Dobrogea Nouă, octombrie 1963 (Anul 16, nr. 4712-4738)

1963-10-10 / nr. 4720

Pag. a 2-a Din experiența organizațiilor de partid Grija deosebită a organizației de bază — calitatea produselor îndeplinirea la timp a sarcinilor de plan, îmbunătățirea continuă a calității conservelor constituie grija deosebită a organizației de bază de la Fabrica de conserve de pește din Tulcea. In scopul realizării sarcinilor de plan și a creșterii indicelui calitativ al conservelor, biroul organizației de bază a activizat pe toți membrii și candidații de partid cu sarcini concrete. Ca urmare a acestui sprijin, comuniștii Ciocan Tasica, Serghei Ana, Vacurov Tinea, Gurachevschi Iosif, Cîrnaț Alexandrina, Briceag Gherghina și mulți alții constituie exemplu mobilizator printre ceilalți muncitori în realizarea sarcinilor de plan și îmbunătățirea calității conservelor. O metodă bună folosită de biroul organizației de bază care a contribuit la creșterea simțului de răspundere al comuniștilor față de îndeplinirea întocmai a sarcinilor politice și economice este aceea că membrii și candidații de partid sunt puși să informeze în adunări generale de partid cum muncesc ei la locul de producție, sunt atrași să facă parte din diferite colective de studiu privind îmbunătățirea calității conservelor etc. S-a îmbunătățit simțitor și stilul de muncă al biroului organizației de bază în ce privește exercitarea dreptului de control asupra conducerii administrative a fabricii. Cu cîtva timp în urmă, de pildă, conducerii administrative a fabricii i s-a cerut să informeze într-o adunare generală cum se înfăptuiesc măsurile tehnico-organizatorice pentru realizarea la timp a sarcinilor de plan și îmbunătățirea calității conservelor. In acest scop, tov. ing. Popescu Georgeta, a prezentat un referat în urma căruia s-au purtat discuții rodnice. Comuniștii Strîmbeanu Maria, Munteanu Feodor, Simionov Alexandru, Coman Nicolae și alții au arătat că îndeplinirea planului lună de lună și creșterea simțitoare a calității conservelor este rezultatul muncii politice pe care o desfășoară organizația de bază cit și a măsurilor tehniceorganizatorice aplicate în procesul de producție. Despre acest lucru membrii și candidații de partid, ing. Niculescu Niculina, Strîmbeanu Maria, Serghei Ana și alții, au scris articole la gazeta de perete. O grijă deosebită acordă biroul organizației de bază îndrumării comitetului sindicatului de secție pentru buna pregătire și desfășurare a consfătuirilor de producție, organizării și desfășurării întrecerii socialiste, rezolvării la timp a propunerilor ce se fac în consfătuirile de producție etc., în scopul îndeplinirii sarcinilor de plan și îmbunătățirii continuie a calității conservelor. De asemenea, biroul organizației de bază îndrumă concret organizația U.T.M. în activitatea pe care o desfășoară în rîndul tinerilor pentru producție realizarea sarcinilor de și creșterea calității conservelor, întărirea disciplinei pe locul de muncă, îngrijirea utilajelor, gospodărirea materiei prime și a materialelor etc. Bineînțeles, că pe lîngă cele arătate mai sus biroul organizației de baza de la Fabrica de conserve de pește din Tulcea folosește și alte metode în desfășurarea muncii de partid care să asigure nu numai realizarea lunară a planului de producție, ci și îmbunătățirea continuă a calității conservelor. Eficiența muncii politice de masă este materializată în fapte concrete. Pe cele 9 luni din acest an colectivul de muncitori, tehnicieni și ingineri ai acestei fabrici, prin exemplul