Dobrogea Nouă, mai 1966 (Anul 19, nr. 5513-5537)

1966-05-03 / nr. 5513

V Í > w 4 / 4 Organ al Comitetului regional Dobrogea al P.C.R. și al Sfatului popular regional Anul XIX nr. 5513 Marți 3 mai 1966 4 pagini 25 bani intr-o atmosferă de puternic entuziasm, oamenii din regiunea noastră au sărbătorit ziua de 1 Mai—V Ziua soldarității internaționale a celor ce muncesc. DEMONSTRAȚIA OAMENILOR MUNCII ---- DIN ORAȘUL CONSTANȚA ---ȘI REGIUNEA DOBROGEA 1 Mai 1966. Orașul Constanța trăiește în această dimineață însorită atmosfera marilor sărbători. Coloane lungi, parcă nesfîrșite de oameni ai muncii din întreprinderile și instituțiile orașului, mecanizatori și țărani cooperatori, elevi și studenți se îndreaptă spre locurile de adunare. Ei poartă în brațe portretele marilor dascăli ai proletariatului ■— Marx, Engels, Lenin — ale conducătorilor partidului iubit și ai statului, grafice cu realizările închinate glorioasei aniversări a Partidului Comunist Român. Tribuna oficială, frumos împodobită, străjuită de drapele purpurii și tricolore își așteaptă oaspeții. Pe fundalul ei, urarea tradițională „Trăiască 1 Mai, Ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc, Ziua frăției muncitorilor de pretutindeni". Ora 9. In aplauzele puternice ale participanților, la tribuna oficială, urcă tovarășii Constantin Mîndreanu, Petre Ionescu, Nicolae Petre, Teodor Coman, Soare Negoc, Ion Tudor, Emil Cubleșan, Ion Velișcu, Ion Vîlsan, Ion Popescu, Corneliu Ungureanu, Ion Andronache, Veta Ionescu, Nicolae Zeicu, Marin Constantin, Dan Șerbu, membri și membri supleanți ai biroului Comitetului regional de partid, vice-amiral Grigore Marteș, general-maior Dumitru Gafencu, membri de partid cu stagiu din ilegalitate, membri ai biroului Comitetului orășenesc de partid Constanța și ai comitetelor executive ale sfaturilor populare regional Dobrogea și orășenesc Constanța. La tribună au luat loc, de asemenea, fruntași în întrecerea socialistă, activiști de partid, de stat și ai organizațiilor de masă, ofițeri ai forțelor armate, invitați. Mitingul oamenilor muncii este deschis de tovarășul Ion Velișcu, prim-secretar al Co (Contlnnare In pag. a IlI-a) Aspect de la tribuna oficială MITINGUL OAMENILOR MUNCII DIN CAPITALA Cuvîntarea tovarășului Paul Niculescu-Mizil, membru al Comitetului Executiv, secretar al C.C. al P.C.R. Dragi tovarăși, Dragi oaspeți de peste hotare. Poporul român sărbătorește astăzi, împreună cu oamenii muncii din întreaga lume, Ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc, ziua frăției în lupta pentru libertate și viață mai bună, pentru pace, democrație și socialism. Cu prilejul zilei de 1 Mai, Comitetul Central al Partidului Comunist Român, Consiliul de Stat și Guvernul Republicii Socialiste România adresează muncitorilor, țăranilor, intelectualilor, tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naționalitate, un fierbinte salut, felicitări pentru realizările de seamă obținute în dezvoltarea economiei și culturii, urări de noi succese în activitatea neobosită pentru înflorirea patriei socialiste! Exprimînd sentimentele întregului popor român, adresăm un salut frățesc oaspeților noștri, tuturor delegaților de peste hotare, care participă împreună cu noi la această sărbătoare. Sărbătorim ! Mai în condițiile cînd întregul nostru popor înfăptuiește cu hotărîre și elan programul elaborat de cel de-al IX-lea Congres al Partidului Comunist Român. Anul care a trecut de la acest Congres de însemnătate istorică a fost bogat în evenimente. Marile ale poporului, profundele izbînzi sformări revoluționare care tratau schimbat din temelii înfățișarea patriei și-au găsit consacrarea în Constituția Republicii Socialiste România. Planul