Dobrogea Nouă, septembrie 1970 (Anul 23, nr. 6854-6879)

1970-09-26 / nr. 6876

Organ al Comitetului județean Constanța al P.C.R. și al Consiliului popular județean Anul XXIII, nr. 6876 Sîmbâtă, 26 septembrie 1970 6 pagini, 30 bani Vizita președintelui Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, NICOLAE CEAUȘESCU, in Austria înapoierea în Capitală Președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, tovarășul Nicolae Ceaușescu, împreună cu soția, Elena Ceaușescu, s-au înapoiat vineri seara în Capitală, după vizita oficială făcută în Austria, la invitația președintelui federal Franz Jonas. Șeful statului român a fost însoțit de tovarășii Iosif Banc, vicepreședinte al Consiliului de Miniștri, Corneliu Mănescu, ministrul afacerilor externe, Cornel Burtică, ministrul comerțului exterior, de consilieri și experți. La aeroportul Băneasa, au venit la întîmpinare tovarășii Ion Gheorghe Maurer, Emil Bodnaraș, Paul Niculescu-Mazil, Gheorghe Pană, Gheorghe Rădulescu, Die Verdeț, Maxim Berghianu, Florian Dănălache, Emil Drăgănescu, Janos Fazekas, Dumitru Popescu, Leonte Răutu, Vasile Vîlcu, Ștefan Voitec, Miron Constantinescu, Ion Ioniță, Vasile Patilineț, Ion Stănescu, precum și soțiile conducătorilor de partid și de stat, vicepreședinți ai Marii Adunări Naționale, ai Consiliului de Miniștri, membri ai C.C. al P.C.R., ai Consiliului de Stat și ai guvernului, conducători de instituții centrale și organizații obștești. Au fost prezenți Rudolf Bogner, însărcinatul cu afaceri ad-interim al Austriei la București, membri ai Ambasadei Austriei, șefi ai misiunilor diplomatice acreditați în România și alți membri ai corpului diplomatic. La ora 19,20 avionul prezidențial a aterizat. Miile de bucureșteni, aflați la aeroport, aclamă entuziast, fac o caldă manifestare de dragoste și înaltă prețuire șefului statului nostru. Conducătorii de partid și de stat veniți în întîmpinare se apropie de scara avionului, salută cu multă căldură pe tovarășul Nicolae Ceaușescu. Pionieri oferă flori președintelui Consiliului de Stat și soției sale. Răsună puternice urale, ovații, se scandează îndelung „Ceaușescu— P.C.R.“. Locuitorii Capitalei exprimă în acest fel satisfacția lor, a Întregului nostru popor pentru rezultatele fructuoase ale vizitei făcute în Austria de șeful statului, vizită care a contribuit la întărirea și dezvoltarea multilaterală a relațiilor româno-austriece, La consolidarea păcii și colaborării în Europa. Ei exprimă mulțumiri președintelui Consiliului de Stat pentru contribuția pe care personal o aduce la dezvoltarea prieteniei și colaborării dintre poporul român și toate popoarele lumii, la instaurarea unui climat de pace și înțelegere internațională. In această atmosferă de viu și puternic entuziasm, tovarășul Nicolae Ceaușescu se îndreaptă spre mulțime, strînge prietenește miinile întinse, răspunde aclamațiilor care nu contenesc. (Agerpres) Vizita la Agenția Internațională pentru Energia Atomică Cea de-a cincea zi a vizitei în Austria a președintelui Nicolae Ceaușescu, a soției sale, Elena Ceaușescu, și a persoanelor oficiale care-l însoțesc pe șeful statului român a început cu vizitarea Agenției Internaționale pentru Energia Atomică din capitala Austriei. Viena este sediul a două organizații specializate ale O.N.U. : Agenția Internațională pentru Energia Atomică (A.I.E.A.) și Organizația Națiunilor Unite pentru Dezvoltare Industrială (O.N.U.D.I.). Congresszentrum, o monumentală aripă a palatului Hofburg, găzduiește în aceste zile sesiunea anuală a Conferinței generale a A.I.E.A. Frontispiciul palatului este împodobit cu steagurile țărilor participante. Astăzi, în mod deosebit, intrarea la Congresszentrum este flancată de drapelul României, care flutură alături de drapelul Națiunilor Unite și de cel al Austriei în cinstea președintelui Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, Nicolae Ceaușescu, oaspete de onoare al conferinței. A.S.E.A. are ca obiectiv esențial stimularea cooperării între state în