Drum Nou, noiembrie 1957 (Anul 14, nr. 4004-4029)

1957-11-01 / nr. 4004

PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE. UNITI-VA ! ORGAN & COMITETULUI REGIONAL PM.R. SI AL SFATULUI POPULAR REGIONAL REGIUNEA STALIN AWOT, XIV, NR. 4004 ★ VINERI, 1 NOIEMBRIE 1957 ★ 4 PAGINI, 20 BANI Expunere în faţa oamenilor muncii de la Combinatul chimic „I. V. Stalin" din Oraşul Victoria Vestea ţinerii adunării festive închinate zilei de 7 Noiembrie, cea de a 40-a aniversare a Marii Revoluţii Socialiste din Octombrie, adusă la cunoştinţă de către agitatori şi deputaţi, a făcut ca încă cu mult timp înainte de ora fixată sute de muncitori, ingineri şi tehnicieni ai combinatului, ca şi locuitori ai Oraşului Victoria să se îndrepte spre sala cinematografului, localul stabilit pentru adunare. Intr-un moment solemn şi de mare însufleţire, tov. L. Damian, membru în comitetul de partid al combinatului, arătînd scopul adunării, a dat cuvîntul tov. Maxim Berghianu, membru supleant al C.C. al P.M.R., prim-secretar al Comitetului regional de partid, care a vorbit despre: „A 40-a aniversare a Marii Revoluţii Socialiste din Octombrie’’.* In cuvîntul său, tov. Maxim Berghianu, a arătat că Marea Revoluţie Socialistă din Octombrie este cea mai măreaţă şi mai profundă revoluţie din cîte a cunoscut istoria. Revoluţia din Octombrie a doborît puterea claselor exploatatoare şi a instaurat pentru prima dată în istoria omenirii puterea celei mai înaintate şi mai revoluţionare clase — puterea proletariatului — care a dus la lichidarea exploatării omului de către om, a dus la făurirea unei societăţii noi, societatea socialistă. Trecîndîn revistă marile realizări ale oamenilor sovietici în domeniul industriei, vorbitorul a arătat că industria sovietică produce în 8 zile, tot atît cît s-a produs în cursul anului 1917, iar agricultura sovietică dispune de peste 1.557.000 tractoare și milioane de alte mașini. Paralel cu înflorirea economiei socialiste, în Uniunea Sovietică au luat un avînt nemaicunoscut ştiinţa şi cultura nouă socialistă. Aceasta a permis lansarea cu succes a primului satelit artificial al pămintului, care a deschis ştiinţei mondiale perspective grandioase de dezvoltare. Victoriile poporului sovietic au fostposibile datorită conducerii sale de către gloriosul Partid Comunist, creat de Lenin, partid înarmat cunemuritoarea învăţătură marxistleninistă. Referindu-se la influenţa puternică ce a avut-o Marea Revoluţie Socialistă din Octombrie asupra întregii lumi, vorbitorul a arătat că ea a marcat începutul crizei sistemului colonial al imperialismului, a deschis era revoluţiilor naţional-coloniale. Trecînd la analiza situaţiei din ţara noastră, vorbitorul a arătat că victoriile U.R.S.S. în cel de al doilea război mondial a însufleţit pe patrioţii din ţaranoastră în lupta de eliberare de sub jugul fascist. Mergînd pe calea luminată de Marea Revoluţie Socialistă din Octombrie, Partidul Muncitoresc Român, conduce cu fermitate şi înţelepciune clasa muncitoare în alianţă cu ţărănimea muncitoare pe drumul construirii socialismului. In cei 13 ani care au trecut de la eliberarea ţării noastre, au fost obţinute succese importante pe linia industrializării ţării, transformării socialiste a agriculturii, dezvoltării ştiinţei şi culturii şi a ridicării continue a nivelului de trai al celor ce muncesc. Referindu-se la regiunea noastră, vorbitorul a arătat că muncitorii, inginerii, tehnicienii, întîmpinind cu entuziasm cea de a 40-a aniversare a Revoluţiei din Octombrie, şi-au luat