Dobrogea Nouă, septembrie 1970 (Anul 23, nr. 6854-6879)

1970-09-16 / nr. 6867

V > ) DOBROGEA NOUA nr. 6867 MUNCA POLITICĂ DE MASĂ în contextul vieții spirituale a satului Cadrul de exercitare a influenței comitetului comunal de partid pe planul vieții spirituale a satului este extrem de larg. El trebuie să conducă efectiv întreaga activitate de râspindire a cunoștințelor politice, să organizeze informarea cetățenilor asupra evenimentelor interne și internaționale, cunoașterea măsurilor politice-sociale luate de partid intr-o etapă sau alta a dezvoltării, a politicii sale interne și internaționale. Constituirea comisiei pentru propagandă, invățămint și cultură de masă pe lingă Comitetul comunal de partid Tuzla, existența unui puternic colectiv de intelectuali și antrenarea lui la desfășurarea activității de propagandă duc la lărgirea posibilităților de organizare a unei informări politice permanente, la creșterea eficienței acesteia în rândurile locuitorilor comunei noastre. Pentru a avea eficiența cuvenită, munca politică de masă trebuie să îmbrace o gamă largă, variată, de forme și mijloace, este necesar ca tot ce se inițiază să fie de calitate, ca manifestările să izvorască din cerințele vieții, să fie temeinic pregătite, fiecare acțiune să transmită ceva, să lase urme in conștiință, să determine în mod real o schimbare in bine a atitudinilor oamenilor. A intrat in practica noastră ca, de fiecare dată cind apar documente de partid și de stat, să le facem cunoscute în mod operativ in rândurile maselor. Membrii comitetului comunal, activul de partid se deplasează in unitățile agricole, organizează, după terminarea programului, expuneri pe marginea documentelor, dau răspunsuri la întrebări, scot în evidență sarcinile ce izvorăsc din hotăririle adoptate pentru sectorul de activitate respectiv. Punerea imediată în cunoștință de cauză a oamenilor contribuie la antrenarea acestora la o activitate susținută, la rezolvarea cu rezultate sporite a sarcinilor care le revin, îi ferește de a-și forma o imagine unilaterală privind una sau alta din măsurile ce se întreprind său despre un eveniment petrecut in viața internațională. Biroul comitetului comunal de partid, propunindu-și să influențeze activ munca pentru strîngerea la timp și fără pierderi a recoltei de cereale și legume, să întrețină și să dezvolte atmosfera de continuă întrecere în munca pentru obținerea de rezultate sporite, a întreprins o serie de măsuri in ansamblul cărora un loc important l-au ocupat și cele de natură politică-educativă. Membrii comitetului comunal de partid, fiecare la locul lui de muncă, în brigăzile și echipele cooperativelor de producție Tuzla și Costinești, în cele ale secției pentru mecanizarea agricul- VIATA DI PARTID tului care își desfășoară activitatea pe teritoriul comunei, au organizat, mai ales seara, după lăsarea lucrului, discuții cu cooperatorii și mecanizatorii, le-au făcut cunoscute măsurile preconizate, termenul lor de realizare, i-au îndemnat să-și facă datoria cu simț de răspundere. Aceste măsuri au făcut ca recoltarea păioaselor și arăturile pentru culturile duble să se facă in termenul planificat și de calitate, astfel că de pe cele 1.090 ha cultivate cu grîu s-a obținut o producție medie de peste 2.900 kg/ha, iar durata campaniei nu a depășit 10 zile. în momentul de față, toate forțele din comună sunt Îndreptate spre sectoarele legumicol și zootehnic, fără a neglija și sectorul vegetal. Este știut că gazetele de perete, lozincile prezentate simplu și sugestiv, așezate în locuri vizibile, influențează in tot mai mare măsură participarea maselor de oameni ai muncii la înfăptuirea sarcinilor de producție, la menținerea și dezvoltarea unei atmosfere susținute de muncă, la păstrarea avutului obștesc. Pe baza indicațiilor primite din partea Comitetului municipal de partid Constanța, biroul comitetului