Dobrogea Nouă, martie 1969 (Anul 22, nr. 6391-6416)

1969-03-01 / nr. 6391

Anul XXII, nr. 6391 Sîmbata, 1 martie 1969, 4 pagini, 30 bani 1 «/WIUMMAIMIVM/WWWIWWM UNITATEA INDESTRUCTIBILA A ÎNTREGULUI POPOR IN JURUL PARTIDULUI - FORȚĂ DE NECLINTIT A ROMÂNIEI SOCIALISTE Campania electorală, care a dominat timp de două luni întreaga viață politică a țării, a culminat vineri cu o mare adunare electorală în cadrul căreia tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al C.C. al P.C.R., președintele Consiliului de Stat, candidat al Frontului Unității Socialiste in circumscripția electorală nr. 1 — 23 August, pentru alegerile de deputați în Marea Adunare Națională, a rostit o amplă cuvântare. Stimulind pe scara întregii națiuni spiritul civic de înaltă responsabilitate față de prezentul și viitorul patriei socialiste, campania electorală s-a desfășurat în atmosfera efervescentă a interesului politic unanim, al entuziasmului general cu care întregul popor se pregătește să sărbătorească împlinirea unui sfert de veac de la eliberarea patriei. Larga participare a maselor la dezbaterea multilaterală a problemelor politicii noastre interne și externe, afirmarea plenară a inițiativei cetățenești în toate domeniile vieții prilejuite de întrunirile cetățenești ilustrează democratismul profund în climatul căruia poporul român își exercită liber politica sa suverană, oroindu-și soarta potrivit năzuințelor sale supreme. Cu mult înainte de ora în care urma să se desfășoare marea întrunire electorală, mii de cetățeni se îndreptau spre Piața Palatului, din inima Capitalei, martora atîtor evenimente istorice din viața poporului nostru în ultimii 25 de ani. Treptat, spațiul devine neîncăpător; pe Calea Victoriei, prin spre Palatul Telefoanelor și spre străzile care converg în marea Piață, numărul cetățenilor crește necontenit. Mulțimea poartă pancarte pe care sunt înscrise cuvinte pline de căldură și încredere în Partidul Comunist, căruia îi datorăm toate cuceririle în opera fără egal înfăptuită de popor. Un freamăt de entuziasm cuprinde întreaga piață, izbucnesc urale. Tovarășul Nicolae Ceaușescu, împreună cu ceilalți conducători de partid și de stat, se îndreaptă dinspre sediul Comitetului Central al partidului, printr-un culoar viu, format de cetățeni, spre Palatul Republicii. Mulțimea ovaționează puternic pentru Partidul Comunist Român și conducerea sa, exprimând dragostea fierbinte a oamenilor muncii față de partid, față de patria socialistă. Tovarășul Nicolae Ceaușescu și ceilalți conducători răspund cu căldură manifestărilor de înaltă prețuire și entuziasm unanim cu care sînt întîmpinați. în această revărsare generală de entuziasm se scandează numele secretarului general al C.C. al partidului nostru: Ceaușescu! Ceaușescu! Ceaușescu! Această vibrantă manifestare populară reafirmă idealurile comune care sudează într-o unitate indestructibilă întregul nostru popor în jurul partidului și guvernului, dă forță de expresie adeziunii ferme a întregii noastre națiuni la politica internă și externă marxist-leninistă a partidului, izvorul viu al energiilor creatoare spre împlinirea marilor năzuințe ale socialismului și comunismului. (Continuare în pag. a III-a) PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE: UNIȚI VA !f yv\MHmmmrvwiw%mnm\HMN\AmMv\nmrv\AMMMi\M*MSAVWSAMMi\MI\MIW\AMM/lMIW\î N ÎNTRECEREA patriotica pentru GOSPODĂRIRE ȘI ÎNFRUMUSEȚARE LOCUL I — CUMPĂNI LOCUL NEMEI SI LOCUL III — OSTROV wwwwwww Este în firea lucrurilor și în simțământul oamenilor dorința de a-și înfrumuseța locurile din jur: casa, curtea și spațiul colectiv în care-și desfășoară activitatea diurnă. Aici, la Cumpăna, acest deziderat unanim primește valențe în plus, tinzînd să devină o tradiție statornică și durabilă căci, dincolo de întrecerea în care s-au înscris toate comunele județului, pentru frumos și bună gospodărire, fiecare locuitor al Cumpenei, prin modul în care-și etalează setea de frumos și hărnicia neobosită în ajungerea lui, se dovedește un veritabil arhitect, grădinar, edil, estetician. Dar, la adunarea insuflețită, prilejuită de obținerea locului I pe județ, în acțiunea de înfrumusețare și bună gospodărire, la care au participat 400 de locuitori ai comunei, s-a relevat și o altă calitate, probabil, aceea care a fost hotăritoare în obținerea acestui succes: participarea colectivă, entuziastă, a tuturor cetățenilor la acțiunile inițiate de Consiliul popular comunal cu sprijinul deputaților. Numai astfel a fost posibilă realizarea