Dobrogea Nouă, iulie 1962 (Anul 15, nr. 4326-4351)

1962-07-10 / nr. 4333

L 4 PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, UNIȚI-VĂ ! Organ al Comitetului regional P. M. R. Dobrogea și al Sfatului popular regional Anul XV nr. 4333 Marți 10 iulie 7962 4 pagini 20 bani RECOMANDĂRILE CONSILIULUI AGRICOL REGIONAL PRIVIND EXECUTAREA LUCRĂRILOR AGRICOLE DE VARA In această perioadă, oamenii muncii din agricultură, sub îndrumarea organelor și organizațiilor de partid, muncesc neobosit pentru strîngerea la timp și fără pierderi a cerealelor păioase și a leguminoaselor timpurii, pentru strîngerea plovei și a paielor necesare în hrana animalelor și pregătirea condițiilor în vederea obținerii unor producții sporite în anul viitor. Săptămina aceasta este hotărîtoare în privința recoltatului. De aceea, conducerile gospodăriilor agricole de stat și colective trebuie să-și concentreze toate forțele pentru folosirea din plin a tuturor combinelor și secerătorilor la recoltat și treierat. Ținînd seama de condițiile din acest an, conducerile unităților agricole trebuie să acorde o deosebită atenție asigurării semințelor necesare pentru producția anului următor, la toate culturile și mai cu seamă la culturile furajere. Ca : mazăre, borceag, sparcetă, iarbă de Sudan, lucernă etc., care trebuie din timp selectate și depozitate în condiții corespunzătoare. Pentru a deprecierea semințelor prin preveni atacul dăunătorilor sau pierderea germinației din cauza umidității ridicate în dipozite, trebuie să se asigure selectarea semințelor, tratarea mazării cu sulfura de carbon și controlul periodic în magazie. Concomitent cu recoltarea, se vor asigura strîngerea și depozitarea de către gospodăriile agricole de stat și gospodăriile agricole colective a întregii cantități de pleavă de grini și ovăz, care constituie o însemnată rezerva furajeră, ce poate înlocui o parte din final din rația animalelor. PREGĂTIREA CONDIȚIILOR NECESARE OBȚINERII UNEI PRODUCȚII SPORITE IN ANUL VIITOR Rezultatele obținute de Stațiunea experimentală Dobrogea și confirmate de producție au demonstrat importanța arăturilor actinei de vară în sporirea producției la hectar. Sporurile realizate pe terenurile arate în vară au fost cuprinse între 350 și 650 kg/ha și ele au fost obținute prin provizia mai mare de apă ce se acumulează și prin fertilitatea mai bună a solului, ce este determinată de intensificarea proceselor microbiologice din sol. Ca efect al arăturilor de vară, este sporirea simțitoare a cantităților de nitrați și alte elemente nutritive folosite în hrana plantelor. In asemenea condiții, semănăturile de cereale de toamnă, din primele faze de vegetație și pînă la recoltare, cresc mai viguros, înfrățesc mai mult, iar producțiile sînt mai mari și de calitate mai bună. Pentru asigurarea unor producții sporite, trebuie executate arături de bună calitate, cu brazde bine mărunțite, fără să rămînă goluri de aer, cu suprafața arăturii netedă. Se va lucra cu plugul în agregat cu grapa stelată. In vederea executării arăturilor, imediat se vor elibera terenurile de paie, folosind în acest scop cu maxim de randament presele de paie, colectoarele, tîrîșurile și greblele mecanice, astfel ca paralel cu recoltarea, miriștile să poată fi arate. Practica a dovedit că avînd terenul la cel mult 2-3 zile de la recoltare, se face o lucrare de bună calitate, fără bolovani și cu un randament sporit al mijloacelor de lucru. Pe măsură ce se întîrzie executarea arăturii, datorită pierderii umidității, arătura se face mai greu, iese cu bolovani, necesitînd apoi lucrări suplimentare costisitoare. S ARATURILE pe terenurile unde URMEAZĂ SA FIE INSAMINTATA CULTURA A DOUA se vor face la adîncimea la care nu se scot bulgări mari. Plugurile trebuie să lucreze în agregat cu grapa stelată. Această lucrare poate fi executată și cu grapa cu discuri, pe care se pun greutăți pentru asigurarea unei adîncimi mai mari. A doua cultură trebuie să fie porumbul pentru siloz sau masă verde, care trebuie semănat la adîncime mai mare cu 1-2 cm decit semănatul în primăvară, după care se va (Continuare în pag. a III-a) Decalaj între recoltat și arături Gospodăriile colective