diferite domenii ale folosirii energiei nucleare în scopuri pașnice, inițiind, pe baza unui program diversificat, acțiuni de colaborare între țările membre ale organizației, cu respectarea principiilor egalității și avantajului reciproc. A.I.E.A. încurajează formarea de cadre specializate, acordarea de asistență tehnică, prilejuiește schimburi utile de experiență și, prin centrul internațional de documentare, facilitează (Continuare în pag. a VI-a) Cuvîntarea tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU Domnule președinte, Doamnelor și domnilor, îmi este deosebit de plăcut să folosesc prilejul oferit de vizita oficială care o fac în Austria, pentru a saluta pe participanții la Conferința Generală a Agenției Internaționale pentru Energia Atomică. Conferința dumneavoastră, care reunește iluștri reprezentanți ai științei din peste 85 de țări membre ale agenției, se înscrie ca un eveniment de seamă în viața internațională, polarizînd larg interesul și atenția opiniei publice mondiale. Importanța ei este determinată de faptul că dezbate problemele unui compartiment esențial al științei contemporane, cu profunde implicații pentru progresul societății omenești, pentru pacea și securitatea popoarelor. Fizica nucleară, descifrarea tainelor atomului au deschis omenirii calea unor mari realizări în dezvoltarea forțelor de producție, în amplificarea și perfecționarea creației materiale și spirituale, în ridicarea nivelului de civilizație și bunăstare. In același timp, este cunoscut că fizica nucleară este aceea care a contribuit la realizarea celor mai teribile mijloace de distrugere — bomba atomică și cu hidrogen. Misiunea fundamentală pe care statele membre au încredințat-o Agenției Internaționale pentru Energia Atomică este tocmai aceea — stipulată expres în însuși statutul agenției — de a încuraja și facilita in lumea întreagă utilizarea în scopuri pașnice a energiei atomice. Știința nu se poate dezvolta, nu poate înflori decit în condiții de pace, intr-un climat de încredere și colaborare între popoare. Oamenii de știință sunt, prin însăși natura activității lor, profund interesați ca atomul să servească păcii, vieții, să vegheze ca roadele creației lor să fie folosite pentru progresul și bunăstarea popoarelor. Este evident că dacă mijloacele materiale și uriașele fonduri absorbite în prezent de producerea armelor atomice și de cercetările pentru perfecționarea lor ar fi indreptate spre realizarea, cu ajutorul energiei nucleare, a unor obiective pașnice, s-ar putea asigura un considerabil pas înainte in ameliorarea condițiilor de viață ale umanității. A impiedica transformarea acestei uriașe cuceriri a geniului uman în instrumentul unui dezastru al planetei noastre, a-i conferi în mod exclusiv menirea de generator al progresului și prosperității — acesta este un măreț ideal al epocii noastre, căruia toți oamenii de bine îi închină eforturile și energia lor. Acționînd în acest spirit, savanții și cercetătorii atomiști pot găsi limbajul comun care să le permită ca — indiferent de convingerile lor filozofice și politice, de apartenența la un sistem social-politic sau altul — să-și aducă, împreună, contribuția la promovarea țelurilor nobile pe care agenția și le-a propus și care răspund dezideratelor întregii omeniri iubitoare de pace. România s-a pronunțat și se pronunță în mod consecvent în favoarea unor măsuri ferme de dezarmare generală, și îndeosebi de dezarmare nucleară, considerînd că singura modalitate de a elibera omenirea de coșmarul războiului nuclear este oprirea producției acestor arme, distrugerea stocurilor existente, interzicerea definitivă a folosirii energiei atomice în scopuri militare. Ca urmare a intrării în vigoare a Tratatului de neproliferare, Agenției Internaționale pentru Energia Atomică îi revine misiunea de a organiza controlul asupra realizării prevederilor lui, în așa fel nicit să se împiedice proliferarea armelor nucleare și, în același timp, să se asigure tuturor statelor accesul liber la