Dobrogea Nouă, octombrie 1970 (Anul 23, nr. 6880-6906)

1970-10-01 / nr. 6880

PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, UNIȚI-VA I Organ al Comitetului județean Constanța al P.C.R. și al Consiliului popular județean Anul XXIII, nr. 6880 Joi, 1 octombrie 1970 4 pagini, 30 bani ASTĂZI ÎNCEP ALEGERILE în organizațiile de partid Incepînd de astăzi și pînă la 15 decembrie a.c. comuniștii din țara noastră vor participa la unul dintre cele mai importante momente din viata organizațiilor de partid : adunările și conferințele pentru dări de seamă și alegeri, de la grupele de partid și până la organizațiile orășenești de categoria a II-a, inclusiv, ale Partidului Comunist Român. Hotărirea adoptată în acest sens, pe baza prevederilor Statutului, de către Secretariatul Comitetului Central al P.C.R. vădește grija neabătută a conducerii partidului pentru aplicarea consecventă a prevederilor statutare, pentru respectarea strictă a principiilor și normelor democratice proprii vieții interne de partid. Organizarea cu regularitate a adunărilor și conferințelor de dări de seamă și alegeri, așa cum este prevăzut în Statutul P.C.R., are menirea să faciliteze o mai intensă participare a tuturor comuniștilor la elaborarea și înfăptuirea politicii partidului, la realizarea sarcinilor ce revin organizațiilor respective. Adunările și conferințele organizațiilor de partid pentru dări de seamă și alegeri au în același timp rolul de a permite o analiză aprofundată a activității desfășurate de organele de conducere și de organizațiile de partid respective pentru îndeplinirea sarcinilor ce le revin din hotărîrile partidului și guvernului, de a stabili măsuri eficiente care să ducă la continua îmbunătățire a muncii de partid, economice, social-culturale și politice,ideologice, de a alege noile organe de partid, delegații la conferința organizației de partid superioare — în acest an pînă la nivelul organizațiilor de partid orășenești de gradul doi — ca și candidații pentru organele de partid imediat superioare, până la nivelul amintit. Participarea activă a tuturor comuniștilor pentru pregătirea și desfășurarea la un nivel cât mai înalt de exigență partinică a adunărilor și conferințelor de dări de seamă și alegeri, temeinica analiză a activității desfășurate vor contribui efectiv la dezvoltarea continuă a democrației interne de partid, a disciplinei de partid, la stimularea criticii și autocriticii, la întărirea continuă organizatorică și politică a partidului, a unității și coeziunii rîndurilor sale, la întărirea legăturilor cu masele, promovarea de noi cadre, perfecționarea muncii de partid, a formelor și metodelor de conducere, a întregii activități economice și sociale. De aceea trebuie ca in cadrul acestora să se creeze un climat propice exprimării sincere și nestinghierite a părerilor fiecărui membru de partid, să se stimuleze critica și autocritica, să se manifeste receptivitate față de propunerile și observațiile comuniștilor, să se urmărească desprinderea de concluzii practice din opiniile exprimate. In acest an adunările și conferințele de dări de seamă și alegeri ale organizațiilor partidului au semnificație în plus și o mai mare o însemnătate prin aceea că au loc in condițiile incheierii actualului cincinal și in preajma intrării în noul plan cincinal 1971 — 1975. Sarcinile deosebite privind dezvoltarea economiei naționale, a tuturor laturilor vieții economice, sociale și politice care le ridică noul cincinal impun creșterea continuă a rolului conducător al organizațiilor de partid in înfăptuirea vastului program de făurire a societății socialiste multilateral dezvoltate adoptat de Congresul al X-lea al P.C.R. Ele trebuie — in condiții— să valorifice din aceste plin experiența și inițiativa comuniștilor, să mobilizeze resursele fiecărei organizații, ale fiecărui colectiv de muncă