Drapelul Roşu, octombrie 1973 (Anul 29, nr. 8929-8954)

1973-10-02 / nr. 8929

PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, UNIȚI-VĂ! ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN TIMIȘ AL P.C.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN Anul XXX nr. 8.929 • Marți, 2 octombrie 1973 9 4 pagini, 30 bani ÎN PREZENȚA TOVARĂȘULUI NICOLAE CEAUȘESCU, MILITARII ARMATEI NOASTRE POPULARE AU SĂRBĂTORIT ÎMPLINIREA A 30 DE ANI DE LA CREAREA DIVIZIEI „TUDOR VLADIMIRESCU-DEBREȚIN" Cuvintarea tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU Stimați tovarăși. Tovarăși generali, ofițeri, subofițeri, Tovarăși soldați. Aniversăm astăzi împlinirea a 30 de ani de la înființarea Diviziei „Tudor Vladimirescu“, moment de mare Însemnătate în istoria forțelor armate românești, a forțelor de eliberare socială și națională ele patriei. Cu acest prilej sărbătoresc, doresc să adresez, i numele Comitetului Central al partidului, al Consiliului de Stat, al Consiliului de Miniștri și al meu personal, un salut călduros și cele mai bune urări militarilor din Divizia „Tudor Vladimirescu“, tuturor militarilor forțelor armate române. După cum se știe, Partidul Comunist Român a desfășurat, incă de la înființarea sa, o luptă activă împotriva politicii reacțiunii burghezo-moșierești, militînd cu toată fermitatea împotriva pregătirii războiului antisovietic, pentru prietenie și colaborare cu Uniunea Sovietică. In condițiile istorice și internaționale cunoscute, datorită lipsei de unitate a clasei muncitoare, a forțelor antifasciste și democratice, în anii '40 s-a putut instaura în țară dictatura militaro-fascistă. Primii pași ai dictaturii militaro-fasciste au fot dezmembrarea țării în urma Dictatului de la Viena și apoi aruncarea României în războiul dus de Germania hitlerista împotriva Uniunii Sovietice și a țărilor din coaliția antihitleristă. In rîndurile maselor largi populare s-a dezvoltat o puternică mișcare împotriva fascismului și a războiului. In aceste împrejurări, Partidul Comunist Român, unind celelalte forțe democratice antifasciste din țară, a desfășurat o largă activitate de organizare a luptei pentru sabotarea mașinii de război fasciste. Starea de spirit din rîndul maselor largi populare s-a reflectat și în rîndul armatei, care înțelegea tot mai mult că trebuie să participe activ la lupta pentru salvarea Intereselor naționale, pentru eliberarea țării de sub dominația fascistă. La chemarea Partidului Comunist Român, s-au ridicat la luptă masele populare, acționînd pentru ieșirea României din războiul dus alături de Germania hitleristă, pentru alăturarea la coaliția antihitleristă, pentru eliberarea întregului teritoriu al țării și zdrobirea definitivă a fascismului german. In primele rînduri au participat militarii armatei noastre. In condițiile interne arătate și ale desfășurării cu succes a luptei generale împotriva fascismului a fost posibil să se treacă, în anul 1943, din inițiativa Partidului Comunist Român, la constituirea Diviziei „Tudor Vladimirescu“. Trebuie să menționăm cu acest prilej sărbătoresc că guvernul sovietic a acordat atit aprobarea, cit și întregul său sprijin pentru organizarea, dotarea și funcționarea acestei mari unități românești pe teritoriul Uniunii Sovietice. Aș dori ca, la această adunare, să exprim guvernului poporului Uniunii Sovietice mulțumimirile partidului și ale poporului român, încă de la înființarea Diviziei „Tudor Vladimirescu“, s-au afirmat cu toată fermitatea scopurile care trebuiau să anime lupta ei și — se poate spune — a întregii armate. Intr-un document, adoptat in 1942, ce a stat la baza constituirii acestei unități, se spunea „Noi, românii, nu dorim stăpinirea străină a generalilor germani. Noi dorim cirmuirea noastră românească, reprezentată printr-un guvern cu adevărat național al României, un guvern al păcii, libertății și independenței“. Putem spune că ceea ce se întrevedea în acel document s-a înfăptuit! Și, într-adevăr, în România, s-a instaurat un guvern național revoluționar care a pus bazele noii orînduiri sociale. Guvernul