Dolgozó Nő, 1973 (29. évfolyam, 1-12. szám)

1973-01-01 / 1. szám

Páskándi Géza hazai magyar iro­dalmunk jeles képviselője. Mint köl­tő vált ismertté, nincs azonban műfaj, a gyermekverstől az értekező prózáig, amit ne művelne a legrangosabban. Úgy tűnik, az utóbbi években munkás­sága mégis a drámaírás javára billen. Az 1972—73-as színiévadban színhá­zaink három darabját is — A rejtek­helyt a marosvásárhelyi, az Apáczait Tornyot választok címmel a kolozs­vári s a Vendégséget a temesvári — műsorukra tűzték. Külföldön is mél­tányolt, az elmúlt évben a Vendég­séget Básti Lajossal és Darvas Ivánnal a főszerepekben bemutatta a Pesti Színház, majd ugyanezt a békéscsabai Jókai Színház; ez utóbbi az idei évad­ban az Apáczait vitte színre. A dráma műfaján belül Páskándi az abszurd és a történelmi ihletettségű dráma műve­lője. Abszurd helyzetei, szövegei nem öncélúak, az értelmet szolgálják az értelmetlenség látszata ellenére: olva­sásuk közben az ember a felfedezés örömét éli át valahányszor felismeri az írói szándékot, a lényegre bukkan. Kulcsa van tehát Páskándi Géza vilá­gának: «Türelmet kérek az olvasótól — mondja egyik kötetének előszavában —, a gondolkodás szeretetét...», s meg­értető szándékát mi sem bizonyítja jobban, mint az, hogy drámái elé füg­gelékként sajátos műfajt teremtett: a bevezető, magyarázó, de még inkább értelmező prózát. Mint drámaírót ke­restük fel ezúttal kérdéseinkkel, szol­gálják tehát ezek azt a célt hogy köze­lebb jussunk írói, emberi szemléleté­hez. — Mi írói munkásságának elsődleges célja: a környező valóság (ami alatt a lét minden vonatkozását értjük) értel­mezése-e vagy pedig alakítása? — A valóság alakítása azt jelentené, hogy pontosan le tudjuk mérni az irodalmi művek hatását: mennyire ala­kítja át az emberek gondolkodásmód­ját, változtatja meg tetteik irányát stb. Ez azonban túlságos önbizalmat, sőt naivitást tételezne fel egy íróember részéről. Megelégszem annyival is, hogy a valóságot a művészi valósággal fejezem ki (tehát némiképp értelmezem, orcámra alakítom), s igyekszem az olvasót elgondolkoztatni. Nincs annál nagyobb öröm író számára — sze­rintem legalábbis —, mint az, ha meg­­gondolkoztatja az embereket, elindít bennük egy gondolatot, gondolatsort, amit aztán azok—ki-ki önmaga bátorsá­gára, következetességére, képessé­gére bízva a többit — félig- vagy végiggondolnak. Gondolkodj és gon­dolkodtass! — ez szerintem az író legfőbb parancsa munkájára nézve. — Drámái, mint említettük, abszurd vagy pedig történelmi ihletettségű drá­mák (ihletettségüeket mondtunk, mert ezek nem hagyományos értelemben vett történelmi drámák), ezért kérdezzük: rokonítható-e ez a két műfaj egymással, s ha igen, hogyan szolgálják írói szán­dékát? — Többször kifejtettem: az «ab­szurd» nem az én ábrázolási módom, ez olyan filozófiai konzekvenciákkal járna, amelyeket én nem tekintek a magaméinak (például az emberi létezés értelmetlensége, céltalansága), írtam azonban s írok is úgynevezett «ab­­szurdoid» darabokat. Ezekben az em­beri lét képtelen helyzeteit kritikával illetem, tehát kikerülhetőknek tartom. Történelmi tárgyú darabjaim valóban nem nevezhetők történelmi képes­könyveknek középiskolák számára. Ám a történelmi helyzet lényegéhez mindig ragaszkodom: az illető történelmi hely­zet—divatszóval— «üzenetét» akarom megragadni s továbbítani. A