Drapelul Roşu, iulie 1962 (Anul 18, nr. 5443-5468)

1962-07-01 / nr. 5443

_ORGAN AL COMITETULUI REGIONAL P.H.R. BANAT SI AL STATULUI POPULAR REGIONAL Anul XVIII, nr. 5443 Duminici, 1 iulie 1962 4 pagini 20 de bani Citiți în interiorul ziarului * (pag. a 2-a) g 1 (pag. a 2-a) 2 (pag. a 3-a) 5 (pag. a 3-a) 5 î — La București — 1.500 de observații optice asupra sateliților artificiali. S * (pag. a 3-a) 5 * — Știri de peste hotare. (pag. a 4-a) 3 .1 — Gospodarii picturii. — In documentare la colectivi. 5 — Fără a mări numărul agregatelor. ț — Prin slums-urile Manile). Nici un bob pierdut din noua recoltă! Au început din plin secerișul în ziua de 29 iunie au început Secerișul orzului și membrii gospodăriei colective „înfrățirea“ din comuna Recaș, raionul Timișoara, în lanul de orz pîrguit care se întinde pe 130 ha au intrat 100 echipe de cosași. După cum ne informează corespondentul ziarului nostru, tov. P. KISS LADISLAU, și la colectiva din Deta a început în ziua de 29 iunie a.c. recoltatul orzului. Și la gospodăria colectivă învecinată — Izvin — în prima zi de seceriș a fost strînsă recolta de pe 8 ha de orz. La ambele gospodării colective au fost pregătite magaziile în vederea depozitării recoltei. (Iosif Ciosici, colectivist). D La recoltare au lucrat în acea zi tractoriștii Traian Sîrbu și Gheorghe Iacob cu două secerători-legători. în prima zi a fost strînsă recolta de pe primele 7 ha din cele 40 cultivate cu orz. IN RAIONUL LUGOJ Pregătiri intense pentru recoltare Strîngerea recoltei de păioase în timpul cel mai scurt și fără nici o pierdere constituie acum principala preocupare a Consiliului agricol raional Lugoj. Membrii consiliului au stabilit împreună pînă în cele mai mici amănunte măsurile necesare pentru buna desfășurare a lucrărilor de seceriș, treieriș și înmagazinare a recoltei. Întregul utilaj de care dispun stațiunile de mașini și tractoare și gospodăriile colective din cuprinsul raionului a fost revizuit și reparat din timp fiind de mult gata să intre în lanuri. În planul de măsuri tehnico-organizatorice întocmit de consiliul raional în vederea strîngerii recoltei de păioase de pe cele peste 34.000 ha aparținînd gospodăriilor colective s-a prevăzut folosirea tuturor forjelor existente — 280 de combine, numeroase prese mecanice de balotat paie, secerătorilegători, secerători simple, precum și peste 6.500 de coase. Cu aceste mijloace se vor putea recolta zilnic circa 3.300 hectare de cereale păioase, ceea ce înseamnă că în 10—11 zile lucrătoare va putea fi terminată strîngerea recoltei în întreg raionul. Cele 5 stațiuni de mașini și k tractoare ce deservesc gospodăriile colective din raion vor pune la dispoziția acestora nu numai un număr mare de combine, secerători-legători și prese mecanice de balotat paie, ci și 139 de batoze de treier și aproape 400 de tractoare. Un număr însemnat de tractoare vor lucra la executarea arăturilor adînci de vară îndată după seceriș pe întreaga suprafață eliberată. După cum a stabilit consiliul agricol raional, paralel cu recoltarea se va ara și însămînța cu diferite plante furajere o suprafață de 2.500 ha în scopul sporirii cantităților de furaje necesare animalelor. Trebuie amintit aici și faptul că prin grija consiliului agricol raional, gospodăriile colective au primit de la Uniunea raională a cooperativelor de consum 4.500 de saci, au stabilit locurile unde vor fi amenajate ariile de treier, au trecut la asigurarea materialului pompieristic necesar. In toate comunele din raion au fost numiți și instruiți delegații de