român asigură făurirea orinduirii socialiste, înflorirea patriei, bunăstarea și fericirea întregului popor, independența și suveranitatea națiunii noastre socialiste. (Aplauze puternice, ovații și urale). Sunt cunoscute împrejurările internaționale favorabile din vara anului 1944, victoriile istorice obținute de armatele sovietice, de armatele coaliției antihitleriste, de forțele de eliberare națională și de partizani din diferite țări, care dădeau lovituri tot mai puternice mașinii de război hitleriste, grăbind prăbușirea Germaniei fasciste. In aceste condiții, în primăvara anului 1944, s-a realizat Frontul Unic Muncitoresc, apoi Blocul Național Democratic, s-a ajuns la o largă coaliție antihitleristă, pentru salvarea națională a patriei. In această coaliție, armata deținea un loc important. Trebuie menționat că în anii războiului, în pregătirea eliberării patriei, partidul s-a preocupat de desfășurarea unei largi activități în rîndul întregii armate, a stabilit legături cu conducerea ei, cu numeroși generali și ofițeri. Aceasta a constituit un factor care a determinat ca armata să participe activ atât la înfăptuirea insurecției naționale antifascite, cit și la toate transformările revoluționare, la toate victoriile dobîndite în făurirea socialismului pe pămintul României. (Aplauze puternice, urale). Totodată, înțelegînd că eliberarea patriei nu poate fi decit rodul participării întregului popor, că poporul trebuie să-și ia soarta în propriile uniuni și că pentru aceasta trebuie să-și creeze unități populare armate, partidul a trecut la constituirea gărzilor patriotice, care au jucat, de asemenea, un rol important in lupta pentru înfăptuirea insurecției naționale antifasciste, pentru eliberarea țării, iu construcția orînduirii socialiste în România. Înfăptuirea insurecției naționale antifasciste constituia o necesitate imperioasă, la care au luat parte activă toate forțele ce se pronunțau pentru independența țării, pentru progresul ei economico-social. Se poate spune că acest act de importanță istorică crucială pentru România a deschis calea nu numai a eliberării definitive a patriei noastre de sub jugul dominației străine și a eliberării sociale a maselor, dar și a unei ere noi de făurire a celei mai înaintate orînduiri — orînduirea socialistă — în care poporul este pe deplin stăpîn pe destințele sale și merge ferm înainte spre comunism (Urale puternice, aplauze prelungite). Dragi tovarăși. După cum se știe, Divizia „Tudor Vladimirescu“ a participat, alături de unele unități ale armatei sovietice, la o serie de bătălii, în lunile premergătoare înfăptuirii actului istoric de la 23 August. După insurecția națională antifascistă, ea a acționat împreună cu întreaga noastră armată, care a dus lupte hotărîte, alături de armata sovietică eroică, participînd cu toate forțele la eliberarea definitivă patriei, și, in continuare, la elibeararea Ungariei, Cehoslovaciei, pînă la înfrîngerea definitivă Germaniei hitleriste. Lozinca „Totul pentru front, totul pentru victoria împotriva fascismului“ a mobilizat întregul popor, participarea țării noastre asigurind cu întreaga sa forță militară și economică la victoria asupra fascismului, dușmanul de moarte al progresului și civilizației, asupra Germaniei hitleriste. Trebuie menționat că imediat după 23 August, în rîndurile Diviziei „Tudor Vladimirescu“ au intrat mii și mii de tineri comuniști, care, la chemarea partidului, au hotărît să ia parte în mod voluntar la luptele împotriva Germaniei hitleriste. S-a menționat aici drumul de luptă al Diviziei „Tudor Vladimirescu“. In luptele grele pe care le-a dus această divizie, ca de altfel întreaga noastră armată, s-a afirmat caracterul nou, strînsa legătură cu poporul a forțelor armate române. Ca urmare a contribuției aduse la victoriile în aceste lupte grele, Diviziei „Tudor Vladimirescu“ i s-a atribuit și numele de „Debrețin“ printr-un ordin al Comandamentului Suprem al Uniunii Sovietice. Aceasta a constituit o recunoaștere și o recompensă — dacă se poate spune așa — a participării sale la eliberarea acestui