Dobrogea Nouă, iulie 1967 (Anul 20, nr. 5874-5899)

1967-07-01 / nr. 5874

I / A í * * Ä > PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE. UNIȚI-VĂ ! Organ al Comitetului regional Dobrogea al P.C.R. și al Sfatului popular regional Anul XX nr. 5874_________________Sîmbata 1 iulie 1967 I 4 pagini 25 bani Orășelul Maliuc , modernul hotel turistic. Foto : G. CIOROBEA Strungarul Anton Neagu de la I.M.U. Medgidia se situează printre muncitorii evidențiați în întrecerea socialistă. mE ■ Un nou obiectiv energetic dat în exploatare ne aflăm la sfîrșitul primului semestru. In această jumătate a anului, au fost dobîndite succese însemnate în toate domeniile de activitate. Despre cele repurtate in domeniul energetic ne-a vorbit, în cadrul unui scurt interviu, energeticianul Tașcu Satrapen, inginer-șef adjunct cu problemele de investiții la I.R.E. Dobrogea. — După cîte sîntem informați, a fost dat în exploatare un nou obiectiv energetic. Vreți să ne precizați despre ce lucrare este vorba ? — Intr-adevăr, încheierea primului semestru a coincis cu punerea în funcțiune a unuia dintre cele mai mari obiective energetice din cadrul planului nostru de investiții. Este vorba de linia electrică aeriană de 110 KV Medgidia — Băneasa și stația de transformare de 110/20 KV — 2 x 20.000 KVA din Băneasa care a fost dată în exploatare intr-o primă etapă. După cum vedeți, sunt două lucrări care, fiind condiționate reciproc, formează un singur obiectiv. Vă rugăm să ne vorbiți mai pe larg despre caracteristicile tehnice ale acestor lucrări, precum și despre unele particularități de proiectare și execuție. — Aș vrea să amintesc, mai întîi, că LINIA este una dintre primele lucrări fost proiectată de 110 KW care a în întregime de către inginerii și tehnicienii unității noastre, iar cît privește STAȚIA, aceasta se numără printre unicele lucrări de acest gen din țara noastră. Prin problemele ridicate în timpul proiectării și execuției, atît linia, cît și stația au constituit pentru noi un bun prilej de verificare a posibilităților de care dispunem, constituind, în același timp, o bună experiență pentru reușita viitoarelor lucrări de acest gen ce vor fi executate în regiunea noastră. — Ce importanță prezintă acest obiectiv energetic pentru e*economia regiunii noastre, precum și pentru consumatorii din această zonă? — Prin darea în exploatare a acestui obiectiv, se asigură, în primul rînd, alimentarea cu energie electrică, în bune condiții, a stațiilor de pompare pentru irigații din zona Băneasa — Ostrov. Se va îmbunătăți, de asemenea, și alimentarea celorlalți consumatori din raionul Adamclisi, în etapa viitoare cînd se va monta și un autotransformator de 22/15 KV pentru racordarea la stație a liniilor de 15 KV existente. G. KAIALI NIFOR Ieri după-amiază, a avut loc Plenara Comitetului regional Dobrogea al U.T.C. la care au mai luat parte ca invitați activiști ai organizațiilor de masă și reprezentanți ai unor întreprinderi și instituții. La lucrările plenarei a participat tovarășul ing. Petre C. Ion, membru al biroului Comitetului regional Dobrogea al P.C.R., șeful secției organizatorice a Comitetului regional de partid. Plenara a dezbătut probleme legate de preocuparea organelor și organizațiilor U. T. C. pentru organizarea și desfășurarea acu ZAȚIE anilor de muncă voluntar-patriotică. In cadrul dezbaterilor, au luat cuvintul membri și membri supleanți ai Comitetului regional U.T.C., activiști ai U.T.C. și ai organizațiilor de masă, reprezentanți ai întreprinderilor și instituțiilor, cu care se conlucrează în acțiunile de muncă voluntar-patriotică. Plenara a adoptat măsuri corespunzătoare în vederea intensificării muncii organelor și organizațiilor U.T.C. în direcția analizată. Lipsa de preocupare, prină in descoperirea unor resurse care să asigure realizarea planului Din analiza activității economice la întreprinderea de industrie locală Medgidia, reiese că sarcinile la producția globală și producția marfă vindută și încasată pe primele 5 luni ale acestui an au fost realizate abia în proporție de 96,8 la sută și respectiv 93 la sută. Față de