comunal a reactivizat gazetele de perete din cadrul celor două cooperative agricole de producție. Colectivelor de redacție li s-au rndicat sarcini concrete pe linia informării cooperatorilor cu principalele probleme din toate sectoarele de activitate ale cooperativelor. Astfel, au fost scrise articole de mobilizare a tuturor cooperatorilor la întreținerea culturilor și strîngerea fără pierderi a păioaselor, conținând exemple pozitive de brigăzi și cooperatori fruntași în aceasta campanie, cit și de cooperatori care lucrează superficial. De asemenea, rubricile satirice și-au găsit eficiența prin satirizarea celor care sustrag din avutul obștesc. In locuri vizibile, au fost afișate ziare pentru a fi citite de către toți cooperatorii. De aceea, îmbogățirea necontenită a stilului și metodelor de muncă în informarea operativă și cu maximum de eficiență a locuitorilor comunei va sta în permanență în atenția biroului comitetului comunal de partid. Elena CRUDU, locțiitorul secretarului Comitetului comunal de partid Tuzla Stop, iresponsabilității! (Urmare din pag. 1) orice încălcare a regulilor de circulație și, cu atît mai mult, aceea care se soldează cu omorîrea unor oameni, in afara spațiului carosabil al străzii“. Dar șoferul Filip Dărmănescu a ținut să ne declare: „Lucrez de mulți ani pe mașină și n-am avut niciodată accidente. Fiecare om de la volan ar trebui să se gândească că în mâinile lui stă viața unor oameni, că orice neatenție se poate solda tragic, ireparabil. Să știți că noi, marea masă a șoferilor, condamnăm cu tărie abaterile de la normele de circulație“. Intr-Adevăr, nu conducători auto ca aceia despre care am vorbit caracterizează profesia omului de la volan. Nu trebuie, insă, uitat faptul că excepțiile sunt cele care produc accidente și că toți factorii interesați : opinia publică, organele de stat, precum și conducătorii auto inșiși trebuie să facă front comun împotriva celor ce se abat de la normele securității circulației. Acțiune piraterească asupra unui avion al companiei TAROM ujn avion al companiei aeriene române TAROM, plecat in după-amiaza zilei de 14 septembrie in cursă regulată pe ruta București — Budapesta — Praga, a fost deturnat cu 12 minute înaintea aterizării la Praga și silit să se îndrepte spre München. Această acțiune piraterească a fost săvîrșită de un grup de pasageri unguri, îmbarcați la Budapesta, care, sub amenințarea armelor, au silit echipajul să zboare deasupra teritoriului Austriei și R. F. a Germaniei și să aterizeze pe aeroportul Riem din München. Deși propria lor viață era in pericol, membrii echipajului românesc au acționat cu calm, au prevenit panica în rândul pasagerilor și au asigurat securitatea zborului, finind permanent legătura cu punctele de dirijare a navigației din Austria și R. F. a Germaniei. Autorii acțiunii piraterești sunt trei bărbați însoțiți de o femeie și doi copii. La aterizarea 1a München a avionului la fața tafental au sosit autoritățile vest-germane. Poliția din München a dezarmat și arrestat imediat grupul persoanelor din R. P. Ungară care au atentat la securitatea pasagerilor și a echipajului avionului românesc. In prezent au loc cercetări, urmînd a fi aplicate prevederile legilor in vigoare. Pe aeroportul Riem, după un control menit să asigure securitatea zborului avionului, cei 78 de pasageri și 5 membri ai echipajului s-au reîmbarcat și au continuat, în cursul nopții, călătoria la Praga, unde au aterizat în bune condiții. Ulterior, avionul TAROM a efectuat cursa regulată spre București, cu pasageri îmbarcați la Praga și Budapesta. Organele de stat românești au luat măsurile corespunzătoare pentru desfășurarea zborurilor, atît pe liniile interne, cit și pe rutele internaționale, in cele mai bune condiții de rigimmfa. O VIAȚĂ O CATEDRĂ (Urmare din pag.i> le, i se cuvine salutul încărcat de respect al secilor și sutelor de ingineri, medici, profesori, cercetători, care au obligația să rostească cu legitimă mîndrie: „Iată-l, acesta este profesorul nostru de matematici, pe care nu avem dreptul să-l uităm niciodată !