important oraș din Ungaria. Aș dori să aduc aici un omagiu comuniștilor, ofițerilor și soldaților care au acționat pentru constituirea Diviziei „Tudor Vladimirescu“, tuturor comuniștilor, ofițerilor și soldaților care, cu prețul sîngelui lor, au luptat pentru eliberarea patriei, pentru dezvoltarea liberă și independentă a României pe calea nouă, calea socialistă. (Aplauze puternice, urale). In luptele purtate pentru eliberarea țării, pentru zdrobirea definitivă a Germaniei fasciste, întreaga armată română s-a acoperit de glorie nepieritoare, dovedind că este strîns legată de interesele poporului, hotărîtă să facă totul pentru a sluji patria, progresul ei economic și social. (Aplauze puternice, urale). Dragi tovarăși. Aș dori să menționez și cu acest prilej faptul că după Eliberare, Partidul Comunist Român a desfășurat o largă activitate de întărire a unității clasei muncitoare, a tuturor forțelor democratice, trecînd la înfăptuirea transformărilor revoluționare care trebuiau să asigure dezvoltarea pe o cale nouă a societății românești. Toate acestea au deschis calea înfăptuirii revoluției populare, apoi a revoluției socialiste, dezvoltării economico-sociale a țării, trecerii la făurirea cu succes a socialismului. Tocmai pe baza acestor succese remarcabile obținute de poporul român sub conducerea detașamentului său de avangardă — Partidul Comunist Român - s-a asigurat întărirea independenței și suveranității patriei, ridicarea continuă a bunăstării generale, materiale și spirituale, a întregului nostru popor. După cum se știe, poporul român înfăptuiește cu succes, sub conducerea partidului, programul elaborat de Congresul al X-lea și  Continuare in baia Il-a) zi, Luni, 1 octombrie. In această militarii armatei populare, întregul popor noastre au sărbătorit 30 de ani de la crearea Diviziei „Tudor Vladimirescu — Debrețin“. Omagiul adus acestei aniversări și-a găsit o înaltă expresie in participarea tovarășului Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, președintele Consiliului de Stat, comandantul suprem al Forțelor armate ale Republicii Socialiste România, la festivitatea ce a avut loc în Capitală, în cadrul căreia Diviziei ce poartă, simbolic, numele conducătorului mișcării revoluționare de la 1821, i-a fost conferit Ordinul „Tudor Vladimirescu“, clasa I. Această impresionantă manifestare, desfășurată în prezența conducătorului partidului și statului nostru a reprezentat, în fapt, cinstirea tuturor ostașilor țării care, la chemarea Partidului Comunist Român, au luptat vitejește pentru libertatea și independența României și apoi, pînă la victoria finală asupra Germaniei naziste. Pe acest aspru drum de luptă, Divizia „Tudor Vladimirescu“ — creată pe teritoriul U.R.S.S., la inițiativa și sub îndrumarea comuniștilor români și cu aprobarea guvernului sovietic, în condițiile cînd în întreaga noastră țară se dezvolta, sub conducerea Partidului Comunist Român, o amplă mișcare de rezistență a maselor largi populare, împotriva dictaturii militarofasciste cînd starea de spirit antifascistă se manifesta cu vigoare în rîndul armatei române — a acționat cu fermitate și dîrzenie, aducîndu-și contribuția, împreună cu întreaga armată română, la înfrîngerea hitlerismului. Prin acțiunile lor pline de curaj, ostașii diviziei și-au îndeplinit cu cinste jurămîntul făcut în fața poporului nostru, înscriind cu sîngele lor o pagină luminoasă în istoria luptei pentru nală și socială. eliberare națiaeste prețuită, totodată, astăzi, activitatea neobosită pusă în slujba întăririi și înfloririi patriei socialiste de militarii acestei divizii, care iși îndeplinesc, la fel ca toții ostașii țării, cu pasiune și dăruire, sarcinile de răspundere încredințate de partid și popor. ...Este ora 10. Ostașii Diviziei „Tudor Vladimirescu-Debrețin" trăiesc în această însorită dimineață de toamnă clipe deosebite. La sărbătoarea lor participă membri ai consiliilor de conducere ale Ministerului Apărării Naționale și Ministerului de Interne, generali și ofițeri activi și în rezervă — participanți la războiul antihitlerist — militari ai unităților din garnizoana București, membri ai gărzilor patriotice și formațiunilor de pregătire miailitară a tineretului, pionieri. Pe platoul central, se află aliniate unități ale Diviziei, avînd in flancul drept al frontului Drapelul de luptă. Un sunet prelung de trompetă anunță sosirea tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU. Comandantul Diviziei prezintă raportul. Tovarășul Nicolae Ceaușescu, comandantul suprem al forțelor noastre armate, însoțit de ministrul apărării naționale, trece in revistă trupele și salută drapelele unităților. Urmează momentul solemn al decernării Ordinului „Tudor Vladimirescu“, clasa I, Drapelului de luptă al marii unități, pentru contribuția deosebită adusă la ridicarea capacității de apărare a Republicii Socialiste România și la opera de construire a socialismului în patria noastră, cu prilejul aniversării a 30 de ani, de la înființarea Diviziei „Tudor Vladimirescu-Debrețin“. Intr-o atmosferă entuziastă, în uralele militarilor, tovarășul Nicolae Ceaușescu prinde pe mătasea Drapelului de luptă al Diviziei înalta distincție, care strălucește pe faldurile sale, ca o vie mărturie a prețuirii eforturilor puse în slujba interese(Continuare in pag. o ila) SĂMÎNȚA NU RECOLTA ÎN BRAZDA, MAGAZII! DUMINICĂ, O NOUĂ ZI DE MUNCĂ SPORNICĂ A devenit de acum obișnuință ca în plin seazon de desfășurare a lucrărilor agricole țăranii cooperatori, mecanizatorii, toți cei ce lucrează pe ogoare să transforme și zilele de duminică în adevărate zile de muncă spornică. Din dorința de a transpune întocmai în fapte prețioasele îndemnuri ale secretarului general al partidului, tovarășul Nicolae Ceaușescu, și în ziua de 30 septembrie pe ogoarele județului nostru au lucrat efectiv peste 20.000 de oameni ai muncii dintre care 2.500 salariați și 4.700 elevi și studenți. Ținînd seama de recomandările Biroului Comitetului județean de partid, în această zi mecanizatorii au arut 1.500 de hectare, pregătit pentru însămînțări 2.300 de hectare, fertilizat 480 de hectare și insămînțat cu grîu și orz 3.150 de hectare. Avînd în vedere condițiile deosebite de climă din această toamnă, mecanizatorilor și a atenția specialiștilor a fost și este îndreptată îndeosebi înspre afînarea și nivelarea terenului înainte de însămîn(Continuare în pag. a IV-a) Gîndul la recolta anului viitor determină pe cooperatorii din Liebling, ca și pe mecanizatori, să depună eforturi sporite pentru realizarea unor lucrări de calitate. Sub influența acestui imperativ au fost însămînțate aproape 200 hectare cu grîu din cele 580 planificate. In fotografie. Cornel Cobliș, șeful secției de mecanizare, împreună cu tractoristul Miclea Sorean, urmăresc modul în care a fost pregătit terenul, adîncimea la care este încorporată sămînța. (Foto : I. ULARU) 60 de milioane lei producție suplimentară Colectivul uzinei Electromomotor și-a intensificat eforturile pentru realizarea exemplară a planului și a angajamentelor asumate în întrecerea socialistă. Bilanțul încheiat pe cele trei trimestre la principalii indicatori este edificator în această privință. Față de sarciniile planificate la producția marfă, depășirea de plan este de peste 60 de milioane lei. La depășirea substanțială a producției deosebit de folositoare s-au dovedit lucrările de autoutilaje, introducerea de noi metode de programare și urmărire a producției. Tot în această perioadă au fost modernizate o serie de produse, iar nomenclatorul s-a îmbogățit cu 14 tipuri noi de motoare monofazate. Eficiența muncii depuse în acest interval este ilustrată de îndeplinirea indicatorului cheltuieli la 1.000 lei producție marfă, unde s-a obținut chiar o economie suplimentară de 3 lei la 1.000 lei producție. Reducerea cheltuielilor materiale pe seama folosirii mai bune a utilajelor, a utilizării cu chibzuință a materiilor prime și materiale, prin aplicarea de noi norme de consum, au asigurat înregistrarea unui volum de beneficii peste nivelul planificat de 9 milioane lei. Lucrări în devans Pasajul de nivel peste calea ferată ce se execută în Calea Șagului din