Dobrogea Nouă, iunie 1967 (Anul 20, nr. 5848-5873)

1967-06-01 / nr. 5848

PROLETARI DIN TOATE ȚARTLE, UNIȚI-VA 1 Anul XX nr. 5848 Joi 1 iunie 1961 4 pagini 25 bani Adunarea activului de bază al Forțelor Armate ale Republicii Socialiste România în zilele de 30 și 31 mai, în Aula Academiei Militare Generale din Capitală a avut loc adunarea activului de bază al Forțelor Armate ale Republicii Socialiste România, care a făcut bilanțul activității de pregătire profesională și politică a militarilor, desfășurată in cadrul unui ciclu de instrucție. Au luat parte generali și ofițeri din comandamente de armată și de armă, din direcțiile centrale ale Ministerului Forțelor Armate, comandanți de mari unități și unități, secretari ai consiliilor politice și ai comitetelor de partid. La lucrările adunării au participat tovarășii Nicolae Ceaușescu, Chivu Stoica, Ion Gheorghe Maurer, Vasile Patilineț. La discuții au luat cuvântul generali și ofițeri, comandanți și activiști de partid din armată. Exprimînd mîndria patriotică a militarilor pentru marile realizări obținute de oamenii muncii din patria noastră în construirea socialismului, adeziunea lor deplină la întreaga politică, internă și externă, a Partidului Român, vorbitorii au Comunist relevat hotărârea tuturor ofițerilor și ostașilor Forțelor Armate de a nu precupeți nici un efort pentru transpunerea în viață a politicii partidului, pentru îndeplinirea, în cele mai bune condiții, a nobilei misiuni încredințate de popor. In acest spirit ei au analizat activitatea desfășurată pînă acum în unități și mari unități, au subliniat căile și metodele pentru continua perfecționare a pregătirii profesionale și politice a militarilor patriei noastre. In cuvîntul său, , colonel Ion Ioniță, generalulministrul Forțelor Armate ale Republicii Socialiste România, a subliniat rezultatele obținute de militari în pregătirea de luptă și politică în ciclul de instrucție care s-a încheiat și a înfățișat sarcinile care stau în fața Forțelor Armate în perioada următoare. Primit cu vii și puternice aplauze, a luat cuvîntul, în încheierea lucrărilor, tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Comitetului Central al Partidului Comunist Român. Cuvîntarea tovarășului Nicolae Ceaușescu Dragi tovarăși. Aș dori să încep prin a vă saluta în numele conducerii de partid și de stat pe dv., pe toți ofițerii, subofițerii și soldații armatei noastre populare. (Aplauze, urale) Adunarea la care participă cadrele de bază ale armatei a făcut bilanțul activității desfășurate pentru ridicarea pregătirii de luptă și politică a trupelor. Din rapoartele prezentate și din cuvîntul vorbitorilor au reieșit multe aspecte pozitive, privind atît activitatea de pregătire de luptă și politică, cît și întărirea disciplinei și ordinii militare. In expunerea tovarășului Ion Ioniță, ministrul Forțelor Armate, au fost arătate pe larg rezultatele obținute în perioada precedentă, succesele înregistrate de unitățile și marile unități ale Forțelor Armate ale Republicii Socialiste România. Putem spune că nivelul de pregătire al trupelor este bun din toate punctele de vedere, că armata patriei noastre este pregătită pentru a-și putea îndeplini în orice moment îndatorirea față de popor, față de patrie. (Aplauze) După cum știți, partidul guvernul acordă o atenție deodisebită înzestrării armatei cu tehnica de luptă necesară. In general, putem aprecia că înzestrarea actuală cu armament, mai cu seamă cu cel clasic, este satisfăcătoare. Unitățile noastre militare dispun de mijloacele necesare pentru a putea îndeplini cu succes orice misiune de luptă. In mod deosebit consider necesar de subliniat faptul că dispunem de un corp de ofițeri cu înalte calități, cu o bună pregătire tactică, cu solide cunoștințe militare și politice, atașați trup și suflet intereselor poporului român, hotărîți să-și