in vederea îndeplinirii exemplare a sarcinilor ce le revin. Integrate și subordonate efortului general de perfecționare a conducerii intregii vieți economice sociale adunările generale și considerințele de dări de seamă și alegeri vor avea drept criteriu hotăritor de apreciere aportul efectiv pe care îl vor aduce la Intensificarea eforturilor organizației respective, a colectivului de muncă în care acționează, pentru îmbunătățirea substanțială a întregii activități. In acest spirit dezbaterile din adunările generale și conferințele de dări de seamă și alegeri trebuie să aibă o orientare precisă in funcție de problemele specifice ale fiecărei organizații, de condițiile concrete în care ele își desfășoară activitatea, să aibă în atenție obiectivele esențiale spre care se cer concentrate toate eforturile, să stabilească căile și metodele cele mai eficiente pentru realizarea integrală a sarcinilor de plan pe acest trimestru cit și cele din perspectiva cincinalului următor. Organizațiile de partid din Industrie trebuie să aibă un cadru] dez. (Continuare In pag. a III-a) ‘ /' I ! \ i I 1 i i i i CU PLANUL CINCINAL ÎNDEPLINIT încă o unitate economică a județului, FABRICA DE CI I MENT CERNAVODA, a re Jușit să îndeplinească prevederile actualului plan cincinal la producția globală ți j marfă înainte de termen. In 1 cele 3 luni care au mai rămas 1 pină la sfîrșitul anului, se va realiza, suplimentar, o producție globală și marfă in valoare de 17.148.000 lei, respectiv 23.848.000 lei. Cunoscută in industria județului nostru pentru sortimentele sale de ciment cu caracteristici tehnice superioare, prin succesele sale, fabrica iși va duce mai departe renumele binemeritat căpătat pentru calitatea produselor sale. o stație automată de spălări, gresări și reparații auto La intrarea în municipiul Constanța, pe șoseaua București — Constanța, s-a deschis o modernă unitate profilată pe reparații și intervenții auto. Atelierele complexe, înzestrate cu utilaje și mașini-unelte de mare randament, precum și cu o stație complet automată de spălare auto, asigură orice fel de reparații auto pentru toate tipurile de automobile. ÎN ZIARUL DE AZI Cu ce întâmpină magazinele I.A.S. toamna? • UN NOU AN UNIVERSITAR ȘI-A DESCHIS PORȚILE Pag. a III-a Pag. a II-a J I i ' ț t ț i } * Е . 1 ț i 1 1 \ i 1 ^ \ CONSILIUL DE STAT A RATIFICAT TRATATUL ROMÂNO-SOVIETIC In ziua de 30 septembrie 1970 a avut loc Palatul Republicii ședința Consiliului de Stat presa zidată de tovarășul Nicolae Ceaușescu, președintele Consiliului de Stat. In afara membrilor Consiliului de Stat, la ședință au luat parte tovarășul Ion Gheorghe Maurer, președintele Consiliului de Miniștri, miniștri, președinți ai unor comisii permanente ale Marii Adunări Naționale, reprezentanți ai presei. Tovarășul Ion Gheorghe Maurer a prezentat spre adoptare proiectul de decret pentru ratificarea Tratatului de prietenie, colaborare și asistență mutuală între Republica Socialistă România și Uniunea Republicilor Sovietice Socialiste. Din însărcinarea Consiliului de Stat proiectul de decret a fost examinat în prealabil de Comisiile pentru politică externă, pentru problemele de apărare și juridică ale Marii Adunări Naționale care l-au avizat favorabil, propunînd adoptarea liei. La dezbaterea privind ratificarea tratatului au luat cuvîntul tovarășii Constantin Daicoviciu, Ion Spătărelu, Carol Király, Aurel Bozgan, Ion Coman și Ludovic Takacs, care și-au exprimat deplinul acord in legătură cu ratificarea Tratatului, apreciindu-l ca o contribuție de seamă la Întărirea continuă a prieteniei și colaborării între cele două popoare, la cauza socialismului, păcii și colaborării internaționale. Consiliul de Stat a adoptat apoi în unanimitate Decretul pentru ratificarea Tratatului. După ratificare, a luat cuvîntul tovarășul Nicolae Ceaușescu. Cuvintarea tovarășului ION