Dobrogea Nouă, ianuarie 1968 (Anul 21, nr. 6030-6054)

1968-01-03 / nr. 6030

Fe k PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, UNIȚI-VA ! ANUL XXI nr. 6030 Miercuri 3 ianuarie 1968, 4 pagini 25 bani Cuvîntarea tovarășului Nicolae Ceaușescu, secretar general al C.C. al P.G.R., președinte al Consiliului de Stat, cu prilejul Anului Nou Dragi tovarăși și prieteni. Cetățeni ai Republicii Socialiste România, încheiem încă un an de muncă rodnică, de creație avîntată pentru ridicarea edificiului luminos al socialismului pe pămîntul României. Anul 1967 a fost pentru poporul român un an de mari victorii în toate domeniile vieții sociale: îndeplinindu-se cu succes prevederile planului de stat, forțele de producție ale țării au continuat să sporească, economia națională s-a dezvoltat în ritm susținut, au fost obținute noi realizări remarcabile în știință, cultură și artă, în înflorirea multilaterală a societății noastre socialiste. Toate acestea au creat condiții pentru adoptarea în cursul anului care a trecut a unor noi și importante măsuri pentru ridicarea nivelului de trai al oamenilor muncii de la orașe și sate. Sărbătorind două decenii de la instaurarea republicii — împlinirea uneia din cele mai arzătoare aspirații ale forțelor progresiste din istoria modernă a României — poporul a făcut bilanțul epocii glorioase a socialismului. Mîndru de ceea ce a înfăptuit cu mintea și cu brațele sale, el privește înainte cu optimism, scrutează cu încredere cu entuziasm ziua de mîine, și mai măreață, a patriei noastre socialiste. Conferința Naționala a Partidului Comunist Român a pus in fața tuturor cetățenilor sarcini de cea mai mare însemnătate pentru progresul orînduirii socialiste, a deschis noi orizonturi operei construcție socială ce se înfăptuiește de în țara noastră. Concretizînd unele din măsurile preconizate de Conferință, Marea Adunare Națională — forul suprem al țării — a adoptat o serie de legi a căror aplicare va exercita o influență deosebit de pozitivă asupra mersului înainte al economiei și culturii țării, va contribui la dezvoltarea și perfecționarea continuă a democrației noastre socialiste. Sîntem convinși că în anul care vine clasa muncitoare, țărănimea, intelectualitatea, toți oamenii muncii, fără deosebire de naționalitate își vor consacra energia și forța creatoare realizării sarcinilor mărețe trasate de Conferința Națională, cauzei socialismului în patria noastră, îmbunătățirii continue a vieții materiale și spirituale a întregului popor, asigurării prosperității țării, viitorul fericit al națiunii noastre socialiste. Anul care a trecut a marcat, de asemenea, noi victorii în lupta forțelor înaintate ale omenirii contemporane pentru socialism, pentru progres social și pace. în același timp, viața internațională a cunoscut noi acte agresive ale imperialismului: continuarea și intensificarea războiului din Vietnam, conflictul militar din Orientul Apropiat, alte focare de încordare și primejdie pentru pacea popoarelor. Pătrunsă de spirit de răspundere față de interesele majore ale omenirii, România a desfășurat în cursul anului 1967 o intensă activitate politică internațională; ea și-a adus din plin contribuția la lupta împotriva politicii agresive a cercurilor imperialiste, pentru apărarea păcii, pentru promovarea principiilor de încredere și colaborare între popoare, pentru egalitate în drepturi și respect față de independența și suveranitatea fiecărei țări, față de dreptul fiecărei națiuni de a urma nestinjenită calea de dezvoltare pe care o dorește. Partidul și guvernul, întregul popor român vor milita și în viitor din toate puterile, pentru înfăptuirea obiectivelor fundamentale ale politicii noastre externe: întărirea prieteniei și colaborării frățești cu toate țările socialiste, dezvoltarea colaborării și cooperării internaționale cu toate statele, indiferent de orînduirea soc.t.h.’ ca auiragii. mișcariiniste și muncitorești internaționale — de care depinde forța și coeziunea întregului front antiimperialist. în eforturile pe care le depunem sîntem animați de convingerea că forțele socialismului, democrației și progresului social vor obține noi succese în lupta împotriva