Dobrogea Nouă, iunie 1968 (Anul 21, nr. 6158-6183)

1968-06-01 / nr. 6158

Organ al Comitetului județean Constanța al P.C.R. și al Consiliului popular județean provizoriu Anul XXI nr. 6158 Sîmbătci, 1 iunie 1968 4 pagini, 30 bani . Simbolică în această primă zi de vară calendaristică este însăși natura, cu deplina și perfecta ei izbucnire spre viață. Acum, cînd totul este atit de proastpăt și tînăr, cînd renaște un anotimp și se deschid porțile albastre ale cerului peste freamătul pădurii și câmpiilor — tradiția a lăsat generațiilor o sărbătoare a vieții: Ziua internațională a copilu____ lui. Astăzi, un gînd străbate lumea de la un capăt la altul și un zîmbet anume descrețește fruntea planetei, e ziua in care privim înapoi, spre cei mai tineri oameni, rememorând propriul nostru urcuș pe treptele vârstelor. Ne recunoaștem în ei și ne din nou întrebarea pe punemi care ne-am pus-o de atâtea ori: am făcut tot ce ne-a stat în putință pentru a netezi urmașilor calea spre fericire ? Iar răspunsul este în fericirea fiecăruia din noi, în roșul sănătos din obrajii copiilor și în lumina din ochii lor deschiși spre lumea aceasta mare și ciudată, căreia încep să-i deslușească tainele. Mi-au trecut prin mîini sute de copii, ale căror chipuri s-au suprapus intr-o simbolică efigie a vîrstei: imaculată, purtînd ca două semne heraldice întrebarea și necontenita mirare a descoperirii vieții. Mi-am făcut datoria față de ei și cred în oamenii care și-au început drumul din fața catedrei mele, așa cum cred în cei care vor să afle astăzi aceleași adevăruri pe care le-au aflat părinții lor. Uii amintesc de unii, îi privesc pe ceilalți — și o nesfârșită senzație de responsabilitate crește o dată cu bucuria de a vedea cum trec prin fața mea generațiile , responsabilitate și bucurie proprii fiecărui om, fiecărui virtual părinte. Aici, pe verticala socialismului, treptele istoriei urcă alături de treptele vîrstelor și milioane de mîini se întind să sprijine mersul încă nesigur al celor mici. De ziua lor, nici o altă urare nu este mai potrivită decit aceea de „drum bun" spre culmile pe care le vor urca și pentru noi! In simbolul acestei succesiuni se află însuși sensul existenței umane, care poartă în el minunata și continua aspirație spre progres a oamenilor. Iată de ce sărbătorim această zi ca pe o zi a nădejdilor, a fericirii de a ști că n-am trăit și nu trăim degeaba, că vîrsta năzuințelor noastre este nelimitată. Maria BARASCU, învățătoare Emerită Vizita în R.S.F. Iugoslavia a delegației de partid și de stat române, condusă de tovarășul Nicolae Ceaușescu BRIONI. Trimișii speciali Agerpres, S. Strujan și N. Plopeanu, transmit: Vineri dimineața, delegația de partid și de stat a Republicii Socialiste România, condusă de tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al C.C. al P.C.R., președintele Consiliului de Stat, a plecat cu avionul din Dubrovnik spre Pola. Oaspeții români sunt însoțiți de Rato Dugonici, președintele Conferinței Federale a U.S.P.M.R., membru al Consiliului Federației, membru al Prezidiului C.C. al U.C.I., Iakov Blajevici, membru al Prezidiului C.C. al U.C.I., președintele Skupstinei R.S. Croația, și alte persoane oficiale. Pe aeroportul din Pola, membrii delegației române au fost salutați de tovarășul Mialko Todorovici, secretar al Comitetului Executiv al C.C. al U.C.I., membru al Consiliului Federației, Mika Șpiliak, președintele Vecei Executive Federale, membru al Consiliului Federației, membru al Prezidiului C.C. al U.C.I., Stambolici, președintele C.C. Petar al Uniunii Comuniștilor din Serbia, membru al Consiliului Federației, membru al