Dobrogea Nouă, iulie 1959 (Anul 12, nr. 3394-3420)

1959-07-21 / nr. 3411

PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, UNIȚI-VA! Organ al Comitetului Regional P. M. R. Constanța și al Sfatului Popular Regional ANUL XII Nr. 3411 MARII 21 IULIE 1959 4 pagini 20 bani Chemările C. C. al P. M. R cu prilejul celei de-a XV-a aniversări a eliberării patriei de sub jugul fascist _1. Trăiască 23 August, ziua eliberării României de sub jugul fascist, cea mai mare sărbătoare națională a poporului român I 2. Cinste ți glorie forțelor patriotice populare, care sub conducerea Partidului Comunist Român au înfăptuit insurecția armată și au doborît dictatura militară fascistă . 3. Slavă Armatei Sovietice eliberatoare, soldaților, ofițerilor și generalilor ei care și-au vărsat sîngele pentru eliberarea țării noastre de sub jugul fascist I 4. Glorie soldaților, ofițerilor și generalilor Armatei Romine, care au luptat umăr la umăr cu vitejii ostași sovietici pentru zdrobirea hitlerismului, pentru eliberarea patriei noastre . Trăiască în veci frăția de arme romino-sovietice I 5. Trăiască poporul romin - constructor al socialismului I G. Trăiască și să se întărească puternicul lagăr socialist în frunte cu Uniunea Sovietică - bastionul de neclintit al păcii și socialismului ! Trăiască unitatea de nezdruncinat, colaborarea și intr-ajutorarea frățească dintre țările socialiste care merg în front comun spre înfăptuirea profețului țel, comunismul ! 7. Trăiască atot biruitoarea învățătură marxist-leninistă, (falrul călăuzitor al mișcării comuniste și muncitorești internaționale ! 8. Trăiască prietenia și colaborarea între toate popoarele pentru triumful politicii de coexistență pașnică intre state, fără deosebire de sistem social, pentru înlăturarea războiului din viața internațională ! Trăiască pacea in întreaga lume ! 9. Popoare din țările balcanice ! Să ne unim eforturile pentru ca Balcanii să devină o zonă fără arme atomice și arme rachetă, o zonă a păcii și prieteniei ! 10. Salut fierbinte și urări de noi victorii gloriosului popor sovietic în opera măreață de construire a comunismului ! Caldă recunoștință Uniunii Sovietice pentru ajutorul internaționalist frățesc acordat țării noastre în consînarea socialismului I Trăiască și să se întărească in veci prietenia indestructibilă și colaborarea frățească între poporul român și popoarele Uniunii Sovietice . 11. Slavă gloriosului Partid Comunist al Uniunii Soviete, detașamentul de frunte al mișcării comuniste și muncitorești internaționale în lupta pentru pace, democrate și socialism . 12. Salut frățesc popoarelor din R. P. Chineză, R. P. Albania, R. P. Bulgaria, R. Cehoslovacă, R.P.D. Coreeană, R. D. Germană, R. P. Mongolă, R. P. Polonă, R. P. Ungară, R. D. Vietnam, care construiesc cu succes socialismul și luptă pentru apărarea păcii în întreaga lume ! Trăiască și să se întărească prietenia și colaborarea între poporul român și popoarele țarilor lagărului socialist ! 13. Salut frățesc oamenilor muncii din R.P.F. Iugoslavia ! Trăiască prietenia între poporul romín și popoarele Iugoslaviei I 14. Oameni ai muncii din Republica Populară Romina ! Să întîmpinăm cea de-a XV-a aniversare a eliberării patriei - măreața sărbătoare a poporului romín - cu noi succese în opera de construire a socialismului în patria noastra ! 