Drapelul Roşu, noiembrie 1982 (Anul 38, nr. 11741-11765)

1982-11-02 / nr. 11741

*■ ANUL XXXIX NR. 11.741 /81 MARȚI, 2 NOIEMBRIE 1982 : 4 PAGINI, 50 BANI Ați definitivat, in detaliu, producția fizică pe 1983? Realizarea integrală a sarcinilor de plan la întreprinderea „Electromotor" presupune inițiativă, spirit revoluționar în întreaga activitate economică Colectivul de oameni ai muncii de la întreprinderea „Electromotor" Timișoara a intrat în trimestrul XV a.c. cu un minus la producția marfă în valoare de 49,5 milioane lei — nerealizare datorată, îndeosebi, neasigurării la timp a unor cantități de conductori de cupru și tablă silicioasă. Cum cota esențială a pregătirii și instivării în detaliu a activității industriale din anul viitor depinde în cea mai mare măsură de îndeplinirea sarcinilor de plan pe acest an, colectivul unității trebuie să-și concentreze atenția spre realizarea producției fizice planificate pe acest trimestru și recuperarea restanțelor acumulate pe 9 luni, în paralel cu fundamentarea temeinică a producției fizice pe 1983. Din convorbirea purtată cu tovarășii ing. Dorin Goția, directorul întreprinderii, Carol Király, secretar adjunct al comitetului de partid, și ing. Gh. Totok, din cadrul biroului pregătirea și urmărirea producției, rezultă că pregătirea fabricației pe anul viitor se află în plină desfășurare, dar Intr-o oarecare Intîrziere față de anii trecuți. Sarcinile de pe semestrul 1 1983 la jaze electrice sînt în faza pregătirii contractării cu principalii beneficiari, lucrîndu-se la defalcarea comenzilor pe unități economice, cu precizarea necesarului fiecăreia dintre ele, pe sortotipodimensiuni și caracteristici tehnico-funcționale. în vederea scurtării ciclului acestor operațiuni, s-au trimis delegați la beneficiarii din țară. In ce privește planul de export pe 1983, acesta este asigurat cu contracte in proporție de 40 la sută pe cliring, acționîndu-se în continuare pentru încheierea contractelor la nivelul cifrelor de plan. Am aflat, de asemenea, că pînă la finele lunii decembrie a.c. se vor asimila circa 150 de produse noi ca „serie zero“, care vor gama de fabricație completa a întreprinderii. Printre noile produse oferite beneficiarilor anul viitor se numără : o familie de tahogeneratoare, motoare pas cu pas, motor ION CHICA (Conf. în pag. a II-a) DOAR 16 ilustrați: DE CARTE... N-aș vrea să am aerul că redescopăr Batista intrebindu-mă, civil și nefilozofic, de ce oare omul știind că va muri își manifestă totuși și nu cite ! ------------------------------------- - însemnări |________________________________________________ modalități!) puternicele forme ale instinctului său de conservare ? își apără el doar ființa sa primară, condiția ologică, de specie ? sa zuSau mai curind creația sa, valorile lui, de OM în istorie, singura perenitate la care poate năzui ? Răspunsurile pot fi numeroase, nu toate însă deopotrivă de convingătoare. Oricum, capacitatea umană de a trăi și după legile frumosului artistic, mă va convinge permanent de existența j GHEORGHE LEAHU j (Cont. In pag. a II-a) t PRODUCȚIE FISUPLIMENTARA. Colectivul de oameni ai muncii de la întreprinderea „6 Martie" din Timișoara întîmpină apropiata Conferință Națională a partidului cu importante și semnificative fapte de producție. Astfel, în cele 10 luni care au trecut din acest an, au fost livrate, suplimentar, economiei naționale utilaje pentru construcții și lucrări de drumuri, ascensoare pentru persoane și materiale, precum și piese de schimb aferente acestora, a căror valoare totală însumează circa 5 milioane lei. Tot odată, în perioada la care ne referim, cheltuielile tiv in frunte cu ing. Tudor Pețan, de la Institutul de tehnică de calcul, III — ing. Gheorghe Tudoran de la „Electromotor" Timișoara. Au mai fost acordate și trei mențiuni, care au revenit, în ordine : ing. Marius Mărieș de la combinatul petrochimic „Solventul“, studentului Lucian Bolea și colectivul de la Facultatea de electrotehnică și elevului Marius Bereuță și colectivul de la Liceul „C.D. Loga“. • ZENITAL, LUMINATORUL ÎN PREMIERA. Un colectiv de cercetători de la Facultatea de zootehnie și medicină veterinară a Institutului agronomic din Timișoara, compus din dr. ing. Theodor Pleșca, ing. Dumitru Rusoaie, ing. Ion Popa și proaspătul absolvent Valeriu Olăianoș, a introdus recent, la crescătoria de nutrii Pădurea Verde, un element constructiv de mare eficiență economică, luminatorul zenital, modul, cu trapă