Dobrogea Nouă, martie 1970 (Anul 23, nr. 6700-6725)

1970-03-28 / nr. 6723

A * > % * DOBROGEA NOUĂ nr. 6723 pumnii emumul NATIONAL Al FtOMULUI »nuiții socimisti Cuvîntarea tovarășului NICOLAE CEAUSESCU (Urmare din pag. 1) cit și consiliile județene au făcut încă destul de puțin. In planul de măsuri al Consiliului Național există unele prevederi in această privință : cred că trebui« să ne propunem să dăm mai multă viață consiliilor, să facem ca ele să aibă un rol mai mare in coordonarea activității organizațiilor componente. Aici s-a considerat că o problemă importantă este creșterea contribuției uniunilor de scriitori, artiști munca plastici și compozitori la de educare, îndeosebi a tineretului. Mi-a făcut plăcere să ascult că Uniunea Scriitorilor a început să întreprindă unele acțiuni în această direcție. Sperăm că începutul bun care s-a făcut — și care constituie, poate, o revenire la unele obiceiuri bune din trecut, în mod nejustificat uitate — va fi dus mai departe. Este necesar să se încetățenească în activitatea Uniunii Scriitorilor și a celorlalte uniuni ca o metodă permanentă întărirea contactului cu cititorii, cu beneficiarii operelor, cu cetățenii. Desigur, în cadrul acțiunilor de care s-a vorbit, artiștii vor citi sau vor prezenta cetățenilor operele lor, dar cu această ocazie ei vor trebui să asculte și ce spun cititorii. Din aceasta va ieși ceva util atât pentru public, cit și pentru creatori. In felul acesta cititorii, ascultătorii, spectatorii vor primi din partea uniunilor de creație sprijin, astfel nicit să poată înțelege mai bine operele, la același timp însă și scriitorii, artiștii, oamenii de creație In general vor înțelege mai bine aspirațiile și dorințele publicului pentru a putea crea lucrări care să corespundă dorințelor și năzuințelor cetățenilor patriei noastre. Deci din strângerea acestui contact au de câștigat pînă la urmă societatea noastră socialistă, arta și cultura, oamenii de creație, cetățenii patriei. S-a vorbit despre activitatea Uniunii Arhitecților. Cred că una din recomandările pe care Consiliul Național trebuie să le facă Uniunii Arhitecților este aceea de a asigura ca in fiecare județ să existe cițiva arhitecți: oricâte eforturi ar depune Uniunea Arhitecților din București, ea nu poate înlocui ceea ce pot face arhitecții care trate« și muncesc in județe. Sunt de acord ca județele să se adreseze Uniunii Arhitecților, urmând ca aceasta să organizeze trimiterea pe teren a unor echipe din care să facă parte — in afara arhitecților — cadre din învățământ și din institute. Aceste echipe să ajute organele locale în definitivarea sistematizării și in proiectare. .Eu cred că, intr-adevăr, Uniunea ar putea crea grupe de arhitecți pentru județele care n-au institute puternice, aceste grupe să aibă oarecum o răspundere permanentă, acordînd județelor un sprijin, un ajutor sistematic. Acesta ar fi un lucru bun. Sunt însă și alte probleme, tovarăși, care merită să facă obiectul discuțiilor în cadrul consiliului nostru, cred că organizațiile care fac parte din Consiliul Național, cit și biroul Comitetului Executiv se vor ghidi să lărgească tematica dezbaterilor. Ar fi bine dacă la ordinea de zi s-ar pune măsurile ce trebuie luate de către Consiliul Național al Frontului pentru înfăptuirea celor două programe adoptate recent de Comitetul Central în domeniul agriculturii. Trebuie să avem în vedere că în cursul următoarelor luni se va definitiva planul cincinal, ținând seama că el privește toate sferele de activitate ale societății noastre. Consiliul Național este normal ca să-și spună părerea, să-și aducă, contribuția la definitivarea lui. Sunt și alte probleme care, puse în dezbaterea Consiliului, cu participarea reprezentanților tuturor categoriilor sociale, ai tuturor organizațiilor obștești, vor putea fi soluționate în mai bune corespunzător cerințelor condițiuni, dezvoltării continue a societății noastre socialiste. Aceasta este, de altfel, una din rațiunile creării Frontului Unității Socialiste. Prin participarea mai activă, organizată, a tuturor categoriilor sociale, a tuturor organizațiilor obștești la elaborarea politicii interne și externe a