Dobrogea Nouă, iunie 1971 (Anul 24, nr. 7086-7111)

1971-06-01 / nr. 7086

PROLETÁRT T)TN TOATE TÄRTLE. UNITI-VÄ! Anul XXIV, nr. 7086 Marți, 1 iunie 1971 4 pagini, 30 bani V FIECARE OH AL HUNCH, participant activ la continua înflorire a patriei socialiste Presa a publicat Chemarea Consiliului Național al Frontului Unității Socialiste către oamenii muncii de la orașe și sate, către toți cetățenii Republicii Socialiste România pentru înfăptuirea plenară a obiectivelor economice cuprinse in planul cincinal 1971— 1975, precum și proiectul de lege cu privire la organizarea și conducerea unităților economice de stat. Există între aceste două importante documente o legătură intrinsecă, izvorită din principiile politicii marxist-leniniste a partidului nostru, îndreptată spre înflorirea continuă a patriei, spre ridicarea neîncetată a nivelului de trai material și spiritual al celor ce muncesc, al întregului popor. Subliniind că planul cincinal pe care l-am început in acest an orientează economia națională către un înalt ritm de creștere, punând accent pe latura calitativă a activității, pe dezvoltarea rapidă a ramurilor de producție modernă, precum și pe făurirea unei agriculturi intensive de un înalt randament. Chemarea Consiliului Național al Frontului iUnității Socialiste exprimă, totodată, încrederea conducerii partidului și statului că oamenii muncii din România, fără deosebire de naționalitate, nu-și vor precupeți întreaga lor ..capacitate de muncă și creație pentru a transpune în viață obiectivele majore prevăzute in această etapă a dezvoltării construcției socialiste. Nu ineape îndoială că eroica noastră clasă muncitoare, care a dat pină acum nenumărate exemple de abnegație în muncă, de înaltă conștiință patriotică, toți specialiștii din industrie, transporturi și construcții își vor dedica cunoștințele, experiența și spiritul inovator pentru promovarea tehnicii noi, extinderea automatizării, creșterea productivității muncii, realizarea de producții cu parametri calitativi superiori, asigurînd, prin deplina valorificare a capacităților de producție și a resurselor materiale, prin reducerea cheltuielilor materiale de producție, ridicarea eficienței activității tuturor întreprinderilor. Folosind rațional pământul, înzestrarea tehnică tot mai bună de care dispune agricultura noastră, perfecționînd tehnologiile de producție, țăranii cooperatori, lucrătorii din întreprinderile agricole de stat și stațiunile de mecanizare a agriculturii vor asigura creșterea neîncetată a producției vegetale și animale. Oamenii de știință, lucrătorii din institutele de cercetări proiectări își vor consacra talenșitul și capacitatea științifică conceperii de noi tehnologii, instalații și mașini cu performanțe superioare, lărgirii bazei de materii prime și substanțe utile și surselor energetice, creării de noi soiuri de plante și animale, de noi bunuri de consum. Lucrătorii din consiliile populare, din comerț și cooperație, din industria locală și unitățile prestatoare de servicii se înscriu și ei in efortul general pentru îmbunătățirea activității sectoarelor din care fac parte. Oamenii de cultură și artă, profesorii, învățătorii, educatorii sunt chemați să-și aducă din plin contribuția lor valoroasă la întregirea patrimoniului de valori spirituale al patriei noastre, la ridicarea neîncetată a nivelului cultural și intelectual al întregului popor, la instruirea și educarea tinerelor generații,. Așa cum au dovedit-o și până acum, oamenii muncii din România vor răspunde