Dobrogea Nouă, octombrie 1961 (Anul 14, nr. 4093-4118)

1961-10-01 / nr. 4093

Anul XIV nr. 4093 Duminica 1 octombrie 1967 4 pagini 20 bani Cu toate fortele la executarea lucrărilor agricole actuale I SA FIE URGENTATE.•• Recoltatul porumbului... Sîntem în plină campanie a lucrărilor agricole de toamnă și trebuie să arătăm că, pînă în prezent, oamenii muncii de pe ogoare au obținut unele rezultate bune, în ultima săptămînă, mai ales la recoltatul florii-soarelui, care e pe terminate în majoritatea unităților agricole, procentul realizat pe regiune la data de 29 septembrie fiind de 97 la sută, și la transportul gunoiului de grajd la cîmp, unde, de asemenea, s-au realizat 97 de procente în gospodăriile colective și 68 de procente în gospodăriile de stat. Totuși, lucrările principale, de care depinde insămințatul culturilor de toamnă în timpul optim, recoltatul porumbului și arăturile pentru însâmințat, sunt încă mult rămase în urmă. Deși s-au primit indicații și s-au stabilit termene precise privind recoltatul porumbului cu precădere pe terenurile ce urmează a fi însămințate, pînă la data amintită, suprafețele eliberate erau mult prea mici. La 29 septembrie, pe întreaga regiune, se recoltase numai 16 la sută din terenul ocupat cu porumb, ceea ce înseamnă că într-o săptămînă s-au obținut numai 12 procente la această lucrare. Sunt însă raioane în care aproape că nici nu se cunoaște activitatea din această săptămînă la recoltat. Așa, de pildă, în raionul Negru Vodă, suprafața recoltată a crescut numai cu 2 procente, iar în Măcin, numai cu 4 procente. Trebuie arătat că în ambele raioane, această cultură a ajuns de mult la maturitate, iar gospodăriile colective din Negru Vodă au avut deja o experiență proastă anul trecut în ceea ce privește nepregătirea terenului din timp, fapt care a diminuat producțiile la hectar în acest an. Acest lucru ar fi trebuit să constituie un serios izvor de învățăminte și să se ia măsuri din timp pentru evitarea lipsurilor. Din păcate însă, in raion, sunt gospodării, ca cele din Vîlcele, Negrești și majoritatea celor din țara de activitatea S.M.T. Cobadin, care încă nici n-au început această lucrare, deși vor însămînța suprafețe întinse de grîu după porumb. De asemenea, în raionul Măcin, unde s-a recoltat cea mai mică suprafață de porumb, sînt gospodării, ca cea din Turcoaia, de pildă, unde, deși porumbul a ajuns la maturitate, nu a început culesul lui, iar la floarea-soarelui, nu s-au recoltat bețele, cu toate că după aceste culturi gospodăria va însămînța 452 ha cu grîu. Mai mult, chiar de pe cele 110 ha care au fost cultivate cu ovăz în acest an și pe care urmează a se însămînța grîu, nu s-au ridicat nici pînă acum paiele. Oare cînd se vor efectua alături de însămînțare pe aceste terenuri ? La această întrebare, tov, președinte Dincu Gheorghe și inginerul agronom Cezan Traian rămîn pasivi. Trebuie spus, de asemenea, că nici chiar în raioanele care stau mai bine cu această lucrare, rezultatele nu sînt satisfăcătoare. Așa, de pildă, după ultima situație a lucrărilor agricole de toamnă, în raionul Adamclisi, s-a recoltat 26 la sută din suprafața de porumb. Cu toate acestea, sînt gospodării, ca cele din Carvăn, Cuiugiuc și Velichioi, unde s-au cules suprafețe de porumb foarte mici, între 25 și 50 ha, cu toate că și aici se vor semăna suprafețe întinse cu grâu după aceste culturi. Exemple de acest fel se pot da mai ales din raioanele Medgidia și Hîrșova, unde s-au recoltat numai cite 12 procente din suprafața totală de porumb. ... și arăturile pentru însămînțări Așa după cum