îndeplinească cu cinste îndatorirea de a apăra cuceririle revoluționare ale poporului român. (Aplauze) De asemenea, subofițerii, toți militarii sunt animați de un înalt spirit patriotic, muncesc cu rîvnă pentru a-și însuși cunoștințele de care au nevoie spre a îndeplini orice misiune de luptă, a-și face datoria față de patrie. Putem spune cu satisfacție că întreaga noastră armată — ofițeri, subofițeri și soldați — este temeinic pregătită și strîns unită în jurul partidului și guvernului, corp comun cu întregul popor, urmează neabătut politica internă și externă a Partidului Comunist Român și a guvernului Republicii Socialiste România. (Aplauze puternice) Doresc să exprim satisfacția deplină a conducerii de partid și de stat pentru nivelul înalt de pregătire al tuturor militarilor noștri, pentru rezultatele bune obținute în pregătirea militară și politică, în ridicarea capacității de luptă a trupelor, vă felicit din toată inima pe dv., pe toți ofițerii, subofițerii și soldații armatei noastre socialiste. (Aplauze, urale) Tovarăși. După cum știți, ne aflăm în al doilea an al planului cincinal. Primul an s-a încheiat cu realizări importante, cu depășirea sarcinilor de plan în industrie, în agricultură, cu succese în toate sectoarele activității sociale. De asemenea, producția industrială în primele patru luni ale acestui an reprezintă 113 la sută față de producția perioadei similare a anului 1966, în întreaga țară se desfășoară o activitate intensă pentru înfăptuirea sarcinilor trasate de Congresul al IX-lea al partidului. Rezultatele obținute pînă acum dovedesc realismul prevederilor Congresului, și totodată evidențiază faptul că avem toate condițiile pentru a îndeplini și chiar depăși obiectivele planului cincinal. Cu toate acestea, considerăm că în economia noastră există încă mari rezerve care, puse în valoare, pot determina un ritm și mai înalt de dezvoltare a patriei noastre. Așa cum s-a subliniat la Plenara din decembrie 1966 a Comitetului Central, este necesar să acordăm mai multă atenție creșterii eficienței economice a întregii noastre activități. Trebuie să facem totul ca pentru fiecare leu cheltuit să obținem o producție mai mare, un beneficiu mai ridicat. In aceasta constă eficiența unei bune activități economice. Numai astfel vom asigura condiții pentru dezvoltarea în ritm tot mai înalt a economiei noastre, numai astfel ne putem apropia intr-un termen mai scurt de țările avansate din punct de vedere economic. O atenție deosebită acordăm bunei organizări a producției și a muncii, creșterii productivității muncii, întăririi disciplinei în producție. In primele patru luni productivitatea a crescut cu 10 la sută, ceea ce reprezintă un nivel superior prevederilor planului. Dar trebuie să spunem că și în acest domeniu mai avem încă rezerve mari. In multe întreprinderi și instituții forța de muncă nu este folosită în mod rațional. Pentru un produs sau o activitate care ar putea fi executate de un om, la noi sunt necesari de multe ori doi chiar trei oameni. Este de sau la sine înțeles că nu putem admite o asemenea stare de lucruri dacă dorim să asigurăm un mers înainte tot mai rapid al patriei noastre. Or, întregul nostru popor dorește să lichideze cît mai iute moștenirea regimului burghezo-moșieresc, să ajungă intr-un timp cît mai scurt la nivelul țărilor economicește dezvoltate, să creeze condiții pentru desăvîrșirea și perfecționarea construcției socialiste, pentru trecerea la comunism. (Aplauze) Timpul de lucru de 8 ore nu este peste tot folosit în mod rațional. După constatările făcute în multe întreprinderi și instituții, în fapt se lucrează 7 ore și în unele locuri chiar mai puțin. Aceste stări de lucruri au determinat Comitetul Central și guvernul să adopte recenta hotărîre care reglementează folosirea judicioasă a timpului de lucru, asigură întărirea disciplinei