această situație, conducerea întreprinderii aduce o mulțime de justificări, începînd cu timpul nefavorabil din perioada de iarnă și terminînd cu lipsa de materiale. A existat însă o preocupare susținută pentru a depăși așazisele cauze obiective ? Este știut că principalul indicator care asigură o creștere a producției este productivitatea muncii. Dar, la această întreprindere, nu se poate spune că s-au depus mari eforturi în această direcție, de vreme ce, în perioada de la începutul anului și pînă acum, la acest indicator, s-a obținut numai 96,3 la sută din sarcinile planificate, ceea ce a dus la o depășire a prețului de cost cu 34.000 lei. în principal, creșterea productivității muncii rezidă din utilizarea rațională a capacităților de producție, a mașinilor și instalațiilor, în folosirea cu maximum de eficiență a timpului de lucru de către fiecare salariat în parte. Numai că la I.I.L. Medgidia, nu a existat întotdeauna interes în vederea creșterii indicilor intensivi și extensivi de utilizare a agregatelor precum și în întărirea disciplinei în producție. Despre ce fel de preocupare se poate vorbi, de exemplu, la secția extractivă în utilizarea agregatelor, cînd stația de concasare, din cauza neefectuării la timp a reparațiilor, au funcționat mai multe zile ? Să ne mai mirăm atunci, că la acest sector din producția globală s-a obținut 87,7 la sută, iar din producția marfă, 91 la sută ? In general, în întreprindere, se lucrează conform consumurilor specifice planificate pe fiecare sortiment în parte. Cu toate acestea, în unele secții, nu e privită cu destulă seriozitate problema economisirii de materiale, ceea ce duce la nerespectarea normelor de calitate. Așa se face că, pînă acum, în sectorul metalurgic, au fost rebutate, de exemplu, peste 8.000 de șuruburi pentru mașina de tocat carne. Cauzele trebuie văzute și în slaba pregătire profesională a unor muncitori. în general, aici se organizează cursuri de ridicare a calificării, dar numărul cursanților este încă mic față de cerințele impuse. Pe lângă aceasta, nici pînă acum, nu e definitiv elucidată problema folosirii complete a fondului de timp. Cele 516 omzile absente nemotivate și 539 om-zile învoiri și concedii fără plată (cea mai mare pondere o întîlnim tocmai la secțiile lemn și metalurgică care au rezultate slabe), cîntăresc greu în balanța nerealizării planului. De ce nu se iau măsuri împotriva unora, printre care : vopsitoarea Elena Olinger, zățuitoarea Alexandrina Raș, strungarul Tudor Oprișan, care continuă să absenteze ? Deși în întreprindere există posibilități de îmbunătățire a normelor de producție prin extinderea lucrului în acord, numai 55.1 la sută din muncitori lucrează în asemenea condiții, din care 76,69 la sută efectuează operațiuni după norme cu motivare tehnică. Iată, deci, că la această întreprindere a existat o slabă preocupare pentru depistarea și aplicarea unor măsuri eficiente de organizare a producției și a muncii. Totodată, forul tutelar, respectiv secțiunea de industrie locală a Sfatului popular regional, este chemat să acorde o mai mare atenție aprovizionării tehnicomateriale a întreprinderii. Și acest lucru este valabil pentru toate unitățile de acest gen din regiune. Plecînd de la cauzele ce au condus la nerealizarea planului la principalii indicatori, e absolut necesar ca în întreprindere să fie aplicate o serie de măsuri eficiente care să ducă la înlăturarea lor. Se impune a se dezvolta spiritul de inițiativă al muncitorilor, maiștrilor, răspunderea fiecăruia, pentru îndeplinirea sarcinilor de plan încredințate. Comitetul sindicatului și al U.T.C., cu sprijinul organizației de partid, trebuie să acționeze în direcția descoperirii și valorificării rezervelor interne care, fără îndoială că vor asigura ridicarea eficienței economice a întreprinderii. Traian BRATIAXU ORDINEA ZILEI Urgentarea strîngerii furajelor Oricît s-ar spune despre condițiile necesare bunei activități a sectorului zootehnic, furajele au un rol primordial. Experiența a dovedit că acolo unde s-au luat măsuri de strîngere la timp a furajelor și au fost administrate animalelor