Dobrogea Nouă, decembrie 1967 (Anul 20, nr. 6003-6029)

1967-12-01 / nr. 6003

PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, UNIȚI-VA I Organ al Comitetului regional Dobrogea al P.C.R. și al Sfatului popular regional Anul XX nr. 6003 Vineri 1 decembrie 1967 4 pagini 25 bani Principiile organizării administrativ-teritoriale. O REFLECTARE A CERINȚELOR VIEȚII Proiectul privind îmbunătățirea organizării administrativ-teritoriale și sistematizarea localităților rurale reflectă strădania conducerii partidului nostru de a da țarii o organizare teritorială rațională, care sa facă față, în condițiile actuale, cu maximă eficiență, ce— T —i—i—.— i. îv *ta 4- a«VI- 1 «Ursarii il IICMl VIOJN UGOICII Ol ouciiujil. Statul socialist reprezintă unul din principalele instrumente instituționale prin care se materializează acțiunea organizatoare și stimulatoare, a factorului subiectiv în viața noastră sociala. Creșterea rolului și importanței statului în procesul de construire și desăvîrșire a societății socialiste are un caracter logic. Partidul Comunist Român a acordat în permanență atenție problemelor privind împărțirea administrativ-teritorială structura organelor locale a țării, ale puterii și administrației de stat pe verticală și orizontală, adoptînd măsuri corespunzătoare. Efectul pozitiv general al acestora s-a concretizat, între altele, în contribuția de seamă pe care au adus-o organele locale ale puterii și administrației de stat la marile transformări care au avut loc în patria noastră, în viața poporului român. Este știut că, de la data cînd a fost pusa în aplicare actuala împărțire administrativ-teritorială, au trecut peste 17 ani, timp în care s-au produs adînci transformări revoluționare în viața socială a României. Din aceste transformări, din liniile Mircea LEFTER, prim-secretar al Comitetului raional Macin al P.C.R. (Continuare în pag. a lll-a) cei mai tineri ...Navomodeliști Cercul micilor navomodeliști de la Școala generala nr. 6 din Constanța cuprinde pionieri și elevi din clasele V—VIII, împărțiți pe „echipaje“, ca „adevărații marinari“ (cîte 3 pionieri de „echipaj“, avînd în frunte cîte un „comandant“), membrii cercului construiesc mici ambarcațiuni cu motorașe (una de fiecare „echipaj“) cu care se vor întrece, pe Lacul Siutghiol, în primăvara viitoare, într-un concurs despre care încă de pe acum, cînd navele sunt de-abia pe... doc, vorbește întreaga unitate. Dar nu numai la aceasta se rezumă activitatea acestor harnici constructori de nave. Avînd un colectiv de „proiectanți“ care, aplecați asupra planșetelor, brăzdează cu trăgătoarele înmuiate în tuș albul hîrtiei de calc, colectiv în fruntea căruia stau pionierele Ludmila Marinescu și Cecilia Chiriș, navomodeliștii au în lucru, „pe șantier“, o șalupă cu motor avînd lungimea de 1,46 m, un iaht cu vele bermundiene și machetele plutitoare ale unor nave de linie. La șalupa cu motor a fost tez- Aurel FILIPESCU, instructor la Consiliul orășenesc al Organizației pionierilor, Constanța (Continuare în pag. a ll-aj ÎN DEZBATERE DOCUMENTELE PLENAREI C. C. A. P. C. R. Cu planul anual NDEPLINIT Fabrica de uleiuri vegetale „Argus" Cu ultima șarjă de ulei obținută la sfîrșitul schimbului II de către colectivul de muncă al secției prese, la Fabrica de uleiuri vegetale „Argus“ din Constanța a fost îndeplinit, cu o lună mai devreme, planul anual la producția globală și la uleiuri brute. Acest succes remarcabil va sta la baza noilor realizări pe care le vor obține muncitorii, inginerii și tehnicienii fabricii pînă la sfîrșitul anului și va contribui la Îndeplinirea și depășirea exemplară a angajamentelor pe care și le-au reînnoit recent în cinstea Conferinței Naționale a Partidului Comunist Român. Cooperativa meșteșugărească „Unirea" Macin Printr-o telegramă sosită la redacție, suntem înștiințați că la cooperativa meșteșugărească „Unirea“ Măcin, planul de producție pe anul 1967 a fost realizat înainte de termen. Pînă în prezent, planul la producția marfă a fost depășit cu 2 la sută, iar cel de prestări servicii către populație cu 6 la sută. Colectivul de muncă de la cooperativa „Unirea“ s-a angajat ca, pînă la sfîrșitul anului, să realizeze peste plan o producție marfă în valoare de 2.000.000 