Dobrogea Nouă, octombrie 1973 (Anul 26, nr. 7811-7836)

1973-10-02 / nr. 7811

PROLETARI DIN TOATE TARILE} mifbVÄ 1 ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN CONSTANTA AL P. C R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN Luni, 1 octombrie. In această zi, militarii armatei noastre populare, întregul popor, au sărbătorit 30 de ani de la crearea Diviziei „Tudor Vladimirescu — Debrețin“. Omagiul adus acestei aniversări și-a găsit o înaltă expresie în participarea tovarășului Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, președintele Consiliului de Stat, comandantul suprem al Forțelor Armate ale Republicii Socialiste România, la festivitatea ce a avut loc în Capitală, în cadrul căreia Diviziei ce poartă, simbolic, numele conducătorului mișcării revoluționare de la 1921, i-a fost conferit Ordinul „Tudor Vladimirescu“ clasa I. Această impresionantă manifestare, desfășurată in prezența conducătorului partidului și statului nostru, a reprezentat, in fapt, cinstirea tuturor ostașilor țării care, la chemarea Partidului Comunist Român, au luptat vitejește pentru libertatea și independența României și apoi, până la victoria finală asupra Germaniei naziste. Pe acest aspru drum de luptă, Divizia „Tudor Vladimirescu“ — creată pe teritoriul U.R.S.S., la inițiativa și sub îndrumarea comuniștilor români și cu aprobarea guvernului sovietic, in condițiile cînd in întreaga noastră țară se dezvolta, sub conducerea Partidului Comunist Român, o amplă mișcare de rezistență a maselor largi populare, împotriva dictaturii militaro-fasciste, cînd starea de spirit antifascistă se manifesta cu vigoare în rîndul armatei române — a acționat cu fermitate și dîrzenie, aducîndu-și contribuția, împreună cu întreaga armată română, la înfrângerea hitlerismului. Prin acțiunile lor pline de curaj, ostașii diviziei și-au îndeplinit cu cinste jurămîntul făcut în fața poporului nostru, înscriind cu singele lor o pagină luminoasă în istoria luptei pentru eliberare națională și socială. Este prețuită, totodată, astăzi, activitatea neobosită pusă, în slujba întăririi și înfloririi patriei socialiste de militarii acestei divizii, care (Continuare in pag. a III-a) » »XftllQX”CA CENTRALA UNIVERSITARA „M. EMINESCU* IAȘI Festivitatea din Capitală cu prilejul aniversării a 30 de ani de la crearea Diviziei „Teudor Vladimirescu Debrețin cuvîntarea tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU Stimați tovarăși. Tovarăși generali, ofițeri, subofițeri, i Tovarăși Soldați. Aniversăm astăzi împlinirea a 30 de ani de la înființarea Diviziei „Tudor Vladimirescu“, moment de mare însemnătate în istoria forțelor armate românești, a forțelor de eliberare socială și națională ale patriei. Cu acest prilej sărbătoresc, doresc să adresez, în numele Comitetului Central al partidului, al Consiliului de Stat, al Consiliului de Miniștri și al meu personal, un salut călduros și cele mai bune urări militarilor din Divizia „Tudor Vladimirescu“, tuturor militarilor forțelor armate române. După cum se știe, Partidul Comunist Român a desfășurat, încă de la înființarea sa, o luptă activă împotriva politicii reacțiunii burghezo-moșierești, militînd cu toată fermitatea împotriva pregătirii războiului antisovietic, pentru prietenie și colaborare cu Uniunea Sovietică. In condițiile istorice și internaționale cunoscute, datorită lipsei de unitate a clasei muncitoare, a forțelor antifasciste și democratice, în anii ’40 s-a putut instaura în țară dictatura militarofascistă. Primii pași ai dictaturii militaro-fasciste au fost dezmembrarea țării în urma Dictatului de la Viena și apoi aruncarea României în războiul dus de Germania hitlerista împotriva Uniunii Sovietice și a țărilor din coaliția antihitleristă. In rândurile maselor largi populare s-a dezvoltat o puternică mișcare împotriva fascismului și a războiului. In aceste împrejurări, Partidul Comunist Român, unind celelalte forțe democratice antifasciste din țară, a desfășurat o largă activitate de organizare a luptei pentru sabotarea mașinii de război fasciste. Starea de spirit din rîndul maselor largi populare s-a reflectat și în rîndul armatei, care înțelegea tot mai mult că trebuie să participe activ la lupta pentru salvarea intereselor naționale, pentru