15. Oameni ai muncii . Măsurile adoptate de recenta plenară a Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Romin cu privire la noua ridicare a nivelului de trai al poporului sunt rodul muncii voastre eroice pentru construirea socialismului, înainte pe drumul dezvoltării economiei naționale și al creșterii bunăstării poporului muncitor ! Munciți cu avînt pentru îndeplinirea și depășirea sarcinilor puse de plenară ! Luptați pentru sporirea continuă a productivității muncii, reducerea prețului de cost și îmbunătățirea calității produselor I Introduceți pe scară largă ți folosiți tehnica avansată I 16. Muncitori siderurgiști și metalurgiști I Dați patriei mai multă fontă, oțel, laminate, metale neferoase ! Folosiți la maximum capacitatea agregatelor I îmbunătățiți calitatea și ieftiniți costul produselor I 17. Oameni ai muncii din industria construcțiilor de mașini și din industria energetică 1 Construiți mașini de mare randament, la nivelul tehnicii celei mai avansate. Faceți economie de metal I Sporiți producția de energie electrică I 18. Muncitori, ingineri și tehnicieni din industria minieră ! Luptați pentru îndeplinirea și depășirea planului de producție ! Aplicați pe scară largă metodele de mare productivitate ! Folosiți la maximum capacitatea utilajelor! Reduceți continuu costul producției ! 19. Muncitori, ingineri și tehnicieni din industria petroliferă ! Valorificați ci mai bine țițeiul și gazele extrase, dați produse de calitate superioară ! Luptați pentru sporirea rezervelor de țiței și gaze ! Reduceți cheltuielile de foraj, extracție și prelucrare ! 20. Muncitori, ingineri și tehnicieni de pe șantierele de construcții ale întreprinderilor industriei chimice I Muncții cu perseverență și elan pentru a asigura darea în funcțiune în termen și înainte de termen a noilor obiective industriale . Oameni ai muncii din industria chimică I Dau cantități mai mari de produse necesare industriei, agriculturii și consumului popular îmbunătățiți calitatea și lărgiți sortimentul produselor ! 21. Muncitori, ingineri și tehnicieni din transporturi și telecomunicații ! Efectuați transporturile la timp și în bune condițiuni ! Reduceți costul transporturilor ! Luptați pentru ieftinirea fiecărui km de drum construit , întăriți disciplina și îmbunătățiți organizarea muncii ! 22. Muncitori, ingineri și tehnicieni, arhitecți din construcții și industria materialelor de construcții 1 Dați patriei noi construcții industriale, mai multe locuințe ieftine și confortabile! Luptați pentru reducerea prețului de cost și scurtarea termenului de dare în folosință a noilor construcții ! Măriți producția și îmbunătățiți calitatea materialelor de construcții I 23. Muncitori și muncitoare, ingineri și tehnicieni din industria bunurilor de consum ! Oameni ai muncii din cooperația meșteșugărească și industria locală ! Produceți tot mai multe și mai variate bunuri de larg consum îmbunătățiți necontenit calitatea și reduceți costul produselor ! 24. Oameni ai muncii din agricultură ! Măriți producția agricolă I Toate forțele pentru stringerea la timp și fără pierderi a recoltei ! Efectuați arăturile de vară și pregătiți temeinic campania însămințurilor de toamnă, pentru a obține anul viitor o recoltă bogată. 25. Muncitori, ingineri și tehnicieni din gospodăriile agricole de stat ! Luptați pentru producții sporite la hectar, pentru a da statului mai multă carne, lapte și alte produse agroalimentare ! Reduceți prețul de cost al producției, asigurați creșterea continuă a rentabilității fiecărei gospodării de stat ! 26. Muncitori, ingineri și tehnicieni din S.M.T.-uri I Folosiți întreaga capacitate a tractoarelor și mașinilor agricole I Luptați pentru reducerea continuă a prețului de cost I Efectuați lucrări de bună calitate ! Sprijiniți gospodăriile agricole colective și întovărășirile agricole dindu-se ajutor tehnic și organizatoric să obțină recolte mereu sporite ! 27. Țărani colectiviști și întovărășiți ! Luptați pentru creșterea producției la hectar ! Dezvoltați continuu avutul obștesc, baza sigură a creșterii bunăstării voastre ! Faceți din fiecare gospodărie agricolă colectivă și întovărășire o unitate înfloritoare, exemplu de urmat pentru țăranii muncitori ! 28. Țărani muncitori cu gospodării individuale I Luptați pentru creșterea producției agricole I Urmați exemplul țăranilor muncitori care au pășit pe drumul agriculturii socialiste I Uniți-va în întovărășiri si gospodării agricole colective in vederea ridicării, bunăstării voastre și a întregului popor muncitor ! 