Dobrogea Nouă, mai 1962 (Anul 15, nr. 4274-4299)

1962-05-01 / nr. 4274

*1 < x < Organ al Comitetului regional P. M. R. Dobrogea și al Sfatului popular regional Marți 1 mai 79621 6 pagini 30 bani Anul XV nr. 4274 încheierea lucrărilor sesiunii extraordinare a Marii Adunări Naționale Luni au continuat in Pavilionul Expoziției Economiei Naționale a R. P. Române lucrările sesiunii extraordinare a Marii Adunări Naționale. Sosirea conducătorilor partidului și statului a fost primită cu puternice aplauze. In continuarea discuției generale au luat cuvintul: Alexandru Moghioroș, membru al Biroului Politic al C. C. al P. M. R., vicepreședinte al Consiliului de Miniștri, deputatul Ștefan Matei, prim-secretar al Comitetului regional Argeș al P. M. R., Miron Belea, invitat din regiunea Hunedoara, general de armată Leontin Sălăjan, membru supleant al Biroului Politic al C.C. al P.M.R., ministrul Forțelor Armate, Maria Nistor, președinta G.A.C. din comuna Plopeni, regiunea Dobrogea, Corneliu Mănescu, ministrul Afacerilor Externe, deputatul acad. Zaharia Stancu, deputatul Ștefan Tripșa, maistru ofelar din Hunedoara, Erou al Muncii Socialiste, Dumitru Coliu, membru supleant al Biroului Politic al C.C. al P.M.R. In încheierea discuției generale a luat cuvintul tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej. Cuvîntarea a fost subliniată cu puternice și îndelungi aplauze și ovații. Biroul Marii Adunări Naționale a supus apoi deputaților un proiect de hotărire pentru aprobarea Raportului cu privire la încheierea colectivizării și reorganizarea conducerii agriculturii. La propunerea tovarășului Gheorghe Gheorghiu-Dej, la votare au participat toți cei 11.000 de invitați la sesiune. Intr-o atmosferă de Însuflețire, participanții la puternică sesiune — deputați și invitați — au votat In unanimitate hotărirea de aprobare a Raportului cu privire la Încheierea colectivizării și reorganizarea conducerii agriculturii prezentat de tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej. Deputatul Mihai Dalea, președintele Comisiei pentru agricultură și silvicultură a Marii Adunări Naționale, a prezentat apoi raportul comun al comisiilor pentru agricultură și silvicultură, juridice și administrative asupra proiectului de lege cu privire la înființarea Consiliului Superior al Agriculturii și a consiliilor agricole regionale și raionale. Trecîndu-se la votul secret cu bile, Marea Adunare Națională a votat legea in unanimitate. Tovarășul Ștefan Voitec, președintele Marii Adunări Naționale a rostit apoi cuvintul de încheiere a lucrărilor sesiunii. In aclamațiile puternice și îndelungi ale celor peste 11.000 de participanți, lucrările sesiunii au luat sfirșit. (Agerpres) Cuvîntarea la Tovarăși deputați și invitați, lucrările sesiunii noastre au ajuns la sfirșit. Au fost patru zile de însuflețitoare dezbateri, de schimburi fie idei impresionant de bogate, de schimburi de experiență extrem de valoroase prin învățămintele lor practice. Această minunată construcție, care a adunat sub cupola ei toată lumina Și tot semnul cerului acestei primăveri, O operă minunată a arhitecților și constructorilor noștri, a fost parcă anume concepută cu un sens adinc simbolic pentru acest mare sfat al poporului, adunat pentru a sărbători una din strălucitele sale izbînzi. (Aplauze puternice), însuflețiți de entuziasmul victoriei, am hotărît aci, tot în atmosferă sărbătorească și sarcinile de îndeplinit mai departe, și mijloacele de consolidare a realizărilor obținute, și perspectivele celor ce vor urma. S-au perindat la această tribună președinți de gospodării colective, mai vechi și mai noi, mecanizatori și directori