s-a arătat mai sus, ritmul slab al lucrărilor de recoltat influențează în mod negativ asupra executarii arăturilor de însămințare. Din cauză că terenurile după care urmează să se însămînțeze n-au fost încă eliberate, suprafața arată în acest scop a crescut in această săptămină cu numai 7 procente, realizîndu-se pe regiune, pînă la 29 septembrie numai 62 la sută din suprafața planificată in G.A.C. și 65 la Sută in G.A.S. Foarte anevoios se desfășoară aceste lucrări mai ales în raioanele Adamclisi (38 la sută), Negru Vodă (52 la sută) și Măcin (42 la sută). La aceasta, se mai adaugă faptul că tractoarele nu sînt folosite cu întreaga lor capacitate la lucru sau se defectează des, rămînînd în brazdă. Asemenea exemple pot fi date de la S.M.T.-urile Dăieni, Greci și altele. Vina cea mai mare o poartă însă organele raionale de partid și de stat, care rămîn nepăsătoare față de situația nesatisfăcătoare a acestor lucrări. Așa, de pildă, comitetul executiv al Sfatului popular raional Negru Vodă motivează rămînerea în urmă a lucrărilor din actuala campanie prin... condițiile de climă, care sunt „nefavorabile“. Iși poate închipui oare cineva că se poate recolta porumbul mai bine pe ploaie decit pe timp uscat ? Nici chiar arăturile nu pot fi împiedicate din cauza lipsei de ploaie. Dacă aceste lucrări ar fi intr-un stadiu avansat, atunci, fără îndoială că, o dată cu ivirea condițiilor prielnice pentru însâmințat, această lucrare s-ar efectua intr-un timp scurt. Același lucru se poate spune și despre organele de partid și de stat din raionul Măcin, care nu s-au mobilizat încă în suficientă măsură pentru actuala campanie. Se impune ca organele și organizațiile de partid și de stat, atît cele raionale cit și cele din cadrul fiecărei unități, să desfășoare o mai susținută muncă de control privind îndeplinirea indicațiilor date de organele regionale de partid și de stat, să mobilizeze într-o măsură mai mare oamenii muncii din agricultură la lucrările de pregătire a viitoarei recolte, desfășurînd în acest sens o muncă politică susținută. Situația arăturilor pentru însămînțări de toamnă în G.A.C. la data de 29 septembrie Orașul Mangalia a căpătat anul acesta o nouă înfățișare, prin construcția a noi blocuri, la parterul cărora au fost amenajate frumoase magazine. In foto : Noul centru al orașului. Din G. A. C. Ivrinezu Mic De cîteva zile, colectiviștii din Ivrinezu Mic, raionul Medgidia, au început însămînțările de toamnă. Avînd totul pregătit din vreme, ei au însâmințat pînă acum cîteva zile 30 de ha cu secară nasă verde, iar în prezent, lucrează la însămînțatul griului. Pe o suprafață de 30 ha, care se seamănă cu grîu, colectiviștii au transportat și încorporat sub brazdă 600 tone de îngrașăminte naturale. Paralel cu însămînțările, colectiviștii din Ivrinezu Mic lucrează la recoltatul porumbului. Astfel, din 198 de ha cu porumb, au fost recoltate pînă acum 100 ha. CHIRIJA N„ coresp. Prin muncă patriotică Răspunzînd chemării organizației U.T.M., elevii și pionierii Școlii medii din Băneasa au participat de curînd la o acțiune de muncă patriotică, dînd ajutor gospodăriei de stat Lipnița la recoltatul porumbului. Intr-o singură zi, 229 de tineri au recoltat 25 ha pe porumb. S-au evidențiat : Ralu Mihai, Micu Violeta, Stoicin Vasile, Dimian Laura, Gheorghe Elena și alții. M. RONDOLEANU, coresp, SE LUCREAZĂ CU ÎNSUFLEȚIRE —-------- In aceste zile, în gospodăriile agricole de stat și colective, se lucrează intens pentru terminarea pregătirilor în vederea efectuării semănatului la timp și de bună calitate, precum și la