Dobrogea Nouă, noiembrie 1968 (Anul 21, nr. 6289-6314)

1968-11-01 / nr. 6289

y -y A PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, UNIȚI-VA ! Organ al Comitetului județean Constanța al P.C.R. și ai Consiliului popular județean provizoriu Anul XXI nr. 6289 vineri, 1 noiembrie 1968 4 pagini, 30 bani UH DEZIDERAT ECONOMIC IMPORTANT: FOLOSIREA INTENSIVĂ a suprafețelor de producție Intr-o adunare generală a reprezentanților salariaților de la întreprinderea mecanică de utilaje Medgidia, care a avut loc pe la începutul lunii august a.c. tovarășul Constantin Constantin, inginer-șef adjunct cu producția, făcea următoarea remarcă: „De cînd sînt în uzină nu s-a realizat planul la toate sortimentele ca acum“. Aceasta, desigur, ca urmare a folosirii judicioase a suprafețelor de producție și a creșterii indicilor de utilizare a utilajelor. Dar vorbitorul preciza, în continuare, că eficiența economică a mijloacelor fixe puse la dispoziția colectivului de muncă nu se ridică încă la nivelul cerințelor, că sunt posibilități să se obțină un volum mai mare de produse pe fiecare metru pătrat de suprafață productivă. Această ultimă problemă este de o deosebită importanță, cu o influență directă asupra rezultatelor economice, este, de altfel, dezideratul principal al creșterii rentabilității întreprinderii. în legătură cu evoluția producției pe metrul pătrat, am avut recent o discuție la întreprinderea Se poate vedea destul de bine că, în timp ce suprafețele productive se mențin cam la același nivel, producția globală înregistrează creșteri mari. Folosirea judicioasă a suprafețelor de producție ale întreprinderii este evidențiată și de volumul producției obținute în tone pe metru pătrat. Dacă în anul 1955 întreprinderea realiza 0,164 tone pe metru pătrat suprafață productivă, în 1968 a ajuns să producă 1,180 tone. Desigur, la baza rezultatelor obținute au stat măsurile întreprinse in special pe linia organizării științifice a producției și a muncii. Amintim, printre altele, reorganimecanică de utilaje Medgidia. Trebuie precizat de la început că acest indicator se prezintă destul de bine. Luind de bază anul 1955, se desprinde că, până în 1968, producția marfă a crescut de circa opt ori. O creștere considerabilă, dar încă insuficientă, în comparație cu alte țări cu industrie dezvoltată, unde indicii de utilizare a suprafețelor productive sunt superiori. Chiar tovarășul Virgil Oancea, inginerul - șef al întreprinderii, sublinia că sunt uzine similare ca suprafață de producție și profil, care realizează producții globale cu peste 50 la sută mai mari. Aceasta înseamnă că și la I.M.U.M. se poate ajunge la un grad mai ridicat de folosire a suprafețelor existente. Ceea ce este important de subliniat este faptul că I.M.U.M. creșterea producției la evoluat în bine, nu prin extindearea suprafețelor productive, pe baza organizării mai judicioase a producției pe suprafețele existente. Acest lucru este oglindit și în tabelul prezentat mai jos, pus la dispoziția noastră de inginerul-șef al întreprinderii, zarea procesului de producție la secția prelucrări mecanice prin reașezarea utilajelor de bază, într-un flux tehnologic continuu, măsură care a dus la eliberarea unor suprafețe de producție, la creșterea indicelui de utilizare a mașinilor și la eliminarea, în mare parte, a „locurilor înguste“ . Problema folosirii suprafețelor de producție la I.M.U. Medgidia nu poate fi considerată încheiată, preciza inginerul-șef Virgil Oancea. Ea trebuie permanent Gengel RAZALI (Continuare în pag. a IlI-a) Anul 1955 1960 1965 1967 1968 Suprafețe productive mp 20.637 20.845 21.595 21.857 21.857 Producția globală li mp 1.774 6.592 9.484 11.663 12.800 Cântec de leagăn pentru un fiu de oțel Un șantier în sine, în egală măsură pentru alții și pentru sine, așa arată cetatea de veche tradiție și de entuziasmantă tinerețe a navetiștilor constănțeni. Sus, pe marile docuri, mecanicii și electricienii trehăluiesc ca întotdeauna în măruntaiele de oțel ale navelor preluate în „tratament de întinerire“, în timp ce confrați de-ai lor, deveniți betoniști de ocazie, toarnă în noua hală mecanică postamentele viitoarelor instalații. Șantierul naval crește. Dar se înregistrează nu numai această creștere pe orizontală, concretizată în ridicarea halelor noi, ci și una, mai puțin vizibilă, dar mai importantă, pe verticală, în însăși contribuția sa efectivă la efortul industrial al pămîntului românesc. Părăsim acest bizar amestec