de gospodării agricole de stat, agronomi și cercetători, reprezentanți străluciți ai intelectualității, activiști de partid și de stat. Opiniile și propunerile făcute ne sunt de mare preț pentru rezolvarea justă și eficace a marilor probleme ridicate de etapa actuală de dezvoltare a societății noastre. Toți vorbitorii, ca un singur glas, au adus o înaltă prețuire și o aprobare deplină politicii Partidului Muncitoresc Român, Comitetului său Central, guvernului Republicii Populare Romîne. (Aplauze). Pentru partidul nostru și conducerea sa nu există nimic mai scump decît această prețuire a aleșilor și trimișilor poporului nostru muncitor, mărturie a legăturii depline și de nezdruncinat între popor și partid. "(Aplauze puternice). Această prețuire i-a revenit partidului și guvernului pentru devotamentul și consecvența cu care sl*jesc neobosit înflorirea economică și culturală, bunăstarea poporului, viitorul său fericit, triumful deplin al socialismului și comunismului spre ridicarea pe cea mai înaltă treaptă a patriei noastre socialiste. (Aplauze prelungite). Partidul nu cunoaște nepotrivire între vorbă și faptă. Poporul nostru a fost necontenit și umilitor înșelat de nesfîrșitul șir de guverne care s-au perindat în trecut la cîrma țării, și ale căror promisiuni se desfăceau în vînt, ușoare, ca puful de păpădie. Partidul nostru, partid al clasei muncitoare, trup din trupul poporului, schimbă aidoma în faptă, fiecare literă din programul său. El nu face promisiuni ci planuri; el transformă consecvent, an de an, în realitate vie, visurile generațiilor de oameni ai muncii, pentru care atîția luptători și-au vărsat sîngele. (Aplauze). Ați văzut cu toții aci, din tabloul vieții din țara noastră, întregit de mărturiile vorbitorilor cum sub conducerea partidului, țărănimea noastră colectivistă, într-un înălțător avînt al muncii creatoare și-a înmănunchiat forțele, pe calea arătată de minunata noastră clasă muncitoare, forța conducătoare a societății. Orașe și sate își schimbă înfățișarea de la o zi la alta. Oriunde ne aruncăm privirea, în orice colț al țării, vedem noi uzine și fabrici, noi schele, și tot mai întinse și mai rodnice ogoarele gospodăriilor colective și de stat. (Aplauze). Sesiunea de față, va fi un nou îndemn și va da un și mai puternic avînt muncii pline de măreție a poporului nostru, pornind cu tot sufletul la construirea socialismului. (Aplauze puternice). Ecoul celor înfățișate aici, a răsunat de sub această cupolă peste mări și țări. Prieteni și neprieteni au urmărit cei dinții cu dragoste, cei de-al doilea cu nu mai puțin interes lucrările noastre și rezonanța lor puternică în opinia publică din multe țări. Au asistat, auzind totul și văzînd cu ochii cine sînt vorbitorii, mulți ziariști străini. I-am primit cu ospitalitate pentru a ne cunoaște cu adevărat și oamenii și faptele, ca să-și dea seama de munca noastră pașnică creatoare, de tot ce dorim să înălțăm aici, de tot ce voim în viitor. (Aplauze). Sesiunea noastră a fost închinată unei mărețe victorii a poporului nostru. Ea a fost cu putință numai prin munca încordată a organelor noastre de partid și de stat, a nenumăraților lucrători de partid și fără partid care nu au cruțat nimic pentru a duce la îndeplinire misiunile ce le-au fost încredințate. Sesiunea aceasta a fost și ea o sesiune de lucru, de mare folos prin contribuția directă și fără preț a lucrătorilor din agricultură. Ea a pus temelia și a orînduit o nouă etapă a muncii noastre, a tuturor. Ea ne cere noi eforturi. Nimeni dintre dv. nu-și închipuie, firește, că de acum ne punem pe odihnă. Hotărîrile ce vor fi adoptate de sesiune cer în continuare