Drum Nou, octombrie 1953 (Anul 10, nr. 2740-2766)

1953-10-01 / nr. 2740

lül PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, UNITI VAt AL COMITETULUI REGIONAL P.M.R. S3 Al SFATULUI POPULAR REGIONAL REGIUNEA STALINI Anul X, Nr. 2740 Joi 1 Octombrie 1953 4 pag. 20 bani■ Asigurarea bazei furajere — sarcina de seama a fiecărui producător agricol Programul de măsuri economice elaborat de plenara lărgită a C.C. al P.M.R. din 19—20 August a.c. cu privire la dezvoltarea economiei naţionale şi la ridicarea nivelului de trai material şi cultural al oamenilor muncii de la oraşe şi sate, prevede printre măsurile principale mărirea fondurilor de investiţii în agricultură. In acest scop, o deosebită atenţie se dă creşterii şi dezvoltării sectorului de vite. Hotărirea precizează că, spre deosebire de industrie, agricultura, şi în special ramura creşterii vitelor a rămas în urmă, ceea ce a făcut ca nivelul de trai al oamenilor muncii să aibă o creştere nesatisfăcătoare în raport cu dezvoltarea generală a economiei naţionale. De aceea, in scopul dezvoltării creşterii vitelor, partidul şi guvernul nostru acordă o permanentă grijă sporirii producţiei fie animale şi dezvoltării bazei furajere. In această direcţie, sarcini importante şi imediate stau în faţa gospodăriilor ţărăneşti, întovărăşirilor agricole, gospodăriilor agricole colective, a gospodăriilor de stat, inginerilor, zootehnicienilor, mediclor veterinari neutru ca astfel, cu sprijinul lor, măsurile elaborate de partida plenară în problema agriculturii, să fie traduse în viaţă. In regiunea noastră există largi posibilităţi de cultivare cu plante furajere a unui însemnat număr de hectare. Se cere numai din partea organelor de stat să identifice bine aceste terenuri şi să cultive cu astfel de plante numai acele soiuri care au posibilitatea să dea o producţie sporită la hectar, înţelegând pe deplin importanţa asigurării bazei furajere, majoritatea conducerilor gospodăriilor de stat şi a gospodăriilor colective din regiunea noastră au luat din vreme măsuri pentru ca apropiatul anotimp al iernii să-i găsească bine aprovizionaţi cu furajele necesare bunei alimentări a vitelor. La gospodăria de stat din Stupini, raionul Stalin, de pildă, până in prezent au fost însilozate 70 vagoane porumb furajer, la secţia Podul Olt 90 vagoane, iar la secţiile Budîla, Cărpiniş şi Gamăna peste 36 vagoane. De asemenea, la gospodăria de stat Dealul Ocnei — Sibiu au fost insilozate 1281 tone porumb siloz, iar la gospodăria colectivă din Bod, raionul Stalin, 10 vagoane de lucernă şi trifoi. Pregătiri pentru însilozare se fac şi la gospodăria de stat din Laslea, raionul Sighişoara, unde urmează să recolteze sfecla furajeră şi morcovul. Este de datoria şi a celorlalte conduceri ale gospodăriilor de stat, colective, întovărăşirilor agricole, a fiecărui producător agricol de a-şi asigura din vreme hrana vitelor pentru iarnă, ceea ce va permite ca în primăvară vitele să iasă din iernat sănătoase, bine hrănite, putând astfel efectua cu ele în bune condiţiuni lucrările agricole de primăvară. In asigurarea bazei furajere, este necesar a se acorda mai mult sprijin şi îndrumare gospodăriilor individuale ale ţăranilor muncitori şi care până în prezent nu l-au primit insuficientă măsură. Zootehnicienii şi agronomii ajutând cu răbdare şi pricepere gospodăriile individuale ţărăneşti, pentru a-şi extinde suprafeţele furajere, învăţându-i ce plante furajere să cultive şi ce metode agrotehnice să întrebuinţeze, iar păşunile comunale să fie raţional