Drum Nou, ianuarie 1959 (Anul 16, nr. 4364-4388)

1959-01-03 / nr. 4364

Pag- *• DRUM NOU Oamenii mumii i Uimea nemin an petretiit mulim rectificatorului Onisie La familia Cinitec, rîsete şi voie bună se auzeau în stradă. Peste tot cintec şi voie bună. Rectificatorul Onisie Emanoil din sectorul bloc motor al uzinelor „Steagul Roşu” petrece reve-„ Bucuroşi, bucuroşi ..La mulţi ani”. Uite cine veni să ne sorcovească: ziariştii! Masa era încărcată cu toate bunătăţile. In jurul ei familia lăcătuşului Mihai Sommer viaţa celor doi fruntaşi de la uzinele „Steagul Roşu”. — Anul care-l încheiem peste citeva minute a fost bogat pentru noi. Dacă respectăm filele calendarului atunci de unsprezece zile am trecut pragul anului viitor, pentru că la acea dată noi am îndeplinit sarcina de plan la producţia globală — spunea zîmbind strungarul Sommer. Discuţiile continuă despre succesele lor în îmbunătăţirea calităţii camionului. Faţă de anul 1957 greutatea de camion s-a redus cu 50 kg., iar prin buna gospodărire ametalului şi reducerea adaosului de prelucrare, consumul specific pe camion a scăzut cu 288 kg. Incepînd din anul acesta, camioanele cu inscripţia „Fabricat în R.P R.“ străbat şoselele altor ţări. Pînă în ziua de 31 decembrie au luat drumul exportului multe camioane. Azi s-a expediat ultimul lot, aşa că ne-am respectat sarcina la export — Numai sarcina de export a fost respectată? — Nu, nu. Văd că nu înteţi la curent cu toate noutăţile din uzină — răspunde repede tov. Sommer. Cu ziua care s-a încheiat azi am dat peste planul anual 20 de autocamioane. — Ăştia de la montaj general ştiu toata — intră în discuţie soţia gazdei. Dar să închinăm pentru anul care vine. — Venind vorba despre anul viitor, ce gînduri şi planuri aveţi ? — Producţia de autocamioane va creşte Cu 36 la sută faţă de realizările lui *58. Calitatea bună a camionului a făcut ca sarcina de plan la export să crească cu 200 la sută. Sarcinile sunt pe deplin realizabile. Prin introducerea tehnicii noi, folosirea rezervelor interne, noi și-n anul viitor ne vom strădui să răspundem cu noi succese chemării partidului, îmi declară lăcătuşul Sommer. TH. MICLEA Ironul în familie. Cînd am in din sectorul montaj general, trat în casă veselia era în toi. Amîndoi sint vechi prieteni. — Bucuroşi de oaspeţi ? Am aflat multe din munca şi IN CLIŞEU: Familia rectificatorului Onisie Emanoil. La mulţi anii Primul tren cu suprafonaj din anul 1959 A md 1958 muncitorii ceferişti de la Depoul Timiş-Triaj din Oraşul Stalin l-au încheiat la 19 decembrie, cînd au îndeplinit sarcinile planului anual. Bilanţul încheiat a fost deosebit de bogat. Preţul de cost a fost redus cu 1.677.000 lei iar economiile de combustibil convenţional se ridică la 4.637.320 lei. În ultima noapte a anului, în saloanele restaurantului „Postăvarul“ muncitorii de la Depoul C.F.R. Timiş-Triaj şi-au petrecut tradiţionalul revelion. Printre cei prezenţi se aflau fruntaşi în producţie, oameni încercaţi în muncă, ca Nicolae Căpăţînă, mecanic de locomotivă, Vasile Caraion strungar, Nicolae Moraru tehnician, I. Dascălu şef de tură, Attrel Popa inginer de la serviciul de mişcare, Gheorghe Baton şeful depoului, Gheorghe Pavel fochist şi mulţi alţii. Bucuriile vieţii şi succesele muncii ■vr ceferiştii le-au dovedit şi cu aprilej. Muzica populară interprets orchestra depoului, dansul, •a şi nelipsitele răvaşe pre’«* tov. ftheorghe Mînăsti'elii pe cei 450 de noapte. ărbătorind încă un an pfhi de succese, muncitorii ceferişti au păşit în noul an ciocnind paharele cu vin, urîndu-şi tradiţionalul „LA MULŢI ANII” hotărîţi să lupte pentru pace, sănătate, prosperitate, pentru înfăptuirea măreţelor sarcini ce se desprind din expunerea făcută de tovarăşul Gheorghe Gheorghiu-Dej la şedinţa Plenară a C. C. al P.M.R. din anul trecut. Inchinînd paharul, mecanicul de locomotivă C-tin Nrentescu s-a angajat să economisească în acest an 300 tone combustibil convenţional, iar mecanicul de locomotivă I. Roman, să economisească 5 la sută combustibil convenţional şi să prelungească cu 15 la sută viaţa locomotivei. Angajamente sporite şi-au luat