mobilizator al comuniștilor, a dat peste plan 556 tone conserve de pește. Mărturia calității acestora o constituie aprecierile și mulțumirile beneficiarilor și ale consumatorilor. Organizația de bază de la Fabrica de conserve de pește din Tulcea va acorda și pe viitor o grijă deosebită mobilizării comuniștilor și întregului colectiv de muncă pentru ca planul de producție pe anul 1963 să fie realizat înainte de termen, iar calitatea conservelor să fie la înălțimea sarcinilor încredințate. N. MOCANU Un nou local de școală în satul Zorile, raionul Adamclisi. (Foto: GH. CIOROBEAJ Pentru ca tineretul să participe activ în procesul de producție și să dea rezultatele cele mai bune — comitetul U.T.M. de la S.N.M.C. sub îndrumarea comitetului de partid, a desfășurat în rîndul tineretului o susținută muncă politică de masă, de educare, de antrenare a lui în întrecerea socialistă. Organizațiile U.T.M. pe secții au fost îndrumate ca în adunările generale să pună în discuția utemiștilor cele mai importante probleme ale procesului de producție, să se facă o analiză amănunțită asupra felului cum tineretul participă în procesul de producție. Asemenea adunări au fost ținute de organizațiile U.T.M. de la cazangerie, montaj bord, tîmplărie și altele. O problemă care preocupă mult comitetul U.T.M. este educarea tineretului. In acest sens au fost organizate o seamă de acțiuni. De pildă, cu sprijinul comitetului de partid, comuniști mai în vîrstă ca Silea Vasile, Dumitriu Mircea și alții, au vorbit tinerilor despre condițiile grele de muncă ale tinerilor din vechiul șantier și condițiile minunate create de partid, în care își desfășoară ei astăzi activitatea. La nivelul întreprinderii a fost ținută conferința „Profilul moral al tineretului zilelor noastre“ cu exemple concrete din șantier. Pe organizații U.T.M. au fost ținute conferințele: „Ce este morala“, „Morala comunistă, treapta cea mai înaltă a progresului omenirii", „Caracterul istoric și de clasă al moralei“ etc. Tot pentru educarea tineretului, comitetul U.T.M. s-a îngrijit ca la învățămîntul politic U.T.M. să participe un număr cu mai mare de tineri, iar cursurile să se desfășoare în cele mai bune condiții. Nu au fost scăpate din vedere nici „foile tineretului", formă importantă de educare a tineretului. Rezultatele bune n-au întîrziat să se arate. Astfel numărul de absențe nemotivate în muncă a scăzut simțitor. In comparație cu aceeași perioadă a anului trecut, anul acesta numărul absențelor nemotivate înregistrate de tineri au scăzut cu aproape 50 la sută. Tineri ca Barbu Ion, Căruțan Ion și alții, care obișnuiau să lipsească din producție sau să întîrzie, în urma ajutorului primit din partea tinerilor din organizațiile de bază U.T.M., au lichidat cu asemenea lipsuri. Forța și tăria colectivului și-a spus cuvîntul. In întrecerea socialistă participă 573 de tineri, din care 299 sînt evidențiați, iar 18 inovatori. Tinerilor Teleanu Ion și Busuioc Nicolae le aparține inovația „dispozitiv de verificat paralelismul butonilor de bielă", lui Panait Dumitru, „dispozitivul pentru răcirea continuă cu apă a cuțitelor de strung“. In rîndul inovatorilor se situează și Păun Iulian, Petrescu Vasile, Vlădăreanu Mircea și alții. Pentru realizarea planului de producție pe anul în curs și măsurile ce trebuie luate pentru îndeplinirea planului de producție pe anul viitor, comitetul U.T.M. și-a întocmit încă din luna trecută un plan de măsuri. Printre acestea, un loc important îl ocupă măsurile cu privire la creșterea nivelului politic și ideologic