29. Oameni ai muncii de la sate. Participați cu avînt la acțiunile patriotice de îndiguiri, desecări și irigații in scopul lărgirii suprafețelor arabile și asigurării unor recolte bogate I 30. Lucrători din comerțul de stat și cooperatist I îmbunătățiți necontenit schimbul de mărfuri dintre oraș și sat I îndepliniți la timp planul de achiziții și contractări I Reduceți cheltuielile de circulație I Deserviți conștiincios și atent pe consumatori I 31. Lucrători din aparatul de stat I Întăriți continuu disciplina de stat, apărați cu hotârire proprietatea socialistă, vegheați cu strictețe la aplicarea legilor statului nostru democrat-popular I Toată grija și atenția față de cerințele și nevoile oamenilor muncii ! 32. Deputați și lucrători ai sfaturilor populare I Mobilizați matele largi de cetățeni in acțiunea patriotică de gospodărire și înfrumusețare a orașelor și satelor patriei ! 33. Organizații sindicale I Mai sus steagul întrecerii socialiste în cinstea măreței aniversări ! Dați un nou avânt mișcării de inovații și raționalizări ! Atrageți mai larg și tot mai activ muncitorii, inginerii și tehnicienii la organizarea și conducerea producției I Ingrijiți-va de îmbunătățirea permanentă a condițiilor de muncă și d« oamenilor muncii ! 34. Oameni de știință din Republica Populară Romina I Ridicați activitatea voastră științifică la nivelul cerințelor actuale ale construcției socialiste ! Puneți-va toate cunoștințele in slujba dezvoltării economiei și culturii in patria noastră I 35. Oameni ai literaturii și artei ! Creați opere care să oglindească profund si la nivel artistic mai înalt măreția epocii noastre, avintul creator al poporului in opera de construire a socialismului I 36. Lucrători din domeniul ocrotirii sănătății I Toată atenția unei cet mai bune îngrijiri a sănătății oamenilor muncii ! Folosiți cele mai noi realizări ale științei medicale 1 37. Profesori, învățători și educatori I Munciți neobosit pentru educarea copiilor, elevilor și studenților in spiritul dragostei față de muncă și învățătură ! Ajutați-i să devină buni specialiști, cetățeni conștienți, luptători activi pentru progresul patriei noastre socialiste, pentru progresul omenirii ! Ridicați-vă necontenit nivelul pregătirii marxist-leniniste ! 38. Pionieri, elevi și studenți învățați cu pasiune, insușiți-vă cuceririle științei și culturii ! Pregătiți-vă temeinic spre a deveni harnici și pricepuți constructori ai socialismului în scumpa noastră patrie ! 39. Trăiască Uniunea Tineretului Muncitor, ajutor de nădejde al partidului în munca politică, organizatorică și educativă în rîndurile tineretului, forță activă in opera de construire a socialismului ! 40. Utemiști și utemiste . Tineri și tinere din patria noastră , însuflețiți de tradițiile eroice de luptă ale comuniștilor și uteciștilor, participau activ la măreața operă de construire a socialismului I Imbogățiți-vă necontenit cunoștințele politice și profesionale ! 41. Femei din Republica Populară Romina I Participați mai activ la opera de construire a socialismului și la lupta pentru apărarea păcii ! Educați copiii în spiritul dragostei înflăcărate și devotamentului fără margini față de poporul muncitor și patria noastră scumpă ! 42. Membri și candidați ai Partidului Muncitoresc Romîn I Fiți în primele rinduri ale luptei oamenilor muncii pentru înflorirea economiei și culturii patriei, pentru continua întărire a orînduirii noastre democrat-populare ! 43. Trăiască eroica noastră clasă muncitoare ! Trăiască harnica țărănime muncitoare care pășește cu încredere pe calea agriculturii socialiste ! Trăiască intelectualitatea legată de popor ! 