în mod rațional, au fost obținute producții mari de lapte, lină și carne. Care este în prezent stadiul strîngerii furajelor ? Ne vom folosi, în găsirea răspunsului, de cîteva fapte întâlnite în teren. „Lucrăm cu toate forțele la recoltatul furajelor“ — ne spunea deunăzi inginerul Aurel Antohi, Consiliului agricol președintele orășenesc Constanța. Intr-adevăr, ne-am convins și noi de acest lucru. Cele 1.412 ha de fin aparținînd cooperativelor agricole din raza orașului sînt aproape recoltate în întregime. La Tuzla, Costinești și Agigea, am întîlnit numeroși cooperatori efectuînd această lucrare. Slab însă se desfășoară acțiunea de transportare a furajelor la locul de depozitare. Cînd a venit vorba despre transport, tovarășul Antohi a ținut să justifice : „Știți care-i problema brațelor de muncă la noi“. La Costinești, de pildă, pînă la începutul acestei săptămîni, se transportase finul de pe numai 20 hectare, din cele 100 recoltate. Aici, majoritatea finului a fost surprins de ploi în brazde. Oamenii, intr-adevăr, lucrează la întoarcerea finului pentru a se usca și apoi a putea fii transportat, dar sînt încă puține brațe de muncă mobilizate la această lucrare. Mai mult, lucrul începe tîrziu, se face o mare risipă de timp, deoarece căruțașii transportă zilnic acasă, la ora 12, oamenii, cale de cîțiva kilometri, dus și întors, pentru servirea mesei, incit practic se lucrează destul de puțin. De ce nu-și aduc oamenii mîncare la cîmp în aceste zile hotărîtoare pentru asigurarea furajelor, n-a știut să ne răspundă nimeni din cei cu care am discutat. La zootehnie, în aceste zile, cînd furaje „sînt din belșug“, se face o mare risipă. Intr-un padoc, la viței exista un adevărat așternut din furaje. La întrebarea noastră , de ce se face risipă, brigadierul Ilie Rujan ne-a răspuns cu multă calmitate : „Oamenii dau furaje multe la viței și de aceea se face risipă“. Dar, ce face brigadierul, ce fac ceilalți factori care răspund de adunarea și administrarea furajelor ? Cineva spunea, pe bună dreptate, în discuția purtată că ...„la noi, de problema furajelor se ocupă toți și nici unul“. Poate, totuși, Uniunea cooperatistă nească va ajuta consiliul orașede conducere să stabilească măcar acum pe cineva care să răspundă de adunatul furajelor. Și aceasta cu mai urgent. O intensă activitate privind strângerea furajelor am întîlnit la cooperativa agricolă din Cotu Văii. Un număr însemnat de căruță și trei autocamioane transportau furajele cosite cu ajutorul celor 6 cositori mecanice. Cît s-a recoltat, cît s-a transportat, n-a știut să ne răspundă secretarul de partid Curtinula Mechet, (singurul găsit în unitate), „scuzîndu-se“, după ce a răsfoit zeci de situații, că este brigadier viticol și se ocupă de alte probleme. Și nu numai în aceste unități problema transportului de furaje, se desfășoară intr-un ritm nesatisfăcător. „Mai avem încă timp", ne-a spus brigadierul Gheorghe Desculțu de la cop Șt. MIHAI N. CONSTANTIN (Continuare in pag. a III-a) PREMIERĂ Astă seară, la ora 20,00, în sala Teatrului de stat din Constanța, are loc premiera operei „Faust“ de C. Conrad. In distribuție: Iuliu Pușcașu, Iosif Buibaș, Sofronie Cădariu, Nicolae Constantin, Elizeu Simulescu, Irina Ionescu, Lucreția Popescu-Lobodan, Cornelia Șerban, Iacobina Vlad, Bucura Iordăchescu, Margareta Tomazian, Ion Ciobanu. Conducerea muzicală aparține lui Constantin Daminescu. Regia artistică este semnată de Gheorghe Bărbulescu, scenografia de Edith Groff, coregrafia de Mireille Savopol-Oprescu, maestru de cor fiind Boris Cobasnian. Studenți în practică Uzina de superfosfați și acid sulfuric Năvodari găzduiește de două zile 68 de studenți din anii II, III și IV de la facultățile de chimie și chimie industrială din cadrul institutelor politehnice „Gheorghe Gheorghiu-Dej“ București, Timișoara, Iași și de la Universitatea București, veniți aici pentru perioada de practică. In prima zi, aceștia au făcut o vizită de ansamblu a uzinei, după care cei din anul II au fost repartizați la centrala termică și atelierele de întreținere și reparații, iar anii III și IV, în cadrul liniilor