al tineretului în vederea participării lui în procesul de producție, reorganizarea celor 10 cursuri de ridicarea calificării la care vor participa un număr mai mare de tineri etc. 1. ION ^=000000^^ TINERETUL ȘI PRODUCȚIA Alaturi de alegători In, adunarea cetățenească în care alegătorii din circumscripția electorală nr. 6 din comuna Ostrov, raionul Adamclisi, îl propuneau drept candidat. Micu Tudor își mota cu atenție fiecare propunere în parte. Din cină în cînd își arunca privirea către cei care vorbeau. Erau vecini de-ai lui, oameni harnici și de nădejde. Măi discutase cu ei și în alte dați, chibzuise împreună la ceea ce ar mai avea desfăcut pentru gospodărirea și înfrumusețarea circumscripției. La sfîrșitul adunării, vorbind Tudor calm și cumpătat, Micu precupeți s-a angajat că nu va nimic pentru a le răsplăti încrederea, că va fi mereu alături de alegători în toate acțiunile care se vor iniția Și deputatul Micu Tudor și-a respectat cuvîntul dat. In sesiuni sau ocazional, el a cerut comitetului executiv ,sprijin și ajutor pentru înfăptuirea propunerilor făcute de alegători. Ca popular și al ajutorul sfatului comitetului de cetățeni, Micu Tudor s-a îngrijit mai întîi de alinierea străzii, de trasarea locului viitoarelor garduri și trotuare, iar apoi de extragerea și transportarea cantității necesare de piatră. Cu prilejul ținerii adunării pentru prezentarea dării de seamă semestriale deputatul Micu Tudor a avut ce raporta alegătorilor săi. In circumscripția electorală nr. 6 a fost amenajată o nouă cișmea, s-a extins construcția trotuarelor și rețeaua electrică de joasă tensiune. Sute de ore de muncă voluntară au efectuat alegătorii din această circumscripție la extrasul pietrei și la celelalte acțiuni de muncă voluntară inițiate, la nivelul comunei, de sfatul popular. In toate acestea cetățenii din circumscripție au avut un bun exemplu în deputatul lor, Micu Tudor, socotit pe bună dreptate fruntaș în muncă și în acțiunile obștești. Z. ST. Din munca unor comisii permanente Activitate concretă, eficientă Așa cum e cunoscut, pe lîngăsfaturile populare activează cîteva comisii permanente alcătuite din deputații acestora. Comisiile permanente și activele lor de specialiști constituie una din principalele forme ale muncii politice și organizatorice de masă ale organelor locale ale puterii de stat. Ele sunt chemate să participe la rezolvarea diferitelor probleme social-economice care stau în fața sfaturilor populare. Din acest punct de vedere, aprecieri bune se pot face și despre activitatea desfășurată de comisiile permanente de pe lîngă Sfatul popular comunal Mihai Viteazu, raionul Istria. De pildă, comisia permanentă comerț-cooperație-finanțe (președinte, Burcea Alexandru) care numără în rîndurile sale deputați ca Pătru Elena, Covaliu Ion, Gioga Stere, iar din rîndul activului de specialiști pe Roșoiu Stancu și Drăgoiu Marin, și-a propus încă de la constituirea sa, interesante probleme de studiu și control. Astfel, în ultimele două trimestre, avînd sprijinul permanent al comitetului executiv, comisia permanentă a studiat problema aprovizionării și deservirii în unitățile de desfacere ale cooperativei de consum, intensificarea achizițiilor, realizarea debitelor contribuției voluntare și a veniturilor bugetare planificate, făcînd propuneri în scris. De asemenea, comisia permanentă a prezentat în două sesiuni corapoarte pe marginea problemelor puse în discuție. Pe baza propunerilor făcute de acest activ voluntar, comitetul executiv a intervenit pentru a se asigura