Drapelul Roşu, octombrie 1961 (Anul 17, nr. 5210-5235)

1961-10-20 / nr. 5226

T Anul XVII, nr. Vineri, 20 octombrie 1961 Citiți în pagina IV-ai a Puternicul ecou a Raportului prezentat de tovarășul N. S. Hrușciov la cel de-al XXI Mea Congres al Par .tidului Comunist al Uniunii Sovietice , 4 pagini 20 de bani MOSCOVA 19 (Agerpres). — TASS transmite: La 19 octombrie, ora 10 dimineața, ora Moscovei, Congresul al XXII-lea al Partidului Comunist al Uniunii Sovietice și-a reluat lucrările: în cadrul ședinței de dimineață au început dezbaterile pe marginea Raportului de activitate al Comitetului Central al P.C.U.S. la cel de-al XXII-lea Congres și a Raportului cu privire la proiectul de Program al partidului, care au fost prezentate de Nikita Hrușciov, în primele două zile ale lucrărilor Congresului, precum și pe marginea Raportului de activitate al Comisiei centrale de revizie. Luînd primul cuvîntul P. N. DEMICEV, prim-secretar al Comitetului orășenesc Moscova al P.C.U.S., a declarat că noul Program al Partidului Comunist al Uniunii Sovietice constituie un cod al înțelepciunii marxism-leninismului creator. El se distinge prin profunzime științifică, prin indicarea concretă a căilor de construire a comunismului. Pînă la sfîrșitul septenalului (1965) în capitala Uniunii Sovietice vor fi complet automatizate 75 de uzine și fabrici, peste 700 de secții de producție. Anul acesta — a spus vorbitorul — industria Moscovei va atinge, în ce privește producția globală și productivitatea muncii, nivelul prevăzut pentru cel de-al patrulea an al septenalului. El a declarat că colectivele întreprinderilor din Moscova, propun inițierea unei întreceri comuniste unionale. Luînd în continuare cuvîntul, NIKOLAI POD&ORNέ, prim-secretar al Comitetului Central al Partidului Comunist din Ucraina, a declarat că întregul popor ucrainean aprobă fierbinte activitatea C.C. al P.C.U.S., în frunte cu Nikita Hrușciov, eminent activist de partid și de stat. Sarcinile septenalului sînt îndeplinite de poporul ucrainean cu un an înainte de termenele stabilite, iar în unele ramuri chiar cu doi ani înainte s— a arătat vorbitorul. Incepînd din 1956, volumul lucrărilor capitale în Republică, aproape că s-a dublat. Delegații și invitații la Congres au întîmpinat cu aplauze declarația lui N. Podgornîi că Ucraina va aduce aportul cuvenit la înfăptuirea sarcinii trasate de proiectul de Program, de creare în U.R.S.S. a unui belșug de produse agricole. Vorbitorul a declarat că la Congresul al XXII-lea, comuniștii din Ucraina au venit strîns uniți, ca un monolit, în jurul Comitetului Central al P.C.U.S. în dezvoltarea sa Ucraina a întrecut multe țări capitaliste și deține un loc important în economia Uniunii Sovietice și în economia mondială. Producția republicii se exportă în 61 de țări. Subliniind că C.C. al P.C.U.S. a desfășurat o amplă activitate pentru lichidarea cultului personalității și a consecințelor lui dăunătoare, pentru restabilirea normelor leniniste ale vieții de partid, N. Podgornîi a declarat că aceasta a descătușat inițiativa creatoare a maselor. El a subliniat importanța deosebită pe care au avut-o demascarea și zdrobirea grupului antipartinic, în legătură cu aceasta vorbitorul a citat fapte privind activitatea antipartinică a lui Kaganovici în perioada în care se afla în Ucraina, în încheiere Nikolai Podgornîi a declarat că Partidul Comunist din Ucraina va întări permanent prietenia dintre poporul ucrainean și toate popoarele Uniunii Sovietice. „Ne este scumpă această prietenie și o vom păzi cu sfințenie“. Leningrădenii, a spus IVAN SPIRIDONOV, prim-secretar al Comitetului regional de partid Leningrad, aprobă și sprijină din toată inima proiectul noului Program al P.C.U.S. — remarcabil document teoretic și politic al epocii noastre. Subliniind justețea condamnării cultului personalității lui Stalin și lichidarea denaturărilor legate