prin fapte încrederii acordate, însuflețiți de un fierbinte patriotism, vor participa cu toții, cu întreaga răspundere ce revine fiecăruia, printr-o largă mobilizare a energiilor creatoare, la realizarea tuturor prevederilor planului cincinal, contribuind astfel la potențialului economic al creșterea țării, la bunăstarea maselor populare. Proiectul de lege cu privire la organizarea și conducerea unităților economice de stat, elaborat de Consiliul de Miniștri, supus dezbaterii largi a maselor de oameni ai mimeii, în conformitate cu principiile democratismului socialist, cu practica in mod consecvent de promovată partidul nostru, de a se consulta cu întregul popor, ori de cite ori este vorba de hotăriri majore pentru (Continuare in pag. a II-a) Delegația de partid și guvernamentală, condusă de tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU, a plecat la Pekin Luni dimineața a părăsit Capitala, îndreptîndu-se spre Pekin, delegația de partid și guvernamentală a Republicii Socialiste România, condusă de tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, președintele Consiliului de Stat, întovărășit de soția sa, Elena Ceaușescu, care, la invitația Comitetului Central al Partidului Comunist Chinez și a guvernului Republicii Populare Chineze, va face o vizită oficială de prietenie în această țară. Din delegație fac parte tovarășii Ion Gheorghe Maurer, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent al C.C. al P.C.R., președintele Consiliului de Miniștri, Manea Mănescu, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent, secretar al C.C. P.C.R., vicepreședinte al Consiliului de Stat, Dumitru Popa, membru al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., prim-secretar al Comitetului municipal București al P.C.R., Ion Iliescu, membru supleant al Comitetului Executiv, secretar al C.C. . al P.C.R., George Macovescu, membru al C.C. al P.C.R., prim-adjunct al ministrului afacerilor externe, și Aurel Duma, membru al C.C. al P.C.R., ambasadorul României la Pekin. împreună cu delegația a plecat la Pekin și ambasadorul R.P. Chineze în România, Cian Hai-fun. La plecare, pe aeroportul Băneasa, delegația a fost salutată de tovarășii Emil Bodnaraș, Paul Niculescu-Mizil, Gheorghe Pană, Gheorghe Rădulescu, Virgil Trofin, Ilie Verdeț, Maxim Berghianu, Florian Dănălache, Emil Drăgănescu, János Fazekas, Petre Lupu, Leonte Răutu, Gheorghe Stoica, Ștefan Voitec, Iosif Banc, Petre Blajovici, Miron Constantinescu, Mihai Dalea, Mihai Gere, Ion Ioniță, Vasile Patilineț, Ion Stănescu, Mihai Marinescu, Ion Pățan, împreună cu soțiile. Erau prezenți, de asemenea, membri ai C.C. al P.C.R., ai Consiliului de Stat și ai guvernului, conducători ai instituțiilor centrale și organizațiilor obștești, generali, ziariști români și corespondenți ai presei străine. Au fost de față Kang Jung Sap, ambasadorul R. P. D. Coreene, Nguyen Dang Hanh, ambasadorul R. D. Vietnam, Damdinnerenghiin Bataa, ambasadorul R. P. Mongole in Republica Socialistă România, șefii misiunilor diplomatice acreditați in România, alți membri ai corpului diplomatic. La plecare, membrii delegației au fost salutați călduros de numeroși cetățeni ai Capitalei. Ei scandau „P.C.R.-P.C.R.“, „Ceaușescu- P.C.R.