Katolikus Esterházy gimnázium, Dombóvár, 1936

III. Az Énekszó dicsérete. (Beszámoló az énekkar utolsó pár esztendejéről.) Kezdetben vola a Himnusz, a Szózat és a Hiszekegy. És igénye nem volt sem az iskolának, sem a közönségnek. * * * Aztán végigcsináltuk azt, amit a többi középiskolai énekkar. Világi énekeinket az Ám­onból, a Turulból és az Egri Dalnokból vettük. Intéze­tünk a háború előtt egy évet élt, felszerelése e téren alig volt. 1929-ben költöztünk új épületbe, s a kápolna hívta életre az egyházi énekkart. Könyvünk a Zsasskovszky. Rövid három év alatt kb. 36 énekét megtanultuk s énekelgettük. Az énekkar létszáma 45. Nagy igyekezettel, fegyelmezetten, áhítattal énekeltünk. Törekedtünk a szépre, dinamika volt éneklésünkben, életre akartuk kelteni a kottát. S nem lehetünk igazságta­lanok énekanyagunkkal szemben: rajtuk éltük át gyermekkorunkat, a mienk volt, szép volt. Becsüljük és kegyelettel gondolunk halottainkra, de igazán nem sajnáljuk, hogy meghaltak . . . ! * * * Nagyon szerencsésnek érezzük magunkat, hogy az Énekszó első elő­fizetői között voltunk! S nehéz lefesteni azt a belső átalakulást, ami jött. Az új korszak lassan lopódzott be az I. oszt.-ba a mellékletek kánonjaival, gyermek­­kórusaival , új szavával. Megfogott bennünket, s mily érthetetlenül világo­sodott meg bennünk, hogy szép az ének, élet az ének, és szeretünk énekelni. Ne mondd, hogy hogyan lehet ilyet mondani! Csináld végig és megérted ... A Nyulacska volt az első. Kirándulásaink alkalmával a vonat, az erdő kánonjainktól volt hangos, s ha az udvaron énekeltünk néha, a 11 mondatrészek következnek, egyetlen további lépés a bővítőmondatok, aztán az összetett mondatok. * * * A nyelvtudomány kifogásolja majd többek között, hogy ezúton követ­­kezetlenek voltunk, illetéktelenül anticipáltuk az állítmányt s nem is a mon­dathoz jutunk el, hanem a viszonyokhoz. Ám ez azért mégis csak problé­mája a nyelvtudománynak a többi mellett, s a tanítói célzat intenciói mellett eltörpül, gyakorlatilag pedig különbséget nem ad. Ha a fentebb vázolt lassú haladást és begyakorlást betartjuk, azt érhetjük el, hogy egy felirat nélküli ábrán még a gyengébb tanuló is elmondás után lemutatja az egyszerűbb mondatot. Ez teljesen azonos lesz a mondat leelemzésével, csak éppen száz százalékkal gyorsabb. Hiba-e ez ? TÓTH PÁL LÁSZLÓ.

Next