Dobrogea Nouă, martie 1965 (Anul 18, nr. 5151-5177)

1965-03-02 / nr. 5151

Á PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, UNIȚI-VA! Organ al Comitetului regional P.M.R. Dobrogea și al Sfatului popular regional Anul XVIII nr. 5151 Marți 2 Martie 1965 4 pagini 25 de bani CMIfHBU UStCCU DE PHIMWI» și sarcinile organizațiilor de partid In regiunea noastră, atenția organizațiilor de partid și a conducerilor administrative ale unităților socialiste din agricultură este îndreptată în aceste zile pentru desfășurarea în bune condiții a pregătirilor în vederea începerii la timp a lucrărilor agricole de primăvară. In acest scop, încă cu mult timp în urmă, numeroase organizații de partid au analizat această problemă și au stabilit măsuri politico-organizatorice pentru mobilizarea tuturor oamenilor muncii de pe ogoare la repararea și revizuirea tractoarelor și mașinilor agricole în așa fel încît ele să lucreze cu întreaga capacitate în toată perioada muncilor în cîmp. Pornind de la existența condițiilor deosebit de prielnice pentru executarea lucrărilor agricole de primăvară la un înalt nivel agrotehnic și într-un timp scurt, organizațiile de partid au sprijinit și sprijină conducerile tehniceadministrative ale S. M. T. și G.A.S. — să se ocupe cu toată răspunderea de aceste probleme deosebit de importante. Organizația de partid din S.M.T. Castelu, bunăoară, a supus dezbaterii comuniștilor — în dese rînduri — modul cum se înfăptuiesc sarcinile cu privire la pregătirile pentru campanie și a urmărit permanent ca aceste zile care au mai rămas pînă la începerea campaniei să fie folosite pentru a se revedea cum s-a lucrat la repararea tractoarelor, pentru a se verifica starea de funcționare a acestora, cum este organizată munca astfel ca din primele zile, de ieșire în cîmp toate mașinile agricole să lucreze cu maximum de randament. Asemenea procedează și organizațiile de partid din S.M.T.-urile Cogealac, Remus Opreanu, Chirnogeni, Hîrșova, din G.A.S.-urile Stupina, Smîrdan, Amzacea și multe altele. Preocuparea sporită a organizațiilor de partid din unitățile amintite a condus ca tractoarele și mașinile agricole ale acestor unități să fie reparate din timp și mai ales de bună calitate. Măsuri bune și din timp s-au luat și în ceea ce privește asigurarea întregii cantități de sămînță necesară. In G.A.S. Amzacea, în cooperativele agricole de producție Cataloi, Frecăței, Nuntași și altele s-a asigurat și tratat întreaga cantitate de sămînță pentru primăvara acestui an. Organizațiile de partid din aceste unități — desfășurînd larg munca politică de masă, au popularizat rezultatele folosirii semințelor de înaltă productivitate, au îndrumat lectorii ca la cercurile agrozootehnice să explice cursanților, cu date și exemple convingătoare, daunele provocate de folosirea unor semințe necondiționate și avantajele ce se obțin atunci cînd semințele sînt de soi și bine tratate. Iată de ce este important ca acolo unde această acțiune se desfășoară cu încetineală, să se ia de urgență măsuri pentru înlăturarea neajunsurilor, pentru asigurarea unor semințe de înaltă productivitate. Una din problemele importante și căreia trebuie să i se acorde atenția cuvenită este transportarea la cîmp a unor cantități tot mai mari de îngrășăminte naturale. Organizațiile de partid din gospodăriile agricole de stat și cooperativele agricole de producție au datoria să sprijine conducerile acestor unități să organizeze echipe speciale care să transporte la cîmp gunoiul de la fermele zootehnice, să se ocupe cu toată grija de fertilizarea solului. Munca politică pentru popularizarea avantajelor fertilizării unor suprafețe tot mai mari de teren trebuie să fie argumentată, convingătoare. Este necesar ca, explicînd însemnătatea fertilizării solului, să se pornească de la exemplele concrete existente în fiecare unitate, să se arate cu fapte elocvente, ce producții se obțin dacă fiecare tarla este îngrășată cu gunoi de grajd. In (Continuare în pag. a IlI-a) « Din activitatea cabinetului tehnic Cabinetul tehnic din Trustul de construcții edilitare și hidrotehnice Constanța, desfășoară o activitate susținută. Astfel, în acest