Dobrogea Nouă, martie 1964 (Anul 17, nr. 4842-4867)

1964-03-01 / nr. 4842

\ * ,4 r.tia PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, UNITIVA1 ...............—... ................. ' —.....— * —■ Organ al Comitetului regional P.M.8. Dobrogea și al Sfatului popular regional Anul XVII nr. 4842 | Duminică 1 martie 1964 4 pagini 20 de bani LUCRĂRILE CONFERINȚEI ORGANIZAȚIEI REGIONALE U.T.M. DOBROGEA Ieri, 29 februarie, în sala Teatrului de stat din Constanța, au început lucrările conferinței organizației regionale U.T.M. Dobrogea. La conferință, participă delegați aleși de organizațiile U.T.M. din rîndurile muncitorilor, inginerilor și tehnicienilor, lucrătorilor din G.A.S. și S.M.T., colectiviștilor, intelectualilor, militarilor forțelor noastre armate. Participă, de asemenea, ca invitați, primiisecretari ai comitetelor raionale de partid, activiști de partid, conducători ai organizațiilor de masă și obștești și alți tovarăși. Lucrările conferinței au fost deschise de tovarășul Trandafir Gheorghe, prim-secretar al Comitetului regional U.T.M., care, după ce a subliniat importanța conferinței în viața organelor și organizațiilor U.T.M. din regiunea noastră, a salutat, în numele participanților, prezența la conferință a tovarășului Vasile Vîlcu, membru al C.C. al P.M.R., prim-secretar al Comitetului regional de partid, a membrilor biroului Comitetului regional de partid și a tovarășului Nistor Octavian, secretar al C.C. al U.T.M. S-a trecut apoi la alegerea organelor de lucru ale conferinței. In prezidiu, au fost aleși tovarășii: VASILE VÎLCU, prim-secretar al Comitetului regional de partid, ARSENE STAN, secretar al Comitetului regional de partid, NISTOR OCTAVIAN, secretar al C.C. al U.T.M., BÂISAN LILIANA, elevă la Școala medie nr. 2 Constanța, CAZACU ANGHEL, secretar al comitetului U.T.M. de la Fabrica de ciment din Medgidia, COJOCARU DUMITRU, muncitor la I.M.U. Medgidia, CUCUTĂ MARIA, inginer zootehnist la G.A.C. Traianu, COLESNICENCO SOFRONIE, prim-secretar al Comitetului raional U.T.M. Tulcea, GÎRNEAȚĂ EUGENIA, de la Școala medie nr. 2 Constanța, IORCESCU FLORIAN, primsecretar al Comitetului orășenesc U.T.M. Constanța, ILIE SIMION, elev la Școala de meserii din Tulcea, MARA ION, ofițer al Forțelor Armate ale R.P.R., NICA ION, președinte al G.A.C. Fîntînele, NICA IOANA, colectivistă la G.A.C. Plopeni, SIMEDREA ANGHEL, secretar al organizației U.T.M. din S.M.T. Hîrșova, SIMION PETRE, secretar al comitetului U.T.M. port, ȘERBAN MIRCEA, secretar al organizației U.T.M. de la G.A.S. Cocargea, TRANDAFIR GHEORGHE, prim-secretar al Comitetului regional U.T.M., TARAȘ GHEORGHE, mecanic la G.A.S. Topraisar, TELEHOI MARIA, muncitoare la Fabrica „Munca“ Constanța, VOICA MONICA, studentă la Institutul pedagogic, Tovarășul Nistor Octavian, care a fost ales președinte al prezidiului, a propus aducerea drapelului organizației regionale U.T.M. In momentul aducerii drapelului, participanții la conferință au intonat imnul „Steagul partidului“. După alegerea organelor conferinței și aprobarea ordinei de zi a lucrărilor, tov. Trandafir Gheorghe, prim-secretar al Comitetului regional U.T.M., a prezentat darea de seamă. Tov. Popovici Nicolae a expus raportul comisiei de revizie. A luat apoi cuvîntul tovarășul Vasile Vîlcu, care, în numele Comitetului regional de partid, a adus un salut călduros conferinței organizației regionale U.T.M. Salutul a fost primit cu ovații și aplauze puternice. Lucrările conferinței au continuat cu discuțiile participanților. Cuvîntarea tovarășului Vasile Vîlcu, prim-secretar al Comitetului regional Dobrogea al P. M. R., rostită la Conferința organizației