de acest cult, Ivan Spiridonov a amintit despre rolul criminal al lui Malenkov în așanumita „afacere de la Leningrad“. Oamenii muncii din regiunea Leningrad, a spus vorbitorul, realizează cu succes sarcinile septenalului. Ritmul dezvoltării industriei va asigura atingerea în anul 1963 a nivelului de producție stabilit pentru sfîrșitul planului septenal. Comuniștii din Bielorusia aprobă întrutotul politica internă și externă a Partidului Comunist al Uniunii Sovietice, — a declarat K. T. MAZUROV, prim-secretar al C.C. al P.C. din Bielorusia. El a calificat proiectul noului Program ca un remarcabil document al marxismului creator, în care sunt trasate căile concrete de construire a comunismului. Pe măsura înfăptuirii programului nostru, a spus Mazurov, noi și noi popoare vor păși sub steagul comunismului, întreaga omenire va ajurge la comunism — aceasta este logica dezvoltării sociale. Mazurov a subliniat uriașa importanță pe care o are pentru partid și pentru popor, lichidarea cultului personalității și restabilirea normelor leniniste ale vieții de partid. El a relevat rolul de seamă al lui Nikita Hrușciov în zdrobirea grupului antipartinic. Scoțînd în evidență posibilitatea reală de a îndeplini programul partidului, prezentat spre examinare congresului, Mazurov a arătat că succesele oamenilor muncii în îndeplinirea planului septenal, stau chezășie pentru aceasta. Industria Bielorusiei va îndeplini în cinci ani planul septenal la producția globală. Anul acesta, producția industrială urmează să crească cu 40 la sută în comparație cu anul 1958. S. R. RAȘCOV, prim-secretar al Comitetului Central al P.C. din Uzbekistan, a apreciat rezolvarea justă a problemei naționale ca un merit istoric al partidului comuniștilor și a subliniat că aceasta constituie un exemplu pentru orice stat, pentru orice partid. Subliniind că în cursul vieții unei singure generații Uzbekistanul a făcut un salt gigantic de la feudalism la socialism, Rașidov a vorbit apoi amănunțit despre importantele succese obținute de poporul uzbec în dezvoltarea industriei, a agriculturii — îndeosebi în cultivarea bumbacului — precum și în dezvoltarea științei, învățămîntului și culturii. Primul secretar al C.C. al P.C. din Uzbekistan a declarat că noul Program al P.C.U.S. este un document de o forță excepțională. El este un imn închinat viitorului nostru luminos, spre care se îndreaptă și la care va ajunge negreșit întreaga omenire, sub steagul marxismleninismului. Raportul Comitetului Central, prezentat Congresului partidului și proiectul noului Program al P.C.U.S., sunt pătrunse de umanism și de grija pentru om, — a declarat D. A. KUNAEV, prim-secretar al C.C. al Partidului Comunist din Kazahstan. El a subliniat că aceste documente constituie un model de unitate între teorie și practică, că ele constituie o generalizare, de pe poziții marxist-leniniste a experienței Partidului Comunist al Uniunii Sovietice, a întregii mișcări comuniste mondiale, că răspund tuturor problemelor vitale ale contemporaneității. Caracterizînd situația economică a Kazahstanului, Kunaev a declarat că dezvoltarea sa impetuoasă din ultimii ani, confirmă importanța liniei adoptate de partid, privind dezvoltarea forțelor de producție ale regiunilor răsăritene. Luînd cuvîntul, conducătorul delegației Partidului Comunist Chinez, CIU EN-LAI, vicepreședinte al C.C. al P.C. Chinez, care a urmat la tribună, a caracterizat Programul P.C.U.S., drept un plan măreț de construire a comunismului, care deschide perspective luminoase și însuflețește popoarele. Vorbitorul a declarat că poporul chinez, sprijină acțiunile guvernului sovietic în domeniul politicii externe, acțiuni orientate spre slăbirea încordării internaționale, dezarmarea generală, consolidarea principiilor coexistenței pașnice, precum și măsurile întreprinse în ultima vreme pentru întărirea apărării. După cum a subliniat