Drapelul Roşu, mai 1989 (Anul 45, nr. 13755-13778)

1989-05-03 / nr. 13755

■ Anul XLVI, nr. 13.755 I ■ Miercuri 3 mai 1989 ■ 1 pagini, 50 bani TOVARĂȘUL NICOLAE CEAUSESCU » 1 ȘI TOVARĂȘA ELENA CEAUSESCU » le - au participat la deschiderea Expoziției omagiale fotodocumentare și de carte, organizată cu prilejul aniversării a 100 de ani de la declararea zilei de 1 Mai ca zi a solidarității internaționale * 9 a celor ce muncesc și a 50 de ani de la marea demonstrație patriotică, antifascistă și antirăzboinică de la 1 Mai 1939 Tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Conunist Român, președintele Republicii Socialiste România,ovarăși Elena Ceaușescu au participat, duminică, la deschiderea Expoziției omagiale fotodocumentare și de carte, organizată în Capitală cu prilejul aniversării a 100 de ani de la declararea zilei de 1 Mai ca zi a solidarității internaționale a celor ce muncesc și a 50 de ani de la marea demonstrație patriotică, antifascistă și antirăzboinică de la 1 Mai 1939. La festivitate au luat parte membri și membri supleanți ai Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R., secretari ai Comitetului Central al partidului, membri ai C.C. al P.C.R., ai Consiliului de Stat și ai guvernului, conducători ai unor instituții centrale, organizații de masă și obștești, reprezentanți ai vieții noastre științifice și culturale. Tovarășul Nicolae Ceaușescu și tovarășa Elena Ceaușescu au fost întîmpinați, la sosire, cu cele mai calde sentimente de stimă și prețuire de numeroși oameni ai muncii bucureșteni, care au aclamat îndelung pentru partid și secretarul său general.rupuri de pionieri și șoimi ai paji, de tineri și tinere au oferit buchete de flori. Tovarășul Nicolae Ceaușescu și tovarășa Elena Ceaușescu au fost invitați să viziteze expoziția omagială care, prin emoționante mărturii documentare, evocă manifestările muncitorești prilejuite de sărbătorirea în țara noastră a zilei de 1 Mai, ce au jalonat, în fapt, istoria bogată și eroică a clasei muncitoare, drumul străbătut de la începuturile organizării sale pînă la victoria revoluției socialiste și edificarea noii orînduiri Prezentînd retrospectiv aceste memorabile evenimente, expoziția omagiază pilduitoarea viață și activitate ale tovarășului Nicolae Ceaușescu reliefînd un mare destin de militant revoluționar patriot, legat nemijlocit de momente istorice ale luptei poporului român, sub conducerea gloriosului nostru partid comunist, pentru înfăptuirea aspirațiilor supreme de libertate, independență și unitate națională, pentru socialism. La intrarea in expoziție, între datele ce marchează cele două evenimente aniversare, se află portretul tovarășului Nicolae Ceaușescu, încadrat de drapele roșii și tricolore. Prima parte a expoziției ilustrează consacrarea istorică, în urmă cu un secol, a zilei de 1 Mai ca zi a solidarității internaționale a celor ce muncesc, care a devenit, de-a lungul anilor, un simbol al uriașei energii revoluționare a clasei muncitoare, al hotărîrii sale de a lichida exploatarea și asuprirea omului de către om, de a clădi o societate nouă, a egalității și dreptății sociale, a bunăstării fericirii oamenilor muncii, de a asisigura o lume mai dreaptă și mai bună, fără arme și fără războaie, o lume a păcii și frăției. In acest cadru, este înfățișată întîia sărbătorire a zilei de 1 Mai în România, în 1890. Sînt redate dimensiunile noi dobîndite, în deceniile următoare, de marcarea acestei zile sub steagul Partidului Comunist Român, care a imprimat manifestărilor de la 1 Mai un înalt spirit revoluționar, transformîndu-le în puternice acțiuni de apărare a intereselor fundamentale ale clasei muncitoare, ale întregului popor român. Impresionante mărturii documentare — fotografii și grafică militantă, afișe, extrase din presa vremii — consemnează pe un spațiu larg marea demonstrație patriotică, antifascistă și antirăzboinică de la 1 Mai 1939. in organizarea și desfășurarea