de șase ani a fost încheiat cu succes. Cu deosebită satisfacție relevăm rezultatele bune cu care poporul nostru a început înfăptuirea prevederilor noului cincinal. Planul producției industriale pe primele 3 luni ale anului în curs a fost îndeplinit în proporție de 102,2 la sută. Producția globală industrială realizată în acest trimestru este de aproape două ori și jumătate mai mare decât întreaga producție a anului 1933. Se înfăptuiesc cu succes sarcinile stabilite de partid privind îmbunătățirea conducerii și planificării agriculturii, dezvoltarea înzestrării ei tehnico-materiale, sporirea producției agricole, ridicarea nivelului de viață și cultură în satel noastre Lucrările de primăvară se desfășoară în condițiuni bune, însămînțările fiind terminate în majoritatea regiunilor țării. Oamenii de știință, artă și cultură, întreaga intelectualitate participă activ la opera de construcție socialistă, consacră talentul și energia lor creatoare dezvoltării economiei și culturii, înfloririi patriei. Succesele obținute în timpul scurt care a trecut de la Congresul partidului ne întăresc convingerea că poporul nostru, strîns unit în jurul încercatei sale călăuze — Partidul Comunist Român — va da viață obiectivelor însuflețitoare stabilite de Congres, spre binele prosperitatea națiunii noastre socicialiste. Tovarăși. Epoca noastră se caracterizează prin mari schimbări sociale, prin întărirea forțelor mondiale ale socialismului, intensificarea luptei popoarelor împotriva imperialismului, pentru suveranitate și independență, prin amploarea crescîndă a acțiunilor clasei muncitoare, a mișcării de eliberare națională, a mișcărilor democratice, pentru pace și progres social. Sub steagul atotbiruitor al marxism-leninismului, popoarele țărilor socialiste dobîndesc victorii însemnate în făurirea noii orînduiri, sporind astfel forța economică, socială, politică și militară a sistemului socialist mondial, înrîurirea pe care acesta o exercită asupra dezvoltării istorice. Corespunzător intereselor fundamentale (Continuare în pag. a III-a) Masă tovărășească Duminică la amiază, după marea demonstrație de 1 Mai a oamenilor muncii din Capitală, avut loc o masă tovărășească ouferită de Comitetul Central al Partidului Comunist Român, la Palatul Snagov. Au participat tovarășii: Nicolae Ceaușescu, Chivu Stoica, Ion Gheorghe Maurer, Gheorghe Apostol, Alexandru Bîrlădeanu, Alexandru Drăghici, Petre Borilă, Constantin Drăgan, Alexandru Moghioroș, Paul Niculescu-Mizil, Gheorghe Rădulescu, Leonte Răutu, Leontin Sălăjan, Ștefan Voitec, membrii supleanți ai Comitetului Executiv, secretarii C.C. al P.C.R., membrii și membrii supleanți ai C.C. al P.C.R., membrii Consiliului de Stat și ai guvernului, șefi ai unor instituții centrale, activiști de partid, numeroși veterani ai mișcării revoluționare din țara noastră. Tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al C.C. al P.C.R., luînd cuvîntul, a felicitat pe cei prezenți cu ocazia sărbătoririi zilei de 1 Mai — ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc, ziua muncii și a primăverii. Vorbitorul s-a referit la tradițiile vechi ale mișcării muncitorești din țara noastră, la activitatea primelor cercuri socialiste, a partidului socialist, creat în 1893, care au premers lupta revoluționară a partidului comunist. El a amintit apoi felul în care comuniștii,oamenii muncii sărbătoreau ziua de 1 Mai în anii grei ai ilegalității, în condițiile luptei de clasă, demonstrațiile, mitingurile, manifestațiile, serbările cîmpenești organizate cu acest prilej. Evocînd puternica demonstrație de la 1 Mai 1939, vorbitorul a subliniat lupta desfășurată de comuniști, de forțele progresiste ale poporului român