în producție și în muncă și implicit creșterea productivității muncii sociale, îmbunătățirea întregii noastre activități. Desigur, tovarăși, că în perspectivă — probabil la elaborarea noului plan cincinal — va trebui să ne gîndim la o reducere a timpului de lucru. Pentru a ajunge acolo trebuie însă să asigurăm folosirea cît mai rațională a timpului de lucru. Reducerea în viitor a timpului de lucru va fi făcută în mod organizat, prin întărirea disciplinei, nu pe calea indisciplinei și dezordinii. Iată de ce considerăm că tocmai în vederea reducerii în perspectivă a timpului de lucru, ordinea și disciplina in muncă sunt absolut indispensabile. Numai astfel se poate aborda în mod rațional și cu eficacitate această problemă în viitor. Partidul și guvernul au luat o serie de măsuri privind îmbunătățirea conducerii activității .(Continuare in pag. a II-a) Masă oferită de Comitetul Central al Partidului Comunist Român, Consiliul de Stat și Consiliul de Miniștri în cinstea participanților la adunarea activului de bază al Forțelor Armate Comitetul Central al Partidului Comunist Român, Consiliul de Stat și Consiliul de Miniștri ale Republicii Socialiste România au oferit miercuri seara o masă în saloanele Consiliului de Miniștri, în cinstea participanților la adunarea activului de bază al Forțelor Armate. Au participat tovarășii Nicolae Ceaușescu, Chivu Stoica, Ion Gheorghe Maurer, Gheorghe Apostol, Alexandru Bîrlădeanu, Emil Bodnaraș, Alexandru Drăghici, Paul Niculescu-Mizil, Ilie Verdeț, membri și membri supleanți ai Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., secretari ai C.C. al P.C.R., vicepreședinți ai Consiliului de Stat și ai Consiliului de Miniștri. Au participat, de asemenea, generali în rezervă. In timpul mesei, președintele Consiliului de Miniștri, Ion Gheorghe Maurer, a rostit un toast în care a subliniat că activitatea armatei noastre se bucură de o înaltă apreciere din partea partidului și statului, apreciere exprimată în cadrul adunării activului de bază al Portelor Armate prin glasul cel mai autorizat — al secretarului general al C.C. al P.C.R., Nicolae Ceaușescu. Președintele Consiliului de Miniștri a relevat, în continuare, că armata română este astăzi mai solid și mai conștient integrată ca oricînd în aspirațiile poporului nostru. O importanță deosebită pentru această unitate indestructibilă între popor și armată o constituie faptul că fiecare ostaș al țării este în același timp un soldat credincios al partidului. în toastul său, general-colonel Ion Ioniță, ministrul Forțelor Armate, a exprimat recunoștința fierbinte a soldaților, subofițerilor, ofițerilor și generalilor armatei noastre pentru grija deosebită manifestată de conducerea partidului și statului față de forțele armate ale patriei noastre. Ministrul Forțelor Armate a dat glas angajamentului solemn al armatei de a munci cu pasiune și perseverență pentru perfecționarea continuă a măiestriei militare. Armata noastră, profund devotată cauzei partidului și poporului, este oricînd gata să îndeplinească orice misiune încredințată de partid și guvern, să apere cuceririle revoluționare ale poporului, libertatea și suveranitatea sa națională. . A luat cuvîntul, de asemenea, amiralul în rezervă Petre Bărbuneanu, cel mai vîrstnic dintre participanții la întîlnirea cu activul Forțelor Armate, întîlnirea s-a desfășurat într-o atmosferă caldă, tovărășească. (Agerpres) ! I 1 Iunie-Ziua internațională pentru apărarea copilului Inițiativa de a sărbători ziua de 1 Iunie ca Zi internațională pentru apărarea copilului, s-a născut din dorința firească a popoarelor de a pune la adăpost de orice amenințare de război, copiii lumii, de a le crea condiții materiale și culturale din ce în ce mai bune, pentru a se putea bucura de marile valori culturale și spirituale ale omenirii, de tot ceea ce constituie rodul geniului