Dobrogea Nouă, ianuarie 1966 (Anul 19, nr. 5412-5435)

1966-01-04 / nr. 5412

PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, UNIȚIVA 1 Anul XIX nr. 5412 Marți 4 ianuarie 1966 4 pagini 25 bani (utilară tovarășului Nicolae Ceaușescu, secretar general al £. (. al P.C., rostită la posiunile de radio și televiziune la prilejul Anului Nou Dragi tovarășe și tovarăși, Cetățeni ai Republicii Socialiste România. Peste cîteva minute ne vom despărți de anul 1965 — an de mari înfăptuiri ale poporului român în toate domeniile activității sociale — și vom întîmpina, cu voie bună și optimism, anul 1966, care deschide patriei noastre noi perspective de progres și prosperitate. Cronica socialismului va rezerva anului care a trecut pagini bogate în realizări și evenimente de mare însemnătate pentru dezvoltarea orînduirii noastre, pentru mersul înainte al țării, pentru viitorul poporului român. Dînd viață politicii partidului, oamenii muncii au încheiat anul acesta cu succes planul de șase ani, au ridicat noi uzine și fabrici, au sporit producția de bunuri materiale și valori spirituale, au făcut noi pași pe calea cunoașterii științifice, au îmbogățit și mai mult, prin munca lor, patria, făcînd-o mai puternică și mai înfloritoare. Acest an a intrat în istoria partidului și a țării prin Congresul al IX-lea, care a adoptat directivele viitorului plan cincinal — programul înfloririi multilaterale a patriei, al ridicării pe o treaptă superioară a procesului de desăvîrșire a construcției socialiste. A fost adoptată noua Constituție, care consfințește victoriile istorice ale poporului. România, stat suveran și independent al celor ce muncesc, a fost proclamată Republică Socialistă. Poporul român, liber și stăpîn pe soarta sa, își făurește, sub conducerea partidului, viitorul fericit, pășind mereu înainte spre culmile înalte ale civilizației — societatea comunistă. Partidul și guvernul au elaborat măsuri menite să deschidă calea progresului neîntrerupt în domenii de mare însemnătate ale vieții sociale. Printre acestea se înscriu măsurile privitoare la dezvoltarea bazei tehnico-materiale și modernizarea producției agricole, îmbunătățirea organizării și planificării agriculturii, precum și cele cu privire la perfecționarea organizării și îndrumării cercetării științifice, la ridicarea rolului științei în dezvoltarea societății. Crește rolul organizator al statului în construcția socialistă, se perfecționează activitatea organelor de stat, legăturile lor cu masele, se dezvoltă democrația socialistă. Partidul Comunist Român, urmat cu încredere de întregul popor, își îndeplinește cu cinste înalta misiune de forță conducătoare a societății. Zilele trecute, Marea Adunare Națională a votat planul de stat pe 1966 — primul an al cincinalului — stabilind în toate domeniile obiectivele de muncă ale noului an, a căror îndeplinire va asigura noi victorii în înflorirea economiei și culturii, va ridica bunăstarea celor ce muncesc. Muncind cu elan și abnegație, dînd viață, acestor obiective, poporul român va face să strălucească tot mai puternic chipul scumpei noastre Patrii. Ingăduiți-mi să felicit cu prilejul Anului Nou, în numele conducerii partidului și statului, pentru marile succese obținute, eroica noastră clasă muncitoare, harnica și priceputa țărănime, valoroasa noastră intelectualitate, pe toți oamenii muncii români, maghiari, germani și de altă naționalitate, tineri și vîrstnici, bărbați și femei, care alcătuiesc marea familie a României Socialiste. Angajat într-o intensă activitate constructivă, poporul român militează pentru dezvoltarea colaborării internaționale, își dă contribuția la lupta pentru victoria cauzei socialismului, democrației și păcii în întreaga lume. Partidul și guvernul țării noastre consideră de însemnătate vitală pentru soarta omenirii întărirea unității și coeziunii sistemului mondial socialist, a mișcării comuniste și muncitorești internaționale, imobilizarea în jurul acestora a tuturor forțelor înaintate ale societății contemporane, care acționînd unite sînt capabile să