lei, o producție marfă vîndută și încasată de 2.500.000 lei și livrări către comerțul socialist de 2.000.000 lei. € MMT e@Ts»M S-a terminat construcția stației de repompare a apei, montarea conductei principale de aducțiune pe întreaga lungime de peste 5 km și a rețelei de distribuție la noul complex de alimentare cu apă a zonei industriale Palas din orașul Constanta. La sursa de aprovizionare cu apă a acestuia, la punctul „Cișmea“, au fost forate, echipate și puse în funcțiune încă 10 puțuri. în prezent, în cadrul acestui complex, se afla la finisare construcția unui mare rezervor de apă, cu o capacitate de 20.000 mc. De aici, se «/Ai* neîntM*»»îl«*» întortîn/J /" 11 YV/I wuiv^v/iut.NMMV mwu^iiiu w anul viitor, circa 62.000 mc de apă pentru unitățile din zona industrială a orașului Constanțaîn Dobrogea, timpul prielnic a favorizat terminarea mai devreme, în toamna aceasta, a lucrărilor de desfundare a terenurilor și de amenajare a teraselor destinate noilor plantații viticole. În prezent, se pregătește și materialul săditor pentru cele 628 ha pe care cooperativele agricole din regiune le vor planta în primăvară cu viță de vie din soiuri productive pentru struguri de masă și pentru vin. Cu noile plantații, patrimoniul viticol dispus în terase pe pantele dealurilor dobrogene ajunge la aproximativ 10.000 ha, cu posibilități ca în anii următori această suprafață săi fie cel puțin întreită. N. SIMSON Astă seară, la ora 20, echipa de teatru a sindicatului lucrătorilor sanitari prezintă, în sala clubului S.N.C., un spectacol experimental cu două din dramele mării de Eugene O'Neill. Este vorba de piesele „E lung drumul spre casă“ și „Ulei“, montate în scenografia lui Dan Sachelarie și regia artistică a lui Val Mugur. Maestru emerit al artei. Citiți în pag. a 2-a SPORT Stăruință și încredere La întreprinderea textilă „Dobrogeana“, fiecare muncitor e antrenat în întrecerea socialistă. Amplificarea eforturilor, stăruința în obținerea de rezultate deosebite în muncă, sunt o dovadă concludentă a dorinței întregului colectiv de a întîmpina Conferința Națională a P.C.R. cu depășiri substanțiale ale tuturor indicatorilor de plan. Intențiile le sunt susținute de seriozitatea, puterea de concentrare și, de ce n-am spune, de dăruirea cu care se angajează în depășirea planului. Punctul de sprijin îl constituie organizarea pe baze științifice a producției și a muncii, unde fiecare e chemat să-și aducă contribuția. Multe studii au prins deja viață. Aș aminti pe cei care vizează folosirea utilajelor la întreaga lor capacitate. Dacă mașinile de tors și războaiele, de pildă, erau folosite numai în proporție de 98 la sută și respectiv 93 la sută, astăzi ele dau un randament de 100 la sută. Ce a însemnat acest lucru? Producția de fire a crescut cu 50 tone (pentru 1968 s-au prevăzut 100 de tone), iar la țesătorie s-au obținut cu 770.000 mp de țesături mai mult. Un alt studiu vizează folosirea lățimii de lucru la războaie și producerea de articole noi cu lățimi de peste 100 cm, ceea ce va duce la creșterea producției globale cu 3 milioane lei. Cînd am vizitat întreprinderea, planul pe 11 luni era de mult realizat, valoarea producției globale înregistrînd o depășire de 523.000 lei. Numai țesături groase se obținuseră cu 3.000 mp peste prevederi. Am pornit pe fluxul tehnologic al materiei prime, urmărind cum balotul de cîlți se transformă în țesături și confecții. Am ascultat scrîșnetul circularei și cîntecul laminoarelor, am numărat „bătăile" războaielor. Dar, cel mai mult am admirat muncitorii care mînuiesc cu pricepere războaiele, indiferent că e vorba de mașinistele Ecaterina Petrenco și Constanța Mihai, de filatoarele Natalia Carp, Ioana Florescu, Maria Gheorghe, de țesătoarele Cornelia Cîrstea, Elena Dumitru, Lenuța Lungu sau ajutorii de maiștri Gheorghe Bădică, Nicolae Pavlicu, Ion Belciu. Zilele se scurg, ireversibil. Peste puțin va fi încheiat timp, anul în curs Colectivul de muncă din această întreprindere se pregătește să-și îndeplinească planul anual cu mult înainte de termen. Nu ne îndoim că previziunile se vor transforma în certitudini. O spune însuși zîmbetul de încredere al fiecărui salariat. B. TRAIAN Agendă comerciala O inițiativă... gustată Cu două