şi mecanicul de locomotivă Nicolae Căpăţînă, fochistul Gheorghe Paraschiv, şeful de tură I. Dascălu şi mulţi alţii. Printre oaspeţi, la revelionul ceferiştilor au participat activişti ai comitetelor regional şi orăşenesc de partid. Dar în timp ce unii ciocneau paharele cu vin şi îşi făceau strări de bine, în gara Oraşului Stalin au s®sit primele trenuri din Direcţia Arad, Sibiu, Tg. Mureş şi Cluj. Aici munca continuă fără nici o întrerupere. Anul nou a fost preluat din mers. Brigada formată din tovarăşii Marin Enescu, Marin Vereguţă mecanici, Gheorghe Ienăşel şi I. Maier, fochişti, au condus primul tren de supratonaj din 1959 cu o încărcătură de 1300 tone. S P. SITOV Mecanicul de locomotivă Baba Vasie primeşte primul ordin de circulaţie în anul 1959. -V O surpriză plăcută de la casele vecine se fac auzite tradiţionalele mugete de buhai, pocnete de bice, sunete de tălăngi. Nerăbdători în aşteptarea oaspeţilor, pensionarul Balint Vereş, nu-şi mai găseşte astîmpăr. Numără pentru a nu ştiu cita oară tacimurile de pe masă, paharele, scaunele. Oare vor fi destule? Apoi ba se amestecă în treburile femeilor din bucătărie, ba stă la geam şi trage adine fumul în piept, muţind ţigara spre colţul gurii. La numai cîteva ore după inserare, la locuinţa bătrînului Vereş, s-au adunat pe rind peste 30 de persoane, printre care comuniştii Ion Miţicuş, Vereş Coloman, Vereş Adalbert, utemiştii Adrian Vaida, Gligor Medieşan, Hancu Olimpiu, al căror nume sunt nelipsite de pe panourile fruntaşilor în producţie. Majoritatea celor prezenţi, legaţi între ei prin rudenie, sunt de meserie sticlari şi lucrează în secţia hută a fabricii „Vitrometan“ din Mediaş. Ei au venit împreună cu familiile lor să petreacă laolaltă noaptea revelionului, încheierea unui bilanţ bogat în producţie. Pe bună dreptate ei se mîndresc că fabrica lor a reuşit să realizeze cu 45 de zile înainte de termen sarcinile de plan pe 1958. In miez de noapte, după ce crainicul de la radio vesti înnoirea anului o plăcută surpriză cuprinse pe meseni. Doi tineri s-au deters să păşească împreună in viaţă. Şi, în acel moment tînăra Iolanda, cea de a şasea şi ultima fiică a bătrînului Vereş s-a logodit cu tînărul sticlar Hancu Olimpiu. O nouă familie de sticlari se înjghebează. Prilej de noi felicitări, noi urări şi ciocniri de pahare. Din cînd în cînd, prinşi în hore şi în sîrbe, cei peste treizeci de oaspeţi săltau sprinteni în ritmul muzicii sau fredonau în cor diferite cîntece populare. Nici bătrînul Vereş nu se lăsa mai prejos. Ţopăia întocmai ca piticul Barbă-cot la nunta Zamfirei. Acum, cînd în casa lui se găseau toate fiicele, toţi ginerii şi nepoţii, toţi fraţii şi o parte din prietenii cei mai apropiaţi, este greu de redat mulţumirea şi bucuria ce sălăşluia în inima acestui bătrîn. El nu-şi mai aminteşte să fi găzduit vreodată o petrecere atît de plină de mari bucurii. N. NICOLAU Intre tinerii sighişoreni is unim anii in In noaptea anului nou, şi-au dat întîlnire în sala casei de cultură „Ciprian Porumbescu” din Sighişoara, tinerii U. T. M.-işti pentru ca împreună să treacă pragul anului nou cu cîntece, jocuri şi veselie. Nu e uşor a descrie atmosfera entuziastă, veselia, cîntecele, recitările, momentele vesele ce te făceau să simţi din plin bucuria acestor clipe. Ora 24... Clinchet de pahare pline, felicitări, urări pornite din adîncul inimilor. îndrăgostiţii se privesc în ochi cu multă duioşie, urîndu-şi îndeplinirea dorinţelor şi fericire. Urări pentru noi succese au fost adresate şi strungarului fruntaş Umpeanu Teodor de la fabrica „Nicovala” şi faianţerei Török Margareta pentru tot mai multe succese în ’59 şi...tinerilor colectivişti din Archita şi Laslea pentru o viaţă tot mai fericită, pentru sporirea producţiilor la hectar. — Ce vă doriţi în noul an — tinere strungar Bîrsan Emil, tinere lă'cătuş Bichiş Cornel sau voi, fetelor din Dumbrăveni? Răspunsurile lor erau aproape aceieaşi: să muncească cu însufleţire, cu energie tinerească pentru înflorirea patriei noastre dragi, să depună toată capacitatea lor creatoare pentru traducerea în viaţă a măreţelor sarcini pe