Prezidiului C.C. al U.C.S., Marko Nikezici, secretar BRIONI 31. — Trimișii speciali Agerpres, S. Strujan și N. Plopeanu, transmit: Vineri după-amiază au continuat la Brioni convorbirile dintre delegația Republicii Socialiste România, condusă de tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al C. C. al P.C.R., președintele Consiliului de Stat, și delegația Republicii Socialiste Federative Iugoslavia, condusă de tovarășul Iosip Broz Tito, președintele R.S.F. Iugoslavia, președintele Uniunii Comuniștilor din Iugoslavia . Din partea română au participat tovarășii: Ion Gheorghe Maurer, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent al C.C. al P.C.R., președintele Consiliului de Miniștri, Paul Niculescu-Mizil, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului (Continuare în pag. a IV-a) (Continuare in pag. a IV-a) Continuarea convorbirilor oficiale boară sus, tot mai sus. viitor J RESPECTAREA LEGILOR. IMPERATIV AL DEMOCRAȚIEI SOCIALISTE Plenara din 32-25 aprilie 1908 a Comitetului Central al Partidului Comunist Român a dezbătut, printre altele, problema reabilitării unor activiști de partid, care au primit sancțiuni politice sau juridice, ca urmare a încălcării normelor statutare sau juridice în activitatea organelor de partid și de stat. Această măsură luată de conducerea partidului vine să dovedească forța sa morală, puterea de a demasca abuzurile care au fost făcute de unii activiști cu munci de răspundere, prezentând adevărul chiar dacă acesta contrazice mult vînturata teză că, în anii de după cucerirea puterii, în rîndurile partidului, divergențele de vederi ideologice nu au condus la abuzuri, falsuri ori înscenări juridice. Plenara Comitetului Central al Partidului Comunist Român, analizând documentele prezentate de comisia desemnată să cerceteze cauzele pentru care, cu ani în urmă, au fost condamnați sau arestați activiști ai partidului, a ajuns la concluzia că „divergențele de păreri asupra liniei politice sau activității partidului erau privite ca motiv pentru anchetarea penală a cadrelor de partid — în loc să fie rezolvate prin metode politice“. Un rol nefast în această activitate incompatibilă cu etica membrului partidului clasei muncitoare, l-au avut unii angajați ai Ministerului la conducerea Afacerilor Interne, căruia s-a aflat Alexandru Drăghici, element carierist și abuziv, care în repetate rînduri a încercat să sustragă aparatul securității controlului de partid. Sancțiunile politice și juridice aplicate activiștilor de partid și de stat implică o analiză aprofundată a activității organelor de partid și de stat. Tovarășul Nicolae Ceaușescu a arătat în cuvîntarea sa rostită la adunarea activului de partid al municipiului București: „Organele noastre de securitate și de justiție au fost create în societatea noastră în scopul apărării cuceririlor revoluționare ale poporului, al luptei împotriva dușmanilor socialismului, ca organe ce trebuie să fie pătrunse de spiritul respectului față de lege, al respectului față de om, de ideile socialismului“. Un atare scop al activității organelor de securitate și de justiție a fost însă uneori încălcat, ca urmare a unor falsuri și abuzuri, care, din nefericire, au fost promovate de activiști cu funcții de răspundere. Importanța dezbaterilor și hotărîrilor luate de recenta plenară rezidă în primul rînd în reabilitarea politică a unor înaintași ai mișcării noastre muncitorești, cum este cazul lui Lucrețiu Pătrășcanu, și în al doilea rînd, în faptul că ele constituie un îndrumar al activității viitoare a organelor ce sînt chemate să asigure respectarea legii. Hotărirea plenarei prevede