angajamente sporite şi raportează cu mîndrie rezultatele obţinute. Un mare număr de muncitori au fost angrenaţi în întrecerea socialistă şi luptă cu entuziasm pentru creşterea producţiei, productivităţii muncii, reducerea preţului de cost şi îmbunătăţirea calităţii produselor. In fruntea luptei pentru realizarea angajamentelor se numără colectivele de muncitori, ingineri şi tehnicieni din întreprinderile din Oraşul Stalin, Sibiu, Mediaş. Şi harnicul colectiv al Combinatului chimic „I. V. Stalin” din Oraşul Victoria întâmpină aşa cum se cuvine această sărbătoare a oamenilor muncii. Angaţajamentele luate cu ocazia chemării la întrecere a întreprinderilor chimi-ce din ţară au fost realizate şi cu mult depăşite. Astfel, planul producţiei globale a fost realizat în proporţie de 114 la sută, preţul de cost a fost redus cu 5,38 la sută faţă de cel planificat, productivitatea muncii a crescut cu 5,65 la sută, realizînduse beneficiipeste plan în valoare de 9.990.000 lei. In numele Comitetului regional de partid, tov. Maxim Berghianu a felicitat călduros colectivul combinatului, urîndu-i noi succese. In continuare, vorbitorul a arătat că s-au obţinut rezultate bune în regiunea noastră şi în terminarea lucrărilor agricole în campania de toamnă, ca şi în munca de transformare socialistă a agriculturii. Aniversarea a 40 de ani de la Marea Revoluţie Socialistă din Octombrie este un prilej de a ridica la un nivel mai înalt activitatea creatoare a oamenilor muncii pusă in slujba măreţelor idealuri ale construirii socialismului. In încheierea expunerii sale, tov. Maxim Berghianu a arătat că idealurile Revoluţiei Socialiste din Octombrie pun stăpânire ,pe mase tot mai largi de oameni ai muncii, arătîndu le calea de eliberare de sub robia capitalistă. Istoria a dovedit că burgheziei nu-i stă în putinţă să împiedice mersul triumfal înainte al socialismului. Zvârcolirile imperialismului sfîşiat de propriile contradicţii, încercările sale disperate de a-şi salva existenţa, sunt sortite unui eşec inevitabil. Popoarele lumii, însufleţite de exemplul Marelui Octombrie, vor înlătura putreda orinduire capitalistă. Veacul nostru este veacul victoriei socialismului în întreaga lume. După expunere, colectivul de muncitori, ingineri şi tehnicieni al combinatului, ca şi locuitorii oraşului Victoria, au votat în unanimitate trimiterea unei telegrame Comitetului Central al Partidului Comunist al Uniunii Sovietice, în care îşi arată deplinul ataşament faţă de P.C.U.S. şi de marele popor sovietic, cărna îi doreşte din toată inima noi succese pe drumul deschis de Mareie Octombrie. Atît expunerea, cît şi telegrama votată, au fost ascultate cu viu interes şi aplaudate îndelung. In continuare, echipa clubului combinatului a prezentat un frumos program artistic. IN FRUNTE — COMUNIŞTII Fiecare zi frumoasă, prielnică lucrului în cîmp, e folosită din plin de colectiviştii din Archita, raionul Sighişoara. De pe ogoarele acestei gospodării s-a şi recoltat sfecla de zahăr, pe o suprafaţă de 35 ha., iar cartofii, de pe 34 ha. Pe măsura recoltării terenul a şi fost curăţat, îngrăşat, arat şi însămînţat. S-au însămînţat astfel 210 ha. grîu din cele 250 planificate. Ca întotdeauna şi în această acţiune, comuniştii Gh. Baciu, Gh. Turlea, Maria Covaci şi Tănase Baboş au fost în frunte, constituind exemple pilduitoare pentru ceilalţi colectivişti. N. TOMULEŢIU, coresp. Aproape 6.000 kg. struguri la hectar Din cele 149 hectare vie, muncitorii secţiei Şeica Mică a gospodăriei agricole de stat din Axente Sever, au