44. Trăiască și să se întărească alianța dintre clasa muncitoare și țărănimea muncitoare, sub conducerea clasei muncitoare, temelia de neclintit a regimului democratpopular 1 45. Trăiască și să se întărească unitatea si frăția de nezdruncinat dintre poporul român și minoritățile naționale in opera de construire a socialismului în patria noastră ! 46. Trăiască Forțele Armate ale Republici Populare Romîne, scut de nădejte al apărării patriei socialiste ! Ostași și ofițeri, îmbunătățiți necontenit pregătirea voastră politică și militară ! 47. Trăiască unitatea de nezdruncinat a întregului popor muncitor în jurul Partidului Muncitoresc Romîn și cl Guvernului Republicii Populare Romíne ! 48. Slavă Partidului Muncitoresc Romín, conducător încercat al poporului, organizatorul și inspiratorul tuturor victoriilor noastre ! 49. Trăiască și înflorească scumpa noastră patrie Republica Populară Romînă I 50. Sub steagul marxism-leninismului, înainte pe drumul bunăstării și progresului poporului nostru, spre victoria socialismului în scumpa noastră patrie ! Comitetul Central al Partidului Muncitoresc Român RĂSPLATĂ PENTRU MUNCA DEPUSĂ Duminică 19 iulie 1959, in sala de ședințe a Sfatului popular orășenesc Constanța, a avut loc festivitatea înmînării distincției „Medalia Muncii" unui număr de 18 tovarăși din regiunea noastră, ce au lucrat la construcția noului complex de case de odihnă „Perla mării" de la Eforie. Bobîlcea Ion, Feronim Dionisie, Catariga Petre, Cuculea Virgil, Ignat Samoilă, Desinov Iacob sunt cîțiva dintre cei care pentru munca depusă au fost distinși cu „Medalia Muncii". După înmînarea medaliilor, cei distinși au mulțumit pentru aprecierea ce ii s-a făcut și s-au angajat să muncească cu mai multă însuflețire. _•__ PETETERIȘTII CONSTĂNȚENI, FRUNTAȘI PE ȚARĂ Zilele trecute, un alt drapel de unitate fruntașă pe țară a poposit în regiunea noastră. Este vorba de drapelul de direcție regională P.T.T.R. fruntașă pe țară, acordat pentru merite deosebite pe semestrul 11/1958 colectivului de lucrători din P.T.T.R. din regiunea Constanța. Ședința festivă care a avut loc cu acest prilej a fost deschisă de tov. Rădoi Ilie, președintele comitetului de Întreprindere. El a dat cuvîntul conducătorului Direcției regionale P.T.T.R. Constanța, care a expus succesele realizate de colectiv și condițiile in care au fost obținute. Au mai luat cuvîntul fruntașii în producție Cercel Dumitru, mecanic telegrafist, Vasile Ion, brigadier, Militaru Mihai, factor, (Continuare în pag. a II-a) Oamenii muncii din regiunea noastră răspund grijii partidului cu noi realizări t __ și angajamente Un nou imbold în muncă Muncitorii, inginerii, tehnicienii și funcționarii Fabricii de produse refractare din Medgidia „Speranța“ adunați în cadrul unui miting, au luat cunoștință vie, satisfacție de lucucrările plenarei C.C. •al P.M.R. din iulie 1959, precum 13—14 și de hotărîrea acestei plenare cu privire la majorarea salariilor și reducerea prețurilor de vînzare la multe sortimente de produse industriale și alimentare. Noua hotărîre a constituit pentru colectivul de muncă al acestei fabrici un nou imbold în muncă, și participanții la miting s-au angajat să nu precupețească nici un pentru traducerea efort în viață a sarcinilor trasate de partid. Lucrătorii Fabricii „Speranța" s-au angajat astfel ca pînă la sfîrșitul anului să depășească planul producției globale cu 4 la sută, pe cel al producției-marfă cu 5 la sută, iar productivitatea muncii să crească cu 2 la sută față de sarcina planificată. De asemenea, prețul de cost va fi redus pînă la sfîrșitul acestui an în așa fel încît să se realizeze o economie peste plan de 130.000 lei. Aceste angajamente dovedesc recunoștința lucrătorilor de la Fabrica „Speranța“ față de grija ce partidul o poartă celor ce muncesc. Vom mobiliza mai mult masele la acțiunile patriotice pentru obținerea de noi economii Hotărirea plenarei C.C. al P.M.R. din 13-14 iulie a.c. privind majorarea salariilor și reducerea prețurilor la un bogat