recoltatul plimbului pentru boabe, al floriisoarelui și al strugurilor. In multe gospodării agricole de stat și colective, mecanizatorii au și trecut semănatul culturilor de toamnă. In acest an, colectiviștii din comuna Istria au realizat producții medii la ha care depășesc prevederile planului: la grîu cu 253 kg, la orz cu 340 kg, la secară cu 6Q3 kg, iar la mazăre cu 760 kg. Sporurile de producție realizate se datoresc, de pildă, la grîu — ne scrie tov.BUȘE CONSTANTIN — alegerii celor mai bune premergătoare, executării lucrărilor de pregătire a solului și semănatului în condiții agrotehnice superioare și în timpul optim, precum și folosirii semințelor din solurile cele mai productive și rezistente pentru condițiile de sol și climă din Istria. Trăgind învățămintele necesare, consiliul de conducere a luat măsuri pentru ca și în toamna acestui an, griul să fie semănat după bune premergătoare, în sol bine pregătit, iar semințele folosite să fie din soiuri recunoscute, selecționate cu grijă și tratate înainte de a fi semănate. Pregătiri asemănătoare pentru executarea semănatului de bună calitate și într-un timp scurt au fost făcute și în gospodăriile colective din Limanu, raionul Negru Vodă Peștera, raionul Medgidia, Traianu, raionul Măcin, și altele. Tov. MIHALCEA VLAD ne scrie că membrii gospodăriei colective din Limanu, paralel cu executarea celorlalte lucrări pregătitoare au transportat la cîmp mari cantități de gunoi de grajd, care au fost încorporate în sol o dată ser arătura noiî"că. 1 a gospodării adectivă d’n Peștera, arată în seri [UNK]soara sa tot DAVID CONSTANTIN, s-a asigurat întreaga cântitate, de semințe, fie din producția proprie, fie prin schimb, de la baza de recepție. Colectiviștii din comuna Traia, ? nn, raionul Macin, au terminat re-coltatul florii-soarelui, iar în prezent, lucrează la recoltatul sfeclei de zahăr și al porumbului pentru boabe de pe solele pe care cultura a ajuns la maturitate. De pe o suprafață de 150 hectare, cu porumb, pe care s-a terminat recoltatul, ne informează corespondentul CALANGIU DUMITRU, s-a obținut o producție ce depășește 5 cu aproape 1.500 kg producția planificată. Recoltatul florii-soarelui a fost terminat și la gospodăria colectivă din satul Nuntași, raionul Istria, i Echipele conduse de Spînu Elena și Florescu Dumitru, ne scrie tov ? CATANA CONSTANTIN, au reaizat sporuri de producție de 100- ? 300 kg la hectar. Sporuri mari de producție la floarea-soarelov au realizat și colectiviștii din Coiua Văii, în special cei din brigada condusă de Brigeplasar. Fruntașii pe gospodărie, ne informează ing. I IANCU TUDOR, sunt colectiviștii Lungu Nicolae, Tita Gherghina, A Vasile Avram, Bică Alexandru, I Bădoiu Maria, Avram S. Ioana si 5 alții. ) V La însămînțat Colectiviștii din Pecineaga, raionul Măcin, au luat toate măsurile în vederea îriceperii însămînțării culturii lor de toamnă. S-a schimbat la baza de recepție întreaga cantitate de grîu planificată, din care s-au tratat 23.800 kg. In prezent, se lucrează la însămînțatul secarei și al orzului. TASK ȘTEFAN, coresp. în contul trimestrului IV Colectivul de muncă al Fabricii de ciment „Ideal“ din Cernavoda, desfășurând larg întrecerea socialistă, obține zi de zi noi și valoroase succese. Incepînd cu data de 24 septembrie, muncitorii de la această fabrică au dat primele zone de ciment în contul trimestrului IV, iar la clincher, începînd cu dimineața zilei de 28 septembrie. Mai trebuie adăugat că acest colectiv de muncă a realizat pînă în prezent un beneficiu de 1.535.000 lei, față de angajamentul anual de 