regionale U. T. M. Tovarăși. Permiteți-mi ca, în numele Comitetului regional de partid, să aduc Conferinței regionale U.T.M. și prin dumneavoastră întregului tineret din regiunea noastră, un fierbinte salut și să urez succes deplin în desfășurarea lucrărilor Conferinței. Poporul nostru muncitor, sub conducerea încercată a partidului, a dobîndit însemnate succese în realizarea hotărîrilor celui de-al III-lea Congres al P.M.R., încheind anul 1963 — cel de-al IV-lea an al sesenalului — cu noi și însemnate realizări în toate domeniile construcției economice, social-culturale și în ridicarea nivelului de trai al tuturor celor ce muncesc de la orașe și sate. Succesele remarcabile obținute în cei 4 ani care au trecut din planul desenal, sînt rezultatul politicii marxist-leniniste a partidului nostru de industrializare socialistă a țării, de dezvoltare armonioasă și de conducere planificată a întregii economii naționale. In cuvîntarea ținută la Conferința organizației de partid a orașului București, tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej arăta că aceste succese ilustrează avîntul întregii economii naționale, vigoarea și echilibrul ei, linia continuă de dezvoltare ascendentă în vederea desăvîrșirii construcției socialiste în patria noastră. Tovarăși. In ultimii doi ani, perioadă la care se referă și darea de seamă a Comitetului regional U.T.M., sub conducerea și cu ajutorul permanent al Comitetului Central al Partidului, personal al tovarășului Gheorghe Gheorghiu-Dej, economia regiunii noastre a cunoscut un progres însemnat și continuu. Regiunea Dobrogea dispune astăzi de o industrie modernă în plină dezvoltare, de o agricultură dotată cu o puternică bază tehnico-materială. Numai în anii 1962—1963, în industria regiunii noastre s-au investit fonduri de aproape 900 milioane lei, construindu-se 6 obiective industriale mari, printre cele mai importante fiind : întreprinderea de morărit și panificație, Fabrica de produse lactate, Fabrica de conserve de legume de la Ovidiu și altele. Un număr însemnat de unități existente au fost reutilate și modernizate prin dotări cu utilaje mai perfecționate. Prin punerea în funcțiune a noilor capacități de producție și a eforturilor susținute ale oamenilor muncii, în anii 1962—1963 producția globală industrială a crescut pe total regiune cu 37,8 la sută, iar în industria republicană cu 43 la sută. S-a realizat un ritm mediu anual de creștere a producției cu 17,4 la sută, ritm care depășește pe cel stabilit de Congresul al III-lea al partidului, ceea ce demonstrează încă o dată justețea politicii partidului nostru și grija pentru ridicarea mai rapidă, din punct de vedere industrial a regiunilor mai puțin dezvoltate. Un avînt însemnat pe linia dezvoltării multilaterale, a practicării unei agriculturi intensive, a consolidării economico-organizatorice, l-au cunoscut unitățile noastre socialiste din agricultură. Pe ogoarele regiunii Dobrogea lucrează în prezent 6.100 de tractoare, 5.200 de semănători mecanice, 3.600 de combine și alte mașini agricole moderne care asigură efectuarea de calitate și în timpul optim a lucrărilor agricole. Folosind mai bine baza tehnico-materială și aplicînd cu mai multă competență regulile agrozootehnice, oamenii muncii de pe ogoarele regiunii noastre au obținut însemnate succese. In anii 1962—1963, gospodăriile agricole de stat au obținut în medie 2.120 kg de grîu și 2.694 kg de porumb boabe la ha, iar gospodăriile colective 1.600 kg de grîu și 2.200 kg de porumb boabe la ha. Succese însemnate s-au obținut și în celelalte domenii de activitate. La toate realizările obținute de oamenii muncii sub