sortiment de produse industriale și alimentare a umplut de bucurie inimile oamenilor muncii din raionul Adamclisi, care în prezent muncesc cu și mai multă însuflețire la stringerea fără pierderi a recoltei din acest an. Această nouă hotârire completează ansamblul de măsuri la care întregul popor este antrenat să-și aducă contribuția, pentru creșterea nivelului său de trai. Conștienți de faptul că ridicarea nivelului de trai depinde de mărirea producției și productivității în industrie și agricultură, cetățenii raionului nostru sunt hotâriți ca, sub conducerea organizațiilor de partid, să obțină noi realizări, pentru a întări și sprijini astfel hotăririle adoptate de partid. Fără a aminti importantele economii de materiale și bani obținute in toate domeniile de activitate, referindu-ne numai la cele din domeniul gospodăririi satelor, sunt deosebit de elocvente. Numai în anul acesta, la construcțiile de cămine culturale, școli elementare, dispensare, fîntîni, drumuri, străzi și trotuare, precum și la alte lucrări obștești, economiile obținute de locuitorii satelor din raionul Adamclisi, prin folosirea cu pricepere a resurselor locale și prin munca voluntară, sunt evaluate la peste 1.200.000 lei. Oamenii muncii din raionul Adamclisi, sub conducerea Comitetului raional de partid, mobilizați și organizați de sfaturile populare, sunt hotăriți să înfăptuiască noi lucrări gospodărești de folos obștesc, la care să O nouă realizare în orașul Cernavoda Locuitorii orașului Cernavoda au participat duminică 19 iulie a.c. la darea în folosință a noii uzine, de apă construită in orașul lor și care are un debit mult mai mare față de cea care funcționa pînă în prezent. In fața a peste 200 de locuitori din Cernavoda, secretarul Comitetului orășenesc de partid, Colcea Cornel, a deschis adunarea festivă pentru inaugurarea noii uzine. In cuvîntul său, a arătat însemnatele realizări obținute în procesul de producție de către lucrători, precum și aportul pe care l-au adus cetățenii la înfrumusețarea orașului. El a arătat că printre multele realizări înfăptuite în ultima vreme se numără și recenta construcție a uzinei de apă potabilă din dealul Viforului. Prin munca însuflețită a constructorilor și mentorilor de utilaje, s-a reușit ca noua uzină de apă să fie terminată cu 35 de zile înainte de angajamentul propus. Uzina va alimenta în prima fază întregul oraș Cernavoda. Ea a fost construită după un proiect sovietic, adaptat la condițiile regiunii. In prima fază, uzina funcționează semiautomat, iar în ultima fază, va fi complet automatizată, alimentînd în acest fel, în afară de orașul Cernavoda, întreprinderile mari și un număr de 20 de comune din vecinătatea orașului. Noua uzină de apă este dotată cu o stație modernă de pompare, o stație de limpezire a apei, o stație de amestec, o stație de filtrare a apei, un castel de unde va curge apa prin cădere în conducte, alimentîmd cu presiune cele mai înalte blocuri muncitorești. De asemenea, uzina mai are, construite și amplasate în pămînt, 5 bazine de acumulare și 5 apartamente de locuit pentru muncitorii ce o deservesc. La realizarea acestei importante uzine, un aport prețios l-au adus constructorii din cadrul T.R.C.L.-ului, monitorii de la întreprinderea 21 Instalații și montaj București - sectorul 4 Constanța. De asemenea, o contribuție însemnată a dat-o inginerul-șef al șantierului, Pîslărașu Ion, care a executat proiectul în cele mai bune condiții, ajutîndu-i pe constructori să termine lucrările cu mult înainte de termen. Comuniștii de la această uzină, printre care mecanicul Blacă Ion și electricianul Nicolae Anton, au mobilizat în permanență muncitorii de a executa lucrări de bună calitate, într-un interval de timp scurt. Lotul de monori condus de maistrul Mirea D. Gheorghe s-a achitat conștiincios de toate lucrările ce le-a avut de efectuat, făcînd posibilă intrarea