conducătorul delegației Partidului Comunist Chinez, viața a confirmat justețea concluziilor Consfătuirilor de la Moscova ale reprezentanților partidelor comuniste și muncitorești din anii 1957 și 1960. A apăra coeziunea mișcării comuniste internaționale, a spus el, iată datoria internaționalistă a tuturor comuniștilor. Trainica prietenie chino-sovietică — a spus Ciu En-lai, va dăinui în veci. El a dat apoi citire mesajului de salut semnat de Mao Tze dun, președintele Partidului Comunist Chinez, adresat Congresului al XXII-lea al P.C.U.S. WLADYSLAW GOMULKA, prim-secretar al C.C. al P.M.U.P., a subliniat în cuvîntul său că popoarele Europei și întregii lumi vor saluta cu deplină aprobare și cu recunoștință tot ceea ce a spus N. S. Hrușciov, în problema încheierii Tratatului de pace cu Germania. Poporul polonez, a declarat W. Gomulka, se alătură întrutotul acestei (Continuare in pag IV-a“) Lucrările Cugresiuni al XXII-lea al P. G. N. L. Dezbaterile pe marginea Raportului de activitate al C.C. al P.C.U.S. Raportului cu privire la proiectul de Program al partidului și a Raportului de activitate al Comisiei de revizie (Continuare in pag II a) Comunist Ci privire la Programul Politonii al Uniunii Sovietice Raportul prezentat de tovarășul I.S. Hrușciov — Text prescurtat — MOSCOVA 18. (Agerpres). — [TASS transmite , în ședința de miercuri a Congresului al XXII-lea al P.C.U.S., N. S. Hrușciov, prim-secretar al C.C. al P.C.U.S., a prezentat raportul cu privire la Programul Partidului Comunist al Uniunii Sovietice. tarismului și o nouă agravare a crizei sale generale, a arătat N. S. Hrușciov. Viața a confirmat pe deplin analiza leninistă a capitalismului și a stadiului său cel mai înalt — imperialismul — analiză făcută în cel de-al doilea program al partidului nostru. N. S. Hrușciov a arătat că s-au accentuat considerabil instabilitatea economică a capitalismului și dezvoltarea inegală a unor țări în comparație cu altele. Producția de război a devenit un element permanent al economiei sistemului capitalist. 15—20 la sută din venitul național se cheltuiește pentru înarmare, în țările capitaliste dezvoltate din America de Nord și din Europa occidentală, precum și în Japonia și Australia, la 85 de milioane de proletari industriali există 8—10 milioane șomeri totali. Aceasta înseamnă că în medie fiecare al nouălea om este șomer. S-a accentuat instabilitatea politică a capitalismului mondial, are loc nici o „transformare“ Nu capitalismului, ci un proces de slăbire a lui tot mai accentuată, de ascuțire a contradicțiilor, de adîncire a putrefacției și a parazitismului. Apologeții imperialismului, spus N. S. Hrușciov, își pun spearanțele în primul rînd în capitalismul monopolist de stat, ca mijloc de salvare a imperialismului. Aceste calcule sînt lipsite de orice temei serios. S.U.A., unde capitalul monopolist de stat a atins un înalt nivel de dezvoltare, devin tot mai mult epicentrul dificultăților economice ale capitalismului. „Capitalismul american a trecut de zenit și merge spre apus“. în lagărul imperialismului acționează și se împletesc în mod obiectiv două tendințe: una — spre unirea tuturor forțelor sale împotriva socialismului și cealaltă — spre adîncirea contradicțiilor dintre puterile imperialiste înseși, precum și dintre aceste puteri și celelalte state ale lumii capitaliste. Statele Unite nu au reușit și nu vor reuși să înfrîngă această a doua tendință. Oligarhia financiară a S.U.A. nu dispune de forțe și mijloace pentru realizarea pretențiilor sale la rolul de salvator al capitalismului și, cu atît mai puțin la instaurarea dominației sale mondiale, în prezent imperialismul silește omenirea să cheltuiască anual în scopuri militare cel puțin 100 de miliarde de dolari. Chiar dacă numai 20 la sută din această sumă s-ar aloca anual, timp de 25 de ani pentru ajutorarea țărilor slab dezvoltate s-ar putea construi centrale