Drum Nou, iulie 1959 (Anul 16, nr. 4515-4541)

1959-07-01 / nr. 4515

Pag. 2. DRUM NOV Să asigurăm populaţiei o deservire civilizată! Raid - anchetă în cîteva unităţi comerciale din Oraşul Stalin Creşterea necontenită a nivelului de trai al celor ce muncesc, ca expresie a grijii partidului faţă de oamenii muncii, a dus la sporirea continuă a volumului de mărfuri alimentare şi industriale desfăcute populaţiei. Pentru a satisface nevoile mereu crescînde ale consumatorilor, numărul unităţilor de desfacere s-amărit lună de lună, iar îpersonalul acestor unităţi, educat într-un spirit, nou, socialist, luptă pentru deservirea cit mai corectă a cumpărătorilor. In Oraşul Stalin, puternic centru industrial, au fost deschise in ultimii ani noi unităţi comerciale pe lingă cele existente, dintre care multe specializate, care satisfac din plin exigenţele populaţiei. Numai în acest an a fost deschis un centru de desfacere a produselor lactate, un magazin alimentar pe strada C. Lacea, alte două unităţi pe str. Republicii, specializate în desfacerea plinii şi a produselor din carne, un magazin cu autodeservire, etc. Pentru a cunoaşte mai îndeaproape felul cum sînt deserviţi cumpărătorii în unităţile comerciale de stat, redacţia ziarului „Drum nou“, împreună cu Inspecţia comercială de stat a regiunii Stalin, a organizat un raid-anchetă, al cărui rezultat îl publicăm mai jos. Unităţi comerciale Intrînd în magazinul „Alimentara“ unitatea nr. 27 din piaţa 30 Decembrie, cumpărătorul rămîne plăcut impresionat de la prima vedere. Mărfurile sînt frumos expuse în rafturi şi atrag atenţia consumatorilor, iar curăţenia domneşte peste tot. Vînzătoarele îmbrăcate în halate albe, curate şi îndeosebitov. Ana Bădiţoiu şi Viorica Drăgoi, au o atitudine corectă, civilizată faţă de cumpărători. Ele sunt adevărate exemple în acest sens. Aşezarea atrăgătoare a mărfurilor în rafturi şi vitrine, comportarea personalului, face ca afluenţa cumpărătorilor să fie tot mai mare, (magazinul funcţionează în două schimburi) ceea ce a dus la depăşirea planului pînă în ziua de 17 iunie cu peste 3.000 lei. Datorită grijii celor Unităţi slab Dacă magazinul „Alimentara“ unitatea nr. 27 din piaţa „30 Decembrie“ poate servi ca exemplu privind curăţenia şi expunerea mărfurilor, nu acelaşi lucru se poate afirma despre „Alimentara“ nr. 186, responsabil Nicolae Marcu, care se află vizavi de unitatea nr. 27. La acest magazin, începând chiar cu vitrina şi continuînd cu interiorul, se observă un slab interes faţă de curăţenie şi prezentarea mărfurilor, acestea fiind mai mult aruncate în rafturi. Colectivul nu dă dovadă de prea mult spirit gospodăresc. Acest lucru reiese şi din faptul că borcanele cu dulceţuri şi compoturi precum şi mărfurile din vitrină în ziua de 17 iunie au fost pline de praf, iar interiorul magazinului prezenta un aspect contrar normelor igienice. O altă deficienţă s-a constatat la acest magazin şi la completarea bonurilor. Contrar dispoziţiunilor în vigoare în bonuri se trecea numai valorile mărfurilor cumpărate nu şi cantitatea lor, ceea ce îngreunează efectuarea unui control privind mărfurile vîndute și cele aflate în stoc. Așa stînd lucrurile nu este de mirare că unitatea nr. 186 nu-şi poate îndeplini planul. ... omul se poate aştepta la surprize. Cu toate acestea vînzătoarea Galina Dumasca de la O. C. L. Aprozar, unitatea nr. 24 din strada Comuna din Paris nr. 2 (gestionar Marin Vlădoaia) nu s-a gîndit că