combine, de batoze și de convoaie, au fost identificate și curafite spațiile de depozitare a cerealelor. S. NOUR. Organizare temeinică Intense pregătiri pentru strîngerea recoltei de păioase din acest an s-au făcut și la gospodăria agricolă colectivă „Tractorul“ din satul Cicir, raionul Arad. Consiliul de conducere al acestei gospodării s-a preocupat de pregătirea timp a mașinilor și atelajelor din ce vor lucra la strînsul recoltei. Acum, la această gospodărie, totul este pregătit pentru recoltare. în același scop, S.M.T. Aradul-Nou a pus la dispoziția gospodăriei colective din Cicir 3 combine, 2 secerători-legători și o presă mecanică pentru balotajul paielor după combine, în gospodărie au fost constituite și echipe de cosași. Astfel, la brigada s-a vor lucra 47 de cosași, iar la brigada a II-a, alți 46. S-a stabilit și locul unde va fi amenajată aria de treier. TIBERIU HOTARAN corespondent Așteaptă noua recoltă Pe ogoarele raionului Oravița se desfășoară în ritm susținut lucrările de intreținere a culturilor prășitoare, iar paralel cu aceasta, harnicii colectiviști dau o atenție deosebită pregătirilor în vederea recoltării cerealelor păioase. Strîngerea la timp și fără pierderi a recoltei depinde în măsură hotărîtoare și de felul cum este înmagazinată și conservată noua recoltă. De aceea colectivul de muncitori de la baza de recepție din Osravița și-a îndreptat atenția spre asigurarea de condiții bune păstrării cerealelor. Ca urmare a muncii însuflețite, la 16 iunie a.c. au terminat lucrările de pregătire a celor trei magazii de care dispune baza, cu o capacitate de depozitare de 6.000 tone cereale. La aceste lucrări și-au adus contribuția în mod deosebit muncitorii Vasile Cărăbă, Iosif Olaru, loan Balea, loan Oancea, Ecaterina Marcu, Elena Popescu și alții. La baza de recepție de asemenea au fost pregătite și utilajele necesare receptionării cerealelor. Au fost reparate două selectoare, trei vînturători, două șnecuri și au fost confecționate două bunchere de descărcare care au fost instalate în fața magaziilor. La repararea și pregătirea utilajelor și-au adus contribuția mecanicii Dumitru Nicolaevici și Ioan Andrițoiu, în atenția cărora a stat calitatea reparațiilor. Astfel, baza de recepție din Oravița așteaptă primele cereale, rodul muncii entuziaste a lucrătorilor de pe ogoarele fără haturi. I. PADUȚA corespondent Un nou obiectiv industrial La Reșița, în cadrul complexului industrial de la Mociur, s-a terminat construcția unui alt obiectiv. Este vorba de noua modelărie care se întinde pe suprafața de 3.000 m pătrați, în afară de hala principală dotată cu mașini moderne, încălzire centrală și luminată fluorescent, noua modelărie dispune și de alte anexe cum ar fi un depozit, unde transportul modelelor se va face mecanizat, un grup social și altele. Prin darea în folosință a acestui nou obiectiv industrial se creează condiții optime de lucru pentru modelării reșițeni. Economiile chimicale Colectivul laboratorului central al uzinei „Oțelul Roșu“ acordă o atenție deosebită economisirii substanțelor chimice. Astfel, prin recuperarea molibdatului de amoniu și a azotatului de argint, prin dublarea arderii lor în nacelele de combustie au realizat economii pe primul semestru al anului în valoare de 10.000 lei. La obținerea acestor economii au contribuit laborantele Margareta Grega, Lucia Birătescu, Mariana Aranghel și altele. FRANCISC WOLLNER corespondent ------------ ir Extind irigarea culturilor de zi ce trece energia electrică este folosită pe o scară tot mai largă