Dobrogea Nouă, septembrie 1968 (Anul 21, nr. 6237-6261)

1968-09-11 / nr. 6245

fr iS Proletari din toate țările, ținiți vai Anul XXI nr. 6245 Miercuri, II septembrie 1968 | 4 pagini, 30 bani. Organele și organizațiile de partid din județul nostru sunt preocupate în momentul de față de soluționarea temeinică, intr-un spirit novator a problemelor care se ridică în legătură cu apropiata deschidere a învățămîntului de partid. Ele au în vedere faptul că puternica efervescență din viața social-politică a României socialiste oferă in permanență idei noi pentru studiu și dezbateri și care, prin intermediul învățămîntului de partid, trebuie să fie explicate cu claritate și competență, argumentate în mod științific. Experiența anilor trecuți arată că membrii de partid, oamenii muncii, manifestă o vie și crescradă preocupare pentru studierea și însușirea documentelor partidului, a sensurilor și conținutului concret al măsurilor stabilite și al transformărilor care au loc in viața economică și socială a patriei. Documentele celui de-al IX-lea Congres al P.C.R., ale Conferinței Naționale, ale plenarelor Comitetului Central, cuvîntările tovarășului Nicolae Ceaușescu și celorlalți conducători ai partidului și statului constituie în continuare obiect de studiu in învățământul de partid. Preocupându-se de organizarea și buna funcționare a învățământului de partid în noul an școlar, organele și organizațiile de partid sunt datoare să revadă, în mod autocritic neajunsurile ce s-au făcut simțite în anii precedenți, să ia asemenea măsuri care să nu mai facă posibilă repetarea lor. Am putea aminti, de pildă faptul că, pe alocuri s-au manifestat rutina și șablonismul care au dus la sărăcirea conținutului de idei al propagandei și slăbirea forței ei de influențare, că au existat lectori și propagandiști mai puțin pregătiți din punct de vedere ideologic. Se impune așadar, revederea și selecționarea atentă a lectorilor, și propagandiștilor, să se găsească oameni cu pasiune pentru această muncă, care să posede un bagaj solid de cunoștințe ideologice, capabili să poarte dezbateri convingătoare, să sesizeze elementele noi, originale, să înlăture discuțiile formale, bucherești, să stimuleze schimbul de opinii, să răspundă competent la întrebările cursanților. O condiție de bază pentru ridicarea pe o treaptă superioară a învățămîntului de partid este respectarea liberei opțiuni a cursanților pentru acea formă de învățământ care îi interesează și pe care o consideră corespunzătoare nevoilor lor. Au fost cazuri de încadrare într-o formă sau alta, fără ca oamenii să fie consultați, urmărindu-se doar realizarea anumitor procente stabilite in mod birocratic. In virtutea inerției, s-au stabilit aceleași cursuri, deși, la o examinare a realităților locale a reieșit că membrii de partid parcurseseră asemenea forme. In acest fel, cursanții au fost nevoiți să repete mereu același program, in forme de învățămînt pulverizate în cercuri mărunte. Ing. Nicolae ȚĂRANU, directorul Cabinetului județean de partid greoaie, inadecvate, cu o slabă eficianță. Iată de ce, în momentul de față se pune cu toată tăria necesitatea cercetării atente a realității, a gradului de pregătire și nevoilor fiecărui colectiv, să se ia în considerație asemenea factori cum sunt nivelul de pregătire general al oamenilor, diversitatea cerințelor spirituale, bugetul luide timp etc. în stabilirea formelor de studiu care să răspundă imperios sarcinilor etapei actuale, pretențiilor îndreptățite ale oamenilor de a progresa în studiu. Pe baza experienței, a motivației înscrierii se impune extinderea învățămîntului economic, a studierii Statutului P.C.R., a problemelor de etică, lărgirea activității de informare prin conferințe, a expunerilor cu dezbateri în organizațiile de partid, în stabilirea formelor de învățămînt, alături de factorii menționați, să se manifeste inițiativă și îndrăzneală pentru a se introduce noul, utilul și necesarul, la care cursanții să participe cu plăcere. In învățămîntul ideologic, forma de bază o vor constitui cursurile. Aceasta înlătură fă limițarea intr-un număr mare de cercuri și creează posibilitatea ca, în fața unui auditoriu mai numeros să se prezinte lecții, expuneri, consultații, răspunsuri la întrebări organizate operativ în funcție de mersul evenimentelor de către propagandiștii cei mai