zile în urmă, magazinul alimentar nr. 1 „Central“ din Constanța a cunoscut o animație deosebită. Fusese anunțată o întîlnire cu cumpărătorii, organizată de I.C.S. „Alimentara", în colaborare cu Ministerul Industriei Alimentare, pentru degustarea noilor sortimente de supe concentrate „Supco" (cu fidea, orez sau carne). Produse pentru prima dată în țară, ele au început să fie desfăcute prin magazinele noastre de specialitate. Dar, deși unii cumpărători aflaseră de existența lor, cei mai mulți nu avuseseră încă posibilitatea să le cunoască gustul, să le aprecieze calitățile. Noile produse s-au bucurat de aprecieri unanime. — Sînt preparate admirabile, ne spunea Mihai Vlad, foarte accesibile pentru orice solicitant. — Și foarte practice, a completat Aurora Dobre. Pe lingă faptul că satisfac gusturile oricărui gurmand, ele pot fi pregătite într-un timp foarte scurt. — Ne-am gîndit la o asemenea inițiativă, ne mărturisea tovarășul Gheorghe Mecu, directorul I.C.S. „Alimentara", pentru a veni în sprijinul cumpărătorilor. Unele gospodine, plecînd de la tradiționala supă, s-ar putea să aibă anumite rezerve față de aceste preparate. Ne-am convins, însă, și cînd spun acest lucru iau în considerație aprecierile tuturor degustătorilor, că ele nu sînt cu nimic mai prejos de supele pregătite de cele mai bune specialiste. Nu ne îndoim că ea va avea efectele scontate. Judecățile de valoare emise de cumpărători ne-au arătat cît de... gustată a fost inițiativa. Traian BRATIANU ammaammmam RĂSPUNSUL CIMENTIȘTILOR MEDGIDIENI La finele trimestrului I al acestui an, rezultatele îndeplinirii planului de ciment, a sarcinii de reducere a prețului de cost și beneficiilor peste plan erau nesatisfăcătoare. Situația trebuia schimbată în bine. Se pereau, deci, măsuri severe, în urma unor analize profunde, la nivelul comitetului de partid, care s-au soldat cu măsuri concrete, ajutorului primit din partea forurilor superioare, privind asigurarea desfacerii ritmice a producției de ciment, a entuziasmului cu care lucrătorii din fabrică au muncit pentru aplicarea măsurilor stabilite în acțiunea de organizare științifică a producției și a muncii, situația s-a schimbat în bine. Astfel, după trei trimestre, obținusem peste plan 14.440 tone de ciment și un beneficiu de 2.336.000 lei, recuperînd, în același timp, sume importante din sarcina de reducere a prețului de cost. Aceste succese ne-au demonstrat că la noi există încă mari rezerve interne, care, folosite eficient, vor duce la noi succese. Aceasta impunea luarea în continuare de noi măsuri care să ducă la îndeplinirea angajamentelor, ce le-am luat pe acest an. De un mare ajutor au fost pentru noi, în stabilirea acestor măsuri, documentele elaborate de Plenara C.C. al P.C.R. din 5—6 octombrie a.c. Ele ne-au dat răspuns la multiple probleme ale activității colectivului nostru, cum ar fi cele de planificare, organizarea și conducerea producției, salarizarea normarea muncii, stabililitatea cadrelor și altele. Dezbaterile care au avut loc în fabrică, pe marginea documentelor, au scos la iveală lipsurile din activitatea noastră, indicîndu-ne, în același timp, căile de lichidare a lor. Discuțiile care au avut loc, propunerile făcute au dovedit hotărîrea muncitorilor, inginerilor și tehnicienilor fabricii de a întîmpina Conferința Națională a partidului cu noi succese în muncă. Cumulînd rezultatele obținute de la apariția documentelor plenarei cu cele dobîndite anterior, vom avea oglinda unui bilanț pozitiv. Astfel, pînă în prezent, am realizat peste plan 26.910 tone de clincher și 17.740 tone de ciment. Aceasta a permis o depășire a producției globale cu 6.806.000 lei, iar a producției marfă cu 5.586.000 lei. Urmarea firească a acestor succese a fost obținerea unor beneficii peste plan de 3.438.000 lei, ceea ce corespunde angajamentului luat de noi la începutul anului. Rezultate bune prezintă în prezent și sarcina de reducere a prețului de cost. Dar, trebuie depuse încă eforturi susținute pentru a ne îndeplini în timpul ce a mai rămas angajamentul luat inițial. Sigur că noi nu ne vom opri aici. Ne vom strădui să continuăm succesele prezente și, paralel cu acestea, vom pregăti temeinic producția anului viitor, cu obținerea de rezultate