Dobrogea Nouă, noiembrie 1971 (Anul 24, nr. 7218-7242)

1971-11-02 / nr. 7218

^PROIECTU^LEGI^IE^^INULU^^I UN CADRU OPTIMI de dezvoltare a viticulturii Apariția proiectului Legii viei și vinului a produs o mare satisfacție în rîndul specialiștilor din cadrul întreprinderii noastre, care văd în aplicarea acestei legi împlinirea unor cerințe absolute de progres continuu al acestui sector important al economiei naționale. Publicarea amintitului proiect de lege și supunere a lui dezbaterii publice fac parte din contextul metodelor generale pe care conducerea de partid și de stat le aplică în toate domeniile pentru rezolvarea tuturor problemelor, prin consultarea maselor largi ale oamenilor muncii — in cazul nostru : specialiști, consumatori, lucrători din sectorul de viticultură și vinificație. Consider că Legea viei și vinului va influenta favorabil dezvoltarea, armonioasă a viticulturii romanești, va garanta atît consumatorilor interni, cît și importatorilor străini autenticitatea, naturalețea și înalta calitate a produselor obținute din struguri, calitate încununată cu medaliile cele mai strălucitoare la numeroase concursuri internaționale. Noua lege îmbină tradițiile cele mai valoroase ale viticulturii și viniculturii românești cu cele mai noi realizări tehnice în acest domeniu și creează o bază științifică a dezvoltării lor ulterioare, la care sunt chemați să-și aducă contribuția cercetătorii, oamenii de știință, toți specialiștii din cadrul M.A.I.A.S.A., Academiei de Științe Agricole și Silvice, Institutul de cercetări pentru viticultură și vinificație. Legea creează premisele obținerii unor recolte mari, de bună calitate, la preț de cost scăzut, prin folosirea de terenuri cu condiții naturale favorabile dezvoltării viței de vie, cu material săditor autentic, de înaltă valoare biologică, prin aplicarea unei agrotehnici înaintate, prin recoltarea strugurilor la maturitatea tehnologică proprie fiecărui sortiment ce urmează a fi produs. Așa, de pildă, în problema sortimentelor de vin și alte băuturi din struguri, must sau vin, art. 23 precizează că acesta se va stabili pentru fiecare podgorie, centru și plai viticol, indicindu-se tehnologia și caracteristicile de bază ale materiei prime și ale produsului finit. Ni se pare foarte bună această precizare, ea fiind principala garanție a autenticității și calității produselor. O interpretare mai profundă conceptului de calitate a dus la leagiferarea obținerii vinurilor și produselor pe bază de vin, cu dennumirea de „origine“, aceste produse înmănunchind cele mai înalte calități legate de realizarea unor condiții favorabile ca : sol, climă, sol, tehnologie. Pentru a se înlătura complet neîncrederea consumatorilor în autenticitatea acestei categorii de vinuri propunem eliminarea alineatului 2 din art. 25 în care se prevede ca totuși, cu aprobarea M.A.I.A.S.A., să se poată condiționa și îmbutelia produsele care poartă „denumire de origine“ în întreprinderi specializate din afara podgoriei de proveniență. Grija partidului și statului nostru pentru satisfacerea cerințelor și exigențelor consumatorilor, pentru Ing. Gh. RADULESCU, director al întreprinderii Viei și Vinului Constanța (Continuare în pag. a IlI-a) SPORT Fotbal Rugby Baschet Handbal Utilajul ultramodern din dotarea secției de finisaj a întreprinderii integrate de lună permite realizarea operațiunii de finisare a stofelor la un înalt nivel calitativ. Industria locală constănțeană premiată la cel de al Mea Pavilion de mostre prezenta remarcată la cel de-al V-lea Pavilion de mostre de București, industria locală din juludețul Constanța s-a bucurat de aprecierile specialiștilor și ale zecilor de mii de vizitatori pentru o serie de exponate prezentate acolo. După cum am fost informați la Direcția județeană de resort aceste aprecieri s-au concretizat într-o serie de diplome de premiere care au fost decernate unităților producătoare constănțene. Astfel, întreprinderea de morărit și panificație „Dobrogea“ a fost premiată cu două diplome acordate de Consiliul de Miniștri pentru noile sortimente de biscuiți realizate, precum și o a treia diplomă acordată ca răsplată pentru preocupările colectivului din întreprindere în ceea ce privește diversificarea producției. Și întreprinderea de produse