Drum Nou, octombrie 1957 (Anul 14, nr. 3977-4003)

1957-10-01 / nr. 3977

Lupta pentru reducerea preţului de cost şi realizarea a cu mai multe economii, a fost o problemă centrală care a stat în atenţia organizaţiei de partid şi a conducerii S.M.T.-ului. Exemplele însă trebuiau să vină mai întii de la comunişti şi din partea conducătorilor. Intr-adevăr, sub permanenta îndrumare şi cu sprijinul dat de organizaţia de bază care a avut în fruntea ei un experimentat organizator de partid ca Gh. Şerban, comuniştii au fost întotdeauna în fruntea mişcării de inovaţii. Cătană Teofil care are la activul său mai mult de 5 inovaţii, L. Şercăianu (candidat de partid), Leopold Köber etc. sînt numai cîteva nume de astfel de comunişti. Principalul însă în obţinerea acestor rezultate este faptul că mişcarea de inovaţii a cuprins întreaga masă. Fiecare a muncit fără răgaz, nedînd înapoi la prima nereuşită, au perseverat şi întreaga lor strădanie le-a fost încununată de succes. Să lupţi pentru nou, pentru uşurarea muncii omului, pentru reducerea preţului de cost nu-i greu nici cînd eşti trecut de 70 de ani. Acest lucru nu-l dovedeşte bătrînul mecanic Rudolf Malath, unul dintre cei mai activi inovatori. Elanul e specific tinereţii în mai mare măsură decît celor bătrîni. Şi dacă „veteranii’ se străduiesc, cum să rămînă mai prejos tinerii? Şi ei n-au rămas. Printre inovatori se numără şi utemişti ca Mihai Beri, Mihai Şoaită şi Iosif Schon, care alături de alţi inovatori ca Francisc Butai, Martin Gross şi inginerul mecanic şef Eugen Grigorescu, fac cinste staţiunii. Inginerul Eugen Grigorescu, uinul dintre cei mai apreciaţi şi neobosiţi inovatori. De numele lui la S.M.T. Turnişor Sibiu sunt legate multe realizări care de mult sunt cunoscute şi dincolo de graniţele regiunii. Iată-l de pilda în acest an. A pus la punct ceea ce cu ani în urmă văzuse în Uniunea Sovietică, la Expoziţia Unională agricolă: rodajul motoarelor la rece cu motorină şi mnu cu ulei, înseamnă, un nesfîrşit şir de luni de frămîntări, studiu în seri prelungite, încercări, noi idei, mereu alte modificări şi in sfîrşit finalul, reuşita şi alte zeci de mii de lei înscrise pe răbojul luptei pentru economii. Acesta-i inginerul mecanic şef Eugen Grigorescu şi asta-i descrierea inovaţiei UKi. RODAJUL MOTOARELOR R.D. 35 LA RECE CU MOTORINA ÎN BAIE T---------------------------------------—--—'-Procedeul constă în învîrtirea motoarelor cu o sursă de energie străină timp de 40 minute la 450 ture/minut, timp în care motonul se rodează, ungerea și răcirea suprafețelor în frecare fiind asigurată prin motorină, în locul uleiului care se folosea pînă acum. Pentru aceasta este necesar a se lua următoarele măsuri speciale: 1. Pompele de ulei vor fi reglate pe banc cu motorină de aşa manieră, încât atunci cînd întreg circuitul este închis, manometru să indice 5 Datorită unei calităţi excepţionale a rodajului se pot aprecia încă economii de 2 la sută din totalul cheltuielilor de reparaţii dintr-un an, care ar echivala cu o economie de 24.000 lei intr-un an. La S.M.T. Turnişor Sibiu, cu sprijinul neprecupeţit al organizaţiei de partid, mişcarea de inovaţii continuă să se lărgească. Tînăr sau bătrin, muncitor sau atm. Pompele care nu satisfac această cerinţă vor fi reparate. 2. Supapa de scurt-circuit va fi blocată prin înlocuirea resortului cu o tije metalică. 3. Se va acorda o deosebită atenţie montării la filtrul grosier de ulei a garniturilor de pîslă. 4. Cartuşul filtrant al filtrului grosier de ulei va fi îmbrăcat într un săculeţ cusut din pînză albă. 5. Pentru cazul motoarelor de tip nou (cele ce funcţionează cu radiator de ulei) este necesar a se băga în circuit la rodaj radiatorul de ulei. In cazul cînd se rodează fără radiator de idei, supapa care dirijează uleiul spre radiator va fi eliminată. In caz contrar nu se asigură ungerea. 