Dobrogea Nouă, octombrie 1963 (Anul 16, nr. 4712-4738)

1963-10-01 / nr. 4712

I Organ al Comitetului regional P.M.R. Dobrogea și al Sfatului popular regional Anul XVI nr. 4712 j Marți 1 octombrie 1963 I 4 pagini 20 de bani iordinea) intreprinderilor pentru krisîă rile Oamenii muncii din întreprindeindustriale, de transport și construcții și-au manifestat hotărîrea să muncească în așa fel încît sarcinile de producție pe anul 1964 să fie realizate încă din primele zile ale anului. Ca urmare a acestei hotărîri unanime, conducerile administrative au elaborat o seamă de măsuri, între care, un loc important îl ocupă cele cu privire la pregătirea întreprinderilor pentru desfășurarea unei producții ritmice, fără întreruperi și stagnări pe tot timpul iernii. Problema pregătirii din vremea întreprinderilor pentru iarnă constituie una din principalele sarcini ale conducerilor administrative, a organizațiilor de partid și de masă și ca urmare aceasta trebuie privită cu toată răspunderea, ca fiind o chestiune a cărei importanță nu poate și nici nu trebuie subapreciată. Experiența anului trecut a dovedit cu prisosință cit de gravă este lipsa de prevedere. La U.S.A.S Năvodari, I.P.A.T., I.M.U.M. și în alte unități, nelucrîndu-se cu spirit de prevedere, neluîndu-se din timp măsuri, timpul nefavorabil din iarna trecută a îngreunat mult condițiile de lucru, au dăunat bunului mers al producției, aceste unități nerealizîndu-și timp îndelungat sarcinile de plan. In aceste întreprinderi organizațiile de bază n-au exercitat un control eficient, operativ, pentru a menține permanent trează atenția tovarășilor din conducerile administrative asupra principalei probleme — pregătirea pentru iarnă. învățînd din experiența anului trecut, în întreprinderile regiunii noastre se observă în acest an o mai mare preocupare pentru pregătirea unităților pentru iarnă. In majoritatea întreprinderilor s-au întocmit planuri de măsuri concrete în care sunt prevăzute obiective ca: executarea reparațiilor, revizuirea instalațiilor de apă, electrice, aprovizionarea cu combustibil, materie primă și asigurarea înmagazinării lor, amenajarea unor căi de acces la punctele de lucru și altele. Este demn de remarcat, că organizațiile de bază și-au pus în centrul preocupărilor lor sprijinirea conducerilor administrative pentru aplicarea măsurilor stabilite într-un termen câ mai scurt. Astfel procedează organizațiile de partid de la Fabrica de ciment și I.E.R. Medgidia, U.S.A.S. Năvodari, „întrecerea socialistă" și multe altele. Discutînd permanent cu tovarășii din conducere, urmărind sistematic cum sînt înfăptuite măsurile, aceste organizații de bază au îndreptat eforturile conducerilor administrative spre pregătirea exemplară a întreprinderilor pentru iarnă, pentru crearea condițiilor necesare îndeplinirii ritmice a planului de producție pe anul 1963 și a sarcinilor de plan pe anul 1964 chiar din primele zile ale anului. In unitățile amintite pregătirile pentru iarnă sunt într-un stadiu avansat. La I.E.R. Medgidia, de pildă, se lucrează cu spor la verificarea și repararea ușilor și ferestrelor atelierelor, revizuirea cazanelor de la termocentrală, amenajarea drumurilor de acces din carieră la rampă, a fost construit bazinul de colectare a apei, se lucrează la construcția depozitului pentru combustibilul lichid etc. Asemenea exemple pot fi date și din alte unități, lucru ce reliefează preocuparea conducerilor administrative, a organizațiilor de bază, pentru a intra în iarnă pregătiți. Fiind de mare importanță, problema pregătirii temeinice a întreprinderilor pentru iarnă nu trebuie să scape nici un moment din atenția conducerilor întreprinderilor, a organizațiilor de partid și a comitetelor sindicatului. In acest scop organizațiilor de partid le revin sarcini deosebite. Ele au datoria să exercite un control sistematic și operativ, să urmărească permanent cum se înfăptuiesc pregătirile pentru iarnă. Este bine ca periodic birourile organizațiilor de bază să ceară conducerilor întreprinderilor să informeze cum se fac pregătirile pentru iarnă, stadiul lor, ce măsuri s-au luat în vederea asigurării aprovizionării din timp cu materiale și materii prime, cu piese combustibil. Procedînd