Drapelul Roşu, octombrie 1971 (Anul 27, nr. 8309-8335)

1971-10-01 / nr. 8309

> f LUCRĂRILE AGRICOLE DE SEZON CER ANGAJAREA DEPLINĂ A TUTUROR FORȚELOR! Ritmuri inegale de la o fermă la alta Se cere mai mult sprijin în aprovizio narea cu îngrășăminte și în transportul ștîuleților la I.A.S. Lugoj Patul germinativ, punct de pornire spre recolte mari prof. emerit dr. doc. C.V. Oprea de la Institutul agronomic Timișoara Și la întreprinderea agrcola de stat din Lugoj atit recoltatul porumbului (5.400 hectare) cit și semănatul griului (9.000 hectare) constituie în etapa actuală probleme de cea mai mare importanță. Urmărind traducerea în fapte planului de măsuri al Comitetului județean de partid întocmit în urma indicațiilor cuprinse în Scrisoarea tovarășului Nicolae Ceaușescu, consiliul de administrație al acestei mari unități a stabilit ca la recoltarea porumbului să fie folosite din plin atât mijloacele mecanice cit și forța de muncă manuală. Cu sprijinul și sub îndrumarea nemijlocită a comitetului municipal de partid, fermelor agricole le-au fost trimiși în ajutor 600 elevi de la Școala textilă, Școala de mecanici agricoli precum și peste 400 de muncitori din diferite întreprinderi lugojene. La aceștia mai trebuie adăugați alți 250 lucrători sezonieri. Pentru o folosire cit mai rațională a mijloacelor mecanice, la ferma din Sinersig a fost organizată o instruire practică privind recoltarea porumbului cu combinele C-1 și G-3. S-a stabilit ca 20 de astfel de combine să fie introduse in lanurile în care porumbul are o talie mai mică, în special la Ne- B. BURZ (Continuare în pana la) Sîntem la începutul epocii optime de însămînțare a griului. De condițiile în care vor fi puse semințele în pămînt va depinde, în cea mai mare parte, nivelul producțiilor viitoare. Aceasta este o constatare neîndoielnică atît a practicii, cît și a științei. De aceea se cere să se acorde o atenție și exigență maximă semănatului, care este cea mai importantă fază a procesului de producție. Ea nu este nici simplă și mai ușoară, dacă se iau în seamă toate cauzele de care depinde sporirea recoltei. în același timp, trebuie remarcat că cea mai mare parte din cauzele respective se găsesc sau pot fi create în patul germinativ in care, după cum se știe, se declanșează viața din starea latentă aflată în sămință. Acest lucru așează patul germinativ pe loc de frunte în asigurarea primelor condiții de viață ale plantelor, ceea ce impune deosebită în realizarea lui cît o grijă mai bună. înmagazinarea, păstrarea și reglarea circulației apei și aerului în sol, stimularea activității biologice și asigurarea cu substanțe nutritive în patul germnativ a tinerelor plante reprezintă aspecte de mare importanță fiziologică, cărora, specialiștii și toți lucrătorii din agricultură trebuie să le acorde cea mai mare atenție, în legături cu cele arătate este necesar să se înțeleagă că patul germinativ, cu complexitatea proceselor ce se petrec in el, este radical diferit de la un sol la altul ți se realizează, de asemenea, în condiții bune prin lucrări agrotehnice tot atit de diferențiate. Nu este greu de admis această afirmație dacă ne gîndim la lăcoviști, cernoziomuri, podzoluri, ca sa nu mai amintim și alte tipuri de soluri agricole, care ocupă suprafețe întinse în cuprinsul județului Timiș. Trebuie să adăugăm, totodată, că în această toamnă diferențierile de ordin fizico-mecanic, biologic și chimic între tipurile de sol sunt cu mult mai accentuate ca de obicei, datorită secetei prelungite, schimbărilor repetate de temperatură ș.a., ceea ce trebuie luat în seamă la pregătirea patului germinativ. Nu sunt de neglijat nici fenomenele de oboseală, de care da dovadă solul în multe părți, în urma producțiilor ridicate de gnu din anul acesta, a bătătoririi pe alocuri prin grindină și datorită greutății mașinilor folosite. Toate acestea au influențat, în bună măsură, procesele de dospire și sterilizare a solului sub influența razelor soarelui. (Continuare in pag. all-a) Recoltatul