de altfel că raportul comisiei de partid, concluziile și hotărîrile urmează să fie prelucrate de către toate organele de partid, organele Ministerului Afacerilor Interne, ale securității, procuraturii și justiției. Ordinea de drept, corectiv al democrației socialiste, are în vedere respectul liber consimțit al normelor juridice, izvorând din faptul că acestea sunt rezultatul activității, conștiente a clasei muncitoare, țărănimii și intelectualității, existînd o identitate de interese intre intenția legiuitorului și năzuințele oamenilor. Tovarășul Nicolae Ceaușescu, subliniind această idee, a arătat: „Nu poate exista democrație socialistă, nu se poate vorbi de legalitate atunci cînd sunt nesocotite, cind sunt încălcate legile". Sancțiunile prevăzute in lege, uneori deosebit de severe, nu pot deveni un instrument în mina unor egoiști, decit în situația în care lasă urme destul de adinei, dureroase uneori, în rîndurile acelora care și-au făcut din viața un crez în înfăptuirea idealurilor luminate cuprinse în învățătura marxistă. Controlul și îndrumarea respectării legilor presupune muncă de calitate, exercitată de o persoane cu o competență profesională deosebită, aceasta pentru a fi realizată finalitatea sau respectarea legalității socialiste. Este dăunător ca dispozițiile organelor de control să înlocuiască dispozițiile legii, deoarece o asemenea practică este cauzatoare de abuzuri. Analizînd aceste abuzuri la nivelul funcției celui Gheorghe BĂDICA jurist (Continuare în pag. a III-a) ȘEDINȚA DE LUCRU CU SPECIALIȘTII DIN AGRICULTURĂ Ieri, în Sala sporturilor din Constanța, a avut loc o ședință de lucru la care au participat conducătorii și specialiștii unităților agricole din județ, medici veterinari, cercetători, activul Direcției agricole și Uniunii cooperatiste, reprezentanți ai unor organizații economice. Au participat, de asemenea, tovarășii Petre Ionescu, prim-secretar al Comitetului județean de partid, și Nicolae Giosan, președintele Consiliului Superior al Agriculturii. Materialul prezentat în cadrul ședinței de lucru de către tovarășul ing. Dan Șerbu, directorul Direcției agricole județene, a scos in evidență realizările obținute în îndeplinirea sarcinilor planului de stat pe perioada care s-a scurs până in prezent, precum și măsurile ce urmează a fi luate, care să asigure pe mai departe garanția îndeplinirii ritmice a indicatorilor pe întregul an. Apreciindu-se că nu numeroase unități s-au obținut rezultate bune în toate sectoarele de activitate, ca urmare a unei susținute preocupări din partea conducerilor, a specialiștilor, brigadierilor și lucrătorilor de pe ogoare, din materialul prezentat s-au desprins și o seamă de deficiențe, care vor trebui grabnic lichidate. Aceste deficiențe se referă la neîndeplinirea planului de cultură, la scăderea efectivelor matcă, înregistrarea unor producții animaliere necorespunzătoare, ceea ce duce la nerealizarea ritmică a sarcinilor contractuale. De asemenea, s-a mai desprins faptul că avîndu-se in vedere situația deosebită a acestui an, cînd timp de citeva luni n-a plouat deloc, activitatea de irigare și udare a culturilor, de asigurare a legumelor cerute de populație, de strîngere a furajelor, nu este peste tot temeinic organizată. Concluziile ce s-au desprins se referă la necesitatea luării unor măsuri operative de insămînțare a culturilor restante din plan, îndeosebi la legume, organizarea de așa natură a reproducției animalelor care să asigure realizarea efectivului planificat, furajarea rațională a animalelor pentru a contribui la stimularea producțiilor de lapte, carne, ouă și îndeplinirea