eliberarea țării de Sub dominația fascistă. La chemarea Partidului Comunist Român, s-au ridicat la luptă masele populare, acționînd pentru ieșirea României din războiul dus alături de Germania hitlerista, pentru alăturarea la coaliția antihitleristă, pentru eliberarea întregului teritoriu al țării și zdrobirea definitivă a fascismului german. In primele rînduri au participat militarii armatei noastre, In condițiile interne arătate și ale desfășurării cu succes a luptei generale împotriva fascismului a fost posibil să se treacă, in anul 1943, din inițiativă Partidului Comunist Român, la constituirea Diviziei „Tudor Vladimirescu“. Trebuie să menționăm cu acest prilej sărbătoresc că guvernul sovietic a acordat atît aprobarea, cit și întregul său sprijin pentru organizarea, dotarea și funcționarea acestei mari unități românești pe teritoriul Uniunii Sovietice. Aș dori ca, la această adunare, să exprim guvernului și poporului Uniunii Sovietice mulțumirile partidului și ale poporului român, încă de la înființarea Diviziei „Tudor Vladimirescu“, s-au afirmat cu toată fermitatea scopurile care trebuiau să anime lupta ei și — se poate spune — a întregii armate. într-un document, adoptat în 1942, ce a stat la baza constituirii acestei unități, se spunea: „Noi, românii, nu dorim stăpînirea străină a generalilor germani. Noi dorim cîrmuirea noastră românească, reprezentată printr-un guvern cu adevărat național al României, un guvern al păcii, libertății și independenței“. Putem spune că ceea ce se întrevedea în acel document s-a înfăptuit ! Și, intr-adevăr, in România s-a instaurat un guvern național revoluționar care a pus bazele noii orînduiri sociale. Guvernul român asigură făurirea orînduirii socialiste, înflorirea palidei, bunăstarea și fericirea întregului popor, independența și suveranitatea națiunii noastre socialiste. (Aplauze puternice, ovații și urale) Sunt cunoscute împrejurările internaționale favorabile din vara anului 1944, victoriile istorice obținute de armatele sovietice, de armatele coaliției antihitleriste, de forțele de eliberare națională și de partizani din diferite țări, care dădeau lovituri tot mai puternice mașinii de război hitleriste, grăbind prăbușirea Germaniei fasciste. In aceste condiții, în primăvara anului 1944, s-a realizat Frontul Unic Muncitoresc, apoi Blocul Național Democratic, s-a ajuns la o largă coaliție antihitleristă, pentru salvarea națională a patriei. In această coaliție, armata deținea un loc important. Trebuie menționat că, în anii războiului, în pregătirea eliberării patriei, partidul s-a preocupat de desfășurarea unei largi activități în rîndul întregii armate, a stabilit legături cu conducerea ei, cu numeroși generali și ofițeri. Aceasta a constituit un factor care a determinat ca armata să participe activ atât la înfăptuirea insurecției naționale antifasciste, cit și la toate transformările revoluționare, la toate victoriile dobindite în făurirea socialismului pe pămîntul României. (Aplaude puternice, urale) Totodată, astregînd că eliberarea patriei nu poate fi decit rodul participării întregului popor, că poporul trebuie să-și ia soarta propriile minți și că pentru aceastata trebuie să-și creeze unități populare armate, partidul a trecut constituirea gărzilor patriotice, cacare au jucat, de asemenea, un rol important în lupta pentru înfăptuirea insurecției naționale antifasciste, pentru eliberarea țării, în construcția orânduirii socialiste în România, înfăptuirea insurecției naționale antifasciste constituia o necesitate imperioasă, la care au luat parte activă toate forțele ce se pronunțau pentru independența țării, pentru progresul ei economico-social. Se poate spune că acest act de importanță istorică pentru România a deschis crucială calea nu numai a eliberării definitive a patriei noastre de sub jugul dominației străine și a eliberării sociale a maselor, dar și a unei ere noi de făurire a celei mai înaintate orînduiri — orînduirea socialistă în care poporul este pe deplin stăpîn pe destinele sale și merge ferm inainte spre comunism (Urale puternice, aplauze prelungite) Dragi tovarăși. După cum se știe, Divizia „Tudor Vladimirescu" a participat, alături de unele unități ale armatei (Continuare în pag. a III-a) Zlii DE