de ventilație, executat din poliesteri armați cu fibre de sticlă. Avantajele rezidă, printre altele, in obținerea unei iluminări naturale difuze, uniforme, cu o intensitate crescută de peste 20 de ori, ameliorarea considerabilă a ventilației, și, mai ales, intr-o economie anuală de energie de peste 3.600 kWh pentru fiecare hală cu o arie utilă de 640 mp. (Radu Palicica). Cronică timișeană ■ totale, la 1.000 lei pro- iducție marfă, au fost reduse cu 2,3 lei, iar cele materiale cu 0,90 lei. 0 PE PRIMELE LOCURI. „Săptămîna I științei și tehnicii tineretulul timișean“ — care s-a desfășurat in organiizarea Comitetului județțean al U.T.C., a comisiei de specialitate, în perioada 25-30 octombrie — a cuprins și un antrenant ! ! concurs de creație tehnico-științificâ. Axată pe o tematică bogată, de actualitate, competiția a atras numeroși tineri din întreprinderi industriale, unități de cercetare științifică, școli și facultăți. După încheierea unor probe exigente, pe primele trei locuri s-au clasat : I — sing. Ioan Aslău de la C.C.S.I.T.M.R.T.U. j Timișoara, II —un colec ; ! I Arăturile actinei, executate la timp și de bună calitate, au o influență hotărîtoare asupra nivelului recoltei la culturile ce se însămînțează in primăvară. Pe suprafețele ogorice in toamnă se înmagazinează cu 20-30 la sută mai multă apă, gradul de îmburuienare este mai redus, iar însămînțările de primăvară se pot efectua mai devreme. Atât datele cercetării, cit și rezultatele obținute de unitățile agricole dovedesc că arăturile executate tirziu, comparativ cu cele efectuate toamna, conduc la diminuarea producției medii la hectar cu 600-2.000 kg porumb boabe, 400-600 kg floarea-soarelui, 400-500 kg In pentru ulei, 8.000-10.000 kg rădăcini de sfeclă de zahăr. Analizînd stadiul la această lucrare de bază a solului reies întîrzierile mari ce se înregistrează la unitățile agricole din județul nostru. Dacă s-a acționat mai bine la fermele I.A.S. și cooperativele agricole din C.U.R.S.G. Fibiș, Lugoj, Găvojdia, Topolovățu Mare, Recaș, Timișoara, Jebel, în schimb se semnalează rămîneri în urmă nejustificate de la unitățile agricole din consiliile unice agroindustriale Cărpiniș, Banloc, Făget, Dudeștii Vechi, Lovrin, Variaș, Deta, Buziaș. Pentru a încheia arăturile acinei de toamnă la termenul stabilit este imperios necesar ca Trustul S.M.A. și stațiunile pentru mecanizarea agriculturii să asigure funcționarea tuturor tractoarelor la întreaga capacitate. De asemenea, conducerile unităților agricole, mai ales cele din C.U.A.S.C. Jamu Mare, Buziaș, Deta, Banloc, Biled, Sinnicolaul Mare, au datoria să elibereze neintîrziat terenurile de coceni și alte resturi vegetale, creînd tractoarelor frontul de lucru necesar, în scopul efectuării unor lucrări de bună calitate, pe întreaga suprafață, al sporirii vitezei zilnice, pretutindeni va trebui să se muncească în formații mari, conduse de șefii de fermă și inginerii șefi. Specialiștii au obligația să nu admită executarea arăturii sub adîncimea de 35 cm, fapt pentru care vor stabili numărul de brăzdare în funcție de puterea tractorului. O atenție deosebită se va acorda reglării corecte a plugului. In așa fel Incit toate tropițele să lucreze la aceeași adîncime, sa întoarcă complet Executarea arăturilor adinei de toamnă nu suportă nici o intîrziere A. BACHITOVAN ȘEDINȚA COMITETULUI POLITIC AL C.C. EXECUTIV AL P.C.R. Sub președinția tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU, secretar general al Partidului Comunist Român, luni, 1 noiembrie, a avut loc ședința Comitetului Politic Executiv al Comitetului Central al Partidului Comunist Român. In cadrul ședinței, a fost examinat și aprobat proiectul de lege privind asigurarea calității produselor serviciilor destinate obiectiivelor și instalațiilor nucleare. Luînd în dezbatere acest act normativ, Comitetul Politic Executiv a relevat că Programul partidului de făurire a societății socialiste multilateral dezvoltate și înaintare a României spre Comunism prevede realizarea unor importante investiții în domeniul folosirii energiei nucleare în scopuri pașnice. S-a subliniat că înfăptuirea acestor investiții face necesară construirea și exploatarea obiectivelor nucleare în concordanță cu cele mai noi cuceriri ale revoluției tehnico-științifice contemporane, precum și la un înalt nivel de calitate specific domeniului nuclear, asigurîndu-se astfel securitatea instalațiilor și zarea lor cu eficiență utilieconomică