căreia o contribuție determinantă au avut tovarășul Nicolae Ceaușescu și tovarășa Elena Ceaușescu, această manifestație avînd un larg ecou în conștiința poporului român și pe plan internațional. Expoziția oglindește sărbătorirea zilei de 1 Mai în perioada 1940—1944 în condițiile luptei ilegale a Partidului Comunist Român pentru organizarea mișcării de rezistență antifascistă, pentru realizarea Frontului Unic Muncitoresc, pentru unirea tuturor forțelor democratice împotriva războiului, pentru apărarea independenței și integrității teritoriale a țării, pentru pregătirea și înfăptuirea actului istoric de la 23 August 1944. Numeroase exponate atestă cinstirea zilei de 1 Mai în anii luptei pentru cucerirea puterii politice și in prima etapă a construcției socialiste. Sunt mărturii documentare care evidențiază ridicarea pe o treaptă superioară a unității politice, organizatorice și ideologice a clasei muncitoare în cadrul partidului revoluționar unic, instaurarea puterii politice a celor ce muncesc, trecerea la noua etapă — revoluția și construcția socialistă. Este reflectată amplu perioada de după Congresul al IX-lea, care a ales in suprema funcție de conducere pe tovarășul Nicolae Ceaușescu. Sunt prezentate transformările profund înnoitoare ce au avut loc în această perioadă fără egal în istoria patriei, în întreaga viață politică, economică și socială a României, în dezvoltarea multilaterală și armonioasă a economiei naționale, pe baza celor mai noi cuceriri ale științei și tehnicii, în înflorirea tuturor județelor și localităților patriei. In afirmarea științei, învățămîntului și culturii ca factori hotărîtori ai progresului general al țării, ridicarea continuă a bunăstării materiale și spirituale poporului — țelul suprem al politicii a partidului. Pe o hartă a țării este reliefată impetuoasa dezvoltare a tuturor județelor pe plan economic, social-culural și edilitar. Sunt înfățișate, îngrăitoare imagini fotografice, noile și modernele platforme industriale amplasate pe întreg cuprinsul României socialiste, mărețele ctitorii ale acestor ani — Canalul Dunăre-Marea Neagră, metroul bucureștean, dioasele lucrări urbanistice din granCapitală și amenajarea complexă a rîului Dîmbovița, puternicele unități ale sistemului energetic național, impunătoare edificii de învățămînt, sănătate și ansambluri de locuințe. Exponatele pun cu putere în evidență faptul că toate marile izbînzi din această perioadă — cea mai rodnică din istoria patriei — sînt legate de gîndirea și fapta revoluționară ale conducătorului partidului și statului nostru, motiv pentru care, cu legitimă mîndrie și nețărmurită recunoștință, întregul nostru popor o numește „Epoca Nicolae Ceaușescu“. O suită de imagini semnificative pentru viața politică a țării, atît de familiare nouă, tuturor, înfățișează prezența secretarului general al partidului, tovarășul Nicolae Ceaușescu, în mijlocul colectivelor de oameni ai muncii, cu prilejul vizitelor de lucru desfășurate la scara întregii țări, cuprinzînd toate domeniile de activitate. Aceste întîlniri ilustrează un adevărprofund, confirmat necontenit de viață, că în patria noastră socialismul se edifică cu poporul și pentru popor. Atmosfera în care se sărbătorește ziua de 1 Mai în întreaga țară este sugerată în expoziție și de un mare număr de lucrări de grafică, de pictură și sculptură. In expoziție este subliniată politica de pace și larga colaborare Internațională a României și relevat prestigiul de care se bucură în lume secretarul general al partidului, președintele Republicii, tovarășul Nicolae Ceaușescu. Slujind cu inepuizabilă energie și devotament patriotic interesele vitale ale poporului român, cauza edificării socialismului și comunismului în țara noastră, secretarul general al partidului nostru s-a afirmat ca neobosit luptător pentru destindere, dezarmare, securitate, înțelegere și cooperare, pentru realizarea idealurilor de libertate, independență