Drum Nou, iulie 1958 (Anul 15, nr. 4208-4234)

1958-07-01 / nr. 4208

Pag.t. IN CLIŞEU: O scenă din impresionantul film sovietic „Căpitanul bătrinei carapace"*, care rulează la cinematograful „Maxim Gorki“ din Oraşul Stalin -------------------------------- * *--------------------------------- Numărul de ordine — Cine urmează vă rog ? Patru clienţi, pretendenţi ai scaunului turnant se ridică in picioare. — Poftiţi, poftiţi, domnul Popescu... îndeamnă frizerul amabil pe un ,,domn Popescu“ care abia a intrat. Favorizat, acesta zîmbeşte promiţător şi se aşează. Cei care au aşteptat n-au decit să mai aştepte... Astfel de practici necinstite, întilnite la unitatea nr. 1 de frizerie a cooperativei „Igiena“ din Orașul Stalin, din nefericire sunt general găsibile în mai toate frizeriile. Publicul cere insistent să se elibereze numere de ordine când sunt mai mult de 3 oameni care aşteaptă. Şi totuşi la frizeria nr. 1 aşteaptă cite 10—12 fără număr, iar frizerii şi alţii profită. E bine să se dea curs dorinţei publicului pentru a se respecta ordinea şi pentru a nu se încuraja servilismul şi necinstea printre cooperatorii „Igienei“. D. D. Gazeta de perete îşi trăieşte viaţa Colectivul gazetei de perete Şasiu de la secţia 530 a uzinelor „Steagul Roşu“ şi-a îmbunătăţit mult activitatea în ultimul timp. Printre realizări putem sublinia faptul că s-a construit o frumoasă gazetă, că au fost aleşi în colectiv oameni cu dragoste de muncă printre care şi maistrul Petre Avram, responsabilul gazetei. De asemenea ediţiile au început să se schimbe cu regularitate şi articolele au început să-şi găsească o mai mare eficacitate în rîndul muncitorilor din secţia 530. O ENIGMĂ: Unde este întrecerea socialistă de la fabrica „Partizanul Roşu11 ? (Urmare din pag. la) — Ce obiective urmăriţi în întrecere ? — Toate obiectivele. — Care ? — Sunt la sindicat. în secţia pregătirea ţesătoriei, am stat de vorbă cu tov. Bolovan Octavian, maistru de schimb. Aici, s-a renunţat pe luna aceasta de a se mai urmări realizările muncitoarelor în fiecare zi. Am întîlnit un schimb, afişat la un panou lingă biroul maistrului, angajamentul brigăzii U. T. M. nr. 5, care chema la întrecere brigăzile nr. 3 şi 4 U T. M. pe luna iunie, cu următoarele angajamente . Lichidarea lipsurilor nemotivate, întîrzierile de la serviciu, achitarea cotizaţiilor, întărirea disciplinei in muncă, reducerea deşeurilor (cu cît ?) şi altele de acest gen. — De ce nu aţi ajutat brigada să formuleze angajamente concrete ? Zimbind, maistrul Îmi spune cu o voce domoală : — Sunt fete tinere, nu trebuie descurajate. — Cu atît mai mult, trebuie ajutate. — Pentru ele sunt destul de concrete. Să le Îndeplinească p-astea. — Bine, dar, a veni regulat la serviciu, a nu întârzia, a fi disciplinat, sunt obligații prevăzute în codul Muncii, iar plata cotizaţiilor este o elementară datorie statutară. — Aveţi dreptate, dar sunt fete tinere şi mai lipsesc. Nu era chip să-l lămuresc pe maistrul Bolovan despre caracterul formal al acestor angajamente şi despre necesitatea ca întrecerea să fie orientată spre depăşirea sarcinilor de plan, îmbunătăţirea calităţii, reducerea preţului de cost, reducerea deşeurilor şi din acestea sunt multe la fabrica „Partizanul Roşu“, creşterea productivităţii muncii, ridicarea calificării muncitoarelor tinere, etc Maistrul o ţinea morţiş