partidului nostru, să asigurăm adeziunea largă a întregului popor la opera de edificare a socialismului, la politica externă, de apărare a păcii, dusă de statul român ! Totodată, activitatea Frontului este și o cale eficace de atragere a maselor largi populare la viața politică și socială a țării, în felul acesta, democrația noastră socialistă devine tot mai efectivă și tot mai eficientă. Prin participarea tot mai vie a organizațiilor obștești, a reprezentanților tuturor categoriilor sociale, a maselor înseși la întreaga politică a partidului și statului facem pași înainte în perfecționarea democrației noastre socialiste — parte componentă, inseparabilă a edificării societății socialiste multilateral dezvoltate. Iată de ce cred că trebuie să ne gindim mai serios la perfecționarea muncii consiliilor Frontului Unității Socialiste, începând chiar cu munca Consiliului Național. In ce privește problemele internaționale, după cum a reieșit din informarea prezentată aici, în perioada care a trecut biroul executiv a desfășurat o activitate importantă, stabilind legături cu o serie de organizații similare din țările socialiste, cu organizații din țările în curs de dezvoltare, cu mișcări de eliberare națională și cu alte organizații și partide din țările capitaliste. Pornind de la interdependența dintre politica noastră internă și externă, este necesar ca Frontul să acționeze cu și mai multă fermitate pentru a contribui la realizarea npilor generale ale politicii externe a țării politică de colaborare noastre — cu țările socialiste, cu toate țările lumii, in interesul progresului, al mai bunei cunoașteri reciproce, al dezvoltării relațiilor tehnico-științifice și culturale intre popoare, pentru victoria cauzei păcii și socialismului în lume. Hotărîrea plenarei noastre de a se intensifica legăturile cu toate organizațiile politice și de altă natură din Europa, în vederea conlucrării pentru realizarea securității europene, este în deplină concordanță cu politica Partidului Comunist Român și a guvernului, cu năzuințele națiunii noastr*e socialiste. Este necesar ca Frontul Unității Socialiste să acționeze mai intens în această direcție, să inițieze acțiuni, dialoguri cu diferite partide politice și organizații care se pronunță pentru securitatea europeană, pentru relații de colaborare între statele europene. Prin aceasta, Frontul Unității Socialiste își va putea aduce contribuția la găsirea căilor celor mai potrivite pentru realizarea conferinței statelor europene, pentru înfăptuirea securității pe continentul nostru. Totodată, este necesar să se intensifice legăturile cu mișcările de eliberare națională, cu organizațiile și partidele politice din țările in cars de dezvoltare, cu toate mișcările antiimperialiste, contribuind și pe această cale la întărirea solidarității poporului nostru cu popoarele care luptă împotriva imperialismului, pentru eliberare națională și socială, pentru dezvoltare independentă, fără nici un amestec din afară. Apreciez că există toate condițiunile ca Frontul Unității Socialiste, biroul executiv, tovarășii care se ocupă efectiv de relațiile internaționale să facă mai mult ca pînă acum in acest domeniu. De asemenea, tovarăși, din tot ce s-a spus aici putem trage concluzia că, pe baza experienței pe care am ciștigat-o intr-un an și jumătate de la formarea Frontului Unității Socialiste și a consiliilor, trebuie să acționăm în continuare ca aceste organisme să-și îndeplinească în condiții tot mai bune rolul de a contribui la realizarea unei unități tot mai depline a tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naționalitate, a Întregii națiuni socialiste, in Lupta pentru înfăptuirea programului elaborat de Congresul al X-lea al partidului, pentru înfăptuirea societății socialiste multilateral dezvoltate în patria noastră. Cu aceasta, aș dori să închei lucrările plenarei noastre, unind tuturor tovarășilor succes în activitatea lor. Vă rog să transmiteți tuturor consiliilor Frontului Unității Socialiste și organizațiilor care fac parte din ei, deci tuturor cetățenilor din județele dumneavoastră, urări de noi succese in activitatea viitoare și multă