Drum Nou, aprilie 1958 (Anul 15, nr. 4132-4157)

1958-04-01 / nr. 4132

Va«. *. Scaune de bună calitate Fiind de bună calitate, scaunele fabricate de „Măgura Codlei“ sunt foarte căutate. La unitatea a H-a a fabricii, fruntaşele Victoria Ţirea şi Herta Reimer îşi depăşesc zilnic norma cu 15% la ultimul lustru al scaunelor, operaţie care o execută şi în clişeul de faţă. îlsuteţut şi „pianul de gura** Vecinii noştri sunt nişte oameni tare de treabă. Aşa că Intre noi domnesc cele mai paşnice relaţii. La această conlocuire armonioasă, un factor determinant îl joacă băieţelul lor Józsi, un puştan dezgheţat şi deştept foc. Jozsilică, aşa cum obişnuieşte să-l alinte maică-sa — are vreo patru ani, părul ciufulit şi nasul obraznic. Ochii-i lucesc ca la o veveriţă jucăuşă şi-i veşnic pus pe vreo şotie. In fiecare dimineaţă, în timp ce mă pregătesc să plec la slujbă, bucălarul se iveşte înaintea mea în pijama, şi mă studiază cu cea mai senină seriozitate, ispitindu-mă cu întrebări felurite, care pur și simplu mă uimesc, sau îmi arată „desenele“ mâzgălite foarte hazliu de el. Ieri, Józsi nici nu făcuse bine ochi și veni la mine. După ce se foi un timp, îmi spuse: „Azi e ziua mea. Mama mi-a făcut un tort grozav ș-a-nfipt în el patru luminări... — Ei, să trăieşti tinere! — l-am întrerupt, trăgîndu-l uşurel de urechi — şi la mulţi ani!... înseamnă că azi faci cinste, ai ! Şi i-am clipit şiret cu ochiul. — Fac ! Te invit la o palincă. O să primesc o groază de cadouri, de la mama, de la tata, de la mătuşa... Şi îmi înşirui toate rubedeniile mai apropiate ale familiei, care urmau să se prezinte la sărbătorit. — Dar tu ce-mi aduci ? — mă descusu el, după ce se foi o vreme. — Păi... ţi oi aduce şi eu ceva ! şi astfel am plecat decis şi cu gîndul să-i cumpăr neapărat ceva de ziua lui. Altminteri, nu m-ar fi iertat. Pe la prînz mi-am făcut o clipă de răgaz și m-am repezit pînâ la „Librăria noastră“ nr. 14, de pe strada 7 noiembrie, unde văzusem în vitrină o sumedenie de jucării, tocmai potrivite pentru vîrsta micului meu prieten. Mă gindeam să-i cumpăr un ursuleț de celuloid, care-i lipsea din „parcul“ lui „zoologic“ de acasă. Am cerut deci, fără să mă tocmesc prea mult, un ursuleţ din aceştia. Vînzătoarea i- a împachetat îndată şi am pornit cu macheta aproximativă a fiorosului patruped, împachetată sub braţ, spre sărbătorit. Dar vai! imprudenţa de a nu fi consultat pe toate feţele animalul cumpărat, mi-a fost fatală. Acasă, în faţa întregii familii, care aştepta cu răsuflarea tăiată să vadă ce minunăţie ascunde pacheţelul şi în timp ce Józsi rupea cu înfrigurare hîrtia şi sforile, a intervenit deziluzia. Cînd în sfîrşit puştiul a luat Moş-Martinul în miniatură în mină, a făcut o schimă şi o figură atît de dezamăgită şi dispreţuitoare. Incit m-am simţit de-a dreptul jenat de proasta inspiraţie ce o avusesem, să-i aduc un asemenea cadou. — Ce-i ăsta, mamă, tigru sau iepure ? ... Şi două zile după aceea, puştiul n-a vrut să dea ochi cu mine, semn de mare supărare. In schimb îi găsise lui Mormăită diferite diminutive, care mai de care mai năstruşnice: Moţila, Gorila, etc., etc. Fină la urmă i-a venit de hac şi în chip răzbunător a aruncat vietatea din celuloid cît colo. Nemaiputînd suporta această situaţie, ca să-l împac şi să salvez aparenţele, i-am