o muncă și mai intensă, ale cărei roade vor fi și mai strălucite. In această muncă trebuie să se considere mobilizate mai departe masele muncitoare, organele de partid și de stat, cu toții laolaltă rîvnind să-și îmbunătățească munca. In fiecare gospodărie colectivă și de stat, în fiecare brigadă, să fie prezentă chemarea partidului, sufletul său. Organelor locale ale puterii de stat, sfaturilor populare le vor reveni prin hotărîrile acestei sesiuni, noi sarcini de mare răspundere. Ele vor avea de dezbătut temeinic și amănunțit toate aceste hotărîri, luîndu-și fiecare partea ce i se cuvine, cu gîndul mereu treaz, de a întări și dezvolta gospodăriile noastre colective, de a le asigura recolte tot mai bogate, de a realiza noi și noi progrese în toate sectoarele activității economice și social-culturale. Oamenii muncii de la orașe și sate întîmpină ziua de 1 Mai, sărbătoarea muncii, cu succese remarcabile în toate ramurile economiei și culturii. Sîntem convinși că eroica noastră clasă muncitoare, harnica țărănime, intelectualitatea, însuflețite de mărețul program al desăvîrșirii construcției socialiste adoptat de Congresul al IlI-lea al partidului, vor munci și pe viitor cu entuziasm, perseverență, patriotism înflăcărat pentru realizarea planului de șase ani, pentru continua dezvoltare a industriei, pentru avîntul agriculturii, înflorirea culturii noi, spre a pentru face patria noastră socialistă tot mai bogată, traiul celor ce muncesc tot mai îmbelșugat și mai fericit. (Aplauze puternice, prelungite). Dragi tovarăși. Toată politica noastră internă toate preocupările de a spori conștinuu bunăstarea poporului, sunt organic legate de grija pentru îndeplinirea năzuinței supreme a întregii omeniri, apărarea și consolidarea păcii între popoare, condiție fundamentală pentru ca toate popoarele să facă prin munca lor acest pămînt mereu mai luminos, pentru ca imensele resurse ale științei și tehnicii, ale geniului uman să nu slujească nimicirii vieții milioanelor de oameni și distrugerii tezaurului de neprețuit adunat de omenire de-a lungul atîtor veacuri, ci progresului spre culmile cele mai înalte și mereu mai înalte, ale civilizației umane. (Aplauze puternice). Această nobilă năzuință se află la temelia muncii poporului nostru, a luptei sale, alături de celelalte țări socialiste, pentru pace trainică, pentru coexistență pașnică între toate statele lumii, pentru excluderea războiului din viața societății. (Aplauze puternice). Dați-mi voiei, dragi tovarăși, ca acum, la încheierea lucrărilor noastre, să vă urez spor la muncă, succes în îndeplinirea sarcinilor voastre, fericire și bucurie. (Vii aplauze). Pasul de aici, din sesiune, duce direct pe ogoare unde acum încolțește sămînța. Duceți în satele voastre imaginea nepieritoare a acestui mare sfat, la care poporul însuși prin cei mai vrednici fii ai săi a luat hotărîri de seamă pentru fericirea tuturor. (Aplauze). Spuneți acolo, tovarășilor colectiviști, că aci ați găsit laolaltă, întruniți în același gînd de propășire a patriei, colectiviști din toată țara, muncitori din uzine și fabrici, intelectuali, și că ați simțit marea forță de neînvins pe care o reprezintă poporul nostru astfel întrunit, sub conducerea înțeleaptă a partidului. (Aplauze puternice, îndelungi). Să o spuneți ca să o simtă și să o țină minte și copiii voștri ! (Aplauze). Trăiască patria noastră, Republica Populară Romînă 1 (Aplauze furtunoase, urale). Trăiască clasa muncitoare, țărănimea colectivistă, intelectualitatea, toți oamenii muncii constructori harnici ai socialismului I (Aplauze îndelungi, urale). Trăiască pacea și socialismul 1 "(Aplauze furtunoase, îndelung