sarcinilor contractuale. S-au stabilit, de asemenea, măsuri menite să contribuie la o mai bună organizare a acțiunii de irigare și udare a culturilor, aprovizionarea piețelor cu cantități mai mari de legume proaspete, întreținerea in mod diferențiat a culturilor agricole, valorificarea tuturor rezervelor pentru asigurarea furajelor necesare lor, pregătirea hrănirii animaleutilajelor ce vor fi folosite în campania de recoltare a cerealelor păioase. In a doua parte a ședinței au fost constituite colectivele de specialiști care, pe baza situației concrete din fiecare unitate agricolă, vor analiza și stabili măsuri corespunzătoare de realizare integrală a tuturor sarcinilor planului de stat pe acest an. ÎN CUPRINS : Pag. a II-a și a IIHi ■ PSIHOLOGIA OMULUI CE ȘI ÎNDEPLINEȘTE DATORIA ■ MAGAZIN - MAGAZIN Pag. a IV'a ® Convorbirile oficiale dintre R. D. Vietnam și S.U.A. COTIDIENE UN NOU LOCAL In stațiunea Eforie-Nord, in cel mai mare parc al orașului și in apropierea viitorului camping de aici, se construiește un nou local. Acesta este realizat din prefabricate executate la I.P.M.C. și se deosebește de toate celelalte localuri din oraș prin profilul său lacto-vegetarian. Tot aici se vor vinde ilustrate, ziare, reviste etc. Important este faptul că întreaga clădire (care costă foarte puțin) poate fi mutată in altă parte a stațiunii dacă eventual vadul comercial este mai bun. SĂRBĂTORIREA ABSOLVENȚILOR Ieri, in sala de spectacole a Liceului „Mircea“ din Constanța, Comitetul municipal Constanța al U.T.C. a organizat sărbătorirea absolvenților școlii generale de 8 ani. Au participat elevi de la cele 28 de școli generale și 3 licee de pe raza municipiului Constanța. SPECTACOLECONCURS Comitetul municipal Constanța al U.T.C. în colaborare cu comitetul de cultură și artă organizează online concursul formațiilor artistice din liceele municipiului Constanța. Concursul se va desfășura în sala de spectacole a Liceului „Mircea“ (formațiile: teatru, dansuri, gimnastică , artistică și recitări) și la Liceul nr. 2 (formațiile, ansambluri corale, soliști de muzică ușoară și populară și orchestre școlare). Concursul, o adevărată trecere in revistă a activității artistice din licee, va antrena peste 1.500 de elevi. Cele mai bune formații artistice vor fi calificate pentru a participa la faza pe județ. FOTBAL Astăzi, la orele 20, In nocturnă, pe stadionul 1 Mai din Constanța va avea loc întâlnirea de fotbal dintre echipele Farul Constanța și lotul național (tineret). Printre jucătorii lotului de tineret vor evolua: Boc, Dinu, Sălceanu, Deleanu și Antonescu. FESTIVAL ANIMAFILM Intre 23 și 28 iunie, la Mamaia, va avea loc Festivalul internațional al filmelor de desene animate (al doilea festival ținut la Mamaia). La festival vor participa circa 32 de țări. Intre filmele ce le va prezenta țara noastră de această dată, nu vor lipsi și filmele lui Ion Popescu-Gopo, care nu s-a putut prezenta la primul festival fiind membru al juriului. I I I I I I I I I I I I I I I I I I I siunea lor socială, munceau cu exigență, ignorînd lupta pentru procente punînd la loc de cinste imam FOȘTILOR MIRI 11 MICII VOLONTARE In vara acestui an, brigadieri voluntari de foștii pe șantierul de muncă voluntarpatriotică de la Bumbești-Livezeni se vor reintîlni pe fostele locuri de muncă. Dar, la mulți dintre foștii brigadieri din județul Constanța, nu îi se cunosc adresele și locurile de muncă din prezent. De atunci sunt totuși... 