din raionul Adamclisi au recoltat peste 20.000 hectare cu grîu, 1.200 hectare cu orz și 1.300 hectare cu mazăre. Pînă la 7 iulie, ele au recoltat 4.300 hectare cu grîu, 1.583 hectare cu orz și 1.038 hectare cu mazăre. Rezultate bune la recoltat au obținut gospodăriile colective din Oltina, Beilic, Negureni, Băneasa, Cuiugiuc, Șipote, Ioan Corvin, Alimanu, Ostrov și multe altele. Făcînd însă o comparație între suprafața recoltată, 6.921 hectare cu cereale pe întreg raionul, și cea pe care s-au executat arăturile adinei, vedem un mare decalaj. Pînă la 7 iulie, au fost executate arături adinei pe suprafața de 759 hectare. Același lucru se întîmplă și în gospodăriile de stat. Aici, deși au fost recoltate suprafețe mari, arături s-au executat abia pe 123 hectare. In gospodăriile de stat Lipnița și Ostrov nu s-a arat nici un hectar. Organizațiile de partid, consiliile G.A.S. și consiliile de conducere ale G.A.C.-urilor trebuie să ia cele mai urgente măsuri pentru accelerarea recoltatului și executarea arăturilor acinei de vară. Măsurile luate de Comitetul raional de partid, comitetul executiv al Sfatului popular raional și Consiliul agricol raional, de a îndruma în permanență unitățile agricole, trebuie întregite de o activitate perseverentă și practică a conducerilor unităților agricole și a organizațiilor de partid. C. CORA Producție bogată de orz Aplicarea tuturor regulilor agrotehnice, începind de la arat și însămințat și pînă la recoltat, a adus colectiviștilor din Limanu recolte bogate la orzul de toamnă. Producția medie obținută de pe cele 100 ha Cultivate cu orz de toamnă și care au fost recoltate in întregime pînă in seara zilei de 6 iulie este mai mare cu 1.736 kg la ha față de cît aveau planificat. Aceasta i-a și determinat ca imediat ce au recoltat să elibereze terenurile de paie și să treacă la efectuarea arăturilor, așa cum este indicat de agrotehnică. De remarcat, că pe o suprafață de 50 ha s-a și insămînțat porumb în cultură dublă pentru masă verde. In aceste zile, se lucrează cu toate forțele la recoltatul griului, la care se anunță o producție, de asemenea, foarte bogată. In gospodăriile agricole colective Se poate recolta mai mult In ultimele două zile majoritatea gospodăriilor colective din regiunea noastră, aplicînd cu mai mult simț de răspundere indicațiile date de organele și organizațiile de partid și de stat au reușit să recolteze suprafețe mari de cereale. Astfel, pînă în dimineața zilei de 9 iulie gospodăriile colective au recoltat griul în procent de peste 25 la sută. Multe raioane, așa cum sînt Medgidia, Tulcea și Hirșova, au recoltat peste 30 la sută din grîu. In ritm încetinit decurge recoltatul în gospodăriile Colective din raioanele Negru Vodă, Măcin, Adamclisi și raza orașului Constanța care au realizat procente cuprinse între 18-22 la sută. Viteza zilnică n-a fost îndeplinită pe regiune de către gospodăriile colective decit în procent de 50 la sută. Raioanele Adamclisi, Medgidia, Măcin nu au realizat în ultima zi viteza zilnică planificată decit în procent de 40-45 la sută. La cultura orzului recoltatul se apropie de sfîrșit, iar treieratul s-a realizat în procent de 87 la sută. Cu toate că în ultimele zile ritmul recoltării mazării s-a accentuat, totuși nu s-a treierat decit 12 la sută. Rămînerea în urmă cu treieratul la mazăre trebuie lichidată deoarece este cunoscut faptul că mazărea nerecoltată și cea netreierată la timp aduce după sine pierderi mari prin atacul masiv al gărgăriței. In raionul Măcin, de pildă, din 950 hectare cu mazăre s-au recoltat 330 hectare și nu s-a treierat nimic, în Medgidia s-au treierat abia 97 hectare din 1.601 hectare recoltate. Suprafețe foarte mici sunt treierate și in gospodăriile colective din raza orașului Constanța și raionul Hirșova. Aceeași situație nesatisfăcătoare se menține la irigatul porumbului. Din 10.484 hectare planificate a se iriga nu li s-au aplicat irigarea I decit pe 2.109 hectare, irigarea a II-a pe 1.188 hectare, iar irigarea a III-a pe 283 hectare. In raioanele Istria și Tulcea s-a irigat porumbul o singură dată, iar în Adamclisi și raza orașului Constanța nici o dată. Arăturile de vară s-au