400.000 lei și economii la prețul de cost în valoare de 179.000 lei. Numărul celor care și-au adus contribuția la realizarea acestor succese este foarte mare. Printre cei mai buni, se numără Pompiliu Antohi, morar la mori brute, Tudorică Nicolae și Datcu Nicolae, cocători, Dumitru Bojici, ungător cuptoare, și alții, M. PAULA, coresp, Să urgentăm darea în folosință a construcțiilor De la an la an, prin mai buna organizare a activitâșii de pe șantiere, prin folosirea unor metode industriale de construcție, prin folosirea rațională a utilajelor și a forței de muncă, ritmul de execuție a construcțiilor a devenit tot mai rapid. Un bloc de locuințe*1 se realizează acum într-un timp pe jumătate mai scurt decât în anii trecuți. Prin folosirea pe scară largă a prefabricatelor, ritmul construcțiilor industriale a fost, de asemenea, simțitor sporit. Constructorii din regiunea Dobrogea au obținut și el o serie de succese bune în această privință. Un adevărat record a realizat colectivul șantierului de la Năvodari, care a reușit să dea în exploatare noua linie de acid sulfuric a U.S.A.S. Năvodari cu 112 zile înainte de termen, fiind înaintat în același timp și cu celelalte construcții din cadrul uzinei. La Mamaia, constructorii de la I.S.C.L. au realizat în numai jumătate de an noul complex de hoteluri și restaurante pentru 5.000 de locuri și au înălțat încă de pe acum cea mai mare parte a obiectivelor planificate pentru anul 1962. Se știe că pe acest șantier, a fost folosită cu succes, pentru prima dată, metoda cofrajelor alunecătoare la blocurile înalta, iar în ceea ce privește finisările, au fost, de asemenea, utilizate procedee moderne de mare productivitate. In orașul Constanța, T.C.E.H.-ul a realizat, în termene relativ scurte, o serie de blocuri de locuințe, construite prin metode așa-zise tradiționale (din cărămidă), prin folosirea pe scară largă a fîșiilor cu goluri pentru planșee, ceea ce a permis înlocuirea în bună măsură a betoanelor monolit, iar de curînd a trecut la executarea unor blocuri înalte prin aceeași metodă a cofrajelor alunecătoare, care asigură un ritm rapid de lucru. Realizări însemnate pe linia reducerii termenului de execuție a lucrărilor au obținut și întreprinderile din cadrul T.R.C.L. Dobrogea, care în momentul de față s-au achitat în bună măsură de sarcinile privind construcția de noi obiective în mediul rural. Aceleași întreprinderi au executat în termene scurte construcții de locuințe la Medgidia și Cernavoda, complexul „Vinciscool“ din Constanța, școli și case de cultură etc. Toate acestea au fost o urmare a felului în care conducerile administrative ale respectivelor organizații de construcții, sub conducerea organizațiilor de partid, au acționat pentru executarea la timp a planului de lucrări, mobilizînd întreaga masă de constructori în întrecerea socialistă pentru construcții la timp, mai bune, mai ieftine. Iată însă că mai avem cîteva zile și pășim în ultimul trimestru al anului. Nu va trece mult și vor sosi ploile și timpul friguros. Pentru constructori, acest lucru trebuie să constituie un semnal de a-și înzeci eforturile, pentru terminarea de urgență a lucrărilor începute. Făcînd o succintă trecere în revistă a activității constructorilor, se poate constata că, pe lingă realizările de care am vorbit, mai sunt încă multe obiective rămase în urmă cu execuția, față de graficele de lucrări și, mai ales, față de posibilitățile existente. Să luăm, bunăoară, șantierul de la gara veche al T.C.E.H. (șef de șantier ing. I. Dobrescu). Aici, se desfășoară un important volum de