zădărnicească acțiunile agresive ale cercurilor imperialiste, să asigure progresul și securitatea popoarelor. Fie ca noul an să aducă poporului român bucurii și împliniri tot mai mari, noi succese în înfăptuirea aspirațiilor sale de fericire și prosperitate, să sporească și mai mult puterea materială și spirituală a patriei noastre, să asigure noi victorii forțelor care luptă pentru progres social, pentru triumful păcii în lume. Vă urez tuturor, dragi prieteni și tovarăși, îndeplinirea dorințelor și năzuințelor dumneavoastră de mai bine, sănătate și viață lungă, un nou an rodnic și fericit. La mulți ani! In paginile 2 și 3: Sărbătorirea Anului Nou în orașul Constanța și regiune Cuptoarele Fabricii de ciment din Medgidia nu se opresc niciodată. La o temperatură de peste 300 °, cucătorii Ion Zanet și Leon Peteu transformă dealurile de calcar în clincher, prima producție a anului 1966. Primirea la Consiliul de Stat a șefilor misiunilor diplomatice Președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, Chivu Stoica, președintele Consiliului de Miniștri, Ion Gheorghe Maurer, președintele Marii Adunări Naționale, Ștefan Voitec, secretarul Consiliului de Stat, Grigore Geamănu, și ministrul afacerilor externe, Corneliu Mănescu, au primit vineri la amiază, la Palatul Consiliului de Stat, pe șefii misiunilor diplomatice acreditați în Republica Socialistă România, care au prezentat felicitări cu prilejul Anului Nou. Au prezentat felicitări ambasadorii : Greciei — Alexandre Cimon Argyropoulo, R. S. Cehoslovace — Jaroslav Sykora, R.P. Albania — Răpi Gjermeni, Cubei — Manuel Yepe Menendez, Ghanei — Emmanuel Rodjoe Dadzie, R.P.D Coreene — Giăn Du Hoan, R. P. Polone — Wieslaw Sobierajski. Finlandei — Martti Johanes Salomies, Indiei — K.R.F. Khilnani, R. P. Mongole — Togoociin Ghenden, R.P. Bulgaria — Gheorghi Bogdanov, Belgiei — Honoré Cambier, R.D. Vietnam — Hoang Tu. Franței — Jean Louis Pons, Suediei — Olof Gustav Bjurström, Italiei — Niccolo Moscata, Indoneziei — Sambas Almadmata, R. D. Germane — Ewald Moldt, Marii Britanii — Leslie Charles Glass, Japoniei — Akira Shigemitsu, R. S. F. Iugoslavia — laksa Petrici, Statelor Unite ale Americii — Richard H. Davis, Elveției — Charles Albert Dubois , miniștrii Olandei — J.B. Haverkorn Van Rijsewijk, Izraelului — Zvi Ayalon , însărcinații cu afaceri ad-interim ai Uruguayului — A. Guani, Chile — J. Coutts, Braziliei — J.T. de Oliveira, Republicii Arabe Unite — M. Badawi, Argentinei — R. B. Serigos, Turciei — A. Coban, Austriei — Fr. Irbinger, R. P. Ungare — G. Kalmar, R.P. Chineze — Wan Tun, Uniunii Sovietice — I.A. Iliuhin. Mulțumind șefilor misiunilor diplomatice pentru felicitările și urările exprimate, președintele Consiliului de Stat, Chivu Stoica, în numele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, al Consiliului de Miniștri și al Marii Adunări Naționale, a transmis diplomaților străini cele mai bune urări de sănătate, de prosperitate popoarelor țărilor pe care le reprezintă și a toastat pentru prietenie, colaborare internațională și pace. Decanul corpului diplomatic, ambasadorul Greciei — Alexandre Cimon Argyropoulo, a toastat în sănătatea conducătorilor de stat români, pentru prosperitatea poporului român. (Agerpres) La U. S. R. S. operatorii chimiști Oprea Nicole*3 Si Lazarina Gh., care lucrau in tura de noapte, supraveghe’31'- parametrii normali de naștere a acidului sulfuric și a superfosfatului. (Foto ; Ciorobea) ! ! I Radiogramă Pacific Portul Constanța în noaptea de revelion. In timp ce navele comerciale acostate la danele portului marcau prin concertul solemn al sirenelor începutul noului an 1966, la căpitănia portului, pe calea undelor, s-a primit o radiogramă din Pucific, de la nava ce poartă numele regiunii noastre : „Transmite echipajul navei Dobrogea.Navigam în Oceanul Pacific, un drum spre Japonia. La bord domnește o atmosferă de veselie. Toți marinarii din careul liber întîmpină noul an în jurul bradului instalat în careul echipajului. Astă seară, cină ciocnim paharele, gindurile noastre se îndreaptă cu dragoste