imperialismului, a reacțiunii, pentru încetarea războiului din Vietnam, pentru restabilirea păcii în Orientul Apropiat, pentru apărarea păcii în lume, îngăduiți-mi, dragi tovarăși, cu prilejul Anului Nou, să vă felicit călduros în numele Comitetului Central al Partidului Comunist Român, al Consiliului de Stat și al guvernului și să vă urez din toată inima, dumneavoastră, muncitorilor, țăranilor, intelectualilor, tuturor cetățenilor Republicii Socialiste România, noi succese în activitatea socială și în viața personală, sănătate, satisfacții și bucurii depline, înfăptuirea tuturor năzuințelor de mai bine. Să ridicăm paharul pentru prosperitatea patriei, pentru bunăstarea și fericirea poporului român, pentru Partidul Comunist — conducătorul încercat al națiunii noastre socialiste — pentru socialism, pentru pace și prietenie între popoare. LA MULȚI ANI ! TELEGRAMA Tovarășului FIDEL CASTRO RUZ Prim-secretar al Comitetului Central al Partidului Comunist din Cuba Prim-ministru al Guvernului Revoluționar al Republicii Cuba Tovarășului dr. OSVALDO CORTICOS TORRADO Președintele Republicii Cuba în numele Comitetului Central al Partidului Comunist Român, al Consiliului de Stat, al Consiliului de Miniștri ale Republicii Socialiste România, ai poporului român și al nostru personal, vă adresăm dumneavoastră, Comitetului Central al Partidului Comunist din Cuba, Guvernului Revoluționar al Republicii Cuba și poporului frate cuban un călduros salut frățesc și cele mai cordiale felicitări cu prilejul celei de-a IX-a aniversări a Zilei eliberării, ziua națională a Cubei. Poporul român manifestă o solidaritate deplină față de lupta eroicului popor cuban împotriva imperialismului, pentru apărarea independenței și suveranității patriei. Oamenii muncii din țara noastră se bucură din toată inima de realizările de seamă pe care harnicul popor cuban le-a obținut în construcția socialismului. Ne exprimăm convingerea că legăturile frățești de prietenie și colaborare tovărășească statornicite între Republica Socialistă România și Republica Cuba, între Partidul Comunist Român și Partidul Comunist din Cuba, se vor dezvolta în continuare, în interesul ambelor noastre popoare, al unității sistemului socialist mondial, al cauzei socialismului și păcii în lume. NICOLAE CEAUȘESCU Secretar general al Comitetului Central al Partidului Comunist Român Președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România HAVANA ION GHEORGHE MAURER Președintele Consiliului de Miniștri al Republicii Socialiste România / v| La revelionul tineretului, petrecut la Sala sporturilor, entuziasmul și veselia au continuat pînă în zori. Două decenii de la adoptarea Declarației Universale a drepturilor omului MESAJUL PREȘEDINTELUI ADUNĂRII GENERALE A O.N.U., CORNELIU MANESCU • MESAJE CU PRILEJUL ANULUI NOU @ O nouă operație de transplantare a inimii (pag. a IV-a) PUCAKA TOVARĂȘULUI NICOLAE CEAUȘESCU IN R. S. F. IUGOSLAVIA Marți, 2 ianuarie, tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al C.C. al P.C.R., președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, împreună cu tovarășii Ion Gheorghe Maurer, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent al C.C. al P.C.R., președintele Consiliului de Miniștri al Republicii Socialiste România, și Paul Niculescu-Mizil, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent, secretar al C.C. al P.C.R., a plecat în R.S.F. Iugoslavia, unde, la invitația tovarășului Iosip Broz Tito, președintele R.S.F. Iugoslavia și președinte al Uniunii Comuniștilor din Iugoslavia, va face o scurtă vizită de prietenie. La gara Băneasa erau prezenți tovarășii Gheorghe Apostol, Alexandru Bîrlădeanu, Emil Bodnaraș, Chivu Stoica, Alexandru Drăghici, Ilie Verdeț, membri și membri supleanți ai Comitetului Executiv, secretari ai C.C. al P.C.R., vicepreședinți ai Consiliului de Stat și Consiliului de Miniștri, membri ai C.C. al P.C.R. și ai guvernului, conducători ai instituțiilor centrale și organizațiilor obștești. (Agerpres) REVELION 1968 Revelionul bunăstării, bucuriilor, prosperității și entuziasmului Urări de sănătate și noroc. Clinchete de pahare și veselie nemărginită. Jocuri de artificii brăzdează cerul înstelat