astfel, cașimitetul de partid de la U.S.A.S. Năvodari a reușit — spre deosebire de anul trecut, să mențină permanent trează atenția conducerii, se dezvolte răspunderea acesteia pentru pregătirile de iarnă. Bine a procedat și comitetul de partid de la Fabrica de ciment din Medgidia, care a supus dezbaterii comitetului cum se preocupă colectivul de conducere pentru asigurarea aprovizionării fabricii cu materii prime și materiale. Această analiză a constituit un mijloc eficient de cunoaștere concretă a situației pregătirilor pentru iarnă ce s-a făcut și ce mai este de făcut, lipsurile și greutățile existente. Organizațiile de partid trebuie să vegheze cu perseverență ca aceste pregătiri să nu se facă cu cheltuieli exagerate și să ia poziție dacă constată acest lucru. Organizațiile de partid sunt chemate să desfășoare o susținută muncă politico-educativă de masă, pentru a stimula inițiativa creatoare a muncitorilor, inginerilor și tehnicienilor la identificarea și valorificarea de noi resurse interne, de sporire a spiritului gospodăresc. Prin membrii de partid, prin agitatori și gazetele de perete, folosind judicios activul fără de partid, prin organizarea și expunerea unor conferințe educative, organizațiile de partid au datoria să influențeze și să mobilizeze întreaga masă de oameni ai muncii la realizarea sarcinilor de plan pe anul în curs, pentru îndeplinirea ritmică a planului de producție pe 1964 chiar din primele zile ale anului. Recoltatul porumbului trebuie urgentat Pînă în dimineața zilei de 29 septembrie a.c. unitățile agricole din regiunea noastră au recoltat peste 80.000 ha porumb. Dacă luăm prin comparație suprafața recoltată pînă în ziua de 27 septembrie, constatăm că se merge cu un ritm nesatisfăcător. In raioanele Adamclisi și Medgidia, de pildă, gospodăriile colective au Din situația de mai sus se desprinde că acolo unde sunt mobilizate toate forțele, se pot recolta zilnic mari suprafețe. Acest lucru impune, ca o necesitate, ca în toate raioanele să se mobilizeze toate rezervele în vederea urgentării recoltării porumbului. Sînt numeroase unități ca, de pildă, G.A.S. Costache Burcă, G. A. C. Negru Vodă, Chirnogeni, Nisipari și altele, unde se găsesc pe cîmp mari cantități de porumb netransportate. Ploile căzute în ultimele zile duc la mucegăirea știuleților de porumb recoltați și lăsați în cîmp. De asemenea, ca o măsură urgentă ce se impune, este și eliberatul terenului de coceni, recoltat suprafața zilnic 1,5 procente din cultivată cu porumb. Or, cu acest ritm terminarea recoltării porumbului se va decala cu mult peste termenul fixat. Ritm lent la recoltatul porumbului se constată și În celelalte raioane. Iată care este situația pe raioane , în vederea executării arăturilor de însămînțare. In aceste zile, sarcini de mare răspundere revin specialiștilor din agricultură, care în mijlocul colectiviștilor și mecanizatorilor trebuie să îndrume cu competență modul cum trebuie executate lucrările actuale. Paralel cu urgentarea ritmului de executare a lucrărilor agricole, nu trebuie să se scape din vedere calitatea acestora. Comitetele raionale de partid, consiliile agricole, sînt chemate să dea un sprijin substanțial în urgentarea lucrărilor actuale pentru strîngerea recoltei din acest an și punerea unei temei solide a celei viitoare. 1. Raionul Tulcea 2. Raionul Macin 3. Orașul Constanța 4. Raionul Adamclisi 5. Raionul Istria 6. Raionul Hîrșova 7. Raionul Negru Vodă 8. Raionul Medgidia TOTAL G.A.C. 1. G.A.S. sud 2. G.A.S. nord TOTAL G.A.S. TOTAL REGIUNE 40 la sută 37 la sută 37 la sută 36 la sută 34 la sută 33 la sută 31 la sută 31 la sută 34 la sută — 50.379 ha 54 la sută 48 la sută 51 la sută = 30.071 ha 39 la sută = 80.450 ha Un reușit concert că Un frumos program de muziușoară a fost prezentat îmbăta și duminică în Sala sporturilor din Constanța de către ansamblul de estradă „Optimiștii“ din București, aparținînd Asociației nevăzătorilor din R.P.R. Spectacolul în al cărui repertoriu au fost incluse unele dintre cele mai reprezentative bucăți muzicale ale compozitorilor noștri de muzică ușoară, s-a bucurat de un deosebit succes. CONCURS DE ADMITERE In ziua de 5 octombrie, la Institutul pedagogic din Constanța va avea loc un nou