conducerea organelor și organizațiilor de partid din regiunea noastră, o contribuție însemnată și-a adus-o și tineretul, care — alături de vîrstnici — a muncit cu mult entuziasm pentru a da viață obiectivelor stabilite de cel de-al III- lea Congres al partidului. Mobilizat de organizațiile U.T.M., tineretul participă la cursurile de ridicarea calificării profesionale, muncește pentru creșterea productivității muncii, îmbunătățirea continuă a calității produselor și realizarea unui volum cît mai mare de economii și beneficii peste plan. Pentru obținerea unor rezultate cît mai bune, așa cum se arată și în darea de seamă a Comitetului regional U.T.M., organele și organizațiile U.T.M. și-au îmbunătățit activitatea de educație a tineretului. In acest sens, au organizat adunări deschise cu marea masă a tineretului din întreprinderile industriale la care au participat și activiști de partid și de stat, unde au fost puse în discuție probleme legate de ridicarea continuă a calificării profesionale, folosirea inepuizabilelor rezerve de creștere a productivității muncii, întărirea disciplinei și creșterea răspunderii față de calitatea lucrărilor. De asemenea, s-au organizat consfătuiri și schimburi de experiență cu responsabilii posturilor utemiste de control, s-a stabilit o mai bună colaborare cu organizațiile sindicale în vederea antrenării cu obiective mai concrete a unui număr mai mare de tineri în întrecerea socialistă. Toate acestea au dus la generalizarea experienței pozitive și a inițiativelor tineretului, au contribuit la descoperirea și valorificarea rezervelor existente în fiecare întreprindere. Comitetul regional de partid apreciază aportul adus de tinerii mecanizatori din S.M.T. și G.A.S., de ceilalți tineri din gospodăriile de stat și colective care muncesc cu însuflețire pentru întărirea și dezvoltarea G.A.C., pentru creșterea rentabilității G.A.S. și pentru îmbunătățirea continuă a activității în stațiunile de mașini și tractoare. O contribuție însemnată a adus-o tineretul la lucrările de îndiguire și hidroameliorații, de irigări și desecări. Prin muncă patriotică ei au efectuat un mare volum de lucrări, contribuind prin aceasta — alături de vîrstnici — la redarea în circuitul agricol a unei suprafețe de 13.000 ha, depășindu-se astfel sarcina stabilită de Conferința regională de partid din anul 1962 cu 4.000 ha. Mobilizați de organele și organizațiile U.T.M., tinerii încadrați în brigăzi de muncă patriotică au adus un aport însemnat la înfrumusețarea orașelor și satelor regiunii noastre, au efectuat mii de ore de muncă patriotică la plantarea de pomi, amenajări de parcuri, construcții de cămine culturale, școli, modernizări de drumuri și alte lucrări. Elevii școlilor medii, profesionale și studenții Institutului pedagogic, mobilizați de organizațiile U.T.M. și Asociația studenților, se ocupă cu mai mult interes de însușirea în cît mai bune condițiuni a cunoștințelor predate la cursuri, desfășoară o mai bogată activitate cultural-sportivă, pregătindu-se să devină cadre de nădejde, capabile să aducă un aport însemnat la măreața operă de desăvîrșire a construcției socialismului în patria noastră. Comitetele regional, raionale și organizațiile de bază U.T.M. au obținut față de anii precedenți rezultate mai bune în educarea comunistă a tineretului. Tot mai multe organizații U.T.M. fac cunoscute cu regularitate, în adunările U.T.M., sarcinile ce revin tineretului din hotărîrile partidului și guvernului și hotărîrile organelor superioare U.T.M. Invățămîntul politic U.T.M. s-a desfășurat și se desfășoară în condițiuni mai bune. Cu sprijinul cabinetelor raionale de partid s-a