împotriva fascismului, a înfeudării țării Germaniei hitleriste, împotriva pregătirii tru războiului antisovietic, penapărarea intereselor vitale ale poporului, a independenței și suveranității patriei. El a amintit lupta desfășurată de Partidul Comunist pentru mobilizarea tuturor forțelor patriotice ale poporului român în vederea răsturnării dictaturii militaro-fasciste, niei, revoluției eliberării Româși transformării socialiste a societății. Sărbătorim acum ziua de 1 Mai — a spus vorbitorul — în condițiile unor mari victorii în opera de desăvîrșire a construcției socialiste, la care și-au dat contribuția, în diferitele etape ale luptei revoluționare, vechii militanți ai partidului și mișcării muncitorești, toate generațiile. In încheiere, tovarășul Nicolae Ceaușescu a toastat pentru Partidul Comunist, pentru activul său, pentru veteranii mișcării revoluționare, pentru poporul român — creatorul a tot ceea ce s-a făurit de-a lungul anilor în patria noastră socialistă, pentru unitatea țărilor socialiste, a mișcării comuniste și muncitorești, pentru solidaritatea oamenilor muncii din întreaga lume în lupta pentru pace, democrație și socialism. (Agerpres) Cuvîntul tovarășului Ion Tudor, secretar al Comitetului regional de partid Tovarăși. Sărbătorim astăzi, împreună cu oamenii muncii de pretutindeni, ziua de 1 Mai — Ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc, ziua de luptă a clasei muncitoare internaționale pentru interesele ei vitale, pentru pace și socialism, pentru viitorul luminos al întregii omeniri. Cu prilejul acestei mărețe sărbători, în numele Comitetului regional de partid, al comitetelor executive ale sfaturilor populare regional Dobrogea și orășenesc Constanța, vă transmit, dv. și tuturor oamenilor muncii din regiunea noastră, un călduros salut și felicitări pentru succesele obținute în lupta plină de avînt patriotic pentru îndeplinirea istoricelor hotărîri ale celui de-al IX-lea Congres al P.C.R. Tovarăși. Anul acesta, poporul nostru sărbătorește ziua de 1 Mai însuflețit de un fierbinte patriotism și de o înaltă conștiință socialistă pentru înfăptuirea politicii partidului nostru de industrializare socialistă a țării, de dezvoltare intensivă și multilaterală a agriculturii, de înflorire a științei și culturii, de ridicare necontenită a bunăstării și fericirii poporului. Punînd la temelia programului de construire a noii orînduiri sociale industrializarea socialistă a țării, partidul nostru a asigurat creșterea armonioasă, echilibrată, pe o linie mereu ascendentă și în ritm rapid, a întregii economii naționale, sporirea continuă a productivității muncii sociale, dezvoltarea intensivă și multilaterală a agriculturii, ridicarea sistematică a nivelului de trai al poporului. Ritmul mediu anual al producției industriale în anii sesenalului a fost de 14,5 la sută, iar ritmul mediu anual de creștere a produsului social total și a venitului național a fost de 9 la sută, ceea ce situează România printre țările cu cea mai rapidă dezvoltare economică din lume. Semnificativ este faptul că România, în anul 1965, a obținut o producție industrială de 9,5 ori mai mare decit cea a anului 1938. Marile realizări dobîndite în creșterea producției industriale sunt rodul muncii entuziaste a clasei muncitoare, a inginerilor, tehnicienilor, a întregului popor ; ele dovedesc priceperea, energia, uriașa lor forță creatoare. O puternică dezvoltare a cunoscut agricultura socialistă. Rezultatele obținute în această importantă ramură a economiei naționale își găsesc expresia în creșterea producției agricole. Ca urmare a măsurilor luate de partid și guvern, a muncii însuflețite depuse de lucrătorii din (Continuare în pag. a IiI.*) JL