Dobrogea Nouă, iunie 1970 (Anul 23, nr. 6777-6801)

1970-06-02 / nr. 6777

> a <■*: H OT ARIRE A COMITETULUI EXECUTIV AL COMITETULUI CENTRAL AL PARTIDULUI COMUNIST ROMAN SI A CONSILIULUI DE MINIȘTRI AL REPUBLICII SOCIALISTE ROMANIA PRIVIND ÎMBUNĂTĂȚIREA PRETURILOR DE CUMPĂRARE A ANIMALELOR SI PRODUSELOR ANIMALIERE, PRECUM SI ALTE MASURI DE STIMULARE A DEZVOLTĂRII ZOOTEHNIEI In procesul de făurire a agriculturii socialiste, de creștere a producției vegetale și animale, zootehnia — ca ramură principală — a cunoscut o continuă dezvoltare. Ca rezultat al eforturilor financiare făcute de stat pentru crearea și lărgirea bazei tehnico-materiale a agriculturii, al activității depuse de țărănimea noastră muncitoare, cu efectivele de animale și păsări, s-a crescut mărit producția de carne, lapte, ouă și alte produse animaliere; față de anul 1960, producția globală a sectorului zootehnic a fost in 1969 cu 32 la sută mai mare. In aceeași perioadă, ca urmare a creșterii veniturilor bănești ale populației, ridicării nivelului de trai al oamenilor muncii, s-a sporit continuu consumul de produse animaliere. In comparație cu 1960, anul trecut volumul desfacerilor prin comerțul socialist s-a mărit la carne cu 38 la sută, la preparate și conserve de carne cu 94 la sută, la lapte de 3,3 ori, la brânzeturi cu 94 la sută, iar la ouă de 2,6 ori. Cu toate acestea, realizările obținute nu sunt tocă pe măsura posibilităților de care dispune agricultura noastră socialistă, a nevoilor economiei naționale și a cerințelor de consum mereu crescînde ale oamenilor muncii. Creșterea continuă a populației țării, ridicarea nivelului de trai și a puterii de cumpărare a oamenilor muncii determină o sporire continuă a cerințelor de produse agroalimentare — îndeosebi de carne, lapte, ouă — la sortimente variate și de calitate superioară. Tocmai de aceea, ținând seama de rolul zootehniei în dezvoltarea intensivă și eficientă ta, agriculturii noastre, precum și in îmbunătățirea continuă a aprovizionării populației, partidul și statul acordă o deosebită atenție acestei ramuri. Calamitățile naturale care s-au abătut recent asupra unei mari părți a țării noastre au provocat, după cum se știe, printre pagubele materiale deosebit de grave, pierderea unui mare număr de animale din proprietatea obștească și proprietatea personală a țăranilor. Revărsările de ape au distrus, de asemenea, importante cantități de furaje, numeroase construcții zootehnice, adăposturi pentru animale etc. — ceea ce impietează asupra dezvoltării zootehniei in zonele calamitate. In lumina Directivelor Congresului al X- lea al Partidului Comunist Român, plenara Comitetului Central din martie a.c. a adoptat un program național de dezvoltare a zootehniei și de creștere a producției animaliere. Acest program cuprinde un ansamblu de măsuri pentru dezvoltarea susținută a bazei tehnico-materiale a zootehniei, concentrarea și specializarea producției în unități de tip industrial, lărgirea bazei furajere, îmbunătățirea raselor de animale, atât în unitățile agricole de stat, cât și în cele cooperatiste. Pentru înfăptuirea acestor măsuri, numai în perioada viitorului plan cincinal, statul va aloca fonduri de investiții insumînd circa 20 miliarde lei, adică de patru ori mai mult dorit în perioada 1966—1970. Cooperativele agricole de producție au prevăzut, de asemenea, alocarea unor fonduri însemnate din veniturile proprii pentru dezvoltarea sectorului zootehnic. Realizarea acestui program impune, în același timp, sporirea și o mai bună așezare a prețurilor de cumpărare a animalelor și produselor animaliere, precum și adoptarea altor măsuri de cointeresare a producătorilor agricoli, în vederea acoperirii cheltuielilor de producție și a asigurării unei rentabilități corespunzătoare, îndeosebi în creșterea bovinelor, vacilor de lapte și porcinelor. Pe această cale producătorii vor fi mai mult stimulați în mărirea efectivelor de animale, în obținerea unor producții sporite de carne și produse animaliere și in livrarea acestora la fondul de stat. Traducerea în viață a programului de dezvoltare a zootehniei și creșterea cointeresării producătorilor vor crea condiții pentru dublarea, pînă în anul 1975, comparativ cu anul 1969, a producției și a fondului de stat la carne, lapte și ouă și, pe această bază, se va îmbunătăți aprovizionarea populației, creindu-se, în același timp, disponibilități sporite pentru export. Pentru o mai mare cointeresare a unităților agricole socialiste, a producătorilor cu gospodării individuale din zone necooperativizate și a membrilor cooperatori în sporirea efectivelor de animale, îmbunătățirea calității acestora și creșterea producției de carne, lapte, lună, ouă, în vederea stimulării eforturilor pentru dezvoltarea și mai intensă, a zootehniei noastre. Comitetul Executiv al Comitetului Central al Partidului Comunist Român și Consiliul de Miniștri al Republicii Socialiste România HOTĂRĂSC. 