executat în gospodăriile colective pe o suprafață de 11.054 hectare, deși suprafețele recoltate cu grîu, orz și mazăre sunt de peste 70.000 hectare. Se impune luarea celor mai urgente măsuri de folosire la maximum a întregii capacități de lucru a combinelor, de organizare a schimbului doi pe tractoare, în vederea executării arăturilor de vară, de executarea de urgență a treieratului la mazăre și aplicarea irigațiilor necesare pe suprafețele cu porumb. Organele de partid și de stat sînt chemate să controleze mai amănunțit desfășurarea lucrărilor în gospodăriile colective, impulsionînd consiliile de conducere și organizațiile de bază în vederea mobilizării tuturor forțelor pentru executarea la timp a tuturor lucrărilor din agricultură. r A . " In cuprinsul ziarului Pentru contigua îmbunătățire a condițiilor de odihnă pe litoral SPORT MOSCOVA : Deschiderea Congresului Mondial pentru dezarmare generală și pace Toate lucrările se efectuează concomitent Conducerea gospodăriei agricole de stat din Topraisar, mată permanent îndrude organizația de partid, a luat din timp măsuri pentru temeinica organizare a muncii în campanie, astfel ca toate forțele existente să fie folosite la maximum. In vederea efectuării in timpul optim a tuturor lucrărilor care se cer in această perioadă. Astfel, s-a reușit să se termine cu o zi mai devreme recoltatul celor 202 ha cu orz de toamnă, de pe care a rezultat o producție medie la ha cu 587 kg mai mare decit era planificată, iar Incepînd din ziua de 5 iulie, toate cele 40 de combine au început recoltatul griului, realizînd în 2 zile 250 ha, cu o producție aproximativ dublă față de cît era planificat. Datorită faptului că gresajul și revizuirea mașinilor se fac seara după oprirea lucrului, dimineața, mecanizatorii de pe combine au timp să lucreze 2—3 ore. oină se ridică rouă, la strînsul și balotajul paielor. Așa se face că, pînă in dimineața zilei de 7 iulie, fuseseră eliberate de paie 80 ha, lucrul continuind cu toată intensitatea. Faptul că există schimbul doi de tractoriști care lucrează noaptea a permis efectuarea arăturilor pe o suprafață de 140 ha, care a și fost îngrășată cu 48 tone de superfosfat, în vederea semănării culturii a doua — porumb pentru masă verde. La obținerea acestor succese, a contribuit și temeinica organizare a întrecerii socialiste. Duminică la recoltat Niciodată cimpurile nu cunosc atita însuflețire, ca acum, in toiul campaniei de vară. Oamenii muncesc cu ovini pentru strîngerea la timp și fără pierderi a recoltei. Colectiviștii din Ciocîrlia de Jos au hotărît, bunăoară, simbătă seara, ca și duminică să iasă la recoltat. Așa că, duminică dimineața, in jurul orei 7, ei și-au facut apariția în marginea lanurilor. Combinerii, băieți harnici, erau și ei cu combinele puse la punct și-i așteptau, înainte de a se da startul celor 10 combine, președintele colectivei, tov, Baștiurea Stoica, și inginerul agronom, Drăghici Alexandru, s-au Îndreptat către combina lui Petre Constantin, care cu o zi în urmă realizase 18.000 kg. de grîu. Fără prea multă introducere, președintele (după cum vedeți din prima noastră fotografie) îi luminează harnicului tractorist drapelul de combiner fruntaș și ii urează spor la muncă. Steagul roșu care flutură pe combina lui Petre Constantin constituie de acum vnta către care tind toți băieții din brigada a X-a. Fiecare se străduiește să muncească mai bine, pentru a ciștiga steagul. Mădulărescu Ion, care realizase vineri 18.000 kg, se pare că e primul adversar al lui Petre Constantin. In această întrecere, sunt antrenați deopotrivă și colectiviștii. Din rindul acestora, am reținut numele câtorva fruntași: Trifan Hulea, Turcu Gheorghe, Maria G. Ion, Moraru Elena și Emin Musii •ne. Roadele întrecerii care se desfășoară cu atâta pasiune ,sunt deosebite. Pină duminică la colectiviștii din Ciocîrlia de prinz, Joși reușiseră să recolteze peste 1600 de ha cu griu și să obțină o producție cu 1.100 kg mai mare decit cea planificată. Paralel cu recoltatul, colectiviștii string paiele, permițind tractoriștilor să execute de îndată arături adinei de vară. Iată în cea de-a doua fotografie un aspect de la executarea arăturilor