asigurat o pregătire temeinică a propagandiștilor, s-a îmbunătățit conținutul expunerilor, al seminariilor, ele fiind mai bine legate de activitatea economică concretă a fiecărei unități socialiste. S-au organizat mai multe întîlniri între tineri și activiști de partid și de stat, scriitori și oameni de știință. Se țin mai multe conferințe, concursuri pe diferite teme educative etc. Toate aceste forme, cît și altele, pe care organele și organizațiile U.T.M. le folosesc, au contribuit la educarea tineretului într-un spirit nou, comunist. Așa cum se subliniază și în darea de seamă a Comitetului regional U.T.M., în această perioadă au fost primiți în U.T.M. peste 27.000 tineri. Acesta este rezultatul prestigiului, al influenței politice a partidului în masele tineretului și al îmbunătățirii muncii politice și organizatorice desfășurate de organele și organizațiile U.T.M. Indeplinindu-și rolul de rezervă a partidului, organizațiile U.T.M. din regiune au recomandat în ultimii 2 ani, aproape 7.000 din cei mai buni utemiști care au cerut să fie primiți în rîndurile partidului. Tovarăși. Făcînd bilanțul realizărilor obținute de către organizațiile U.T.M. în mobilizarea tineretului la îndeplinirea sarcinilor stabilite de partid, nu trebuie să trecem cu vederea lipsurile ce se mai manifestă în activitatea unor organe și organizații U.T.M. De aceea, trebuie să se analizeze în mod temeinic cauzele acestor lipsuri, iar conferința regională să stabilească cele mai eficace măsuri pentru lichidarea lor. Tovarăși, Plenara Comitetului Central al P.M.R. și Sesiunea Marii Adunări Naționale din decembrie 1963 au aprobat bugetul și planul de stat de dezvoltare a economiei naționale pe anul 1964. Pe baza experienței acumulate în primii 4 ani ai sesenatului au fost stabilite sarcinile pentru anul 1964, an în care întregul nostru popor întîmpină cu un deosebit entuziasm cea de-a XX-a aniversare de la eliberarea patriei noastre de sub jugul fascist. Conferința organizației regionale de partid care a avut loc la 18— 19 ianuarie 1964 a stabilit ca sarcină pentru organizațiile de partid, să organizeze în așa fel mun(Continuare în pag. a IlI-a) MESAJUL adresat de tovarășul Ion Gheorghe Maurer, Conferinței internaționale a tineretului și studenților pentru dezarmare, pace și independență națională de la Florența Răspunzînd cu plăcere la rugămintea Comitetului internațional de pregătire a Conferinței internaționale a tineretului și studenților pentru dezarmare, pace și independență națională, doresc să adresez conferinței un călduros salut și să asigur pe toți participanții de profunda mea simpatie față de inițiativa dv. Problemele care formează obiectul dezbaterilor dv. sunt probleme arzătoare ale epocii noastre care afectează destinele tuturor popoarelor. Suprema garanție a păcii, necesitatea imperioasă pentru progresul material și spiritual al societății umane, este fără îndoială dezarmarea generală și totală. Totodată cauza păcii nu poate fi despărțită în zilele noastre de cauza independenței naționale a popoarelor. Rezolvarea pozitivă a acestor probleme vitale depinde în bună măsură de poziția și contribuția tineretului, viitorul omenirii. Pornind de la aceste considerente, Guvernul Republicii Populare Române a supus Adunării Generale O.N.U., încă, din 1960, examinarea unor măsuri pe care fiecare stat în parte și organizațiile internaționale, ar urma să le ia pentru promovarea în rîndurile tineretului a ideilor păcii, respectului reciproc și înțelegerii între popoare. La sesiunea a XVIII-a a Adunării Generale O.N.U., împreună cu alte 25 de delegații, delegația romînă a prezentat un proiect de