cumpărat cîrlionţatului meu vecin un „pian de gură“ (aşa spune el muzicuţei). Numai astfel am reuşit să-l împac şi să-l fac să uite jignirea pe care i-o făcusem cu ursul. Acum vine iar la mine Józsi în fiecare dimineaţă, în pijama, îmi cîntă din muzicuţă şi mă pisează la cap să-l duc la cinema ... ★ P. S. După întîmplarea cu ursul de celuloid, am hotărit să nu mai cumpăr niciodată jucării confecţionate la fabrica „Steaua Roşie“ din Cluj. 1. PETRUŢ „fiarta- Bucătarul Gidro Aron de la cantina uzinei „Strungul“ obișnuiește să vină cîteodată puțin „fiert“ la serviciu, servind în schimb mâncarea nefiartă. — Ai făcut-o „fiartă“ ! — Varza ? — Nu, persoana d-tale! . ..FIERT^ 5' v DRUM NOU Voinţa Oraşul Stalin învingătoare la volei şi învinsă la baschet Duminică în sala Tractorul a fost un interesant program cuplat în care formaţiile colectivului Voinţa din Oraşul Stalin au întîlnit în ordine echipele feminine din capitală, „Combinatul Poligrafic“ la volei şi „Olimpia M.I.C.“ la baschet. Remarcăm cu multă satisfacţie performanţa realizată de jucătoarele de volei localnice, care au cîştigat cu 3—0 (15—13, 15—5, 16—14) Întilnirea cu Combinatul Poligrafic. Interesant însă este felul în care au cîştigat, ceea ce denotă că jucătoarele Voinţei stat capabile de rezultate şi mai bune. Bucureştencele conduc cu 6-1, sunt egalate la 7 şi pierd setul la 13. De remarcat intervenţia de moment a antrenorului echipei Voinţa care la ultimele mingi a schimbat formaţia, introducînd-o pe tinăra Hubalek, care de la meci la meci este tot mai bună. In setul următor, Voinţa conduce cu 11-0 şi câştigă setul la 15-5. O desfăşurare interesantă a avut şi ultimul set în care bucureştencele au o revenire, conducted cu 14-12. Pierd însă serviciul şi cu aceasta şi meciul, deoarece Voinţa a avut la „serviciu“ pe Nisipeanu, recunoscută prin loviturile sale puternice, care aduce egalarea şi apoi cele două puncte necesare victoriei. Victoria Voinţei Oraşul Stalin este cu atît mai preţioasă cu cît a reuşit să învingă un adversar de formă (săptămîna trecută a învins Votata Sibiu cu 3-1), cîştigînd în acelaşi timp două puncte preţioase în clasament care le ajută să părăsească pentru moment zona periculoasă a ultimelor clasate. La baschet insă Voinţa a fost învinsă cu 60—46 într-un joc în care a rămas „datoare“ spectatorilor. Nr. 4132 rit tril M Hif Airii Hilton DUMINICĂ PRINTRE SPECTATORII $I SPORTIVII SIBIENI S ar fi putut foarte bine ca peste zi, vălătucite de nori să-și cearnă povara într-o ploaie măruntă, primăvăratică, căci greu, greu, dar oricum, primăvara a venit. Din cînd în cînd vîntul stîrnea vîrtejuri, îndemnîndute să stai mai bine în casă, mai ales că-i duminică şi încă destul de dimineaţă. Nu aşa au gindit însă (şi deci au procedat), nelipsiţii spectatori ai diverselor întreceri sportive din Sibiu, care şi-au început ziua încă de la 8. La această oră, în sala „Agricola“ se desfăşurau meciuri de baschet: C.S.A. III—Textila M.C., unde victoria a revenit primilor. Au urmat întrecerile din campionatul şcolar de baschet, la care participă 7 echipe. Alţi spectatori, supăraţi oarecum că n-au putut urmări şi baschetul, din cauza meciurilor de fotbal, au luat drumul stadioanelor „Electrica“ şi C.F.R., unde s-au desfăşurat meciurile din campionatul raional de fotbal. T.A.P.L. şi