an, planul tematic de inovații a fost elaborat din timp, cuprinzînd 38 teme. Pentru popularizarea largă a acestor teme se vor confecționa 2.400 pliante și broșuri care vor fi trimise întreprinderilor și punctelor de lucru. Pînă acum, la comisia de inovații au fost prezentate 13 propuneri de inovații din care au fost aplicate în producție 4, a căror eficiență economică pentru anul de folosință depășește suma de 60.000 lei. Una dintre ele, propusă de maistrul Manole Nicolae din cadrul șantierului de canalizări, care se intitulează „Raționalizări la lucrările de alimentare cu apă“, generează economii antecalculate pentru anul de folosință de 50.000 lei. Pentru desfășurarea unei propagande tehnice la nivelul sarcinilor actuale s-au luat măsuri prevăzîndu-se în acest sens 23 conferințe tehnice care au ca obiect: îmbunătățirea construcțiilor, îndeplinirea ritmică a planului de producție, noi materiale și procedee în construcții și altele. P. VALERIU CEFERIȘTII locomotiva de manevră , remorca, mai multe vagoane în incinta Atelierului de zonă C.F.R. Palas. Ele aveau să intre în ciclul de execuție a reparațiilor necesare. Maistrul Crăcană Dumitru consultase fișele individuale ale vagoanelor, aflîndu-le astfel „diagnosticul“. După aceasta, cei de la secțiile vagoane și mecanică se întreceau în ceea ce privește demontarea cît mai repede a pieselor care urmau să fie reparate. Lucrătorii de piese de arcuri și fierarii dădeau tor cu înlocuirea foilor de arc rupte sau fisurate de la unul din vagoanele sosite. In același timp ei urmăreau cu multă atenție defecțiunile ascunse la vagoane, întrecerea pentru executarea la timp și de calitate a reparațiilor a antrenat întregul colectiv. După mai bine de 25 zile din luna februarie, roadele întrecerii socialiste au fost cele scontate. Planul producției pe atelier a fost depășit. Aici ca și pretutindeni există o entuziastă preocupare privind calitatea reparațiilor. Iată deci și etalonul cu care se măsoară hărnicia colectivului de muncă de aici: în întrecerea care se desfășoară, locul întîi îl ocupă echipa condusă de comunistul Ușurelu Constantin, care și-a depășit planul cu 3 procente. Pe graficul întrecerii socialiste au mai apărut noi nume de evidențiați, ca Tudose Gheorghe, Bordea Ion, Dragomir Pavel, Dobrescu Sergiu, Manoliu Artur și alții, care nu precupețesc nici un efort pentru a executa lucrări de reparații la timp și de bună calitate. V. G. PENTRU A DOUA OARĂ ,în sala clubului G.A.S. Murfatlar a avut loc de curînd înmînarea diplomei de gospodărie fruntașă în întrecerea socialistă pe regiune pentru rezultatele obținute în anul trecut: 16 milioane lei beneficiu, față de opt milioane cît a prevăzut planul. Tovarășul Vîlsan Ion, președintele Consiliului regional sindical, înmînînd diploma, a felicitat colectivul de muncitori, ingineri și tehnicieni pentru rezultatele obținute și a urat noi succese în activitatea de viitor. Din rîndurile celor prezenți la festivitate tovarășii Bob Andrei, inginer Ianula Cararov, Zarea Nicolae, Cuțitaru Dumitru și alții, și-au luat entuziaste angajamente că în acest an vor munci cu elan, astfel ca rezultatele să fie și mai bune. ILIE CRIȘ CALITATEA CU EXIGENTE SPORITE întreprinderea economică raională din Măcin produce în prezent aproape 30 de sortimente, care în majoritatea lor sînt executate din resurse locale și sunt destinate atît unităților socialiste cît și consumului populației. Dintre sortimentele mai principale, amintim piatră concasată pentru modernizări de drumuri, împletituri din papură, răchită, alun și salcie, produse de panificație și altele. Grija pentru realizarea unor produse de o calitate tot mai bună constituie preocuparea principală a colectivului nostru de muncă. De altfel, calitatea produselor reprezintă obiectivul cel mai important al întrecerii socialiste și această problemă este discutată cu exigență și simț de răspundere în adunările lunare ale grupelor sindicale. Totodată, biroul organizației de partid a analizat într-o adunare generală problema calității produselor la secția împletituri din papură și sectorul de panificație, unde existau unele deficiențe pe linia calității. Cu