maximă minm iN AGRICULtURĂ ! în această săptămîna, majoritatea unităților pot încheia însămînțatul griului Concluziile Comandamentului județean pentru coordonarea lucrărilor agricole . La principalele lucrări mai sunt încă restante octombrie impune o viteză zilnică de semănat de intensifice udările de aprovizionare • Recoltarea mari pagube • Mijloacele de transport, folosite la la însilozarea furajelor de recuperat • încheierea însămînțărilor la 10 11.000 hectare • înainte și după însămînțări să se porumbului și soiei întîrzie nejustificat, se produc întreaga capacitate • Zi și noapte’ să se lucreze Luni dimineață. Comandamentuludețean pentru coordonarea surorilor in campania agricolă de oamnă, întrunind factorii ce răspund efectiv în unități de desfășurare a stringeri recoltei buna și insamnnțărilor, a supus din nou unei analize exigente rezultatele obținute in săptămîna care s-a încheiat, stabilind măsuri practice imediate pentru a da un nou impuls acțiunilor ce se întreprind aum la sate, pentru a recupera imediat întîrzierile la toate lucrările de sezon și a încheia insămînările și recoltarea culturilor tirzii ia termenele stabilite. Luînd cuvintul, tovarășul VASILE VTLCU, prim-secretar al Comitetului județean de partid, a apreciat că in ultimele zile s-a e" (Continuare in pag. a II-a) *■' v. ...ta8W&»aB,imr ANUL XXVI nr. 7811 Marti, 2 octombrie 1973 4 pagini, 30 bani • Informații • Note • Reportaje • însemnări • Sport Pag alla CRONICA JUDEȚULUI DECLARAȚIA __________ _ ____________________________________ Comitetului Executiv al Comitetului Central al Partidului Comunist Român întregul popor român, ca și opinia publică progresistă din întreaga lume, a aliat cu profundă îngrijorare și indignare vestea arestării secretarului general al F.C. din Chile, tovarășul Luis Corvaian, care a slujit cu consecvență idealurile și aspirațiile clasei muncitoare, ale poporului chilian, spre o viață liberă, independentă și prosperă, cauza înfloririi și progresului patriei. Prieten al poporului român, militant pentru dezvoltarea relațiilor de colaborare dintre țările și popoarele noastre, tovarășul Luis Corvaian este o personalitate de seamă a vieții politice chiliene, a mișcării comuniste, muncitorești și antiimperialiste, un luptător consecvent pentru pace, înțelegere și colaborare internațională. Arestarea tovarășului Corvaian, vălul de teroare, persecuții și prigoană împotriva comuniștilor, socialiștilor și altor forțe patriotice lovesc în interesele naționale ale poporului chilian, sunt numai în interesul forțelor reacționare interne și internaționale, slăbesc lupta maselor populare chiliene pentru o dezvoltare liberă și independentă a națiunii pe calea progresului economic și social. Exprimind sentimentele de solidaritate ale întregului nostru partid, ale poporului român, cu toate forțele democratice, progresiste chiliene, Comitetul Executiv al C.C. al P.C.R. protestează in mod ferm împotriva arestării tovarășului Luis Corvaian, a celorlalți reprezentanți ai „Unității Populare“, cere eliberarea lor imediată, curmarea campaniei sălbatice de prigoană, persecuție și urmărirea forțelor progresiste și democratice, restabilirea drepturilor și libertăților constituționale, respectarea drepturilor fundamentale ale omului. Poporul român este alături și pe deplin solidar cu forțele patriotice, democratice și progresiste din Chile, cu poporul chilian, în acest zile de grea încercare pentru națiunea chiliana și își exprimă încrederea că nici o forță nu va putea infringe voința unită a clasei muncitoare, țărănimii, intelectualității, a maselor populara chiliene pentru propășirea patriei pe drumul libertății, independenței naționale și progresului social. *»• Comitetul Executiv al Comitetului Central al Partidului Comunist Român Duminică, in stațiunea f Neptun șI DESCHIS LUCRĂRILE CELUI DE-AL VIII-LEA COMES AL E.U.E.