către voi. Vă transmitem cu acest prilej, vouă celor dragi de acasă, sănătate și tradiționala urare „La mulți ani“. Liviu NEGUȚ comandantul navei „Dobrogea“ Conducătorii de partid și de la carnavalul tineretului Comitetul orășenesc București al U.T.C. a organizat în noaptea Anului Nou un carnaval al tineretului în sălile Palatului Republicii. Au luat parte mii de tineri din întreprinderile și instituțiile bucureștene, din institutele de cercetări științifice și de învățământ superior, elevi, studenți români și studenți străini din aproape 70 de țări, aflați la învățătură în țara noastră. Tuturor celor prezenți, tovarășul Petre Enache, prim-secretar al C.C. al U.T.C., le-a transmis tradiționalele urări de Anul Nou. Acest revelion al tineretului a avut ca oaspeți pe tovarășii Nicolae Ceaușescu, Chivu Stoica, Ion Gheorghe Maurer, Gheorghe Apostol, Alexandru Bîrlădeanu, Emil Bodnăraș, Constantin Drăgan, Alexandru Drăghici, Paul Mizil, Leonte Răutu, Niculescu- Leontin Sălăjan, Petre Blajovici, Petre Lupu, Ilie Verdeț, Mihai Dalea, Manea Mănescu, Vasile Patilineț, Virgil Trofin. La sosire, ei au fost întîmpinați cu puternice urale și ovații. Conducătorii de partid și de stat s-au prins în hore, petrecînd alături de tinerii bucureșteni. Tovarășul Nicolae Ceaușescu a felicitat călduros organizația tineretului comunist, Ca stat mitetul Central al U.T.C., întregul tineret al țării noastre, arîndu-le un an rodnic, succes în contribuția adusă la opera de desăvîrșire a construcției socialismului în țara noastră. Cuvintele secretarului general al C. C. al partidului nostru au fost primite de tineri cu îndelungi ovații, într-o atmosferă de entuziasm general. Au fost momente impresionante, tui nou prilej de manifestare a dragostei și atașamentului profund pe care tineretul nostru le poartă Partidului Comunist Român și conducătorilor săi. (Agerpres) jur-împrejur, constelații de aidoma care-i mei despart doar distanțe terestre, orașul cu toate luminile treze... Medgidia își pregătește intrarea în noul an. Șuier bărbătesc de sirene spintecă văzduhul de culoarea oțelului dat cu crom. Contopindu-și bătăile într-o singură inimă, uriașă, milioane de inimi ascultă cuvîntul de anul nou rostit la posturile de radio și televiziune de către tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretarul general al Comitetului Central al Partidului Comunist Român. Memoria readuce în priviri victoriile proaspete cucerite în ultimul an al sesenalului, gîndul de mîine își dă întîlnire cu viitoarele biruințe ale anului 1966. Acele ceasornicelor s-au împreunat pentru o clipă pe punctul cel mai de sus al cadranelor. A început un an nou. La cuptorul numărul patru al Fabricii de ciment din Medgidia, comuniștii Ion Zanet și Leon Petea urmăresc prin vizorul de sticlă neagră zvârcolirea incandescentă a pastei de piatră. Și, pe nesimțite, mîinile lor aspre ca clincherul pe care-l rumenesc, se caută și se string : — La mulți ani ! — La mulți ani ! — Clincher mult și bun ! — Noroc și fericire în casă ! Dialogul festiv a luat sfîrșit. Ion Zanet, Leon Petcu, Ion Rustaciuc și Ilie Dorgoș își reiau locurile de supraveghere a focurilor. Sus, în cabina de comandă a cuptorului șapte, Gheorghe Buzgaru citește cu ajutorul indicatoarelor luminoase cum se comportă șuvoiul celor 36 de tone de clincher care vor umple camerele răcitorului în prima oră a anului 1966 i-a găsit la posturile de veghe, lângă marile flăcări care nu le îngăduie niciodată stinse, departe de tihna căminului și de veselia zgomotoasă a sărbătorii. Dar în privirile lor nu se deslușește nici o umbră de părere de rău. Sentimentul datoriei, înălțat pînă la devotamentul față de mărețele țeluri, cărora le pun temelie și ei, le îmbracă inima și gîndul în chivere de tărie. In preajma locurilor Țării mândre, mândru spre afară, pe tîmpla nopții, se răcesc ultimele dîre multicolore ale focurilor de artificii... în linia I-a de acid sulfuric a uzinei fertilității totul poartă însă amprenta obișnuitului. Cuptoarele încinse rup în înaltă temperatură alcătuirea piritei, iar din