“. La recenta consfătuire a cadrelor didactice din municipiul Constanța, tovarășul ing. Ion C. Petre, secretar al Comitetului județean de partid, spunea : „Situați la înalta tribună a școlii, dumneavoastră, cadre didactice, care vă bucurați de toată prețuirea și stima partidului și statului nostru, aveți mandatul de o extraordinară răspundere socială să cultivați în inimile tineretului școlar dragostea și pasiunea pentru știință și cultură, cultul pentru muncă, să le formați priceperea și deprinderea de abordare a vieții cu răspundere și demnitate. Dar pentru a realisa toate acestea trebuie să țineți trează în conștiința acestora Sentimentul iubirii, al dragostei pătimașe față de patrie, față de partid. Iată ce misiune grea, dar nobilă, i-a fost încredințată omului de la catedră“. Sigur, că în spiritul acestui îndemn se circumscrie efortul majorității covîrșitoare a cadrelor noastre didactice, aceluiași spirit i s-au aliniat viața și activitatea de patru decenii a profesorului Ion Zăharia [UNK] Forță și precizie. Operațiuni de incărcare-descărcare a navelor din portul Constanța. Pag. a 3-11 In rândul institutelor de cercetare științifică care — prin sondaje de opinii, anchete sociologice, investigații de masă — pot aduce o însemnată contribuție la formarea unui tineret capabil să completeze și să înlocuiască în orice moment necesarul de forțe de muncă, se numără și Centrul de cercetări pentru problemele tineretului. La o recentă întâlnire cu tovarășii Ovidiu BADINA și Fred MAULER, director și director adjunct al centrului, i-am rugat în numele cititorilor ziarului nostru să ne împărtășească din realizările obținute și din preocupările de viitor ale centrului. Centrul de cercetări pentru problemele tineretului, poate cea mai tînără instituție de cercetare științifică din țară, prin statului său care-i determină cadrul și atribuțiile, are competența să întreprindă cercetări științifice multidisciplinare și obligația să organizeze dezbateri cu caracter științific, pe marginea concluziilor ce decurg din cercetările efectuate in probleme de tineret. Centrul organizează intîlniri cu diferite categorii de tineri, cu educatori, cu părinți, cu toți cei care au in atenția lor tineretul. Spre deosebire de celelalte instituții academice, centrul nostru își realizează cercetările prin echipe complete, multidisciplinare, compuse din sociologi, psihologi, filozofi, statisticieni, juriști și un număr mare de colaboratori. Temele pe care le abordăm cercetările noastre se referă la fenomenele specifice tineretului, depistarea tendințelor noi, în generalal la tot ce e legat de munca, viața și aspirațiile tinerei generații. Pe baza cercetărilor efectuate, a concluziilor rezultate, elaborăm și propunerile de îmbunătățire. Ajungem astfel la problema difuzării rezultatelor cercetărilor, a diversității acesteia. Intrucit suntem un institut cu caracter operativ, suntem obligați să făcem cunoscut rezultatul cercetărilor pe care — printr-un sistem de buletine informative — le aducem la cunoștința organelor de decizie. In cei doi ani care au trecut de la înființare, centrul a abordat teme care au avut scopul de a cunoaște și de a face cunoscute realități și tendințe din rindurile tineretului, pornind de la ideea că, in afara unor trăsături generale comune, vom întîlni numeroase particularități ale tinerilor, în funcție de vîrstâ, profesie, școlaritate etc. Aplicind o metodologie științifică am obținut o imagine cuprinzătoare a unor realități de muncă, de viață sau din preocupările tinerilor. Semnificativă a fost ancheta de debut în rândurile tineretului industrial, anchetă prelucrind opiniile a peste 25.000 de tineri din diferite județe ale