repetate, Participanții la asesiune, în picioare, ovaționează minute în șir a tovarășului Gheorghe Gheorghiu-Dej încheierea discuției generale HOTĂRÎRE Sesiunea extraordinară a Marii Adunări Naționale consacrată încheierii colectivizării agriculturii aprobă raportul prezentat de Președintele Consiliului de Stat, tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej, în care se face un bilanț cuprinzător al strălucitelor victorii obținute pe drumul construcției socialiste și se trasează sarcinile ce stau în fața întregului popor pentru continua dezvoltare a agriculturii socialiste. Marea Adunare Națională consideră acest raport un îndreptar pentru întreaga activitate viitoare a organelor centrale și locale de stat, a organelor agricole și a tuturor oamenilor muncii din agricultură. 1 Mai 1962 Oamenii muncii din întreaga lume sărbătoresc cu deosebită însuflețire Mai, Ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc. Ziua frăției muncitorilor de pretutindeni. Cea de-a 72-a aniversare a măreței zile de 1 Mai găsește clasa muncitoare, oamenii muncii din puternica familie a țărilor socialismului, în plin avînt pe calea unor grandioase succese în toate domeniile. Harnicul popor sovietic sărbătorește anul acesta ziua de 1 Mai în plină luptă pentru traducerea în viață a noului Program elaborat de Congresul al XXII-lea al P.C.U.S., a cărui înfăptuire va face să triumfe victoria comunismului. Popoarele altor țări socialiste, între care și poporul nostru, au intrat în perioada desăvîrșirii construcției socialismului. Alte țări ale lagărului socialist sînt avîntate în construirea bazelor socialismului. Vorbind despre impetuoasa dezvoltare a sistemului mondial socialist, tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej a spus, cu prilejul sesiunii extraordinare a Marii Adunări Naționale : „Socialismul se afirmă ca sistemul social tânăr, plin de vigoare și forțe creatoare, care se dezvoltă într-un ritm furtunos, înfăptuind mărețul Program al P.C.U.S., poporul sovietic construiește victorios comunismul. Nu este departe momentul cînd U.R.S.S. va întrece și lăsa în urmă S.U.A., cînd sistemul mondial socialist va depăși sistemul capitalist în domeniul producției de bunuri materiale, demonstrînd astfel întregii lumi superioritatea comunismului — orînduirea care instaurează pe pămînt Pacea, Munca, Libertatea, Frăția și Fericirea tuturor popoarelor“. Popoarele de pe întreg globul, oamenii muncii de pretutindeni își mari iî6i Sîă azmtntă o dată hotarîrea nestrămutată pentru salvgardarea păcii, pentru înfăptuirea mai devreme a dorinței lor fierbinți de progres social, pentru înnoirea lumii. „Merite deosebite — a spus tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej cu același prilej — și a cîștigat în fața popoarelor, U.R.S.S., care luptă cu o energie și cu un spirit de inițiativă neobosit pentru unirea forțelor păcii și statornicirea principiilor coexistenței pașnice, împreună cu celelalte țări socialiste, și R.P. Romînă își aduce contribuția la cauza apărării păcii, militează cu perseverență pentru dezarmarea generală și totală, pentru soluționarea pașnică a problemelor litigioase, pentru dezvoltarea colaborării și apropierea între popoare“. Mișcarea de eliberare a popoarelor robite de imperialism a devenit o forță uriașă a contemporaneității. S-au smuls, pînă acum, din înlănțuirea colonialismului, un miliard și jumătate de oameni, în ultimii 7 ani cucerindu-și independența politică 30 de state, însuflețite de exemplul Cubei eroice, în ultima vreme, a crescut avîntul luptei popoarelor din Arcrica Latină pentru înlăturarea dependenței străine. O mare victorie pentru