în agricultură, contribuind astfel la obținerea de recolte bogate. De curînd la Semlac, raionul Arad, s-a dat în exploatare o nouă stație de pompare pentru irigații. Ea este dotată cu electropompe alimentate de la un post de transformare special construit în acest scop, întreaga instalație este concepută și executată după cele mai moderne prescripții tehnice. De menționat faptul că o singură electropompă are un debit de apă mai mare decît 24 motopompe pînă acum. Cu ajutorul acestei utilizate stafii se irigă un mare teren cu semănături cuprins între comunele Nădlac, Semlac și Șeitin. La punerea sub tensiune a postului de transformare și a stației, precum și la darea ei în exploatare, o contribuție de seamă a dat-o echipa de recepție a Uzinei electrice din Arad, condusă de ing. Ion Munteanu. închiderea cursurilor Universității muncitorești de la Clubul C. F. R. în sala de festivități a Clubului C.F.R. „16 Februarie 1933“ din Timișoara a avut loc serbarea de închidere a cursurilor Universității muncitorești din complexul C.F.R. Timișoara. Acesta este cel de-al 5-lea an de cînd funcționează acest sistem de școlarizare a muncitorilor ceferiști, în prezența a sute de muncitori ceferiști tov. ing. Mircea, directorul Eugen de studii, a vorbit, cum lecțiile au contribuit la îmbogățirea cunoștințelor de cultură generală ale elevilor. Cursurile au fost urmate cu regularitate de 93 de muncitori, ingineri, tehnicieni, economiști și nari. Printre cei funcționare au obținut rezultate foarte bune îmbogățindu-și nivelul de cunoștințe la cele 33 de lecții (de pedagogie, medicină, socialism științific, economie etc.), predate în cursul anului se numără tovarășii Teodor Marinescu, Lazăr Roșca, Daria Huțu, Antonia Ene, Ion Chihai, Victor Dincă și alții. Cu ocazia acestei festivități s-a organizat și un concurs „Cine știe, cîștigă“, la care au participat mai mulți cursanți, cărora li s-au oferit premii în cărți și obiecte. Absolvenții au primit apoi diplomele. în cinstea fruntașilor la învățătură precum și a celorlalți cursanți, s-a organizat un frumos program artistic. PAVEL POPOVICI și ION URZICĂ, corespondenți MUNCA ÎNSUFLEȚITĂ În aceste zile colectiviștii se pregătesc intens pentru recoltarea cerealelor păioase. Pentru fiecare colectivist creșterea producției agricole a devenit o preocupare de prim ordin. Acest lucru este oglindit în munca entuziastă, plină de avînt pe care o desfășoară și colectiviștii din Recaș, în cîmp, ca și la grădina de legume, la vie, ca și în sectorul zootehnic, pretutindeni colectiviștii desfășoară o activitate intensă. — Din dorința de a contribui la buna aprovizionare a populației cu legume și zarzavaturi — ne spune fov. Ion Peter, președintele gospodăriei — colectiviștii noștri și-au îndreptat atenția spre extinderea suprafețelor cultivate cu legume. Astfel, în acest an, gospodăria a cultivat 89 hectare cu roșii, ardei, varză, conopidă, ceapă, mazăre de grădină etc. Din acest sector gospodăria va realiza un venit ce se ridică la mai bine de un milion lei. In grădina de legume vreo 80 de colectiviști lucrează la prășitul ardeiului, alții la plantarea verzii și castraveților de toamnă, iar alții la recoltarea mazării de grădină, guliilor, pătrunjelului și verzii timpurii. (Vezi fotografia nr. 1). Despre colectivistele Maria Gașnă, Helga Merescu, Estera Niculici, care munceau de zor la recoltarea legumelor ne-a vorbit cu multă satisfacție șeful echipei a doua din brigada legumicolă, fov. Blasius Cik. Prin strădania muncii legumicultorilor, gospodăria a vîndut