Drapelul Roşu, mai 1963 (Anul 19, nr. 5701-5725)

1963-05-03 / nr. 5701

MAREA DEMONSTRAȚIE A OAMENILOR MUNCII DIN ORAȘUL TIMIȘOARA MÎNDRI DE SUCCESELE LOR Prin fața tribunei trec oamenii muncii din orașul Timișoara. Coloana este deschisă de muncitorii, tehnicienii, inginerii și funcționarii uzinei „Tehnometal". Recunoaștem între ei pe cîțiva dintre evidențiații în întrecerea socialistă: Aristide Hurjui, Teodor Mîndruț, Mihai Smiti, Gheorghe Vichente, Maria Dragomir, Eva György și alții. Ei sînt mîndria întreprinderii, exemplu de urmat pentru întreg colectivul. Crainicul anunță : „Pentru rezultatele dobîndite în trimestrul I în îndeplinirea planului de producție și a angajamentelor luate, colectivului uzinei Tehnometal“ i s-a acordat titlul de întreprindere evidențiată pe oraș și regiune în întrecerea socialistă“. Graficele, panourile și produsele recent asimilate — expuse pe frumosul car alegoric — vorbesc despre meritele care stau la baza titlului acordat de consiliile local și regional ale sindicatelor, îndeplinim cu consecvență hotărîrile celui de-al III- lea Congres al P.M.R.“ — este ideea ce a străbătut ca un fir roșu întreaga coloană a oamenilor muncii din orașul nostru. Se apropie de tribună coloanele muncitorilor și tehnicienilor de la întreprinderea poligrafică, Fabrica de tricotaje pentru copii și Fabrica de țigarete. Sunt cele trei fabrici timișorene cărora, pentru felul exemplar în care și-au îndeplinit sarcinile de plan în 1962, Consiliul Central al Sindicatelor le-a acordat, recent, diploma de „întreprindere evidențiată pe țară“. Fiecare dintre ele au întocmit grafice sugestive cu privire la sporirea producției în decurs de 3 ani, îmbunătățirea tuturor indicilor de plan. Muncitorii de aici și-a făcut un punct de cinste din a contribui cu tot elanul și priceperea lor la dezvoltarea continuă a succeselor, îmbunătățirea calității produselor. Exemplul evidențiaților în întrecere, Ioan Popa, Iuliu Martin, Carol Anoca, Gheorghe Pănescu, membri de partid, și al altora ca ei, a mobilizat la desfășurarea unei munci avîntate întregul colectiv. Muncitorii Fabricii de țigarete au scris cu legitimă mîndrie pe un panou că în ultimii 3 ani ei au sporit productivitatea muncii cu 48“A. întreprinderea lor își modernizează întregul proces tehnologic. v Grijii partidului și guvernului eroica noastră clasă muncitoare îi răspunde cu un nou avînt în muncă. Și fie că prin fața tribunei oficiale a trecut colectivul Uzinelor mecanice Timișoara, muncitorii întreprinderii de utilaje „8 Martie", de la Uzina de reparații, de la fabrica chimică „Solventul" sau din alte întreprinderi, panourile și graficele purtate pe brațe vînjoase oglindeau succesele înregistrate în transpunerea în fapte a politicii partidului în domeniul economiei, realizarea și depășirea, pe perioada 1960—1963, a prevederilor desenatului. Muncitorii și tehnicienii „ uzinei „Electromotor", de pildă, evidențiau că, sub conducerea competentă a organizației de partid, ei sînt preocupați atît de ridicarea factorilor de putere ai electromotoarelor, cît și de punerea în fabricație a noi și noii produse de larg consum: aspiratoare de praf, mașini de călcat perfecționate, subansamble pentru mașinile de spălat rufe etc. Noul își găsește aplic oare în fiecare secție și loc de muncă din uzină. în această privință este de altfel elocvent să se arate că din trei salariați ai întreprinderii unul este inovator în întîmpinarea zilei de 11 Mai au fost realizate în plus 237 motoare electrice de diferite mărimi. Rodnic este și bilanțul fabricii „Dermatina" — 35 tone de covoare de masă plastică și 3.600 mp piele artificială — date peste prevederi. Colectivul fabricii „Ștefan Prăvăț" se prezintă cu un panou pe care citim : planul pe primele 4 luni a fost îndeplinit înainte de termen. Au fost create 39 noi modele de pantofi și economisită o cantitate de piele din care se pot confecționa 13.000 de perechi fețe de încălțăminte, îmbrăcat