6. Să se filtreze motorina ce se introduce în baie cu foarte multă răbdare. 7. In circuitul curentului ce acţionează electromotorul cu care rodăm la rece motorul, se va introduce un ampermetru foarte sensibil de preferinţă unul gradat la 30 A., care să ne indice orice creştere a cuplului rezistent. 8. Filtrul fin de ulei se montează fără cartuş filtrant. 9. Motorul se învîrteşte decompresat. 10. Se acordă toată atenţia manometrului care să indice minimum 0,5 atm. AVANTAJELE TEHNICE CE LE PREZINTĂ ACEST SISTEM alitatea rodajului cu motorină la rece este superioară rodajului cu ulei, obţinîndu-se suprafeţe mai frumoase la cilindri, segmenţi şi cuzineţi. Primele două motoare rodate în acest fel la S.M.T. Turnişor Sibiu, la demontare au prezentat îndeosebi o suprafaţă excelenă la segmenţi şi cilindri. Cuzineţii obţin de asemenea o suprafaţă frumoasă prin faptul că motorina, avînd o greutate specifică mai mică decit a uleiului nu menţine in suspensie particulele foarte fine metalice rezultate prin rodaj, particule care încă de la rodaj provoacă uneori uzuri la cuzineţi în cazul rodajului cu ulei. In plus, îmbunătăţirea filtrării accentuează şi mai mult fenomenul de purificare a motorinei ce pătrunde intre suprafeţele în frecare. De asemenea, motorina avînd o căldură specifică mai mică, decît uleiul, cedează mai repede, căldura mediului înconjurător în felul acesta asigurând o mai rapidă eliminare a căldurii produse la nivelul suprafeţelor în frecare. Timpul rodajului la rece este micşorat de la 12 ore cit se efectua la S.M.T. Sibiu la 40 de minute, rodajul putînd fi minuţios supravegheat de un muncitor calificat. Rodajul cu motorină asigură o perfectă curăţire a canalizaţiei de ungere, lucru ce nu putea fi realizat pînă azi cu mijloacele existente. Neexecutarea în trecut a unei curăţiri perfecte a rampei şi canalelor de ungere a fost cauza unor uzuri accelerate a motoarelor noastre. Din punct de vedere economic noul sistem prezintă următoarele avantaje: tehnician, cu toţii sunt angajaţi în lupta pentru reducerea preţului de cost şi a acumulării de cit mai multe economii. Noi perfecţionări tehnice, noi raţionalizări, intr-un cuvînt noi inovaţii sînt pe cale de a fi puse la pimct. Cine vor fi eroii? Poate bătrînul mecanic de 70 de ani, Rudolf Malath, poate comunistul Teofil Catană, utemistul Mihai Berr, sau Francisc Butai. Poate să fie din nou Eugen Grigorescu şi atîţîa alţii. Ing. C. ILIESCU Din experienţa unui cabinet tehnic INOVAŢII ŞI INOVATORI Cu turti în urmă, o veste a umplut de bucurie inimile muncitorilor şi tehnicienilor de la S.M.T. Turnişor-Sibiu, Cabinetul tehnic, la al cărui bun mers şi-au adus şi ei contribuţia, s a clasificat pe primul loc, la concursul de inovaţii organizat de Ministerul Agriculturii şi Silviculturii pe anul 1956, pentru unităţile aparţinînd Direcţiei generale S.M.T. şi centre mecanice. 28 propuneri de perfecţionări tehnice şi raţionalizări făcute de către muncitori și tehnicieni. Toate 28 acceptate ... 57.000 lei economii antecalculate. Iată bilanțul realizărilor cu care cabinetul tehnic s-a prezentat la concurs. C „^Dxum nou“ Pag. 21 oct. 1957 Marx şi Engels pentru un partid proletar Este vorba de o culegere de articole, pregătită de catedra de istorie universală a Academiei de ştiinţe sociale de pe lingă C.C. al P.C.U.S., în care sînt analizate unele probleme abordate şi rezolvate de întemeietorii socialismului ştiinţific. Articolele se referă la activitatea teoretică şi practică a lui Marx şi Engels în revoluţia din 1848—1849, în perioada 1849—1852 (cînd au dus o muncă neobosită în vederea reluării şi înviorării activităţii Ligii comuniştilor), în timpul crizei europene din 1859, la lupta lor împotriva lui Lassalle şi a lassalleianismului, pentru dezvoltarea mişcării muncitoreşti din Germania şi pentru crearea unui partid muncitoresc