folosirea energiei nucleare în scopuri pașnice. Agenția Internațională pentru Energia Atomică poate contribui prin activitatea ei ca marile avantaje pe care le oferă aplicarea fizicii nucleare să intre cit mai larg in circuitul mondial de valori, să contribuie la înlăturarea subdezvoltării, la ridicarea nivelului de civilizație al tuturor popoarelor. O importanță deosebită are în acest sens activitatea agenției pentru dezvoltarea cooperării pe planul cercetării și folosirii energiei nucleare în scopuri pașnice, pentru intensificarea schimbului de informații și de experiență, pentru sprijinirea eforturilor țărilor membre care luptă pentru recuperarea rămînerii în urmă în acest domeniu. Pe această cale, Agenția Internațională pentru Energia Atomică poate contribui din plin la destinderea internațională, la înțelegerea intre popoare, la cauza păcii in lume. România, conștientă de importanța hotăritoare pe care fizica atomică o are în viața societății contemporane, face eforturi considerabile pentru dezvoltarea cercetării nucleare și utilizarea energiei atomice în diferite domenii ale producției și vieții sociale — dintre care aș menționa în special construcția unor centrale folosirea atomoelectrice — pentru acestei uriașe forțe în vasta operă pe care o înfăptuiește — de făurire a unei orinduiri noi. De aceea, țara noastră este profund interesată să dezvolte colaborarea și cooperarea cu toate statele, să-și intensifice participarea la acțiunile și schimburile ce se desfășoară in cadrul Agenției Internaționale pentru Energia Atomică. In calitate de membră fondatoare a agenției, pe deplin conștientă de importanța atribuțiilor și misiunii ce revin acestei organizații în orientarea cercetărilor atomice spre scopuri pașnice și In generalizarea in lume a rezultatelor acestei ramuri primordiale a științei contemporane, România va acorda și în viitor întregul său sprijin activității desfășurate de Agenția Internațională pentru Energia Atomică. Doresc din toată inima ca lucrările conferinței dumneavoastră să deschidă noi perspective de colaborare și cooperare fructuoasă pe planul cercetării și aplicării pașnice a energiei nucleare în folosul tuturor statelor pe care le reprezentați, al progresului și securității internaționale. Vă mulțumesc, domnule președinte, pentru posibilitatea ce mi-a fost oferită de a mă adresa celei de-a XIV-a sesiuni a Conferinței generale a A.I.E.A. Vă mulțumesc dumneavoastră, tuturor, pentru atenție. ! CULT ! ! ARTĂ! ! ! Cui se adresează ! ! și încotro ! ! se îndreaptă ! TEATRUL CEI PĂPUȘI! ! Viața— ! I izvor nese j jcat ai crea ! ! !,ei ! tovarășul Vasile Vîlcu a împlinit 60 de ani Comitetul Executiv al Comitetului Central al Partidului Comunist Român a adresat tovarășului Vasile Vîlcu, membru al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., vicepreședinte al Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, cu prilejul împlinirii vîrstei de 60 de ani, următoarea scrisoare : DRAGĂ TOVARĂȘEVILCU. Cu prilejul împlinirii a 60 de ani de viață, Comitetul Executiv al Comitetului Central al Partidului Comunist Român iți adresează calde felicitări, urări de sănătate și fericire ! Intrat în anii tinereții in rîndurile mișcării muncitorești, te-ai călit ca militant revoluționar al Partidului Comunist Român, ai participat cu neînfricare la luptele purtate de oamenii muncii împotriva exploatării și asupririi burghezemoșierești, a fascismului și războiului hitlerist, pentru eliberarea patriei, îndeplinind cu spirit de abnegație și devotament sarcinile încredințate de partid. Se bucură de o binemeritată considerație activitatea desfășurată după 23 August 1944, în funcțiile de răspundere ce ți s-au încredințat, ca prim-secretar al organizației regionale de partid Dobrogea, președinte al Uniunii Naționale a Cooperativelor Agricole de Producție, iar în prezent, ca membru al Comitetului Executiv al Comitetului Central al Partidului Comunist Român și vicepreședinte al Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România. Partidul