Timișoara este în devans valoric față de grafic cu aproape 500.000 de lei, ceea ce fizic înseamnă 8 grinzi montate suplimentar față de plan. Calitatea betoanelor executate aici după rețetă proprie este mai bună cu 15-20 la sută decât cea a betoanelor obișnuite utilizate în construcția de poduri. Pe șantier se folosesc, de asemenea, cofrajele metalice, fapt care a condus la însemnate economii de material lemnos. Pentru descărcarea grinzilor din vagoane se utilizează un sistem de eșafodaje conceput de specialiștii Grupului de șantiere Timișoara, care conduce la dezvoltarea macaralelor de mare capacitate. După cum apreciază constructorii, această lucrare va fi încheiată cu 10 luni înainte de termen. (P. Popovici). DUMINICA AU ÎNCEPUT LUCRĂRILE CONGRESULUI AL XVIII-LEA AL FEDERAȚIEI INTERNAȚIONALE A ZIARIȘTILOR ȘI SCRIITORILOR DE TURISM (F.I.J.E.T.) Mesajul adresat participanților de președintele Consiliului de Miniștri, Ion Gheorghe Maurer Stimați oaspeți, Doamnelor și domnilor, In numele guvernului român adresez un card salut participanților la cel de-al XVIII-lea Congres al Federației internaționale a ziariștilor și scriitorilor de turism. Trăim o epocă în care lumea resimte, mai mult ca oricînd, nevoia unei libere comunicări intre oameni, a unei circulații tot mai intense a valorilor materiale și spirituale create de geniul uman. O asemenea libertate de comunicare este reclamată, desigur, de uriașa dezvoltare a științei, care, așa cum bine se știe, nu are și nici nu poate să aibă granițe, solicitînd schimbul permanent de informații și contactele strînse între savanții tuturor țărilor. Ea este reclamată, în același timp, de interdependența tot mai accentuată a țărilor și popoarelor, sub influența revoluției tehnicoștiințifice contemporane. din ce în ce mai evident Apare că probleme vitale cu care se confruntă astăzi omenirea, cum sunt atenuarea decalajelor economice dintre țări, lichidarea subdezvoltării, a foametei și a mizeriei care subzistă încă pe întinse zone ale globului, combaterea poluării mediului ambiant — ca să amintim doar câteva dintre cele mai importante — își pot găsi soluționarea numai in condițiile extinderii legăturilor multilaterale dintre toate țările, ale unei strinse conlucrări pe tărîm economic, politic, social, cultural. In aceste circumstanțe, solidaritatea umană, care de-a lungul timpurilor a cunoscut o evoluție continuă. Imbrăcînd forme mereu mai complexe, dobîndește un sens din ce în ce mai larg și mai profund, am putea spune un sens plenar, global. Ea se impune tot mai mult ca o necesitate obiectivă pentru progresul tuturor popoarelor, al întregii omeniri. Actuala ambianță conferă noi semnificații turismului, care se află într-o expansiune fără precedent. Nu putem să nu remarcăm că într-o lume în care rațiuni majore pledează pentru o amplă solidaritate umană, mijlocul de destindere și de distracție pe care îl reprezintă turismul, prin însuși faptul că permite cunoașterea unor locuri pitorești, vestigii ale trecutului, obiective economice, sociale, culturale, dă posibilitate oamenilor să se apropie și să se înțeleagă mai bine unii pe alții, ceea ce, finalmente, concură la dezvoltarea prieteniei și colaborării internaționale. Din acest punct de vedere, apare deosebit de clar rolul presei turistice, chemată să informeze veridic și să stimuleze dorința oamenilor de a se cunoaște, de a promova dialogul între ei și a statornici relații de prietenie și cooperare. Congresul dv., avînd ca temă trasă de dezbatere „Rolul cenziaristului și scriitorului de turism în formarea turistului modern“, va marca, desigur, un moment remarcabil in perfecționarea activității presei turistice, corespunzător exigențelor actuale. Cu aceste rînduri, vă doresc succes deplin in munca dv. și o ședere cit mai plăcută în țara noastră. ÎN PAG. A III-A SPORT Informații si comentarii de la principalele IN PAG A H-A CARNET CULTURAL $ Sub semnul certificării muncii colective © Prolog la noua stagiune competiții Pe cel mai înalt podium reprezentantul român Mihai Boțilă, campion balcanic la categoria 48 kg