complicata împerechere ulterioară mustește agresiv și gălbui, nestăpînit și totuși silit să-și urmeze cu calmitate drumul pri instalații, acidul sulfuric. Mariometrele pompelor de absorbție indică o ușoară presiune care se apropie de linia nepernisă. Dar operatorul Vasile Gavriliu în sarcina căruia a supravegherea metamorfodlor nevăzute din retortele secției, în aceste clipe de început ale noului an, e la post. O răsucire de manetă și pulsul lichidului redevine normal. Tot atît de normal ca și în instalațiile liniei a II-a, unde maistrul Ștefan Bulumete trece de la post la post, urmărind susurul necontenit al acidului. La ei, acasă, întîiul pahar va reuni familia abia după răsăritul soarelui. Dar bucuria nu va fi cu nimic împuținată. La temeliile ei se va afla, mare și sigură, bucuria de a fi trimis rezervoarelor întîile tone de lichid de la care începe nașterea grăunțelor și a pulberii albe, care vor rotunji rodnicia ogoarelor. Ora de despărțire a anului vechi de cel tînăr, îi găsește pe comuniștii Gheorghe Lazarina și Nicolae Oprea în preajma bumbilor de lumină care „citesc“ nașterea zăpezii fertilizatoare. Au trecut ore, întîile ore ale unui an de răspunderi și de strădanie, și pe rapoarte nu s-a înscris decit cuvîntul „normal“. în (Continuare în pag. a II-a) Pe graficele întrecerii socialiste PRIMELE ZILE— PRIMELE SUCCESE In întreprinderile din regiunea noastră al căror proces de producție se desfășoară continuu, anul nou i-a găsit la datorie pe muncitorii din turele de serviciu. Pășind cu forțe sporite în anul 1966 — primul an al planului cincinal — aceste colective de muncă au început din primele zile să repurteze sucese semnificative în producție. Astfel, la Fabrica de ciment din Medgidia, în primele 3 zile din anul acesta, cimentiștii au si în ic pe graficele întrecerii socialiste depășirea planului la clincher cu 12,03 la sută, la pastă cu 32 la sută, iar primele 4.310 tone de ciment din producția noului an au fost deja depozitate în silozuri. Cu mult entuziasm s-au întrecut în muncă și turele de muncitori de la Fabrica de ciment „Ideal“ din Cernavoda, care pînă aseară au realizat în plus, față de prevederile planului, peste 100 tone de ciment. Realizări de seamă în noul an au fost înregistrate și de chimiștii de la U.S.A.S. Năvodari, care au depășit în aceste zile planul la acid sulfuric cu 27 de tone, iar muncitorii, inginerii și tehnicienii de la Fabrica de celuloză și hirtie din Palas au introdus în magazie, din noua producție a anului 1966, primele 6 tone de celuloză realizate peste prevederile planului. Este un început promițător, un început al entuziasmului și hărniciei de care dau dovadă oamenii muncii din unitățile economice ale regiunii noastre, ce-și manifestă în felul acesta hotărîrea de a nu-și precupeți eforturile în muncă, pentru a da viață mărețelor sarcini izvorîte din Directivele Congresului al IX-lea al Partidului Comunist Român. Primirea de către tovarășii Nicolae Ceaușescu și Ion Gheorghe Maurer a deligației economice guvernamentale a Republicii Democrate Vietnam Luni, 3 ianuarie a.c., tovarășii Nicolae Ceaușescu, secretar general al Comitetului Central al Partidului Comunist Român, și Ion Gheorghe Maurer, membru al Comitetului Executiv și Prezidiului Permanent al Comitetului Central al Partidului Comunist Român, președintele Consiliului de Miniștri al Republicii Socialiste România, au primit delegația economică guvernamentală a Republicii Democrate Vietnam, condusă de Le Thanh Nghi, membru al Biroului Politic al Comitetului Central al Partidului celor ce muncesc din Vietnam viceprim-ministru al Republicii Democrate Vietnam. La primire au participat tovarășii Gheorghe Rădulescu, membru al Comitetului Executiv al Comitetului Central al Partidului Comunist Român, vicepreședinte al Consiliului de Miniștri și Bujor Almășan, membru al Comitetului Central al Partidului Comunist Român, ministrul minelor. Cu acest prilej a avut loc o discuție caldă, prietenească Docherii din echipa condusă de Vasile Iordan de la D.R.N.C, petrecînd revelionul la locul de muncă