uman. Dincolo de semnificația ei, profund umană și mobilizatoare, ziua de 1 Iunie, în țara noastră, constituie un prilej de trecere în revistă a tot ceea ce Veta IONESCU, președinta Comitetului regional al femeilor s-a înfăptuit în domeniul ocrotirii și educării tinerei generații, a tot ce se va face pentru aceia care vor prelua mîine nobila ștafetă a luptei pentru îndeplinirea visului de aur al omenirii — comunismul. România socialistă poate fi numită astăzi, pe drept cuvînt, țara copilăriei fericite. Copiii din țara noastră cunosc, sub soarele socialismului, o viață plină de bucurii. Datorită grijii de fiecare clipă a partidului și guvernului, cei mici își trăiesc pe deplin copilăria de aur. Din prima clipă copilul devine ținta atenției atîtor oameni : medicul veghează la căpătîiul mamei aflate pe patul maternității și acordă, cu profund și specific umanism, îngrijire deosebită noului născut, apoi intră în mijlocul familiei, unde îl așteaptă surîsul părinților săi, atenția și bucuria pe care aceștia i-o împărtășesc. Dar asupra copiilor din țara noastră se mai apleacă un părinte grijuliu — statul socialist. Grija statului nostru pentru copiii țării este reflectată în Constituție — legea supremă a țării — care înscrie cu litere de aur : „Statul ocrotește căsătoria, familia și apără interesele mamei și copilului“. Simpla enunție din Constituția țării capătă în viața de toate zilele sensuri noi, proporții nebănuite și sunt concretizate prin acordarea diferitelor forme de ajutoare sociale mamelor cu mulți copii, prin vasta rețea de instituții create pentru mamă și copil. O adevărată rețea de cămine de zi, cămine sezoniere și creșe oferă preșcolarului posibilitatea îngrijirii, educării și dezvoltării sale și, în același timp, în 1ă duie părinților să-și desfășoare nestingheriți activitatea în procesul de producție. Pentru copiii patriei noastre au fost construite și se construiesc nenumărate școli, terenuri de sport, parcuri însorite, și tot pentru ei se tipăresc în tiraje impresionante cărți și manuale școlare. O dată cu primele zile ale vacanței își deschid porțile numeroase tabere de odihnă situate în cele mai pitorești re(Continuare în pag. a IlI-a) Preocupări cotidiene. Foto: G. CIOROBEA Rentabilitatea—indicator principal al eficienței economice Traducînd în viață sarcinile trasate de Plenara C.C. al P.C.R. din decembrie 1966, în perioada 2 februarie — 20 aprilie a.c. colectivele constituite în întreprinderile din regiunea Dobrogea și oraș Constanța, planificate pe total sau la unele produse cu pierderi, au identificat, cu sprijinul unui număr de peste 60 lucrători din sistemul financiar bancar, rezerve și au propus măsuri menite să conducă la diminuarea sau reducerea completă a pierderilor planificate. In încheierea acestei acțiuni comisia regională, analizînd lucrările prezentate de cele 48 unități care prezentau astfel de situații, a stabilit că volumul rezervelor identificate însumează peste 58 milioane lei. Prin rezervele identificate, un număr de 8 G.A.S.-uri, cum sînt : Măcin, Tulcea, Lunca, Saligny, Castelu, cu pierderi per sold, s-au rentabilizat complet și au prevăzut realizarea de beneficii în plus, pînă la finele anului, de circa 2 milioane lei, iar 9 întreprinderi, printre care : I.I.S. „Munca“ Ovidiu, întreprinderea de morărit și panificație „Dobrogea“, I.P.S.A.D. Constanța, cu beneficii per sold dar cu produse nerentabile, au lichidat complet pierderile, rentabiilizînd toate produsele. Din totalul de 263 produse nerentabile pe întreaga regiune și orașul Constanța s-au rentabilizat complet 126 de produse adică 48 la sută. In activitatea desfășurată de colectivele din întreprinderi, s-au identificat rezerve în special pe seama reducerii consumurilor specifice, revizuirii normelor de lucru, reducerii cheltuielilor neproductive, îmbunătățirii indicelui de