concurs de admitere pentru cursurile de zi. Concursul se va ține pentru facultățile : filologie, matematică, fizică și chimie, înscrierile candidaților se fac la secretariatul institutului, telefon 13.39, pînă la 4 octombrie inclusiv. U.S.A.S. Năvodari. In fotografie : aspect de la linia a doua de acid sulfuric înzestrată cu instalații moderne, de înaltă tehnicitate. Cu toate forțele la semănat Precipitațiile abundente căzute în ultimele zile, urmate de stabilirea unei temperaturi scăzute, creează condiții favorabile declanșării imediate a însămînțărilor la grîu și la celelalte culturi de toamnă pe întreg cuprinsul regiunii noastre. In aceste zile, cînd se hotărăște producția anului viitor, conducerilor unităților agricole, cadrelor de specialiști din agricultură, mecanizatorilor, colectiviștilor și lucrătorilor din agricultură, sub îndrumarea organelor și organizațiilor de partid, se revine sarcina de mare răspundere de a trece neîntîrziat cu toate forțele la executarea însămînțărilor în timp scurt și la un înalt nivel agrotehnic. Pe baza recomandărilor elaborate de Consiliul agricol regional, este necesar ca în fiecare unitate agricolă, în mod diferențiat, ținîndu-se seama de condițiile specifice existente și care au fost create în urma ploilor căzute, să se ia următoarele măsuri: — Imediat se va însămînța griul după solele de leguminoase, porumb siloz, masă verde, precum și după celelalte premergătoare care au eliberat terenul devreme și unde patul germinativ a fost pregătit în mod corespunzător, necesitînd o lucrare cu grapa cu colți reglabili pentru a afina solul la adîncimea de însămînțare. Pe terenurile unde arăturile au ieșit bolovănoase, precum și acolo unde patul germinativ nu a putut fi bine pregătit, se vor executa imediat lucrări de pregătire a terenului cu grapele cu discuri și respectiv cu grapele cu colți reglabili. Porumbiștile, precum și alte culturi premergătoare tîrzii, ce urmează a fi însămînțate cu griu, trebuie grabnic eliberate și arate la adîncimea de 18-20 cm, plus grăpat, pentru a se putea pregăti patul germinativ, astfel ca însămînțatul griului după aceste premergătoare, să se desfășoare cel tîrziu între 10 și 15 octombrie. O dată cu lucrările de pregătire a terenului, se vor încorpora în sol îngrășămintele organice și minerale în doze moderate, pe solele stabilite prin planul de fertilizare a solului. — Paralel cu însămînțarea griului, în primele zile, se va trece la însămînțatul orzului. In mod eșalonat se vor semăna și culturile de masăverde. — Consiliile agricole raionale, precum și conducerile unităților agricole, trebuie să urgenteze schimbul de semințe între gospodării și de la bazele de recepție, asigurînd sămînța de calitate bună și din soiurile raionate, analizată de către Laboratorul regional de controlul semințelor. Sămînța se va trata în mod obligatoriu, preventiv împotriva bolilor criptogamice și a gîndacului ghebos cu 100 gr micodin și 600 gr aldrin 20 ° la la 100 kg sămînță ; tratamentul cu micodin și aldrin se va face concomitent în perzolatoare. Solele în care se prevede apariția larvelor de zabrus se vor trata pentru prevenirea atacului cu 35 kg/ha hectotox, care va fi încorporat în sol o dată cu ultima lucrare de pregătire a patului germinativ. Cantitatea de sămînță la hectar se va stabili de către inginerul agronom al gospodăriei, în funcție de valoarea culturală a seminței și de condițiile salei respective, asigurîndu-se o densitate cuprinsă între 500—550 boabe germinabile la mp la solul Triumph și 600 boabe germinabile la mp la solul Bezostaia, iar în condiții de irigare, o densitate de 400—500 boabe germinabile la mp. Semănatul se va executa cu semănături bine verificate pentru a distribui în sol sămînța la adîncimea corespunzătoare de 8 cm la grîu și 6-7 cm la orz; viteza de înaintare va fi de 5,15 km/oră, adică viteza a III-a redusă, iar orientarea rîndurilor va fi perpendiculară pe direcția vîntului dominant pentru a micșora pierderile de plante în timpul iernii. — După semănat, toate suprafețele de grîu și orz vor fi tăvălugite în agregat cu grupa de mărăcini, pentru a favoriza o răsărire și dezvoltare mai bună a plantelor. — O grijă deosebită se va acorda loturilor semincere, care