lucrări pînă la sfîrșitul anului, trebuind să fie terminate peste 500 de apartamente. Din păcate, ritmul lent în care se lucrează pe acest șantier pune sub semnul îndoielii îndeplinirea sarcinii încredințate constructorilor. De mult timp se tergiversează darea în folosință a celor 5 blocuri din seria „E“-urilor (a cîte 20 de apartamente fiecare), unde au mai fost de făcut „unele mici remedieri“ pe ici pe colo și la care s-a întîrziat nepermis de mult executarea racordurilor la rețelele de apă și canalizare. Deși blocul „C 3“, de pa același șantier, a fost terminat „la roșu“ de mai bine de două luni, tencuielile exterioare de-abia au început și la ele se lucrează sporadic. Pentru completarea blocului „C 1“, a fost nevoie să se demoleze o construcție veche, dar lucrările de demolare, deși au început acum o Iursă de Producție mare de floarea-soarelui In ca am primavara acestui an, consiliul de conducere al G.A.C. Cuiugiuc a luat o serie de măsuri menite să ducă la creșterea producției de floarea-soarelui. Astfel, arătura a fost executată la o adîncime de peste 30 cm, iar pe cele 83 hectare planificate a se însămînța cu floareasoarelui s-au administrat 10-15 tone de gunoi de grajd la hectar. De asemenea, a fost respectată întocmai densitatea plantelor la hectar și pe întreagă suprafață au fost executate trei ,prașile mecanice și trei manuale. Colectiviștii au depus mult interes în respectarea regulilor agrotehnice, reușind ca urmare să obțină producții mari de floarea-soarelui la hectar. Astfel, Turnea Maria a obținut cu 750 kg la ha mai mult decît planul, Ghe j brea Corbea cu 556 kg,i Petre Ioana cu 290 kg, Ibram Suliman și Matei Nicolae cu peste 200 kg și așa mulți alții. ARSENIE C-TIN, coresp. Comunistul Ușurelu Constantin este șeful unei brigăzi de fierari din cadrul Atelierelor de zonă C. F.R. Palas. Brigada pe care o conduce își îndeplinește și depășește în fiecare lună sarcinile cu peste 10 la sută, dînd totodată lucrări de bună calitate. Í.WWW VWE (Continuare în pag. a II-a) Succese în muncă Muncitorii din cadrul carierei de piatră A.F.D.J. Isaccea întîmpină cu succese în muncă alegerea organelor de partid, traducînd în viață sarcinile din planul de producție. Astfel, la cariera Isaccea, planul de producție a fost realizat în procent de 112 la sută. Se poate scoate în evidență activitatea desfășurată de echipa condusă de Tugănaru Spiridon și de muncitorii din echipele nr. 2 și 3, cum sunt Nichitovici Marin, Istrate Marin, Simion Marin, Ionașcu Gheorghe și alții, care își depășesc regulat sarcinile de plan. ISMAIL SOCAI, coresți. O vizită binevenită o apăsare discretă pe butonul soneriei și ușa proaspăt vopsită a apartamentului se deschide, lăsînd la iveală figura mirată a locatarului în fața numărului mare de vizitatori. Apoi, lucrurile sunt lămurite, iar gazda își exprimă pe loc satisfacția : .,Vă așteptam de mult, sînteți bineveniți !“... Exclamații de felul acesta s-au făcut auzite de mai multe ori, zilele trecute, cînd, din inițiativa redacției noastre, o delegație de constructori de la T.C.E.H., care au executat noile blocuri de locuințe de pe strada I. V. Stalin (din fața Teatrului), împreună cu reprezentanții U.L.