în petale din mase plastice și încărcat cu produse dintre cele mai felurite, cazul alegoric al întreprinderii „Beia Breiner“ demonstrează înalta calificare a muncitorilor acestei cunoscute fabrici din orașul nostru, priceperea lor de a realiza bunuri de calitate superioară. Vinceferiștii — se aud la un moment voci din mulțime. Căi ferate în miniatură, trenuri remorcate de puternice locomotive Diesel-electrice, fabricate în patria noastră, sistemul electrodinamic folosit la serviciul „mișcare“ — iată ce privind cazul lor alegoric, puteai vedea Ceferiștii timișoreni au remorcat, de la începutul anului 93 de trenuri cu supratonaj și au economisit 2.673 de tone de combustibil convenținal. Cu aceeași mîndrie justificată demonstrează colectivele întreprinderilor: Fluetus, „Ambalajul metalic“, Fabrica de zahăr, „Tehnolemn", „Industria linii“, U.T.T., „Bumbacul", „Ada Marinescu“, Arta textilă, „Electrometal", Fabrica de confecții etc. Ele au ținut să se prezinte de 1 Mai cu noi succese în producție. Iată-i pe harnicii constructori ai T.R.C.R. Carul lor alegoric redă : un bloc ridicat semeț spre albastrul cerului, și alături, o nouă clădire își înalță etajele; un pano fabricat macaraua turn ridică din beton. Redus la seară macheta noului stadion cu 30.000 de locuri , mîndrie a orașului este și el prezent. Voioșia, încrederea în viitorul luminos al patriei, deplina încredere în politica înțeleaptă a partidului nostru stăpînesc și fețele oamenilor din coloanele lucrătorilor din comerț, cooperație, din instituțiile de stat etc. Ca și în alți ani, marea demonstrație a oamenilor muncii din orașul nostru s-a desfășurat într-un entuziasm ce greu poate fi redat în cuvinte. Șuvoiul de oameni ai muncii ce a trecut prin fața tribunei oficiale oglindește încrederea cu care masele de oameni ai muncii urmează calea arătată de partid, participă cu elan de nestăvilit la transpunerea în fapte a hotărîrilor celui de-al III-lea Congres al P.M.R., privind desăvîrșirea construcției socialiste în patria noastră. Frumosul car alegoric al ceferiștilor. .. Pentru unitatea clasei muncitoare din lumea întreagă în lupta pentru pace, democrație și socialism“. OHAPEI UI ROȘU făuritorii belșugului ogoarelor unite Alături de muncitorii uzinelor timișorene, au participat la demonstrația de 1 Mai coloanele compacte, nesfîrșite, ale harnicilor lucrători de pe ogoare, care, prin forțele unite și cu mijloace mecanizate, smulg pămîntului roade tot mai bogate. Colectiviștii din satele și comunele din raza orașului Timișoara și din raionul Timișoara, lucrători din G.A.S., mecanizatori din S.M.T., au fost prezenți la marea demonstrație cu bucuria muncii împlinite : ei au terminat țările din însă nu înaceastă primăvară într-un timp scurt și la un înalt nivel agrotehnic. Primii au pășit prin fața tribunei membrii gospodăriei colective „Libertatea“ din Giroc. Ei manifestă pentru Partidul Muncitoresc Român, care a deschis țărănimii calea spre o viață liberă, îmbelșugată și fericită. Membrii gospodăriei agricole colective „Drum Nou“ din Becicherecul- Mic, — romîni, germani, sîrbi și marghiari — despre hărnicia cărora se vorbește în tot raionul, purtau cu ei la demonstrație grafice și panouri ce ilustrau puternica dezvoltare economică a colectivei. Pe unul din grafice se arată că în anul 1963 fondul de bază al gospodăriei este de 6.500.000 lei, reprezentînd, față de anul 1958, o creștere de 678 la sută. Anul trecut ei au depășit planul de producție la toate culturile, au obținut venituri de peste 6 milioane lei, în ropot de puternice aplauze au trecut prin fața tribunei harnicii co-iplectiviști din comuna Cărpiniș. Ei purtau un panou pe care se puteau citi cifre care umplu inimile de bucurie : în anul 1962 gospodăria lor a obținut, în medie, 5.600 kg porumb boabe la ha pe întreaga suprafață de 620 ha cultivate și au vîndut statului 1i peste prevederile contractului încheiat inițial, o cantitate de 105 vagoane de porumb