porumbului* este în toi. Și nu în puține unități producția se arată bună. Bunăoară, la ferma nr. 1 din Grabați a cooperativei agricole din Lenauheim, de pe o suprafață de 500 de hectare recoltată a rezultat o producție medie la hectare le circa 10.000 kg știuleți. IN CLIȘEU : O parte din această recoltă, care va lua loc în pătule. (Foto E. ROBICSEK). PATULELE-S GOALE, IAR PORUMBUL STĂ SUB CERUL LIBER Oricine este edificat asupra importanței depozitării și păstrării în cele mai bune condiții a porumbului din noua recoltă! Aceasta cu atât mai mult, cu cit și timpul din actuala toamnă arată destul de capricios. De altfe fel, nu la puține baze de recepție din județ al _________ întîlnit, în aceste zile, cadre cu munci de răspundere de la intreprindere pentru valorificarea cerealelor și plantelor tehnice dînd îndrumări și sprijin prețios în amenajarea unor spații de depozitare, fie și provizorii, sau căutînd altele disponibile pe la diferiți beneficiari. Și totuși nu in puține locuri au Încep să se adune mari grămezi de știuleți sub cerul liber. Iată de ce nu poți fi decit nedumerit întîlnind, pe ici pe colo, mari spații libere, nefolosite, unele de ani de zile. Iar in contabilitatea unor unități aceste spații figurează ca importante fonduri fixe. în această situație se află două mari pătule, in apropiere de ferma agricolă de stat nr. 16 din losifălău. în aceste pătule s-ar putea depozita pe puțin 100 vagoane de știuleți. Dar ele par date uitării. . în unul, se mai găsesc importante rămășițe de porumb stricat cine știe de ctnoi. Al doilea, nici nu se știe de tind nu a mai fost folosit. Cu unele reparații, care ar solicita cheltuieli neînsemnate, pândele ar putea servi foarte bine la depozitarea porumbului. Sperăm că atît acestea cît și alte spații care se află in situații asemănătoare, pe la diferite unități, vor fi grabnic depistate și puse în stare de folosință. Doar e păcat să stea goale, în timp ce sub cerul liber se adună mari cantități de porumb. NOTA Pentru noul an universitar Pentru a facilita tineretului din centrul nostru universitar obținerea unor manuale cursuri necesare bunei desfășuurări a procesului de învățămînt, Centrul de librării din Timișoara a depus o comandă de 35 de titluri la Baza pentru desfacerea cărții București. Acestea vor completa volumele existente deja in librării, printre care amintim : Vademecum, Limba franceză — curs practic, Probleme de chimie, Perspectivăprobleme, Geografia fizică a R.S.R., Igiena animalelor domestice, Mecanică-vibrații mecanice. De asemenea, librăriile „Școlarul“ și papetăria de pe str. Măcieșilor pun la dispoziția studenților peste 2.000 de tocuri Mitie velină, coli studențești hârtie milimetrică, rigle de calcul etc. PENTRU CA ÎNVĂȚĂMÂNTUL SA FIE STES LEGAL DE VIATĂ, DE PRODUCȚIE, CA TINERETUL STUDIOS SĂ FIE EDUCAT IN SPIRITUL MUNCII, AL IDEALURILOR SOCIALISMULUI - ACESTA ESTE ÎNALTUL SENS AL VIZITEI DE LUCRU FĂCUTE DE TOVARĂȘUL NICOLAE CEAUȘESCU ÎN ȘCOLI DE TOATE GRADELE DIN CAPITALĂ In cursul dimineții de joi, 30 septembrie, tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU, împreună cu tovarășii Dumitru Popa, Leonte Răutu, Ștefan Voitec, Miron Constantinescu, Miu Dobrescu, a vizitat școli elementare, profesionale, licee de cultură generală, de specialitate și tehnice din Capitală. nistrul In această vizită de lucru, conducătorii de partid și de stat au fost însoțiți de Mircea Malița, aiînvățămîntului, Dan Marțian, prim-secretar al C.C. al U.T.C., ministru pentru problemele tineretului, de cadre de conducere și specialiști din rețeaua învățămîntului de toate gradele, de activiști de partid și de stat. Prezența secretarului general în școli de diferite profiluri, acum, la începutul noului an de studiu, reprezintă încă o mărturie a prețuirii acordate școlii și slujitorilor ei de partidul și statul nostru, a grijii permanente pentru dezvoltarea și perfecționarea invățămîntului, căruia i s-a încredințat înalta misiune de a educa tinăra generație, de a o forma