a 5.200 mp trotuare, plantarea a 2.200 pomi și arbuști, amenajarea a 2 baze sportive și alte lucrări obștești în valoare de 877.928 lei. Transcriind aici numele cetățenilor Florea Cosac, Constantin Gherghișor, Ioana Cabuz, Nuța Bocșăneanu, Ion Albu, Gheorghe Frincu, Ion Seuleanu, Ion Pană, Tudor Bolboașă, Stancu Cornel, Aurel Mircea și Gheorghe Taloș, nu facem decit să amintim pe cîțiva dintre evidențiați, pentru că aproape toți cetățenii din Cumpăna și satele afiliate — Bărăganu, Straja și Potimichea, au un merit egal la obținerea râvnitului loc înti. „Mulțumim tuturor locuitorilor și ne exprimăm convingerea — a spus în adunare tovarășul Gh. Glodeanu, președintele Comitetului executiv al Consiliului popular comunal — că și în viitor deputații, comitetele de cetățeni toți cetățenii comunei vor particicipa cu mai mult elan pentru ca comuna noastră să-și apere laurii cuceriți, să ne îndeplinim angajamentele luate în cinstea celui de-al X-lea Congres al partidului și in întîmpinarea celei de a 25-a aniversări a eliberării patriei Vom realiza toate obiectivele stabilite pentru anul 1969 în cinstea zilei de 23 August“. Felicitând locuitorii comunei Cumpăna și ai satelor aferente în numele organelor de partid și de stat, pentru frumosul succes obținut, tovarășul Ioan Nicolăescu, prim-vicepreședinte al Consiliului popular județean, a făcut recomandări privind posibilitățile mari existente în acțiunea de bună gospodărire și înfrumusețare și și-a exprimat convingerea că cetățenii comunei vor munci în acest sens și în viitor cu același entuziasm și însuflețire. ☆ Ieri, locuitorii comunei Băneasa, harnicii ei gospodari, care sporesc an de an valoarea frumosului edilitar gospodăresc al localității, au trăit bucuria (pentru a treia oară in ultimii ani) a încununării eforturilor și strădaniilor lor. In cadrul unei însuflețite adunări cetățenești, în care s-a făcut bilanțul succeselor pe acest tărîm, obținute în cursul anului 1968, tovarășul Ion Calotă, vicepreședinte al Comitetului executiv al Consiliului popular al județului Constanța, a făcut cunoscută vestea că, în întrecerea patriotică pentru frumos și buna gospodărire a satelor din județul nostru, Băneasa ocupă, după succesele din anul trecut, locul II, fiind totodată premiată. Am reținut din bilanțul întrecerii patriotice desfășurate în anul trecut, prezentat de tovarășul Lucian Marinescu, președintele Comitetului executiv al Consiliului popular comunal, o cifră, 645.165 lei. Aceasta este valoarea lucrărilor de gospodărire și înfrumusețare realizate anul trecut în comună prin acțiunile patriotice inițiate de Consiliul popular comunal și își are corespondentul faptic in noi străzi și trotuare pavate, in lărgirea parcurilor și zonelor verzi, plantarea de pomi și flori (aproape 250.000 flori au împodobit anul trecut spațiile de pe marginea trotua (Continuare in pag. a IlI-a) Cuvîntarea tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU la Adunarea electorală din Capitală Stimați tovarăși. Cetățeni ai Republicii Socialiste România. Doresc, in primul a rând, să exprim cele mai vii mulțumiri cetățenilor din Circumscripția I București, care mi-au acordat încrederea lor, propunindu-mă candidat in alegerile de deputați pentru Marea Adunare Națională.Aplauze, rurale. Totodată, folosesc acest prilej pentru a adresa calde mulțumiri oamenilor muncii din întreaga țară pentru încrederea manifestată față de toți candidații Frontului Unității Socialiste. In aceste manifestări noi vedem o expresie a încrederii întregului popor în Partidul Comunist Român, în politica sa marxist-leninistă, politică pe deplin corespunzătoare intereselor vitale ale națiunii noastre socialiste. (Aplauze îndelung repetate). In cursul depunerii candidaturilor pentru Marea Adunare Națională și pentru consiliile populare, în cadrul campaniei electorale, au avut loc nenumărate întâlniri, adunări și mitinguri la care au participat milioane de cetățeni. Caracteristica principală a acestor manifestări este dezbaterea deschisă și multilaterală a problemelor dezvoltării patriei, noastre, a căilor pentru ridicarea continuă a nivelului de trai material și cultural al întregului popor. (Aplauze puternice). Se poate spune că întreaga campanie electorală s-a transformat într-o uriașă manifestare a unității poporului nostru în jurul partidului și guvernului, a voinței nestrămutate a tuturor celor ce muncesc de a înfăptui neabătut politica internă și externă a partidului și guvernului. (Aplauze puternice). Criticile