alimentare și textile Constanța a fost răsplătită cu trei diplome pentru realizările prezentate la București. Una din diplome a fost decernată,, produselor din mase plastice (vitralii, veioze, aplice, ghivece de fiori etc.), iar alta pentru covoarele plușate, lucrate manual. De un deosebit succes s-a bucurat standul de lucru organizat in cadru expoziției, la care vizitatorii au luat cunoștință cu modul de realizare a cunoscutelor covoare plușate mult solicitate atit pe piața internă cit și la export, pentru această inițiativă întreprinderea primind cea de a treia distincție. O altă diplomă de premiere a fost acordată întreprinderii metalurgice „Energia“, ea răsplătind prototipul mașinii de timplărie T-9, creat de specialiștii unității, iar întreprinderea de industrie locală Medgidia a primit o mențiune pentru articolele de camping pe care le-a realizat. Premierile amintite situează unitățile de industrie locală din județul nostru în rîndul celor cu activitate dezvoltată, dar — mai ales — demonstrează marile posibilități de care ele dispun, pentru a realiza o gamă sortimentală cit mai bogată de articole larg consum, așa cum doresc deși solicită cumpărătorii. Premiile primite angajează colectivele din acest sector la eforturi mai susținute, la îndeplinirea în mai bune condiții a sarcinilor de producție ce le revin. Ă Stațiunea experimentală pentru culturi irigate Valul lui Traian — distinsă cu „Ordinul Muncii clasa I“ Duminică, cercetătorii, muncitorii, inginerii și tehnicienii de la Stațiunea experimentală pentru culturi irigate Valul lui Traian au trăit clipe de vie și înălțătoare emoție și satisfacție a muncii desfășurate de ei în slujba creșterii continue a producțiilor agricole pe ogoarele dobrogene. Tovarășul Vasile VILCU, membru al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., vicepreședinte al Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, prim-secretar al Comitetului județean Constanța al P.C.R., a înminat „Ordinul Muncii clasa I“, conferit colectivului de aici, în semn de înaltă prețuire a rezultatelor obținute în realizarea unor producții ridicate de grîu în fermele stațiunii, a contribuției cercetătorilor la obținerea unor recolte sporite de griu în unitățile agricole din întreaga Dobroge. de La adunarea festivă prilejuită acest eveniment au luat parte tovarășii Ion IUGA și Gheorghe TRANDAFIR, secretari ai Comitetului județean Constanța al P.C.R., Ion TUDOR, prim-vicepreședinte al Comitetului executiv al Consiliului popular județean, profesor doctor docent Nicolae GIOSAN, președintele Academiei de Științe Agricole și Silvice, Ion VÎLSAN, președintele Consiliului județean al sindicatelor, ing. Dan ȘERBU, directorul Direcției generale agricole județene, Gheorghe FILIȘAN, președintele Uniunii județene, a cooperativelor agricole de producție, conducători ai stațiunilor de cercetare și ai unor unități agricole din județul Constanța, reprezentanți ai unor stațiuni și institute de cercetări agricole și silvice din țară. Mulțumind în numele colectivului stațiunii pentru înalta apreciere cu care conducerea partidului și a statului le onorează munca, directorul stațiunii, inginer Petre Tomoroga, a exprimat hotărirea unanimă a colectivului de aici de a cinsti înalta distincția acordată, prin eforturi înzecite consacrate îmbunătățirii tehnologiei culturilor irigate, pentru sporirea continuă a producțiilor agricole în întreaga agricultură socialistă a județului, a Dobrogei. (Continuare in pag. a II-a) Cuvîntul tovarășului VASILE VÎLCU Am plăcutul prilej de a inmîna înalta distincție „ORDINUL MUNCII clasa I“, conferită Stațiunii experimentale pentru culturi irigate Valul lui Traian, din partea Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, pentru obținerea unor producții sporite la cultura griului în acest an. Decernarea acestei înalte distincții recompensează eforturile depuse de muncitorii, tehnicienii și cercetătorii stațiunii, care sub îndrumarea organizației de partid, și-au adus o contribuție importantă sporirea producției de grîu și a celelorlalte plante de cultură. Cu acest prilej vă transmit tuturor multă sănătate și fericire din partea tovarășului Nicolae Ceaușescu, secretar general al P.C.R. și președintele Consiliului de Stat, și dorința ca Stațiunea