competenți. In Constanța și celelalte orașe, în întreprinderile mari sau pe grupe de întreprinderi apropiate, vor fi create în continuare școli uzinale pentru muncitori, maiștri și tehnicieni. Aci se va acorda o mare atenție informării la zi a participanților cu aspectele noi ale realizărilor științifice din aceste domenii, cu problemele de actualitate ale politicii partidului și statului nostru. Pentru cadrele didactice din învățămintul de cultură generală, licee și școli profesionale din orașe, învățămîntul ideologie va fi organizat pe specialități în funcție de gruparea lor în cercuri pedagogice, iar tematica va fi stabilită de comitetele orășenești de partid în concordanță cu specialitatea și preocupările cadrelor didactice, cu consultarea largă a organizațiilor de bază din școli și a cadrelor didactice care-și manifestă dorința de a frecventa învățămîntul ideologic. Ceilalți intelectuali de la orașe — oameni «le știință, de creație, cadre didactice din învățămîntul superior, medici, juriști, ingineri, economiști — vor avea posibilitatea, ținind seama de sugestiile lor să participe la activității ideologice pe probleme teoretice importante și actuale prin dezbateri teoretice, simpozioane, sesiuni de referate sau comunicări. La acestea se adaugă informarea politică sistematică, perfecționată, care să răspundă cerințelor ideologice ale intelectualității. învățămîntul ideologic pentru cadrele didactice de la sate se va organiza pe comună, pe bază de tematici diferențiate în raport cu specialitatea și preocupările lor. Se va introduce, ca o practică permanentă, dezbaterea pe școli a documentelor de partid și de stat, a cuvântărilor conducătorilor partidului nostru, în ceea ce privește medicii din mediul rural și inginerii agronomi, expunerile și dezbaterile ideologice vor fi organizate periodic, cu prilejul instruirilor pe linie profesională. în orașul Constanța va funcționa Universitatea serală de marxism-leninism cu secțiile: economie, filozofie, istorie, sociologie, iar la Medgidia o filială a universității, In centrul preocupărilor noastre stau perfecționarea activității universității, asigurarea unei mai largi diversități a programelor în funcție de dorința, specialitatea, nivelul de pregătire și informare al studenților, adîncirea problemelor ideologice actuale. Se vor organiza mai multe dezbateri, se vor prezenta referate care să fie rezultatul consultării unui larg material bibliografic și al studiului problemelor locului de muncă. Ținind seama de necesitatea creșterii participării tineretului la formele de studiere a politicii și ideologiei partidului, este cit se poate de necesar să fie atrași în invâțămîntul de partid un număr sporit de uteciști și alți tineri, gâsindu-se pentru ei formele adecvate. Tematicile acestor cursuri să nu repete problemele de la an la an, ei să corespundă cerințelor avîntului științei și tehnicii actuale. Aceasta poate fi realizată printr-o tematică diversificată, care să sublinieze problemele cele mai noi și să oglindească fidel caracterul realist-științific al politicii partidului, modalitățile concrete de aplicare. Aceasta arată că in învățămîntul ideologic trebuie înscrise teme importante și de mare actualitate cu privire la creșterea rolului conducător al (Continuare in pag. a III-a) INVATAMINTUL DE PARTID in fata unor exigențe sporite A ÎN CUPRINS • SPORT pag. a H-a • „Justa decizie“ pag. a III-a • „Mica ciupeală“ (opinii) pag. a lll-a Raid-anchetă IMPERATIVUL ACTIVITĂȚII DIN AGRICULTURĂ, URGENTAREA LUCRĂRILOR ACTUALE In prezent, în agricultura, se execută o gamă variată de lucrări, fiecare prezentînd o importanță deosebită pentru recolta din acest an, sau pentru__aceea a anului viitor. Volumul mare necesită eforturi în plus, temeinică organizare a muncii. o Cum se desfășoară lucrările actuale? Raidul-anchetă organizat de redacție încearcă să dea răsuns acestei întrebări. Recoltatul porumbului și al florii - soarelui se desfășoară lent Condițiile climaterice .Din acest an au determinat maturarea mai devreme a culturilor de porumb și floarea-soarelui. Cu toate acestea, recoltatul lor întârzie in mod nejustificat. La floarea-soarelui, în timp ce sunt unități care au terminat recoltatul, ca, de pildă, cooperativele agricole din Fîntînele, Săcele și Comana, în mai bine de 30 la sută din cooperative, la începutul