social-democrat etc. Prin bogatul material pe care îl cuprinde lucrarea vine să întregească cunoştinţele cititorului român asupra activității revoluționare a lui Marx și Engels. Culegerea a apărut în Editura de Stat pentru Literatură Politică. - Ne scriu corespondenţii şi cititorii Echipa artistică de amatori a căminului cultural din comuna Şona a prezentat în comuna Bălcaciu, tot din raionul Tîrnăveni, un program artistic în limba germană, care a fost urmat de bal. Echipa s a bucurat de aprecierea celor aproape 600 de spectatori. OVIDIU VEGHEŞ ★ Una din preocupările sfatului popular din comuna Şoarş, raionul Făgăraş, a fost amenajarea şcolilor din comună în aşa fel încît odată cu începerea noului an şcolar, copiii să poată învăţa în cele mai bune condiţiuni. EUGENIA NIŢA ★ Zilele trecute, la comitetul raional U.T.M. Tîrnăveni a avut loc o şedinţă cu instructorii de pionieri. Pe ordinea de zi a şedinţei au figurat măsurile ce trebuie luate pentru desfăşurarea în bune condiţiuni a alegerilor pioniereşti, sarcinile instructorilor de pionieri în educarea comunistă a pionierilor, învăţarea de cîntece şi jocuri pioniereşti, precum şi demonstrarea practică a adunărilor pentru alegeri. Un interes deosebit a stârnit propunerea organizării fazei raionale a concursului „Tinerii naturalişti’’, care se va ţine între 1—24 octombrie 1957. In cadrul discuţiilor purtate s-au scos în evidenţă o serie de metode şi procedee menite să asigure realizarea plarurilor de muncă al© unităţilor pioniereşti într-un mod creator. ŞTEFAN COVRIG Kr In raionul Sighişoara, însăminţările de toamnă au început. Pînă în prezent, în întreg raionul au fost însămînţate doar 270 ha., adică exact cât este fixată viteza medie într-o zi. Această stare de fapt se datoreşte în primul rînd inactivităţii organelor tehnice (în special a tehnicienilor de la comune) şi lipsei de îndrumare şi control din partea organelor raionale. Orice scuze s-ar aduce sînt nejustificate. Intr-o serie de comune ca Daneş, Daia, Săcel şi cătunele raionului Sighişoara nu s-a insămînţat nici un bob. Este de datoria organelor competente să ia cele mai eficace măsuri pentru impulsionarea însămînţărilor în raion. IOAN PLOPEANU De ce? de ce? de ce? ... stâlpii din prefabricate sînt aruncaţi la întîmplare, aşa cuim este de exemplu cel din faţa staţiei de maşini din cartierul „Steagul Roşu”, de care se împiedică atâta lume? ... cartierul „Steagul Roşu” nu este iluminat în întregime? ... nu se găseşte nici o posibilitate de captare a prafului pe care-l răspîndește fabrica „Temelia”, și este lăsat să violeze aerul din jurul fabricii? • „CĂTRE N“ ... dedicat lui Vasile Vancea, care într-un meci de fotbal dintre Reconstratorul Feldioara — Recolta Bod s-a dovedit deosebit de „zelos”, în bruscarea unuia dintre arbitri. Eşti un huligan, văd bine Şi ţi-o spun în consecinţă Că de-aşa „sportiv” ca tine Nimeni n-are .. . trebuinţă. C. SAGE ATA i I Reprezentativa noastră de fotbal a terminat la egalitate cu echipa Iugoslaviei 1—1 In preliminariile Campionatului mondial de fotbal, duminică la București reprezentativa R. P. Româno a întîlnit reprezentativa Iugoslaviei cu care a terminat la egalitate. 1—1 10—01. In general, locul a fost disputat însă neridicîndu-se la valoarea tehnică scontată. După ce în prima repriză scorul rămîne alb, oaspeţii înscriu primii, în minutul 52, prin Mujici. De-abia după golul primit, fotbaliştii noştri practică un fotbal mai clar şi domină copios, realizînd egalarea în minutul 73, prin Ene I. După acest joc în clasamentul seriei continuă să conducă România cu trei puncte, urmată de Iugoslavia (două puncte) şi Grecia (un punct). In cadrul aceleiaşi competiţii, la 27 octombrie Iugoslavia va întîlni Grecia la Belgrad, Romînia, Grecia la Bucureşti (3 noiembrie), iar la 17 noiembrie, la Belgrad va avea loc revanşa meciului de duminică dintre