îngrijite, curăţate la timp, va permite ca ele să-şi creeze importante stocuri de furaje necesare creşterii şi dezvoltării şeptelului de vite. De asemenea, ei au datoria să îndrume comitetele executive ale sfaturilor populare comunale pentru a-şi întocmi planuri de muncă in care să prevadă concret sarcinile şi măsurile pe care le vor lua pentru mărirea bazei furajere ţinând cont de posibilităţile locale, de numărul vitelor, etc. Gospodăriile de stat şi cele colective vor trebui să folosească la maximum terenurile necesare cultivării furajelor şi să lupte cu toată hotărirea împotriva atitudinii greşite de a se planifica suprafeţe insuficiente cu plante de nutreţ, pentru a lărgi astfel baza furajeră. Aceste suprafeţe nu trebuesc folosite în alte scopuri sub niciun motiv. O atenţie principală trebue acordată păşunilor şi fâneţelor. O sarcină permanentă şi de mare însemnătate este şi aceea a introducerii şi respectării asoctamentului agro-ierboase care îmbunătăţesc structura solului şi dau posibilitatea de a se obţine de pe aceste suprafeţe cantităţi sporite de nutreţuri verzi şi fân. Această operaţie va contribui totodată în bună măsură şi la creşterea producţiei agricole la hectar. In această perioadă, producătorii agricoli au sarcina să însilozeze în cele mai bune condiţii furajele, să lupte împotriva practicii înapoiate de a hrăni vitele în timpul iernii numai cu nutreţuri fibroase şi concentrate. Animalele, şi în special vitele de lapte, trebuesc întreţinute şi cu nutreţuri de bază — rădăcinoase — şi nutreţ însilozat, ceea ce va permite ca ele să-şi sporească continuu producţia de lapte. Organele de stat, inginerii, tehnicienii, zootehnicienii şi agronomii au datoria să îndrumeze conducerile gospodăriilor colective pentru a însiloza mari cantităţi de furaje şi să întreţină în bune condiţii vitele în perioada de iarnă, constituind astfel exemple demne de urmat pentru restul ţăranilor muncitori. Comuniştii, fiecare om al muncii de la sate, vor trebui să-şi întărească şi mai mult vigilenţa revoluţionară, să descopere şi să demaşte fără întârziere elementele chiabureşti care ar încerca sub orice formă să pună piedici in asigurarea furajelor pentru iarnă. Organele de partid trebue să desfăşoare o largă muncă politică de massă în rândul celor care răspund de problema asigurării bazei furajere, pentru a le ridica şi mai mult spiritul de răspundere, să mobilizeze pe toţi oamenii muncii din agricultură la îndeplinirea cu succes a acestei importante sarcini — asigurarea furajelor pentru iarnă. I BIBLIU î EL»v.o i RÂLĂ I S i e i U I ..........I __1 In cuprinsul ziarului: ★ Din Republica Populară Chineză (pag. 2). IV C. Slavic: A 9-a sesiune a sfatului popular regional (pag. 2). şi Şedinţa de constituire a comitetului regional de sărbătorire a „Lunii prieteniei Româno-Sovietice” (pag. 3). ★ Activitatea filialei raionale Stalin a societăţii „Crucea Roşie” în şcolile profesionale din Codlea (pag. 3). ★ La fabrica de cauciuc a Început alegerea delegaţilor care vor participa la constituirea colectivului sportiv pe fabrică (pag. 3). -A- In Adunarea Generală O.N.U. (pag. 4). & „înarmarea Germaniei occidentale ar fi o acţiune ireparabilă” (pag. 4). ★ Conferinţa partidului laburist (pag. 4). PE ÎNTINSUL regiunii noastre Aplicarea metodei Melnicov, un important mijloc pentru descoperirea rezervelor interne întregul popor muncitor îşi încordează astăzi eforturile pentru îndeplinirea programului de măsuri economice adoptat de partid şi guvern, privind dezvoltarea