surpriza va veni ca din senin. — Un kilogram și jumătate de salată, vă rog — se adresă o gospodină vînzătoarei. Aceasta cîntărește grăbită salata. — Un moment, interveni controlul. Recîntărind salata surpriza nu s-a lăsat aşteptată. Cantitatea de salată cîntărită avea un minus de 40 de grame. Şi asta numai la o singură cântărire! Dar cite asemenea cîntăriri nu s-au făcut într-o zi şi cite kilograme de mărfuri nu s-au adunat pe cale model de deservire doi responsabili (Alexandru Buckfink şi Ioan Munteanu), magazinul este întotdeauna bine aprovizionat, iar păstrarea mărfurilor se face în cele mai bune condiţiuni. O altă unitate mult căutată de cumpărători este magazinul „Alimentara“ nr. 16 din Bulevardul Voroşilov. Magazinul este aprovizionat tot timpul cu cele necesare, iar colectivul depune o muncă sîrguincioasă pentru deservirea exemplară a consumatorilor, fapt ce a făcut ca sarcinile de plan să fie depășite în fiecare lună. De pildă, în luna mai s-au desfăcut mărfuri în valoare de 327.862 lei, cu 4.000 lei mai mult decit era sarcina de plan, iar pînă la jumătatea lunii iunie planul a fost depăşit cu 15.000 lei. gospodărire Unitatea nr. 26 Aprozar de pe Bulevardul Voroşilov este bine aprovizionată cu legume şi zarzavaturi. Dimineaţa gospodinele găsesc aici cartofi noi, mazăre, conopidă, varză, ceapă, salată şi alte verdeţuri necesare pregătirii unor mîncăruri gustoase, iar personalul magazinului (gestionar Ioan Oros şi vînzătoare Silvia Oros) serveşte în condiţiuni mulţumitoare cumpărătorii. Dacă aprovizionarea este bună, în schimb nu acelaşi lucru se poate spune despre curăţenie, aceasta lăsînd mult de dorit. In ziua raidului s-a constatat că nu se măturase în magazin, frunzele de varză şi alte resturi de zarzavaturi ce erau împrăştiate în toate colţurile dînd un aspect urît. De asemeni, magazia unităţii era plină de coşuri, lăzi şi ambalaje, cu resturi de zarzavaturi. (Aici o vină are şi conducerea O.C.L. Aprozar care nu controlează felul cum se ridică ambalajele de la unităţi), în unele locuri coşurile stau neridicate o săptămână şi chiar mai mult. Deoarece ambalajele nu se ridică la timp, zarzavaturile se aruncă în magazie unele peste altele și încinginduse devin nefolosibile, necinstită a căror valoare a intrat în buzunarul vînzătoarei. Verificîndu-se cele două cîntare din magazin, s-a constatat că sub talerul acestora erau atașate cite două monede a 50 bani. Vînzătoarea Galina Dumaşca nu se mulţumea numai cu Înşelarea cumpărătorilor, vînzind mărfurile cu lipsă la gramaj. Ea avea o atitudine necuviincioasă faţă de gospodine, adresîndu-le cuvinte urîte. Despre comportarea ei necuviincioasă vorbesc gospodinele din cartier, vorbeşte condica de reclamaţii unde sunt înscrise plângerile cetăţenilor impotriva ei. Tocmai pentru aceste fapte, îndepărtarea ei din comerţul nostru va fi o „surpriză“ mult aşteptată şi plăcută pentru consumatori. O „greşeală“ bănoasă După ce ţăranca Victoria Spiridon, membră a întovărăşirii din Stupini, în ziua de 17 iunie a vîndut în tîrg zarzavaturile aduse, a intrat în magazinul „Metalo-chimic“ unitatea nr. 168 din piaţa ,,30 Decembrie“ pentru a cumpăra, aşa cum spunea ea, cîteva căi pentru nepoţei. La cerere, a fost servită de gestionarul Gavrilă Kiss cu 16 căni, 14 bucăți de un sort, iar două de altă calitate, pretinzînd de la cumpărătoare drept contravaloarea mărfurilor, 52 lei. (La acest magazin eliberarea mărfurilor se face conform