Valul lui Traian să obțină noi și importante succese, producții și mai mari ca cele realizate până acum. Conducerea partidului nostru, personal tovarășul secretar general Nicolae Ceaușescu, acordă o deosebită atenție dezvoltării agriculturii, ca ramură de bază a economiei noastre naționale. Ca urmare a eforturilor depuse pe linia asigurării unei puternice baze tehnico-materiale, cit și muncii desfășurate cu abnegație de a lucrătorii ogoarelor, conduși de organele și organizațiile de partid, agricultura țării noastre a cunoscut o dezvoltare ascendentă, asigurînd economiei patriei produse agroalimentare în cantități din ce in ce mai mari. Județul Constanța, integrat în mod armonios în efortul general de dezvoltare intensivă și multilaterală a agriculturii noastre, și-a adus o contribuție impor(Continuare in pag. a III-a) PORUMBUL așteptat în pitula. SE MAI AFLA ÎNCĂ PE CIMP... Ce au de spus restanțierii? în ciuda intensificării, in ultima săptămînă, a recoltatului porumbului, ca urmare a eliberării unor importante forțe mecanice și manuale angrenate pînă de curind la alte lucrări urgente, simțitoarea înrăutățire a vremii, care a debutat cu ploaia de duminică, mai află incă pe ogoarele județului aproximativ hectare de porumb necules. 10.000 Prin urmare, o cantitate apreciabilă de porumb, care ar fi trebuit să se afle in prezent, ferit de orice intemperii, la adăpostul pătulelor suportă excesul de umezeală care-l face nevalorificabil fără o zvîntare prealabilă. în multe cooperative de producție și ferme ale întreprinderilor agricole de stat, recoltatul continuă, împins nejustificat dincolo de limitele timpului optim, sub semnul pericolului deprecierii producției. „Gospodari" ca cei din cooperativele agricole Ciobanu, Gîrliciu, Aliman, Dunăreni, Horia, Crucea, care au sperat probabil într-o iluzorie vreme bună la nesfârșit, își văd astfel puse sub semnul unor serioase pierderi, roadele muncii de o vară întreagă. Și mai afectați de ploile care au căzut sînt însă cocenii, pe care balanța furajeră — de loc strălucită — a majorității unităților amintite îi reclama tocați și însilozați în condițiile cînd își mai păstrau încă întreaga valoare nutritivă. Există o singură cale de a preveni sau cel puțin de a limita pierderile: mobilizarea tuturor forțelor la recoltat, folosirea fiecărui a fiecărei ore bune de lucru, om, la culesul și transportul porumbului, la tăiatul și depozitatul cocenilor. Organizațiile de partid și conducerile unităților agricole rămase în urmă la recoltat trebuie să ia mă* Nicolae FATU (Continuare în pag. a III-a) CUM PREGĂTIȚI PRODUCȚIA ANULUI VIITOR ? Planificarea riguroasă a activității economice cere: SĂ FIE IMPULSIONATĂ ÎNCHEIEREA CONTRACTELOR în cadrul amplei acțiuni de pregătire a activității de producție a anului viitor, un capitol de maximă importanță și constituie încheierea contractelor de livrare a producției finite, acțiune ce permite concretizarea sarcinilor pe următoarea perioadă de timp, desfășurarea în bune condiții a relațiilor economice dintre organizațiile socialiste. Așa cum se știe, în lumina prevederilor legii contractelor, toate întreprinderile și unitățile economice trebuie să încheie contracte pentru producția anului următor înainte de începerea perioadei de plan. Numai în acest fel contractul își va putea îndeplini rolul său de instrument de planificare a activității economice, de fundamentare științifică a celorlalți indicatori ai producției. Care este în momentul de față situația contractării produselor, ținînd seama de faptul că la data la care ne aflăm, această acțiune trebuia să fie finalizată ? O primă întrebare cu care am început investigația, pe această temă, la I. M. „Energia“. De la bun început, trebuie să precizăm că analizarea datelor statistice ce sintetizează acoperirea cu comenzi și contracte a producției anului 1972 ne oferă rezultate cu totul diferite pe cele trei destinații pe care le ia producția finită (comerț socialist, alți beneficiari interni, export). „La producția destinată pieței interne am reușit să ne situăm cu încheierea contractelor la un nivel satisfăcător, ne spune tovarășul V. DUMITRESCU, șeful serviciului plan. La acest capitol de plan a fost asigurată pentru livrare circa S0—85 la sută din producție“. Aceasta