Balanţa au terminat la egalitate 2-2 (0-0), iar C.F.R. a dispus de Voinţa cu 2-1. In sala Flamura Roşie, în deschiderea meciului de volei de categ. A, Voinţa—ştiinţa I.C.F. şi-au disputat întîietatea două echipe masculine (din campionatul orăşenesc de volei). Meciul a revenit voleibaliştilor de la Voinţa, care au dispus cu 3-0 (la 8, 14, 14) de Flamura Roşie. In sfîrşit, prima intilnire divizionară a zilei: Voinţa Sibiu—Ştiinţa I.C.F. Bucureşti. Meciul se părea că va lua sfîrşit numai cu 3 seturi, deoarece pe primul. Voinţa îl cîştigase cu 15-0! A fost nevoie totuşi de 5 seturi, meciul terminîndu-se cu 3-2 (15-0, 15-11, 13-15, 10-15, 15-4) pentru gazde. De data aceasta, intr-un număr mult mai mare, iată-i pe spectatori asistînd la începerea unei populare competiţii: Campionatul regional de fotbal, la Sibiu „startul“ dîndu-l arbitrul Alexandru Grigore. Cu primul fluier el a chemat pe teren cele două echipe care au aliniat formaţiile: INDEPENDENŢA: Ritter — Bogdan, Opriş, Marcu — Costea, Belaşcu — Toma, Berea, Dopp, Manea, Palii. CELULOZA ZARNEŞTI: Rotari — Hagianu, Munteanu, Veres — Schlunschi, Stan — I. Secuiu, Micliş, Constantinescu, Herman, Gh. Secuiu. Oaspeţii au lăsat o frumoasă impresie la Sibiu, fiind de-a dreptul de nerecunoscut faţă de calitatea slabă a jocului pe care-l prestau în turul campionatului. De fapt ei sunt şi aceia care in minutul 15 deschid scorul prin Gh. Secuiu şi au iniţiativa mai tot timpul primei reprize, punind adesea la grea încercare apărarea metalurgistă şi în ultima instanţă pe Ritter. Tot în această primă parte a jocului. Independenţa egalează prin Toma în min. 43, care înscrie dintr-o lovitură de la 11 m. Jocul a fost presărat cu multe faze frumoase, cu toate că s-au ratat şi de o parte şi de alta ocazii clare. Repetăm, Celuloza a lăsat o impresie deosebită, ceea ce dovedeşte că echipa s-a pregătit cu seriozitate pentru campionat şi în plus, în componenţa sa are multe elemente tinere. Dar fără îndoială ,atracţia“ zilei o constituia întilnirea de fotbal categ.B Progresul I.MS. Sibiu—Tractorul Oraşul Stalin, unde pe lingă altele, urma să se tranşeze o veche rivalitate sportivă, iar localnicii trebuiau cumva să infirme acel 1-4, cu cit au pierdut în primul joc al turului. Pe teren, în aplauzele localnicilor, ca şi ale celor peste 400 de înfocaţi ,,tractorişti“, care au ţinut să asiste la meci, se aliniază formaţiile: PROGRESUL: Munteanu — Băilă, Bratu, Frunzescu — Toderici, Moldovan — Oţoiu, Roman, Dragoman, Popa NI. Văcaru. TRACTORUL: Oană, — Nagy, Vlad, Cioboată, — Cicerone, Vătafu — Comşa, Kneipp, Ursu, Crişan, Szeles. In primele minute, asistăm la faze rapide şi pe lină Dragoman şi Comşa ratează bune ocazii de a deschide scorul, lucru pe care îl face un min. 17 Popa II, cină trăgind prin surprindere, face inutilă intervenţia lui Oană. Spre sfîrşîtul primei reprize (min. 35), Roman, speculind o bîlbîială a apărării, majorează scorul la 2—0, cu care iau sfîrşit primele 45 de minute. La reluare, sau mai bine zis în min. 67, la un contraatac, Roman trimite lui Dragoman, care prelungeşte până la Văcaru. Ultimul înscrie pentru a treia oară în poarta lui Oană: 30. La numai un minut, Crişan reduce din handicap: 31, pentru ca la puţin după aceea, acelaşi Crişan să stabilească scorul întîlnirii: 