közös bennük (ti. az abszurdoid darabokban és a történelmi tárgyúakban), hogy mindkettőben jelen van a groteszk kisebb-nagyobb dózisa. — Szabálytalan kérés, mégis mi kockáztatjuk: egy tetszőleg kiválasztott, abszurd szereplőjét «fordítsa» köznapi nyelvre, vagyis magyarázza meg, mit akart általa pontosan kifejezni. — Hát itt van például A hülye gyerek vagy a vándorköszörűs című darabom főhőse: Góbi. (A darab há­­­rom évvel ezelőtt az Utunkban jelent meg). Ennek a fiúnak sajátos beteg­sége van: az ún. «Góbi-kór». Mit je­lent ez (a darab szerint)? Időszaki süketség (tehát néha nem hall), idő­szakos vakság (néha egyáltalán nem lát), időszakos némaság (olykor egyál­talán nem beszél), időszakos gyengeel­méjűség, bár máskor sasszeme van, zseniális gondolatai támadnak stb. Nos, ez a látszólag képtelen betegség egy emberi viselkedés­t és magatartás­formát jelképez. Ki ne élte volna át azt, hogy veszélybe kerülve nem akar tudomást szerezni bizonyos dolgok­ról, hogy közönyössé lesz mások dolgai iránt: nem hallja azok panaszát, átsiklik felette — önvédelemből? Nos, az érzéketlenség mint önvédelmi forma — ez a­pósa ennek a szerep­lőnek. Nyilván, a darabban mindez föl van nagyítva: a hős például olykor valóban nem lát (tehát orvosilag kimu­tathatóan vak stb.). Bonyolítja isiinjjezt a darabban, hogy a család a fiú «beteg­ségéből» él, s kényszerítik, hogy to­vábbra is beteg legyen, mert ez a létfor­rásuk (a másik betegsége). Amikor meghal a nagybácsi, aki a Góbi beteg­ségének «adminisztrátora» volt — a nagynénik a langyos kispolgári létbe sodorják vissza Góbit, aki azzal, hogy betegségét fenntartotta, megmutatod valamit a világnak: betegsége figyel­meztető jel volt. Tehát: betegként hasznosnak érezte magát a világ szá­mára, egészségesként viszont nem. Betegként a világnak tükröt tartott, ilyenek vagytok, vagy­ ilyenek is vagy­tok. Amikor tehát normálissá vissza­­vedlik, elveszti célját, mely az volt, hogy a világnak tükröt tartson. Átlag­ember lett normálisként, míg betegen önmagára mutató jel lehetett az em­berek számára. Góbi csupán beteg­sége által és árán tudott kitűnni, kiválni . A dráma szerkezete a kor igényeinek megfelelően módosul. Ami a befejezést illeti, más feltételeknek tett eleget pél­dának okáért a görög tragédiák korában Szophoklész hőse a sorsnak vakon alá­rendelt hős erkölcsi tartásával dicsőül meg, miközben maga is bűnhődik. Sha­kespeare tragédiáiban a hős a környezet vagy saját bűneibe belepusztul, de halála másoknak okulásul szolgál stb. Meg tudná saját drámáinak befejezési képle­tét határozni? — Én úgy gondolom, hogy a «sors­szerűség» nem más, mint bizonyos helyzetekből eredő tehetetlenségi erő; aki ennek a hatósugarába, mágneses erőterébe kerül, az kénytelen inerciá­­lisan a meghatározott irányba menni. Viszont az ember — mint ezt már leírtam — maga is oka helyzeteinek, maga is építi helyzeteit, tehát ő is tehet róla, ő is részese, ő is okozója a helyzetnek, amelybe került. Nálam a hősök — legalábbis erre törekszem — «cinkosai», «bűnrészesei» saját hely­zetüknek, így érzem igazságosnak. Ha a társadalom közös alkotása az ember­nek a természettel, a felelősség is megoszlik. Kérdezett: TELEGDI MAGDA PÁSKÁNDI HÁROMSZOR A Vendégség című dráma a békés­csabai Jókai Színház előadásában Jelenet a Király köve kolozsvári előadásából

Next