adinei de vară: Pînă acum, la gospodăria colectivă din Ciocîrlia de Jos, s-au executat arături pe aproape 100 de ha. Brigada artistică de agitație a căminului cultural și-a făcut și ea apariția la locul unde recoltează colectiviștii. Pentru fruntași, brigada a adus laude, iar pentru cei cărora nu le prea place, munca, suficientă critică. După cîteva minute de veselie și de voie bună, harnica trac.toriști și colectiviști se avuntă din nou, cu toate forțele, in lan, grăbindu-se să stringă în'.r un termen cît mai scurt recolta bogată de pe cele 860 de ha cu griu. Text : C. VIOREL Foto: GH. CIOROBEA Noi unități și standuri de difuzare a cartii In ultima vreme, în orașul Cona noi unități de difuzare a cărții. Prin ’chioșcuri și 27 de tonete. <In aceeași șeri Constanța, Tulcea, Medgidia, a luat ființă 83 de noi standuri de mate și atrăgătoare de prezentare a pentru fiecare categorie de cărți, a cărții au obținut succese remarca în curs, au fost difuzate cărți în 512.000 lei mai mult decit în persoa stanța și pe litoral, au luat ființă de acestea, se numără 5 librării, 7 perioadă, în întreprinderile din ora Cernavoda, Hirșova și Babadag, au difuzare a cărții. Folosind forme vacărților, trezind interesul cititorilor lucrătorii din sectorul de difuzare bile. In primul semestru al anului valoare totală , de 3.175.830 lei, cu da corespunzătoare a anului trecut. Noi secții de fabricație a pîinii In cadrul Trustului regional de panificație Dobrogea, s-au luat măsuri în vederea deschiderii a trei noi secții de fabricație, înzestrate cu utilaje moderne ca : malaxoare, cazane, injectoare etc. In această acțiune, s-au evidențiat echipele de mecanici, electricieni și zidari care au terminat lucrările de amenajare a noilor secții într-un timp record, de numai 7 zile. A fost dată, de asemenea, în folosință, fabrica de pîine din isforie-sud, cu o capacitate de 14 , tone zilnic, care asigură mai bună deservire a oamenilor muncii de pe litoral. NEAGU CALU, coresp. Plaja „Ciuperca" Incepînd cu acest an, prin eforturile depuse de lucrătorii Întreprinderii „8 Mai“ din Tulcea, care au întreprins importante lucrări de curățire și alimentare cu apă a lacului și de amenajare a plații și a cabinelor de deservire, vechiul lac Ciuperca“■ a devenit un ștrand modern, loc de recreare a oamenilor muncii din localitate. La realizarea acestui obiectiv, și-au dat concursul numeroși cetățeni ai orașului, care au participat prin muncă patriotică la amenajarea plajei și la tăiatul stufului din lac. GH. NICOLESCU, Cfiresp. :3(S55)= Pe teme tehnico-economice Metode noi folosite în construcții Directivele celui de-al III-lea Congres al P.M.R. au stabilit pentru colectivele întreprinderilor de construcții din țara noastră sarcini deosebit de importante. Astfel, se prevede ca : „In raport cu ritmul de dezvoltare al economiei, volumul total al construcțiilor va crește în 1965 de circă 2 ori față de anul 1959. Pentru a face față acestor sarcini, una din cele mai importante măsuri care trebuie să stea atît în fața proiectanților cît și a constructorilor, trebuie să fie introducerea celor mai noi metode de lucru, care să ducă a industrializarea procesului de proucție în acest sector de activitate, necum și folosirea pe scară cît mal argă a materialelor noi de construcții, care sînt mai ieftine, mai rezistente și mai frumoase ca aspect. In acest sens, în Directive, se spune : „Prin creșterea gradului de mecanizare a lucrărilor și prin intensificarea industrializării construcțiilor, ca urmare a extinderii folosirii prefabricatelor și a materialelor de mare eficiență, se va reduce simțitor durata de execuție și se va asigura scăderea prețului de cost al lucrărilor“. Avînd la bază aceste sarcini, precum și indicațiile date de Comitetul regional de partid, cu ocazia diferitelor analize asupra activității întreprinderilor constructoare din orașul și regiunea noastră, colectivele șantierelor de construcții din Dobrogea au obținut pînă în prezent o serie de rezultate bune în această privință, care se cer a fi continuate. Una din metodele cele mai noi, cu mare eficiență economică și care permite ridicarea unor blocuri de locuințe într-un