popoarele algerian și francez a constituit-o acordul dintre Franța și Republica Algeria de la Evian, care marchează o importantă contribuție la cauza păcii, un nou succes al mișcării de eliberare. Lumea capitalului este tot mai mult zdruncinată de valul luptei clasei muncitoare și țărănimii pentru satisfacerea drepturilor lor legitime, pen Continuare în pag. a Vlaj i/VWl/l/WWVtF Economii la consumul de combustibil Cocătorii secției cuptoare de la Fabrica de ciment din Medgidia manifestă un interes deosebit pentru realizarea de economii la consumul de combustibil pe tona de clineher. In ultimele două luni, ei au realizat economii de 140.000 lei, mai ales datorită eforturilor depuse de jucătorii Lazăr Nicolae, Costea Nicolae și Zanet Ion. ILIE ION, coresp, Cu angajamentele depășite Sub conducerea organizației de partid, colectivul de muncă de la Fabrica „Argus“ și-a depășit angajamentele luate în producție în cinstea zilei de 1 Mai. S-au realizat peste plan 100 tone de ulei brut și s-au obținut economii în valoare de 138.000 lei. Rezultate deosebite în întrecere au obținut comuniștii Cos, mici Nicolae, Negrea Mihai, Popoici Ion, Dineu Petre și alții. J. MARTIN și DAN SPIRU, coresp, Un nou bloc dat în folosință Muncitorii, inginerii și tehnicienii întreprinderii nr. 3 Medgidia din cadrul T.R.C.L. au dat în folosință înainte de termen blocul P—8 cu 18 aspartamente. In această acțiune, s-au evidențiat muncitorii: Duță Alexandru, Lețcan Constantin, Tănase Gheorghe, Smarandache Dumitru,»Burcea Ilie, Burcea Marin etc. BURCEA ION, coresp, Din succesele pescarilor Echipele de pescari din satul „2 Mai“ au întimpinat ziua Wdi*■ 1 Mai cu noi succese* îm producție. Organiizîndu-și munca binerșii folosind la maximum* sculele și zilele favorabile de pescuit, pescarii conduși de comunistul Platon Taras și Naum . Roman au pescuit in 4 zile 15 tone dé pește. ghinescu. t., coresp. V "Antrenați in Mîiitrecerea socialistă,darnicii pescari din G A.C. Luncavița, raionul Măcin, au obținut rezultate frumoase în muncă. Pe trimestrul 7, fiecare pescar a depășit planul cu 150—200 kg de pește. "Alexandru Ioniță, de pildă, pe luna martie, a depășit planul cu 200 kg, iar Niculai L. și Anghelută T. cu 150 kg. PANAITI MARIA, coresp. înainte de termen Oamenii muncii de la întreprinderea minieră Dobrogea întîmpină ziua de 1 Mai cu realizări frumoase în producție. Muncind mai organizat, ei au reușit să îndeplinească planul producției globale pe primele 4 luni ale anului în curs cu 18 zile înainte de termen. Față de aceeași perioadă a anului trecut, realizările la producția globală a întreprinderii au crescut cu 50,5 la sută. In primul trimestru al anului 1962, colectivul de aici a realizat economii peste plan în valoare de 130.000 lei și beneficii peste plan în sumă de 81.000 lei. In întrecerea socialistă, s-au evidențiat comuniștii: Ignătescu Alexandru, Ionescu Gheorghe, Dina Gheorghe, Duagi Raim, Anghel Iordana, și mulți alții.: 1 JUCOVSCHI VSEVOLOD, cores* FRUNTAȘI ÎN CINSTEA ZILEI DE 1 MAI De la stingă la dreapta : Negoiță Marin, cazangiu la S. N. M. C.; Stroe Ion, cucător la Fabrica de ciment din Medgidia ; Jecu Elena, muncitoare la Fabrica de ambalaje metalice Constanța ; Botnar Petre, inginer la U.S.A.S. Năvodari; Manda Ene, lucrătoare pe macara, I.M.U.M. ; Constantin C. Marin, tractorist la S.M.T. „23 August“ ; Ion Stohin, președintele gospodăriei agricole colective Filimon Sîrbu, raionul Tulcea; Răcoviea Valeria, directoarea Școlii de 7 ani din Cumpăna; Dăscălescu Marin, inginer zootehnist la gospodăria agricolă colectivă Peștera Drăgulin N. Ilie, președintele Sfatului popular comunal Peștera. »ISS