Drapelul Roşu, ianuarie 1973 (Anul 29, nr. 8698-8721)

1973-01-04 / nr. 8698

Anul XXX nr. 8.698 Joi, 4 ianuarie 1973 4 pagini, 30 bani Cuvintarea tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU rostita la posturile de radio și televiziune cu prile Anului Dragi tovarăși și prieteni, Cet8țeni ai Republicii Socialiste România. Peste citeva minute vom Încheia anul 1972, cu conștiința că am parcurs o nouă și importantă etapă pe calea edificării societății socialiste România, multilateral dezvoltate In Și In acest an oamenii muncii au obținut succese de seamă In toate domeniile de activitate. In industrie, planul producției a fost depășit, iar In agricultură am obținut cea mai mare producție din istoria țârii. A luat un puternic avânt întrecerea pentru realizarea cincinalului înainte de termen. Au continuat să se dezvolte Invățămintul, știința, arta, cultura, s-a îmbunătățit nivelul de trai, a crescut gradul de civilizație al Întregii noastre națiuni. In acest an, Conferința Națională a partidului a luat hotârîri de cea mai mare însemnătate pentru accelerarea dezvoltării comico-sociale a întregii țări, ceo iar Marea Adunare Națională a adoptat o serie de legi menite să perfecționeze în continuare relațiile de producție, organizarea societății noastre socialiste. Zilele trecute am sărbătorit împlinirea unui sfert de secol de la proclamarea Republicii — victorie epocală ce a încununat lupta revoluționară a poporului nostru, condus de Partidul Comunist Român, pentru libertate națională și socială, pentru progres și o viață mai bună. Apreciind abnegația și entuziasmul oamenilor muncii în obținerea tuturor realizărilor pe calea edificării socialismului, doresc să adresez în această clipă solemnă cele mai calde felicitări eroicilor făuritori ai vieții noastre noi — clasei muncitoare, țărănimii, intelectualității, tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naționalitate, întregului nostru popor liber și stăpin pe soarta sa. Planul pe anul 1973 prevede un puternic avânt în industrie și agricultură, ridicarea calității și eficienței întregii activități economice, în vederea sporirii avuției naționale și creșterii bunăstării întregului popor. Stă în puterea fiecăruia dintre noi de a realiza în cele mai bune condiții planul pe anul viitor. Convins că fiecare cetățean la locul său de muncă își va face pe deplin datoria, vă doresc din toată inima, dragi compatrioți, succese cit mai mari în activitatea consacrată prosperității patriei, traducerii în viață a mărețului program elaborat de Congresul al x-lea al partidului. Dragi tovarăși. In anul care a trecut, România a desfășurat o amplă activitate Internațională în slujba destinderii, păcii și colaborării. S-au întărit și dezvoltat relațiile noastre de prietenie și colaborare cu toate țările socialiste, s-au lărgit legăturile cu tinerele state independente, s-a extins colaborarea multilaterală cu celelalte țări, în spiritul coexistenței pașnice. Evenimentele din acest an au adus noi confirmări justeții politicii promovate de România, au demonstrat încă o dată realismul aprecierilor partidului și statului nostru cu privire la evoluția vieții internaționale. Deși pe planeta noastră mai ard încă flăcările războiului, se mențin surse de conflict și încordare, dominanta dezvoltării istorice o constituie afirmarea tot mai puternică a voinței popoarelor de a trăi în pace și bună înțelegere. Forțele înaintate de pretutindeni acționează pentru realizarea unor schimbări progresiste în dezvoltarea societății, pentru abolirea politicii imperialiste de agresiune și dominație, de forță și amenințare cu forța, pentru promovarea in relațiile interstatale a principiilor Independenței și suveranității naționale, egalității depline în drepturi, neamestecului în treburile interne și avantajului reciproc. Dorim ca anul 1973 să marcheze noi progrese in dezvoltarea proceselor pozitive care au loc în viața internațională, să ducă la soluționarea, in spiritul păcii, a noi noi probleme care confruntă obeșinirea, sa fie anul ținerii conferinței europene pentru securitate, anul unui nou și important pas înainte pe calea conlucrării rodnice intre națiuni. Împreună cu toate popoarele iubitoare de pace, dorim ca noul an să ducă la Încetarea războiului din Vietnam și in întreaga Indochină, la stingerea conflictului la întărirea din Orientul