Í. In stațiunea Neptun au început, duminică dimineața, lucrările celui de-al XVIII-lea Congres al Federației internaționale a jurnaliștilor, și scriitorilor de turism, prestigioasă manifestare internațională care reunește ziariști și scriitori din numeroase țări ale lumii : Franța, Belgia, U.R.S.S., Grecia, Cehoslovacia, Israel, Polonia, Bulgaria, Ungaria, Turcia, Spania, Portugalia, R. D. Germană, R. F. Germania, Austria, Irlanda, Iugoslavia,Olanda, Suedia, Elveția, și România. Participă, de asemenea, ca invitați, reprezentanți ai U.N.E.S.C.O. și ai Organizației Internaționale a ziariștilor (O.I.Z.). In prezidiul de deschidere al Congresului se aflau : Vasile VILCU, membru al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., vicepreședinte Consiliului de Stat, președinatele Comitetului executiv al Consiliului popular județean Constanța, Ion COSMA, ministrul turismului din Republica Socialistă România, Nestor IGNAT, președintele Uniunii Ziariștilor din România, György VECSEY, președintele F.I.J.E.T., Victor VÄXTU, președintele : A.R.J.E.T., Antonio KARABINOS, șeful Direcției relații internaționale a Organizației Internaționale a Ziariștilor, Hitzi TOPAL, șeful Departamentului circulației și dezvoltării comunicațiilor din U.N.E.S.C.O., Șerban CIOCULESCU, tot, directorul Bibliotecii scriiAcademiei, ziariști străini participanți la congres. Lucrările congresului au fost deschise de prof. Nestor Ignat, președintele Uniunii Ziariștilor din România, care a urat un călduros „Bun venit în România“ tuturor celor aproape 200 de participanți la congres. Se dă apoi citire mesajului transmis participanților la cel C. ISMAILEANU (Continuare în pag. a II-a) Mesajul adresat participanților de președintele Consiliului de Miniștri, lan Gheorghe Maurer Stimați oaspeți, Doamnelor și domnilor. In numele guvernului român, adresez nai aici savit participanților la cel de-al XVlII-lea Congres al Federației internaționale a ziariștilor și scriitorilor de turism. Trăim o epocă in care lumea resimte, mai mult ca emeind, nevoia unei libere comunicări intre oameni, a unei circulații tot mai intense a valorilor materiale și spirituale create de geniul uman. O asemenea libertate de comunicare este reclamată, desigur, de uriașa dezvoltare a științei, care, așa cum bine se știe, nu are și nici nu poate să aibă granițe, solicitind schimbul permanent de informații și contactele strînse intre savanții tuturor țârilor. Ea este reclamată, in același timp, de interdependența tot mai accentuată a țărilor și popoarelor, sub influența revoluției tehnico-științifice contemporane. Apare din ce in ce mai evident că probleme vitale cu care se confruntă astăzi omenirea, cum sunt atenuarea decalajelor economice dintre țări, lichidarea subdezvoltării, a foametei și a mizeriei care subzistă încă pe întinse zone ale globului, combaterea poluării mediului ambiant — ca să amintim doar câteva dintre cele mai importante — își pot găsi soluționarea numai în condițiile extinderii legăturilor multilaterale dintre toate țările, ale unei strînse conlucrări pe târîm economic, politic, social, cultural. In aceste circumstanțe, solidaritatea umană, «are de-a lungul timpurilor a cunoscut o evoluție continuă, imbrăcînd forme mereu mai complexe, dobindește un sens din ce în ce mai larg și mai profund, am putea spune un sens plenar, global. Ea se impune tot mai mult ca o necesitate obiectivă pentru progresul tuturor popoarelor, al întregii omeniri. Actuala ambianță conferă noi semnificații turismului, care se află într-o expansiune fără precedent. Nu putem să nu remarcațm că într-o lume în care rațiuni majore pledează pentru o amplă solidaritate umană, mijlocul de destindere și de distracție pe care îl reprezintă turismul, prin însuși faptul că permite cunoașterea unor locuri pitorești, vestigii ale trecutului, obiective economice, sociale, culturale, dă posibilitate oamenilor să se apropie și să se înțeleagă mai bine unii pe alții, ceea ce, finalmente, concură la dezvoltarea prieteniei și colaborării internaționale. . Din acest punct de vedere, apare deosebit de clar rolul presei turistice, chemată să informeze veridic și să stimuleze dorința oamenilor de a se cunoaște, de a promova dialogul între ei și a statornici relatii de prietenie și cooperare. Congresul dv„ avînd ca temă centrală de dezbatere „Rolul ziaristului și scriitorului de turism în formarea turistului modern", va marca, desigur, un moment remarcabil în perfecționarea activității presei turistice, corespunzător exigențelor actuale. Cu aceste gloduri, vă doresc succes deplin în munca dv. și o ședere cit mai plăcută în țara noastră.