sprijinul comuniștilor, al colectivelor de studiu inițiate de conducerea întreprinderii, la indicația organizației de partid, au fost luate o serie de măsuri ,care au influențat pozitiv asupra calității produselor la aceste secții. De pildă, la secția împletituri din papură, s-a stabilit ca la toate coșurile să înceapă execuția lor direct pe calapod, pentru a li se asigura o formă perfectă, cu țesăturile uniforme. Papura să fie folosită pe nuanțe de culori, iar pentru sortarea papurei, s-a format o echipă specială. Tot la această secție, muncitorii au fost grupați pe echipe, avînd în felul acesta posibilitatea ca șefii de echipă să îndrume și să controleze mai ușor executarea calitativă a produselor pe faze. Și în sectorul de panificație au fost luate măsuri corespunzătoare pentru îmbunătățirea calității pîinii, în special la pîinea neagră, unde mai erau unele neajunsuri. Aici, s-a constatat că nu se respectă întotdeauna procesul tehnologic de fabricație a pîinii, grăbindu-se uneori fazele de lucru, nu se respecta rețeta privind proporțiile de făină, apă și compuși. De aceea, fabrica de pîine a fost dotată cu un dozator de apă, și se urmărește cu mai multă atenție respectarea timpului de dospire, existînd totodată, o mai strînsă colaborare între toți lucrătorii din tura respectivă la diferite operații. De asemenea, s-a luat măsura să se confecționeze încă 3 cărucioare cu rafturi pentru depozitarea corespunzătoare a pîinii. Totodată, în sectorul extractiv, au fost făcute descopertări în vederea deschiderii de noi fronturi de lucru, pentru asigurarea unei pietre de calitate mai bună, iar la atelierul de tîmplărie, s-a confecționat și dat în folosință o un« PRINCIPAL să metalică pentru presat furnir, au fost confecționate 10 bancuri de lucru noi, iar în curînd va fi pusă în funcțiune o mașină de șlefuit cu bandă. Dintre muncitorii care s-au evidențiat în mod deosebit pentru obținerea unor produse de calitate superioară, amintim pe Stan Ion, Beidaud Gheorghe, împletitori, Sima Ion, cocător la Fabrica de pîine, Băluță Iordan, Gîdiuță Nicolae, Samoilă Iordan, cioplitori în piatră, și alții. Aplicând în continuare , noi măsuri tehnico-organizatorice, vom depune toate eforturile pentru ca produsele executate de colectivul nostru de muncă să se bucure de o frumoasă apreciere din partea beneficiarilor. CIREAȘE NICOLAE, secretarul organizației de partid la I.E.R. Măcin OBIECTIV * A IN COMUNĂ FRUNTAȘĂ PE RAION Locuitorii comunei Poarta Albă au obținut rezultate deosebite în acțiunea de înfrumusețare și gospodărire, iar rezultatele strădaniei lor au primit o binemeritată răsplată. De curînd, într-un cadru festiv, locuitorii comunei au asistat la înmînarea „Diplomei de comună fruntașă pe raion în gospodărire și înfrumusețare“, cu care ocazie un număr de 40 locuitori au primit insigne de fruntași în „gospodărirea și înfrumusețarea satului“. Prin atragerea unui număr cît mai mare de locuitori la acțiunile de gospodărire și înfrumusețare, s-a realizat în întreaga comună, din resurse locale, 2.570 garduri tip de piatră, 6.300 metri mp trotuare de piatră, dintre care 3.750 mp au fost cimentuite, s-au plantat peste 2.500 pomi fructiferi, s-au amenajat și întreținut 31.000 mp spații verzi și s-au executat lucrări de extindere a rețelei de apă potabilă pe o lungime de 6.800 m etc. In total, în această perioadă cetățenii comunei Poarta Albă au efectuat peste 44.000 de muncă patriotică, reprezentînd o economie de 640.293 lei. RĂDĂCINĂ PETRE LA 7 MARTIE ALEGERI ADUNĂRI CETĂȚENEȘTI Oamenii deltei Peste 200 de cetățeni din comuna Crișan — muncitori stuficoli, pescari, intelectuali și gospodine — au participat la adunarea cetățenească în care s-au întîlnit cu candidatul F.D.P. în alegerile pentru Marea Adunare Națională, inginerul Vasile Titorenco, directorul întreprinderii piscicole din Sulina. După ce candidatul a vorbit despre uriașele realizări obținute de poporul nostru în ultimii 4 ani, realizări oglindite în Manifestul Consiliului Național al F.D.P., au luat cuvîntul mai mulți cetățeni. In cuvîntul său, profesorul Gheorghe Carabil, directorul școlii din localitate, spunea printre altele: „Manifestul Consiliului Național al F.D.P. este un document important în care vezi, ca într-o oglindă, țara toată, cu marile ei înfăptuiri. Multe dintre realizările obținute de harnicul nostru popor nu sînt trecute aici. Dar noi le știm. Referindu-mă numai la delta noastră, care dă țării două mari bogății — stuful și peștele — aș putea să spun multe. Din anul 1956, de cînd s-a început exploatarea stufului, de pildă, unitățile stuficole create aici, au strâns peste 1 milion de tone de stuf, care a înlocuit lemnul în diferitele lui întrebuințări. Pentru stringerea acestei mari bogății naturale a deltei, stuficultorii au la îndemină mașini și utilaje moderne, condiții optime de viață. Ei locuiesc pe vase-dormitor înzestrate cu încălzire centrală, cu băi, săli de club. Zilnic un elicopter le aduce ziare, corespondență, piese de schimb, medicamente. Intr-un cuvînt tot ce le trebuie“. Alți participanți, printre care Rodica Leonte și Valeriu Zărnescu au vorbit despre realizările obținute pe tărîm social-cultural. In deltă — spuneau ei — au construite școli și complexe fost comerciale moderne. Lumina electrică a pătruns în majoritatea satelor de pescari. Anul acesta, întreaga deltă va fi complet electrificată. Ei au vorbit cu mîndrie despre noile localuri de școală cu 16 săli, care se construiesc în prezent la Sulina, Letea și Crișan. Sunt prefaceri care vorbesc de la sine despre politica partidului nostru de dezvoltare economică și social-culturală a întregii țări. CONSTANTIN L. Ieri, după-amiază, la sala Fantasio, într-o însuflețită adunare cetățenească alegătorii circumscripției electorale nr. 3 Constanța- Sud, s-au întîlnit cu candidatul F.D.P. pentru alegerile de deputați în Marea Adunare Națională, Marieș Grigore, viceamiral. Ei au evidențiat mărețele realizări obținute de poporul nostru, sub conducerea înțeleaptă a partidului, pe drumul desăvîrșirii construcției socialiste. Dobrogea, înainte vreme o regiune săracă, spunea în cuvîntul său tovarășul Ionescu Nicolae, astăzi e de nerecunoscut. Orașele, comunele și satele au căpătat în anii puterii populare o nouă înfățișare, au fost construite noi obiective industriale ca : Fabrica de celuloză de la Palas, U.S.A.S. Năvodari, Fabrica de ciment din Medgidia și altele. Pentru gospodărirea și înfrumusețarea orașelor, comunelor și satelor au fost inițiate de comitetele executive ale sfaturilor populare însemnate acțiuni patriotice. Au fost modernizate străzi, s-a extins rețeaua de apă potabilă și canalizare, în cartiere s-a mărit suprafața spațiilor verzi și altele. Ca urmare a sporirii veniturilor oamenilor muncii, sublinia vorbitorul, a crescut și puterea de cumpărare. Astfel, față de 1961, în 1964 s-au vîndut prin unitățile comerciale din orașul Constanța, cu 11,5 la sută mai mult zahăr, cu 19,1 la sută confecții, 39,5 la sută mobilă și altele. De asemenea, au fost construite pentru oamenii muncii din orașul Constanța mai bine de 4.200 de apartamente. Concomitent cu dezvoltarea industriei, spunea profesoara Mureșeanu Lidia, învățămîntul de stat a căpătat un conținut nou în anii puterii populare. Astăzi spunea vorbitoarea, școala este deschisă pentru toți. In orașul Constanța sînt cuprinși în învățămîntul de stat 31.305 de copii, iar numărul cadrelor didactice este de peste 1.500. Pentru generalizarea învățămîntului de 8 ani, în oraș au fost construite peste 160 de săli de clasă. Pentru noi, spunea în continuare tov. Mureșeanu Lidia manifestul F.D.P. reprezintă o fidelă oglindă a tuturor realizărilor poporului nostru și, totodată, un imbold în munca de viitor pentru dezvoltarea economică a patriei noastre, pentru fericirea și prosperitatea întregului popor. G. VASILE Spre noi realizări RĂSPUNSURI la întrebările cetățenilor ÎNTREBARE: Cum vor vota cetățenii care in ziua alegerilor nu se află în localitatea lor de domiciliu. RĂSPUNS : In caz de schimbare de domiciliu, fapt intervenit după încheierea listelor de alegători, sau de plecare din localitatea de domiciliu pentru ziua alegerilor, se va elibera alegătorului, de către comitetul executiv al sfatului popular care a întocmit listele de alegători, o „adeverință pentru dreptul de