bune încă din prima lună a anului, indeplinindu-ne în mod exemplar sarcinile de plan pe acest an, angajamentele luate în întrecerea socialistă, pregătind temeinic producția anului viitor, vom răspunde prin fapte grijii partidului și statului pentru ridicarea continuă a nivelului de trai al poporului. Ing. C. SAVIDIS, director C. MÄRCULESCU, ing. șef adjunct Fabrica de ciment Medgidia Noua secție de fabricare de ciment Medgidia. tuburilor de azbociment a Fabricii Foto: G. CIOROBEA ...Așteaptă aceeași bancă. COMORILE prezente și viitoare Soarele tăios al sfîrșitului de noiembrie se oglindește mirific în milioanele de steluțe strălucitoare ale brumei, care învăluie ca într-un voal transparent covorul verde al griului. Urmele pașilor brigadierului, comunistul Ion Gîrtone, rămîn ca niște pete cicatrizate pe întinderea fără sfîrșit în care cerul se privește ca într-o oglindă. Brigadierul se apleacă, smulge o plăntură și suflă peste frunzele ei vioaie, transformînd micronicele cioburi de opal ale brumei într-o picătură mare de apă. Fața i s-a înroșit de gerul tăcut al dimineții, iar asprimea palmei lui mari s-a îmblînzit, înmuiată de picătura pe care a prins-o în cădere, își strînge pumnul, apoi și-l desface ca un magician, arătînd spre tarlaua de grîu. „De aici — spune el calm — am obținut 4.087 kg de grîu la hectar, iar de peste drum, mai mult de 5.000 kg de porumb-boabe la ha“. Privesc peste drum și nu văd decit un cîmp negru, din ale cărui brazde aburul fumegă ca dintr-o pline uriașă, tocmai scoasă din cuptor. „Da, da — mă lămurește brigadierul. Aici a fost porumbul, dar terenul a fost arat. Nu mai avem nici un petic nearat. Întîmpinăm Conferința Națională a partidului așa cum se cuvine“. La Ciobanu, în raionul Hîrșova, îmi stăruie încă în minte cele peste 18.000.000 lei de care-mi vorbise brigadierul comunist de la Cobadin. Aceasta este cifra venitului bănesc din acest an al cooperatorilor. Simțeam încă strînsoarea palmei lui, înmuiate de picătura apei din brumă și mă gîndeam la valoarea zilei-muncă din acest an — peste 50 lei. „Întîmpinăm Conferința Națională a partidului — îmi spuseseră cobadinenii — cu toate sarcinile de plan îndeplinite, cu belșug și bunăstare în casele tuturor“. Și același lucru aveam să-l aflu în alt colț al regiunii, din gura altui comunist, tînărul inginer Aurelian Pănculescu, președintele cooperativei agricole din Ciobanu. L-am întilnit în sectorul zootehnic, mai precis într-unul din grajdile vacilor. Mulgătorii își descărcau căldările lor în ghiumurile de pe linia grajdului. „Depășim în acest an, pentru prima oară, 2.500 litri de lapte de la fiecare vacă — spunea inginerul — dar atacăm din prima zi a anului viitor cifra de 3.000 litri de lapte, producție medie. Aveam în plan să obținem 3.500.000 lei din valorificarea produselor animaliere și am obținut un milion și jumătate de la oi, peste un milion de la porci, un milion de la lapte de vacă, 400.000 lei de la păsări și, în luna următoare, mai facem un milion, adică în total vreo cinci. Altfel nici nu se poate!“ Am în minte și acum o imagine din vara trecută de la I.A.S. Hîrșova, întîlnisem la secția din Saraiu un combiner de 55 de ani, recoltînd griul înalt și descoperia. Arătîndu-ne buncărul plin, combinerul cu părul aproape alburii, vorbise de 4.500 kg la hectar. Am vrut să-l fotografiem și el ne-a rugat să mai așteptăm o clipă. Din susul tarlalei venea un alt combiner, de numai 19 ani. „Fotografiați-l pe el, lucrează la fel de bine și, în plus, e tînăr, l-am fotografiat ” Nicolae CONSTANTIN (Continuare în pag. a Il-a) TELEGRAMĂ COMITETULUI CENTRAL AL PARTIDULUI MUNCITORESC SOCIALIST UNGAR GUVERNULUI REVOLUȚIONAR MUNCITORESC ȚĂRĂNESC UNGAR BUDAPESTA In legătură cu încetarea din viață a dr. Münnich Ferenc, militant de seamă al mișcării muncitorești și om de stat al Republicii Populare Ungare, Comitetul Central al Partidului Comunist Român și Consiliul de Miniștri al Republicii Socialiste România exprimă profunde condoleanțe Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Socialist Ungar, Guvernului Revoluționar Muncitoresc Țărănesc Ungar și familiei îndoliate. COMITETUL CENTRAL AL PARTIDULUI COMUNIST ROMAN CONSILIUL DE MINIȘTRI AL REPUBLICII SOCIALISTE ROMANIA