nostru comunist promovează neabătut politica sa marxist-leninistă de edificare a orînduirii socialiste, de înălțare economică și socială a patriei, de înflorire multilaterală a națiunii noastre socialiste, de întărire a prieteniei și alianței cu țările socialiste, a colaborării cu celelalte state, a unității mișcării comuniste și muncitorești, a forțelor antiimperialiste. In înfăptuirea acestei politici aduci o valoroasă și apreciată contribuție. Activitatea îndelungată pe care ai desfășurat-o în mișcarea revoluționară, slujirea cu credință a intereselor clasei noastre muncitoare, ale poporului român, a cauzei socialismului și comunismului ți-au adus stima și prețuirea întregului partid, ale tuturor oamenilor muncii. La aniversarea zilei de naștere, îți dorim din toată inima, dragă tovarășe Vîlcu, ani malți, putere de muncă și noi succese în activitatea rodnică pe care o desfășori ! COMITETUL EXECUTIV AL COMITETULUI CENTRAL AL PARTIDULUI COMUNIST ROMÂN In ultimii ani în județul Constanța s-a trecut la generalizarea pe întreaga suprafață cultivată a soiurilor de tip intensiv, înzestrate cu un potențial ridicat de productivitate, capabile să valorifice mai deplin nivelul agrotehnic în continuă creștere. Ca urmare, numeroase unități agricole au obținut în acest an, cu toate condițiile climatice mai puțin favorabile, producții medii de peste 3.000—3.500 kg/ha, iar pe unele sole de peste 4.000 kg/ha. Experiența îndelungată acumulată pină acum în unitățile noastre de producție arată însă că oricît de valoroase ar fi soiurile cultivate, dacă se folosește o sămînță necorespunzătoare, rezultatele obținute sînt din cele mai slabe. Astfel, în unele întreprinderi agricole de stat și cooperative agricole de producție, producerea de sămînță nu a fost organizată întotdeauna pe baze științifice. S-a folosit adesea sămînță provenită din cultura succesivă de grîu, atacată de boli și dăunători, cu o puritate și germinație scăzute, cu o greutate absolută și hectolitrică inferioară. Din cele arătate, rezultă că situația producerii semințelor de grîu în județul nostru este departe de a fi mulțumitoare, că semințele constituie încă o rezervă slab folosită în sporirea producției de grîu. De aceea la indicația Comitetului județean de partid, Direcția agricolă și Stațiunea experimentală au asigurat încă din această toamnă organizarea producerii semințelor pe baze științifice, astfel nncit să asigure reînnoirea seminței la intervale scurte de timp pe întreg cuprinsul județului și să se realizeze o mai mare uniformitate a lanurilor din soiul Bezostaia-1, care, datorită reînsămînțării un număr prea mare de ani, prezintă semne de degenerare, de îmbătrînire. Una din principalele măsuri se referă la înmulțirea semințelor produse de stațiune. Astfel, o parte din C.A.P.-uri cu o bună tradiție in cultura griului, cum sunt cele din Cobadin, Comana, Topalu, Cuza Vodă și altele, vor cultiva din această toamnă sămînță elită produsă de stațiune pe o suprafață de circa 1.500 ha, asigurînd în anul viitor circa 4.000 tone sămînță, în același timp I.A.S.-urile Stupina, Agigea, M. Kogălniceanu, Amzacea etc. vor începe din această toamnă să se profileze pe producerea de sămînță realizînd de pe cele aproximativ 3.000 ha cu sămînță elită și originală produsă de stațiune 5.000 tone de sămînță de grîu. Cu sămînță reînsămînțată de aceste unități se va putea reînsămînța în anul agricol 1971—1972 circa 25 la sută din suprafața cultivată cu grîu in județul nostru. Prin grija conducerilor acestor unități, loturile semincere s-au amplasat numai după bune plante premergătoare, ca : leguminoase, plante furajere și porumb sau floareasoarelui. S-a asigurat o cantitate suficientă de sămință la hectar, pentru a putea realiza o densitate optimă și s-au aplicat doze mari de îngrășăminte chimice de 600—800 kg/ha. în aceste loturi semincere se va asigura o combatere permanentă a dăunătorilor și buruienilor și se va efectua purificarea biologică. Pentru a mări și mai mult valoarea biologică a semințelor se va experimenta în anul viitor in toate unitățile producătoare de semințe recoltatul divizat. Acesta va da posibilitatea unei mai bune maturări a semințelor și, totodată, se vor obține semințe cu un procent de umiditate redus. Pentru a asigura înmulțirea rapidă a semințelor din soiurile valoroase, de care dispunem deocamdată în cantități foarte mici s-au luat măsuri ca un număr de 7 C.A.P.