pînă acum pe piețele orașului peste 8.000 kg mazăre, 5.700 kg ceapă, peste 3.000 kg gulii și însemnate cantități de salată, varză etc. Pe dealurile Recașului unde se află și cele 85 ha de vie pe rod ale colectivei în mijlocul celor peste 100 de viticultori, l-am întîlnit pe bătrînul colectivist Iacob Ianculov, brigadier pomi-vificol, controlînd și îndrumînd lucrările. — Dorim să terminăm pînă-n seară legalul viței pentru ca mîine să putem începe a treia oară stropitul — ne spune brigadierul. Stropitului ca și celorlalte lucrări — a continuat el — colectiviștii noștri le acordă o mare atenție fiindcă știu că de acestea depinde în bună măsură obținerea de producții sporite de struguri la hectar. Muncind cu hărnicie, colectiviștii din brigada pomi-viticolă au obținut succese de seamă. Pînă acum ei au făcut cîte două stropiri, au prășit de două ori și legat via de vie. (In fotografia nr. 2, o echipă de colectiviști muncesc de zor la legatul viței).O altă ramură aducătoare de venituri spre care colectiviștii din Recaș și-au îndreptat atenția este și creșterea păsărilor. La începutul anului, cu prilejul definitivării planului de producție, ei și-au propus ca în acest an gospodăria să crească 12.000 pui. — Pînă acum — ne spune îov. Virgil Moiescu, inginerul zootehnist — au fost ridicați de la I.R.A.V.I.C.O.O.P. și incubatorul G.A.S. Giarmata 7.000 pui. În afară de puii de găină mai avempeste 1.100 boboci de gîscă și rața. Așa cum se arată în planul de producție — a continuat el — la sfîrșitul anului trebuie se ajungem la peste 6.000 păsări-matcă. Prin valorificarea puilor, smulgilor, precum și a celor peste 80.000 ouă, gospodăria noastră va realiza din sectorul avicol un venit de cca. 300.000 lei. Printre cele mai bune crescătoare se numără Maria Marcu, Ecaterina Tasch, Elisabeta Gorbva și Maria Sas. (In fotografia nr. 3, una din crescătoare în mijlocul păsărilor). Planurile colectiviștilor din Recaș vor fi realizate și chiar depășite fiindcă ei sunt cunoscuți ca oameni harnici și pricepuți cu dragoste față de muncă și gospodăria lor. I. GEAPANA Noul cartier Moroasa din Reșița. Pe locurile virane se înalță blocuri de locuințe cu apartamente frumoase, confortabile. In jurul lor au fost amenajate complexe comerciale — magazine pentru desfacerea produselor alimentare, a legumelor și fructelor, produselor de panificație etc. ÎN CLIȘEU : Bloc de locuințe construit în cartierul Moroasa. . K ---------------------------------- Ne vom îndeplini din timp angajamentul luat La începutul anului muncitorii, inginerii și tehnicienii din întreprinderea noastră — „Tehnometal“ Timișoara — și-au luat angajamente frumoase în vederea îndeplinirii planului la toi indicii. In fiecare secție, la fiecare loc de muncă, sub îndrumarea organizației de partid s-a căutat să se descopere cît mai multe rezerve interne prin valorificarea cărora să putem atinge țelul propus. Unul din angajamente este îmbunătățirea calității produselor noastre. In acest scop în întrecerea socialistă s-a fixat ca obiectiv principal lupta pentru obținerea unor caracteristici tehnici superiori la mașinile agricole. In această întrecere au fost antrenați atît muncitorii cît și tehnicienii și inginerii din uzină. Cu toții au căutat să găsească soluții care să aducă noi îmbunătățiri produselor noastre. Așa de pildă, încă în faza de experimentare a produsului „etuvă electrică“ s-a constatat că izolația din masă plastică nu corespunde. Din cauza radiațiilor calorice prea mari în timpul funcționării izolatorii se încălzeau devenind