Dobrogea Nouă, iunie 1970 (Anul 23, nr. 6777-6801)

1970-06-03 / nr. 6778

> r * * u. PROLETARI DIN TOATE TARILE, UNIȚIVA ! Organ al Comitetului județean Constanța al P.C.R. și al Consiliului popular județean Anul XXIII, nr. 6778 ■ Miercuri, 3 iunie 1970 I 4 pagini, 30 bani RECENTELE MĂSURI ALE PARTIDULUI ȘI STATULUI VOR ACCELERA PUTERNIC RITMUL DE DEZVOLTARE A ZOOTEHNIEI După cum se știe, în martie a.c. plenara Comitetului Central — în lumina Directivelor Congresului al X-lea al partidului — a adoptat un vast program național de dezvoltare a zootehniei și de creștere a producției animaliere. Pentru a se asigura îndeplinirea neabătută a acestui program, Comitetul Executiv al Comitetului Central al Partidului Comunist Român și Consiliul de Miniștri au adoptat „Hotărîrea privind îmbunătățirea prețurilor de cumpărare a animalelor și produselor animaliere, precum și măsuri de stimulare a dezvoltării zootehniei", hotărîre publicată recent. Astfel, așa cum se subliniază în acest document, s-a impus cu necesitate „sporirea și o mai bună așezare a prețurilor de cumpărare a animalelor și produselor animaliere, precum și adoptarea altor măsuri de cointeresare a producătorilor agricoli, în vederea acoperirii cheltuielilor de producție și a asigurării unei rentabilități corespunzătoare, îndeosebi în creșterea bovinelor, vacilor de lapte și porcinelor“. Măsurile preconizate, izvorîte din necesitățile obiective ale dezvoltării economiei naționale, sunt de natură să sporească interesul unităților agricole de stat, cooperatiste și a producătorilor individuali pentru mărirea efectivelor de animale contractate cu statul, care în final trebuie să ducă la realizarea unor însemnate cantități de carne, lapte, unt, brînzeturi și alte produse agroalimentare, cerute de nevoile de consum tot mai mari ale populației, mai ales că statisticile noastre înregistrează în ultimii ani o însemnată creștere a populației, îndeosebi în mediul urban. De asemenea, sporirea veniturilor realizate de populație prin aplicarea noului sistem de salarizare și a altor măsuri privind ridicarea nivelului de trai al tuturor cetățenilor patriei au dus la creșterea substanțială a puterii lor de cumpărare. De aici și creșterea obiectivă a nevoilor de produse agroalimentare in cantități tot mai mari cerute de populație, o dată cu necesitatea creării și a unor însemnate disponibilități pentru export. Este cunoscut că, până în 1975, potrivit Programului național de dezvoltare a zootehniei se prevede, între altele, dublarea — comparativ cu anul 1969 — a producției și a fondului de stat la carne, lapte și ouă. Pentru realizarea acestui deziderat statul a alocat un fond de investiții (20 de miliarde lei) de 4 ori mai mare decit în perioada 1969—1970. La această investiție uriașă se mai adaugă și fondurile destinate aceluiași scop de către cooperativele agricole de producție. Iată tot atîtea motive — fundamentate științific — de a cointeresa și mai mult pe toți producătorii din sectorul zootehnic — unități agricole socialiste, cooperative agricole, membri cooperatori — pentru accelerarea ritmului de creștere a efectivelor de animale și a livrării către stat a unor cantități sporite de produse agroalimentare. Prin aplicarea prevederilor Hotărîrii Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R. și a Consiliului de Miniștri, numai la nivelul anului 1970, țărănimea va beneficia de venituri suplimentare de circa 850 milioane lei. De remarcat că această majorare a prețurilor se va aplica diferențiat, afectînd îndeosebi sortimentele de carne de calitate superioară și specialități, ocolind și în felul acesta populația cu venituri mai mici. Hotărirea precizează că o serie de produse de larg consum — carne de o anumită calitate, unt, slănină, smîntină etc. — își mențin in continuare vechile prețuri. Calamitățile naturale care s-au abătut asupra unei mari părți a țării au provocat, după cum se știe, printre pagubele materiale deosebit de grave, pierderea unui mare număr de animale din proprietatea obștească și proprietatea personală a țăranilor. S-au distrus importante cantități de furaje, s-au degradat mari suprafețe pentru pășunat, numeroase construcții zootehnice, adăposturi pentru animale etc., care nu puteau să nu afecteze dezvoltarea