1. — Majorarea prețurilor de cumpărare, la producător, cu începere de la 1 iunie a.c., la unele categorii de animale și la unele produse animaliere, după cum urmează : — La bovine adulte se majorează prețurile de cumpărare la animalele livrate la fondul de stat cu 1,70 lei/kg în vin la calitatea I și cu 1,40 lei la calitatea a II-a, pentru toți producătorii agricoli . — La porcine se majorează prețurile de cumpărare a porcilor livrați de cooperativele agricole de producție, membrii acestora și producătorii individuali, în medie cu 1 leu, kg in vin. In cadrul acestei medii, prețurile de cumpărare la porcii de carne livrați în vin la greutatea de 101—115 kg vor fi sporite cu 1,50 lei/kg. — La lapte de oaie se majorează prețul de cumpărare cu 0,50 lei/litru . .. — La lapte de vacă, in scopul stimulării producătorilor de a livra cantități sporite la fondul de stat, se majorează actualele prețuri de cumpărare pentru laptele livrat de cooperativele agricole de producție, de membrii acestora și producătorii individuali cu 0,45 lei/litru la cantitățile livrate în perioada 1 noiembrie-30 aprilie și cu 0,10 lei/litru în perioada 1 mai-30 octombrie. La întreprinderile agricole de stat se majorează prețurile de livrare cu 0,25 lei/litru în perioada 1 noiembrie-30 aprilie și cu 0,10 lei/litru în perioada 1 mai-30 octombrie. 2. _ Se vor menține în continuare sporurile de preț in vigoare pentru livrarea animalelor in perioada de iarnă și primăvară. 3. — Se va acorda cooperativelor agricole de producție, membrilor cooperatori și producătorilor individuali o primă de 300—500 lei pentru fiecare lun încă la prima fătare, diferențiat în funcție de calitatea și rata animalelor. 4. — Membrii cooperatori și producătorii individuali din zonele de deal și munte vor putea cumpăra anual de la stat următoarele cantități de porumb : — 100 kg porumb pentru fiecare vacă de la care se livrează statului pe bază de contract 700—1.000 litri lapte; — 150 kg porumb pentru fiecare vacă de la care se livrează peste 1.000 litri lapte. 5. — Pentru tineretul bovin și porcii ce se contractează și livrează statului, producătorii vor primi în continuare cantitățile de porumb potrivit reglementărilor în vigoare. 6. — Incepind cu anul 1970, țăranii cooperatori și producătorii individuali care contractează și livrează organizațiilor socialiste de stat sau cooperatiste tineret bovin vor fi scutiți de impozit pentru un număr de vaci egal cu numărul de viței contractați și livrați. 7. — In vederea sprijinirii acțiunii de dezvoltare a sectorului zootehnic vor fi degrevate de impozite. — de la 1 ianuarie 1970, materialele pentru construirea de complexe și ferme de creștere și îngrășare a animalelor de tip industrial sau extinderea celor existente, precum și instalațiile de pregătire a furajelor care se realizează în cadrul programului național privind dezvoltarea zootehniei și sporirea producției animaliere; — de la 1 iunie 1970, utilajele și mașinile specifice procesului de producție în zootehnie ce se livrează cooperativelor agricole de producție și asociațiilor intercooperatiste. 8. — Fondurile necesare pentru majorarea prețurilor de cumpărare și acordarea celorlalte stimulente prevăzute se vor asigura parțial din veniturile statului. O anumită parte din aceste fonduri se vor acoperi prin majorarea prețurilor cu amănuntul, incepind de la 1 iunie 1970. Astfel, prețul cu amănuntul la carnea de bovine se va majora in medie cu 1,85 lei/kg, iar carnea de porc in medie cu 1,35 lei/kg. Majorarea prețurilor se va aplica îndeosebi la sortimentele de carne de calitate superioară și specialități. Prețul cu amănuntul la laptele de consum va crește cu 0,20 lei/litru. Corespunzător se vor majora prețurile cu amănuntul la preparte și conserve de carne, precum și la produse lactate. Se vor menține actualele prețuri cu amănuntul la sortimentele de carne de calitatea a II-a, slănină, untură și organe — cu excepția specialităților — precum și la toate subprodusele rezultate din sacrificarea animalelor. De asemenea, nu se vor schimba prețurile cu amănuntul la unele preparate și conserve de carne, la unt, smîntină, lapte praf și înghețată. 