Declarație internațională în această problemă care, conform hotărîrii adoptate, urmează să fie dezbătut în vederea elaborării finale la cea de a XIX-a sesiune a Adunării Generale. Suntem convinși că principiile și idealurile înscrise în proiectul de Declarație prezentat la O.N.U., vor găsi înțelegere și aprobare din partea tuturor guvernelor ca și a organizațiilor de tineret din lumea întreagă. însăși conferința dv. constituie o manifestare a dorinței și a hotărîrii tineretului lumii de a trăi în pace, într-o lume fără arme și războaie, în care fiecare popor să fie liber și egal în drepturi cu celelalte. Urez deplin succes conferinței în realizarea norbilelor sale țeluri. Calificarea tineretului — un proces neîntrerupt Introducerea tehnicii înaintate pe scară largă în întreprinderi, aplicarea în producție într-o măsură tot mai mare a procedeelor tehnologice moderne, necesitatea fabricării de produse la nivelul tehnicii mondiale cer o pregătire profesională și tehnică neîntreruptă a tinerilor muncitori. Pentru aceasta, comitetul U.T.M. de la S.N.M.C., sub conducerea comitetului de partid, a avut în atenția sa mobilizarea întregului tineret la cercurile de ridicare a calificării, cît și la alte forme organizate de comitetul sindicatului din întreprindere. Făcînd un bilanț al activității acestor cercuri care au funcționat în cursul anului 1963, se poate constata cu satisfacție că acestea n-au fost zadarnice. Desfășurîndu-și activitatea după un program bine stabilit, după specificul fiecărei meserii, cursurile au corespuns cerințelor procesului de producție. Cei 216 tineri participanți la aceste cursuri, fiecare în meseria aleasă, au căpătat cunoștințe noi, au pătruns tainele meseriei la un nivel ridicat, continuîndu-și în felul acesta acumularea științelor căpătate în școala etnoprofesională. Sunt organizații U.T.M. pe secții și ateliere, ca cele de la arămărie, sudură, lăcătușerie, care se preocupă în permanentă de mobilizarea întregului tineret la cursurile de ridicarea calificării și în general de pregătirea profesională. Pe lângă mobilizarea tinerilor la cursurile de ridicarea calificării, s-a dus o muncă susținută de antrenare a lor la citirea literaturii tehnice de specialitate și participarea la conferințele cu caracter tehnic, ce s-au ținut. Conferințe ca : „Utilaje și dispozitive noi în sudura metalelor", „Metode noi pentru construcția și reparația navelor", „Noutăți tehnice în domeniul electrotehnicii" au trezit un deosebit interes tinerilor pentru studiul noutăților tehnice. Un ajutor prețios în pregătirea profesională a tinerilor muncitori l-au dat și inginerii tineri, care au fost stabiliți să conducă cercuri de ridicarea calificării sau să expună diferite conferințe cu caracter tehnic. Astfel, inginerii Ungureanu Gheorghe, Ruse Mitică, Buzelan Gh. și alții au căutat în cercurile pe care conduseau în conferințele le-au pe care le-au expus să țină o strînsă legătură cu viața, cu problemele fiecărei secții. Acestea au fost expuse diferențiat, specific locului de muncă. Ei au căutat în permanență să organizeze dezbateri vii, să pătrundă în miezul problemelor. Toate acestea au făcut ca lecțiile și conferințele să fie atractive și eficiente. Ca rezultat al muncii depuse de organizațiile U.T.M., în colaborare cu grupele sindicale, sub conducerea organizațiilor de partid, pentru mobilizarea tinerilor la diferite forme de perfecționarea calificării, numai în anul 1963, un număr de 74 de tineri au obținut categorii superioare de salarizare. Tot mai mulți tineri participă la mișcarea de inovații și raționalizări. Cele 26 de inovații propuse de tinerii muncitori în