pentru muncă și viață, in spiritul nobilelor idealuri ale socialismului. S-a integrat organic în viața fiecărui cetățean, ca o manifestare a bine grăitoare a democratismului orinduirii socialiste, a legăturilor ce unesc atît de trainic poporul și partidul, prezența aproape cotidiană a tovarășului Nicolae Ceaușescu, a celorlalți conducători de partid și de stat în mijlocul unor colective de muncă din toate domeniile de activitate. Ceea ce ne-am obișnuit să definim stilul de lucru al secretarului general, semnifică în esență preocuparea sa statornică de a analiza la fața locului modul în care se transpun în viață hotărîrile Congresului al X-lea, de a se sfătui permanent cu făuritori de bunuri materiale și spirituale intr-un dialog fructuos, menit să deschidă noi orizonturi", noi perspective mersului nostru înainte, pe calea făuririi societății socialiste multilateral dezvoltată. In această lumină sa înscrie și vizita de lucru de ieri, prilej de a constata realizările dobindite în îndeplinirea indicației privind legarea învățămîntului de viață, de producție, prin activitatea atelierelor-școală, prin transformarea întregii rețele de școli in adevărate amfiteatre ale muncii și de a adopta măsurile care să dezvolte, pe planuri superioare, aceste Cu atit mai mult, cu cît in realități, acest an de învățămînt s-a hotărît, da către Secretariatul C.C. al P.C.R., ca școlile, de pa întreaga filieră, să beneficieze de sprijinul concret și direct al unităților, productive — din industrie, agricultură, cooperația de consum și meșteșugărească, care au sarcina să înzestreze atelierele din școli cu mașini, utilaje, aparate, scule și să asigura în același timp și asistența tehnică de specialitate... Iată, așadar, ce vast și generos cîmp de activitate se deschide în fața învățămintului nostru, pentru ca școlile și liceele să educe tineretul în spiritul muncii, să-l deprindă să lucreze în domeniu, să-l facă să înțeleagă orice că orice activitate folositoare societății este o muncă de onoare. Vizita conducătorilor de partid și de stat începe la Liceul industrial energetic din șoseaua Giurgiului. După cum se știe, aceste școli de specialitate au un rol bine definit în sistemul post-general, nostru de învățămînt ca principală sursă de cadre cu pregătire medie pentru toate ramurile economiei naționale. Specificul lor — obținerea de către tineri a unei calificări profesionale concrete, concomitent cu diploma de bacalaureat — se bucură de o largă apreciere și adeziune din partea acestora, fapt dovedit și de participarea lor în număr din ce în ce mai mare la concursul de admitere. Activitatea primei promoții de absolvenți ai liceelor de specialitate, care din vara aceasta lucrează în producție, dovedește din plin eficacitatea acestei forme de învățămînt. La intrarea în clădirea liceului, tovarășul Nicolae Ceaușescu este întîmpinat de ministrul energiei electrice, Octavian Groza, de cadrele didactice și de un mare număr de elevi, care oferă flori, aclamă cu entuziasm. Pe o mare pancartă desfășurată pe frontispiciul clădirii, se află urarea : „Bine ați venit în mijlocul nostru, iubite tovarășe Ceaușescu !“. Directorul liceului, prof. Alexandru Moșu, înfățișează oaspeților unele aspecte din activitatea instituției pe care o conduce. El arată că în prezent în liceu Învață, la cursurile de zi și serale, 768 de elevi, pregătindu-se să devină muncitori și tehnicieni cu înaltă calificare în sectoarele termo și electroenergetic. Prima promoție care a absolvit anul trecut se află în producție, în unități de specialitate, printre care întreprinderea „Energoreparații“, diverse centrale electrice, dovedind pricepere și competență în muncă. Se arată, de asemenea, că 16 absolvenți au intrat în școlile generale și liceele de cultură generală, noul an de învățămînt a debutat sub noi și promițătoare auspicii. Pregătirea tehnico-productivă, in paralel cu formarea unui orizont cultural larg la elevii din această categorie de școli, este o necesitate ce decurge din