s-a realizat prin atenția acordată diversificării produselor, prin creșterea volumului colaborărilor în realizarea unor repere și subansamble cu grad ridicat de tehnicitate. De pildă, pe lângă produsele existente, urmează să intre în producția de serie, în sectorul metalurgic al întreprinderii, două subansamble pentru frînele de vagoane, executate prin cooperare cu Uzinele „23 August“, în acest fel numai prin contractuil cu uzina respectivă se acoperă circa 30 la sută din capacitatea de producție a sectorului metalurgic al întreprinderii. O gamă diversă de produse și subansamble — piese din fontă turnată și prelucrată, șaibe trapezoidale pentru combinat 1, lagăre și mosoare pentru semănători etc., vor fi fabricate pentru agricultură. Și în ce privește sectoarele construcții metalice și utilaje și chimie-cauciuc, capacitatea de producție este acoperită cu contracte la un nivel corespunzător (de peste S0 la sută). Rezerva de 15—20 la sută, așa cum ne precizează în continuare interlocutorul nostru, este lăsată pentru a înlătura neajunsurile ce au existat în cursul acestui an cînd nu s-a putut răspunde la unele solicitări pe plan local (lucrări de reparare, bobinaj, amarare) sau au fost neglijate unele contracte deja angajate în favoarea unor „urgențe" din cadrul județului. O situație cu totul îngrijorătoare însă există la producția pentru export, unde se perpetuează aceleași neajunsuri din acest an și unde încărcarea cu comenzi și contracte este foarte slabă. Deși întreprinderea a oferit produse la nivelul sarcinilor nu s-a reușit obținerea decât a unei singure comenzi ferme din partea U.E.X.I.M. — firmă specializată pentru comerț exterior. Pentru o serie întreagă M. RADOVANU (Continuare in pag. a III-a) re SEDINTA DE LUCRU CU ACTIVUL DE BAZĂ DIN AGRICULTURA Ieri, in Sala sporturilor din Constanța, a avut loc din inițiativa Comitetului județean de partid, o ședință de lucru cu activul de bază din agricultură. Au participat conducătorii unităților agricole de stat și cooperatiste, specialiști, secretari ai organizațiilor de partid din I.A.S. și C.A.P., secretari ai comitetelor comunale de partid, președinții consiliilor populare comunale, aparatul Direcției cooperatiste, activiști de partid agricole județene și ai Uniunii și de stat. Cu acest prilej cei prezenți au luat cunoștință de tezele-program de îmbunătățire a activității în sectorul creșterii animalelor și sarcinile ce revin lucrătorilor din agricultură în legătură cu proiectul de lege pentru organizarea, producerea și folosirea rațională a resurselor de nutrețuri. Pe baza acestor documente au fost stabilite măsuri corespunzătoare de organizare în zilele următoare a dezbaterilor în cadrul comitetelor de partid din unitățile agricole, a tuturor fermelor și brigăzilor zootehnice. Măsurile și propunerile ce vor fi inițiate cu acest prilej vor contribui la continua dezvoltare a zootehniei, a creșterii eficienței economice a acestui sector deosebit de important al agriculturii noastre socialiste. , LA MANGALIA NORD: Un nou curs de perfecționare a cadrelor din turism In cadrul unei largi acțiuni de ridicare a nivelului profesional și politico-ideologic al lucrătorilor din turism, ieri, în stațiunea „Neptun“ din Mangalia Nord, au avut loc deschiderea cursurilor Centrului de formare și perfecționare a cadrelor din industria hotelieră și turism, acțiune care, in organizarea Ministerului turismului, în colaborare cu Organizația Internațională a Muncii (organism specializat al O.N.U.), își propune să contribuie la afirmarea pe plan internațional a activității turistice din România. La deschiderea festivă a cursurilor au fost prezenți tovarășii George CRIȘOVAN, secretar al Comitetului județean de partid, Mihai PĂRĂLUȚĂ, adjunct al ministrului turismului. A mai fost prezent Dov SHARED, șeful grupului de experți ai Biroului internațional al muncii și alți specialiști români și de peste hotare, în încheierea adunării, s-a dat citire textului unei telegrame adresate de către participanții la cursuri tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU, secretar general al Partidului Comunist Român, în care este exprimat angajamentul celor peste 1,400 de cursanți de a depune toate eforturile pentru a-și însuși cu mai bine meseria aleasă.