Dobrogea Nouă, ianuarie 1963 (Anul 16, nr. 4483-4507)

1963-01-03 / nr. 4483

PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, UNITIVA ! Organ al Comitetului regional P. M. R. Dobrogea și al Sfatului popular regional Anul XVI nr. 4483 Joi 3 ianuarie 1963 ! 4 pagini 20 bani Cuvîntarea tovarășului Gheorghe Gheorghiu-Dej rostită la posturile de radio și televiziune cu prilejul Anului Nou Dragi tovarăși și prieteni, Cetățeni ai Republicii Populare Romîne. Intimpinăm într-o atmosferă sărbătorească, cu voie bună și încredere in viitor, anul 1963, an nou de muncă creatoare pentru înflorirea patriei, pentru prosperitatea tuturor făuritorilor de bunuri materiale și spirituale — oamenii muncii, care îmbogățesc și înfrumusețează an de an Republica noastră. A 15-a aniversare a proclamării Republicii Populare Romîne a prilejuit un însuflețitor bilanț al realizărilor obținute de poporul român. In aceste realizări este întruchipată munca fiecăruia dintre noi, muncitori, țărani, intelectuali, activiști de partid și de stat. Pe întreg întinsul țării, în uzine, pe șantiere, în gospodării colective și de stat, în instituții de știință, învățămînt și cultură domnește o atmosferă de muncă plină de avint, fiecare își aduce contribuția la opera comună de făurire a vieții noi, socialiste. Anul de care ne despărțim a dat rod bogat în înfăptuirea mărețelor obiective stabilite de partidul nostru în domeniul sporirii producției industriale, al dezvoltării și întăririi agriculturii socialiste, în transporturi și construcții, în ridicarea continuă a nivelului de trai material și cultural al poporului. Prevederile planului de stat pe 1962 au fost îndeplinite și depășite, creindu-se astfel o bază trainică pentru noi victorii ale construcției socialiste în anul care vine. Imaginea țării noastre este o mărturie strălucită a justeței politicii partidului, călăuză încercată și clarvăzătoare a poporului. Anul care s-a scurs a fost încă un an de luptă pentru apărarea păcii — bunul cel mai scump tuturor oamenilor de pe pămînt, un an al întăririi forțelor socialismului, păcii și progresului, a forțelor care luptă pentru coexistența pașnică între toate statele, pentru libertatea și Independența popoarelor, întregul mers al istoriei ne arată că, în ciuda tuturor piedicilor, aceste forțe cresc mereu, ce lor le aparține viitorul. Intîmpinînd Anul Nou în mijlocul familiilor, prietenilor și tovarășilor de muncă, ne exprimăm cu toții dorința caldă ca în anul care vine pacea între popoare să fie consolidată, omenirea să-și poată consacra toate forțele muncii pașnice, creatoare, pentru făurirea unei vieți de belșug și bunăstare. Dragi tovarăși. Cu prilejul Anului Nou, Comitetul Central al Partidului Muncitoresc Ronda, Consiliul de Stat și guvernul Republicii Populare Romîne adresează întregului nostru popor calde felicitări. Urăm muncitorilor și muncitoarelor din industria noastră socialistă să lucreze cu spor pentru îndeplinirea sarcinilor de plan, să dea țării produse tot mai multe și mai bune , țărănimii colectiviste, lucrătorilor din gospodăriile de stat și stațiunile de mașini și tractoare — să asigure prin munca lor harnică o recoltă îmbelșugată , tinerilor și tinerelor din uzine și de pe ogoare — să-și consacre tot entuziasmul și elanul lor pentru a aduce din plin contribuția la avîntul economiei socialiste, tineretului studios — să muncească cu sîrguință pentru a-și însuși tezaurul de cunoștințe pe care i le pune la îndemînă școala pentru a fi cît mai de folos patriei. Vă dorim tuturor succese ta munca voastră plină de abnegație, sănătate și fericire dumneavoastră și celor ce vă sunt dragi! Să ridicăm paharul pentru poporul nostru muncitor, pentru patria noastră dragă, pentru viitorul ei luminos, pentru pace, prietenie și colaborare între toate popoarele ! Vă urăm La mulți ani, iubiți tovarăși și prieteni! TELEGRAME Tovarășului GHEORGHE GHEORGHIU-DEJ Prim-secretar al C.C. al P.M.R. președintele Consiliului de Stat al R. P. Româno Tovarășului ION GHEORGHE