Drum Nou, mai 1955 (Anul 14, nr. 3850-3874)

1955-05-03 / nr. 3850

Sărbătorirea zilei de 1 Mai în Oraşul Stalin Entuziastul miting şi impunătoarea demonstraţie a oamenilor muncii din Oraşul Stalin cu prilejul zilei de 1 Mai (Urmare din pag. la) string tot mai mult rîndurile împotriva exploatării capitaliste, pentru pace, pentru democraţie şi socialism, a răsunat pe toate meridianele globului pămintesc. Oamenii muncii din Oraşul Stalin şi-au exprimat hotărîrea fermă de a întări şi ma mult această unitate internaţionalistă a clasei muncitoare, unitate în stare să împiedice demenţa imperialistă de a aprinde iarflacăra răzbelului. Că de puternică este aceasta unitate, imperialiştii au simţit-o şi o simt în fiecare zi. Ei au trebuit să ţină seama de unitatea ţărilor arabe şi îndeosebi de cuvîntul puternic al lagărului păcii şi socialismului în frunte cu Uniunea Sovietică şi să înceteze agresiunea din Egipt. De acelaşi eşec va avea parte şi aşa-zisa „doctrină Eisenhower", care a început să-şi arate colţii în Iordania. Zecile de mii de manifestanţi au exprimat cu putere, în cadrul grandiosului miting, dorinţa fermă de a lupta pentru înflorirea Republicii noastre Populare, de a traduce în viaţă recentele hotărîri ale partidului, din care se desprinde grija părintească pentru îmbunătăţirea condiţiilor de viaţă materială şi culturală a celor ce muncesc. Ajutorul internaţionalist, multilateral şi dezinteresat al Uniunii Sovietice este veşnic viu în inima oamenilor muncii. Lagărul socialismului, în frunte cu Uniunea Sovietică, a devenit o forţă materială şi morală care se afirmă tot mai mult pe plan internaţional, de care imperialismul agresor trebuie să ţină seamă. Pentru această unitate indestructibilă a lagărului socialismului, pentru prietenia cu Uniunea Sovietică, au manifestat cu prilejul zilei de 1 Meci oamenii muncii din oraşul şi regiunea noastră. Puternica unitate de granit a lagărului socialismului în frunte cu Uniunea Sovietică, a făcut posibilă zdrobirea complotului contrarevoluţionar organizat de imperialişti pentru înrobirea poporului maghiar, dovedind că orice încercări de soiul acesta din partea imperialiştilor, împotriva ţărilor din lagărul socialist, vor suferi un nimicitor eşec. Mitingul închinat zilei de 1 Mai şi demonstraţia oamenilor muncii, au trecut în revistă succesele obţinute de întreprinderile regiunii noastre şi de ţărănimea muncitoare, pe frontul producţiei, exprimînd hotărîrea de a întări şi mai mult potenţialil economic al ţării noastre, de a o face tot mai de temut în faţa imperialismului agresiv. ★ In cadrul mitingului închinat zilei de 1 Mai a vorbit tovarăşul Ion Guran, secretar al comitetului regional de partid. La sfirşitul mitingului, tovarăşul Ioan Marin, secretarul Consiliului sindical local, a dat citire unei telegrame adresate Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Ronân, care a fost aprobată in unanimitate de zecile de mii de oameni ai muncii, prezinţi la miting. In numărul de faţă publican textul cuvîntării şi al telegra-. mei. nătăţiri a nivelului de trai, material şi cultural al oamenilor muncii. Producţia bunurilor de larg consum a înregistrat o creştere considerabilă. In comparaţie cu anul 1938 s-au fabricat de 3 ori mai multe ţesături, de cinci ori mai multe preparate şi conserve de carne, aproape de două ori mai mult zahăr şi grăsimi. Puterea de cumpărare a maselor a crescut simţitor, îmbunătăţirea sistemului de salarizare, în curs de experimentare, va duce la mărirea salariului nominal în medie cu 15 la sută, ceea ce înseamnă că muncitorii vor primi cu 2,5 miliarde lei mai mult faţă de anul trecut. Sunt multe şi însemnate succesele obţinute în munca noastră, dar mai avem încă multe de făcut. Fiecare succes obţinut va trebui să constituie un imbold mobilizator în lupta pentru descoperirea de noi reserve încă nefolosite. Nivelul producţiei obţinute in cinstea zilei de 1 Mai va trebui să-l depăşim şi pe mai departe. Este necesar să muncim cu mai mult avînt pentru sporirea continuă a productivităţii muncii, reducerea preţului de cost, ca mijloc important de ridicare a nivelului de