Drum Nou, mai 1959 (Anul 16, nr. 4465-4489)

1959-05-03 / nr. 4465

O Pag. *. DRUM WOUT Mitingul şi demonstraţia entuziastă a oamenilor muncii din Oraşul Stalin (Urmare din pagina l-a prim-secretar al Comitetului regional U.T.M. Stalin, Gheorghe Bădoi, membru al Biroului Comitetului regional de partid, Aranici Pavel, Gheorghe Năstase, Mihail Schuster, Al Tripşa, membri supleanţi ai Biroului Comitetului regional Stalin al P.M.R., Pavel Moldovan, preşedintele Comitetului executiv al sfatului popular orăşenesc. In tribună iau de asemeni loc activişti de partid şi de stat, ilegalişti, muncitori fruntaşi în producţie din diferite întreprinderi ale oraşului, începe mitingul. Fanfara intonează Imnul de Stat al R.P.R. Mitingul este deschis de tov. Gheorghe Ţirea, vicepreşedinte al Consiliului sindical regional, care dă cuvîntul apoi tovarăşului Vulcu Miron, secretar al Comitetului regional Stalin al P.M.R. Vorbitorul arată importanţa zilei de 1 Mai, trecind în revistă succesele oamenilor muncii din oraşul şi regiunea noastră obţinute in cinstea acestei sărbători. Cuvîntarea tovarăşului Vulcu Miron a fost ascultată cu un viu interes de miile de oameni ai muncii adunaţi in Piaţa 23 August şi subliniată in repetate rinduri de ovaţii puternice pentru Partidul Muncitoresc Romin, pentru întregul lagăr al socialismului in frunte cu Uniunea sovietică, pentru pace între popoare. In încheierea mitingului tovarăşul Alexandru Tripşa, ■membru supleant al Biroului Comitetului regional de partid a dat citire telegramei oamenilor muncii din Oraşul şi regiunea Stalin, adresată Comitetului Central al P.M.R., tovarăşului Gheorghe Gheorghiu- Dej, cu prilejul zilei de 1 Mai, Ziua solidarităţii internaţionale a oamenilor muncii. Cuvîntarea tovarăşului Miron Vulcu, secretar al Comitetului regional Stalin al P.M.R. (Urmare din pag. 1-a) Cu mari succese în construcţia socialismului întîmpină ziua de 1 Mai şi popoarele ţărilor de democraţie populară. Avîntul rapid şi puternic în dezvoltarea acestor ţări, este rodul relaţiilor frăţeşti de colaborare, al ajutorului multilateral pe care-l primesc din partea Uniunii Sovietice. Tovarăşi, un contrast izbitor cu avîntul economic al ţărilor socialiste, lumea capitalistă măcinată de contradicţii de neîmpăcat prezintă an de an un tablou tot mai întunecat Producţia industrială, în majoritatea ţărilor capitaliste, continuă să scadă. Plaga şomajului, cu întregul ei şir de suferinţe de nedescris, foametea şi mizeria maselor, creşte neîncetat. In S.U.A. numărul şomerilor totali a crescut la aproape 5 milioane de oameni, iar al şomerilor parţiali la peste 2 milioane şi jumătate. De la un capăt la altul, lumea capitalistă este zguduită de puternice lupte greviste pentru condiţii mai bune de trai, împotriva exploatării şi asupririi capitaliste. In fruntea luptei maselor populare pentru interesele lor vitale, pentru pace, democraţie şi socialism, se află neînfricatele partide comuniste şi muncitoreşti revoluţionare. Cu ocazia sărbătorii de 1 Mai, oamenii muncii din ţara noastră îşi exprimă încă odată solidaritatea frăţească cu lupta proletariatului din ţările capitaliste, cu lupta popoarelor oprimate care se ridică pentru sfărîmarea lanţurilor robiei coloniale, împotriva imperialismului, pentru independenţă naţională şi progres social. Tovarăşi, Tradiţionala zi a solidarităţii internaţionale a oamenilor muzicii o sărbătorim şi în acest an sub semnul luptei pentru apărarea păcii şi securităţii popoarelor. Creşte mînia popoarelor împotriva forţelor imperialiste, care pun la cale un război atomic. Popoarele lumii nu vor război. Ele cer să înceteze imediat şi pentru totdeauna experienţele cu armele nucleare şi să pună capăt politicii „războiului rece” alimentată de cercurile imperialiste agresive în frunte cu cele din S.U.A. In prezent, în urma iniţiativelor de pace luate de Uniunea Sovietică şi celelalte state socialiste, aprobate şi sprijinite de toate popoarele lumii, se creează noi posibilităţi pentru reglementarea pe