de flacără oxiacetilenică și de beton aburind pentru o întîlnire cu viitorul, un viitor care se cheamă mîine și care începe astăzi, în biroul inginerului Gheorghe Codreanu, șeful serviciului constructorșef. A mai întîi o veste îmbucurătoare, cu un astăzi care peste numai citeva zile va însemna pentru totdeauna ieri, un braț de proiecte care cu numai doi ani în urmă însemnau zile și nopți adumbrite de grijă, însemnau căutări febrile, forțarea necunoscutului. Nicolae FĂTU (Continuare în pag. a III-a) tllAK/VASI ÎN CUPRINS : * industria locala și cerințele populației • Fel de fel pag, a II-a * Reveniri, ecouri pag, a 111-a PROIECTUL LEGII PERMIUIZAUE ȘI FUMCHOUAKE CIlUSIUILOR MPIH.ME IN DEZBATERE PUBLICĂ CONDUCEREA DE CADRE PARTID, IZVORUL FORȚEI SI AL SUCCESELOR NOASTRE Proiectul de lege cu privire la organizarea și funcționarea consiliilor populare este un document de mare importanță pentru îmbunătățirea și perfecționarea activității organelor locale ale puterii și administrației de stat, în articolul doi al proiectului se stipulează că în Republica Socialistă România forța politică conducătoare a întregii societăți este Partidul Comunist Român și că organele locale ale puterii de stat, respectiv consiliile populare, își desfășoară activitatea sub conducerea politică a Partidului Comunist Român. Acest fapt constituie o necesitate, o lege generală, confirmată de experiența construirii socialismului. Practica vieții sociale, transformările înnoitoare în anii construirii socialismului, atît de profunde și com ing. Nicolae ȚĂRANU, directorul Cabinetului județean de partid plexe, au presupus și presupun, în continuare, existența unei orientări politice realiste, științific fundamentate, a unei depline unități de voință și de acțiune a întregului popor, cerințe pe care numai un partid politic marxistleninist le poate asigura. Succesele remarcabile obținute de poporul român pe calea progresului material și spiritual nu ar fi fost posibile dacă în fruntea sa nu ar fi existat Partidul Comunist Român care și-a asumat înalta misiune istorică de a face să triumfe, pe meleagurile românești, visul de aur al omenirii — societatea socialistă. O extrem de mare importanță are aplicarea, în mod creator, a marxism-leninismului la particularitățile naționale și condițiile concrete din țara noastră. Are o însemnătate excepțională strădania constantă a P.C.R. ca întreaga sa activitate să se întemeieze pe luarea în considerare a realităților, a condițiilor, a resurselor economice și umane ale patriei noastre. Calitatea Partidului Comunist Român de forță conducătoare a națiunii — înscrisă în Constituția țării — s-a afirmat, de-a lungul anilor, prin permanente activități, continue căutări, prin aprofundarea problemelor construcției socialiste, prin elaborarea și aplicarea politicii generale corespunzător etapelor istorice necesare ale revoluției și construcției socialismului. Marile înfăptuiri pe calea progresului societății noastre socialiste stau mărturie neobositei activități creatoare desfășurată de partid, in fruntea întregului popor. Partidul îndrumă organele de stat să țină seama de realități, să renunțe cu curaj la tot ce este învechit, depășit, să promoveze noul pentru obținerea unei înalte eficiențe în toate sectoarele de activitate. Este știut că organele locale înfăptuiesc o activitate executivă, ele fiind instrumente prin care oamenii muncii de la orașe și sate își exercită direct puterea, participă activ la construcția economică și social-culturală. Pe mă(Continuare în pag. a IlI-a) • • • • « 99 Sînt cercurile pe obiecte preludii ale viitoarei specializări de muncă independentă, în toate unitățile școlare au luat ființă numeroase cercuri pe obiecte, mijloc de întregire a laturii practice, demonstrative, a procesului de învățămînt. Raidul-anchetă întreprins zilele acestea prin citeva școli și licee ne-a permis unele constatări privind necesitatea, în unele locuri, a reorganizării și impulsionării activității cercurilor pe obiecte. Citeva criterii organizatorice O primă problemă ce se impune discuției este modul de selecționare a elevilor. „După părerea mea, cuprinderea elevilor în cercurile pe obiecte trebuie să se facă nu numai în funcție de cunoștințele asimilate la lecție, și în baza aptitudinilor și înclrcinațiilor firești ale școlarilor“, ne-a declarat Romulus Popailian, director adjunct al Liceului nr. 2 din Constanța. La această părere am subscris și noi, întrucît am