zootehniei în zonele calamitate. Trebuie luat în considerare și faptul că sistemul actual de achiziționare — în cazul multor produse — pe seama statului, ar fi dus în ultimă instanță la slăbirea eforturilor generale ale Întregii economii naționale angajată în vasta acțiune de refacere și normalizare. Din hotărîre rezultă că o mare parte a fondurilor necesare majorării prețurilor de cumpărare și acordarea celorlalte stimulente prevăzute de acest document vor fi acoperite din veniturile statului, iar o anumită parte prin majorarea prețurilor cu amănuntul la unele produse de origine animală. Este absolut firească convingerea că prin aplicarea acestor măsuri elaborate de conducerea partidului și statului nostru se va obține sporirea inițiativei unităților agricole și din județul nostru și mobilizarea tuturor resurselor din acest domeniu pentru organizarea riguros științifică a producției importantă în zootehnie. Foarte apare prevederea din hotărîre de a se acorda su(Continuare în pag. a IlI-a) CARGOUL „VITA"emisar al solidarității umane De la Agenția „Navlomar“, am fost nemoștiințați că luni, 1 iunie, a sosit în portul Constanța vasul „VITA“, sub pavilion grecesc, care a adus o cantitate însemnată de alimente și îmbrăcăminte pentru populația din județele sinistrate. Aceasta reprezintă donații din partea guvernului grec, Crucii Roșii din Grecia, precum și a unor persoane particulare din țara amintită, ca o expresie a solidarității umane și compasiunii opiniei publice grecești față de poporul nostru, greu încercat. Cu același cargou, au fost expediate și colete cuprinzând daruri făcute în același scop de personalul Ambasadei Republicii Socialiste România de la Atena. Transportul a fost asigurat gratuit de către compania „Loukides“, din Grecia. M. EMI r •IAȘI I Este datoria noastră să contribuim la aprovizionarea abundentă a pieței Obișnuim de câțiva ani să creștem și să vindem anual statului câte un porc îngrășat. Acest lucru ne-a convins că putem să ne suplimentăm veniturile pe care le realizăm în cooperativa agricolă. Noua hotărîre ne stimulează să facem totul pentru a ne depăși angajamentele asumate față de stat. Majorarea prețului cu 1 leu/kg înseamnă că, printr-o hrănire rațională, putem și trebuie să predăm mai repede animalele contractate. Ne vom strădui să valorificăm porcii la peste 101 kg, pentru ca sporul de preț să fie de 1,50 lei per kg. Paralel cu creșterea veniturilor noastre, a producătorilor, noi vedem in hotărîrea partidului o nouă dovadă a grijii sale ce o poartă oamenilor muncii pentru o aprovizionare ritmică. Din această hotărîre noi desprindem, deopotrivă și obligația noastră ca cetățeni de a contribui la asigurarea fondului centralizat al statului, a bunei aprovizionări a oamenilor muncii de la orașe. I. FILAMON M. A. GRIGORE, țărani din comuna Negru Vodă Vom răspunde grijii partidului nostru cu noi dovezi de muncă Unitatea noastră care a pornit de la înființare cu o singură vacă, are în prezent 800 de bovine, din care 550 vaci și juninci. Prin studiul-program elaborat pentru județul nostru, cooperativei agricole din Valea Seacă îi revine sarcina să crească în anul 1975 1.350 de bovine din care 1.000 de vaci și juninci. Ca urmare a sprijinului primit din partea partidului, zootehnia a devenit un sector economic imn Ing. Petruș MOISESCU, fermier la cooperativa agricolă din satul Valea Seacă (Continuare in pag. a IlI-a) înțelegem și aprobăm justețea acestei măsuri Ca orice cetățean am luat cunoștință cu interes de Hotărîrea Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R. și a Consiliului de Miniștri al Republicii Socialiste România, privind îmbunătățirea prețurilor de cumpărare a animalelor și produselor animaliere, precum și alte măsuri de stimulare a dezvoltării zootehniei. Ea se înscrie in ansamblul măsurilor luate pe întreaga economie națională, în scopul ridicării eficienței în toate sectoarele de activitate. Consider că este o mă- Gheorghe STOICA, maistru la sectorul mecanic-șef U.S.A.S. Năvodari (Continuare in pag. a III-a) tITIȚI Plat» in ..LITORAL“ papul zilnici de inseripție: • turistică • $perHy* • endturat-artistică • comerciala • utilitară TOVARĂȘUL NICOLAE CEAUȘESCU A ACORDAT UN INTERVIU TELEVIZIUNII fRANCEZE Marți dimineață, tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, a