boabe. în frumoasele lor costume naționale, în cîntec și dans vioi, au trecut apoi prin fața tribunei colectiviștii din Sînmihaiul Romîn. Ei raportează cu mîndrie că în anul trecut au realizat producții mari de lapte și carne, obținînd numai din sectorul zootehnic peste 40 la sută din totalul veniturilor bănești. La demonstrație, comuna Recaș este prezentă cu cele două gospodării agricole colective și două gospodării agricole de stat : comunele Genei și Peciul- Nou cu unitățile lor — G. A. C., G.A.S. și S.M.T. — și multe alte comune ca Bencecul, Parța, Otelec, Stanciova, Pișchia, Beșenova-Nouă, Bazoș, Ianova, Diniaș și altele din toate colțurile raionului Timișoara. La acest 1 Mai, mii de colectiviști, mecanizatori și lucrători din G.A.S. — oameni care, prin forțe unite, cu mijloace tehnice moderne, cu ajutorul științei, silesc pămîntul să rodească mai bine, și-au exprimat încă odată atașamentul lor fierbinte față de clasa muncitoare și hotărîrea de a întări și mai mult alianța muncitorească-țărănească, baza de neclintit a regimului nostru demoderat-popular. Demonstrează harnicii colectiviști din Cărpiniș. CÎNTICHI ȘI DANSUL - PREZENTE PRETUTINDENI... V/—5|c.——asc. j|C/—5fc.— —if.,——ifie-rtCr—îfc.—if.—ÍV ^ Tradiționalele manifestări cultural-artistice * de la Pădurea Verde și 4 de pe scena din Parcul 4 de cultură și odihnă . „Ștefan Plăvăț“ din Tilmișoara au atras mii de fi oameni ai muncii. La Pădurea Verde , oaspeții, veniți în mijjlocul naturii, au admirat spectacolul dat de formațiile artistice de 4 amatori din întreprinderile timișorene. în 4 poiana mare, pe scena t pregătită sărbătorește, 3 fanfara întreprinderii 4 „Tehnometal“ a dat 4 semnalul de deschidere a manifestărilor culturale. Rind pe rînd, arltiștii amatori de la * „Tehnolema“, U.M.T., * „Industria lînii“, căminul cultural din Giroc, formația Școlii populare * de artă din Timișoara au prezentat un program bogat. Interpretarea măiastră a cîntecelor populare de către tarafurile mai multor cluburi, suitele de dansuri populare — romane, germane, maghiare, sîrbești — brigăzile artistice, au fost răsplătite cu ropote de aplauze de muncitorii și colectiviștii veniți cu familiile să-și petreacă după-amiaza în atmosfera de voie bună. Cîntecul și dansul au fost prezente pretutindeni . . . Grupuri, grupuri de oameni așezați în jurul aparatelor de radio portative, sau însoțind pe cîte vreun acordeonist sau chitarist puteau fi întilnite peste tot in frumoasa Pădure Verde, în parcurile orașului. —'îf.—oji ——'if.—if. Teatrul de vară din parcul de cultură și odihnă „Ștefan Plăvăț“ , a găzduit mii de oameni, veniți la programul susținut de formații artistice ale multor întreprinderi instituții timișorene. și 4 La lumina reflectoarelor și ghirlandelor cu 4 becuri multicolore, pînă tîrziu, oamenii muncii au admirat și răsplătit cu aplauze pe artiștii * amatori care le-au oferit o seară plăcută. 4 Atît la Pădurea Verde * cît și la Teatrul de vară din parcul „Ștefan * Prăvăț“ și în ziua au avut loc 4 de 2 mai reușite programe arcistice la care au pârtiei- 4 pat mii de oameni ai muncii. 4 4 I în coloană, oamenii de știință, artă și cultură în coloana masivă a centrului universitar, în frunte pășesc cadrele didactice și studenții Universității timișorene. Acest nume apare întîia oară la demonstrația de 1 Mai , cea mai tînără universitate a țării a fost inaugurată în toamna anului trecut. Studenții, mîndri de această nouă realizare a regimului democrat-popular, sînt recunoscători partidului și guvernului care se îngrijesc studios să-i fie asigurate ca tineretului condiții de viață și învățătură din cele mai bune. Ei se străduiesc să răspundă acestor condiții cu rezultate cît mai bune la învățătură, pentru a deveni cadre didactice, cu o înaltă calificare, ale școlilor noastre de cultură generală. în sesiunea de examene din iarnă, 42 la sută din calificativele primite de studenți au fost note de 9 și 10. „Război mediocrității“ — e o idee ce însuflețește și pe studenții celorlalte institute : ai Institutului agronomic, viitoarele cadre ale agriculturii noastre socialiste, ai Institutului pedagogic și ai Institutului de medicină. Ei scandează lozinci și urale, care răzbat pînă departe din coloana demonstranților. Este o atmosferă tinerească, optimistă, încrezătoare. „Vom munci, vom învăța, să-ntarim Republica !