“, „Ceaușescu și poporul". Tovarășii Nicolae Ceaușescu și Ion Gheorghe Maurer au răspuns cordial manifestărilor de dragoste și stimă urărilor de drum bun adresate de oamenii muncii veniți la aeroport. Pionieri și tineri români, chinezi, coreeni, vietnamezi și mongoli au oferit flori secretarului general al partidului, celorlalți conducători de partid și de stat. ☆ In aceeași zi, delegația de partid și guvernamentală a Republicii Socialiste România, condusă de tovarășul Nicolae Ceaușescu, a făcut o escală la Novosibirsk. Pe aeroportul împodobit cu drapele de stat ale Uniunii Sovietice și Republicii Socialiste România, au venit în întimpinare F.S. Goriacev, prim-secretar al Comitetului regional de partid Novosibirsk, împreună cu soția, A.I. Zeriev, președintele Comitetului Executiv al Sovietului regional, împreună cu soția, secretari ai Comitetului regional de partid, alți reprezentanți ai organelor de partid și de stat locale. Au fost prezenți, de asemenea, Teodor Marinescu, ambasadorul Republicii Socialiste România la Moscova, membri ai ambasadei. După un popas la Novosibirsk, delegația română va continua călătoria spre Pekin. (Agerpres) ÎNTREȚINEREA CULTURILOR Oare sa fi uitat legumicultorii din Palazu Mare și Cumpăna meseria de LEGUMICULTORI? Fără să exagerăm putem afirma că anul acesta, ca în nici un an, piețele orașului dispun de cantități suficiente de ceapă verde, varză, salata, verdețuri și alte legume timpurii, ceea ce demonstrează preocuparea legumicultorilor și a tuturor celorlalți factori pentru aprovizionarea populației din orașul Constanța și de pe litoral. Concluzia este că lucrările in legumicultura se desfășoară in acest an mai bine ca anul trecut. Un prim exemplu ni l-a oferit C.A.P. Satu Nou unde am găsit o grădină „ca la carte“, cu brazde înălțate, întreținute curat și în care varza, ardeiul gras și roșiile plantate cu grijă sînt de toată frumusețea. Tractorul L 400, special conceput pentru legumicultura, in agregat cu mașina M.P.R.4, planta vinete. ..Varza, ardeiul și roșiile au fost plantate cu aceeași mașină — ne explică ing. Ștefan RADUJNEA, șeful fermei legumicole. Am reușit anul acesta să plantăm totul în brazde înălțate pentru a putea aplica întreaga tehnologie modernă de care dispunem în prezent". Tovarășii Oprea NEAGU, președintele cooperativei, ne-a reliefat că pentru prima dată, prin plantarea mecanizată răsadurilor, și executarea brazdelor înălțate, s-a putut rezolva problema deficitului de brațe de muncă in legumicultură. Rezultate bune și chiar foarte bune în aplicarea tehnologiilor moderne și asigurarea pe această cale a unui grad ridicat de mecanizare la întreținerea culturilor, au în acest an și fermele legumicole din cadrul cooperativelor agricole de producție din Techirghiol, Anadalchioi, Tuzla, Limanu, Moșneni, Cogealac, Nuntași, Tariverde și altele. Aplicarea tehnologiilor moderne le-a permis obținerea unor rezultate superioare în producerea legumelor. La ferma legumicolă a C.A.P. Techirghiol, condusă de ing. Victor COȘMA, de pildă, culturile din solarii sunt foarte avansate și se prezintă excelent. Roșiile timpurii ca și ardeii grași sint bine prășite și întreținute. La Limanu, cartofii timpurii au dat in floare și vor îeși cu de curînd pe piață. O cultură frumoasă de roșii semănate direct pe cîmp cu mașina am intîlnit și la C.A.P. Poarta Albă. De folos însă că au peste tot Gengel KAZALI (Continuare în pag. a IlI-a) COPIII. Astăzi e ziua lor! (Citiți însemnările noastre în pag. a III-a) Cu banii lui, GLIENTUL are dreptul SĂ FIE SERVIT BINE, OPERATIV! Cele 12 cooperative meșteșugărești existente în subordinea U.J.C.M. Constanța, avind fiecare un profil distinct, cu excepția cîtorva în care se execută și producție de serie de tip industrial, și au căpătat, în decursul anilor, un