electrice cu o putere totală de 230 milioane în a doua parte a raportului, „Comunismul — țelul măreț al partidului și poporului“, primul secretar al C.C. al P.C.U.S. a definit trăsăturile fundamentale ale proiectului de Program. Principalul constă în faptul că acesta este programul concret fundamental din punct de vedere științific, al construirii comunismului. Proiectul de Program marchează o nouă etapă în dezvoltarea teoriei revoluționare a lui Marx, Engels, Lenin, întregul spirit, întregul conținut al proiectului oglindesc unitatea și legătura indisolubilă dintre teoria marxist-leninistă și practica construcției comuniste. Al treilea Program al partidului este programul întregului popor sovietic. Noul Program este o întruchipare desăvîrșită a lozincii partidului: „Totul pentru om, pentru binele omului“. Proiectul de Program pornește de la noile condiții internaționale construirea comunismului se desfașoară nu în încercuire capitalistă ci în condițiile existenței sistemului mondial socialist, ale superiorității crescînde a forțelor socialismului asupra imperialismului, a forțelepăcii asupra forțelor războiului. sakW, uzine siderurgice care producă anual 185 de milioane tone de oțel, ar putea fi irigate peste 100 milioane hectare și ar putea fi realizate numeroase alte opere mărețe pentru îmbunătățirea vieții popoarelor. Toate acestea, a subliniat N. S. Hrușciov, demonstrează încă o dată ce importanță actuală are pentru popoare lupta pentru dezarmare. Dacă facem bilanțul principalelor rezultate ale dezvoltării mondiale, putem spune: Istoria evoluează așa cum au prezis Marx și Lenin. Forțele socialismului, toate forțele progresului mondial cresc, popoarele rup tot mai hotărît cu imperialismul. Pieirea imperialismului și triumful socialismului pe scară mondială sînt inevitabile. Programul este pătruns de spiritul internaționalismului socialist. Proiectul de Program este un document al adevăratului umanism, umanismul comunist, este pătruns de ideile păcii și frăției între popoare. N. S. Hrușciov a comparat programele P.C.U.S. cu o rachetă cu trei trepte. Prima treaptă a smuls țara din lumea capitalistă, a doua a ridicat-o la socialism, iar a treia este menită să o plaseze pe orbita comunismului. Celui care vrea să știe ce este comunismul, a declarat N. S. Hrușciov, îi putem spune cu mîndrie: „Citiți Programul partidului nostru“. „Al treilea Program al partidului marchează sosirea perioadei în care toate greutățile și lipsurile prin care a trecut poporul sovietic în numele cauzei sale mărețe vor fi impensate în sutit“ N. S. Hrușciov a declarat :stanei cînd Uniunea Sovietică va deveni prima putere industrială, cînd sistemul socialist se va transforma definitiv în factorul hotărîtor dezvoltării lumii, balanța va înalclina definitiv în favoarea forțelor păcii și barometrul climatului pr . Victoriile istorice ale socialismului Principalul rezultat al activității partidului și poporului sovietic este victoria deplină și definitivă a socialismului în U.R.S.S. N. S. Hrușciov a subliniat că cel de-al XXII-lea Congres al P.C.U.S. va intra în istorie ca Congresul constructorilor comunismului. în Uniunea Sovietică socialismul a devenit o realitate vie. Ca rezultat al tuturor transformărilor colosale care au avut loc în U.R.S.S., a arătat N. S. Hrușciov, s-au schimbat în mod radical condițiile de trai ale oamenilor. Șomajul a fost lichidat de mult: în anii puterii sovietice salariul real al muncitorilor a crescut de 5,8 ori, veniturile reale ale țăranilor — de peste șase ori. Socialismul a insuflat oamenilor sovietici un măreț sentiment de încredere în viitorul lor și al copiilor lor, senzația trăiniciei bunăstării atinse, i-a făcut pe oameni să privească istoria cu optimism. Imperialismul a pierdut irevocabil dominația asupra unei mari părți a popoarelor. S-a definit magistrala principală pe care pășește înainte