care partidul şi guvernul Ie pune în faţa tineretului pentru întărirea şi consolidarea celei mai scumpe comori a omenirii pacea. C. FOCIUC CU VOIE BUNĂ ŞI VESELIE Când s-au urit de bună voie In gospodăria colectivă, harnicii colectivişti din Oraşul Stalin au dat gospodăriei lor numele de „Viaţă nouă“. Şi-ntr-adevăr viaţa ţăranilor muncitori, romîni, maghiari şi germani unită în marea familie s-a schimbat cu totul. Pentru ei a început o viaţă nouă, îmbelşugată. In anul ce a trecut colectiviştii au obţinut 2.085 kg. de unu de toamnă la hectar, 2.045 kg. orz la hectar, 25.000 kg. cartofi la hectar, 21.000 kg. sfeclă de zahăr la ha. etc. Valoarea zilei-muncă s-a ridicat la peste 57 lei. Cu asemenea realizări au păşit colectiviştii din Oraşul Stalin în noul an. Cu voie bună şi veselie au petrecut colectiviştii de la gospodăria „Viaţă nouă” revelionul. De pildă la familia colectivistei Ioana Pater veselia este în toi. Din vorbă în vorbă harnica colectivistă ne-a destăinuit că, dînsa sărbătoreşte două evenimente importante: încheierea anului 1958 cu multe succese şi primirea ei în rîndul membrilor de partid. — Primirea mea în partid — a spus Ioana Pater — este un imbold să muncesc şi mai bine pentru înflorirea gospodăriei noastre şi prin aceasta, la o aprovizionare mai bună a oamenilor muncii de la orașe cu produse agro-alimentare. Așa cum o cunoaștem pe tov. Ioana Pater nu încape îndoială că munca ei va fi încununată de noi succese. Am poposit apoi la colectivistul Ioan Tupa pe care l-am găsit în mijlocul familiei pe lingă o masă bogata. — Datorită sprijinului părintesc al partidului şi în urma muncii colectiviştilor — a spus Ion Ţupa — viaţa noastră devine pe zi ce trece tot mai frumoasă şi mai îmbelşugată. Sunt nespus de fericit că pot petrece revelionul în casa mea proprie, pe care am terminat-o anul acesta. Dar nu numai colectivistul loan Ţupa şi-a petrecut revelionul în casă nouă. Mai sînt mulţi alţii ca loan Drăghici, Hîrjău Ioana, Elena Negulici, etc. care la fel au întîmpinat anul nou In casele nou construite. însufleţiţi de succesele obţinute, colectiviştii din gospodăria colectivă „Viaţă nouă”, sînt hotărîţi să traducă în viaţă hotărîrile Plenarei C.C. al P.M.R. din noiembrie 1958. Astfel printre altele ei şi-au propus să mărească suprafaţa cultivată cu sfeclă de zahăr şi în acelaşi timp să realizeze 25.000 kg. sfeclă de zahăr la hectar. Noi le urăm acestor colectivişti harnici ,,La mulţi ani“! 1. MATEI Triumful vieţii Multe şi diferite sînt bucuriile pe care le stîrneşte noul an! Peste tot au loc pregătiri febrile, fiecare vrea să-l întîmpine cu casa-mbelşugată, cu planul de producţie depăşit, cu hambarele pline, cu realizări deosebite pe plan obştesc şi cu surprize în viaţa de familie. La maternitatea din Oraşul Stalin nu s-a schimbat nimic. Aici domneşte aceeaşi linişte solemnă, aceeaşi curăţenie strălucitoare, aceeaşi aşteptare încordată dătătoare de speranţe. Aici nu se vor ciocni pahare cu vin, nu vor izbucni cascade vesele de rîs, nu se va dansa, nu se vor spune toasturi. Anul 1958 a marcat scăderea mortalităţii infantile, a morbidităţii, acordarea unei asistenţe medicale conforme cu actualele cuceriri ale ştiinţei în slujba umanităţii. Anul 1959 va aduce condiţii şi mai bune. întreg spitalul va fi recondiţionat începînd de la sala de operaţii şi sala de naştere, pînă la faianţarea coridoarelor. Se vor introduce noi metode tot mai eficace de sterilizare, de tratament, de pregătire a viitoarelor mame pentru o naştere tot mai uşoară. Celor peste 2000 naşteri fericite ce au avut loc aici în anul 1958, le vor urma alte mii. Anul nou aici e marcat prin triumful vieţii. La ora două noaptea, doctorul de gardă Zoltan Tana a fost chemat la căpătîiul Severei Duminică, soţia şoferului Duminică de la uzinele „Steagul Roşu”. A început lupta pentru viaţă la 5 dimineaţa. Aşteptarea Ie-a fost răsplătită cu bucurie. Familia şoferului Duminică s-a mărit cu încă un omuleţ. S-a născut încă un om, micuţa Gabriela, o fetiţă dolofană de toată frumuseţea. Anul 1959 la maternitatea din Oraşul Stalin a început cu bine! A. CAPTANAT