20 de ani. Pentru aceasta sunt rugați să-și trimită adresele Comitetului județean al U.T.C. Constanța, bulevardul Republicii nr. 28, la telefon 1.14.60 cu toate datele personale sau la redacția ziarului „Dobrogea nouă“, secția scrisori, șos. Filimon Sîrbu, nr. 5, pentru a li se face unele comunicări importante în legătură cu aceste întîlniri. Puncte de vedere PRIVIND INVĂȚĂMÎNTUL DE CULTURĂ GENERALĂ NOCIVITATEA SOCIALĂ A LIPSEI DE EXIGENȚĂ A DASCĂLULUI Este un adevăr axiomatic că orinduirea socialistă a deschis larg, tuturor, căile de acces spre cultură. Pentru prima dată in lume, însușirea valorilor spirituale constituie nu numai un drept, ci și o obligație a tuturor membrilor societății. Recenta plenară a Comitetului Central a adoptat un insuflețîtor program de dezvoltare a școlii, principal factor de cultură și civilizație în societatea noastră socialistă. Hotărîrea privind trecerea la învățămîntul general și obligatoriu de zece ani constituie un act de lucidă răspundere conducerii noastre față de destinnele prezente și viitoare ale țării, o congruență firească între realitățile, posibilitățile și nevoile economiei și culturii socialiste cu cele ale dezvoltării multilaterale a individului. Pornind de la unele aspecte privitoare la caracterul general și obligatoriu al invățămîntului de cultură generală de 8 ani, mi-aș îngădui exprimarea citorva reflecții izvorîte din realitățile actuale. M-aș referi in primul rind la faptul că a fost acreditată, pe alocuri, ideea potrivit căreia învățămîntul general și obligatoriu înseamnă cam așa: se înscriu toți silit promovați toți, nimeni nu se supără, nimeni nu are bătaie de cap. De aici, șuvoiul călduț-liniștitor al procentelor festive, decorative, de promovați. Totuși, orice om cu simțul realității și al răspunderii sociale sesiza că, chiar pe carul alegoric al procentajelor, mediocritatea și platitudinea își disputau întîietatea, în timp ce psalmodiau cu falsă convingere lozinci despre calitate, despre lupta necruțătoare împotriva lor însele. Strecurată pe baricadele calității, mediocritatea își pusese farduri cu rezo nanțe reconfortante: întrecerea pentru clasa cu cei mai mulți promovați, cu cei mai mulți deținători de 9 și 10. Dascălii care realizau procentajele bombă erau adesea citați prin consfătuiri, ca posesori de cunoștințe profesionale temeinice și metode pedagogice infailibile și ovaționați ca atare de toți închinătorii Sfintului Procentaj. In același timp, nu arareori, învățători și profesori pătrunși de respect și răspundere față de iiinteligența și munca sîrguincioasă, deși erau priviți uneori ca niște făpturi bizare, dacă nu și mai rău. N-aș fi revenit la ce-a fost, dacă n-ar mai fi și azi, și dacă, nu de mult, n-aș fi asistat la un simulacru de „consiliu" al fantomelor dascălilor procentiști. Consiliul „se transforma intr-o adunare neputincioasă, incapabilă să lupte“ pentru ideea de exigență in școala generală și obligatorie. ..Bine, bine, e ușor să fii exigent, dar ce ne facem la sfîrșitul anului cu procentajul „Să las corigenți, ca să-mi stric concediu! una ca alta, ba !“. „Ce facem cu cutare „E simplu — eu si dau drumul la. tu la, ea la si suta". Am citat citeva luări de poziție ale procentomanilor, nu spre delectarea amatorilor de umor negru, ci spre a încerca să atrag luarea-aminte asupra unor fenomene și atitudini nocive, care pot dăuna realizării ideii nobile a invațămîntului de zece ani, realiza Prof. D. STRUNGARIU (Continuare în pag. a III-a) I DE LA CABINETUL JUDEȚEAN DE PARTID Pe data de 3 iunie 1968, ora XT,09, au loc examenele pentru studenții Universității serale de marxism-leninism, la secțiile : Economie politică ~ la Școala nr. 25. Istorie — la Școala nr. 12. Filozofie — la Școala nr. 28. Construcție de partid — la Cabinetul județean de partid.