țării. Au reieșit foarte multe aspecte privind integrarea in muncă, in viața socială, calificarea școlară și profesională, aspecte ale timpului liber, relații cu vîrstnicii, activitatea U.T.C., preocupări culturale ș.a. Fără a realiza o investigație de profunzimile, am dobîndit însă o imagine diferențiată caracteristici de vîrstă, spectiu după și profesie. Din temele de cercetare realizate sau un curs de realizare semeii pot enumera : „Tineretul rural“, „Tineretul industrial“, o cercetare în rândul adolescenților școlari — „Modelul și idealul de viață“, în intenția de a ne opri asupra modalităților de formare a conștiinței socialiste la această categorie de tineri, iar din mediul studențesc am investigat pe un număr de 2.000 de subiecți, reprezentativ deci ca eșantion la nivel național, posibilitățile de formare politicoideologică a studenților, a căilor de informare. Abordînd această temă, ne-am inulnit și cu probleme ale presei prin faptul că multe întrebări incluse în chestionar se refereau la lectura presei, la rolul acesteia — în special al rubricilor de informare politico-economică, precum și la influența radioteleviziunii. O altă temă, căreia i-am acordat mult timp și spațiu, a fost aceea a delincventei juvenile, realizată ia diferite nivele de manifestare, pe baza unei metodologii complexe. Pentru acest an ne-am mai propus cercetarea activității organizațiilor U.T.C., eficiența muncii acestora, raportul intre munca U.T.C. și preocupările, interesele tinerilor. Problema integrării profesionale vom încerca s-o elucidăm prin cercetările „Aspirațiile tânărului muncitor în mediul industrial“ și „Orientarea școlară și profesională a elevilor" de la clasele a VII-a la a Xll-a. O altă temă de mare interes este „Teatrul și tineretul“, realizată în mai multe școli, cu specific diferit, în scopul înlesnirii accesului tinerilor spre teatru. In perspectivă poate fi amintită cercetarea „Integrarea tinerilor in muncă sau în școli“, temă pe care presa o cunoaște și o abordează deseori, dar care, avînd o cauzalitate și o motivație complexe, nu-și poate găsi rezolvarea numai în presă. Ne interesează, de asemenea, activitatea depusă în școală de educatori, influența factorilor extrașcolari, a familiei, a mediului etc. încercăm să depistăm aspecte privitoare la orizontul moral și spiritual al elevilor, al familiei tinerilor din industrie, din mediul rural și studențesc, probleme privind sănătatea și dezvoltarea tineretului. O altă reuniune de o deosebită importanță s-a referit la „Tradițiile revoluționare și educația tineretului". In centrul dezbaterii au stat problemele referitoare la tradițiile revoluționare ale tineretului nostru, la formele de cunoaștere a acestora, folosirea lor în noile condiții pentru a crea intr-adevăr o legătură firească între ceea ce a fost, există și va fi. Sursele de stabilire planificată a temelor de care se ocupă centrul sunt multiple. O primă sursă o constituie însăși activitatea U.T.C. care furnizează teme de cercetare științifică nu numai pentru viața de organizație propriu-zisă, ei tehne mai vaste, pe care noi le studiem ca probleme ale tineretului. In consiliul științific al centrului sunt reprezentate diferite instituții centrale, instituții de cercetare științifică, reprezentanți ai ministerelor, ai altor unități mari, care pot veni cu probleme din raza respectivă de activitate. O altă preocupare este fi solicitarea unor teme cu caracter local adresată unor filiale ale centrului care există în unele zone și centre județene ca : Iași, Cluj, Constanța, Prahova, Baia Mare ș.a. Șefii grupurilor, filialelor județene sau filialelor interjudețene sunt membri ai consiliului științific centrului, ei cunosc îndeaproape cenfrințele factorilor de decizie pe plan local și contribuie la efectuarea cercetării in problemele respectivi și pe plan național. Mihai SULIMAN Vă prezentăm:Centrul