omenirea - socialismul. „Principalul rezultat al dezvoltării ascendente a societății în epoca noastră este formarea sistemului mondial socialist“, a declarat N. S. Hrușciov, în prezent experiența unui mare grup de state și nu numai a unei singure țări a confirmat inevitabilitatea înlocuirii orînduirii capitaliste cu orînduirea socialistă, a demonstrat superioritatea hotărîtoare a socialismului. Revoluțiile de eliberare națională au dat o lovitură zdrobitoare Bastiliei coloniale, a spus N. S. Hrușciov, caracterizînd falimentul sistemului colonial, ca cel de-al doilea rezultat istoric al dezvoltării mondiale. Pe ruinele imperiilor coloniale au luat naștere 42 de state suverane. Cel de-al treilea rezultat al dezvoltării mondiale este slăbirea considerabilă și multilaterală a ca și Comunismul — felul maref al partidului și poporului A încetat din viață MIHAIL SADOVEANU Academia Republicii Populare Romîne, Ministerul Invățămîntului și Culturii, Uniunea Scriitorilor și Comitetul Național pentru Apărarea Păcii din R.P. Romînă anunță cu adîncă durere că în ziua de Comitetul Central al Partidului Muncitoresc Romîn, Consiliul de Stat și Consiliul de Miniștri al R.P.R., exprimă durerea lor profundă cu prilejul încetării din viață a lui Mihail Sadoveanu. Strălucit om de cultură, marele scriitor al pe19 octombrie 1961, ora 9, a încetat din viață, în urma unei boli îndelungate și grele, marele scriitor, academicianul Mihail Sadoveanu, luptător neobosit pentru înflorirea patriei noastre socialiste, pentru pace și înțelegere între popoare, polului român a creat în literatura noastră opere de valoare universală. Patriot luminat și democrat convins, el a activat pe tărîm obștesc și în viața noastră de stat. Mihail Sadoveanu a fost un militant de seamă în lupta pentru marea cauză a păcii, socialismului și a prieteniei între popoare: Academia Republicii Populare Romîne Ministerul Invățămintului și Culturii, Uniunea Scriitorilor, Comitetul Național pentru Apărarea Păcii din R.P. Romînă Din partea Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Romîn, a Consiliului de Stat și a Consiliului de Miniștri al R. P. R, Comitetul Central al Partidului Muncitoresc Romîn, Consiliul de Stat al R.P.R., Consiliul de Miniștri al R. P. R. Constituirea comisiei pentru organizarea funeraliilor Pentru organizarea funeraliilor academicianului Mihail Sadoveanu, a fost constituită o comisie formată din tovarășii : Atanase Joja, președinte, Ilie Murgulescu, Horia Hulubei, Mihail Ralea și Zaharia Stancu. &tt pe. cuprimiul Regiunii 82 tone de tabla peste angajament Colectivul de la laminorul de tablă al uzinei „Oțelul Roșu“ desfășoară cu entuziasm întrecerea socialistă pentru îndeplinirea sarcinilor de plan și a angajamentelor luate. Munca in secție se desfășoară in mod ritmic, înregistrîndu-se și depășiri zilnice de plan cu 1—2 la sută. Angajamentul de a da, suplimentar, pînă la 7 Noiembrie, 780 tone de tablă, a fost de pe acum și depășit cu 82 tone. Succesele sînt la fel de frumoase Inginerul Liviu Sălcudeanu, șef al serviciului tehnic la întreprinderea „Ocska Terezia“, s-a întors din nou la biroul său. A ținut să facă un raid prin secții. Voia să se convingă la fața locului dacă treburile tehnice merg bine.Mai avea nevoie și de unele date concrete, ca să fie cît mai bogată expunerea care urma să o țină, in acea zi, în fața controlorilor de calitate. E o acțiune în sprijinul ridicării calificării controlorilor. La birou și-a continuat munca, începută cine știe de cînd. Avea în față fire de bumbac în peste 20 de culori și nuanțe. Le cerceta, le alătura, le îmbina. Căuta coloritul cel mai plăcut pentru noi modele de ciorapi. Modele pentru anul viitor. încă de la jumătatea anului, creatorii de modele de la „Ocska Terezia“ și-au îndreptat gîndul spre anul viitor. Au terminat pînă acum peste 30 de modele noi. Și n-au încetat străduința, să creeze