sănătate. (Cuvîntarea a fost subliniată în repetate rînduri cu puternice aplauze). HOTĂRÎREA Marii Adunări Naționale cu privire la activitatea internațională a Republicii Socialiste România Marea Adunare Națională, dezbătînd darea de seamă prezentată de ministrul afacerilor externe cu privire la activitatea internațională desfășurată de Republica Socialistă România în anul 1969. HOTĂRĂȘTE: Aprobă linia politică externă și activitatea internațională a Republicii Socialiste România desfășurată în anul 1969 . Reafirmă hotărîrea Republicii Socialiste România de a promova și in viitor, în politica sa externă, întărirea și dezvoltarea prieteniei, alianței și cooperării multilaterale cu toate țările socialiste, extinderea colaborării cu toate statele, fără deosebire de orânduire socială — pe baza principiilor suveranității și independenței naționale, egalității in drepturi, neamestecului în treburile interne, avantajului reciproc, sprijinirea luptei popoarelor aflate sub dominația colonială și lărgirea relațiilor de colaborare cu tăierele state independente dezvoltarea lor liberă, de pentru sine stătătoare, asigurarea unui climat de pace și securitate in Europa și in lume, întărirea unității și solidarității cu forțele antiimperialiste ale contemporaneității, însărcinează Consiliul de Miniștri al Republicii Socialiste România să ia toate măsurile pentru înfăptuirea acestei politici. cu privire la activitatea internațională a Republicii Socialiste România în anul 1969 (Urmare din pag. a VI-a) fie așezată ferm pe temelia principiilor înscrise în cartă. Aceste principii au vocație de universalitate, ele sunt obligatorii în relațiile dintre toate statele lumii, fără nici o îngrădire, condiție sau excepție. Guvernul român consideră că Organizația Națiunilor Unite trebuie să reflecte în mod fidel realitățile lumii contemporane, să devină cu adevărat universală. El se pronunță pentru restabilirea drepturilor legitime ale Republicii Populare Chineze în O.N.U., precum și în celelalte organizații internaționale. După părerea sa, primirea celor două state germane în O.N.U. s-ar înscrie pe linia întăririi păcii și securității internaționale, ar avea efecte pozitive asupra activității organizației. Acționînd în spiritul principiilor politicii noastre externe, delegațiile române la cea de-a 24-a sesiune a Adunării Generale a O.N.U. și la alte reuniuni internaționale au promovat activ poziția Republicii Socialiste România față de problemele internaționale majore și au participat la elaborarea unor importante rezoluții orientate spre desăvârșirea procesului de decolonizare, spre lărgirea colaborării politice și economice între state. Contribuția României s-a concretizat și in adoptarea unor rezoluții referitoare la educarea tineretului în spiritul respectului față de drepturile și libertățile omului și participarea lui la dezvoltarea națională, la perfecționarea administrației publice, pentru nevoile dezvoltării. Au fost continuate inițiativele României privind cooperarea industrială între statele din Europa, înlăturarea obstacolelor și a discriminărilor care stau in calea dezvoltării intereuropene normale a relațiilor De asemenea, au fost inițiate acțiuni de cooperare cu organizațiile internaționale în domenii de primă importanță : informatica, cercetarea operațională, utilizarea calculatoarelor electronice in procesul dezvoltării, în România au avut loc reuniuni și seminarii organizate de O.N.U. și instituții specializate, în colaborare cu țara noastră. Reprezentanți români au fost aleși în importante funcții la Organizația Națiunilor Unite, precum și la alte organizații internaționale guvernamentale. Tovarăși deputați. Aprobînd activitatea internațională desfășurată de guvernul român în anul 1969, aprobăm în același timp întreaga politică externă a statului nostru. Elementul central al acestei politici îl va constitui și în viitor prietenia, alianța frățească și colaborarea multilaterală cu toate statele socialiste. Țara noastră va milita, în continuare, pentru lărgirea contactelor și intensificarea schimburilor de delegații la diferite niveluri, pentru întărirea unității țărilor socialiste. Guvernul