de cercetări pentru problemele tineretului Contractele economice, încheiate și respectate la termen (Urmare din pagiții pentru ca toate întreprinderile să încheie din timp contractele economice. Un mare avantaj care se cere însă fructificat îl prezintă faptul că planurile cincinale sunt defalcate pe ani, ministere, centrale și întreprinderi, că planurile anuale se definitivează cu cîteva luni înainte de începerea executării lor. O problemă de însemnătate deosebită este dezvoltarea între întreprinderi a unor relații contractuale de lungă durată și cu mai stabile. Pe această cale se obține o mai mare siguranță în aprovizionare și desfacere, se rezolvă mai operativ eventualele defecțiuni ce pot apărea, se evită cheltuiala zadarnică de energie pentru căutarea permanentă de furnizori și beneficiari. Respectarea reciprocă a obligațiilor Mersul „de ceasornic“ al economiei naționale reclamă ca toate întreprinderile să-și respecte obligațiile față de unitățile cu care întrețin relații contractuale. Viața demonstrează cu prisosință căte necazuri sunt provocate prin ignorarea acestor obligații. Faptul nu ar fi atît de grav dacă consecințele nerespectării clauzelor contractuale s-ar opri în întreprinderile direct interesate. Din păcate, cind o unitate productivă nu primește materiile prime la timp, nu poate furniza ti*i ea la termen produsele, iar beneficiarii săi, suferind urmările, le transmit, la rândul lor, și altora. Se formează astfel un lanț de defecțiuni care poate afecta ramuri întregi și care se pot, uneori, resimți, dacă iau proporții, chiar la scara economiei naționale. Din punct de vedere economicnu există practic vreo prevedere contractuală „mai importantă“ sau „mai puțin importantă“. Sublinierea acestui aspect este deosebit de necesară, deoarece unii conducători de întreprinderi socotesc că este suficient să livreze produsele la timp, chiar dacă din punct de vedere sortimental sau al calității ele lasă de dorit și provoacă greutăți celor ce le folosesc. Sunt și cazuri cind, ignorindu-se interesele economiei naționale, unii conducători de întreprinderi acceptă reciproc compromisuri neprincipiale în executarea contractelor, tolerind încălcarea normelor de calitate și declarîndu-se mulțumiți doar dacă pot realiza planul „global“. Asemenea practici se cer descoperite și dezrădăcinate la timp, determinînd din partea tuturor respectul pentru criteriile eficienței care interesează în cel mai înalt grad întreaga noastră societate. Buna desfășurare a relațiilor contractuale duce la înlăturarea oricărui litigiu între întreprinderi, ceea ce scutește organele de resort, centralele, ministerele să-și piardă timp și energie cu aplanarea neînțelegerilor, a diferendelor ce se ivesc. Se știe că nerespectarea vreunei clauze contractuale atrage penalizări de partea celor vinovați — întreprinderi sau persoane. Există insă situații cind, escamotînd neglijența, lipsa spiritului de răspundere in îndeplinirea sarcinilor,se caută tot felul de cauze ..obiective* pentru ca penalizările să fie evitate sau să treacă pe seama fondurilor întreprinderii. Organele de control, financiare și bancare, trebuie să depisteze astfel de practici, să se lichideze și să prevină repetarea lor. Este nevoie să se acționeze, totodată, în spiritul principiului cointeresării materiale care, paralel cu stimularea, implică răspunderea materială pentru pagubele aduse producției. încheierea la timp și respectarea contractelor economice constituie o problemă de maximă atît pentru întreprinderi importanță luate aparte, cit și pentru economia națională in ansamblul ei. Ele condiționează bunul mers al vieții economice, eficiența producției și circulației produselor, în ultimă instanță — atingerea tuturor obiectivelor care privesc progresul țării și ridicarea bunăstării poporului. Până la începutul anului 1971, care va marca trecerea la înfăptuirea