acestei săptămâni, nici nu se începuse. Or, tărăgănarea recoltatului la floareasoarelui, lucrare care se face in cea mai mare parte mecanizat, influențează direct decalarea altor lucrări, tot la fel de importante, în raza de activitate a I.M.A. Adamclisi, au fost recoltate numai 150 ha din 2.170, la Hîrșova, 80 din 1.900 ha, în timp ce la I.M.A. Cogealac, lucrarea s-a efectuat pe 1.250 ha, ceea ce reprezintă mai bine de jumătate din suprafața cultivată. Trebuie subliniat că, din cele peste 7.360 ha recoltate, capitulele de pe 310 ha nu sunt încă treierate, creîndu-se astfel condiții pentru risipirea recoltei se fac conducerile I.M.A. pentru a ajuta mai eficient cooperativele agricole, în vederea urgentării recoltării florii-soarelui ? Același lucru se întimplă și la recoltatul porumbului, unde s-a realizat pînă acum 15 la sută din plan. Deși lucrarea a început de săptămîna trecută din plin peste tot, realizările sînt deosebit de mici. La Dobromir, s-au recoltat doar 80 de ha. din 580 (in timp ce 260 ha cu floarea-soarelui, cu citeva zile înainte, erau „neatinse"), la Zorile, 30 ha din 560 — și aici floarea-soarelui pe 300 ha (Continuare în pag. a II-a) PRIMIREA DE CĂTRE TOVARĂȘUL NICOLAI CEAUȘESCU A DELEGAȚIEI PARLAMENTARE OLANDEZE Marți dimineața, tovarășul Nicolae Ceaușescu, președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, a primit delegația parlamentară olandeză, condusă de G. M. Nederhorst, vicepreședinte al celei de-a doua camere a Statelor Generale, care se află intr-o vizită în țara noastră la invitația Marii Adunări Naționale. La primire au participat Emil Bodnaraș, vicepreședinte al Consiliului de Stat, Ștefan Voitec, președintele Marii Adunări Naționale, Constantin Stătescu, secretarul Consiliului de Stat. Au fost de față Jonkbeer dr. Dirk van Eysinga, ambasadoril Olandei la București. In timpul întrevederii, care s-a desfășurat într-o atmosferă de cordialitate, au fost abordate probleme privind dezvoltarea colaborării între cele două țări, precum și unele aspecte ale situației internaționale actuale. . Tovarășul Ion Gheorghe Maurer a primit pe secretarul de stat pentru afacerile externe al Marii Britanii, Michael Stewart Președintele Consiliului de Miniștri al Republicii Socialiste România, Ion Gheorghe Maurer, a primit, marți dimineața, pe secretarul de stat pentru afacerile externe al Marii Britanii, Michael Stewart. Cu acest prilej au fost discutate unele probleme de interes reciproc privind dezvoltarea relațiilor româno-britanice, precum și aspecte ale situației internaționale actuale. La întrevedere, care s-a desfășurat într-o atmosferă de cordialitate, au participat Corneliu Mănescu, ministrul afacerilor externe, Vasile Șandru, adjunct al ministrului afacerilor externe, Vasile Pungan, ambasadorul Roșimâniei la Londra. Oaspetele a fost însoțit de sir John Chadwick, ambasadorul Marii Britanii la București, P. T. Dayman, subsecretar de stat pentru afacerile externe, D. J. I. Maitland, secretar personal principal, W. R. Slaydon, șeful departamentului de știri, C. S. R. Gifford, consilier, director adjunct al departamentului Nord în Ministerul Afacerilor Externe, și P. 3. Goulden, consilier în Ministerul Afacerilor Externe. (Agerpres) IN UTILIZAREA ENERGIEI ELECTRICE CONSUMUL iERAȚIONAL AFECTEAZĂ DIRECT PREȚUL DE COST AL PRODUCȚIEI Creșterea rapidă a consumului de energie electrică — grație multiplelor avantaje pe care le oferă — și pătrunderea acestuia în toate ramurile producției industriale. în agricultură, construcții, transporturi, în viața de toate zilele a omului, impun, ca o necesitate de prim ordin, asigurarea unei utilizări Cit mai raționale. Menționăm că întreprinderile industriale din județul nostru reprezintă principalul consumator de energie electrică, revenindu-se aproximativ 65 la sută din consumul total. De aici rezidă și necesitatea ridicării in permanență a gradului de utilizare a energiei electrice. Sunt exemple care arată că există preocupare în acest sens. Așa, de pildă, consumul specific de energie electrică activă pentru elaborarea oțelului la I.M.U. Medgidia a fost redus in primul semestru din acest an cu 60 kWh/t reprezentau 7.9 la sută. Comparativ cu perioada corespunzătoare a anului trecut, consumul specific pentru elaborarea oțelului a fost mai mic cu 19 la sută. Această reducere s-a realizat