calea tratativelor a problemelor internaţionale, şi în mod deosebit problema încheierii Tratatului de pace cu Germania şi normalizarea situaţiei în Berlinul occidental. Perspectiva excluderii războiului mondial din viaţa societăţii omeneşti înainte de victoria deplina a socialismului In lume, descrisă de Congresul al XXI-lea al P.C.U.S., dă tuturor popoarelor o uriaşă încredere în forţele lor şi le mobilizează în lupta activă pentru apărarea păcii. Tovarăşi, Poporul muncitor din ţara noastră, liber şi stăpîn pe munca sa, sărbătoreşte ziua de 1 Mai din acest an trecind în revistă succesele dobîndite în construcţia socialistă, în ridicarea nivelului său de trai. Intr-un timp scurt, elanul patriotic şi eroismul în muncă al poporului, condus de partid, a transformat vechea Romînie înrobită şi înapoiată — într-un stat socialist industrial-agrar înaintat. Producţia noastră industrială este astăzi de peste patru ori mai mare decit în 1938. împreună cu întregul popor, oamenii muncii din regiunea noastră au întîmpinat marea sărbătoare a zilei de 1 Mai printr-un nou şi puternic avînt constructiv pentrutraducerea în viaţă a sarcinilor izvorîte din hotărîrile Plenarei G.G. al P.M.R. din noiembrie 1958 şi din hotărîrea Conferinţei organizaţiei regionale de partid. Planul producţiei globale pe primul trimestru al anului a fost realizat în proporţie de 102 la sută, productivitatea muncii a crescut cu 4,3 la sută faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. In toate întreprinderile din regiune se desfăşoară o puternică mişcare de masă cu scopul de a da patriei cît mai multe economii. Din angajamentul de 160.000. 000 lei luat pe regiune s-a realizat în primul trimestru al anului peste 40.000.000 lei. In fruntea luptei pentru economii se află colectivele de muncitori, ingineri și tehnicieni din Uzinele de tractoare, care au realizat peste 4.000. 000 lei economii, uzinele „Steagul Roşu” cu peste 3.000.000, fabrica „11 Iunie" Cisnădie şi uzina „Strungul” 1.000.000 lei, Rafinăria nr. 9, Combinatul chimic nr. 1 Făgăraş şi altele. Comitetul regional de partid felicită călduros toate colectivele de muncitori, tehnicieni, ingineri şi funcţionari din fabricile şi uzinele regiunii noastre, care au întîmpinat ziua de 1 Mai cu realizarea angajamentelor luate în întrecerea socialistă. Cu acest prilej, Comitetul regional de partid cheamă pe toţi oamenii muncii din întreprinderile regiunii Stalin, să desfăşoare tot mai larg întrecerea socialistă pentru îndeplinirea înainte de termen a planului de producţie, pentru a da patriei produse mai multe şi mai ieftine, chezăşie sigură a creşterii nivelului de trai al celor ce muncesc. Tovarăşi, Anul acesta oamenii muncii de pe ogoarele patriei noastre întîmpină ziua de 1 Mai sub semnul unor mari şi profunde transformări ce au avut loc în viaţa satelor. Peste 63 la sută din suprafaţa agricolă a ţării aparţine sectorului socialist al agriculturii. In regiunea noastră sectorul socialist al agriculturii s-a dezvoltat şi cuprinde 74,72 la sută din suprafaţa agricolă a regiunii, din care sectorul cooperatist 55 la sută. Raioanele Agnita, Sighişoara, Tîrnăveni, sunt complet cooperativizate, iar în raioanele Rupea, Mediaş, şi în celelalte, tot mai mulţi ţărani muncitori se îndreaptă spre unităţile socialist-cooperatiste. Oamenii muncii de pe ogoarele regiunii au raportat cu bucurie că în cinstea zilei de 1 Mai au terminat însămînţările de primăvară la toate culturile. Felicităm pe toţi oamenii muncii din agricultura regiunii noastre pentru succesele obţinute în întărirea şi consolidarea sectorului socialist al agricol ţură şi în terminarea la timp a muncilor agricole de primăvară. Comitetul regional de partid cheamă ţărănimea muncitoare, mecanizatorii din G.A.S. şi S.M.T. să desfăşoare o muncă rodnică pentru executarea în bune condiţiuni a tuturor muncilor agricole în vederea obţinerii unor recolte bogate, să întărească şi să consolideze necontenit unităţile socialiste din agricultură. Tovarăşi, Sub conducerea