o mai bună aprovizionare și a luat măsuri privind realizarea veniturilor bugetare planificate. O activitate bună au desfășurat și comisiile permanente gospodărie comunală (președinte A. Costa) și agrozootehnică (președinte Țintă Dumitru). Cea de gospodărie comunală și-a orientat activitatea spre valorificarea tuturor posibilităților privind extinderea rețelei electrice, iar pentru intensificarea acțiunilor de gospodărire și înfrumusețare, terminarea, în timpul cel mai scurt, a alinierii și sistematizării străzilor. Studiind propunerile făcute de comisia permanentă, comitetul executiv a trecut la aplicarea lor. La această dată comuna Mihai Viteazu e în întregime electrificată și în bună parte sistematizată . Probleme interesante de studiu și-a prevăzut și comisia permanentă agrozootehnică, printre care defrișarea de mărăcinișuri a unor suprafețe și captarea apelor a două derele pentru a se putea extinde suprafața de grădină irigată. Aplicîndu-se,gospodăria colectivă a obținut venituri de peste 100.000 lei în plus. Comisiile permanente de pe lîngă Sfatul popular comunal Mihai Viteazu au, așadar, o activitate concretă. Acest lucru a fost posibil datorită măsurilor luate de comitetul executiv care a organizat trimestrial consfătuiri cu comisiile permanente, înstruindu-le totodată cu problemele cele mai importante din domeniile economic și social-gospodăresc. Contribuția acestor active obștești putea fi însă și mai mare dacă comitetul executiv ar fi generalizat experiența bună dobîndită în primele luni după constituire și ar fi acordat mai multă atenție rezolvării propunerilor făcute de acestea. In planurile de muncă ale unor comisii, își face treptat loc formalismul. Membrii acestora trebuie îndrumați să explice cum anume văd ei înfăptuirea uneia sau alteia dintre propuneri, ce resurse locale sunt și cum pot fi valorificate. Comisiile permanente pot trebuie să-și aducă o contribuiție mai mare. Aceasta depinde înainte de toate de sprijinul pe care trebuie să-i dea comitetul executiv. Și comitetul executiv al Sfatului popular comunal Mihai Viteazu știe acest lucru, P. ZARNESCU <Я—■ £ Consfătuire cu instructorii artistici organizată de către Consiliul local a sindicatelor, în colaborare cu Casa regională a creației populare Dobrogea, consfătuirea cu instructorii artistici ai formațiilor de amatori din întreprinderile și Constanța, instituțiile din orașul care a avut loc de curînd, a constituit un minunat prilej de trecere în revistă a activității depuse în perioada primei etape a celui de-al VII-lea concurs pe țară al formațiunilor artistice de amatori de la orașe și sate. Luînd cuvîntul, numeroși vorbitori au ridicat o seamă de probleme legate de îmbunătățirea muncii artistice din sindicate ca : permanentizarea formațiilor, introducerea în repertorii a celor mai actuale piese muzicale, oglindirea în programele brigăzilor a celor mai noi și arzătoare probleme legate de locul de muncă. Au structuri, participat la discuții inresponsabili culturali și directori de club, ca Drăghici Alexandru, Stănescu Gheorghe, Lucian Diaconu, Constantin Cîrnici, Nae Ivănescu, Mircea Adam, Avram Zalman, Alexandru Bucelovschi și alții. Dezbătînd principalele sarcini ce le stau în față, în vederea participării la etapa a doua a concursului, pentru a întîmpina cu cinste cea de-a XX-a aniversare a eliberării patriei, creatori de texte, instructori și activiști culturali din orașul Constanța s-au angajat ca în această măreață întrecere să situeze formațiile artistice din orașul nostru la un