sistemului „boxă“, fără a completa bonuri de vânzare). Pînă aici toate au mers bine. Lucrurile s-au încurcat atunci, cînd controlul „curios“ din fire, a confruntat prețurile cu care au fost vîndute cănile, cu cele prevăzute în factură. Cu această ocazie s-a constatat că 14 căni au fost vîndute cu un suprapret de 1 leu la fiecare cană, adică în loc de 2 lei, aşa cum este prevăzut în factură vindea cănile cu 3 lei. Uzînd de această practică necinstită de a vinde mărfurile cu suprapreţ, gestionarul Gavrilă Kiss a vrut să-şi realizeze un cîştig nemeritat, înşelând în cazul de faţă pe Victoria Spiridon cu 14 lei, sumă care la intervenţia controlului a fost restituită cumpărătoarei. Fiind prins asupra faptului, gestionarul s-a „scuzat“ cu un ton foarte ridicat, spunînd că a „greşit“ socoteala. Această greşeală însă, aşa cum reiese şi din alte sezisări făcute la adresa lui, nu este prima şi nici neintenţionată. De data aceasta însă, intr-adevăr a „greşit socoteala“ pentru care va răspunde în faţa organelor competente. Concluzii Alături de colectivele de muncă din întreprinderi, rezultate frumoase au obţinut şi lucrătorii din cadrul comerţului nostru socialist, care pe zi ce trece îşi îmbunătăţesc activitatea lor, luptînd pentru o deservire cît mai civilizată a consumatorilor. Tot mai multe sînt acele unităţi care datorită bunei aprovizionări şi deserviri corecte au cîştigat stima şi mulţumirea cumpărătorilor. Din păcate însă se mai găsesc unii vânzători sau gestionari, aşa cum a reieşit şi cu ocazia raidului anchetă, care nesocotind regulile comerţului de tip nou, socialist, se dedau la acte necinstite, înşelând pe diferite căi publicul consumator. Asemenea elemente care nu fac cinste organizaţiilor comerciale în cadrul cărora activează, n-au ce căuta în comerţ. Conducerile organizaţiilor comerciale locale Alimentara, Aprozar şi Produse industriale, trebuie să analizeze cu toată seriozitatea cele semnalate şi să ia măsuri ca în viitor asemenea cazuri să nu se mai întîmple. Organizaţiile de bază P.M.R., comitetele de întreprindere, trebuie să desfăşoare o muncă politică şi educativă mai intensă în rîndul lucrătorilor din unităţile de desfacere, creînd o puternică opinie de masă împotriva acelora care încalcă legile şi dispoziţiunle în vigoare. RADU GLIED şi TH. MICLEA Cînd se cîntăresc şi banii... Nr. 4515 in m „năzdrăvani Multe se pot vorbi despre oamenii care obişnuiesc să se întreacă cu gluma. Unii ajung atit de departe incit devin adevăraţi năzdrăvani. Un asemenea om întilnim în zilele noastre la I.R.T.A., Autobaza Făgăraş. Pe acesta îl cheamă Ilie Pomileanu, cu toate că lumea îl cunoaşte cu alt nume. Unii îi zic „Mită“, alţii „Ţuică“. Cei mai mulţi îl strigă insă pe numele de „Scandalosu“. Cu cîteva zile în urmă, cînd încă avea funcţia de normator, el se recomanda drept inginer şef, ba chiar director. în noaptea de 13 spre 14 iunie Etie Pomileanu a luat o maşină fără nici o aprobare şi a plecat în interes personal în satul Hurez, comuna Beclean, în apropiere de Făgăraş. Aici, s-a recomandat director la I.R.T.A. Aflînd despre funcţia pe care o are, oamenii de aici l-au invitat la restaurant să petreacă cu ei. Cînd „năzdrăvanul“ a observat că se învîrte pămîntul sub picioare, iar sticlele cu ţuică de pe masă dansează, a început să facă scanndal. Pornind de la ceartă şi-a încheiat aventura cu bătaie. Aflînd despre ispri’uî.u, iui, con- Igăraş a luat tus.imis în faţa