al Dobrogei socialiste care, împreună cu întreaga țară, se pregătește să întîmpine noul an. Inimile oamenilor se apropie, se contopesc la unison, îmbrățișările și tradiționalele felicitări sînt reciproce Chiar dacă unii au petrecut în familii, în colective mai mari, sau alții au fost prezenți în viața întreprinderilor, clipele și tactul ceasului, vestind miezul tradiționalei nopți de Anul Nou, prin nevăzute unde, au fost aceleași pentru fiecare, s-a trăit cu intensitate și emoție. Timpul își urmează ireversibil cursul, acele ceasornicului grăbesc spre noul an, încă 10 minute pînă cînd minutarul va marca clipa emoționantă a predării ștafetei. Vocea crainicului de la radio și televiziune anunță momentul înălțător: cuvîntarea tovarășului Nicolae Ceaușescu la posturile de radio și televiziune cu prilejul Anului Nou. Poporul întreg absoarbe cu nesaț cuvintele secretarului general al C.C. al P.C.R., președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România. Clipe emoționante de adîncă recunoștință pentru partidul comuniștilor care a dat harnicului nostru popor locul binemeritat în istoria omenirii, o viață demnă și îmbelșugată. Și la urarea conducătorului nostru iubit, țara întreagă cinstește Sa unison pentru viața noastră nouă, îmbelșugată. Revelion 1963 — revelionul bunăstării, bucuriile, prosperității și entuziasmului. Dar, să pornim la drum, cu scurte popasuri, acolo unde harnicii și destoinicii dobrogeni au sărbătorit sosirea noului an, ani". Ecoul cuvintelor face repede înconjurul fabricii, la carieră, la mori, la laborator, peste tot și de pretutindeni se aude „La mulți ani". Ștafeta a fost preluată de 1968. Cimentiștii medgidieni l-au cinstit cum se cuvine, 150 de tone clincher și 100 tone de ciment în primele ore. Un început doar. Un succes care prevestește altul și iar altul. Căci cimentiștii medgidieni sunt hotărîți să traducă în viață sarcinile de mare răspundere trasate țării întregi de Conferința Națională a partidului. La izvorul luminii TERMOCENTRALA ELECTRICA OVIDIU. Luăm legătură cu inginerul Cornel Dobre, cel care răspunde în această noapte de buna funcționare a întregii cetăți de produs energetic. — Aproape 50 de oameni sîntem prezenți la datorie. Vom petrece revelionul aici, în uzină. Veghem ca energia electrică sa scalde în lumină mesele îmbelșugate Un nou in toiul muncii creatoare Coșurile Fabricii de ciment continuă să-și desfășoare departe în zări, peste orașul luminat, faldurile lor de fum. La secția cuptoare, în carieră sau la mori, totul decurge normal. Procesul tehnologic curge ireversibil, întocmai cu timpul. Oamenii muncesc și veghează. Din cînd în cînd, privirile lor se adună, se întîlnesc. Un zîmbet fericit înseamnă că totul e bine. Clipa emoționantă se apropie. Anul Nou e aproape. Dar iată că a și ajuns. Oamenii din tura maistrului Ene Gheorghe de la cuptoare își string mîinile. Se rostește tradiționalul „La mulți Cuptoarele Fabricii de ciment din Medgidia nu s-au oprit din mers nici la răspîntia dintre cei doi ani. La o temperatură de peste 800 °, cucătorii Emil Bujor și Ion Rostaciuc transformă dealurile de calcar în clincher, prima producție a anului 1968. Foto: G. CIOROBEA LA MULȚI ANI, TINEREȚE! și fericirea de pe chipurile oamenilor, pretutindeni unde aceștia petrec revelionul. Dar să le faceți cunoștință. Și intrăm în secția termomecanică. La turbine, operatorii principali Ștefan Nicolae, Radu N. Nicolae și Saban Chiazîm, dimpreună cu fochiștii Ion Glință și Ion Berbec, cu operatorii Ion Nicolae și Ștefan Mîndru sînt numai ochi și urechi. Urmăresc pulsul uriașelor agregate și sînt mulțumiți de funcționarea lor. La secția electrică, în fața tabloului de comandă, de aici de unde pornește să se reverse nesecatul izvor de lumină sînt prezenți Gavrilă Cuzdroreanu, șef de tură, și ajutorul său Ion Toader. — Va fi lumină din belșug și de calitate, ne asigură aceștia. Și sîntem siguri că așa va fi. Comuniștii și uteciștii energeticieni de la Ovidiu întotdeauna s-au ținut de cuvînt. Le urăm un an nou fericit și tot mai prosper și poposim pentru cîteva minute prin tre... Badea MINDRĂ Ion DRAGANESCU Eugen VASILIU (Continuare în pag. e II-a) Foto: Gh. PAPAGHEORGHE