observat că acolo unde înscrierile în cercurile pe obiecte s-au făcut de dragul înscrierilor, rezultatele și eficiența muncii au fost și răniîn modeste. Or, este știut faptul că scopul principal al organizării de cercuri este acela de a stimula și de a crea un climat cât mai propice dezvoltării aptitudinilor elevilor și școlarilor dotați pentru un studiu temeinic al unui obiect sau altul. O altă problemă pe care o ridică organizarea activităților în cercuri este și aceea a asigurării unui conținut tematic adecvat. Evitarea paralelismelor între conținutul tematic al cercurilor și cunoștințele predate la lecții este un prim imperativ. Nu putem fi de acord nici cu tendința de a absolutiza unul sau altul din aspectele specifice muncii în acest domeniu. „Uneori, ceea ce caracterizează activitatea și stilul de lucru al membrilor cercurilor pe obiecte, ne spunea tovarășul Costache Pascu, inspector de specialitate la Inspectoratul școlar județean, este goana după „savantlîeuri“ și prețiozități pseudo-știri- Dan DUMITRU (Continuare in pag. a 111-a) întrucît elevii au nevoie ca, pe lingă însușirea cunoștințelor teoretice, să-și formeze deprinderi 1 Premieră pe fără LA TEATRUL DIN CONSTANȚA Noua comedie a lui Aurel Baranga „Travesti“, prezentată în premieră pe țară ieri seară în sala „Fantasio“ din Constanța, a fost aplaudată de un numeros public. Piesa, cu implicații etice, cu elemente satirice și hazlii, specifice scriitorului, este pusă în scenă de regizorul Ion Maximilian, scenografia spectacolului aparținînd lui Ion și Benedict Gănescu. Pentru recrearea celor mici La nord de Mamaia, în „stațiunea copiilor" Năvodari — se află în construcție primele 6 pavilioane-dormitor, o cantină, centrala termică și alte obiective auxiliare din cadrul celei mai moderne tabere pentru copii ce se înalță aici. Complexul prevede grupuri de cite două-trei pavilioane-vile, legate între ele prin pasaje acoperite, două cantine cu 1.500 de locuri, dispensar, teatru in aer liber, stadion, terenuri de sport, locuri de joacă, un loc de agrement etc., toate menite să asigure condiții optime de recreare pentru 6.000 de copii pe serie. Primele pavilioane vor fi date în folosință în sezonul de vară al anului viitor, urmând ca în 1970 constructorii să asigure funcționarea noii tabere cu jumătate din capacitatea sa. Mesajul adresat de tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al C.C.al P.C.S., președintele Consiliului de Stat, corpului profesoral și studenților din institutele de invățământ tehnic superior din București Stimați tovarăși. Aniversarea unui secol și jumătate de la înființarea, în București, a primelor cursuri de inginerie în limba română, îmi oferă plăcutul prilej de a aduce corpului didactic, întregului tineret din învățămîntul superior tehnic, salutul cald al Comitetului Central al Partidului Comunist Român, al Consiliului de Stat și al guvernului Republicii Socialiste România.Inaugurarea, cu 150 de ani în urmă, a cursurilor de inginerie inițiate de Gheorghe Lazăr, eminent om de cultură și înflăcărat patriot, a reprezentat un eveniment remarcabil în istoria învățămîntului, științei și culturii noastre. In decursul existenței sale, Școala, tehnică superioară din București a format zeci și zeci de promoții de ingineri. Din rîndul lor s-au ridicat memorabile figuri de savanți și profesori care, făcând parte din pleiada intelectualilor înaintați, au jucat un rol de seamă in propășirea materială și spirituală a națiunii române, în anii socialismului, ca o expresie elocventă a grijii partidului nostru pentru dezvoltarea învățământului, pentru ridicarea nivelului de cultură al poporului, Școala tehnică superioară din București — cea mai importantă sursă de formare a cadrelor tehnice inginerești în toate ramurile economiei naționale — a cunoscut o puternică dezvoltare. Pentru învățămîntul tehnic superior, socialismul a însemnat o creștere considerabilă a numărului de institute și facultăți, de studenți și cadre didactice, o îmbunătățire permanentă a condițiilor de studiu și de viață ale tineretului studios. Doresc, și cu acest prilej, să exprim înalta apreciere pe care partidul și statul nostru o acordă activității rodnice, devotare a corpului profesoral care își îndeplinește îndatoririle de onoare ce-i revin, aducînd o contribuție deosebit de valoroasă la formarea celui mai ales și mai prețios produs al societății noastre, omul temeinic și multilateral pregătit — constructor al