loc de frunte. In încheierea consfătuirii s-au acordat diplome formațiilor artistice, fruntașe în etapa I a concursului, de la D. R. N. C., S.N.M.C., I.R.E.D., Uzina de reparații Năvodari, Spitalul militar Constanța, I.T.C., I.C.A.S. și altora. I my Secula VINERI 11 OCTOMBRIE 1963 Muzică ușoară, de estradă și din operete : 9,30; 10,33; 11,05; 12,32; 15,00; 18,00; 19,45; 21,15; 22,39 (programul I); 13,40; 14,05; 16,51; 20,45; 21,55; 23,45 (programul II). Muzică populară romîneascâ și din muzica popoarelor : 5,25 6,40; 7,10; 8,06; 14,00; 16,45 18,30; 22,25; (programul I) 10,10; 12,05; 13,00; 14,35; 21,15 (programul II). Muzică simfonică, din opere, corală, soliști vocali și instrumentiști : 6,05; 7,45; 10,00; 11,30; 12,00; 13,10; 14,21; 17,12; 19,25; 20,55; 22,15 (programul I) ; 12,30; 15,25; 16,12; 18,05; 19,00; 22,40; 23,45 (programul II) . Emisiunea pentru sate: 6,30 (programul I). Sumarul presei centrale : 8,00 (programul I); Vorbește Moscova : 16,15 (programul I); In slujba patriei: 17,30 (programul I); Teatru la microfon : 19,30 (programul II) Radiojurnale și buletine de știri : 5,00; 6,00; 7,00; 11,00; 13,00; 17,00; 20,00; 22,00; 23,50 (programul I); 10,00; 12,00; 14,00; 16,00; 18,00; 21,30; 23,00; 0,50 (programul II). 18,30: Universitatea tehnică la televiziune ; 19,00: Jurnalul televiziunii ; 19,10: Emisiune pentru tineretul școlar; 19,35: Din viața animalelor; 20,00: Săptămîna; 21,00: Moment coregrafic ; 21,20: Muzică ușoară instrumentală; în încheiere: Buletin de știri, buletin meteorologic. JOI 10 OCTOMBRIE 1963 CAIN AL XVIII-LEA — la cinematograful „Republica"; TUTUNUL — la cinematograful „Popular“ ; O ZI DE TOAMNĂ — la cinematograful „Progresul“ ; NUMAI STATUILE TAC — la cinematograful „23 August“ ; GENERALUL — la cinematograful „Bulevard“ ; DRAGOSTE ȘI PĂLĂVRĂGELI — la cinematograful „Lumina“ ; MAMELUCUL — la cinematograful „Tineretului" ; TĂUNUL — la cinematograful „Farul“ Mangalia ; O CĂLĂTORIE SPRE CENTRUL PAMINTULUI (cinemascop) — ambele serii la cinematograful „Lumina“ Techirghiol; LUNA DE MIERE FĂRĂ BĂRBAT — la cinematograful „Dobrogea“ Medgidia ; CODIN — la cinematograful „7 Noiembrie“ și VENIȚI MÎINE — la cinematograful „Popular“ Tulcea ; TU EȘTI MINUNATĂ — la cinematograful „Republica“ Cernavoda. ANUNȚ Se aduce la cunoștința celor interesați că în orașul Constanța, b-dul Fr. Engels nr. 11 funcționează ȘCOALA TEHNICĂ COMERCIALĂ cu durata cursurilor de 2 ani. Această școală pregătește personal tehnico-administrativ pentru organizațiile comerciale din orașul Constanța și din orașele regiunii Dobrogea. Pot candida absolvenții școlilor medii de cultură generală, cu sau fără examen de maturitate, domiciliați în mediul urban sau rural. SESIUNEA A DOUA A EXAMENULUI DE ADMITERE va avea loc pe data de 12 octombrie a.c. și va consta din probe scrise și orale la limba romînă și matematică. INFORMAȚII SUPLIMENTARE se pot primi de la secretariatul școlii, telefon 32.73. DIRECȚIUNEA DOBROGEA NOUA nr. 4720 Campionatul regional de fotbal CLASAMENTUL DUPĂ REZULTATELE DE PE TEREN PROGRAMUL ETAPEI DIN 13 OCTOMBRIE 1963 U.S.R.S. — Victoria Callatis — Recolta Spartac — Tractorul (se joacă joi 10 octombrie) Petrolul C.F.R. Cimentul — Dinamo Stuful — Marina (se joacă joi 10 octombrie) Meciul Ideal Cernavoda—Răsăritul — amînat din cauza program râului „Cupa R.P.R.“. 