altele și mai frumoase, mai moderne. Și-au propus să prezinte organelor comerciale centrale 20 de modele noi pentru anul viiși în ceea ce privește calitatea produselor. Din totalul cantității de tablă zincată realizată de la 1 septembrie încoace, 93,5 la sută este de calitatea 1, cu 4 procente mai mult decât era prevăzut. Printre cei care au contribuit în mod deosebit la dobîndirea succesului amintit se află Petru Merian, prim-laminator, Dumitru Duțescu, laminator și Matei Mangiatti, zincator. ALEX. BODNAR corespondent tor. Dar pentru ca cele 20 să fie cît mai reușite, trebuie să ai la fel de unde alege. Că nu poți îndupleca atît de ușor consiliul artistic al fabricii. E constituit din ingineri, maiștri și ajutori de maiștri, muncitori fruntași, dispeceri, șefi de sectoare. Zeci de oameni cu înaltă calificare, cu dragoste pentru frumos. E și firesc să fie așa, doar e vorba de prestigiul colectivului de muncă, de marca fabricii. — în crearea noilor modele s-a făcut în prealabil o muncă documentară, ne spune inginerul L. Sălcudeanu. Personal am vizitat unele expoziții în Capitală. Au fost cercetate albume și reviste, s-a stat de vorbă cu cumpărătorii, într-un cuvînt, s-a ținut cont de orientarea modei, de preferințele oamenilor. Așadar, colectivul fabricii „Ocska Terezia“ se pregătește din vreme pentru ca la anul viitor, pe lingă îmbunătățirile ce le va aduce actualelor sortimente existente în fabricație, să pună la îndemîna cumpărătorilor o gamă variată de modele noi, cît mai frumoase. G. MĂLAI Cu sprijinul deputaților Recent, în comuna Petrovaselo din raionul Lugoj, a început construirea unui nou local de școală. La ridicarea școlii ajută toți colectiviștii. Contribuția voluntară se ridică la suma de 350.000 lei. Pentru ca lucrările de construcție să se desfășoare la timp și bine, colectiviștii de aici, în frunte cu deputații Gheorghe Pelici, Nicolae Belici, Maria Chevereșan și alții, au hotărît să folosească la fundație piatră din cariera comunei (satul Cralovăț) și să se lucreze voluntar la transportul materialului și la alte operații care nu cer mină calificată. Pe șantierul noii școli au și fost aduse 75.000 cărămizi, 33 tone de var și ciment, 22 mc material lemnos și mari cantități de piatră. Zi de zi, munca la noua școală nu mai contenește. Zidarii colectivei, Gheorghe Andreici și Gheorghe Șutei, împreună cu șoferii Gheorghe Brancov și Gh. Belici, lucrează cu multă pricepere și elan. Se dezvoltă rețeaua comerciala în acest an în regiunea noastră rețeaua comercială de stat și cooperatistă s-a dezvoltat considerabil. Pînă acum în orașele și centrele muncitorești au fost înființate 40 de noi unități comerciale de stat, iar alte 35 sînt în curs de înființare. De la începutul anului și pînă în prezent în comunele și satele regiunii s-au înființat 58 de magazine cooperatiste, iar în curs de amenajare sînt alte 42 de unități. Dintre magazinele cooperației de consum 10 sînt cu autoservire, la Ca urmare a reducerilor de prețuri numeroase bunuri de consum, în primele 9 luni ale acestui an au fost vîndute, numai prin unitățile cooperatiste, mărfuri industriale și alimentare cu 68.882.000 lei mai mult decât în aceeași perioadă a anului trecut. Modele pentru anul viitor Lucrările agricole la timp și de calitate! G.A.S. Becicherecul Mic a terminat semănatul ieri după-amiază, harnicul colectiv al G.A.S. Becicherecul Mic a terminat seminalul culturilor de toamni. Au fost insimințate 850 hectare din care 400 cu grîu. De-acum eforturile sînt îndreptate înspre executarea ogoarelor adinei de toamnă. Conducerea gospodăriei a trimis tractoarele disponibile unităților agricole învecinate, pentru a le ajuta la grăbirea semănatului. ANTON HANCIU, director, G.A.S. Becicherecul-Mic Cînd munca este bine organizată Organizația de partid din G.A.C. Nădlac, a îndrumat și sprijinit consiliul de conducere de a-și organiza temeinic