primit pe ziariștii francezi Claude Manuel și Claude Brovelli, cărora le-a acordat un interviu filmat, pentru canalul I și canalul II în culori ale Televiziunii franceze. VIZITELE DELEGAȚIEI PARTIDULUI POPORULUI DIN PANAMA în cursul șederii în țara noastră, delegația Partidului Poporului din Panama, formată din tovarășii Ruben Dario Sousa, secretar general al partidului, și Luther Thomas, membru al Biroului Politic, a vizitat Muzeul de Istorie a partidului comunist, a mișcării revoluționare și democratice din România, Rafinăria și Combinatul petrochimic Brazi, întreprinderea de morărit și panificație „Dobrogea“ și noul port din Constanța, I.A.S. Murfatlar, C.A.P. Cobadin, cartiere noi de locuințe din municipiul București și orașul Constanța, precum și stațiunile de pe litoral. Muncind neobosit pentru îndeplinirea ANGAJAMENTELOR SUPLIMENTARE ALE UNITATI ECONOMICE RAPORTEAZĂ DEPĂȘIREA SARCINILOR DE PRODUCȚIE î * I Hotărîți să nu precupețească nici un efort pentru sporirea producției în vederea recuperării pagubelor pricinuite economiei naționale de calamitățile naturale, oamenii muncii din județul nostru raportează în continuare îndeplinirea și depășirea sarcinilor de plan și a angajamentelor suplimentare luate în întrecerea socialistă. ÎNTREPRINDEREA MINIERA „DOBROREA“: Tot mai multe materii prime pentru economia națională Harnicii mineri dobrogeni au obținut în primele cinci luni ale anului o depășire de 3.400.000 lei la producția globală și de 3.350.000 lei la producția marfă vîndută și încasată. Acordînd o deosebită atenție folosirii mai judicioase a timpului de lucru și a forței de muncă s-au realizat peste plan 5.930 tone argilă caolinoasă, 937 tone concentrat de barită, 100 tone calcar siderurgic, 463 tone pirită concasată etc. In acest fel s-au asigurat însemnate sporuri de materii prime pentru industria chimică și siderurgică, pentru marile unități economice — U.S.A.S. Năvodari și Combinatul siderurgic Galați. Pentru bunele rezultate obținute în producție a fost evidențiat sectorul Medgidia al Exploatării miniere Murfatlar. COMBINATUL TEXTIL CONSTANȚA-UNITATEA „DOBROGEANA“: 3.100 kg fire groase și 5.500 mp țesături peste plan Acesta este bilanțul cu care textiliștii de la „Dobrogeana“ au încheiat primele 5 luni ale anului curent. Totodată, așa după cum ne-a declarat maistrul Vasile MARAVEI, fruntaș în producție, colectivul de muncă al fabricii, preocupîndu-se in permanență de folosirea cit mai rațională a materiilor prime, gospodărirea lor judicioasă, de a reușit să realizeze economii la prețul de cost în valoare de 315.000 lei. Este demn de relevat faptul că, in urma depășirii cu 333.000 lei a planului producției globale, unitatea textilă „Dobrogeana“ studiază actualmente posibilitatea unor noi suplimentări a angajamentelor in întrecerea socialistă. In INDUSTRIA LOCALĂ: Au crescut livrările către comerțul socialist Solidari cu toți oamenii muncii din județul nostru, angrenați in marea bătălie pentru îndeplinirea și depășirea sarcinilor de plan și a angajamentelor suplimentare, colectivele de muncă din unitățile economice ale industriei locale au înregistrat — in perioada la care ne referim — noi și importante realizări. Astfel, planul producției globale a fost realizat in proporție de 105,8 la sută, iar cel al producției marfă cu 107.3 la sută. Concentrindu-și toate eforturile în vederea livrării către fondul pieței a cu mai multe produse, unitatea „Energia“ a livrat către comerțul socialist, peste prevederile planului, bunuri de larg consum in valoare de 63.000 lei, în timp ce colectivul de muncă de la I.P.L. a pus la dispoziția cumpărătorilor un surplus de garnituri de mobilă în valoare de 351.000 lei. Dan DUMITRU! în sfirșit, soarele, după care am tânjit atîtea zile, soarele pe care zadarnic îl căutau oamenii a reapărut in toată... strălucirea lui, în sfirșit, a ieșit soarele! Și o dată cu el bucuria generală a oamenilor. Această spectaculoasă apariție a însuflețit locurile de joacă ale copiilor, a readus farma cetelor de „războinici“ în cartierele orașelor și pe ulițele satelor. îndrăgostiții care lăsaseră parcurile pustii au reapărut și ei, într-un fel, foarte omenește, ne-am mai liniștit, ne-am mai adunat gindurile răvășite de urgia