folosire a muncitorilor direct productivi în raport cu cei auxiliari, justei folosiri a personalului tehnico-administrativ și altele. Fără a concluziona că rezervele identificate reflectă pe deplin posibilitățile existente în unități, arătăm că marea majoritate a colectivelor din întreprinderi au depus o muncă susținută, străduindu-se să descopere și să pună în valoare rezervele existente. Astfel, la Uzina de superfosfați și acid sulfuric din Năvodari, au fost identificate rezerve de peste 7 milioane lei. Printr-o mai bună organizare a muncii, de exemplu, se vor reduce cheltuielile cu întreținerea și reparația instalațiilor și cele privind transportul cu peste 3,5 milioane lei. La întreprinderea de prefabricate și materiale de construcții din Constanța, prin îmbunătățirea normelor de muncă, reducerea pierderilor la oțel-beton, sîrmă și altele, s-au identificat rezerve ce se concretizează în diminuarea pierderilor cu peste 2,5 milioane lei din care 1,5 milioane au și fost mobilizate de unitate, prin ultima balanță de venituri și cheltuieli. Rezultatele muncii colectivului din unitate se concretizează în economisirea pe pr- Ștefan STOICESCU, director al Direcției de control și revizie pentru regiunea Dobrogea și orașul Constanța (Continuare In pag. a II-a) In pag. a IV-«» Vizita ministrului afacerilor externe al României In Japonia ÎN METOCABIl SCRISORILE Răspundere, solicitudine, dar și perspectivă Comitetul executiv al Sfatului popular raional Tulcea a consacrat una din recentele sale ședințe analizării modului în care sunt rezolvate cererile, sesizările și reclamațiile oamenilor muncii, ca și primirile în audiență, atît la sfaturile populare raionale, la cele orășenești, cît și la cele comunale din cuprinsul raionului. Cu acest prilej, a reieșit că aici s-a dobîndit o experiență valoroasă în acest domeniu, care merită a fi împărtășită. Totodată, a reieșit faptul că în munca cu sesizările, reclamațiile și cererile oamenilor muncii mai sunt și unele lacune datorate fie incompletei cunoașteri sau aplicări a Decretului nr. 534/1966 privind problema dezbătută, fie unei munci lipsite de perspectivă. Un lucru se impune observat de la început: la Sfatul popular raional Tulcea scrisorile oamenilor muncii sînt încredințate spre rezolvare numai membrilor comitetului executiv și șefilor de secțiuni, în raport cu competența fiecăruia. Aceasta demonstrează grija pentru ca doleanțele oamenilor muncii să-și găsească o rezolvare cît mai eficientă și operativă. Pe de altă parte, constituie și o explicație a faptului că din totalul de 86 petiții care fac obiectul Decretului nr. 534/63, numai două au fost rezolvate cu întîrziere și, de asemenea, că nu au existat decit 2 cazuri de reveniri. Membrii comitetului executiv și șefii de secțiuni, primind spre rezolvare scrisorile oamenilor muncii și deplasîndu-se pe teren pentru cercetarea situațiilor semnalate, desfășoară în același timp și o muncă organizatorică, dînd îndrumări și ajutor efectiv conducerilor sfaturilor populare comunale și orășenești în munca cu scrisorile și sesizările oamenilor muncii, rezolvând împreună cu președinții și secretarii sfaturilor populare amintite cazurile în studiu. In acest stil de muncă își găsește explicația și faptul că numărul scrisorilor adresate Sfatului popular raional a scăzut cu 44 față de perioada corespunzătoare a anului trecut. A scăzut la raion, dar a crescut considerabil la sfaturile populare comunale și orășenești. Oamenii, în cele mai multe cazuri, au găsit la sfatul popular comunal sau orășenesc, căruia i s-au adresat: atenția, solicitudinea, grija pentru rezolvarea problemelor care îi preocupă. Așa stau lucrurile la sfaturile populare din Sulina, Valea Nucarilor, Sarinasuf, Nufărul și altele. Din relatările unor membri ai comitetului executiv, între care I. CIMPEANU (Continuare în pag. a II-a)