“, răsună ca un angajament, pornit din mii de inimi tinerești, preluat și amplificat de întreaga coloană. Manifestîndu-și dragostea și atașamentul față de partid și guvern, care asigură tineretului studios condiții nebănuite în trecut, strează și studenții Institutului demonpolitehnic, în care învață 3.100 de tineri, viitoare cadre de nădejde ale industriei noastre socialiste în plină dezvoltare. Paralel cu asimilarea cît mai profundă a cunoștințelor predate la cursuri, ei desfășoară și o bogată activitate de cercetare științifică. Temele abordate sînt tot mai strîns legate de cerințele actuale ale industriei, de introducerea tehnicii noi. La recentul seminar național științific studențesc, la lucrările celor două secții, care s-au desfășurat la Timișoara, din 37 de lucrări prezentate, 17 au aparținut Institutului politehnic din Timișoara. Colectivul cadrelor de cercetători de la Baza Academiei R.P.R. a pășit prin fața tribunei mîndru de activitatea pe care o desfășoară în sprijinul producției. Cercetătorii au obținut realizări de seamă în domenii diferite ale muncii științifice și îndeosebi în realizarea liniei ferate continue a bandajelor sudate la tramvaie etc. Colectivul Bazei a primit cu satisfacție vestea că academicianului Corneliu Mikloși, pentru lucrările de cercetare tehnico-științifică, legate de introducerea în Republica Populară Romînă a căii ferate continuie cu șine sudate electric după procedeul prin topire intermediară, i-a fost acordat cu o zi înainte Premiul de stat. Sunt prezenți în coloane la demonstrație oamenii de artă, actori ai celor trei teatre dramatice, ai operei și filarmonicii, îndrăgiți și apreciați de spectatori. „Oamenii în alb“ care stau de strajă ocrotirii sănătății celor ce muncesc alcătuiesc și ei o coloană impunătoare, în felul acesta, prezența în coloana demonstranților a oamenilor de știință, artă și cultură învederează ideea că în patria noastră socialistă cerințele social-culturale ale omului, ale tuturor celor ce muncesc sunt tot mai bine și mai larg satisfăcute. Impresionanta demonstrație sportivă de pe stadionul „1 Mai” Momentul festiv de pe noul stadion al orașului, a fost așteptat cu nerăbdare de zeci de mii de cetățeni din localitate și din regiune. Este ora 13. A mai rămas un ceas și jumătate pînă la începerea programului. Timișorenii care abia trecuseră prin fața tribunei, unde au demonstrat cu prilejul zilei de 1 Mai, se îndreaptă acum spre locul unde vor continua manifestările acestei mărețe zile. Am putea spune că toate drumurile orașului duc la această oră la stadion, în apropierea lui, pe străzile Cluj și Arieș, fluviul de oameni curge continuu. Mii de tineri și vîrstnici, bărbați și femei, elevi și pionieri și-au dat azi întîlnire noua construcție sportivă care prin ambploarea ei, prin stilul arhitectonic, entuziasmează, stîrnește un adine sentiment de admirație. Cele peste 30.000 locuri s-au ocupat repede. Alte mii de oameni continuă să vină pe stadion. Amfiteatrul este o mare de oameni, o mare imensă care i-a schimbat coloritul, împrumutîndu-i culorile unui bogat curcubeu. Drapelele roșii și tricolore, lozincile care slăvesc partidul nostru drag, care vorbesc despre pace și prietenie, despre tradiționala zi de 1 Mai, te fac să trăiești pe stadion o zi de mare sărbătoare, în tribuna oficială au luat loc membri ai comitetelor regional și orășenesc de partid, ai Sfatului popular regional și orășenesc Timișoara, numeroși invitați, oameni ai muncii din întreprinderile regiunii, de pe ogoare. Stadionul freamătă, parcă se simt