buni conducători de electricitate. S-a făcut propunerea introducerii unor izolatori ceramici care s-au dovedit eficace. Tot la acest produs — pentru a prelungi viața utilajului — au fost mărite punctele de reazim. Inlocuindu-se anumite repere din material greu cu altele confecționate din tablă de 3 milimetri s-a redus greutatea produsului cu 30 de kg metal de fiecare transportor. O preocupare deosebită a avut-o colectivul nostru și în ce privește asimilarea de noi produse, în cursul acestui an s-au produs 63 de tuneluri pentru uscat fructe. Recent s-a terminat pregătirea tehnologică pentru mecanizarea completă a transportului în silozurile de cereale, în dorința de a perfecționa continuu produsele noastre s-au făcut o serie de reproiectări. Așa, de exemplu, s-a procedat cu selectorul universal, fapt ce a contribuit la îmbunătățirea caracteristicilor de funcționare și la creșterea productivității muncii cu circa 50 la sută față de vechiul produs, în plus greutatea acestuia a fost redusă cu 200 kg. Și la selectorul SU-4 s-a redus greutatea cu circa 30 kg prin înlocuirea unor repere din fontă cu altele din laminate. Pe lîngă avantajul că se reduce din greutate mai este și acela că se creează posibilitatea realizării unor economii de materiale prin folosirea deșeurilor și a altor capete de laminate care înainte nu-și găseau întrebuințare. La îndrumarea comitetului de partid uzinal la fiecare loc de muncă s-a pus un accent deosebit pe realizarea cu mai multor economii. La începutul anului ne-am angajat să dăm în plus peste prevederile planului producției globale și marfă produse în valoare de 1.500.000 lei și respectiv 1.600.000 lei și să realizăm economii suplimentare de 100.000 lei. Pentru a putea respecta cuvîntul dat, conducerea întreprinderii a pus accentul pe crearea decalajelor optime între secțiile de producție. In acest scop, serviciul aprovizionării a avut ca sarcină să procure materialele mai ușor de obtinut cu o lună înainte de intrarea lor în procesul de fabricație, astfel îi rămîne timp suficient să se ocupe în cursul lunii de acele materiale care creează anumite greutăți în procurarea lor. Existînd o bună aprovizionare, planul zilnic a putut fi realizat conform graficului, în felul acesta fiecare secție și-a asigurat un decalaj de 5—10 zile între ea și secția imediat următoare. Organizația de partid a analizat în mai multe rînduri felul cum des --------curge munca în secții. In cele șase luni ce au trecut din acest an s-a analizat munca serviciului aprovizionării, cea a serviciului tehnic, constructor șef, serviciul activitatea cabinetului tehnic vînzări, etc. Astfel s-au putut lua din timp măsuri care să ducă la remedierea unor lipsuri ce s-au ivit în procesul de producție. Muncind în felul arătat, colectivul nostru de muncitori, ingineri, tehnicieni și funcționari sub conducerea organizației de partid a repurtat succese frumoase. Planul producției globale și marfă pe primul semestru al acestui an a fost îndeplinit cu 8 zile înainte de termen. Prin reducerea prețului de cost am realizat pînă în prezent economii de 71.000 lei. La capitolul productivității muncii am realizat o creștere de 0,17 la sută pe cap de salariat fată de 0,25 la sută cît este angajamentul anual. In lupta pentru realizarea angajamentelor s-au evidențiat lăcătușul Nicolae Todică, maistrul strungar Francisc Boghicev, sudorul Trif Hegheș, muncitorii Mihai Zimiri, Ilie Mike, Aurel Chitescu, Florica Bărbiei, Ludovic Szabó, Aurel Enășel, întreaga grupă de modernizare condusă de inginerul Alexandru