realitățile și cerințele vieții, din dezvoltarea impetuoasă, a bazei materiale de in instituții de învățămînt superior pentru a deveni ingineri și subingineri. Sînt vizitate apoi ateliereleșcoală, laboratoarele și cabinetele tehnice ale liceului, înzestrate cu utilaje realizate de întreprinderea „Energomontaj“, care patronează această școala, precum și prin autodotare, prin confecționarea in școală a unor instalații necesare practicii elevilor, economisindu-se peste 300.000 lei. Elevii își desfășoară activitatea sub îndrumarea calificată a cadrelor didactice, unor ingineri și tehnicieni care luacrează nemijlocit în producție. Cei din ultimele clase își desăvîrșesc meseria aleasă în întreprinderile unde vor lucra după absolvire, în felul acesta putind să cunoască mai bine procesul tehnologic. Vorbind despre perspectiva dezvoltării bazei tehnice pentru practica elevilor, directorul școlii formează pe oaspeți că se află iaîn construcție un poligon termo și electroenergetic de cea mai mare necesitate pentru instruirea de specialitate a elevilor. Conducătorii de partid și de stat se interesează în vizita prin atelierele-școală la ce lucrează elevii. Se arată că există un plan de activitate bine întocmit pe baza căruia se execută o serie de piese solicitate de unitățile productive; se bobinează rotoare de motor, se face revizia unor agregate și armături de specialitate, se execută plăci pentru turbine. Apreciind realizările obținute, secretarul general al partidului recomandă ca dotarea atelierelor să se facă numai cu mașini și utilaje care funcționează și în întreprinderile de specialitate, pentru ca elevii să dobîndească într-adevăr o calificare superioară, în pas cu cerințele vieții, producție a societății noastre, științei și tehnicii. Nu se mai poate a concepe un învățămînt desprins de ceea ce se cheamă muncă concretă, mijloc de verificare a cunoștințelor teoretice, de lărgire a orizontului de înțelegeri a lucrurilor și fenomenelor, de dobindire de noi deprinderi. Prima unitate de invățămint din această categorie a fost Liceul „Gheorghe Șincai“, întâlnirea conducătorilor de partid și de stat cu cadrele didactice de aici prilejuiește o scurtă discuție asupra istoricului acestui cunoscut liceu bucureștean, care in anul ce vine va sărbători 80 de ani de existență. Actualele cadre didactice ale liceului. In majoritate tineri pregătiți în anii construcției socialiste în patria noastră, continuă tradiția prestigioșilor dascăli ce au predat în această școală in trecut. Cu dăruire și pasiune ei transmit elevilor cunoștințe temeinice și bogat, argumentate, îi educă pe tineri în spiritul patriotismului ardent, al înaltelor idealuri ale socialismului. Conducătorii de partid și de stat.Continuare în pag a 111-a) îmbinarea organică a cunoștințelor de cultură generală cu practica productivă — criteriu fundamental în școlile generale și licee ----1 . In mișcarea continuă a omenirii spre cunoaștere, arta apropie omul da el însuși, îl contopește cu ideea de frumos și adevăr. Opera de valoare, transfigurând în plan estetic viața socială, devine una dintre formele majjore de influențare a fizionomiei interioare a omului, exercitînd o acțiune stimulativă în sensul dezvoltării personalității umane în direcția formării unei conștiințe estetice și etice superioare. Unul dintre sensurile fundamentale ale artei autentice dintotdeauna a fost acela de a contribui la năzuința etern-umană spre împlinirea armoniei universului interior și a celui social. Educînd omul, arta educă neamul, societatea, sprijină progresul și mersul istoriei. ’ Interacțiunea directă, complexă și continuă dinttre artă, viață socială și istorie este determinată de opțiunea artistului , pentru un anumit sistem de valori promovat de la societate, sistem concretizat în idealuri etice, estetice, ideologice, care, la rândul lor, prin intermediul artei autentice, influențează parametrii , etici și estetici ai individului consumator de artă, stimulează formarea idealului, transformîndu- i