la vorbă: „Sunt fete tinere şi basta. Nu trebuie descurajate“. A doua zi dimineaţa, am dat un telefon la comitetul de întreprindere al fabricii. Mi-a răspuns tovarăşa Ganciu Silvia, responsabilă cu evidenţa întrecerii pe linie administrativă. „ Tovarăşa Ganciu, text lifetele de la dumneavoastră şi-au luat angajamente în întrecere ? — Şi-au luat tovarăşe, şi-au luat, avem şi procese verbale. — Cine este responsabil cu munca de masă în producţie pe linie sindicală? — Zău că nu ştiu ! — Dar nu vă îrtîlniţi să discutaţi despre problema intrecerii ? — Nu. Nu ne-am întîlnit nicioadă. Dar dacă vreți să știți cine e, mă interesez imediat. ' După cîteva minute, sună telefonul: — Vă rog scrieți. O cheamă Tellman Maria. Și mai notaţi: eu le fac pe toate și ea nu face nimic. * — Se vede! ★ Un lucru este de mirare, cum de nu s a sesizat pînă acum de faptul că insecţii nu se cunoaşte norma de producţie, nu se cunosc angajamentele, că unele angajamente sunt formale şi că agitaţia vizuală se referă mai mult la munca culturală, iar despre producţie, nu suflă un cuvînt. Ce are de spus despre toate acestea tovarăşa Maria Pîrvulescu, preşedinta comitetului de întreprindere. DRUM NOU Cupa R. P. R. la fotbal STEAGUL ROŞU A IEŞIT DIN CURSA . . . Prin însuşi înţelesul lor de dispută, competiţiile sportive, de o mai mică sau mai mare anvergură, dau aproape întotdeauna un cîştigător. Despre acesta se spune că a fost mai bun, mai temeinic pregătit şi în consecinţă a învins pe merit (se ştie doar că nu hazardul te duce la victorie). Pierind însă de la o asemenea premiză, am cîntări greşit echilibrul de forţe ce a caracterizat jocul de duminică dintre Steagul Roşu Oraşul Stalin şi Ştiinţa Timişoara. Ultimii au învins, după cum aţi auzit probabil la transmisiunea radiofonică, cu 3-2 după ce la pauză Ştiinţa conducea cu 2-0. Este foarte adevărat că fotbalul se joacă pe goluri, după cum la atletism întîietatea se dispută pe secunde sau metri, iar voleiul şi tenisul pe puncte. Axioma asta în meciul de duminică au înţeles-o mai bine — dar şi mai repede — studenţii, care au şi înscris prin Cădariu de trei ori, în timp ce stegarii s-au convins ceva mai tîrziu de acest adevăr, dar tardiv pentru a-şi mai putea asigura victoria şi deci calificarea în finala cupei. Scorul, desigur, nemulţumeşte pe suporterii şi mai ales pe aceia care erau prezenţi în tribunele stadionului „Republicii“ veniţi special din Oraşul Stalin. Ultimii s-au convins că echipa lor favorită nu a fost cu nimic inferioară formaţiei timişorene, iar victoria putea să fie foarte bine de partea metalurgiştilor care au avut nenumărate ocazii clare ca lumina zilei, dar pe care David tomul ăsta vrea probabil să-şi dribleze şi umbra, nu numai adversarii), Campo, Proca şi Haşoti, le-au ratat de-a dreptul copilăreşte. Aceasta ar fi o explicaţie a înfingerii, dar nu singura, înaintaşii s-au făcut vinovaţi de un joc individualist şi au păcătuit prin aceea că au tras foarte puţin la poarta lui Enăchescu şi nu din poziţiile favorabile care şi le creau la capătul unor curse de-a lungul şi de-a latul terenului, sau din acelea în care îi punea linia de mijlocaşi şi in special Hidişan. La un moment dat, cînd Ştiinţa se apăra supra-numeric, formind un adevărat zid în faţa porţii, spre nedumerirea nu numai a semnatarului acestor rînduri, extremele în loc să