român va acționa și un viitor pentru dezvoltarea și diversificarea colaborării și cooperării economice cu țările membre ale Consiliului de Ajutor Economic Reciproc, cu toate țările socialiste. El va acorda atenție dezvoltării relațiilor de colaborare pe plan militar cu statele participante la Tratatul de la Varșovia, cu armatele tuturor statelor socialiste. România va participa, împreună cu celelalte țări socialiste, la eforturile îndreptate spre promovarea unor relații normale de colaborare pașnică între toate statele lumii, spre consolidarea încrederii și înțelegerii între popoare. Totodată, guvernul român, înfăptuind consecvent politica principială a partidului și statului nostru, va dezvolta relațiile de colaborare, pe multiple planuri, cu toate statele lumii, indiferent de orinduirea lor social-politică. In acest scop, se vor întreprinde măsuri pentru identificarea celor mai adecvate forme de cooperare, potrivit specificului fiecărei țări, in condiții de egalitate, pe baza respectului și avantajului reciproc. Guvernul Republicii Socialiste România va acționa în vederea intensificării relațiilor de colaborare economică și politică cu tinerele state care depun eforturi pentru consolidarea independenței lor, pentru o dezvoltare liberă, de sine stătătoare, pentru înlăturarea tuturor formelor de exploatare neocolonialistă. La baza relațiilor sale cu toate țările lumii, România va situa, în continuare, respectarea neabătută a principiilor independenței și suveranității naționale, egalității în drepturi, neamestecului în treburile interne și avantajului reciproc, dreptului popoarelor de a-și decide singure soarta. In vederea realizării obiectivelor majore ale securității și colaborării în Europa, România va milita pentru instaurarea pe continent a unei atmosfere de destindere și înțelegere reciprocă, pentru rezolvarea problemelor existente și normalizarea deplină a relațiilor intereuropene. Guvernul român va acționa cu stăruință pentru convocarea conferinței general—europene pentru securitate și colaborare, va iniția noi acțiuni menite să asigure participarea directă și efectivă a tuturor statelor continentului la toate fazele pregătirii, organizării și desfășurării conferinței, la întreaga operă de edificare a securității în Europa. Continuînd și dezvoltând inițiativele sale anterioare, țara noastră va acorda și în viitor o atenție deosebită instaurării unor relații de colaborare pașnică și bună vecinătate între țările Peninsulei balcanice, va milita pentru transformarea Balcanilor într-o zonă liberă de arme nucleare, corespunzător intereselor vitale și aspirațiilor popoarelor din această regiune. Considerând dezarmarea drept o componentă esențială a securității, România se va pronunța cu hotărâre pentru realizarea unor pași practici in direcția dezarmării generale, în primul rând a dezarmării nucleare, precum și pentru înfăptuirea unor măsuri parțiale sau regionale de dezarmare, inclusiv în zona Balcanilor, în Comitetul pentru dezarmare de la Geneva și la Organizația Națiunilor Unite, manifeste România va continua să inițiativă și spirit de răspundere, pentru ca rezultatele negocierilor de dezarmare să fie pe măsura speranțelor și așteptărilor popoarelor. Țara noastră își va aduce contribuția la activitatea organizațiilor internaționale guvernamentale și © guvernamentale din care face parte, în vederea sporirii rolului lor în abordarea și rezolvarea marilor probleme ale contemporaneității prin mobilizarea activă a eforturilor tuturor statelor lumii în opera comună de extindere a colaborării, de menținere și consolidare a păcii. Înțelegînd să-și unească eforturile cu celelalte state iubitoare de pace, România va coopera activ cu toate țările pentru căutarea și aplicarea celor mai potrivite căi și mijloace pașnice de soluționare a problemelor in suspensie, pentru statornicirea unor relații trainice de colaborare între popoare, bazate pe stricta respectare a comandamentelor eticii și legalității internaționale. Guvernul român va milita pentru zădărnicirea acțiunilor agresive ale imperialismului, pentru stingerea focarelor de tensiune și conflict, pentru eliminarea oricăror manifestări