a alege“, făcîndu-se mențiunea despre aceasta în lista de alegători. La noul domiciliu sau acolo unde se află temporar în ziua alegerilor, cetățeanul va fi trecut pe o listă separată, pe baza „adeverinței pentru dreptul de a alege“ și a actelor de identitate pe care le prezintă. Întrebare . După cum se știe, listele de alegători sunt afișate cu 30 de zile înainte de data alegerilor. Cum vor vota cetățenii care își schimbă adresa în această perioadă ? RĂSPUNS : ■ Pentru cei care-și schimbă adresa în această perioadă, comitetul executiv al sfatului popular din localitatea în care sunt trecuți cetățenii respectivi va elibera acestora „adeverința pentru dreptul de a alege“. Pe baza adeverinței și a buletinului de identitate, alegătorul se va putea prezenta în ziua de 7 martie la secția de votare din raza căreia face parte noul domiciliu. ÎNTREBARE: Cum vor vota cetățenii care se află internați în spital sau cei netransportabili de acasă ? RĂSPUNS: Pentru cetățenii internați în spital vor funcționa secții de votare speciale, în incinta unității sanitare respective, în ceea ce privește bolnavii netransportabili, președintele secției de votare va desemna din finul comisiei electorale a secției de votare o subcomisie ce se va deplasa cu o urnă specială și cu materialul necesar votării la locul unde se află alegătorul.. ÎNTREBARE: Cum votează persoanele care din cauza unor defecte fizice n-au posibilitatea să efectueze singure operațiunea de votare ? RĂSPUNS : Așa cum prevede legea electorală, în cabina sau camera de votare este interzisă prezența oricărei persoane, în afara celui care votează. Totuși, cetățenii care din cauza unui defect fizic nu pot să completeze singuri buletinul de vot au dreptul să cheme în cabină sau în camera de votare pe oricare alegător. COLOCVIA PEDAGOGIC r jrjmrsjmvsjmrj’jmrjrjmsjmrjrA TjrjmrjTjmrj'jmrjr.A rjrjmrjr ai wjta în școlile noastre, ca de altfel în toate celelalte domenii, sunt caracteristice avîntului munca sirguincioasă pentru obținerea celor mai bune rezultate. Dezvoltarea unei opinii colective sănătoase în rîndurile elevilor, a spiritului de răspundere față de munca de învățătură, pentru înlăturarea rămînerii în urmă și a mediocrității constituie o preocupare permanentă a cadrelor noastre didactice. Răspunzînd la întrebarea: „Cum poate fi înlăturată mediocritatea“, un grup de profesori de la Școala medie nr. 3 din Constanța ne-au făcut cunoscute cîteva din metodele folosite de ei în această privință. E. BEYAZGEAN, profesor de matematică Consider că acolo unde există preocupare, pentru dezvoltarea unei gîndiri independente, științifice a elevilor, mediocritatea poate pătrunde mai greu. De ce ? Pentru că gîndirea independentă asigură dezvoltarea puterii de pricepere, a atenției, a spiritului de observație, a memoriei, imaginației și a raționamentului întrunite, toate aceste calități dau posibilitatea elevilor să aprofundeze materia predată la fiecare obiect și să înțeleasă într-o interdependent Mijloace pentru dezvoltarea gîndirii ță logică toate disciplinele școlare. Personal, folosesc cîteva metode care dau rezultate și îmi creează satisfacții. Una din aceste metode este aceea de a cere elevilor să urmărească atent felul cum sunt rezolvate unele probleme de către colegii lor în timpul răspunsurilor. Cer să se facă observații și intervenții. Uneori, chiar dau note, pentru observațiile judicioase, gîndite independent. Aceasta nu numai că stimulează pe cei ce răspund bine, dar constituie o sursă de mobilizare pentru toată clasa. De asemenea, pentru a obișnui elevii cu munca independentă, în timpul orei dau spre rezolvare unele lucrări scurte de cel mult 10—15 minute. Aceste lucrări sunt controlate pe loc cu ajutorul întregii clase. Acord o mare atenție lucrărilor pe care elevii le rezolvă acasă, urmăresc cu acest prilej cum au gîndit, cum au formulat, dacă au dat rezolvări proprii sau nu, dacă raționamentul și judecata sînt deduse sau învățate mecanic. Munca independentă a elevilor poate fi eficientă numai dacă este controlată cu grijă și la timp de profesor. Deprinderea de a munci independent, sistematic nu se vor(Continuare în pag. a III-a)