Fischer Árpád: Kiáltvány a zsidósághoz (Budapest, 1927)

Minden ő dolgaikat pedig csak azért cselekszik, hogy lássák őket az emberek, mert megszélesítik az ő homlok­­szíjjaikat, és megnagyobbítják az ő köntöseik peremét, és szeretik a lakomákon a főhelyet, és a gyülekezetekben az előülést, és a piacokon való köszöntéseket, és hogy az emberek így hívják őket: Mester, Mesteri Ti pedig ne hivassátok magatokat Mesternek, mert egy a ti Mesteretek, a Krisztus, ti pedig mindnyájan testvérek vagytok. Atyátoknak se hívjatok senkit e földön, mert egy a ti Atyátok, aki a mennyben van. Tanítónak se hivassátok magatokat, mert egy a ti Tanítótok, a Krisztus. Hanem aki nagyobb közöttetek, legyen a ti szolgátok. Mert aki magát felmagasztalja, megaláztatik; és aki magát megalázza, fel­­m­agasztaltatik. De jaj néktek képmutató írástudók és fariezeusok, mert a mennyeknek országát bezárjátok az emberek előtt; mivel­hogy ti nem mentek be, akik be akarnának menni, azokat sem bocsátjátok be. Jaj néktek képmutató Írástudók és fari­zeusok, mert felemésztitek az özvegyek házát és színből hosz­­szan imádkoztok, ezért annál súlyosabb lesz a ti büntetéstek. Jaj néktek képmutató Írástudók és farizeusok; mert megke­rülitek a tengert és a földet, hogy egy pogányt zsidóvá tegye­tek; és ha azzá lett, a gyehenna fiává teszitek őt, kétszerre inkább magatoknál. Jaj néktek vak vezérek, akik ezt mondjátok: Ha valaki a templomra esküszik, semmi az; de ha valaki a templom aranyára esküszik, tartozik az. Bolondok és vakok: mert melyik nagyobb az arany-é, vagy a templom, mely szentté teszi az aranyat? És: Ha valaki az oltárra esküszik, semmi az; de ha valaki a rajta levő ajándékra esküszik, tartozik az. Bolondok és vakok: mert melyik nagyobb, az ajándék-e, vagy az oltár, amely szentté teszi az ajándékot? Aki azért az oltárra esküszik, esküszik arra és mind­azokra, amik azon vannak. És aki a templomra esküszik, esküszik arra és arra, aki abban lakozik. És aki az égre esküszik, esküszik az Isten királyi székére és arra, ki abban ül.

Next