economiei noastre naţionale şi ridicarea nivelului de trai al celor ce muncesc. In cadrul acestui program de măsuri, noi muncitoarele textiliste avem măreaţa sarcină de a da oamenilor muncii stofă mai multă, in sorturi diferite şi de calitate superioară, de a lupta pentru reducerea continuă a preţului de cost al produselor. Metodele înaintate de lucru ale stahanoviştilor sovietici ne sunt de un nepreţuit ajutor în munca noastră, ele constitue importante mijloace pentru descoperirea rezervelor interne în lupta pentru o producţie de stofă cât mai mare, de bună calitate şi la un preţ cât mai ieftin. Una din metodele sovietice care se aplică pe scară largă in fabrica noastră este metoda iniţiată de inginerul sovietic Melnicov, care constă în schimbarea sulului de pretori de la seifactor în timpul mersului maşinii. Cum apare aceasta metodă. Pentru fiecare sul de seifactor se fixează prin şuruburi, pe partea fixă a maşinii, câte două suporturi suplimentare în dreptul suportului care susţine valurile debitoare. In momentul în care sulul vechi este pe punctul de a se termina, înţelegând prin aceasta că mai există pretori pentru 3—5 ieşiri ale căruciorului, sulurile care se termină se mută pe suporţii montaţi, în timp ce pe suporţii vechi se aşează sulul nou, căruia îi se pregătesc fire în grupe de câte 5—6, adică atât cât se poate lega in timpul ieşirii căruciorului. Aceste fire se leagă de firele sulului vechi, fiecare fir înnodându-se succesiv cu firul sulului nou şi răsucindu-se între trei degete ale mâinii drepte. Se procedează astfel până când vor fi legate toate firele. Această operaţiune care se execută in spatele selfactorului, trebue făcută în maximum 3—4 ieşiri ale căruciorului. In acest scop, este necesar să se prevadă in spatele maşinii bănci la o Înălţime de 20 cm. de la sol. Agregatele la care se aplică pentru prima dată metoda vor trebui să fie bine puse la punct, mecanismele maşinilor revizuite, reparându-se şi înlocuindu-se cele defecte, intr’un cuvânt selfactorul să fie pus în perfectă stare de funcţionare. In urma aplicării acestei metode opririle selfactorului pentru schimbarea valurilor dispar, iar selfactorul funcţionează fără întrerupere. Această metodă ne-a dat posibilitatea să obţinem o depăşire medie pe sector de 98,9 la sută pe luna August, să reducem simţitor deşeurile şi să îmbunătăţim calitatea firelor. In calitate de preşedintă a comitetului sindical de secţie, mă preocup de a extinde această metodă la cât mai multe selfactoare. Un preţios sprijin a dat în această direcţie conducerea fabricii, care a numit chiar un responsabil cu această metodă. Astăzi peste 90 la sută din totalul muncitoarelor filatoare din fabrică aplică cu succes metoda Melnicov, obţinând o însemnată creştere a productivităţii muncii pe seifactor. Unele dintre filatoare ca Maria Modorcea, Maria Burlacu, Brunhilde Hofman, au ajuns conducătoare de seifactor. Nu de mult am fost sărbătorită în cadrul fabricii pentru cei 45 de ani de activitate neîntreruptă depusă în fabrică. Acest eveniment mi-a dat un nou și puternic imbold în munca mea. Mă preocup in mod deosebit de ridicarea continuă a productivităţii muncii pe sei factor, conştientă că de acest lucru depinde reducerea preţului de cost al produselor. In acest sens am luat de la biblioteca fabricii broşurile „O secţie stahanovista” de P. Petrov, şi „Lupta pentru îndeplinirea planului la toţi indicii”, apărute în biblioteca activistului sindical, pe care le studiez cu multă atenţie, hotărită să pun în practică apoi