1. Marina 6 4 1 1 22 5 3 9 2. Răsăritul Sulina 6 3 3 6 14 17 9 3. Recolta Negru Vodă 6 4 1 1 16 19 9 4. Cimentul Medgidia 6 4 1 1 17 1 11 9 5. Stuful Tulcea 6 3 1 2 12 5 10 7 6. Ideal Cernavoda 6 2 2 2 8 1 10 6 7. Petrolul Constanța 6 2 2 2 10 î 14 6 8. Dinamo Constanța 6 1 3 2 10 1 12 5 9. Tractorul Horia 6 1 3 2 6 1 8 5 10-11. Callatis Mangalia 6 2 1 3 11 1 14 5 10-11. C.F.R. Constanța 6 2 1 3 11 1 14 5 12. Victoria Saligny 6 1 2 3 8 i 10 4 13. U.S.A.S. Năvodari 6 114 6 S 16 3 14. Spartac Constanța 6 0 2 4 4 : 17 2 Bogată activitate cultural-artistică de masă Sub conducerea organelor și organizațiilor de partid, în orașul Sulina se desfășoară o bogată și multilaterală activitate cultural-artistică de masă, încă de la începutul anului. Casa de cultură și-a întocmit un plan de muncă în baza căruia își desfășoară activitatea, obiectivul principal al măsurilor preconizate constituindu-i dezvoltarea continuă a conștiinței socialiste a oamenilor muncii, participarea lor la îndeplinirea sarcinilor de producție și pe această cale la ridicarea tuturor unităților socialiste la nivelul celor fruntașe. In trimestrul III casa de cultură a dat o atenție deosebita propagandei prin conferințe, activizînd colectivul de conferențiari în cadrul căruia sînt cuprinși intelectuali, oameni de specialitate, care au prezentat 35 de conferințe legate de producție, oi axate pe teme politice, științifice și de combatere a misticismului. Astfel de conferințe au fost ținute la î. P. S., A.F.D.J., în mijlocul pescarilor de la Cîșla Vădanei, precum și în cadrul casei de cultură, ele fiind audiate de peste 5.300 de oameni ai muncii. Printre conferințele, care s-au bucurat de mult succes, au fost: „Principalele trăsături ale moralei comuniste“, „Realizări ale regimului democrat-popular în anii puterii populare“, „Cum s-au format continentele și oceanele“, „Dezvoltarea sectorului piscicol“ și altele. De asemenea, casa de cultură a organizat și organizează în continuare seri culturale în cadrul cărora se popularizează experiența evidențiaților: seri de întrebări și răspunsuri, jurnale vorbite, joi ale tineretului, manifestări care se bucură de larga participare a spectatorilor. Brigada artistică de agitație, pe lîngă spectacolele prezentate în localitate, s-a deplasat și în comuna C. A. Rosetti și satul Sfiștovca. In total, formațiile artistice ale casei de cultură au prezentat pînă acum 51 spectacole, care au fost urmărite de peste 9.000 de spectatori. Deosebit de fructuoasă a fost participarea formațiilor artistice la cel de-al VII-lea concurs al artiștilor amatori, unde echipa de dansuri a ocupat locul I pe regiune, brigada artistică de agitație locul III, formația corală locul III. Lăudabil este și efortul depus de colectivul teatrului de păpuși, care și-a cîștigat simpatia spectatorilor din satele și comunele vizitate, precum și a pionierilor din tabăra de la Sulina, în mijlocul cărora a prezentat 10 spectacole. Folosindu-se de experiența dobîndită pînă acum, casa de cultură, în colaborare cu comitetele sindicatelor de la I.P.S. și A.F.D.J. va munci și pe viitor cu tot mai mult elan. « ȘCHIOPU ANA, coresp. care funcționează permanent în sezonul toamnă—iarnă zilnic între orele 18 și 2 noaptea. Puteți servi PESCĂRIE, GRĂTAR SPECIAL Vinuri alese superioare de regiune. Concertează orchestra condusă de maestrul CICU IFRIM refrene vocale: Melania Bejanian Producători. Prin Hotărîrea Consiliului de Miniștri privind sistemul de contractare și achiziție de animale, se acordă contractanților de animale prețuri stimulatorii, precum și alte avantaje. Pentru tineretul bovin predat pe bază de contract în perioada 1 ianuarie—30 aprilie, se acordă un spor de 0,50 lei per kg peste prețurile prevăzute