timp foarte scurt, este metoda cofrajelor glisante sau alunecătoare. Această metodă a fost folosită pentru prima dată la noi in țară, cu mai bine de doi ani în urmă, de către I.S.C.L. Mamaia, la ridicarea blocurilor turn, cu 10-11 nivele, de,pe litoral. Această metodă constă in aceea că după săparea fundației, zidurile exterioare ale blocului, precum și pereții despărțitori din interior se toarnă monolit, din beton armat, în cofraje metalice care se ridică cu pompe speciale, pe măsură ce fierarii execută armătura, iar betoniștii fac încărcătura de beton. De obicei, 5 echipe de fierari, betoniști, zidari, dulgheri și tîmplari lucrează concomitent, in același schimb, la ridicarea unui bloc. Fierarii execută urzeala de fier-beton, zidarii potrivesc în cofrag plăcile de granulit care au menirea de a izola pereții exteriori, precum și cei dintre apartamente, betoniștii introduc betonul în cofrag și z îndeasă, tîmplarii potrivesc în zid ferestrele și ușile, iar dulgherii întrețin în bune condiții cofrajele. La fiecare sfert de oră, blocul crește cu 3 cm în Înălțime și atunci, la o apăsare pe manete, cofrajele se ridică mai sus. Intr-un schimb, blocul crește cu 70-90 cm, iar intr-o zi și jumătate, se execută un etaj. Acesta este, de altfel, avantajul principal al metodei, care permite ridicarea unui bloc cu 10-11 nivele în 15-17 zile, față de 10-12 luni cît ar fi durat in cazul în care s-ar fi executat din zidărie. Un alt avantaj este și acela că această metodă aduce o mare economie de cherestea pentru cofraje, material foarte solicitat de alte nevoi ale economiei naționale. Această metodă duce, de asemenea, la scurtarea duratei de execuție a finisajelor. Pentru că, dacă la începutul aplicării acestei metode la I.S.C.L., finisajele se executau după ridicarea blocului, în prezent, atit la I.S.C.L. cât și la T.C.E.H., metoda a fost perfecționată, astfel că: In (Continuare In pag. a II-a) JUindula e&Le.etioe.l Creșterii oilor i se acordă o atenție deosebită în gospodăria agricolă colectivă din Năvodari. La îngrijirea turmelor de oi, miei și tineret, au fost repartizați colectiviști cu experiență în muncă, cu dragoste pentru creșterea oilor. Unul dintre aceștia este Marin Gaidargiu. El lucrează în sectorul ovin al gospodăriei de mai mulți ani. In această muncă, a obținut mereu frumoase rezultate Anul trecut, conducerea gospodăriei l-a premiat cu un ceas de mină pentru rezultatele bune ce le-a realizat în creșterea oilor. In acest an, Gaidargiu are în grijă o turmă de peste 200 de cîrlani. Ingrijindu-i cu atenție, el a reușit să obțină de la cîrlanii din turma sa o producție sporită de lină față de cea planificată. In medie, producția de lină de fiecare oaie din turma sa a fost depășită cu 1,100 kg. A avut cirlani care au dat în acest an producții de 5 și 6 kg de lună. Deoarece îngrijitorii de animale din gospodăria agricolă colectivă din Năvodari sunt retribuiți după sistemul plății suplimentare în raport cu depășirea producției planificate, crescătorul de oi Marin Gaidargiu va primi în plus peste zilele-muncă cuvenite, pentru depășirea producției de lună, încă 180 de zile-muncă. Un alt crescător fruntaș cu care se mîndrește gospodăria este Bondoc loan, îngrijitor de viței. Tovarășul Bondoc muncește ca îngrijitor de viței de peste 3 ani de zile. El se preocupă de ridicarea nivelului său profesional, citind cărți și broșuri de specialitate de la bibliotecă, participînd cu regularitate la învățământul zootehnic. Tovarășul Bondoc îngrijește acumpeste 60 de viței de la 20 de zile pînă la 2 ani. Pentru munca ce o depune, el este iubit și apreciat de toți colectiviștii. Ca Bondoc lean este și Pintilie Grigore. Majoritatea vacilor gospodăriei provenite din prăsilă proprie au fost crescute de el. Pintilie ia tineretul taurin în primire cînd acesta împlinește vîrsta de doi ani și-l îngrijește pînă la vîrsta de 3 ani. Anul acesta, el are sub îngrijire 72 de juninci. Toate sînt grase și frumoase. Iată doar cîțiva din colectiviștii fruntași ai gospodăriei colective din Năvodari, care muncesc cu dragoste pentru dezvoltarea sectorului zootehnic.I R, - TRANDAFIR, coresp. c/'&ißu 2aamai ívná ' C0RCSPOH0MȚA",