9. — întreprinderilor agricole de stat și cooperativelor agricole de producție le revine sarcina să folosească din plin întreaga bază tehnico-materială și resursele de care ele dispun în vederea sporirii efectivelor și a producției animaliere, să livreze la fondul de stat cu mai multe animale și păsări, cantități tot mai mari de lapte, lună și ouă. In același timp, unitățile socialiste din agricultură trebuie să ia măsuri de îmbunătățire a organizării producției și a muncii în zootehnie, de reducere a cheltuielilor materiale și creștere a productivității muncii, astfel incit să se asigure în toate fermele și complexele de creștere a animalelor și păsărilor o activitate rentabilă, eficientă. 10. — întreprinderile Ministerului Industriei Alimentare și celelalte unități producătoare trebuie să livreze la fondul pieței cantitățile de carne și produse lactate prevăzute în planul de stat, să asigure aprovizionarea unităților comerciale cu sortimentele mai ieftine, in proporțiile stabilite prin plan, să exercite un control permanent asupra respectării stricte, la toate produsele, a condițiilor de calitate prevăzute în normele legale, să se preocupe de reducerea continuă a rhhltuielor de producție. Totodată, Ministerul Comerțului Interior, unitățile comerciale vor lua măsuri de perfecționare a desfacerii produselor, de repartizare judicioasă pe teritoriu a fondului de marfă, inclusiv a sortimentelor mai ieftine, în scopul bunei aprovizionări a întregii populații. 11. — Prevederile prezentei hotăriri se vor pune în aplicare prin acte normative ale Consiliului de Miniștri. ☆ Prin majorarea prețurilor de cumpărare a produselor animaliere prevăzute in această hotărîre, ca și prin acordarea de prime, reducerile și degrevările de impozite, țărănimea noastră muncitoare va beneficia de venituri suplimentare în sumă de circa 850 milioane lei, calculate la nivelul anului 1970. In stabilirea noilor prețuri de vînzare cu amănuntul, potrivit prezentei hotăriri, s-a avut în vedere să nu fie afectată ridicarea salariului real al oamenilor muncii prevăzută în actualul plan cincinal. După cum este cunoscut, pe baza hotărârilor partidului și guvernului, în acest an s-a încheiat acțiunea de generalizare a noului sistem de salarizare și majorare a salariilor în toate sectoarele economiei naționale. Pe această bază și pro recentele măsuri de creștere a salariilor mici, de scutire și reducere a impozitelor pe salarii s-au asigurat salariaților cîștiguri suplimentare de peste 12 miliarde lei anual. Comitetul Central al Partidului Comunist Român și Consiliul de Miniștri al Republicii Socialiste România își exprimă convingerea că aplicarea programului național de dezvoltare a zootehniei și a măsurilor de cointeresare a producătorilor agricoli prevăzute în această hotărire va asigura o creștere substanțială a producției animaliere și, pe această cale, se va îmbunătăți continuu aprovizionarea populației cu carne, lapte și alte produse agroalimentare. MICII IUBOSIT PTIVIRII SEPIPURIRI A ANGAJAMENTELOR SUPLIMENTARE, oamenii muncii din județul Constanța se încadrează solidar in efortul pentru reconstrucție a întregii țări Duminică a fost ultima zi din luna mai. Atât în unitățile cu proces tehnologic continuu, cît și în multe altele, s-a muncit cu aceeași conștiinciozitate care a caracterizat efortul general al întregii țări, pentru ștergerea urmelor calamităților naturale, în fiecare fabrică, secție sau combinat, pe fiecare șantier s-au înregistrat realizări, fapte care exprimă pregnant hotărârea oamenilor muncii de a îndeplini exemplar și de a depăși angajamentele suplimentare luate în întrecerea socialistă. Consemnăm cîteva din acestea. I.M.U. MEDGIDIA: în 5 luni, aproape toate angajamentele anuale îndeplinite La sfirșitul lunii mai, primele estimări arată că planul producției globale pe 5 luni din 1970 a fost depășit cu 5.600.000 lei, iar cel al producției marfă — cu 4.000.000 lei. Activitatea a cunoscut o îmbunătățire