recoltat strugurii de pe 50 hectare, obţinîndu-se în medie, 5987 kgstruguri la hectar, de soiurile cele mai renumite: Fetească, Rizling, Neuburger etc. Primii struguri culeşi au şi intrat la vinificare, în crame. Dintre muncitorii care au lucrat cu cele mai bune rezultate, atît la cules cit şi la vinificare, se evidenţiază S. Martin, I. Biemell, N. Fărăian şi Susana Fleischer. M. ISOPESCU, coresp. Spre Fabrica de zahăr Bod Zilnic pornesc din comuna Şona, raionul Făgăraş, spre Fabrica de zahăr Bod, vagoane întregi de sfeclă de zahăr. Printre primii ţărani muncitori care au strîns sfecla şi au transportat-o la bază, sînt Mihai Recherth, I. Lobzinger şi I. Văleşăşan. In afară de faptul că producătorii vor primi mari sume de bani, vor mai putea ridica zahăr şi borhot, în funcţie de cantitatea şi calitatea sfeclei. In wtimsfiifia mea J/fri dr Colectivul turnătoriei de fontă şi-a îndeplinit planul anual la piesele turnate pentru autocamionul S.R.-101 Constructorii de autocamioane de la uzinele „Steagul Roşu” din Oraşul Stalin întâmpină marea sărbătoare de 7 Noiembrie cu noi succese. Colectivul turnătoriei de fontă şi-a îndeplinit planul anului 1957 la piese pentru autocamionul S.R.-101. Recent s-a instalat în turnătorie o nouă maşină de înaltă productivitate, prin care se mecanizează operaţiunile de suflat miezuri. In prezent, se execută probele pentru turnarea din fontă a arborelui cotit în coji de bachedită, în loc de forjare. Prin aceasta se va reduce preţul de cost al acestei piese cu peste 50 la sută. Oţelarii de la uzinele „Steagul Roşu” au realizat pînă azi, peste sarcinile de plan, 406 tone oţel lichid. De asemeni, oţelarii de la uzinele de autocamioane au realizat sarcinile anuale lapiesele pentru motorul de autocamion şi la alte repere. Pînă azi s-au livrat peste plan 400 diferenţiale, 1000 piese pentru motor şi 800 butuci. Printre realizările obţinute în ultimul timp se numără şi aplicarea unei preţioase inovaţii, înlocuirea cu dolomită (un material indigen) a magnezitei granulate care se aducea din import. In secţia motor In secţia motor a uzinelor ,,Steagul Roşi’ au fost instalate maşini noi, primite din U.R.S.S. IN CLIŞEU. Tehnologul Mihai Binder, linul din frurtaşii in producţie, împreună cu muncitorul Ion Török, lucrind la verificarea unei maşini care va fi dată în folosinţă pînă la 7 Noie.n brie. Secţia geam tras de la Fabrica de geamuri Tîrnăveni a îndeplinit planul anual încă de la începutul acestui an, colectivul de conducere al Fabricii de geamuri din Tîrnăveni, cu sprijinul permanent al organizaţiei de bază a luat o serie de măsuri tehnico-organizatorice menite să uşureze eforturile muncitorilor şi să contribuie la creşterea productivităţii muncii. Prinintroducerea de lucrări de mică mecanizare s-a înlocuit munca manuală la transportul compoziţiei în secţia butelii. Descărcarea nisipului şi uscarea lui în cuptor se face cu ajutorul unor benzi transportoare, care înainte se executa cu roaba. De asemenea, printre inovaţiile principale aplicate în acest an se numără şi acelea propuse de ing. Alexandru Zekanyi, directorul fabricii. Astfel, la secţia de recuperare a deşeurilor de geam armat prin granulare termică s-a reuşit ca planul să fie depăşit simţitor, făcîndu-se totodată numai în 6 luni, economii de 102.000 lei. La secţia geamuri trase, modificîndu-se duzele de la maşinile de tras geam, pierderile de fabricaţie au fost reduse la 23 la sută, faţă de 37 la sută admis, rezultând în cele 9 luni o producţie în plus de peste 500.000 