socialismului. Temeiuri de îndreptățită satisfacție ne dau tinerele vlăstare ale intelectualității tehnice, întreaga noastră studențime care se pregătește cu răspundere pentru a purta mîine, spre noi culmi, cuceririle gîndirii și creației științifice și tehnice contemporane, pentru a participa cu dăruire de sine la soluționarea problemelor complexe pe care le ridică opera de desăvîrșire a construcției socialiste. Sărbătoarea de azi constituie un prilej de a cinsti tradițiile înaintate ale învățămîntului tehnic superior din România, de a omagia actul patriotic care a pus temeliile lui și de a reliefa marile lui succese de azi. Cu sentimentul mîndriei de a fi continuatorii operei unor iluștri înaintași, dumneavoastră toți — profesori din toate generațiile și studenți — aveți înalta îndatorire de a ridica pe noi trepte tradițiile luminoase ale Școlii tehnice românești, pentru a răspunde încrederii și dragostei ce vi le poartă întregul popor, pentru a contribui mai direct, cu mai mare eficiență, la înălțarea mărețului edificiu al României socialiste. Mulțumindu-vă pentru invitația pe care mi-ați adresat-o de a lua parte la această sărbătoare, vă adresez urări de noi și mari succese, vă doresc multă sănătate, fericire și realizări însemnate în activitatea dumneavoastră închinată propășirii patriei noastre socialiste. Citiți în pagina a lll-a reportajul: 150 DE ANI DE LA PRIMELE CURSURI DE INGINERIE 0 producție constantă de lapte pe perioada stabulației Dr. Savu TIMARIU șef-secție cercetare la Stațiunea experimentală Dobrogea In județul nostru, cu toate condițiile climaterice nefavorabile din această vară, în sectorul zootehnic s-au realizat efectivele de animale, iar indicii de producție planificați s-au îndeplinit ritmic. In condițiile actualului an agricol și cu actuala capacitate biologică a efectivelor de animale putem realiza și în perioada de tabulație o producție constantă de lapte ? Pe baza experiențelor întreprinse în cadrul Stațiunii experimentale Dobrogea și a realizărilor obținute în cooperativele iar tineretul animal formează o clasă superioară față de animalele adulte. Dovadă în acest sens sunt producțiile ritmice, din ce în ce mai ridicate, obținute în complexele industriale de păsări, in combinatele de porci, fermele mari de vaci din multe I.A.S.-uri și cooperative agricole fruntașe cum sunt cele din Anadalchioi, unde se obțin 3.500 litri lapte de la o vacă, Valul lui Traian, cu 8 kg și Limanu cu 7,5 kg lină pe cap de oaie, și altele. Exemplul următor este și mai grăitor. In MHTUL SPECIALISTULUI agricole fruntașe, răspundem afirmativ. Să demonstrăm acest lucru. Datorită progreselor substanțiale realizate în ultimii 30 de ani, genetica zootehnică (moștenirea însușirilor), dintr-o știință descriptivă a devenit o știință exactă. In ultimii 10-15 ani, și în județul nostru s-au aplicat metode moderne ale geneticii populaționiste, adică s-a verificat valoarea reproducătorilor masculi, folosindu-se în masă, la însămînțări artificiale, cei cu siguranță genetică mare, s-au crescut și hrănit rațional loturile matcă. Aceasta a dus la îmbunătățirea și consolidarea însușirilor productive la rasele de animale din județ, anul 1960 Stațiunea experimentală Dobrogea, pentru a-și completa efectivul de vaci, a cumpărat din sectorul particular un număr de 120 juninci rasa Roșie dobrogeană, în diferite grade de metisare. Fiind puse în condiții raționale de creștere și alimentare, la prima lactație au realizat o producție medie de 2.800 litri lapte, iar un exemplar a dat 6.300 litri lapte. Ce trebuie făcut pentru a valorifica această bogată și prețioasă zestre ereditară ? Acest fond genetic, strădania unei munci migăloase de selecție, întinsă pe 10-(Continuare în pag. a IlI-a) TELEGRAMĂ Excelenței Sale Domnului HOUARI BOUMEDIENE Președintele Consiliului Revoluției al Republicii Algeriene Democratice și Populare ALGER Cu prilejul celei de-a XIV-a aniversări a Zilei naționale a Republicii Algeriene Democratice și Populare, în numele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, al poporului român și al meu personal, adresei Excelenței Voastre călduroase felicitări, împreună cu cele mai bune mări de sănătate și fericire personală, de prosperitate și progres poporului algerian prieten. In același timp, îmi exprim convingerea că relațiile de colaborare multilaterală dintre România și Algeria se vor dezvolta continuu în folosul ambelor țări și al păcii în lume. NICOLAE CEAUȘESCU