trai, material şi cultural. TOVARĂŞI: Frumoasele succese obţinute se datoresc muncii pline de abnegaţie a clasei muncitoare, a ţărănimii muncitoare şi a intelectualităţii care sub conducerea încercatului nostru partid, fac să înflorească patria noastră dragă. Noi nui vom putea uita niciodată multilateralul şi dezinteresatul ajutor pe care l-am primit şi-l primim din partea prietenei noastre, puternica Uniune Sovietică, şi vom lupta pentru întărirea continuă a colaborării şi ajutorului reciproc cu ţările care păşesc pe drumul socialismului victorios. Nu trebuie uitat nici un moment că duşmanul caută sub diferite forme să ne frîneze dezvoltarea muncii noastre constructive, să spargă unitatea de acţiune a ţărilor lagărului socialist şi să readucă din nou jugul exploatării capitaliste. De aceea, partidul cheamă pe toţi oamenii muncii să lupte pentru întărirea necontenită a orînduirii noastre democrat-populare, să dezvolte şi să întărească frăţia între poporul român şi naţionalităţile conlocuitoare, să facem din patria noastră o ţară puternică şi înfloritoare, o ţară a belşugului şi a unei culturi înaintate, contribuind în felul acesta la întărirea lagărului socialist şi a unităţii celor ce muncesc din lumea întreagă. TRAIASCA 1 MAI ZIUA SOLIDARITĂŢII INTERNAŢIONALE A CELOR CE MUNCESC! TRĂIASCĂ COMUNITATEA FRĂŢEASCA A ŢĂRILOR SOCIALISTE IN FRUNTE CU PRIETENA NOASTRĂ DE NĂDEJDE UNIUNEA SOVIETICA! TRĂIASCĂ PARTIDUL MUNCITORESC ROMÂN ŞI COMITETUL SAU CENTRAL IN FRUNTE CU TOVARĂȘUL GHEORGHE GHEORGHIU-DEJURA! Cuvîntarea tovarăşului Ion Guran secretar al comitetului regional de partid (Urmare din pag. la) Succesele însemnate obţinute de ţările lagărului socialist, constituie o bază materială şi morală pentru unirea tuturor forţelor progresiste, care luptă în mod activ pentru pace, pentru libertate şi o viaţă fericită. TOVARĂŞI ŞI TOVARĂŞE, Ziua de 1 Mai, constituie un minunat prilej de trecere în revistă a succeselor obţinute în lupta pentru apărarea păcii, democraţiei şi socialismului. Ziua de 1 Mai constituie un moment de unire şi mai puternică a forţelor internaţionale ale oamenilor muncii împotriva uneltitorilor la un nou război. Noi spunem răspicat: „Vrem o viaţă fericită şi liberă". Pentru construirea ei avem nevoie de pace. De aceea urîm războiul pentru că-i cunoaştem urmările grele. Nu mai vrem femei văduve, copii orfani şi oameni infirmi. Sîntem însă hotăriţi şi pregătiţi să-i îngenunchem pe acei care vor încerca să atenteze la liniştea noastră. Poporul român sărbătoreşte anul acesta ziua de 1 Mai în condiţiile luptei pentru înfăptuirea sarcinilor trasate de cel de al II-lea Congres al partidului şi de plenara C.C. al P.M.R. din decembrie 1956. Sub conducerea înţeleaptă a Partidului Muncitoresc Român, oamenii muncii au întîmpinat 1 Mai cu succese hotărîtoare pe drumul construirii socialismului. Numai în anul acesta au intrat în funcţie la minorul de ţevi de la Roman, laminorul de tablă subţire de la Galaţi. In Moldova a intrat în funcţiune una dintre cele mai mari şi mai moderne rafinării din ţară. In regiunea noastră au intrat în funcţiune în ultimul timp fabrica de acid sulfuric, care produceai întreaga capacitate, s-a construit şi a intrat în funcţiune fabrica de policlorură de vinil, termocentrala de la Făgăraş, iar în curînd va intra în funcţiune fabrica de faianţă şi sticlă din Sighişoara şi multe altele. Produsele fabricate în ţara noastră au reuşit să cîştige o bună reputaţie pe piaţa mondială. Ele sunt apreciate şi căutate de multe ţări nu numai socialiste ci şi capitaliste. In îndepărtata Indie, specialiştii romîni, cu utilaj ce poartă eticheta „fabricat în R.P.R." lucrează la primele exploatări petrolifere. S-au construit şi sunt în curs de construire hidro şi termocentrale electrice care asigură dezvoltarea şi pe mai departe a economiei naţionale, făcînd în acelaşi timp să pătrundă în satele unde altădată domnea întunericul — lumina electrică cu toate binefacerile ei. Astăzi, în 76 de zile se produce tot atîta energie electrică cită s-a produs în întreg anul 1938. Succese importante au fost obţinute şi în creşterea producţiei