Dobrescu, de asemenea inginerii Constantin Tincu, Dan Florian, Adalbert Bozsoki, Nicolae Kaderzsabek și alții care au dovedit mult spirit de inițiativă în îmbunătățirea produselor noastre și de asimilare a altora noi, împreună cu toți muncitorii, inginerii și tehnicienii ne vom strădui în continuare să găsim noi soluții de îmbunătățire a caracteristicilor tehnici ai produselor noastre și îndeplinirea tuturor angajamentelor ce le-am luat în așa fel ca pînă la sfîrșitul anului să putem raporta îndeplinirea lor. NICOLAE BIBIȘTEICĂ ing. șef adjunct uzinele „Tehnometal“ Timișoara Adunări festive cu prilejul „Zilei V w j WII * a învățătorului ln cursul zilei de ieri au avut loc în orașul Timișoara și în orașele și centrele raionale adunări festive cu prilejul sărbătoririi „Zilei învățătorului", manifestare tradițională de cinstire a cadrelor didactice din patria noastră. Cu acest prilej la adunarea festivă din sala Operei de stat din Timișoara, deschisă de tov. Ioan Popeți, președintele comitetului executiv al sfatului popular orășenesc, au luat parte numeroși învățători și profesori din școlile de cultură generală și profesionale din Timișoara. Tov. Coriolan Pop, primsecretar al comitetului orășenesc de partid, a felicitat călduros cadrele didactice din orașul Timișoara pentru succesele lor în munca instructiv-educativă și obștească. Vorbitorul a trecut în revistă principalele rezultate în generalizarea învățămîntului de 8 ani, sarcină de primă însemnătate pusă de către partid în fața lucrătorilor din școli. Dînsid s-a referit apoi la succesele obținute în ridicarea nivelului calitativ al procesului de invățămînt, subliniind necesitatea îmbunătățirii muncii instructiv-educative. In cadrul ședinței s-a citit ordinul Ministerului Invățămîntului și li s-au înmînat titlul și insigna de „învățător fruntaș“ și „profesor fruntaș“ tovarășilor Crizantema Nițu, Eva Oniga, Silaghi Emilia, Oscar Jäger și altora. A urmat un program artistic susținut de către Filarmonică, Opera și Teatrul de stat și de către formațiile lucrătorilor din învățămînt. •k La adunarea festivă de la Lipova, au luat parte sute de cadre didactice din oraș și raion. Ele au fost felicitate de către reprezentanți ai organelor de partid și de stat. Tovarășilor învățători Elena Borca și Crăciun Crișan, li s-au înmînat titlul și insigna de „învățător fruntaș“, iar altor 70 de cadre didactice li s-au atribuit premii pentru succesele lor in munca instructiv-educativă: cinstea participanților la „Ziua înlnvățătorului“, corul Filarmonicii de stat din Arad a prezentat un concert ; de asemenea, a avut loc vizionarea filmului „Bătălie în marș“ și o masă tovărășească. ★ Cadrele didactice din raionul Timișoara, întrunite în adunarea festivă care a avut loc la Casa ofițerilor, au fost felicitate de către tov. Valeria Țurcanu, vicepreședinta sfatului popular raional, A. Erdély, delegatul secției de învățămînt și Gheorghe Rădulescu din partea comitetului raional de partid, Tovarășilor Traian Cocoș, învățător, Școala de 4 ani Holdoni, Zdravko Beriacski, directorul Școlii de 8 ani din Șag, Elena Padină, din Jimbolia, le-au fost înmînate titlul și insigna de „învățător fruntaș“. Pionierii unității de pionieri a Școlii de 8 ani din Giarmata i-au felicitat călduros pe profesori și învățători și le-au înmînat buchete de flori. A urmat un program artistic susținut de Casa de cultură a studenților, orchestra semisimfonică a Căminului cultural orășenesc din Jimbolia și de elevi ai Școlii medii de muzică și arte plastice din Timișoara.