-uliți au vizitat pe proaspeții locatari, solicitîndu-i să-și spună părere ca în legătură cu gradul de confort pe care locuințele li-l oferă, cu felul în care au fost lucrate blocurile și... cu unele neplăceri pe care le mirau. ... Să nu se creadă cumva cu vizita aceasta a avut oarecum un caracter de... curtoazie. Departe de asta. Oamenii și-au exprimat mulțumirea că au posibilitatea să locuiască în apartamente bine utilate, luminoase, îngrijit lucrate, fără a uita să semnaleze însă și... unele neplăceri pe care le mai au. Dar, cum lucrurile bune au fost, într-o majoritate covârșitoare, se cuvine să le dăm lor întîietatea și pe ele să le subliniem... — Sunt întru totul mulțumit de apartamentul pe care îl ocup — ne-a declarat cu această ocazie operatorul chimist Dragostin Ion de la Fabrica de semiceluloză Palas — și aș vrea să cunosc pe constructorii care au lucrat aici, pentru a-i felicita și a se mulțumi în numele familiei mele. Tencuielile, instalațiile, montarea tîmplăriei s-au făcut cu grijă, cu mină de gospodar. ... Și constructorii prezenți au avut prilejul să se bucure de apreciat pozitive pentru lucrul lor și în apartamentele ocupate de mecanicul Dumitru Căruntu de la Centrul mecanic Năvodari, de <electricianu d Ilie Ghindea, de Fabrica de semiceluloză, de fundaționând Berchină Vidol și inginerul Stavru de la D.S.A.P.C. și în numeroase altele. Ca o expresie a politicii partidului și guvernului, care țintește creșterea continuă a bunăstării materiale și spirituale a poporului nostru, de la an la om, sporește considerabil volumul de construcții de locuințe și constructorii constănțeni depun și ei toate străduințele să fie la înălțimea acestei sarcini importante, de a realiza locuințe de bună calitate, într-un timp cât mai scurt și la un preț de cosirât mers scăzut. ... Spuneam mai sus că cu ocazia acestei vizite, n-au fort uitate nici lucrurile mai puțin bune. Oaspeții au avut prilejul uneori să... nu se simtă la îndemână, cînd li se arătau unele lucrări făcute de mântuială. In carnetele lor de însemnări, au fost notate, pentru a fi studiate și remediate, unele lucrări de tencuieli (care au început „să împuște“), unele parchete care nu vor de loc să stea fixate pe pardoseala în care au fost montate, unele uși și ferestre care nu se închid prea bine, cite o baterie de baie sau instalație de apă care mai supurează, cîte un planșeu de la ultimul etaj prin care ploaia și-a făcut de acum loc, cîte un calorifer care, după spusele locatarilor, n-a dat rezultate la probe și alte asemenea „mărunțișuri“, e drept, dar care cauzează neplăceri celor ce locuiesc în noile apartamente. In carnete, s-au așternut și unele detalii de proiectare : cămări fără aerisirea necesară, unele împărțiri ale spațiuului de locuit făcute fără să se țină seama de necesitățile locatarilor, unele neconcordanțe de cotare, sisteme de ferestre care nu asigură protecția necesară la frig și alte asemenea lucruri ce vor fi aduse la cunoștința proiectanților. Vizita a constituit un bun schimb de experiență pentru constructori, dar și pentru locatari, care au primit cu această ocazie și lărmuriri în vederea unei exploatări corespunzătoare a spațiilor de locuit și a instalațiilor. De aceea, locatarii i-au invitat pe constructori și pe reprezentanții I.L.L.-ului mai des pe la locuințele lor, iar aceștia s-au angajat să facă din asemenea vizite un obicei. Fotoreporterul nostru V. Ciorotea i-a însoțit pe constructori în vizita r pe care aceștia au făcut-o prin apartamentele locatarilor de la noile blocuri de pe strada I. V. Stalin. In fotografii, pot fi văzuți tovarășii: Enescu Petre, directorul I.L.L., Horatiu Constantinescu, ing. șef al întreprinderii nr. 1 a T 1C.E H., Ion Marin, șef de echipă zidari, membru în biroul organizației de bază a întreprinderii, ing. Frățilă, șeful șantierului care a executat blocurile, în locuința tovarășului Berchină Vlad (sus) și în aceea a electricianului Ghindea Ion (jos). *