aduse muncii unor consilii populare și altor instituții de stat și obștești, propunerile făcute cu acest prilej, sunt tot atâtea dovezi ale preocupării maselor largi populare de a asigura înfăptuirea fermă a politicii partidului. Marea Adunare Națională, consiliile populare ce vor fi alese, toate organele de partid și de stat au datoria de a studia cu toată atenția problemele ridicate în dezbaterile publice din cadrul campaniei electorale și de a lua măsurile ce se impun pentru soluționarea lor corespunzătoare. Acum, la încheierea campaniei electorale, putem constata cu satisfacție că ea a prilejuit o largă confruntare de păreri asupra tuturor problemelor economico-sociale actuale ale țării, asupra activității desfășurate pentru traducerea în viață a programului de dezvoltare multilaterală a patriei. Campania electorală s-a desfășurat sub semnul profundului democratism al noii noastre orînduiri, creat pe fundamentul cuceririlor revoluționare ale oamenilor muncii, al măsurilor adoptate de partid și de stat pentru asigurarea condițiilor necesare participării plenare a maselor populare la conducerea țării. (Aplauze). Democratismul nostru socialist își găsește in aceste zile o puternică expresie în faptul că oamenii muncii dezbat principalele aspecte ale politicii noastre interne și externe care privesc prezentul și viitorul patriei, se consfătuiesc cu candidații Frontului Unității Socialiste, cei cărora la 2 Martie urmează să le dea mandatul de reprezentanți în organele puterii — Marea Adunare Națională și consiliile populare — asupra problemelor gospodăririi țării, a orașelor și comunelor, își exprimă liber opinia, voința și aspirațiile. Climatul de intensă activitate socială și politică existent în întreaga țară demonstrează că poporul nostru este cu adevărat liber și stăpîn în patria sa, suveran în exercitarea puterii, că el își hotărăște singur soarta, corespunzător intereselor sale supreme. (Aplauze îndelung repetate). Aceasta insuflă fiecărui cetățean, indiferent de categoria socială profesiune sau naționalitate, convingerea că se poate afirma neîngrădit pe tărâmul vieții sociale, că își poate manifesta nestingherit energia, capacitatea și talentul în slujba patriei, a progresului României pe drumul socialismului și comunismului. (Aplauzele puternice, urale). Stimați tovarăși. Anul acesta se împlinesc 25 de ani de la eliberarea patriei noastre de sub jugul fascist; această împrejurare conferă alegerilor de la 2 Martie 1969 o însemnătate și o semnificație deosebită. Aceste alegeri prilejuiesc un bogat bilanț de realizări, de succese remarcabile obținute de poporul român, sub conducerea partidului comunist, pe drumul făuririi socialismului, al înfloririi patriei, al bunăstării și fericirii. Cei mai în vârstă își reamintesc în ce situație se găsea țara noastră acum 25 de ani. Subordonarea față de Germania nazistă, participarea, alături de forțele hitleriste, la războiul împotriva Uniunii Sovietice, jefuirea bogățiilor țării de către armatele germane aduseseră România la marginea catastrofei naționale. In acele condiții, dovedindu-se la înălțimea răspunderii sale revoluționare, naționale, Partidul Comunist Român a acționat cu fermitate, în unitate cu forțele muncitorești, democratice, naționale, pentru răsturnarea dictaturii fasciste, ieșirea din războiul antisovietic și alăturarea țării noastre la coaliția antihitleristă în lupta pentru eliberarea deplină a patriei și zdrobirea definitivă a Germaniei fasciste. (Aplauze puternice). Desfășurarea evenimentelor este cunoscută și nu doresc acum să mă opresc asupra lor. Vreau însă să subliniez că fără înfăptuirea actului istoric de la 23 August 1944 România s-ar fi găsit într-o situație greu de imaginat. Consider că îndeplinesc o îndatorire simtă exprimînd, și cu acest prilej, recunoștința întregului nostru popor față de cei care au luptat pentru eliberarea țării și care nu se mai află astăzi printre noi. (Aplauze puternice). Doresc, de asemenea, să subliniez și acum că poporul nostru dă o înaltă prețuire contribuției hotărâtoare adusă de Uniunea Sovietică, de Armata Roșie, la înfrângerea fascismului și la eliberarea totală a României. (Aplauze puternice). Lupta purtată în comun de ostașii români și sovietici a pus bazele prieteniei de tip nou între popoarele noastre. Consider, de asemenea, de datoria mea, să amintesc și de contribuția ostașilor celorlalte țări aliate la zdrobirea fascismului. Vreau să subliniez totodată importanța luptei eroice duse de toate