munca în campania agricolă din această toamnă. Ca urmare, pînă în zilele trecute, s-a recoltat porumbul de pe întreaga suprafață de 2.266 hectare. Recolta obținută a depășit producția planificată. Pe unele parcele s-au realizat și cite 7.000—8.000 kg știuleți la hectar. Pentru a da posibilitate tractoarelor să execute alături de insămințare, harnicii colectiviști au lucrat noaptea la eliberarea terenului de tulei. Tractoriștii și-au îndreptat eforturile înspre pregătirea terenului și semănatul grîului. Drept rezultat, pînă acum au fost însămînțate cu grîu peste 1.100 ha. La recoltatul porumbului și eliberarea terenului, în fruntea lucrărilor se situează colectiviștii Iuliana Gomboș, Dimitrie Demian, Iudita Liplac, Andrei Mazuch, Ioan Cîmpeanu, Ioan Vîrșăndan și alții. In raionul Deta Semănatul trebuie grăbit De executarea semănatului la vreme, în teren bine pregătit depinde în bună măsură recolta anului viitor. Pentru producție nu-i forma, dar i semănatul se face în perioada optimă sau cu întîrziere. Cum se prezintă mîncărilor situația însăîn raionul Deta ? Pare neobișnuit ca acum la sfîrșitul perioadei optime de însămînțări să vorbești că aci din cele 25.000 ha grîu s-au semănat numai 8.971 ha, ceea ce reprezintă 35,8 la sută din plan. Dacă întrebi pe tovarășii din secția agricolă a sfatului popular raional, de ce această rămînere în urmă, îți răspund „teren uscat“. Într-adevăr, în această toamnă, datorită secetei pregătirea terenului se face în condiții mai grele. Cu toate acestea, în unele unități unde a existat preocupare, unde munca fost bine organizată s-a a asigurat un bun pat germinativ și semănatul s-a făcut în perioada optimă. De pildă, G.A.S. Folia și colectiviștii din satul Iosif au terminat însămînțările de toamnă, iar la G.A.C. din Ofsenița, Jamul-Mare, Macedonia, Tolvădia și altele semănatul griului este pe terminate. Nu așa însă stau lucrurile la G.A.C. din Ciacova, Opatița, Giera, Sîngeorge, Stamora Germană și Tirol unde la data de 16 octombrie se însămînțase cu grîu suprafață de cite 20—60 ha. De asemenea, gospodăriile colective din Fizeș, Gad, Gătaia, Sculea, Moravița au însămînțat grîu pe suprafețe foarte mici. Totodată la Fizeș, Ghilad, Șoșdea și Sîngeorge la această dată nici nu era încă semănat orzul. Această rămînere urmă se datorește fapîntului că tovarășii din conducerea acestor unități au așteptat să vină ploaia. În loc să organizeze munca colectiviștilor pentru eliberarea terenului de coceni ca apoi să se treacă la arat și pregătirea terenului pentru însămînțări, s-a așteptat. Că tractoarele nu au fost folosite din plin rezultă și din următorul fapt : la gospodăria colectivă din Tirol (președinte Petru Cristea), în timp de 10 zile s-au arat numai 4 ha, la Deta (președinte Ștefan Toth), în perioada 30 septembrie—16 octombrie, nu se executaseră arături pentru însămînțări pe nici un ha, iar la Ferendia au fost arate numai 10 ha, în timp ce colectiviștii din Fizeș, la aceeași dată, executaseră arături pe mai bine de 100 ha. Și G.A.C. din Gherman și Butin în perioada 30 septembrie—16 octombrie nu au executat arături de însămînțare pe nici un ha în timp ce colectiviștii din Jamul Mare și Percosova, vecini, efectuaseră 50—60 ha de arături. Timpul este destul de înaintat. E de datoria comitetului raional de partid și a comitetului executiv al sfatului popular raional să controleze și să îndrume conducerile gospodăriilor colective, ca pentru pregătirea terenului să folosească la spargerea bulgărilor și tasarea terenului, tăvălugii grei și discuri. Să fie extinsă metoda colectiviștilor din Denta, Banloc, Partoș și Dolaț care folosesc la mărunțirea terenului grape grele confecționate pe plan local. Conducerile lective gospodăriilor mobilizeze trebuie să mecolectiviștii și mecanizatorii pentru a folosi cît mai bine mașinile, astfel ca semănatul să fie terminat în timp scurt. I. GEAPANA