m.p. geamuri, care în trecut se pierdea. Sticlarii, aaintaţi in întrecerea socialistă în cinstea celei de a 40-a aniversări a Marii Revoluţii Socialiste din Octombrie, s-au angajat ca planul anual să-l realizeze pînă la 7 Noiembrie. Rezultatele nu au întîrziat să se arate. Colectivul secţiei geam tras, care deţine drapelul de secţie fruntaşă pe întreprindere, a îndeplinit planul de producţie globed pe anul 1957 înainte de termen, la data de 23 octombrie a.c. fabrica lucrind în contul zilei de 21 decembrie. Cele mai frumoase rezultate au fost obţinute de comunistul Ştefan Szabó III, maistru, şef de echipă, al cărui colectiv în tot cursul anului a fost fruntaş la secţia geam tras. Tot de la această secţie s-au evi t 500.000 m. p. mai mult geam • 1.025.000 lei economii denţiat în mod deosebit tov. Gavrilă Köblös, Petru Gherghel ambalatori, Ioan Ganfalean şi alţii care tot timpul au fost fruntaşi. Nici muncitorii de la secţia bunuri de larg consum, nu s-au lăsat mai prejos. Ei au îndeplinit planul anual pînă în ziua de 21 octombrie, în proporţie de 96 la sută, dînd patriei tot mai multe oglinzi, articole de menaj, borcane pentru cremă de ghete şi altele. Din luna septembrie s-a introdus, experimentarea sistemului de salarizare îmbunătăţit, Cu toate că cheltuielile au fost majorate cu 136.000 lei, reprezentând îmbunătăţirea salariilor muncitorilor, întreprinderea şi-a realizat sarcina de reducere a preţului de cost obţinând o corelaţie justă la indicii de plan. Prin ridicarea productivităţii muncii cu 12,5 la sută faţă de cea planificată, cîştiigul mediu pe cap de muncitor a fost realizat în proporţie de 107 la sută, adică 805 lei. De la începutul anului şi pînă în prezent s-au realizat economii peste plan în valoare de 1.025.000 lei. Conducerea întreprinderii, pentru obţinerea de tot mai bune rezultate în producţie a făcut şi unele investiţii ca: construirea unui, cuptor la secţia de valorificare a deşeurilor care produce lunar circa 1 milion borcane pentru cremă de ghete. S au construit boxe pentru materia , prime şi altele Paralel cu aceasta, conducerea întreprinderii cu sprijinul comitetului sindical, a întreprins şi o serie de acţiuni gospodăreşti. Aşa de exemplu, strada principală ce duce la fabrică a fost asfaltată pe o distanţă de circa 500 m.l., s-au amenajat parcuri frumoase precum şi alte spaţii verzi în incinta întreprinderii. La analiza făcută nu de mult, Fabrica de geamuri Tîrnăveni se menţine şi în prezent fruntaşă pe ţară, atît în producţie cît şi în celelalte acţiuni social-culturale, organizate în cinstea zilei de 7 Noiembrie. BOCHIŞ SIMION şi ŞTEFAN MUNTEAN, coresp. La Alţina s-a inaugurat o întovărăşire agricolă In ziua de 27 octombrie, era mare forfotă pe uliţele satului Alţina, din raionul Agnita. Se inaugura o întovărăşire agricolă cu 44 familii de ţărani muncitori, care au adus 89 ha. pământ. Adunarea l-a ales ca preşedinte pe tov. Traian Frăţiş şi a aprobat în unanimitate propunerea lui Iosif Tatu, ca în cinstea celei de a 40 a aniversări a Marii Revoluţii Socialiste din Octombrie întovărăşirea să poarte numele de „Octombrie Roşu”. In munca dusă pentru înfiinţarea întovărăşirii, s-au evidenţiat în mod deosebit echipele de agitatori conduse de tov. Laurenţiu Schopp, preşedintele gospodăriei agricole colective din comună, Ion Jimon, Iosif Gîndea, Ignat Traob şi alţii. Este demn de remarcat exemplul muncitoarei Maria Ţichindelean de la fabrica „7 Noiembrie” Agnta, care şi-a lămurit părinţii să intra în întovărăşire cu tot pământul (5,56 ha)