agricole, în transformarea socialistă a agriculturii. In cele 11.000 de gospodării colective, cooperative agricole de producţie curentă şi întovărăşiri agricole şi-au unit de bună voie holdele peste 850.000 de familii de ţărani săraci şi mijlocaşi care lucrează în comun peste 2.200.000 ha. Oamenii muncii, romîni, maghiari, germani din regiunea noastră care altădată erau împinşi la învrăjbire şi dezbinare de elementele exploatatoare, naţionaliste, şovine pentru a le distruge unitatea comună de acţiune, azi înfrăţiţi, muncind umăr la umăr, raportează partidului şi guvernului că planul pe toate cele cinci ramuri a fost îndeplinit în proporţie de 107,2 la sută. Fiecare dintre noi poate fi mîndru de faptul că în regiunea noastră avem 14 întreprinderi care deţin drapele de fruntaşe în producţie decernate de C.C.S., Consiliul de Miniştri, C.C. sindicale şi ministere pe ramuri, cum sunt Combinatul chimic „I. V. Stalin" din oraşul Victoria, Atelierele de automotoare, Uzinele de tractoare „Ernst Thälmann”, fabrica „Dezrobirea” din Oraşul Stalin şi altele. Ascultind îndrumările şi răspunzînd la chemările partidului de a lupta pentru creşterea productivităţii muncii şi scăderea preţului de cost — antrenaţi în întrecerea socialistă — muncitorii din regiunea noastră au realizat economii în valoare de 30 milioane lei, din care 24 de întreprinderi productive din Oraşul Stalin au realizat economii în valoare de 8.500.000 lei iar muncitorii din întreprinderile oraşului Sibiu au realizat o economie de 4.500.000 lei. Multe realizări de seamă au fost închinate acestui 1 Mai. Colectivul uzinei „Steagul Roşu” a sărbătorit nu de mult fabricarea celui de al 10.000- lea camion romînesc, colectivul uzinelor de tractoare a experimentat şi a trecut la fabricarea în serie a unui nou tip de tractor U.T.O.S. 26, o adevărată mîndrie a tehnicii romîneşti, reducînd în acelaşi timp preţul de cost cu 47,9 la sută peste sarcina planificată. La succesele obţinute în producţie şi-au dat contribuţia toate colectivele de muncitori, ingineri, tehnicieni şi funcţionari din regiunea noastră. Ne mîndrim cu muncitori fruntaşi ca Rozolea loan şi Oprea Victor de la uzinele detractoare, Binder Mihai de la uzinele „Steagul Roşu1", Bod loan de la uzinele „Strungul", Roibu Ioan de la Combinatul chimic „I. V. Stalin”, Vezenţan Elena de la fabrica „Mureşul” Sibiu, Moisen Elena de la fabrica „Transilvania” din Cisnădie, Ardeleanu Vasile de la fabrica „Vitrometan” Mediaş, Balogh Gheorghe de la „21 Decembrie" Copşa Mică, raionul Mediaş, Stanciu Nicolae de la „Coloram" Codlea şi mulţi alţii. Fruntaşilor în producţie din regiunea noastră le spunem — cinste lor. In avîntul luptei pentru construirea socialismului se încadrează tot mai mulţi ţărani săraci şi mijlocaşi. Numai de la cel de al H-lea Congres al Partidului şi pînă în prezent în regiunea noastră au pornit pe calea agriculturii socialiste peste 7000 de familii de romîni, germani, maghiari, cu gospodării mici şi mijlocii. In cinstea zilei de 1 Mai în raionul Agnita au fost create o gospodărie agricolă colectivă, 4 întovărăşiri agricole şi o cooperativă agricolă de producţie curentă. Prin munca desfăşurată de partid şi de stat în acest raion, în fiecare comună şi sat există o unitate socialistă agricolă. Numai în acest an au luat fiinţă un număr de 18 cooperative agricole de producţie curentă. Unităţile socialiste agricole au obţinut recolte mult mai mari decît sectorul particular, iar în muncile agricole de primăvară sunt fruntaşe. Ajutor deosebit au dat unităţilor socialiste din agricultură S.M.T.