ultimul timp dovedesc interesul pe care aceștia îl depun pentru introducerea progresului tehnic în producție. . De pe urma inovațiilor propuse de tineri, s-au realizat economii de 109.943 lei. In fruntea tinerilor inovatori, s-au situat Busuioc Nicolae și Teleanu Ion, cu dispozitivul pentru presat tubulatura caldarinelor, Vlădăreanu Mircea cu presa da scos rulmenți la poziție, Petrescu Vasile cu dispozitivul pentru curbarea conductelor electrice etc. Aceștia au fost factorii principali pentru care s-a hotărît ca anul acesta să funcționeze în continuare cercurile de ridicarea calificării în majoritatea secțiilor, la care participă un număr de 225 de tineri, să se expună lunar conferințe care să explice pe larg cele mai noi descoperiri ale științei. Bineînțeles că acestea vor fi legate de specificul de muncă și pregătirea tinerilor muncitori. I. ȘERB, activist al Comitetului regional U.T.M. Dobrogea e SCHIMB DE EXPERIENTA Timp de două zile, miercuri și joi, la G.A.S. din Amzacea a avut loc un schimb de experiență la care au participat directorii, inginerii agronomi șefi și inginerii mecanici șefi din toate gospodăriile de stat din Trustul Constanța. Cu acest prilej, s-au prezentat mai multe materiale, s-a organizat o demonstrație Sfaturi medicale și gospodărești Numeroase gospodine din Constanța au luat parte la o interesantă seară de medicale și gospodărești. sfaturi In cadrul acestei seri, doctorul Podoleanu a vorbit despre tuberculoză, măsurile de profilaxie a acestei boli, precum și despre importanța alimentării raționale în menținerea sănătății omului. In continuare, gospodinele au discutat despre o serie de rețete culinare de sezon, practică, după care a urmat un seminar cu privire la reglarea și echiparea semănătorilor 2 SPC-2 cu clapeți, stabilirea cantității de sămînță de porumb din cei mai valoroși hibrizi dubli, a distanței între cuiburi și pe rînd, a vitezei de deplasare a agregatului și alte probleme legate de executarea unor lucrări de calitate și la timp la însămînțatul porumbului. Participare numeroasă Cel de al VII-lea concurs al formațiilor artistice de este în plină desfășurare amatori Pînă la data de 16 februarie, s-au prezentat la întreceri peste 70 de unități culturale, cuprinzînd 300 de formații artistice și 8.000 de artiști amatori. Aceștia s-au întrecut în cele 20 de centre din regiune. De remarcat, că în raionul Istria au fost angrenate la concurs toate unitățile. Pentru concursul de obiecte de artizanat In curînd se va desfășura la București concursul pentru cele mai frumoase și utile obiecte de artizanat, organizat de U.C.E.CO.M., la care participă creatorii de obiecte de artizanat din întreaga țară. Cooperatorii de la „Muncă și artă" Constanța s-au pregătit cu seriozitate în vederea acestui concurs. Ei au prezentat 37 de obiecte executate din materiale din resurse locale (lemn, corn și os). Rețin atenția prin linia modernă a execuției piesele „Cosași", „Buciumași", scrumierele din corn, „Bîtlanii", „Pelicanii" și o serie de alte obiecte reprezentînd frumusețile deltei și ale litoralului romînesc. CULEGERE DE FOLCLOR Sub îngrijitră grădinărea Casei regio- Culegerea canale a creației prinde 200 de populare a apă- poezii și are rol de curînd unde volumul de folclor intitulat 2.000 de exemp Dobroge, min- plare. că Obiectivul principal al întrecerii socialiste ce se desfășoară la Atelierele C.F.R. Palas este calitatea lucrărilor. Strungarul Ciobanu Grigore, pe care îl vedeți în fotografia de față, urmărește cu multă strunjirea atenție roților de vagoane, reușind în felul acesta să se situeze printre evidențiați, lună de lună. (Foto : G. CIOROBEA) " i