de amestec în treburile interne ale altor state, de folosire a forței sau amenințării cu forța in relațiile interstatale, împreună cu toate forțele progresiste și antiimperialiste, România va acționa pentru lichidarea definitivă a oricăror forme de oprimare și discriminare rasială, pentru asigurarea dezvoltării libere a tinerelor state, conform aspirațiilor lor naționale și sociale. Dînd expresie sentimentelor care animă întregul nostru popor, tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, președintele Consiliului de Stat, declara : „Vrem ca prietenii noștri din întreaga lume, din rândul tuturor popoarelor, toți cei cărora le este scump progresul, cărora le este scumpă pacea, să știe că în poporul român au un prieten de nădejde care va face totul pentru triumful colaborării între popoare, al păcii in iunie“. Principialitatea, și justețea politicii externe a partidului și statului nostru, confirmate in practică de evenimente, de viața insășî, sînt reflectate în sprijinul hotărît și continuu al întregului popor, care participă activ la elaborarea și înfăptuirea ei. Adeziunea maselor la politica externă este expresia convingerii că activitatea internațională a guvernului are drept obiectiv slujirea intereselor supreme prezente și viitoare ale țării. Poporul nostru știe că, dacă România socialistă și-a cucerit un joc demn și respectat în lume, este meritul istoric al conducătorului său încercat — Partidul Comunist Român. Prestigiul și respectul de care se bucură azi in lume țara și conducătorii noștri stau mărturie a contribuției României la cauza păcii și securității, a înțelepciunii și experienței unui popor hotărit să nu precupețească nimic pentru a-și apăra cuceririle revoluționare, pentru a trăi in pace și bună înțelegere cu toate popoarele. Profund conștient de înalta răspundere ce îi revine, dînd expresie voinței unanime a poporului, guvernul român va promova și în viitor o politică externă pusă in slujba intereselor națiunii noastre socialiste, ale cauzei socialismului și păcii în lume. ci CU PLĂNUL TRIMESTRIAL ÎNDEPLINIT întreprinderea de condiționare și livrare a produselor chimice întreprinderea de condiționare și livrare a produselor chimice a realizat planul valoric și marfă, pe trimestrul I 19T0, cu șase zile înainte de încheierea trimestrului. De asemenea, s-a reușit să se realizeze o mai bună organizare a procesului de producție prin darea în funcțiune și creșterea capacității de depozitare, ca urmare a executării unui depozit cu o capacitate de 10.000 mp. Întreprinderea comercială de stat „Metalo-chimice" Prin realizări succesive ale planului pe lunile ianuarie și februarie in proporție de 108 la sută și prin menținerea aceluiași ritm. I.C.S. „Metalo-chimice“ și-a realizat planul valoric și la producția marfă livrată pe trimestrul 1910. Principalii factori ce au stat la baza acestor realizări: impulsionarea livrării mărfurilor din depozit către unitățile de desfacere, o mai justă prospectare a necesităților cumpărătorilor, preocuparea pentru livrarea mărfurilor contractate și rețelei de deservire asigurarea cu aceste produse, întreprinderea de aprovizionare nr. 9 Ovidiu In urmă cu trei zile, întreprinderea de aprovizionare nr. 9 Ovidiu raporta depășirea substanțială a sarcinilor de plan pe primul trimestru al acestui an. Astfel, la aprovizionare, sarcina de plan a fost depășită cu peste 3 milioane lei, iar la desfacere cu peste 2,4 milioane lei. In această perioadă, agricultura de stat și cooperatistă din județ a fost mai bine aprovizionată cu materiale, utilaje și îngrășăminte chimice. întreprinderea minieră „Dobrogea" Salariații întreprinderii miniere „Dobrogea“ au participat zilele trecute la festivitate în care, pentru realizările deosebite obținute în cursul anului 1969, întreprinderii i s-a decernat distincția de evidențiată pe ramură. Continuând și-n acest an tradiția frumoaselor succese, colectivul de muncitori, ingineri și tehnicieni anunță îndeplinirea cu 3 zile mai devreme a planului producției globale și marfă, pînă la finele trimestrului reușind să obțină o depășire de la sută, ceea ce înseamnă producție suplimentară în valoare de