-uri și 6 I.A.S.-uri din județul nostru, să organizeze soiuri semincere pe cite 1 ha, folosind cantități de minimum 25—39 kg sămînță la hectar. Asigurînd semănatul în rînduri distanțate și organizind lucrările de îngrijire asemănător ca la culturile prășitoare. (Continuare în pag. a V-a) %j> stilisUȚl SIMIMI? O întrebare actuală, care cere grabnic răspuns Dr. ing. P. TOMOROGA ■'V A Consumatorii industriali SÁ ÎNCHIDĂ „CONTORUL“ RISIPEI DE ENERGIE ELECTRICĂ An de an, in concordanță cu nevoile tot mai mari ale economiei naționale, a crescut puterea instalată a centralelor electrice din țara noastră. La Bicaz, pe Argeș, la Ișalnița, la Porțile de Fier, pe Lotru, la Deva au fost date in funcțiune sau urmează a fi gata în curînd mari centrale hidro și termoelectrice. O unitate asemănătoare se construiește, după cum știm, și la Constanța, anul acesta intrînd în funcțiune primul grup generatede 50 MW, unde continuă lucrările pentru noi capacități de producere a energiei electrice. Acest mare potențial energetic trebuie, însă, gospodărit cu chibzuință, trebuie drămuit pe nevoile strict reale ale unităților economice și ale altor beneficiari. In acest context, la întreprinderea de rețele electrice Constanța s-au accentuat preocupările pentru prevenirea oricăror pierderi de energie electrică în rețelele de transport și distribuție, pentru gospodărirea rațională a acesteia. Pe lângă acțiunile menite să îmbunătățească starea tehnică a instalațiilor, să asigure un control mai eficient al funcționării acestora, precum și intervenții operative și de bună calitate în cazul remedierilor, au fost aprobate o serie de măsuri de deosebită importanță. In cursul anului viitor, se vor efectua lucrările pentru alimentarea centrului orașului Constanța de la stația de 10 KV din cartierul Tomis Nord, rețelele de 6 KV din zona Murfatlar — Poarta Albă vor fi trecute la tensiunea de 20 KV în două etape (anii 1971 și 1972); in perioada de iarnă, se vor scoate de sub tensiune transformatoarele din stațiunile de pe litoral, precum și stațiile de transformare și posturile care alimentează in exclusivitate sistemele de irigații din complexul Carasu, în scopul eliminării consumului la „mers în gol“ al transformatoarelor; pînă în anul 1974, toate rețelele de 15 KV vor fi trecute la tensiunea de 20 KV, iar pînă în ultimul an al viitorului cincinal se va introduce tensiunea de 10 KV în rețelele de 6 KV din orașul Constanța. Pe lângă acestea, sunt preconizate măsuri de completare a echipamentului și modernizarea rețelelor stațiilor de transformare și punctelor alimentare de care dispune I.R.E. Constanța. Dacă acestea sunt obiectivele pe care și le-a propus întreprinderea specializată ce se ocupă cu transportul și distribuția energiei electrice, obligații la fel de mari revin și unităților beneficiare — în special, cele industriale — care sunt principalii consumatori de energie electrică. Nu de mult, un colectiv de specialiști a făcut sondaje de studiu în cîteva mari întreprinderi industriale, unde s-au înregistrat depășiri ale normelor de consum la energie electrică. Constatările specialiștilor sunt semnificative. Dacă, în mare măsură, la întreprinderea minieră se justifică creșterea consumului specific de energie electrică pe tona de minereu neferos extras în decursul anilor, prin aceea că specificul producției a impus instalarea unor utilaje de randament superior și cu un consum de energie electrică mai mare, se poate spune — pe de altă parte — că nici conducerea întreprinderii Mihai MĂGĂRIE (Continuare in pag. a V-a)