prin introducerea procedeului acid de elaborare a oțelului și prin mărirea gradului de ocupare (indicele extensiv) al cuptorului. în primele șase luni ale anului în curs, au obținut rezultate bune și Fabrica de celuloză și hârtie Palas, Combinatul de morărit și panificație Constanța și altele. Dar, nu peste tot lucrurile se prezintă la fel. Fabrica de ciment din Medgidia, de pildă, a realizat în semestrul I 1968 un consum specific de energie electrică activă pentru producerea cimentului cu 5,6 la sută mai mare decit norma aprobată, înregistrînd o depășire totală de 2.377.605 kWh. Aceasta a condus la creșterea prețului de cost al producției cu 380.000 lei. In situație asemănătoare se află și U.S.A.S. Năvodari. Aici, norma de consum specific de energie electrică activă pentru producerea acidului sulfuric a fost depășita cu 7,9 kWh/t, ceea ce a ridicat prețul de cost al produsului, în perioada respectivă, cu circa 175.000 lei. La I.P.R.O.F.I.L., I.C.A.S. și în alte întreprinderi, de asemenea, consumurile de energie electrică au fost cu mult depășite. Din analizele efectuate de Inspecția energetică Constanța, rezultat că în întreprinderile caare au înregistrat depășiri la consumurile normate de energie simetrică nu s-a urmărit permanent modul in care se utilizează această formă de energie și nici nu s-au aplicat în timp util măsuri — in parte deja cunoscute — care să conducă la îmbunătățirea situației. Astfel, la Fabrica de ciment din Medgidia a reieșit că depășirea în cursul primului semestru a consumurilor normate de energie electrică a fost cauzată, în principal, de efectuarea cu întîrziere a reviziilor planificate la morile de pastă. De asemenea, aici au funcționat morile de ciment nr. 11 și 15, un circuit deschis, precum și moara de pastă nr. 0, care realizează un consum specific ridicat, in timp ce celelalte mori brute, cu indici de consum specifici mai buni, au fost oprite. La U.S.A.S. Năvodari, depășirea consumului specific a fost determinată de funcționarea liniei II-a de acid sulfuric, încă din a 1967, cu două turbosuflante, pînă in luna aprilie a.c., cînd a fost introdusă în reparație această linie tehnologică. Economisirea energiei electrice este condiționată și de îmbunătățirea factorului de putere din întreprindere. Preocuparea existentă în această direcție se reflectă în faptul că s-a ajuns, in prezent, pe ansamblul marilor consumatori de energie electrică din județ, să se realizeze valoarea de 0,98, superioară celei neutrale. Există însă întreprinderi care au unități mari consumatoare de energie electrică, unde se realizează valori ale factorului de putere sub cea neutrală. Sunt acele întreprinderi cărora li s-au aplicat, in primele 7 luni ale anului în curs, penalizări in valoare de 205.419 lei. Menționăm dintre acestea: I.C.L.P.V. Constanța — depozitul 2 A, întreprinderea minieră Dobrogea — stația de antezdrobire Baia, unele mori de interes local (Topraisar, Scărișoreanu, Topologu, Pantelimon), stații de pompare și repompare pentru irigații aparținînd D.R.F.O.T. Dobrogea, unități mari consumatoarre aparținînd I.A.S.-urilor și I.M.A.-urilor. Avînd în vedere că pentru unitățile mari consumatoare de energie electrică existente în județul nostru sînt deja întocmite și avizate de Inspecția energetică studiile privind compensarea puterii reactive, se impun, ca o sarcină imediată, procurarea montarea mijloacelor de îmbunăștățire a factorului de putere, prevăzute în studii. Este, de asemenea, necesar să se asigure o folosire cit mai rațională a mijloacelor de compensare montate in instalații, respectîndu-se cu strictețe prevederile normelor în vigoare. Soluționarea în timp util a acestor deziderate, precum și aplicarea în continuare a prevederilor cuprinse in planurile M.T.O. din fiecare întreprindere vor duce nemijlocit la ridicarea pe o treaptă superioară a gradului de utilizare a energiei electrice, Ing. Mihail ROȘU, șeful Inspecției energetice Constanța Prin ochii copilăriei, larg deschiși către marile necunoscute ale începuturilor, legate de universul misterios al străzii, al tâmpului, al albăstruiui din slăvi și al lucrurilor înconjurătoare, defilează infinite semne de întrebare. Pentru ei, copiii, prezență a primelor vârste, este definitiv fixată de cartierul întâilor pași, de caldarîmul generos în sulituri ale genunchilor, coatelor, de