consiliu.. decată şi de a fi retrogradat din funcţie. Acum Ilie Pomirleanu obişnuieşte să se recomande „Neghină“. N-ar fi rău ca şi conducerea I.R.T.A. Oraşul Stalin să ia măsuri pentru ca această „neghină“ să fie îndepărtată cit mai grabnic din cadrul Autobazei Făgăraş. S. H. Program artîstîc pentru oamenii muncii aflaţi la odihnă O formaţie redusă a ansamblului artistic de la uzinele de tractoare „Ernst Thälmann“ a făut miercuri după amiază o plimbare turistică pe Valea Timişului şi pe valea Rîşnoavei. Ea s-a oprit cîteva ceasuri la sanatoriul din Predeal, unde a prezentat un foarte frumos program artistic în faţa oamenilor muncii aflaţi la odihnă. Orchestra, dansatorii şi soliştii vocali (în special Ştefan Croitoru, Natalia Cheaja, Aurelia Bohoci, Fiorin Berta şi Adela Solomon) au fost aplaudaţi cu deosebită căldură, semn al preţuirii de care se bucură azi harnicii constructori ai tractoarelor UTOS. Poetul Alexandru Andriţoiu, Laureat al premiului de stat, care se afla în sală, a mulţumit în numele publicului improvizând artiştilor amatori de la uzinele ,,,Ernst Thälmann“ o poezie din care spicuim: „Păstrăm lumina cîntecelor voastre Ca pe o neuitată amintire. Cît timp stă Tîmna-naltă-n zări albastre, Şi-mbie la severă nemurire. Vă mulţumim acum la fiecare Vouă a celor ce-aţi trimis în ţară Cohortele superbe de tractoare Să prevestească o nouă primăvară. Vă mulţumim, v^ fluturăm batiste La geamurile inimii — custele. Tractoarele — a"013"!*socialiste Drapele duc și cint6Ce 611 d®Tractoareie-au pornit în limea-ntreagă Ele vă duc azi f*TM3 pînă-n China Căci inimile țările*’ se .îeac ă în ritm cu libertat63 . lumina. Noi vă urăm ca-n fi?63^63n Să crească faima voas'J^ ntai mare Şi depăşind mult de'P^'tlplan Să fie-n orice clipă , „.. sărbătoare.“ Apoi artiştii amatori au mai făcut o oprire la cabana mis, după care s-au inapt!’31' la Oraşul Stalin, aducînd cu ei bucuria prilejuită de 0 plimbare utilă şi emoţionanţi’ D. DRAGAN. coresp. Rodnica activitate a unei biblioteci săteşti Biblioteca sătească din comuna Albeşti, raionul Sighişoara este dotată cu 1.880 volume. Tinara bibliotecară Valeria Munteanu desfăşoară o vie activitate, ea ţine in permanenţă legătura cu cititorii, recomandindu-le cărți după gustul fiecăruia. De la 1 ianuarie 1959 şi pină in prezent, această bibliotecă a difuzat 2.690 cărţi la un număr de 532 cititori faţă de 1.800 cărţi difuzate de vechea bibliotecară pe întreg anul 1958, la un număr de numai 330 cititori. Tot de la 1 ianuarie pînă astăzi, au fost organizate un număr de 68 manifestări de masă, 14 cercuri de citit şi 15 manifestări în cadrul concursului „Iubiţi cartea“. Printre locuitorii comunei care citesc cel mai mult se numără : Iosif Kocsis, ţăran întovărăşit, Elisei Ciulei, muncitor la C.F.R., Ioan Andrei, utemist, Aurelia Cioanta, pionieră, gemenii Gheorghe şi Zaharia Lupea, pionieri, Matei Mitrache şi alţii. Cărţile cele mai mult solicitate de cititori sunt: „Ferestre întunecate“ de Marin Preda; „Ciulinii Bărăganului“ de Panait Istrate; „Pe Donul liniştit“ de Mihail Şolohov; „Crăişorii“ de Jókai Mór; Speranţa“ de Ferenc Papp ; „Mitrea Cocor“ de Mihail Sadoveanu şi altele. Continuind să ducă o susţinută muncă de popularizare şi răspîndire a cărţii, tov. Valeria Munteanu bibliotecară, va contribui din plin la îmbogăţirea cunoştinţelor ţăranilor muncitori din comuna Albești, la ridicarea nivelului lor cultural și ideologic. NICOLAE GHIDIU, coresp.