anumit prestigiu, încredere, în rîndul cetățenilor. JUSTIFICĂ OARE TOATE UNITĂȚILE COOPERAȚIEI, TOȚI COOPERATORII ACEASTĂ ÎNCREDERE ? Numărul mare de sesizări, ce sosesc la redacția ziarului nostru, la cooperative și chiar la U.J.C.M., demonstrează că nu peste tot problema calității lucrărilor și a servirii ireproșabile a clienților stă în crentul atenției. Tovarășul președinte al U.J.C.M., Nicolae BARBU, a recunoscut că cea mai mare bătaie de cap le-a dat-o până acum cooperativa „Constructorul“, la care, în decurs de doi ani, a fost schimbată de mai multe ori conducerea. Despre felul cum s-a lucrat la această cooperativă, despre calitatea slabă a lucrărilor, în legătură cu tărăgănările nejustificate ale Ei unor comenzi, ziarul nostru a scris în repetate rânduri. Multe de spus ar fi și acum la redacție ne sosesc sesizări în care cetățenii își exprimă nemulțumirile față de modul în care cooperativa „Constructorul” onorează comenzile. Sîntem informați că recent s-a luat o măsură care ni se pare judicioasă : s-a interzis contractarea unor noi lucrări înainte ca cele vechi să fie terminate. Exemple de proastă servire întilnim și la alte cooperative. Bunăoară, în luna mai a anului trecut, Aurel Borcea din Constanța — Tomis III, încheie un contract în valoare de 4.025 lei cu cooperativa „Prestarea" pentru executarea unor Ion ION (Continuare în pag. a ÎII-aî LA CE NIVEL RĂSPUNDE COOPERAȚIA MEȘTEȘUGĂREASCĂ SOLICITĂRILOR POPULAȚIEI ? Cocteil în onoarea marinarilor chinezi, prezenți în portul Constanța Ierișoară, tovarășul Vasile Vîlcu, prim-secretar al Comitetului județean de partid, a oferit, în sala de recepții a Consiliului popular municipal, un cocteil în onoarea echipajelor navelor chinezești „Chaoyang" și „Wuhao“, acostate în portul Constanța. Au participat Van Ten-Juan, însărcinatul cu afaceri ad-interim al Ambasadei R.P. Chineze la București, Pin Jen-Min, șeful Agenției economice chineze la București, Chang Ge și Sheng Tung-Hai, consilieri politici, Chao An-Tai și Li Ping-Kui, căpitani ai celor două vase și membri ai echipajelor. Au fost prezenți, de asemenea, tovarășii Ion Tudor, prim-vicepreședinte al Comitetului executiv al Consiliului popular județean, Nicolae Petre, primarul municipiului Constanța, conducători ai unităților portului Constanța. Tovarășul Vasile Vîlcu a toastat și s-a întreținut cordial cu echipajele celor două nave chineze. Au răspuns Wan Ten-Juan și Chang Ge, în numele marinarilor chinezi. Cocteilul s-a desfășurat intr-o atmosferă caldă, tovărășească. Al m CAflGOÜ DE 1.920 IDW este gata pentru a fi predat beneficiarilor Duminică dimineața, constructorii de nave de la Șantierul naval Constanța au trăit un moment deosebit. Prezenți pe puntea celui de-al 3-lea cargou de 1.920 tdw construit în șantier, muncitori de înaltă calificare, maiștri, tehnicieni, specialiști au salutat in mijlocul lor pe tovarășul VASILE VILCU, prim-secretar al Comitetului județean de partid, și pe alți membri ai biroului Comitetului județean de partid, invitați să participe la probele finale ale acestei nave. De asemenea, a fost de față consulul general al Consulatului Uniunii Sovietice (Continuare in pag. a III-a) AZI • LITORAL • AZI • LITORAL începind de azi după-amiază, In toate stațiunile, la toate CHIOȘCURILE, PENTRU TOȚI TURIȘTII de LIară IstOrifii • Informații la zi • Intîmplări de pe litoral • Sport • Umor • Jocuri distractive • Ghid comercial • Curiozități Incepînd de azi, a doua serie a ediției de seară a ziarului „DOBROGEA NOUĂ* Tett««««!