desfacă jocul, au trecut în centrul terenului, dublînd intern, înghesuind astfel cu totul neinspirat jocul pe o suprafaţă foarte mică de teren, improprie străpungerii apărării ermetice a studenţilor. In asemenea situaţie de bună seamă nu se putea face mai mult. O asemenea tactică a convenit de minune studenţilor, deoarece în acest fel înaintarea stegarilor a fost anihilată pentru o bună perioadă de timp. Cert este că în echipă s-a simţit lipsa lui Fusulan (operat de curînd)şi a stoperului Marinescu (nerestabilit complet), care ar fi dat un plus de agresivitate echipei, mai ales în momentele psihologice, cînd se părea că vor egala şi eventual lua conducerea pe care a înlocuit fără succes Ciripoi şi respectiv Zaharia, ultimului putîndu-i chiar imputa două din cele trei goluri, cînd neţinîndu-şi locul, l-a scăpat de sub supraveghere pe Cădariu care a înscris nestingherit. Steagul Roşu a sorbit duminică din cupa amară a infrîngerii, lucru la care nu ne-am fi aşteptat, mai ales că la studenţi lipseau Ciosescu, Brinzei, portarul Fuchs şi Gîrleanu, oameni de bază ai formaţiei timişorene. Infrîngerea stegarilor e o urmare a faptului că aceştia nu au luptat ca în alte daţi cu convingerea şi elanul cu care ne obişnuiseră. Cunoscînd întreaga fizionomie a meciului, putem afirma că Steagul Roşu a pierdut meciul şi nu că studenţii l-au cîştigat. S-ar părea un paradox, dar nimeni nu credea că în urma dominării insistente din repriza secundă metalurgiştii nu-şi vor adjudeca victoria, mai ales în urma celor două goluri înscrise de Szigeti și Divid, lipsind astfel echipa de o mult așteptată calificare în finala cupei. C. V. Ofiţerescu şi Bularca campioni republicani După 3 zile de concurs, duminică a luat sfîrşit campionatul republican de lupte clasice unde doi dintre luptătorii de la „Steagul Roşu“, Ofiţerescu şi Bularca, după o comportare foarte bună au ocupat primul loc, devenind astfel campioni republicani la categ. 52 și respectiv 73 kg. ♦»* „Chimia“ Făgăraş, campioană regională de fotbal Cu jocurile de duminică au luat sfîrşit întrecerile din cadrul campionatului regional de fotbal. Etapa de duminică, deşi calmă în aparenţă, deoarece nu a adus modificări in clasament, a dat totuşi loc unor întreceri dârze, în care jucătorii s-au străduit să obţină rezultate cât mai valoroase. Aşa se explică victoria la scor realizată de Metrom Oraşul Stalin şi Locomotiva Sighişoara şi mai ales succesul obţinut de Victoria Copşa Mică asupra câştigătoarei campionatului regional , Chimia Făgăraş. De altfel, victoria jucătorilor din Copşa Mică nu este întâmplătoare, aceasta menţinindu-se de-a lungul întregului campionat între primele echipe. Iată rezultatele etapei: Victoria Copşa Mică—Chimia Făgăraş 2-0 (1-0). A înscris Ursu în min. 17 şi 69. Locomotiva Sighişoara—Voinţa Tîrnăveni 6-1 (3-0). Au marcat Dumitrescu şi Moldovan Oiţe 2, Bladoti, Baer şi Benkö (autogol); Textila Mediaş—Electroprecizie Săcele 4-0 (2-0) ; Metrom — Politehnica 7-0 (3-0) ; Record Mediaş — Măgura Codlea 0-3; Vitrometan Mediaş—Independenţa Sibiu 0-3 ; Celuloza Zărneşti—I.A.S. Oraşul Stalin 4-1 (2-1). ★ Astă-seară are loc şedinţa de omologare a rezultatelor jocurilor din cadrul campionatului regional. Clasamentul definitiv 11 vom publica într-unul din numerele noastre viitoare. Baschet Politehnica-Medicina Iaşi 74-53 (38-23) Fără