popoarele cotropite, în frunte cu partidele comuniste, împotriva hitlerismului. Lupta forțelor patriotice împotriva ocupanților fasciști a avut un rol deosebit în cucerirea victoriei, demonstrând încă o dată că nici o forță din lume nu poate îngenunchea popoarele hotărâte să-și apere, cu prețul celor mai mari jertfe, libertatea și independența. (Aplauze îndelung repetate). Am făcut această evocare pentru a pune mai clar în lumină profundele schimbări săvârșite în cei 25 de ani care au trecut de la eliberarea țării. Atît înfăptuirea actului istoric de la 23 August, cît și toate marile transformări de pînă acum in structura societății noastre, în modul de viață al poporului, se datoresc Partidului Comunist Român care s-a dovedit la înălțimea măreței sale misiuni istorice, la înălțimea răspunderii față de națiunea noastră, față de cauza socialismului și comunismului. (Aplauze puternice, urale și ovații). Dragi tovarăși. In cei patru ani care au trecut de la alegerile precedente, întreaga energie creatoare a poporului nostru a fost îndreptată spre îndeplinirea programului adoptat de Congresul al IX-lea al partidului. Rezultatele obținute in primii trei ani ai cincinalului și prevederile pe 1969 sunt superioare planului; ele dovedesc realismul Directivelor Congresului, dîndu-ne convingerea că cincinalul va fi nu numai realizat, ci și depășit. Ritmul anual de creștere a producției industriale a fost în acești trei ani de peste 12 la sută, in chimie ritmul a fost de 21 la sută, în construcțiile de mașini de 16 la sută, în energia electrică de 20 la sută, in industria ușoară de 13 la sută. Un accent deosebit s-a pus pe producția de mașini-unelte, pe electronică și electrotehnică, ramuri pentru care s-au întocmit programe speciale conținînd prevederi de dezvoltare cu mult superioare celor cuprinse in planul cincinal. In ultimii ani au fost adoptate o serie de măsuri în direcția organizării mai bune a muncii, folosirii mai raționale a capacităților de producție, reducerii cheltuielilor materiale de producție, creșterii eficacității economice. Rezultatele pozitive obținute în aceste direcții intr-un mare număr de întreprinderi evidențiază rezervele deosebite existente în industria noastră. In domeniul agriculturii, cu toate condițiile climaterice nefavorabile din 1968, în ultimii trei ani producția a crescut cu circa 12 la sută, asigurindu-se în condiții bune aprovizionarea populației cu produse agroalimentare. Merită subliniate rezultatele pozitive obținute de întreprinderile agricole de stat ca urmare a măsurilor de îmbunătățire a organizării activității lor. Recenta plenară a conducerii uniunilor cooperatiste a reliefat, de asemenea, progresele obținute în consolidarea economică a unui număr tot mai mare de cooperative agricole de producție. Agricultura noastră socialistă — cooperatistă și de stat — și-a dovedit din plin trăinicia, superioritatea. In acești ani, statul a alocat peste 160 de miliarde lei pentru investiții, cea mai mare parte a mijloacelor materiale și financiare fiind îndreptată spre dezvoltarea bazei tehnico-materiale a industriei și agriculturii. In ultimii trei ani au intrat în producție circa 700 mari capacități industriale, însemnate sume au fost alocate pentru dezvoltarea învățămintului și cercetării științifice. In același timp, statul a acordat o atenție sporită construcțiilor de (Continuare in pag. a II-a) O NOUA STAȚIE C.F.R. La Palas-Constanța, principala poartă de deservire feroviară a litoralului și a portului Constanța a început contracția unei stații noi de exploatare C.F.R. Stația, prevăzută a fi dată în exploatare către sfirșitul anului, cuprinde birouri de mișcare și transport, o sală pentru școala personalului, dormitoare, vestiare, băi și o centrală termică. De asemenea, se vor construi peroane în lungime de 200 metri și două pasarele pentru trecerea călătorilor. Concomitent, sunt continuate lucrările de sistematizare și extindere a triajului C.F.R. din Palas, unde se construiesc încă două grupe formate din 19 linii, din care una cu 7 Unii pentru primirea trenurilor în vederea descompunerii lor. PENTRU SEZONUL CALD Pentru buna conservare a viitoarei producții de piersici și struguri pe timpul verii, harnicul colectiv de lucrători de la întreprinderea agricolă de stat „Neptun“ au însilozat, până acum, aproape 4.000 tone de gheață. însemnate cantități de gheață au însilozat și întreprinderile agricole de stat Medgidia, Murfatlar și altele. Aeroportul Internațional Mihail Kogălniceanu, 1