Mijlociu, securității și destinderii internaționale. România intră în noul an hotărîtă să-și aducă contribuția activă la normalizarea climatului internațional, la instaurarea păcii ți securității în lume. Considerăm că, acționind unite, popoarele pot pune bazele unei lumi mai bune, mai drepte, eliberate de coșmarul războaielor, ale unei lumi i, care fiecare națiune să se poată dezvolta liber,, bucurindu-se,«stingherit ’de roadele muncii sale, de cuceririle civilizației umane. Stimați tovarăși. Fie ca anul 1973 să aducă poporului român noi și însemnate victorii pe calea progresului socialist, a bunăstării și fericirii tuturor celor ce muncesc. Fie ca în noul an omenirea să repurteze noi succese în lupta pentru impusirea nobilelor idealuri de pace și colaborare înaintea ultimelor bătăi de orologiu din acest an, doresc să vă adresez din tot sufletul, dragi cetățeni ai României socialiste muncitori, țărani, intelectuali, bărbați și femei, tineri și vârstnici, români, maghiari, germani și de alte naționalități — cele mai calde urări de sănătate și viață lungi, un an nou fericit, satisfacții și bucurii depline, realizarea tuturor dorințelor și aspirațiilor de mai bine ! La mulți ani, dragi tovarăși și prieteni ; «m m PAG. A IV-A Manifestări peste hotare consacrate aniversării Republicii Jubileu la Giulvăz în ziua de 30 decembrie, cooperatorii din Giulvăz au sărbătorit, într-un cadru festiv, două evenimente memorabile : 25 de ani de la crearea Republicii și 20 de ani de la constituirea cooperativei agricole din satul lor. Despre aceste evenimente importante a vorbit tovarășul Nicolae Mezin, președintele unității încă de la înființare. Anii parcurși au constituit pentru toți membrii marii familii ani de succese însemnate pe calea sporirii rodniciei holdelor, a ridicării propriului nivel de trai S-au făcut pași însemnați înainte pe calea mecanizării, chimizării și irigațiilor , multe terenuri au fost scoase de sub influența negativă a apelor prin vastele acțiuni de desecări la care și-a adus aportul fiecare țăran cooperator. Mergînd ferm înainte pe calea transpunerii în fapte a prevederilor Congresului al X-lea al P.C.R. și ale Conferinței Naționale a partidului, cooperatorii din Giulvăz au aduncit profilarea și specializarea producției și au introdus acordul global ca formă superioară de retribuire. Pe lingă cultura cerealelor, aici a luat ființă o puternică ingrășătorie de taurine care numai în acest an a adus un venit de aproape 5 milioane lei. Pentru buna desfășurare a procesului de furajare a animalelor, cooperativa și-a construit, prin eforturi proprii, o moară de nutrețuri combinate. Sporurile medii de creștere în greutate, printr-o furajare rațională și o îngrijire corespunzătoare a animalelor, au depășit 800 gr zilnic față de 700 gr cît era planificat. Cu sprijinul specialiștilor, cooperativa din Giulvăz aplică an de an, in mod diferențiat, cantități însemnate de îngrășăminte chimice si organice urmărind ca, cel puțin o dată la 5 ani, să poată fi fertilizată cu gunoi de grajd întreaga suprafață de peste 1.000 de hectare a cooperativei. Urmare a acestor acțiuni și producțiile au sporit de la un an la altul și se află intr-o continuă creștere. Participanții la acest Însemnat eveniment din viața comunei s-au angajat ca și în viitor să muncească fără preget, cu pasiune și dăruire pentru sporirea avuției obștești și mărirea contribuției unității lor constituirea fondului central.la Continuatori ai unei vechi tradiții, copiii din localitățile timișene au fost, ca pretutindeni in țară, primii purtători, din casă-n casă, ai urărilor de prosperitate, sănătate și fericire. V -A. ...STA IN PUTEREA NOASTRA SA REALIZĂM ACEST PROGRAM GRANDIOS... # Reporterii ziarului s-au reintîlnit, cu prilejul noului an, cu oamenii despre care au scris in anii din urmă Am pășit in noul an, 1973, și ne mai stăruie in memorie momentele emoționante pe care le-am cunoscut noi toți, țara întreagă. De acest an nou se leagă imediat două momente importante asupra cărora ne oprim atenția — prilej pentru a afirma că ele se înscriu în „coloana“ unor impresionante evenimente. Pornim de la cele de „ultimă oră“ , ședința jubiliară a Marii Adunări Naționale pentru aniversarea unui sfert de veac de la proclamarea Republicii. Cuvintele iubitului nostru conducător, Nicolae Ceaușescu, rostite cu acest prilej, ne