GHEORGHE MAURER Stimate tovarășe președinte. Tovarăși, Guvernul Republicii Socialiste România prezintă Consiliului de Stat spre adoptare proiectul de decret pentru ratificarea Tratatului de prietenie, colaborare și asistență mutuală între Republica Socialistă România și Uniunea Republicilor Sovietice Socialiste. Semnat la 7 iulie 1970, la București, in timpul vizitei in țara noastră a delegației de partid și guvernamentale lul constituie una U.R.S.S., tratadocument de o deosebită importanță. El reflectă stadiul actual al relațiilor dintre cele două țări socialiste vecine și dă, totodată, expresie voinței lor de a intări și in viitor, în spiritul internaționalismului socialist, prietenia și alianța dintre popoarele român și sovietic, de a dezvolta colaborarea multilaterală dintre România și Uniunea Sovietică, pe baza respectării suveranității și independenței naționale, egalității in drepturi și neamestecului in treburile interne, avantajului reciproc, în interesul ambelor popoare, al cauzei socialismului, păcii și colaborării internaționale. In Tratat este reafirmată, de asemenea, hotărirea înaltelor părți contractante de a contribui la întărirea unității țărilor socialiste, de a dezvolta colaborarea cu toate statele, indiferent de orînduire socială, de a milita pentru înfăptuirea securității în Europa și în întreaga lume. Apreciind că prevederile Tratatului de prietenie, colaborare și asistență mutuală intre România și Uniunea Sovietică corespund intru totul principiilor de bază ale politicii externe a partidului și statului nostru, intereselor fundamentale ale poporului român, iar obligațiile asumate nu contravin tratatelor internaționale in vigoare, propun adoptarea proiectului de decret pentru ratificarea lui. Proiectul de decret a fost examinat și avizat favorabil de comisiile pentru politică externă, pentru problemele de apărare și juridică ale Marii Adunări Naționale. Tot astăzi, Tratatul romăno-sovietic urmează să fie ratificat de Prezidiul Sovietului Suprem al U.R.S.S. RECOLTATUL PORUMBULUI lucrare care trebuie urgentată • 1.500 ha recoltate zilnic în C.A.P. sunt prea puțin • A sosit momentul optim al însămințării, toate semănăturile în brazdă! • Un ritm mai intens la executarea celorlalte lucrări de sezon. Azi a început o nouă lună din anotimpul stringerii roadelor, o lună hotărâtoare pentru agricultură. Spunem hotăritoare deoarece în această perioadă trebuie să se Încheie recoltatul tuturor culturilor târzii și semănarea suprafețelor prevăzute in plan cu cereale păioase. Există și condiții, și forțe suficiente, ca toate lucrările actuale să fie executate la timp și de cea mai bună calitate. Ce s-a realizat pină acum? Recoltatul florii-soarelui atît în întreprinderile agricole de stat, cit și în cooperativele de producție este pe sfirșite — 96 la sută din plan. La porumb, in I.A.S. din plănul de 42.000 hectare recolta a fost strinsă de pe 20.000 hectare, iar în C.A.P. pe mai bine de 33.000 hectare din 97.000 cit ocupă această cultură. In marea majoritate a unităților agricole de stat se lucrează cu toate forțele la stringerea porumbului, activitate ce se preconizează a fi încheiată la jumătatea acestei luni. In schimb, în cooperativele agricole se merge la recoltat cu o viteză zilnică de numai 1.500 hectare. Or, în acest sector mai sunt de recoltat de acum încolo 63.000 hectare de porumb. O suprafață destul de apreciabilă. La Mereni, de pildă, din 1.257 hectare au fost recoltate 400, la Fintînele — 270 din 1.140, iar la Dulgheru... 