ridicată, protecția populației și a mediului înconjurător. O atenție deosebită trebuie să se acorde calității produselor și serviciilor destinate obiectivelor și instalațiilor nucleare. In acest scop, a fost întocmit proiectul de lege care reglementează autorizarea realizării produselor și serviciilor în domeniul nuclear, stabilește măsuri pentru asigurarea calității la nivelul impus de cerințele specifice obiectivelor nucleare, pentru participarea cu eficiență maximă a sectoarelor economiei naționale ce concură la înfăptuirea obiectivelor nucleare. S-a indicat ca prin lege să se stabilească responsabilități concrete privind sarcinile cercetării științifice, asigurarea proiectelor, materialelor și utilajelor necesare, îndatoririle constructorului, ale serviciilor de exploatare, transport și depozitare, precum și atribuțiile organelor de control. Comitetul Politic Executiv a hotărît ca proiectul de Lege să fie supus dezbaterii și adoptării Marii Adunări Naționale, brazda, pentru a efectua o arătură uniformă Tot acum este momentul ca întreaga cantitate de superfosfat și sare potasică, depozitate în unitățile agricole, precum și îngrășămintele naturale să fie transportate în cîmp și împrăștiate pentru a se încorpora sub arătura adîncă. Și amendamentele calcaroase trebuie administrate înainte de executarea ogoarelor de toamnă. Tractoarele nu vor intra în parcelă pînă nu se trage brazda de control pentru crea premisele efectuării unor lucrări de bună calitate. Avînd în vedere timpul înaintat și rămînerile în urmă, este imperios necesar ca, în toate unitățile agricole, tractoarele să lucreze în schimburi prelungite, organizîndu-se de asemenea mai multe schimburi de noapte, mobilizind la conducerea tractoarelor pe toți cei care au calificarea necesară. Totodată, conducerile unităților agricole au datoria să asigure mecanizatorilor condiții bune de muncă, precum și hrană caldă in cîmp. In continuare, Comitetul Politic Executiv a examinat un raport cu privire la valorificarea complexă a resurselor naturale din Delta Dunării, elaborat, la Indicația tovarășului Nicolae Ceaușescu, de ministerele și organele de resort. Raportul cuprinde studii de specialitate privind folosirea cît mai deplină și eficientă a terenului, accentul punîndu-se pe dezvoltarea puternică a activităților economice, prin exploatarea integrală și complexă a tuturor resurselor din această zonă. Programul prevede extinderea agriculturii, îndeosebi in delta fluvială, de la 60.050 hectare în prezent, la 144.000 hectare, prin diverse lucrări ameliorative complexe. In cadrul acestui program, paralel cu sporirea producției de cereale, un loc deosebit îl va ocupa amenajarea de orezării. O atenție prioritară se va acorda pomiculturii și viticulturii, inclusiv organizării plantațiilor de smochini, pentru care există bune condiții pedoclimatice. Creșteri substanțiale sunt prevăzute in domeniul zootehniei, prin sporirea considerabilă, pînă în 1990, a numărului de oi, lor și, în special, al al păsărirațelor și giștelor. S-a indicat să se acorde o atenție specială dezvoltării pisciculturii, prin amenajarea și exploatarea intensivă și semiintensivă a celor 240.000 de hectare bălți și lacuri, astfel încit să se obțină o producție de cel puțin 130.000-150.000 tone pește anual. Se au în vedere, de asemenea, cea mai intensă a exploatariiemasei (stuf, papură, rogoz, vegetație acvatică), creșterea fondului forestier prin dezvoltarea plantațiilor de specii repede crescătoare și de mare eficacitate economică, atît din soiurile interne, cit și prin aclimatizare, recoltarea fructelor de pădure și a plantelor medicinale, extinderea vînatului. S-a hotărît ca, în raport de dezvoltarea producției agricole și zootehnice, să se treacă la crearea de noi unități ale Industriei alimentare, în vederea valorificării complexe, eficiente, a tuturor posibilităților oferite de Delta Dunării. Programul cuprinde, de asemenea, măsuri pentru trecerea la exploatarea minieră a nisipurilor din Deltă și extinderea cercetărilor în aceste domenii.zează, totodată, Se precumiintensificarea — pe baza unor măsuri speciale — a activității turistice în Delta Dunării. Vor fi efectuate lucrări de sistematizare, dotare și apărare a localităților, de dezvoltare cu prioritate a transporturi(Conf. în pag. a IV-a} ÍN INTERIORUL ZIARULUI • EXPRESII VII ALE ADÎNCIRII DEMOCRAȚIEI NOASTRE SOCIALISTE • ASPECTE ALE RAȚIONALIZĂRII ASISTENȚEI MEDICALE • PANORAMIC CULTURALIS • SPORT