prieteniile pure, ori de „catastrofeler" naive. De acestea se leagă primele lor mari succese în continua căutare a răspunsurilor, iar, peste timp, imaginile lor estompate se adîncesc într-o caldă fixare sufletească, într-o neștearsă amintire. V-ați întrebat vreodată cu din personalitatea copilului dv. se datorește minutelor și ceasurilor denumite generic „timp liber“ ? Care este contribuția străzii la acele mutații sufletești de înaltă finețe, cuprinse în ceea ce, cu un cuvînt, se cheamă educație ? Ce oferim copiilor noștri în timpul lor liber ? Cum supraveghem, cu tact, cu răspundere, petrecerea acestuia ? întrebări cu funcționalitate mai mult urbană decit rurală, la abordarea cărora sînt chemate să-și unească eforturile familia și școala, organizațiile de pionieri și de tineret și de la care nu poate abdica nici cetățeanul de pe stradă. MARIA DIACONESCU, din cartierul Tomis-Nord, ne spunea : „Băiatul meu, Vasile, este în clasa a V-a. La virsta zburdălniciilor te gândești cu toată seriozitatea unde să te joci, mai ales acum în vremea vacanței. In cartierul nostru terenurile de joc sunt atît de rare, incit s-ar putea afirma că funcția lor este doar estetica." Este firesc că pe copii să-i preocupe și activități creatoare care să le dea satisfacții imediate, sa le creeze climatul realizării pasiunilor, priceperilor, talentelor. Sunt prea puține locuri în oraș în care să fie organizate astfel de acțiuni, cercuri de activitate etc. Și, în general, ele funcționează doar în timpul anului școlar". Intr-adevăr, „inventariind" astfel de posibilități, nu putem consemna decit o Casă a pionierilor, o alta de cultură și, norocul copiilor constănțeni, întinsele plaje ale litoralului. E adevărat că, din inițiativa comitetelor județean și municipal U.T.C., ființează din această vară un club al elevilor. Acesta insă este deschis doar vara și se adresează elevilor mari, iar taberele estivale nu acoperă decât 15—20 de zile din timpul marii vacanțe. Și, să nu uităm de vremea rea, de ninsoare și frig, în care o parte din timp este dedicată patinajului sau săniuței, pentru care, de altfel, N. SARAMBEI (Continuare in pag. a III-a) CITE SEISIN KIÜTI SILNIC emu eoriLU ooi Eimsiií ? CONSFĂTUIRILE CADRELOR DIDACTICE Incepind de ieri dimineață, în județul Constanța, s-au deschis lucrările consfătuirilor cadrelor didactice. La lucrări, participă membri ai biroului Comitetului județean de partid, membri ai comitetului executiv al Consiliului județean popular provizoriu, lucrătorii Inspectoratului școlar județean, activiști de partid și de stat, cadre didactice din toate unitățile școlare. Consfătuirile, ce se desfășoară pe grupe de comune, au înscrise pe ordinea de zi dezbaterea unor probleme majore, actuale, ale dezvoltării învățământului în patria noastră. în prima parte a consfătuirilor, desfășurată în cursul dimineții de ieri la Cogealac, Cernavoda, Negru Vodă, Hîrșova etc., a fost prezentat referatul cu privire la sarcinile cadrelor didactice în noul an școlar, în lumina Directivelor C C. al P.C.R. aprobate de Plenara C.C. al P.C.R din aprilie a.c. și a Legii învățămîntului din Republica Socialistă România. In discuțiile ce au urmat, numeroase cadre didactice, profesori, învățători, educatori, au dezbătut aspectele importante ale procesului instructiv-educativ. Vorbitorii și-au exprimat adeziunea deplină față de politica internă a partidului și statului nostru, angajîndu-se să contribuie cu toate forțele la îmbunătățirea continuă a procesului de învățămint, la pregătirea multilaterală și temeinică a tinerei generații a patriei In cadrul consfătuirilor au fost aleși delegații pentru Conferința județeană a cadrelor didactice ce va avea loc la începutul lunii octombrie a.c. Ca în fiecare an, și in anul acesta, pe ordinea de zi a consfătuirilor a fost înscrisă dezbaterea în cercuri pedagogice a problemelor legate de buna organizare și desfășurare a procesului instructiv-educativ din școli. In afara discuțiilor pe obiecte de specialitate, lucrările consfătuirilor mai cuprind discutarea problemelor referitoare la munca organizațiilor de pionieri din școli și instruirea comandanților de detașamente de pionieri. In cursul zilei de inime se vor deschide consfătuirile cadrelor didactice din municipiul Constanța, orașul Mangalia, precum și din alte localități din cuprinsul județului.