40 din 1.071 hectare. Dacă se va merge în continuare cu același ritm rezultă că luna octombrie nu va fi suficientă pentru terminarea recoltării porumbului. Că se poate recolta mai mult o demonstrează un număr însemnat de unități în care suprafețele de pe care s-a strîns recolta sînt destul de mari. La Agigea recoltatul a fost încheiat, iar la Năvodari este pe sfirșite. De asemenea, la Coșlugea, Independența, Măgura, Cotu Văii și Vîlcele lucrarea este mult avansată. Din realizările înscrise pe harta alăturată se poate trage concluzia că nu peste tot sunt mobilizate suficient forțele la recoltatul porumbului. In ultimele 4 zile în comuna Ion Corvin s-a recoltat porumbul doar pe 1 la sută din plan, la Topraisar pe 2 la sută, iar la Valul lui Traian, Mereni, Cogealac și Mihai Viteazul pe 3-4 la sută. Aceasta in timp ce în comuna Pecineaga realizările tot din ultimele 4 zile reprezintă 17 la sută, la Săcele și Adamclisi 12 la sută, iar la Negru Vodă, Chirnogeni și Albești 10 la sută. Dacă peste tot munca va fi mai bine organizată, iar ziua lumină va fi din plin folosită in perioada imediat următoare, în numeroase unități lucrarea poate fi încheiată. Totul depinde de modul cum vor acționa comitetele comunale de partid, consiliile populare, pentru mobilizarea la muncă a oamenilor din tuturor satele județului, totul depinde de felul cum vor organiza activitatea de fiecare zi conducerile unităților agricole, cadrele de specialiști. Șt. MIHAI Cuvintarea tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU Stimați tovarăși, Ratificarea Tratatului de prietenie, colaborare și asistență mutuală încheiat recent între Republica Socialistă România și Uniunea Republicilor Sovietice Socialiste de către Consiliul de Stat, reprezintă un moment important și năzuințelor și dorinței corespunde poporului nostru. Semnarea la București a acestui Tratat constituie un eveniment de seamă în evoluția ascendentă a relațiilor de colaborare multilaterală dintre România și Uniunea Sovietică, nu întărirea prieteniei românosovietice. Avind la bază principiile marxism-leninismuluiționalismului proletar, și internaactualizind in condițiunile de astăzi prevederile vechiului tratat — care a constituit temelia trainică a legăturilor rodnice de alianță și prietenie dintre România și Uniunea Sovietică — actualul Tratat stabilește pe o lungă perioadă de timp, 20 de ani, cadrul colaborării multilaterale dintre cele două țări, in spiritul egalității depline în drepturi, respectării suveranității și independenței naționale, neamestecului în treburile interne, întrajutorării frățești și a avantajului reciproc. Tratatul de prietenie românosovietic se fundamentează pe îndelungatele tradiții de prietenie și solidaritate dintre cele două popoare — prietenie cimentată prin lupta comună împotriva fascismului și ridicată pe un plan superior in condițiile construirii socialismului și comunismului, legăturile trainice care ne unesc iși găsesc puternice resurse in comunitatea orinduirii sociale, a aspirațiilor fundamentale și țelurilor supreme care animă cele două țări. Tratatul deschide, totodată, largi perspective de viitor, creează un cadru propice pentru intensificarea și amplificarea continuă a colaborării economice și tehnico-științifice reciproc avantajoase, a cooperării în producție și în alte domenii dintre România și Uniunea Sovietică. Progresele pe care le obțin țările noastre in dezvoltarea bazei tehnico-materiale a societății, in înflorirea științei și culturii constituie premise deosebit de favorabile pentru lărgirea și diversificarea schimburilor, a colaborării și a cooperării în toate sectoarele de activitate. Tratatul consemnează voința celor două state de a acționa în continuare pentru întărirea unității și coeziunii statelor socialiste, pornind de la convingerea că aceasta constituie izvorul principal al tăriei și invincibilității sistemului socialist mondial. Prevederile Tratatului dau, totodată, expresie hotărîrii României și Uniunii Sovietice de a promova cu consecvență in viața internațională politica coexistenței pașnice, de a milita cu perseverență pentru preîntîmpinarea unui nou război mondial, pentru rezolvarea marilor probleme care stau