reprezentativele României şi Iugoslaviei. In deschiderea meciului contînd pentru preliminariile campionatului mondial de duminică, s-au întrecut reprezentativele de juniori ale celor două ţări în care victoria a revenit juniorilor români la capătul unui joc de o valoare tehnică foarte bună cu 5—1. In întreaga desfăşurare a meciului, dar mai ales în ultimele 30 minute de joc, ctndi am atacat insistent buturile iugoslave, portarul oaspeţilor Beara, cotat printre cei mai buni portari din lume a avut de lămurit multe situaţii dificile, neprimind decît un singur gol, acela înscris de Ene I în minutul 78. IN CLIŞEU: Beara intervenind cu promtitudine la o minge înaltă, la care se pare că intervenise în prealaba Titus Ozon. Foto S. FRIDMAN . Ce se întîmplă cu Energia Uzinele de tractoare ? Puţinii spectatori veniţi sâmbătă pe stadionul Tractorul, au asistat la un joc de o factură tehnică foarte scăzută, în care, încă de la început s-a văzut intenţia oaspeţilor de a face un meci egal (adesea Recolta Reghin având apărarea organizată în 5 şi chiar 6 oameni). Jocul a fost confuz lipsit de finalitate, iar jucătorii şi în special înaintaşii gazdelor nu au avut orientare tactică. Un rezultat de egalitate pe teren propriu nu e în nici un caz — avînd în vedere valoarea adversarului — pentru metalurgişti un titlu de „glorie” şi nu a lipsit mult ca ei să părăsească terenul învinşi. Amintim că arbitrul principal P. Popescu-Ploeşti, a anulat oaspeţilor trei goluri dintre care noul perfect valabil! După golul înscris în poarta lui Oană de Balint, gazdele sînt mai dezorientate revenindu-şi abia spre sfîrşitul jocului cînd şi egalează Kneipp, fructificînd o lovitură liberă de la 20 m. Amintim o curiozitate tactică a metalurgiştilor. Kneipp şi Lupu au jucat în prima repriză centri, înaintaşi, retraşi, iar după pauză Lupu a jucat mai înainte dar mereu în spatele stopărului Bartha. Pentru comportările din ultimele două meciuri, considerăm că trebuie luate măsuri. Deci, colectivul sportiv Energia Uzinele de tractoare şi secţia de fotbal au cuvîntul. C. GRUIA, coresp. La Mediaş S-a desfăşurat Cupa sfatului popular la handbal feminin ------------------------ In cinstea zilei de 7 Noiembrie, din iniţiativa Comitetului orăşenesc C.F.S. şi a sfatului popular al oraşului Mediaş, s-a desfăşurat duminică o reuşită competiţie de handbal feminin, dotată cu Cupa sfatului popular, la care au participat reprezentative ale oraşelor Sibiu, Agnita, Copşa Mică şi Mediaş. In finală, victoria a revenit echipei oraşului Mediaş, care a dispus de aceea a oraşului Agnita cu 1—0. P. TOMESCU, coresp. CAMPIONATUL REGIONAL DE FOTBAL In ultima etapă a campionatului regional de fotbal, în ciuda faptului că cele mai multe meciuri s-au terminat la egalitate, dintre care 3 cu un scor alb, 0—0, disputele au fost îndîrjite şi remarcăm victoria cu 5—0 obţinută de Energia Codiea asupra uneia dintre codaşe Energia Săcele. Dar iată de altfel şi rezultatele tehnice transmise de corespondenţii noştri voluntari P. Tomescu, I. Hasaşiu şi C. Mustaţă: FI. Roşie Vasia Vasilescu Mediaş — Progresul Oraşul Stalin 0—0; FI. Roşie Vitromtan Mediaş — Energia 21, 0—0; Voinţa Tîrnăveni — Ştiinţa Oraşul Stalin 2—2 (0—2); Energia 132—Energia 8, 0—0; Energia Sibiu — Fr. Roşie 8 Mai Mediaş 2—2 (0—2); Energia Săcele — Energia Codrea 0—5 (0—3); Locomotiva Sighişoara — Energia Zărneşti 2—1. In cursul săptămânii trecute s-a mai desfăşurat şi meciul restanţă Locomotiva Sighişoara — Ştiinţa Oraşul Stalin care a luat sfîrşit cu un rezultat de egalitate: 1—1. In urma rezultatelor obţinutepe teren publicăm în numărul de astăzi clasamentul înainte ca toate jocurile să fie omologate de comisia regională de fotbal. Amintim că în jocul dintre Ştiinţa Oraşul Stalin — Energia Săcele desfăşurat duminica trecută, victoria a revenit,la masa verde” ultimei echipe cu 3—0.