MAURER Președintele Consiliului de Miniștri al R. P. Româno Dragi tovarăși, BUCUREȘTI Comitetul Central al Partidului Comunist, și Uniunii Sovietice, Prezidiul Sovietului Suprem al U.R.S.S., Consiliul de Miniștri al U.R.S.S. și întregul popor sovietic vă transmit dv. și întregului popor romîn trate felicitări cordiale și cele mai bune urări cu ocazia Anului Nou. Pentru oamenii muncii romîni ajunul anului 1963 a coincis cu remarcabila dată — împlinirea a 15 ani de la abolirea monarhiei și proclamarea Romîniei republică populară, care a însemnat constituirea primului stat al muncitorilor și țăranilor din istoria poporului român. Ca rezultat al muncii pline de abnegație a poporului român, sub conducerea partidului muncitoresc,socialismul a obținut în Republica Populară Romina victorii hotărîtoare în toate ramurile economiei naționale. Aceste victorii constituie un nou pas pe drumul înfăptuirii sarcinilor trasate de cel de-al III-lea Congres al Partidului Muncitoresc Român pentru desăvîrșirea construcției socialiste în R. P. Română. . Poporul sovietic urează din toată inima poporului român ca în noul an să obțină succese continue în muncă, în construcția socialistă și în lupta nobilă pentru triumful cauzei păcii și prieteniei între popoare. Suntem ferm încredințați că noul an va însemna o dezvoltare și o întărire continuă a prieteniei frățești de nezdruncinat și lărgirea colaborării multilaterale între popoarele noastre și toate popoarele familiei frățești a țărilor socialiste, va însemna noi victorii ale forțelor păcii asupra forțelor agresiunii și războiului. N. S. HRUȘCIOV 1. I BREJNEV Tovarășului N. S. HRUȘCIOV Prim-secretar al C.C. al P.C.U.S. Președintele Consiliului de Miniștri al Uniunii Sovietice a Tovarășului L. I. BREJNEV Președintele Prezidiului Sovietului Suprem al Uniunii Sovietice Dragi tovarăși, MOSCOVA In numele Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Romín, Consiliului de Stat, Consiliului de Miniștri al Republicii Populare Romîne, al întregului popor român și al nostru personal, vă transmitem dv., și prin dv. poporului frate sovietic cele mai calde felicitări cu prilejul Anului Nou. Poporul nostru se bucură sincer de realizările remarcabile obținute de poporul sovietic in anul care a trecut, sub conducerea înțeleaptă a partidului său comunist, în toate domeniile construcției comunismului și acordă o înaltă prețuire luptei neobosite a C.C. al P.C.U.S și a guvernului sovietic, în frunte cu N. S. Hrușciov, pentru preintîmpinarea unui nou război mondial, pentru instaurarea unei păci trainice în lume. Suntem convinși că în anul care vine relațiile de strânsă prietenie și colaborare frățească dintre țările și popoarele noastre se vor dezvolta continuu spre binele marii comunități socialiste, al cauzei păcii și comunismului. Vă trimitem, dragi tovarăși, dv. și poporului sovietic cele mai bune urări de sănătate și fericire, de noi succese în înfăptuirea mărețelor obiective trasate de istoricul Congres al XXlI-lea al P.C.U.S. GHEORGHE GHEORGHIU-DEJ ION GHEORGHE MAURER Prim-secretar al C.C. al P.M.R. Președintele Consiliului de Stat al R. P. Române Prim-secretar al C.C. al P.C.U.S. Președintele Consiliului de Miniștri ai U.R.S.S. Moscova. Kremlin 30 decembrie 1962. Președintele Prezidiului Sovietului Suprem al U.R.S.S. Președintele Consiliului de Miniștri al R. P. Române De Anul Nou, printre navaliști Mîndri de succesele dobîndite în cursul anului 1962, muncitorii, inginerii și tehnicienii de la Șantierul naval martim Constanța s-au adunat și la sărbătoarea revelionului, să primească laolaltă noul an în care își doresc succese, și mai mari în producție, o viață și mai îmbelșugată și fericită, așa cum se desprinde de altfel cu limpezime, din Directivele celui de-al III-lea Congres al P.M.R. Cu cîteva minute înainte de miezul nopții, în sala cantinei, unde s-a organizat petrecerea de revelion, oamenii s-au strîns în jurul televizorului pentru a asculta cuvîntarea de Anul Nou scumpului conducător al partidului