in fața omenirii contemporane prin mijloace pașnice, pe calea tratativelor, pentru salvgardarea păcii popoarelor. Unul din obiectivele importante ale politicii celor două țări, înscrise în Tratat, este lupta pentru îmbunătățirea atmosferei in Europa, pentru înfăptuirea securității europene și întronarea în viața popoarelor de pe acest continent, atît de dureros încercat de-a lungul istoriei, a unui climat de pace și încredere, de prietenie și colaborare intre națiuni. Militînd pentru dezarmarea generală și totală, România și Uniunea Sovietică iși exprimă totodată hotărirea de a respecta obligațiile asumate în cadrul Tratatului de la Varșovia a cărui existență o considerăm necesară atita timp cit se va menține Pactul Nord-Atlantic. Încheierea și ratificarea noului Tratat de prietenie, colaborare și asistentă mutuală dintre țara noastră și Uniunea Sovietică, întărirea continuă a solidarității, alianței și prieteniei româno-sovietice se înscriu la loc central in politica de stat a României socialiste, constituie parte integrantă a activității internaționaliste desfășurate de partidul și guvernul țării noastre pentru dezvoltarea relațiilor de colaborare frățească cu toate țările socialiste, pentru creșterea continuă a forței și unității întregului sistem socialist mondial. Acționînd astfel, partidul și poporul nostru își îndeplinesc una din înaltele lor obligații internaționale, iși aduc contribuția la cauza generală a socialismului și păcii în lume. Totodată, consecventă principiilor coexistenței pașnice, România militează pentru lărgirea relațiilor de colaborare cu toate statele lumii, fără deosebire de orînduire socială, pentru destindere internațională. Luptăm, împreună cu celelalte popoare iubitoare de pace, pentru zădărnicirea politicii imperialiste agresive, pentru a se pune capăt folosirii forței și dictatului in viața internațională, împotriva oricărui amestec străin in viața statelor, pentru respectarea dreptului sacru al fiecărui popor de a-și hotărî singur soarta, pentru instaurarea in relațiile dintre independenței și țări a principiilor suveranității naționale, egalității in drepturi a tuturor națiunilor. Consider că ratificarea in unanimitate de către Consiliul de Stat al Republicii Socialiste România a Tratatului româno-sovietic corespunde pe deplin intereselor poporului nostru, ale întăririi prieteniei și alianței dintre România și Uniunea Sovietică, dintre popoarele noastre vecine, cauzei generale a socialismului și păcii în lume. Delegația de partid și de stat a Republicii Socialiste România a plecat la Cairo Miercuri a părăsit Capitala, plecînd la Cairo, delegația de partid și de stat a Republicii Socialiste România, care va participa la funeraliile lui Gamal Abdel Nasser, președintele Republicii Arabe Unite, președinte al Uniunii Socialiste Arabe. Delegația este condusă de tovarășul Ion Gheorghe Maurer, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent al C.C. al P.C.R., președintele Consiliului de Miniștri al Republicii Socialiste România. Din delegație fac parte tovarășii Dumitru Popescu, membru al Comitetului Executiv, secretar al C.C. al P.C.R., George Macovescu, membru al C.C. al P.C.R., prim-adjunct al ministrului afacerilor externe, și Titus Linu, ambasadorul Republicii Socialiste România în R.A.U. La plecare, pe aeroportul Băneasa, delegația a fost condusă de tovarășii Gheorghe Rădulescu, Ilie Verdeț, Emil Drăgănescu, Janos Fazekas, Leonte Răutu, Iosif Bane, Vasîle Patilineț, Mihai Marinescu, Ion Pățan, Petru Burlacu, adjunct al ministrului afacerilor externe. A fost de față Ibrahim Yossin, însărcinatul cu afaceri ad-interim al Republicii Arabe Unite in țara noastră. La amiază, delegația a sosit la Cairo, unde a fost întîmpinată de reprezentanți ai președintelui interimar al R.A.U., Anwar Sadat, și alte oficialități din R.A.U. (Agerpreet ☆ 1A