trebuie amplasate după cele mai bune premergătoare, îngrășate și însămînțate numai cu sămînță recunoscută. Ținînd seama de volumul mare de lucrări ce trebuie executate în perioada ce urmează, precum și de calitatea lucrărilor ce trebuie făcute, este necesar ca conducerile gospodăriilor agricole de stat, stațiunilor de mașini și tractoare și ale gospodăriilor agricole colective, să mobilizeze mecanizatorii și colectiviștii pentru folosirea cu maximum de randament a tractoarelor și mașinilor agricole, pentru a putea folosi din plin condor, lume care sînt create și a realiza însămînțări de bună calitate. Specialiștii din agricultură au datoria de a îndruma în mod permanent desfășurarea lucrărilor, astfel ca acestea să fie realizate în cele mai bune condiții agrotehnice. CONSILIUL AGRICOL REGIONAL Planurile de măsuri și planurile grafice privind executarea diferitelor lucrări agricole au rolul de a ajuta organizațiile de partid , consiliile de conducere în liasa celor mai bune măsuri pentru utilizarea lucrărilor respective, în termen și de calitate, de a analiza periodic desfășurarea acestor lucrări și a stabili noi măsuri pentru urgentarea lor. Un astfel de plan de măsuri a fost întocmit și de organizația de partid, (secretar Moteașcă Ion) și consiliul de conducere (președinte Constantin I. L. Ion) de la gospodăria colectivă din satul Călugăreni, raionul Hîrșova. De asemenea, a fost întocmit și un plan grafic de executare a recoltatului și treieratului la floareasoarelui, recoltatul porumbului și executarea semănatului culturilor de toamnă. Ambele planuri, întocmite formal, nu au însă alt rol decât de a umfla și mai mult dosarele „Și irită cisc”. în aceste planuri se arată terminarea recoltatului la floarea-soarelui pînă la data de 12 septembrie, iar terminarea treieratului la data de 19 septembrie. După cum se vede încă de la început, cu totul nejustificat treieratul executîndu-se cu combinele, s-a prevăzut un decalaj de o săptămînă între recoltat și treierat. Dar nu numai atît. Deși data terminării treieratului era 19 septembrie, la data de 26 septembrie gospodăria colectivă mai avea de recoltat floarea-soarelui de pe 15 hectare și de treierat — 20 hectare. La aria de treier a floriisoarelui, neamenajată, și pe care se face o mare risipă, se află în grămezi cîteva vagoane de floarea-soarelui treierată. O situație asemănătoare se află și la porumb. In planul grafic se arată că pînă la data de 26 septembrie din cele 420 hectare, cultivate în acest an de gospodărie se va recolta 288 hectare. S-a recoltat însă numai 170 hectare. In același plan se arată că viteza zilnică este de 12 hectare, care va fi realizată de 136 brațe de muncă . Din suprafața de 170 hectare, pe care s-a terminat recoltatul, știuleții au fost transportați de pe numai 75 hectare, pe aproape 100 hectare știuleții fiind la discreția dăunătorilor. In această campanie agricolă pe la Călugăreni au trecut mai mulți tovarăși din partea comitetului executiv al Sfatului popular raional, de la Consiliul agricol, dar nimeni nu a văzut că planurile sînt formale, că aici o mare parte din produsele recoltate — porumb și floarea-soarelui — sînt lăsate zile în șir pe cîmp. LA G. A. C. CĂLUGĂRENI Nu se realizează viteza planificată Se impun măsuri Colectiviștii din Filimon Sîrbu, raionul Negru Vodă, au terminat, zilele trecute, recoltatul floriisoarelui de pe suprafața de 100 hectare, obținînd și o producție peste cifra planificată. De asemenea, au fost transportate la baza de recepție 18 vagoane din actuala producție de floarea-soarelui, achitîndu-și astfel obligațiile contractuale. Terminarea lucrărilor de recoltare la floarea-soarelui a permis conducerii gospodăriei să mobilizeze un număr sporit de brațe de muncă și atelaje pentru intensificarea ritmului de recoltare a porumbului. Intr-adevăr, aici se impun măsuri urgente care să grăbească terminarea acestei acțiuni. In ziua de 26 septembrie, din suprafața de 450 hectare de porumb, fusese recoltat și transportat pentru depozitare porumbul de pe o suprafață de 110 hectare. Deși se lucrează la recoltarea porumbului de pe solele în care se vor însămînța culturi de toamnă, fuseseră eliberate doar 90 hectare din cele 190 hectare