-urile din regiune care şi-au îndeplinit în întregime planul lucrărilor agricole de primăvară. TOVARĂŞI: Viaţa de zi cu zi a confirmat că grija de căpetenie a partidului şi a regimului democrat-popular este omul cu nevoile sale. Cu toate greutăţile intimpinate şi fără a nega lipsurile existente, apare limpede, că în ultimii ani, s-au făcut paşi însemnaţi pe drumul unei continue îmbu mu“ ro 3mai Pag. 1Q57 Către: TELEGRAMĂ COMITETUL CENTRAL AL PARTIDULUI MUNCITORESC ROMÂN TOVARĂŞULUI GHEORGHE GHEORGHIU-DEJ BUCUREŞTI Oamenii muncii din Oraşul Stalin întruniţi în mare miting cu prilejul zilei de 1 Mai, ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc, trimit Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român an fierbinte şi tovărăşesc salut. * * Raportăm partidului şi guvernului că am întimpinat ziua de 1 Mai cu noi succese în îndeplinirea sarcinilor puse de Congresul al II-lea al Partidului. In primul trimestru al anului planul de producţie a fost realizat în proporţie de 107,2 la sută, iar productivitatea muncii a crescut cu 1,7 la sută faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Colectivele de muncitori, ingineri, tehnicieni şi funcţionari din întreprinderile regiunii Stalin au realizat economii în valoare de 30 000.000 lei. In cinstea zilei de 1 Mai au luat fiinţă în regiunea noastră 20 de gospodării agricole colective, cooperative agricole de producţie curentă şi întovărăşiri agricole. Raionul Agnita a inaugurat In această perioadă o gospodărie agricole colectivă, o cooperativă agricolă de producţie curentă şi 4 întovărăşiri agricole. Cu acestea există în fiecare comună şi sat din acest raion ferme cooperatiste agricole. Ne angajăm că vom lupta continuu şi cu elan sporit pentru creşterea permanentă a producţiei, productivităţii muncii şi scăderea preţului de cost — pentru a da viaţă Directivelor celui de al 11-lea Congres al Partidului nostru. Noi suntem convinşi că duşmanul nu vede cu ochi buni realizările oamenilor muncii din ţara noastră şi din celelalte ţări socialiste şi încearcă să lovească în unitatea ţarilor lagărului socialist. Vom da dovadă de vigilenţă împotriva manifestărilor duşmanului de clasă şi vom zădărnici orice încercare de a lovi în cuceririle noastre revoluţionare. Strînşi uniţi în jurul partidului şi guvernului alături de marele popor sovietic, de celelalte popoare ale ţărilor socialiste şi de cei ce muncesc din lumea întreagă, vom lupta sub faldurile roşii ale steagului marxism-leninismului pentru unitatea clasei muncitoare , pentru menţinerea păcii în întreaga lume. TRAIASCA 1 MAI. ZIUA SOLIDARITĂŢII INTERNAŢIONALE A CELOR CE MUNCESC! TRAIASCA COMITETUL CENTRAL AL PARTIDULUI MUNCITORESC ROMAN! Demonstraţia oamenilor muncii din Oraşul Stalin Trec gărzile muncitoreşti Liniştea era tulburată doar de foşnetul drapelelor, îin bătaia vântului. Deodată, în sunetul „Marşului partizanilor“, îşi fac apariţia gărzile muncitoreşti, care deschid demonstraţia oamenilor muncii din Oraşul Stalin. Ele sunt primite cu aplauze furtunoase de asistenţa din tribune şi de participanţii la demonstraţie. Gărzile muncitoreşti sunt expresia vie a tăriei regimului de-' mocrat popular, a voinţei poporului muncitor, condus de partid, de a-şi apăra bunurile cucerite. Ele continuă tradiţiile revoluţionare ale gărzilor patriotice organizate cu ani în urmă de către partid pentru curăţirea teritoriului patriei noastre de cotropitorii fascişti, făcînd pe duşman să simtă din plin tăria voinţei poporului şi hotărârea Lui de a-şi apăra cuceririle. Cu ţinuta lor mândră, hotărâtă, cu privirile luminoase şi mîinile încleştate pe arme, ei par a spune: „Ni-s dragi cuceririle şi înfăptuirile poporului nostru, obţinute cu atîtea jertfe şi sîntem gata oricînd să le apărăm cu cinste“. Vedem printre ei tineri şi vîrstnici, muncitori fruntaşi de diferite naţionalităţi, în frunte cu comuniştii, toţi hotărîţi să apere imnurile noastre comune. Iată-l de pildă pe tbv. Ilie Trandafirescu, vechi luptător di ilegalitate, muncitor turnător, care a luat parte activă la acţiunile întreprinse de partid pentru instaurarea şi întărirea regimului democratpopular, pe tov. Gheorghe Stoian, muncitor mecanic la secţia montaj-motoare de la Uzinele de tractoare, care şi-a depăşit norma cu 270 la sută. Printre cei încolonaţi îi vedem şi pe tovarăşii Matei Kocsi, muncitor forjor, fruntaş, de la uzinele ,,Steagul Roşu”, pe tânărul turnător Árpád Pünkösdy, fruntaş în producţie la uzinele „Strungul", pe tovarăşul Iohann Gaisner, muncitor montator la Atelierele de locomotive şi vagoane, fruntaş în muncă şi mulţi alţii ca ei. Demonstraţia de 1 Mai a oamenilor muncii este deschisă de gărzile muncitorești.