într-o reală forță socială. Arta devine astfel efectă și, pe anumite coordonate, cauză a istoriei. Rolul istoric al artei trebuie înțeles nu in sensul că lucrarea „Contractul social" a lui J. J. Rousseau a fost cauza franceze sau că Revoluției poezia coșbuciană „Noi vrem pâmînt“, a determinat răscoala țărănească din 1907, din sensul că aceste opere militante, duse prin noile înscririvalori pe care le promovau in direcția progresistă a istoriei, au reprezentat, pe plan artistic, efectul contradicțiilor din viața socială, impulsionînd latența visului de libertate și dreptate, contribuind la transformarea lui intr-un ideal imediat și activ. Alături de viața socială, de natură, artă, ca sinteză superioară a acestora, înfăptuiește funcția de educator moral și estetic, modelînd felul de a gîndi și a simți al oamenilor, fertilizînd conștiințele și îmbogățind sensibilitatea. Ea acționează simultan, prin intermediul imaginii artistice, asupra intelectului și a afectului, asupra gîndirii și simțirii, stimulînd viața spirituală a omului, căci, așa cum sublinia recent tovarășul Nicolae Ceaușescu „arta este cu adevărat valoroasă cînd omul, ascultînd-o, citind-o, privind-o, simte că ea ii devine necesară, indispensabilă, îl transformă, îl educă, ii lărgește orizontul spiritual“. Gradul de influențare a dimensiunilor interioare ale individului este condiționat de calitățile sugestive și emoționale ale imaginii artistice. Arta care nu reușește să emoționeze, să declanșeze o stare de spirit, de maximă receptivitate, nu poate modela conștiințe, nu poate înfăptui istorie. Arta autentică, declanșînd emoția estetică, devine un posibil educator moral al individului, pune în mișcare acele resorturi intime ale ființei umane care-l ajută la formarea unui statut etic. Calitățile operei de artă, gradul în care reușește să convingă măsura în care determină aceasta va sprijini deplasarea eticului din sfera purei subiectivități a sufletului uman, în sfara practicii umane concrete și obiective, care aparține universului și istoriei. Folclorul s-a dovedit, de-a lungul veacurilor, un stimulent puternic al progresului istoric tocmai prin excepționala forță sugestivă a imaginilor artistice, purtătoare ale filozofiei și moralei populare. Dezvoltind aptitudinile artistice ale omului, promovînd formarea unui gust estetic elevat, arta contribuie la consolidarea conștiinței estetice a individului, așa după cum, prin vehicularea idealurilor etice superioare, a unor valori care înfrumusețează peisajul interior al omului, devine funcțional rolul de educator moral a. Relevind binele și artei, frumosul din plan uman, marile opere de artă au oferit întotdeauna și direcțiile etice în plan social și politic, contribuind complex la procesul de educație. Problematica umană se împletește stringent cu cea socială și politică ; mărturie este istoria artei, care nu și-a redus niciodată misiunea doar la oglindirea fidelă a istoriei, ci a contribuit direct la fundamentarea premiselor spirituale care, corelate cu cele materiale, au asigurat progresul social. In istoria artei noastre există o perioadă denumită „pașoptistă“, tocmai pentru a sublinia gradul de fuziune al acesteia cu mișcarea revoluționară a neamului, rolul ei în activarea idealului de statornicie al poporului, în formarea conștiinței patriotice, a idealului de libertate, egalitate și unitate națională. Rolul de educator spre bine, frumos și adevăr in plan uman și social, sporește responsabilitatea omului de artă, care devine răspunzător de sămîrvța care rodește în generația cu care făurește istoria. Frumusețea profilului moral al omului zilelor noastre se datorează în mare parte tradiției artei românești în promovarea idealurilor umaniste, a modului superior în care adevărații artiști de ieri și de azi au știut să poarte dialogul peste vreme, răspîndind lumină ARTA AUTENTICĂ. O PUTERNICĂ FORȚĂ EDUCATIVĂ ÍN PAGINA A II-A <! Prezenți în muncă, în viața pionierească ! O gamă largă de bunuri de consum