de fabricație a superfosfatului și acidului sulfuric. Douăzeci de zile pe ogoare Peste 550 de studenți de la Universitatea din București și Institutul pedagogic din Constanța, organizați în brigăzi de muncă voluntar-patriotică, și-au început, de astăzi, activitatea pe ogoarele regiunii noastre. Alături de colectivele de muncă de la I.A.S. Mihail Kogălniceanu (Tulcea), Dorobanțu, Medgidia și Tulcea, de la G.A.S. Moșneni, Cobadin, Topraisar și Ciocîrlia, timp de 20 de zile ei își vor aduce contribuția la strângerea recoltelor și întreținerea culturilor. Răspundem Hotărîrii partidului prin muncă însuflețită Un tot mai larg ecou, a trezit în rîndul oamenilor muncii, noua hotărîre a partidului și guvernului cu privire la majorarea salariilor mici. La redacție am primit numeroase scrisori, prin care oamenii In întreprinderea noastră, recenta Hotărîre a Comitetului Central al Partidului Comunist Român și a Consiliului de Miniștri al Republicii Socialiste România, cu privire la majorarea salariilor mici, a fost primită cu mult entuziasm. Sîntem o unitate nouă, intrată în producție în primul an al cincinalului. Evident că la realizările dobîndite pe întreaga noastră economie a contribuit și munca avîntată a colectivului nostru. Este suficient să amintesc o cifră comparativă. In trimestrul II a.c. productivitatea muncii a înregistrat o creștere de 133 la sută, față de același trimestru al anului trecut. Aceasta este urmarea firească a faptului că, acest indicator a muncii își exprimă bucuria de avantajele noii hotărîri, arătîndu-și in același timp hotărirea de a răspunde prin fapte grijii părintești a partidului. Publicăm în numărul de față cîteva din scrisorile primite. cunoscut, lună de lună, un drum ascendent. Ca urmare, numai în primele cinci luni din acest an, întreprinderea noastră a înregistrat o creștere substanțială la productivitatea muncii planificate obținînd 1.799.000 lei economii la prețul de cost și aproape 1.560.000 lei beneficii peste plan. Aceste realizări se reflectă acum și ele în creșterea bunăstării materiale a celor ce muncesc. Dintre cei care vor beneficia direct de majorarea salariilor amintesc pe Gheorghe Tudor, muncitor la spălătoria de stofe, Florea Dumitrache care lucrează la sortat Ing. Vasile PASCARU, director la întreprinderea integrată de lină Constanta (Continuare in pag. a 11-a) UNDE MERGEM AZI ? EFORIE-SUD Clubul central, ora 20 : Seară de dans ; Cinematograf : „Moartea vine pe ploaie“ ; Teatrul de vară, ora 20,00 : „Io, Mircea Voievod“, prezintă un colectiv al Teatrului de stat Constanța. EFORIE-NORD Clubul central, ora 20,30 : Simpozionul medical „Cura heliomarină“ urmat la ora 21,00 de o gală de filme documentare . Punctul cultural, ora 19,30 : „Un grnd, un vers și o melodie“, program de muzică ușoară — audiție disc ; Cinematograf : „Ape limpezi“ (grădina I), „Viața la castel“ (grădina II); TECHIRGHIOL Clubul nr. 2, ora 20,00 ; Seară de dans ; Punctul cultural nr. 2 : Jocuri pionierești ; Terenul sportiv, ora 21.00 ; Foc de tabără ; Cinematograf : „Ierburi amare“. MANGALIA Teren sportiv, ora 18 : meci de baschet între selecționata celor veniți la odihnă și o selecționată locală ; Sanatoriul balnear, ora 17.00 : „Estrada melodiilor de muzică ușoară“ — audiție disc . Sala de spectacole, ora 20.00 , pagini de istorie — „Mărăști-Mărășești- Oituz în literatură“, vorbește scriitorul Nicolae Tăutu — urmează spectacolul cu piesa „Fii cuminte Cristofor“ de A. Baranga, prezentat de formația artistică a Casei armatei din Mangalia ; Cinematograf : „Printre vulturi“. CONSTANȚA Sala Teatrului de stat, ora 20.00 : „Faust“ (premieră), prezintă colectivul de operă al teatrului ; Sala „Fantasio“, ora 20.00: „Navigatorii revistei“, prezintă colectivul de estradă al teatrului. MAMAIA Teatrul de vară, ora 20,30 : Spectacolul muzical-coregrafic „Cîtu-i Maramureșu“, susținut de Ansamblul folcloric din Baia Mare ; Cinematograf (grădina de vară), ora 20,30 : „Denunțătorul“. Se strînge mierea! Apicultorii Ticu A. Alexandru și Ilie Prodan de la C.A.P. Cotu Văii sînt bucuroși, rodul c bocat. Foto : Gh. PAPAGHEORGHE Í