în funcie a uzinei de apă cu mai bine de o lună înainte de angajamentul propus. Muncitorii din toate întreprinderile, gospodine din oraș, elevii pionieri au lucrat voluntar pe acest șantier la amenajarea și înfrumusețarea uzinei, realizînd economii în valoare de 120.000 lei. Această modernă și importantă uzină ce a început să alimenteze orașul Cernavoda cu apă potabilă este încă o realizare ce se adaugă celorlalte înfăptuite în anii de democrație populară. ®5®S®BS®S8®S3®S®S!S!S!38!SS!S®S!3®S^^ Angajamentele constructoriloi Intr-o consfătuire fulger, constructorii din punctul de lucru „Țepeș Vodă" al întreprinderii nr. 1 T.R.C.L. au dezbătut ca viu interes Hotărirea C.C. al P.M.R. din 13—14 iulie a.c. cu privire la rostirile pentru îmbunătățirea condițiilor de trai ale celor ce nimicesc Corespondentul nostru Badea ne-a comunicat că Mindru mulți dintre participanții la această consfătuire au luat cuvîntul, subliniind grija partidului și guvernului pentru continua ridicare a nivelului de trai al oamenilor muncii, formulând in același timp prețioase angajamente. „Măsurile prevăzute de noua hotârire ne obligă pe noi muncitorii — a spus zidarul Manale Alexandru — să depunem un efort sporit pentru ca, prin realizările noastre să răsplătim grija pe care partidul și guvernul ne-o poartă. Mă angajez să lunar economii de 100 kg realizez ciment, 2 mc de nisip și 1 mc de var". Au mai luat cuvîntul Vasilovici Valeriu, Cioacă Ioan, D. Dumitru și mulți alții. In încheierea consfătuirii, constructorii din punctul Țepeș Vodă s-au angajat să obțină următoarele realizări: prin folosirea materialelor din resurse locale să se obțină, pînă la terminarea lucrărilor, o economie de 18.500 lei: prin evitarea completă a manipulărilor inutile de materiale și prin executarea lucrărilor de bună calitate să se economisească 5.000 lei; să se dea in folosință cu 3 luni inăinte de termenul contractual 4 noi locuințe, obținindu-se si o economie de 20.000 lei. FUi Florile bătrîneții In ziua apariției Hotărîrii plenarei C.C. al P.M.R. din 13-14 iulie a.c., unul din cei 4 bătrîni colectiviști care au în grija lor întreținerea parcului comunal din comuna Mihail Kogălniceanu, raionul Medgidia, a venit la treabă mai devreme ca de obicei însă și cu ziarul „Scînteia" în buzunar. „Ce ziceți, fraților, s-a adresat el celorlalți, pînă se mai potolește văpaia, ca să putem uda florile, nu sînteți de acord să citim din ziar noua hotărîre ?" Propunerea a fost primită cu satisfacție, deși ascultaseră hotărîrea de cu seară, la radio. „O să ni se facă o pensie de bătrinețe, cresc salariile și pensiile muncitorilor, se reduc prețurile unor mărfuri" - s-a simțit obligat să spună moș Naftailă, în mina căruia ajunsese ziarul. Cînd să citească, însă, nici unul nu avea ochelarii cu el. Preocupați cum erau, nu observaseră că, de la cîțiva pași, secretara organizației de bază, tov. Ana Bujor, îi privea cum se frămîntă pentru găsirea unui cititor. Și cum secretara intenționase să le citească, lectura a început așa cum se vede și în fotografia noastră. Nu s-au putut citi prea multe capitole. Bătrînii discutau despre fiecare rînd din noua hotărîre. „Ați văzut - spunea moș Jiga, cel mai în virstă — că pe măsura întăririi gospodăriei, vom avea și noi o viață mai frumoasă, bătrânețile asigurate". „Pe timpul moșierilor n-aveam parte decît de sărăcie și mizerie", completă comunistul Naftailă Socol. Cînd s-a înserat, bătrînii au început cu o grijă și mai mare, cu pasiune, udatul florilor din parc, florile bătrîneții lor fără de griji. N. CONSTANTIN VEDERE GENERALĂ A STAȚIUNII BALNEARE MAMAIA /* ; In cuprinsul ziarului ANCHETA NOASTRĂ Mai multă atenție muncii culturalartistice de masă în stațiunile de pe litoral Activitatea brigăzilor de muncă patriotică ale tineretului în atenția organizațiilor de partid și U. T. M. POPAS LA GOSPODĂRIA COLECTIVĂ DIN DOBROMIR DEAL