cele învăţate. Folosirea bogatei experienţe a oamenilor sovietici şi a experienţei fruntaşilor şi stahanoviştilor noştri, constitue pentru noi un nesecat izvor pentru descoperirea de noi rezerve interne în lupta pentru ridicarea producţiei de stofă, pentru reducerea preţului de cost al acesteia. Când oamenilor muncii stofă mai multă şi de bună calitate, contribuim la ridicarea nivelului material al celor ce muncesc. Paraschiva Bădiţoiu filatoare stahanoviste la fabrica „Partizanul Roşu” Oraşul Stalin Frumoasa acţiune culturala a elevilor din Bahnea Pătrunşi de faptul că asigurarea succesului campaniei muncilor agricole de vară reprezintă o problemă de seamă pentru întreg poporul nostru muncitor, elevii şcolii elementare din Bahnea au desfăşurat o intensă acţiune culturală prin numeroase reprezentaţii artistice în cadrul căminului cultural şi prin citirea în colectiv cu ţăranii muncitori, a diferitelor articole din presa noastră. Paralel cu aceasta, echipa artistică formată din elevi a dat reprezentaţii şi în alte comune, ca de pildă comuna Gogan, raionul Sighișoara. Ștefan Covrig coresp. Aplicând iniţiativa stahanovistului Nicolae Militam „Brigada păcii” de la întreprinderea „7 Noembrie” din Agnita, aplicând larg iniţiativa stahanovistului Nicolae Militam, de la fabrica „Nicolae Bălcescu” din Capitală, a obţinut succese frumoase în ultimele patru luni, de când a luat fiinţă. Aşa de pildă, cei 17 membri croitori de piele ai brigăzii, au economisit 27.072 dm2 piele bizon din care s-au croit peste plan 920 perechi bocanci bărbăteşti. Pe această perioadă stahanovifitul Wilhelm Brekner, care este şi responsabilul brigăzii, a economisit 3259 dm2 piele bizon, din care s-au confecţionat 103 perechi bocanci, primind drept recompensă din partea întreprinderii 693,34 lei. îmbrăţişând cu multă dragoste experienţa stahanoviştilor sovietici „brigada păcii” a reuşit prin folosirea metodei Ciurchih să dea produse de calitate bună, depăşind sarcina planificată cu 0,25 la sută şi câştigând astfel întrecerea cu brigada de la ştanţă condusă de stahanovistul Ioan Ionaşcu. Pentru economiile realizate in această perioadă brigada condusă de stahanovistul Wilhelm Brekner, a primit din partea conducerii întreprinderii suma de 5.266,63 lei, drept primă de economii. Muncitorii şi tehnicienii întreprinderii „7 Noembrie” din Agnita, luptă alături de toţi oamenii muncii, din patria noastră pentru reducerea continuă a preţului de cost al produselor, pentru a da populaţiei muncitoare mai multe produse de larg consum, mai bune şi mai ieftine. Victor Tiţa coresp. Tot mai multe produse de sticlărie pentru oamenii muncii Pentru a pune la dispoziţia oamenilor muncii cât mai multe produse de larg consum, muncitorii şi tehnicienii de la întreprinderea „Vitrometan” din Mediaş şi-au sporit eforturile în muncă, achitându-se cu cinste de angajamentele luate. Astfel, pe perioada 1—15 Septembrie a. c., planul valoric global pe întreaga întreprindere a fost depăşit cu 15,7%, iar preţul de cost a fost redus cu 6,12% faţă de plan. Cele mai frumoase rezultate în producţie au fost obţinute de echipa stahanovista, condusă de utemistul Iosif Scutară, care a obţinut o depăşire de normă de 82,4%. De la data de 15 Septembrie a-c., întreaga echipă dă produse în contul lunii Ianuarie 1955. Deasemenea, echipa stahanovista de la articole presate, condusă de comunistul Gheorghe Magdaş, a obţinut o depăşire de normă de 31,9%, dând, la data de 15 Septembrie, produse în contul lunii Aprilie 1954. C. Tărâți, coresp.