destinate pentru grîu. De aceea e necesar ca forțele care au devenit disponibile în urma terminării recoltării florii-soarelui să fie folosite la recoltatul porumbului pe aceste sole. La Comana, colectiviștii au realizat producții mari de porumb. Inginerul gospodăriei Cuciureanu Onisim discută cu șeful de echipă Mitrică Tudor asupra producției realizate. Principiile leniniste ale centralismului democratic, care stau la baza organizării partidului, creează cele mai prielnice condiții pentru dezvoltarea permanentă a muncii de partid, pentru sporirea largă a inițiativei organizațiilor de partid și a fiecărui comunist în parte, în lupta ce o duc pentru înfăptuirea întocmai a liniei politice a partidului. Organizarea și centralizarea partidului își găsește expresia în faptul că el dispune de un singur program, de un singur statut, un organ unic de conducere (Congresul), iar in intervale dintre Congrese, Comitetul Central al partidului, o disciplină unică, obligatorie în egală măsură pentru toți membrii de partid și pentru toate organele și organizațiile de partid. Partidul reprezintă nu numai suma organizațiilor de partid, ci un sistem unitar de organizații, cu organe de conducere superioare și inferioare, cu supunerea minorității față de majoritate, cu obligativitatea supunerii organizațiilor de partid inferioare hotărîrilor celor superioare. Centralizarea cea mai strictă, respectarea riguroasă a disciplinei de partid și Întărirea ei, dau un mare avînt democrației interne de partid. Democrația internă, latură inseparabilă a principiului centralismului democratic, constituie o trăsătură distinctivă a partidului nostru. Centralismul și democrația internă de partid se condiționează reciproc, ele funcționînd împreună în întreaga organizare a partidului și în activitatea sa practică. Ce presupune democrația internă fie partid. înainte de toate, aceasta presupune eligibilitatea tuturor organelor de partid de jos pînă sus, obligativitatea acestora de a prezenta periodic dări de seamă în fața organizațiilor de partid, stimularea criticii și autocriticii — îndeosebi critica de jos, CONSULTAȚIE respectarea cu strictețe a drepturilor membrilor de partid, drepturi prevăzute în Statutul F.M.R. Din democrația internă de partid decurg și drepturile și îndatoririle membrilor de partid. Partidul Muncitoresc Român, în decursul întregii sale istorii, a aplicat în mod consecvent principiul centralismului democratic. Partidul nostru, activul său de bază în frunte cu tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej a apărat principiile fundamentale ale partidului demascînd și zdrobind grupul antipartinic și fracționist Pauker-Luca urmați apoi de Teohari Georgescu și ajutați în mod activ de Iosif Chișinevschi și Miron Constantinescu. Demascarea și înlăturarea din partid a acestui grup a însemnat un moment de cotitură în viața partidului. Prin măsurile luate, conducerea partidului a restabilit normele leniniste în activitatea de partid, dezvoltînd democrația internă de partid. Partidul nostru este astăzi mai omogen și mai unit în jurul Comitetului său Central, cum n-a fost niciodată. Una din manifestările cele mai evidente ale democrației interne de partid o constituie eligibilitatea organelor de partid și obligativitatea lor de a prezenta periodic dări de seamă în fața organizațiilor de partid. Caracterul democratic se exprimă prin aceea că în partid membrii de partid sunt cei care își aleg conducătorii. Alegerea cu regularitate a organelor de partid și prezentarea de către acestea a dărilor de seamă, asigură activizatea tuturor membrilor partidului, sporirea spiritului lor de răspundere față de treburile partidului. Cu prilejul adunărilor și conferințelor de dări de seamă și alegeri, evenimente de mare importanță în viața organizațiilor de partid — comuniștii analizează activitatea desfășurată de organizația din care fac parte, dezbat principalele probleme ale vieții de partid, controlează activitatea birourilor sau a comitetelor, apreciază în spirit critic munca lor, stabilesc sarcinile de viitor și aleg noile organe de conducere ale organizațiilor de partid. In lumina sarcinilor partidului, (Continuare în pag. a H-a) Mm mw; Democrafia Internă de partid %