sînt vii in memorie . „Este mai presus de orice îndoială că stă i puterea noastră să realizăm acest program grandios de edificare socială, să asigure, poporului român care o viață demnă, fericită și independentă". Programul acesta grandios, elaborat de Partidul Comunist, a fost sădit in inimile noastre — și acum ne identificăm cu «1 — la Congresele al IX-lea (1965), al X-lea (1970), la Conferințele Naționale din 1967 și 1972, la fiecare plenară a C.C. al P.C.R. Drumul pe care l-am parcurs, din 1965, nu a fost ușor, dar îl privim cu mândune, cu depline satisfacții pentru tot ceea ce am realizat. Șapte reporteri ai ziarului „Drapelul roșu“ vă invită să parcurgem împreună acest drum alături de oamenii despre care am scriș i muncitori și ingineri, mecanizatori și țărani cooperatori, oameni de știință, cultură și artă, toți fără deosebire de naționalitate, uniți in aceeași mare familie a poporului român. Fiecare reporter își răsfoiește filele carnetului, colecțiile de ziare notind numele celor cu care a stat de vorbă, tot la cumpăna 1969, 1971... anilor, in 196S, 1967. Atunci, la fiecare început de An Nou, ca și acum, oamenii ne exprimau gîndurile, năzuințele și idealurile lor pe care le-au înfăptuit prin puterea brațelor și iscusința minții. Cum a devenit visul realitate? Ce mulțumiri v-AU adus anii aceștia pe care cu toții i-am trăit ..la cea mai înaltă tensiune" ? Reporterii noștri invită la mărturisiri... ȘTAFETA MUNCII, IN MINNI BUNE. In ziarul „Drapelul roșu“ din 3 ianuarie 1988 se consemna, in cuvinte potrivite, evenimentul despre revelionul textiliștilor, ce a avut loc la clubul I. T. Lugoj. Mă găseam atunci printre artizanii firelor din orașul de pe Timiș — acești oameni harnici și pricepuți, care făuresc la fiecare Început de an, firesc, așa cum se cuvine și cum a intrat în tradiția poporului nostru, un trainic suport pentru activitatea viitoare, pentru Îndeplinirea dezideratului comunist de muncă și de viață , mai bine, mai mult, mai ieftin. Și că intr-un buchet, pentru care fiecare semnează cu tradiționalul „La mulți ani !“ urările de viitor se canalizau pe traiectul ascendent al prosperității și fericirii. Cincinalul in patru ani și jumătate — reprezintă acest azi hotărit și mobilizator, pentru care au subscris toți acei ce de la 1 ianuarie 1968 au parcurs alături de întreaga muncitorime timișeană treptele de progres economic ale județului Congresul al X-lea, a partidului Conferința Națională din vara anului trecut. Plenara C.C. al P.C.R. din 26-21 noiembrie 1972 au reprezentat tot a trtea puncte de reper trainic pentru o activitate productivă avîntată și entuziastă. Comunistul Cornel Ignat — șeful schimbului „A“ țesătorii, era în 1968 un om care avea încredere in viitor. L-am retotîmit In preajma Conferinței Naționale, atunci cind de aici de la I.T.L. se lansa prima inițiativă de întrecere din județ . Productivitatea muncii la cote superioare — de fapt o mobilizatoare chemare la realizarea obiectivului național: cincinalul în patru ani și jumătate. După cinci ani stau din nou de vorbă la masa de sărbătoare cu Cornel Ignat. Maturitatea cîștigată in zilele de întrecere socialistă s-a întipărit pe figura bărbatului din fața mea. Mînile lui, la acest Început de an, sînt mai puternice și mai hotărîte, pentru că și Cornel Ignat știe că 1973 este anul hotărîtor în bătălia comunistă pentru scurtarea planului de cinci ani, pentru a păși o clipă mai devreme de dimensiuni impresionante este această clipă la nivelul economiei naționale !) cu întreg potențialul in noi ani de izbânzi și succese. Tot din ceea ce-mi doream atunci s-a îndeplinit. Astăzi sunt înconjurat de tineri harnici care învață secretele meseriei. Alături de Ana Vidoni, Ecaterina Bratu, Dumitru Vidoni sunt și eu mai tinăr, iar printre ei pot să-mi valorific toate cunoștințele cu conștiința că ștafeta muncii se află în mîinii bune. NĂZUINȚELE noastre, năzuințele TARII. Ca de fiecare dată mecanizatorii de la S.M.A. din Orțișoara, au sărbătorit și de această dată revelionul împreună. Bucuria te-a fost insă mai mare acum decit cu un an in urmă deoarece directorul stațiunii lor — tovarășul Nicolae Doggendorf — a primit, (Continuare în pas- * '!