frecventă, accentuată, în fiecare loc de muncă, pe întregul flux al producției, de la sectoarele „calde“, acolo unde se plămădește oțelul sau fonta, și pînă la montajul preselor și remorcilor. Este semnificativ că s-au produs peste plan, printre altele, 400 de tone oțel turnat, piese de schimb pentru tractoare în valoare de 1.600.000 lei și piese de schimb auto insumînd 400.000 lei, 90 prese de balotat paie. In felul acesta, o bună parte din angajamentele luate pe întregul an au fost îndeplinite, ceea ce deschide perspective pentru desfășurarea unei activități tot mai rodnice în lunile care urmează. Fabrica de bere din Constanța A INTRAT IN FUNCȚIUNEA TELEGRAMĂ COMITETULUI CENTRAL AL PARTIDULUI COMUNIST ROMÂN Tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU Alături de întregul nostru popor, care, Înflăcărat de chemările conducerii partidului și statului, de exemplul dv. personal, tovarășe secretar general, muncește fara preget pentru recuperarea pagubelor pe care economia noastră națională le-a suferit In urma calamităților ce s-au abătut asupra țârii, oamenii muncii din Județul Constanța nu-și precupețesc eforturile In vederea înfăptuirii exemplare a Directivelor Congresului al X-lea al partidului, Înfăptuirii obiectivelor economice din planul cincinal. De aceste sentimente sunt animați și constructorii care lucrează pe numeroasele șantiere ale obiectivelor de investiții din Județul nostru. Astăzi, 1 iunie 1970, muncitorii inginerii și tehnicienii din unitățile de construcții—monta) au reușit sa pună in funcțiune Fabrica de bere din Constanta, cu 30 zile Înainte de termenul stabilit. Aceasta va permite ca in luna iunie să se realizeze o producție suplimentară de 1 milion de sticle de bere pentru aprovizionarea litoralului și a altor localități. Colectivul de muncă al Fabricii de bere Constanța se angajează că va depune toate eforturile pentru reducerea perioadei de atingere a parametrilor tehnico-economici proiectați, contribuind astfel la dezvoltarea economiei naționale, la continua Înflorire a scumpei noastre patrii. Republica Socialistă România. COMITETUL JUDEȚEAN CONSTANȚA AL P.C.R. Ieri, 1 iunie, constănțenii au băut pentru prima dată bere de la fabrica lor: unităților comerciale le-au fost livrate ,ele dinții cantități de bere fabricată la unitatea din zona Palas. La această premieră industrială au fost prezenți tovarășii Petre IONESCU, prim-secretar al Comitetului județean de partid, ing. Ion TUDOR, prim-vicepreședinte al Consiliului popular județean, ing. (Continuare in pag. a Hl-a) D.N.M. „NAVROM“: 3 milioane lei valută, beneficii peste plana depășire a planului In valoare de peste 16 milioane lei Duminică, în ultima zi din mai, activitatea a cunoscut și aici aceeași desfășurare febrilă. Un număr de 37 de nave românești și străine s-au aflat sub operații de încărcare sau descărcare. Muncitorii de la mecanizare, docherii, întregul colectiv de la D.N.M. au lucrat fără preget; în total, s-au manipulat, în ziua de 31 mai, 33.940 tone de mărfuri. Cargourile românești „Iași“ și „Bacău“ au încărcat 300 tone de mărfuri generale și laminate și — respectiv — 449 tone de laminate; vasul „Viva“ — Panama a recepționat 948 tone de ciment, „Dimitrios T.L.“ — 247 tone de laminate, „Leskipos“ — 3.700 tone de cereale. De pe „Margarita“, s-au descărcat 1.405 tone de fosfați, iar „Ariadne“ a adus 587 tone de cauciuc. Ca o expresie a activității tot mai perfecționate pe care a desfășurat-o colectivul de la D.N.M. „Navrom“, trebuie arătat că planul pe 5 luni la traficul portuar a fost Îndeplinit in proporție de 105,6 la sută, că din această activitate s-au obținut beneficii sa M. NEGREA M. RADOVANU (Continuare In pag. a IlI-a) ’ AZI, m PAP. A III-A Pentru ca fiecare palmă de pământ a județului să producă mai mult ca prieind „RADIO VACANȚĂ" DIN NOU ȘIEMISII Luni dimineață au fost inaugurate emisiunile postului estival al Radiodifuziunii Române — „Radio Vacanța“. Programele sale zilnice vor cuprinde buletine de știri din țară și de peste hotare, emisiuni distractive, muzică, transmisii directe de la spectacolele estivale, știri sportive, turistice și automobilistice, anunțuri, mesaje și informații utilitare, la cererea ascultărilor. „Radio Vacanța“ emite zilnic din stațiunea Mamaia, pe lungimile de undă de 228 m, în limbile română, germană, engleză, rusă și franceză, r