noului plan cincinal, au mai rămas cîteva luni. Este timp suficient pentru a pregăti condițiile tehnico-materiale necesare ca sarcinile planificate să fie îndeplinite ritmic, integral și la un nivel calitativ supeperior. Contractele economice pot juca în această privință un rol de primă însemnătate și, tocmai de aceea, este necesar să se acorde întreaga atenție încheierii lor din vreme și cu clauze a căror respectare să asigure o eficiență mereu superioară în activitatea tuturor întreprinderilor. Hrană pentru, viitoarea recoltă Administrarea an de an a unor sporite cantități de îngrășăminte a însemnat o măsură eficientă pentru creșterea continuă a rodniciei pământului. Dacă întrebi pe cooperatorii de la Cobadin despre secretele celor 3.500 kg grîu, sau pe cei de la Comana cum au reușit să obțină 7.000 kg porumb-boabe, îți vor vorbi că acestea constau în principal în administrarea a 500—600 kg îngrășăminte chimice la hectar , cei de la Pecineaga și Chirnogeni vor aminti de faptul că ei nu au neglijat cu nimic nici folosirea îngrășămintelor organice. In această toamnă au fost administrate pină în prezent 22.000 tone îngrășăminte chimice și 72.000 tone îngrășăminte organice. Cu aceste cantități au fost hrănite 75.000 hectare, din care marea lor majoritate vor fi însămânțate în toamnă. Cind colaborarea dintre furnizori și beneficiari este deficitară (Cruțare din pag. Iritabi) bulion in așteptarea beneficiarilor. Inginerul Florea Neagu, de la Direcția agricolă județeană, menționa că Fabrica „Munca“ nu respectă graficele de preluare. Astfel, la Chirnogeni 3.000 kg roșii au stat 3 zile în timplină au venit autocamioanele Fabricii „Munca“ , de asemenea, la Lanurile, Tîrgușor, Pecineaga, Topraisar, Fintînele și Straja, zile întregi roșiile ori n-au fost ridicate, ori graficele n-au fost respectate în întregime. „Ceea ce luăm pe roșii — ne spunea inginera M. Niculescu, de la C.A.P. Scărișoreanu, dăm pentru plata telefoanelor și telegramelor prin care invităm delegații de la „Munca“ să vină să-și ridice marfa contractată Or, după părerea mea, nu-i drept ca unii să suporte pagubele datorită neglijenței altora“. La Tcehîrghiol, in ziua de 7 septembrie au fost preluate 3,3 tone roșii din planul de 4 tone ci prevedea graficul : pe 8 și 10 septembrie nu s-a preluat nimic, deși cooperatorii au recoltat zilnic cite 4 tone conform graficului ; pe 11 septembrie, de asemenea, graficul n-a fost respectat La Ciocîrlia de Jos, șoferul, care este in același timp și recepționer (de unde-i moda asta originală"), a condiționat intr-una din zile preluarea roșiilor în schimbul unui sac de pepeni. Directorii Fabricii „Munca“, inginerul Victor Burghiu, și inginerul șef Ion Pintilie aruncă vina pe întreprinderea de transporturi auto, care nu le asigură mijloacele de transport necesare. Cu ce sunt pare vinovate cooperativele agricole , de producție că Fabrica „Munca" nu are suficiente mijloace de transport ? Pare paradoxal faptul că marfă este suficientă, din care o parte se strică pe cîmp, in timp ce planul la contracte nu-i realizat decit în proporție de 41 la sută. Intr-o analiză făcută ieri la uniunea județeană a cooperativelor agricole de producție s-a aprecit că trebuie întreprinse măsuri energice pentru ca asemenea deficiențe să fie înlăturate. Trimiterea in teren a tuturor salariaților Fabricii „Munca“, pentru a analiza la fata locului posibilitățile de urgentare a preluării roșiilor contractate, respectarea graficelor săptămânale, folosirea rațională a mijloacelor de transport, recoltarea din timp mărfii de către producători in venderea evitării stagnării în gol a autocamioanelor, iată ce trebuie întreprins în aceste zile. Altfel, procedîndu-se ca pînă acum, producția nu are decit de suferit, iar cooperativele pierd sume importante. Și credem că nu-i nimeni obligat să suporte pasubele cauzate din neglijența altora.