și progres ale tuturor națiunilor. In ultima parte, expoziția omagială documentară consacră un spațiu (Continuare In pag. a 3-a) PE TEMELIA ÎMPLINIRILOR DEDICATE ZILEI PE 1 MAI START FRUCTUOS SPRE MOI ȘI RODNICI SUCCESE Raportînd că, in cinstea zilei de 1 Mai, la nivelul județului, planul pe primele patru luni din acest an a fost îndeplinit integral, valoarea produselor realizate peste prevederi însumind mai bine de 100 milioane lei, și că s-au onorat toate contractele la export, livrîndu-se în avans partenerilor externii la cererea acestora, însemnate cantități de produse cu parametri tehnico-funcționali ridicați, colectivele de oameni ai muncii timișeni sînt hotărîte să acționeze și in continuare in spiritul indicațiilor și orientărilor formulate de secretarul general al partidului, tovarășul Nicolae Ceaușescu, pentru ca, sub conducerea organelor și organizațiilor de partid, să adauge noi împliniri pe graficul întrecerii socialiste ce se intensifică în întîmpinarea zilei de 23 August și a Congresului al XIV-lea al partidului. Acest adevăr este atestat de faptul că, în virtutea unei frumoase tradiții, colectivele din unitățile industriale cu „foc continuu“, prezente la datorie și în zilele de 1 și 2 Mai, au făcut dovada hărniciei și priceperii lor prin punerea, cu rezultate bune, în practică a obiectivelor cuprinse în programele de perfecționare a organizării și de modernizare proceselor de producție, utilizarea cu randament sporit a utilajelor și instalațiilor din dotare și a timpului de lucru, folosirea cu maximă chibzuință a materiilor prime și materialelor, întărirea ordinii și disciplinei. Sînt realități de care redactori ai ziarului nostru s-au convins la fața locului, consemnînd fapte de muncă demn de evidențiat. ... Tradiționalul angajament al metalurgiștilor de la întreprinderea „Ciocanul“-Nădrag de a întîmpina marile evenimente din viața poporului și a țării cu rezultate de prestigiu în producție a fost continuat, după cum ne-a informat tovarășul Zeno Martalogu, inginerul șef al uzinei, și în primele două zile ale lunii mai. Prezenți, alături de ceilalți ortaci toarele ai lor, lingă cupincandescente de la ri, oțelărie sau turnătoca și lingă carele de laminare nu se stinge, unde focul atît la propriu, cît și la figurat, membrii echipei topitorului șef Ilie Ana de la turnătoria de fontă, cei din formația laminatorului șef Vasile Neacșu, ca și cei din sectorul de la secția bunuri de consum coordonați de Viorel Dobra, au să se evidențieze reușit prin contribuția adusă la depășirea planului cu 40 tone de tablă laminată sub 3 mm, 15 tone de piese turnate din fontă și oțel și 50 mașini de gătit. ... Chiar din primele ore ale dimineții de 1 Mai, în secțiile de faianță și obiecte sanitare ale I.P.C. „Mondial“ din Lugoj se înregistra o intensă activitate: se efectuau două noi modele din cele 14 introduse în fabricație de la începutul anului, modele destinate, în marea brneficiarilor majoritate, dede peste hotare. Am urmărit la lucru echipele conduse de maiștrii Ion Zănoagă și Elisabeta Csákányi, de la faianță, precum și pe cele îndrumate de Ion Pienaru și Mircea Sîrbu, de la obiecte sanitare. Avînd asistența tehnică a șefilor de secții, inginerii Iosif Matei și Maria Hamza, toți laolaltă, acționau sub semnul certitudinii că vor încheia ziua de lucru cu realizări notabile, întregind astfel bilanțul pe patru luni obținut de întregul colectiv, când planul la producția fizică și producția marfă a fost depășit, livrările la export au fost și ele cu 5 de la sută mai mari față nivelul planificat, în condițiile în care au fost diminuate consumurile și a sporit productivitatea muncii. De altfel, în ziua de 1 Mai, obținut 4.000 metri sau pătrați de faianță, din care 3.000 pentru export, și 20 tone obiecte sanitare, din care 12 tone destinate partenerilor externi. CONSTANTIN PETRE și CONSTANTIN NICHITA Confortabile blocuri de locuințe în Timișoara