nosatru, tovarășul Gheorghe GheorghiuDej, pe care au primit-o cu vii și entuziaste aplauze. Pentru succesele de pină acum, pentru succesele din anul care își anunța sosirea, ei au ridicat apoi paharele, felicitîndu-se reciproc, urîndu-și un an spornic, și îmbelșugat. O surpriză deosebită în cadrul sărbătorii de Anul Nou au fost pentru muncitorii navaliști mulțumirile aduse de tov. Uniskov, mecanicul șef al navei sovietice „Fatej", ultima navă ieșită din reparații în șantierul lor în anul 1962, pentru calitatea deosebită a lucrărilor efectuate. Din partea echipajului acestei nave, ei au primit u dar o timonă din bronz, miniaturală, pe care e gravată urarea : „Direcția tot înainte pentru calitate superioară“. în clipele acelea, pe fețele navaliștilor, din rîndul cărora nu lipseau fruntașii în producție ca ajuswiii mecanici Gheorghe Rusu și Dobre Vasile, alezorul Ionescu Gh., tînărul maistru strungar Mocanu Ion și marangozul Sevcenco Pavel, se puteau citi mîndria și bucuria datoriei împlinite, dorința ca netul an să le aducă cît mai multe asemenea mulțumiri. Apoi toți s-au prins în vârtejul veseliei, al muzicii și dansului, al bucuriei petrecerii de revelion, care a durat pînă în zorii zilei. 1 .. ..... ...------i———————— Clipe de neuitat La sfârșitul unui an de rodnice succese pe frontul muncii creatoare, peste 200 de muncitori, ingineri, tehnicieni și funcționari de la U.S.A.S. _ Năvodari, împreună cu familiile lor, au intîmpinat laolaltă sosirea noului an. „ Festivitatea organizata. __ cu acest prilej a fost deschisă de tov. Victor Constantin, președintele comitetului sindicatului,care a felicitat călduros colectivul de muncă pentru succesele obținute în anul 1962, primul an în care uzina a produs cu întreaga sa capacitate de producție a reliefat contribuția fruntașilor la obținerea acestor succese și a urat spor la muncă in noul an. Festivitatea a continuat cu un frumos și bogat program artistic, susținut de brigada artistică a uzinei. Cei prezenți au ascultat cu viu interes plugușorul rostit de Manea Gheorghe, tradiționalele răvașe, melodiile de muzică populară romînească și ușoară interpretate de cîțiva talentați muncitori și de orchestra uzinei. Cuvintul tovarășului Gheorghe Gheorghiu-Dej, transmis la posturile de radio și televiziune, a fost ascultat cu multă atenție de către cei prezenți. Mindri de faptul că la succesele obținute de poporul nostru în anul 1962,sub conducerea înțeleaptă partidului, și-au adus și ei din a plin contribuția, oamenii muncii de la U.S.R.S. Năvodari au pastat îndelung și au închinat pahare pline în clipa cînd me? (Continuare în pag. a TI-a) Revelionul navigatorilor și docherilor Vortul e inundat de văpaia luminilor, iar orașul pare că a înaintat în mare cu încă citeva mile. Aceasta , a impresia pe care o ai privind de pe vapoarele ancorate în radă pe care nici o singură luminița n-a rămas neaprinsă. La gara maritimă, în marea sală și pe balcoanele de la primul etaj,, ornate cu marele pavoaz,cu crengi ie brad și serpentine colorate, s-a organizat petrecerea de revelion a navigatorilor și a muncitorilor docheri, fruntașii in muncă sunt la loc de cinste și nu e greu să recunoaștem dintre ei pe brigadierul Stroeh,, deputat în Marea Adunare Națională, pe Babot Constantin, șeful unei echipe de docheri, care, lună ic lună și-a depășit sarcinile de plan cu peste 90 la sută, pe Stoica Alexandru, comandantul navei „Arad", clasată pe locul patru, în întrecerea pe întreaga flotă comercială maritimă și pe mulți, mulți alții. Veselia generală și atmosfera sărbătorească, care domnesc aci, sunt mărite și mai mult prin programul special de Anul Nou, pregătit de către brigada artistică de agitație. Cu zimbetul pe buze, membrii brigăzii prezintă tovarășilor lor de muncă tradiționalul plugușor, momente vesele, nu mai puțin tradiționalele răvașe, toate inspirate din viața și munca de zi cu zi a navigatorilor și muncitorilor portuari. La miezul nopții, cînd limbile ceasornicului s-au suprapus peste ifre „720, cînd