(-*) u COORDONATE ALE PLANULUI PE 1973 Din prima zi a anului, producție ritmică întreaga țară a intîmpinat aniversarea unui sfert de veac de la crearea Republicii intr-o atmosferă de puternic avînt, generat de hotărîrea unanimă de a traduce in viață programul stabilit de Conferința Națională a partidului. In județul nostru, ca și in celelalte județe ale țârii, planul anual a fost îndeplinit mai devreme, estimînduse o producție suplimentară de circa 500 de milioane lei. Rezultatul obținut relevă pregnant dinamismul, ritmul înalt in care continuă să se dezvolte economia noastră, realismul sarcinilor de plan și al angajamentelor asumate in întrecerea socialistă de colectivele din întreprinderi, atestând că sunt create condițiile pentru îndeplinirea și depășirea sarcinilor și pe ainul 1973. Realizările obținute în ansamblu de industrie, agricultură confirmă hotărîrea cu care oamenii muncii timișeni au răspuns chemării adresate de la tribuna Conferinței Naționale de tovarășul Nicolae Ceaușescu de a realiza înainte de termen prevederile planului cincinal, de a Înfăptui sarcinile mobilizatoare menite să accelereze progresul economicosocial al țării. In esență, realizarea obiectivelor economice stabilite pentru anul 1973, an hotărîtor In îndeplinirea cincinalului in 4 ani și jumătate, trebuie să aibă loc in condițiile valorificării superioare a potențialului productiv în fiecare unitate, acordîndu-se prioritate indicatorilor de eficiență economică. Activitatea economică din acest an vizează accentuarea laturilor calitative, concentrînd eforturile colectivelor din întreprinderi spre folosirea mai intensă a rezervelor de care dispun pentru sporirea productivității muncii, reducerea substanțială a cheltuielilor de producție, în primul rând a celor materiale, înnoirii și modernizării producției, creșterea volumului de beneficii. Adunările generale ale oamenilor muncii care vor Începe un curri din întreprinderi vor prilejui o dezbatere aprofundată a tuturor problemelor legate de îndeplinirea și depășirea planului pe acest an, de perfecționarea întregii activități economice. Important în acest sens este să fie materializate propunerile și concluziile desprinse din dezbateri, să fie aplicate neintîrziat programele de măsuri stabilite, astfel ca efectele lor să se resimtă Încă de la începutul anului O premisă a Înfăptuirii integrale a sarcinilor economice din acest an o constituie ritmicitatea execuției planului și care reflectă în ultimă instanță grija acordată pregătirii noului an privind «Utorganizare» producției și a muncii, cit și cea legată de asigurarea bazei tehnico-materiale, intrarea la termen a capacităților planificate. De modul cum furnizorii de materii prime și materiale Își respectă obligațiile contractuale se asigură continuitate proceselor productive. Orice Intîrziere in sosirea acestora poate provoca perturbări și pagube ireversibile. Acest lucru impune nu numai respectarea datelor contractuale, ci chiar devansarea termenelor de livrare. perfecționa(Continuat* in pag. « ill~a) S« IN PAG. 11*111 Noblețea chemării spre tezaurul artei populare Rînduri și gînduri de mulțumire Rezultatele economice din agricultură, evidențiate fidel în dările de seamă anuale DIN PARTEA COMITETULUI CENTRAL AL PARTIDULUI COMUNIST ROMÂN, A CONSILIULUI DE STAT ȘI A CONSILIULUI DE MINIȘTRI ALE REPUBLICII SOCIALISTE ROMÂNIA Comitetul Central al Partidului Comunist Român, Consiliul de Stat. Consiliul de Miniștri ale Republicii Socialiste România anunță cu profundă durere încetarea din viață, după o lungă și grea suferință, in ziua de 2 ianuarie 1973, a tovarășului Petre Borilă, vechi militant al mișcării muncitorești revoluționare, activist de frunte al partidului și statului nostru, luptător devotat pentru cauza socialismului, pentru întărirea și înflorirea patriei. COMITETUL CENTRAL AL PARTIDULUI COMUNIST ROMÂN CONSILIUL DE STAT AL REPUBLICII SOCIALISTE ROMÂNIA CONSILIUL DE MINIȘTRI AL REPUBLICII SOCIALISTE ROMÂNIA Din partea comisiei de organizare a funeraliilor Comisia pentru organizarea funeraliilor tovarășului Petre Boriță comunică ! Sicriul cu corpul neînsuflețit al tovarășului Petre Borilă va fi depus la Marea Adunare Națională. Pentru a-și lua rămas bun, cetățenii vor avea acces joi, 4 ianuarie a.c., intre orele 9-14. Mitingul de doliu va avea loc la Palatul Marii Adunări Naționale, In ziua de 4 ianuarie, ora 14,00, iar inmormîntarea în jurul orei 13,30 ia Monumentul eroilor luptei pentru libertatea poporului și a patriei, pentru socialism. k