năpraznică care ne-a zguduit, dar care nu ne-a infrînt, nu ne-a îngenuncheat. OMUL a ieșit învingător din această bătălie cu furia nebună și bezmetica pornire a apelor. Acum, cînd urmele „dezmățului“ natural au început să se șteargă, putem evalua la adevărata valoare dezastrul, putem evalua forțele cu care ne-am angajat să vindecăm rănile profunde de pe frumosul trup al patriei. Examenul la care am fost supuși a fost unul total, care a verificat — într-o împrejurare pe care n-am dorit-o niciodată — marea forță și coeziune a solidarității întregii noastre națiuni, a verificat imensele noastre disponibilități de efort și de suflet, a verificat toți parametrii potențiali ai conștiinței noastre socialiste. A mai verificat impresionanta mobilitate in acțiune a poporului, solidara și grabnica noastră ridicare pentru a ne ajuta reciproc. Prin ce-am trecut — și poate n-a trecut totul — am dat cel mai sever examen al bărbăției și omeniei. In favoarea acestor aprecieri vrem să probăm cu citeva din infinit de multele exemple. Am întâlnit zilele acestea un profesor din Tîrgu-Mureș zdrobit de durere. „Era aproape miezul nopții cînd un vuiet infernal ne-a zguduit pe toți ai casei. Apele Mureșului, cu o dușmănie parcă dirijată, distrugeau tot ce întîlneau în cale. Ne-am urcat în podul casei, încercînd să-mi salvez copiii și soția. Am reușit numai pe jumătate. Ultimul copil — era un băiat de 13 ani — a fost zughițit de furia apelor. Nu l-am mai putut salva. Casa și copilul, dar mai ales copilul au fost tributul pe care l-am plătit acestei dezlănțuiri a naturii. Este o rană care se va vindeca greu, dar și mai greu se va vindeca marea rană a țării. Și lucrul cel mai important acum este să ne unim toți pentru a „spăla“ țara, să ștergem urmele acestor ape murdare și nemiloase“. Mă găseam într-una din acele zale și nopți înspăimîntătoare alături de oamenii din satul Viile, cînd Dunărea amenința satul. Pe unele porțiuni digul era aproape gata să cedeze. Un om, care n-a mai cunoscut odihna și liniștea de câteva săptămâni, dar pe ai cărui umeri luase întreaga răspundere a satului, a avutului cooperativei de producție, se apropia de locul unde barajul, așezat în calea apelor, abia se mai ținea. L-am văzut cum să afundă în vârtejul de apă și, după el, alți zeci de cooperatori au făcut la fel: „Digul este nădejdea întregului sat, fraților ! Să nu-1 scăpăm a strigat omul acela. După un ceas de luptă pentru refacerea spărturii digului am văzut un om întins pe un maldăr de viță de vie uscată, își refăcea forțele pentru un nou asalt... Tot atunci și tot in această luptă inegală, dar cu atît mai dârză, cu apele, l-am cunoscut pe unul din miile de militari participanți la năpraznica încleștare cu stihiile. Era pe digul din fața lacului Mîrteanu și a Dunării. „De citeva zile și nopți în șir, eu și grupa mea am pus stavilă în calea apelor Dunării mii și mii de saci cu pămînt. Nu simțim oboseala, poate și pentru că suntem tineri, dar mai degrabă din aceleași motive care au iseat o țară de 20 de milioane de suflete să fie mai tare ca oricînd. Și județul meu — Buzăul — a fost lovit, dar care din județele țării a suferit mai puțin? Dacă în armată am învățat să apărăm, la nevoie, patria cu arma în mină, acum vrem să dovedim că o putem apăra și cu brațele noastre tinere. Este ceea ce vedeți că facem acum“. „L-am văzut pe tovarășul Ceaușescu la televizor vizitînd unele județe din zona Moldovei. In ochii și gesturile conducătorului nostru se putea citi toată durerea noastră, dar și toate nădejdile și speranțele noastre. Cum să poată fi îngenuncheată o țară ca a noastră cînd în fruntea ei are astfel de conducători, astfel de bărbați?“, ne-a declarat, la rândul ei tînăra ingineră Adela Simile, din satul Viile. Sînt numeroase asemenea gesturi umane pe care reporterul le-a consemnat în aceste zile. Ele reprezintă proba de foc la care am fost supuși, un veritabil maraton al voinței, dîrzeniei și solidarității întregii națiuni. Același sever examen trebuie să-l dăm in continuare, declanșînd toate energiile de care dispunem, pentru a reface totul mai frumos, mai bine și mai repede. Acesta este cuvîntul de ordine pe care ni-1 adresează partidul, aceasta este deviza sub care muncește întreaga țară» Emil ZĂLOG EROISMUL a învins torentele