partidului, intelectualitatea noastră a obţinut succese remarcabile pe calea înfloririi culturii, artei şi ştiinţei. Cu prilejul zilei de 1 Mai, Comitetul regional de partid adresează un salut călduros oamenilor muncii intelectuali din regiunea noastră şi-şi exprimă convingerea că vor lupta cu perseverenţă pentru ca ştiinţa şi tehnica, învăţămîntul de toate gradele, arta şi cultura să slujească tot mai bine cauza poporului, a socialismului şi păcii. Tovarăşi, Realizările obţinute de poporul român înfrăţit cu naţionalităţile conlocuitoare, sub conducerea înţeleaptă a partidului, în dezvoltarea economiei şi culturii patriei noastre socialiste au dus la creşterea continuă a nivelului de trai al celor ce muncesc Invingînd greutăţile inerente care se ivesc în perioada trecerii d la capitalism la socialism, viaţa oamenilor muncii se schimbă zi de zi. Numai pentru construcţii de locuinţe s-a acordat în anul 1959 suma de un miliard lei. In oraşul şi regiunea noastră se vor da în folosinţă, în cursul acestui an, 885 de apartamente, cu peste 300 mai multe decît în anul 1968. Tovarăşi, Sărbătorind pentru a 15-a oară ziua de 1 Mai, în condiţii de libertate, sub imboldul unor mari victorii pe calea construcţiei vieţii noi, poporul nostru este conştient că la baza tuturor succeselor sale stă faptul că are în fruntea sa un asemenea conducător încercat şi călit în lupte, cum este Partidul Muncitoresc Român, Comitetul său Central leninist în frunte cu tovarăşul Gheorghe Gheorghiu-Dej. Tovarăşi, In această glorioasă zi, cind oamenii muncii din toate ţările trec în revistă forţele lor de clasă, poporul român este mîndru că alături de Uniunea Sovietică, alături de China populară şi de celelalte ţâri socialiste, păşeşte umăr la umăr în marea noastră familie, făurind noua societate, sub marele steag spre care se îndreaptă nădejdile şi aspiraţiile întregii omeniri înaintate, steagul marxism-leninismului. TRAIASCA 1 MAI, ZIUA SOLIDARITĂŢII INTERNAŢIONALE A CELOR CE MUNCESC, ZIUA FRĂŢIEI MUNCITORILOR DIN TOATE TARILEI TRAIASCA BASTIONUL INVINCIBIL AL PĂCII ŞI SECURITĂŢII POPOARELOR, PUTERNICUL LAGAR SOCIALIST IN FRUNTE CU UNIUNEA SOVIETICA! SUB STEAGUL BIRUITOR AL MARXISM-LENINISMULUI, SUB CONDUCEREA PARTIDULUI MUNCITORESC ROMÂN, ÎNAINTE SPRE VICTORIA SOCIALISMULUI IN SCUMPA NOASTRA PATRIEI Nr. 4465 Cuvîntarea tovarăşului ^hecrglic «A.g*®sf©î la mitingul de 1 Mai (Urmare din pagina I-a) şi vom trece la o nouă etaipă, etapa desăvîrşirii construcţiei socialismului în ţara noastră. In munca şi lupta pentru construirea socialismului s-a cimentat tot mai mult unitatea moral-politică a oamenilor muncii, strîns uniţi în jurul partidului şi guvernului, se consolidează alianţa dintre clasa muncitoare şi ţărănimea muncitoare, frăţia de nezdruncinat dintre poporul român şi naţionalităţile conlocuitoare. TOVARĂŞI: Sărbătorim anuil acesta ziua de 1 Mai sub semnul unor noi şi mari biruinţe ale nemuritoarelor idei ale comunismului, care luminează calea spre progres a întregii omeniri, cale pe care păşesc cu fermitate şi însufleţire toate ţările lagărului socialist, în frunte cu Uniunea Sovietică. Poporul sovietic întîmpină ziua de 1 Mai prin noi şi strălucite succese în toate domeniile de activitate, printr-un mare avînt în lupta pentru realizarea grandiosului plan septenal. In anii apropiaţi Uniunea Sovietică va deţine primul loc din lume atît în ce priveşte volumul producţiei industriale, cît şi în ce priveşte bunăstarea poporului. Ţările lagărului socialist, întărind continuu unitatea lor indestructibilă, relaţiile lor de colaborare şi intr-ajutorare frăţească, se dezvoltă într-un ritm nemaicunoscut în istorie. In anul 1965 ţările lagărului socialist vor produce mai mul de jumătate din întreaga producţie mondială şi vor asigura oamenilor muncii o viaţă tot mai îmbelşugată şi mai fericită, demonstrând în modul cel mai convingător superioritatea sistemului socialist faţă de cel capitalist şi inevitabilitatea victoriei depline a socialismului în întrecerea