aproximativ 120.000 lei. în unități naturale, sporul de producție pe trimestru echivalează cu 400 tone pirită cupriferă, 1.320 tone concentrat de barită, 400 tone cretă măcinată și 2.410 tone argilă caolinoasă mai mult docit prevederile stabilite. Fabrica „Argus" Colectivul Fabricii de ulei „Argus“ a reușit să realizeze planul trimestrial al producției globale și marfă cu 4 și respectiv 3 zile înainte de termen. In perioada care a mai rămas pînă la sfârșitul trimestrului se prelimină obținerea peste plan a 160 tone ulei brut. Eficiența cuvîntului scris Măsuri bune, rezultatele... urmează în articolul „Gestionarul nu este un... spectator plătit pentru a contempla rafturile magazinului“ au fost scoase în evidență unele aspecte negative din activitatea cooperativelor de consum din comunele Mihail Kogălniceanu și Nicolae Bălcescu în ce privește studierea cererii de consum a populației, aprovizionarea unităților cu mărfuri de sezon, precum și modul de deservire practicat de către unii lucrători. „Aspectele negative semnalate în articol, se arată în răspunsul trimis redacției de către Uniunea județeană a cooperativelor de consum Constanța, au fost juste, fapt pentru care a constituit obiectul unor analize temeinice la cele două cooperative. Astfel, au fost instruiți toți gestionarii în legătură cu modul cum trebuie să întocmească notele de comandă. S-au prelucrat noile reguli generale de comerț referitoare la modul de comportare a gestionarului față de consumator. Pentru evitarea formării stocurilor supranormative, s-au dat indicații să se aducă mai mult mărfuri de sezon, iar cele aflate în cantități mari să se recarteze la ICOMCOOP Constanța. S-au întocmit, de asemenea, note de comandă pentru mărfurile care lipsesc din unități și s-au înaintat spre onorare ICOMCOOP Constanța. Pentru lărgirea sortimentului de produse li s-a indicat gestionarilor să meargă o dată pe lună la depozite, în încheierea răspunsului sîntem asigurați că, pe viitor lucrătorii celor două cooperative de consum vor munci mai bine, vor lua toate măsurile în scopul bunei aprovizionări și serviri a populației. Îl.1 Pag. a 3-a MINEIIII.........INIȚII Cale liberă... „Deficiențele semnalate in ziarul Dobrogea nouă nr. 6669 privind folosirea vagoanelor de marfă, ne informează conducerea Combinatului de exploatare și industrializare a lemnului Constanța, sunt juste. Intr-adevăr, anul trecut, datorită uici slabe organizări la magazia de produse finite, a lipsei de evidențe, rit și a altor deficiențe s-a produs un volum însemnat de locații la vagoane. Critica din paginile ziarului a constituit pentru noi un semnal de alarmă care a impus luarea unor măsuri urgente menite să asigure încărcarea la timp a vagoanelor și evitarea penalizărilor. De exemplu, s-a adoptat o nouă structură organizatorică la magazia de produse finite care va conduce la creșterea gradului de responsabilitate a salariaților însărcinați cu expedițiile. S-a introdus ținerea unei evidențe adecvate și clare care să permită, în orice moment, stabilirea cauzelor care conduc la locații de vagoane și implicit la stabilirea vinovaților. Planificarea și urmărirea vagoanelor se vor face în funcție de volumul real al mărfurilor ce trebuie expediate, evitîndu-se astfel aglomerarea de vagoane care ar conduce la locații“. Locul cerealelor este in hambare După publicarea articolului „Vivat, mâinile spartei“ în ziarul „Dobrogea nouă“ nr. 6699, Comitetul de partid „Portul“ . Constanța a trimis redacției un răspuns, din care aflăm următoarele : „Articolul respectiv a fost prelucrat în cadrul comisiei locale de coordonare a activității portuare, pentru ca în viitor să fie evitată risipa de cereale, întrucît unele vagoane vin neetanșate în mod corespunzător de la expeditor, ceea ce provoacă risipă pe tot traseul pînă în portul Constanța, s-a indicat conducerii silozului ca astfel de aspecte să le sesizeze, la rândul ei, unităților agricole furnizoare. In legătură cu celelalte aspecte ridicate în articol legate de risipa de mărfuri și de cultivarea grijii față de avutul obștesc, s-au purtat discuții cr. conducătorii de unități pentru a acorda o mai mare atentacestor probleme.“