3—2. Pe scurt, acesta ar fi, să spunem, filmul jocului. Deşi au părăsit învinşi terenul, metalurgiştii din Oraşul Stalin s-au mişcat mai bine in cimp, au iniţiat acţiuni mai închegate, arătînd cu acest prilej o mai bună legătură intre compartimente. Progresul s-a prezentat sub aşteptări şi comportarea aceasta este cu atit mai puţin scuzabilă, cu cit aici activează cunoscuţii Moldovan, Dragoman şi maestrul sportului, Roman. De fapt, dacă înaintaşii oaspeţi erau mai puţin pripiţi in faţa porţii, iar Ursu ar fi înscris in min. 37 lovitura de la 11 m„ scorul putea să fie altul. In orice caz am asistat la un meci dinamic, disputat şi într-o perfectă notă de sportivitate, ceea ce este o notă bună pentru ambele formaţii. In plus, s a jucat atletic, în sensul bun al cuvîntului, bărbăteşte, fără a se recurge la durităţi. Consemnină comportarea frumoasă a echipei „Tractorul nu diminuăm meritele localnicilor, care au reuşit să înscrie de mai multe ori, deci să-şi asigure victoria şi încă două puncte in clasament. C. VICTOR şi C. MUSTAŢA coresp. CAMPIONATELE REGIONAL u • Fotbal • Handbal Duminică au avut loc primele întreceri — mai este nevoie să spunem cit de aşteptate erau? — din cadrul campionatului regional de fotbal. îmbucurător este faptul că echipele au arătat o bună pregătire fizică, au fost puţine abateri de la disciplină, iar înaintările şi-au făcut datoria, înscriind numeroase goluri. Pentru că veni vorba de aceasta, amintim meciul Voinţa Tîrnăveni— Textila Mediaş, unde victoria a revenit gazdelor cu 6—1 (4—0). După cum ne relata corespondentul nostru Ioan Hasasiu, întilnirea a fost disputată şi victoria gazdelorasigurată de Oniga, care a înscris în min. 10, 12, 15 şi 80, Veliciu şi Bocs, este pe deplin meritată. La Mediaş, peste 700 de spectatori au asistat la întilnirea Vitrometan — Electroprecizie Săcele, în care victoria a revenit primilor cu 2-0 (2-0) prin golurile înscrise de Lörincz şi Kovács. Tomescu, corespondentul nostru din Mediaş, consemna faptul că după pauză, localnicii, mulţumiţi de rezultat, n-au mai insistat, meciul devenind astfel mai puţin interesant. In Oraşul Stalin, după ce încă în primele minute „Politehnica“ deschide scorul, meciul dintre aceasta şi C.F.R- Sighişoara, ia sfîrşit cu victoria oaspeţilor 4-1 (0-1). La Făgăraş, arbitrul I. Palade a condus corect întilnirea dintre echipa locală şi Record Mediaş, neavînd preamulte situaţii dificile de rezolvatIniţiativa a fost totdeauna de partea gazdelor, care au întrecut fără drept de apel pe fotbaliştii de la Record Mediaş cu 5-0, prin golurile înscrise de Palfi (2), Lupeanu, Pufescu şi Popa Din echipa făgărăşană s-a remarcat în mod deosebit, după cum ne informa corespondentul nostru V. Lazăr, Dungu, Pufescu şi tinerii Lupeanu şi Năftăilă Celelalte rezultate : Măgura Codlei—Metrom Oraşul Stalin 0-0; I A.S. Oraşul Stalin—Victoria Copşa Mică 5-1. CAMPIONATUL REGIONAL DE HANDBAL Golghetera etapei: Măgura Codlei, care a dispus cu 13-4 (8-2) de Victoria Copşa Mică Alte rezultate: Recolta Hălchiu—H C. Ghimbav 10-8 (44), Stăruinţa Mediaş—Partizanul Roşu Oraşul Stalin 8-9, Flamura Roşie Agnita—Victoria Sighişoara 15 4 (7-1) şi C.S.A. Oraşul Stalin—Progresul I.M S. Sibiu 11-7 (5-1). Clasamentele le vom publica într-unul din numerele viitoare ale ziarului nostru.