paşnică cu capitalismul. Ne bucurăm din toată inima de marile realizări ale gloriosului popor sovietic, ale poporului chinez şi ale tuturor celorlalte popoare din familia ţărilor socialiste, dorindu-le noi succese în lupta pentru construirea socialismului şi comunismului, pentru pace şi colaborare între popoare. TOVARĂŞI, Ziua de 1 Mai este întîmpinătă de oamenii muncii din ţările capitaliste, coloniale şi dependente în plină luptă împotriva exploatării şi asupririi, pentru drepturi sociale, economice şi libertăţi democratice, pentru independenţă naţională şi pace. Oamenii muncii din aceste ţări îşi manifestă cu tot mai multă putere hotărîrea de a acţiona uniţi împotriva politicii cercurilor reacţionare, care aruncă pe umerii maselor largi populare toate consecinţele crizei economice, precum şi uriaşa povară a cheltuielilor militare. Oamenii muncii din ţările capitalului îşi dau tot mai bine seama că numai in condiţiile socialismului, care desfiinţează exploatarea omului de către om, poate să fie asigurat dreptul la muncă şi odihnă, numai în socialism pot fi lichidate mizeria, şomajul şi celelalte plăgi de nevindecat ale capitalismului. Ne exprimăm solidaritatea noastră internaţionalistă cu clasa muncitoare şi ceilalţi oameni ai muncii din ţările capitaliste, care în frunte cu partidele comuniste şi muncitoreşti luptă pentru o viaţă mai bună, pentru pace, democraţie şi socialism. Trimitem salutul nostru frăţesc oamenilor muncii din ţările coloniale, dependente ca şi din cele de curînd eliberate, care luptă cu abnegaţie pentru libertate şi independenţă naţonală. TOVARĂŞI, Ziua de 1 Mai o sărbătorim anul acesta în condiţiile avintuirii forţelor păcii şi progresului, care acţionează cu hotărîre împotriva politicii „războiului rece" promovată de cercurile imperialiste internaţionale. Politica externă a Uniunii Sovietice şi a celorlalte ţări ale lagărului socialist, îndreptată spre apărarea păcii şi promovarea coexistenţei paşnice între popoare, se bucură de sprijinul şi aprobarea celor mai largi cercuri ale opiniei publice din întreaga lume. Rezolvarea prin tratative a tuturor problemelor internaţionale litigioase, relaţii de prietenie şi colaborare intre state — aceasta este voinţa clasei muncitoare, dorinţă arzătoare a tuturor popoarelor iubitoare de pace. Forţele păcii şi progresului de pretutindeni cer ca apropiata conferinţă a miniştrilor Afacerilor Externe şi conferinţa şefilor de guverne ai statelor din Est şi Vest să aducă o contribuţie reală la consolidarea păcii între popoare. Poporul nostru muncitor sprijină cu toată hotărîrea politica Partidului Muncitoresc Român şi a guvernului Republicii Populare Romîne, care militează pentru rezolvarea tuturor problemelor internaţionale în spiritul principiilor coexistenţei paşnice, se pronunţă pentru oprirea imediată, generală şi pentru totdeauna a experienţelor cu arme nucleare, pentru încheierea Tratatului de pace cu Germania şi lichidarea regimului de ocupaţie în Berlinul occidental, pentru pacea şi securitatea popoarelor din Europa şi din întreaga lume. TOVARĂŞI, Anul acesta, de 1 Mai, înflăcărată chemare „Proletari din toate ţările uniţi-vă!“, răsună deosebit de puternic în inimile oamenilor muncii de pretutindeni însufleţiţi de succesele ţărilor lagărului socialist. Razele strălucitoare ale comunismului pătrund din ce în ce mai puternic în toate colţurile pămîntului. Nimic nu poate stăvili lumina lui, aşa cum soarele nu poate fi împiedicat să răsară. Sub steagul nemuritoarelor idei ale marxism-leninismului, sub conducerea partidului, înainte spre victoria deplină a socialismului în scumpa noastră patrie, Republica Populară Romînă! Trăiască 1 Mai, Ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc în lupta pentru pace, democraţie şi socialism! Trăiască lagărul socialist în frunte cu Uniunea Sovietică, bastionul de neînvins al păcii și socialismului! Trăiască pacea între popoare! Prin faţa tribunelor trece carul alegoric al uzinelor „Strungul" din Oraşul Stalin