szolgálja, ez a rendkívül nagy feladat is pártunk becsületbeli ügyévé lett. A pártélet egyik alapelemévé vált a kombinált acélmű beruházás pontos és rendszeres nyomon követése, a felmerülő problémákban való aktív részvétel, a munka során jelentkező nehézségek minél hatékonyabb, minél gyorsabb és legoptimálisabb megoldása. Ez a munka lehetőséget teremtett arra, hogy felelősségvállalásról, szakértelemből és kommunista helytállásból vizsgázzanak mindazok, akik részt vettek benne. Tízmilliárd forint okos „elköltése” rendkívül szerteágazó, nagyon bonyolult feladat. Egy ilyen beruházás műszaki, gazdasági, technikai megszervezése egyben politikai tett is. Igazi tetteket viszont ma már — amilyen ez a beruházás is volt —, a kollektívák összefogó, egymást kisegítő ereje nélkül nem lehet végrehajtani. Ezt a kollektívizmust jelzi az a számos értekezlet, tanácskozás, szemle, amely végigkísérte a kombinált acélmű építését. Néhány adat: Az LKM párt-végrehajtó bizottsága 1977. július 28-a és 1982. május 20-a között nyolc alkalommal, a pártbizottság 1977. augusztus 16-a és 1981. június 25-e között öt alkalommal ülésezett ebben a témában. 1977. november 22-e és 1980. szeptember 25-e között hét alkalommal tartottak Diósgyőrben, a beruházásban részt vevő vállalatok, valamint az irányító felsőbb szervek részére pártkoordinációs értekezletet az MSZMP Miskolc városi Bizottsága szervezésében. 1977. június 24-e és 1982. június 4-e között 11 alkalommal tartottak államtitkári és miniszterhelyettesi szemlét és értekezletet, melyeken a soron levő gazdasági, műszaki feladatok mellett megtárgyalták a beruházást segítő politikai tevékenységet is. Miskolc város Pártbizottságának Végrehajtó Bizottsága 1982. június 22-én tárgyalta meg a diósgyőri új acélmű beruházás tapasztalatait, eredményeit. A beruházást segítő politikai munka alapját a városi pártbizottság végrehajtó bizottságának 1977. szeptember 20-án elfogadott intézkedési terve jelentette. Ez leszögezte, hogy a politikai munka alapvető célja: a politikai munka sajátos eszközeivel elősegíteni, szervezni és ellenőrizni, hogy a beruházás a jóváhagyott tevékenységnek megfelelő tartalommal, határidőre és az előirányzott költségeken belül valósuljon meg. Ugyancsak intézkedési tervet dolgozott ki az LKM pártbizottsága, amelyben megfogalmazódott, hogy a feladatok végrehajtása során érvényt kell szerezni a kommunisták személyes példamutatásának, és ebben a vezetők járjanak élen. A tömegpolitika és tömegpropaganda eszközeivel biztosítani kell, hogy a területen dolgozó kommunisták és pártonkívüliek a a megoldandó gazdasági feladatot és ennek jelentőségét kellően megismerjék és ennek nyomán széles körű aktivitás bontakozzon ki. Ez a széles körű aktivitás valóban kibontakozott. Minden gyáregység, minden alapszervezet kommunistái megértették, hogy ez a beruházás nemcsak az acélmű, hanem az egész kohászat ügye. Ennek következtében az LKM- ben folyó gazdasági munkák legelejére a kombinált acélmű beruházás került. A beruházásban részt vevő vállalatok első koordinációs értekezletén az LKM vb-re(Folytatás a 2. oldalon) Rengeteget munkálkodtak a politikai munkások is, amíg az első csapolást megelőzte a hagyományos kongatás A kombinált acélmű látképe a Varga-hegy felől. A beruházás roppant méreteire jellemző, hogy a főcsarnok 30 ezer négyzetméteres és 888 ezer légköbméteres. \