și bătăile inimilor entuziaștilor animatori ai sportului. Din moment în moment se așteaptă ridicarea cortinei invizibile a marii scene cu acoperișul albastru al cerului senin de mai. Este ora 14,30. Din tunelul cel mic, al marelui colos de beton, apar în mijlocul gazonului verde, 13 gorniști îmbrăcați în alb. Ei se așează în cerc și vestesc că manifestațiile sportive pot să înceapă. Muzica intonează marșul sportivilor: în ritmul lui apare o coloană de sportivi care poartă pe brațe stemele Republicii Populare Române și a Partidului Muncitoresc Român. Coloana formată din sportivii diferitelor cluburi și asociații trece prin fața tribunelor în ovațiile publicului spectator. întregul gazon este acoperit de sportivi în costume multicolore. Din tribuna oficială coboară membrii prezidiului acestei festivități, în frunte cu tovarășul Petre Blajovici, membru supleant al C.C. al P.M.R., prim-secretar al Comitetului regional de partid Banat, la cuvîntul tovarășul Vasile Daju, președintele Comitetului executiv al Sfatului popular regional, care vorbește despre însemnătatea acestei zile ce coincide cu o mare realizare pentru oamenii muncii din orașul Timișoara și regiunea Banat, în încheiere, propune ca noul stadion să poarte denumirea stadionul „1 MAI", predă spre folosință sportivilor apoi îl din oraș și regiune. Tovarășul Coriolan Pop, prim-secretar al Comitetului de partid orășenesc Timișoara, dă citire unei telegrame adresată Comitetului Central al partidului, tovarășului Gheorghe Gheorghiu-Dej, în care locuitorii orașului Timișoara își manifestă recunoștința fierbinte față de partidul și statul nostru pentru acest frumos și prețios dar. Miile de spectatori ovaționează îndelung pentru Partidul Muncitoresc Român. Un grup de pionieri înminează membrilor prezidiului buchete de flori albe. Sute de porumbei își iau zborul deasupra imensei arene, începe marea demonstrație de gimnastică. Covorul de iarbă este inundat de sutele de pionieri, purtători ai cravatelor roșii; în ritmul vioi al unui marș, ei execută mișcări rapide cu brațele, fac diferite exerciții ce-ți încîntă ochiul. Apoi pionierii părăsesc în ordine terenul iar locul lor îl iau elevii școlilor profesionale. Are loc o nouă repriză de gimnastică. Tinerii folosesc în mișcările lor ritmice, bare roșii și albastre care se încadrează întrutotul în minunatul ansamblu. Apoi un splendid joc al panglicilor, un adevărat balet pe iarbă, este executat de un mare număr de eleve. Grația, suplețea și fantezia și-au dat întîlnire în această compoziție a educației fizice. Aplauzele însoțesc fiecare mișcare. Pe stadion apar apoi studenții Facultății de educație fizică. Ei impresionează nu numai prin perfecta ordine, dar și prin trupurile lor oțetite, prin ținuta impecabilă. Viitorii profesori de educație fizică, cu exercițiul lor complex, stîrnesc un viu interes: în ritmul sacadat al tobelor, pe gazonul verde se formează litere vii, în fiecare pulsează puternic, o inimă. Se alcătuiesc cuvinte: „1 MAI" apar dintr-odată stemele Republicii Populare Romîne și a Partidului Muncitoresc Român, inițiatorul și făuritorul tuturor realizărilor din patria noastră. Din mijlocul piramidelor formate din sportivi se desprind patru baloane mari , care se înalță spre cer. Ele duc în înalturi steaguri purpurii. URA! URA! se aud puternic, parcă dintr-un singur ji glas, vocile energice a sute de sportivi care și-au demonstrat talentul și cunoștințele în această zi memorabilă, imortalizată pentru totdeauna pe peliculele fotografice, cinematografice și în inimile oamenilor. ★ Pe stadion a avut loc apoi un interesant cuplaj internațional fotbalistic care s-a soldat cu următoarele rezultate : U.T.A. — Veles Mostar 5—0 (3—0). Știința — Győri Vasas 3—2 (2—Iin ziua de 2 mai a continuat desfășurarea turneului cu următoarele întîlniri : U.T.A. — Győri Vasas 1—1 (1-0), Știința — Veles Mostar 1—1 (0—1). Aspectul sărbătoresc al stadionului „1 MAI“. Foto : E. ROBIC SEX