prea multe emoţii, studenţii din Oraşul Stalin au obţinut o meritată şi categorică victorie. Chiar de la început ei atacă puternic şi reuşesc să conducă cu un avans de 20 puncte, ca urmare a unui joc complet bazat pe acţiuni din combinaţii bine construite de Papuc şi Gh. Marcu. Punctele localnicilor au fost înscrise de: Spridon 26, Frantz 19, Cristea 11, Gh. Marcu 11, Papuc 5 și Teutsah 2. TR. BRENER, coresp. Nr. 4*08 Progresul Bucureşti a dispus de C. S. Oradea Confirmînd valoarea arătată în ultimele întîlniri, Progresul Bucureşti a reuşit să treacă duminică şi de C.S. Oradea, in cadrul semifinalei Cupei R.P.R., meciul desfăşurîndu-se pe Stadionul Tractorul din Oraşul Stalin. Scorul cu care a luat sfîrşit partida:4—0 (1—0) ne scuteşte de comentarii prea multe, deoarece de-a lungul Întregului joc, bucureştenii au avut iniţiative, reuşind să concretizeze de patru ori prin Matianu (min. 59 şi 89), Oaidă min. 29 şi Ozon min. 46 Sub aspect tehnic, întâlnirea nu s-a ridicat la nivelul scontat, în special datorită orădenilor, care au fost net depăşiţi de bucureşteni, ultimii utilizind cu succes schimbul de locuri, în care s-au încadrat perfect Mateianu, Ozon şi Smărăndescu. După o repriză cînd au avut ceva „sclipiri“ şi au ratat câteva situaţii clare prin Ferenezi şi Niculescu, orădenii nu mai pot face faţă ritmului impus de jucătorii de la Progresul, cărora golul din min. 46 înscris de Ozon le dă aripi. De fapt repriza secundă aparţine echipei Progresul Bucureşti, care prin victoria obţinută s-a calificat în finala Cupei P.R. în deschiderea acestui joc, spectatorii au urmărit evoluţia a două formaţii de categoria C. Torpedo-Titanic Bucureşti, unde victoria a revenit oaspeţilor cu 2-0 (1-0), după o partidă de un slab nivel tehnic, în care, totuşi, ambele echipe au luptat cu ardoare pentru obţinerea celor două puncte. Victoria bucureştenilor le netezeşte acestora „drumul“ spre categoria B. C. GRUIA, coresp. ★ GAZ METAN MEDIAŞ - TRACTORUL ORAŞUL STALIN 1-0 (0-0) Jocul de categoria B dintre Gaz Metan Mediaş şi Tractorul Oraşul Stalin desfăşurat la Tîrnăveni a atras un numeros public, care a urmărit o partidă disputată cu numeroase faze de gol. Medieşenii, mai insistenţi, au reuşit să concretizeze una din aceste ocazii prin Oancea în min. 55, asigurînduşi o victorie foarte necesară, după ce înainte rataseră de mai multe ori prin Staudt şi Binder. Ocazii de gol au avut, şi oaspeţii dar Zăinescu, pus de câteva ori în poziţie de şut n-a reuşit să concretizeze. I. HASASIU, coresp. — O — Progresul Sibiu — Ştiinţa Cluj 2-3 (1—2) Peste 10 000 de spectatori din Cluj, Hunedoara şi din Sibiu au urmărit întrecerea, decisivă pentru studenţi, dintre Progresul Sibiu şi Ştiinţa Cluj Jocul a fost foarte frumos. Studenţii au practicat un fotbal frumos, cîştigînd mai uşor decit arată scorul. Aceasta datorită formei slabe manifestate de unii jucători sibieni (Dragoman, Geamănu, Popa, Belaşcu, Georgescu), primii trei dedindu-se la brutalităţi care au făcut să scadă din spectacolul oferit de studenţi. Singurii care au muncit de la Progresul Sibiu au fost: Văcaru, portarul Popa, apoi Bratu, Frunzescu şi Ene III, dar care n-au putut împiedica atacul clujean. Punctele partidei au fost marcate de Belaşcu şi Geamănu pentru Progresul, Petru Emil, Moldovan şi Crişan pentru Ştiinţa Cluj. C. MUSTAŢA, coresp.