cu cupele pline cei peste 400 navigatori și muncitori de port se felicitau reciproc, adresîdu-și unul altuia cele mai bune urări pentru noul an, .1963, dar noul an a fost salutat prin. semnale prelungi de sirenă de pe bordul tuturor navelor am solicitat eltorve dintre ei răspunsuri la obișnuita întrebare în asemenea împrejurări: ce vă doriți pentru anul ? Răspunsurile tuturor subliniau încrederea (Continuare în pag. a II-a] *1 I DECRET pentru stabilirea datei alegerii deputaților în sfaturile populare ale orașelor raionale și ale comunelor In baza art. 52 din Constituția Republicii Populare Romîne și a art. 69 din Decretul nr. 391/1953 cu privire la alegerea deputaților in sfaturile populare. Consiliul de Stat al Republicii Populare Romîne decre fează: Art Unic. Alegerile de deputați pentru sfaturile populare ale orașelor raionale și ale comunelor vor avea loc la data de 3 martie 1983. Constituirea sfaturilor populare noi alese se va face după data de 5 martie 1963. Președintele Consiliului de Stat GHEORGHE GHEORGHIU-DEJ INSTANTANEE In noaptea de revelion, se petrece. Este un lucru îndeobște cunoscut. Dar tot în acea noapte, unii stau la posturile lor și lucrează. Pe cîțiva dintre aceștia, i-am vizitat imediat după ce aparatele de radio și sirenele au anunțat „oficial“ pășirea cu succes în anul 1963. LA DRUM CU NEANTU Trenul era la peron. Neamtu făcea o ultimă verificare locomotivei cu care se familiarizase de foarte multă vreme. Comenzile îi răspundeau prompt. Atunci, ca din obișnuință, a pus mina pa o cîrpă, s-o mai lustruiască. In acel moment însă, citeva sirene anunțau ora 12 sau, cum se spune în mod curent la C.F.R., zero. S-a repezit degrabă și a răspuns urării printr-un semnal prelung. Un călător care aștepta plecarea trenului l-a privit pe neamu și i-a zîmbit. — La mulți ani, tovarășe mecanic. — La mulți ani ! Și discuția astfel înfiripată a mai continuat citeva minute, pînă cînd tovarășul Ion Cristina, impiegatul de mișcare, și-a făcut apariția. — La mulți ani, neantule ! — La mulți, tovarășe Cristina ! Și după schimbul de urări, i-a înmuiat foaia. După aceea, la drum. Mecanicul de locomotivă, comunistul Itu Petre, pornea în prima cursă pe anul 1963. Trenul de Tulcea părăsea alene peronul. Neagtu căuta să străpungă cu privirea întunericul. Poate în acea clipă, se gîndea la petrecerea de acasă. Or fi venit la el toți cei 4 copii. Petrec. Lasă să petreacă. Cînd o veni din cursă, s-o „răzbuna'". Acum, datoria. Și știe să și-o facă în mod conștiincios, dovadă că și în luna decembrie, a economisit peste 18 tone de combustibil. Și statul, pentru asta, l-a recompensat. UN TINÄR CA MULȚI ALȚII In noaptea de revelion, nu doarme nimeni, oricît de obosit ar fi. Nu te prinde somnul și pace. Ei, și măcar de-ar avea vreun caz mai deosebit. Nu era insă nici unul. Toată secția medicală a Spitalului de adulți era cufundată în liniște. Doar la cancelarie, medicul Costel Galatac, ca să treacă timpul mai ușor, răsfoia niște fișe ale bolnavilor. Dar, tocmai în acea clipă, asistenta șefă Silvia Nicolae a ciocănit discret în ușă. — Tovarășe medic, să facem o vizită prin unele saloane. Medicul a încuviințat. Amîndoi au pornit pe unde știau că sunt cazuri mai deosebite. Pe ceilalți nu se făcea să-i deranjezi. Medicina nu recomandă o asemenea vizită." Bolnavul are nevoie de liniște. In salonul în care a intrat, „cazurile“ așa-zise mai deosebite nu prezentau nimic grav. Ba, dimpotrivă. Totuși, o vizită amănunțită trebuia făcută. Tînărul medic Galatae așa obișnuia. Altfel, nu avea conștiința împăcată. Cînd vizita a luat sfîrșit, ceasul (Continuare în pag. a II-a) Mecanicul de locomotivă Itu Petre primește foaia de parcurs de la impiegatul Cristina Ion. Peste citeva clipe trenul de Tulcea va „inaugura“ prima zi din 1963. Medicul Galatac Costel asistat de tovarășa Silvia Nicolae consultă un bolnav. Așa a început anul 1963 pentru ei. La tabloul eîc comanda de la Uzina Ovidm stau de „veghe“ Negustoru Gheorghe și Așin Qieg. Gheorgne, Trandafir É