Drum Nou, mai 1960 (Anul 17, nr. 4774-4798)

1960-05-03 / nr. 4774

196. PROLETARI DIN TOATE ŢĂRILE, UNIŢI-FAIS, tum nou ORGAN AL COMITETULUI REGIONAL RM.R.STALIN ŞI AL SFATULUI POPULAR REGIONAL ANUL XVII, Nr. 174 * MARŢI, 8 MAI 1960 * 4 PAGINI, 20 BANI BIBLIOTECA CENTRALĂ SIBIU Sub semnul unităţii de nezdruncinat dintre partid, guvern şi popor, oamenii muncii din oraşul şi regiunea Stalin şi-au manifestat cu prilejul demonstraţiei din ziua de 1 Mai dragostea şi ataşamentul neţărmurit faţă de Partidul Muncitoresc Român şi Comitetul său Central în frunte cu tovarăşul Gheorghe Gheorghiu-Dej, hotărîrea fermă de a lupta cu abnegaţie pentru înflorirea patriei, pentru victoria construirii socialismului. Ei au manifestat pentru întărirea unităţii şi prieteniei între ţările socialiste în frunte cu Uniunea Sovietică, pentru solidaritatea cu oamenii muncii de pretutindeni în lupta pentru pace, democrație și socialism. Grandioasa demonstraţie a oamenilor muncii cu prilejul feliei de 1 Mai. In Capitală Duminică dimineaţa a avut loc tradiţionala demonstraţie a oamenilor muncii din Capitală cu prilejul zilei de 1 Mai - Ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc. Piaţa Stalin, este dominată de portretele genialilor învăţători ai proletariatului mondial: Marx, Engels, Lenin. Deasupra tribunelor drapate în roşu şi străjuite de zeci de steaguri purpurii şi tricolore sunt înscrise chemări închinate măreţei zile: „Trăiască 1 Mai, Ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc!", „Trăiască şi înflorească scumpa noastră patrie, Republica Populară Romînă!“, „Slavă Partidului Muncitoresc Român, organizatorul şi inspiratorul victoriilor noastre!“, „Trăiască prietenia de nezdruncinat a poporului român cu popoarele Uniunii Sovietice şi cu popoarele celorlalte ţări ale lagărului socialist!“, „Trăiască pacea şi prietenia între popoare!“. Pe un mare glob pămîntesc este înscrisă pe fond roşu chemarea de luptă a clasei muncitoare internaţionale: „Proletari din toate ţările, uniţi-vă!“ în piaţă, în rînduri strînse, se află mii de muncitori din fabricile şi uzinele Capitalei, activişti ai organizaţiilor de partid, de stat şi obşteşti, militari, oameni de cultură, studenţi care participă la mitingul consacrat zilei de 1 Mai.Deasupra rîndurilor sunt ridicate pancarte cu chemări în cinstea marii sărbători a clasei muncitoare, mari panouri cu portretele lui Marx, Engels, Lenin şi portretul lui Stalin. Oamenii muncii poartă de asemenea portretele tovarăşului Gheorghe Gheorghiu-Dej şi ale celorlalţi membri ai Biroului Politic al C.C. al P.M.R., portretele lui N. S. Hruşciov şi ale altor conducători ai partidelor comuniste şi muncitoreşti frăţeşti. în tribune sunt prezenţi numeroşi invitaţi, membri ai C.C. al P.M.R., membri ai guvernului şi ai Prezidiului Marii Adunări Naţionale, conducători ai organizaţiilor de masă, numeroşi fruntaşi în muncă din întreprinderi şi instituţii, academicieni şi alţi oameni de ştiinţă, artă şi cultură, generali şi ofiţeri superiori, ziarişti români şi corespondenţi ai presei străine. în tribune se află, de asemenea, numeroşi oaspeţi veniţi să sărbătorească alături de poporul nostru ziua de 1 Mai, reprezentanţi ai sindicatelor din Algeria, R.P. Bulgaria, R. Cehoslovacă, R.P. Chineză, Cipru, Franţa, R.D. Germană, Iran, R.P.F. Iugoslavia, R.P. Polonă, R.P. Ungară, U.R.S.S. şi alţi oaspeţi de peste hotare, în tribuna rezervată corpului diplomatic iau loc şefi ai misiunilor diplomatice acreditaţi la Bucureşti şi alţi membri ai corpului diplomatic. La ora 9 oamenii muncii prezenţi în piaţă salută prin îndelungi ovaţii pe conducătorii partidului şi statului, în tribuna centrală iau loc tovarăşii: Gheorghe Gheorghiu-Dej, Chivu Stoica, Gheorghe Apostol, Emil Bodnăraş, Petre Borilă, Nicolae Ceauşescu, Alexandru Drăghici, Alexandru Moghioroş, Dumitru Coliu, Leonte Răutu, Leontin Sălăjan, Ştefan Voitec, Ion Gheorghe Maurer, Ianoş Fazekaş, Alexandru Bîrlădeanu, Gherasim Popa, Florian Dănălache. Marea fanfară militară intonează Imnul de Stat al R. P. Române. Mitingul este deschis de tovarăşul Florian Dănălache, membru al C.C. al P.M.R., prim secretar al Comitetului orăşenesc Bucureşti al P.M.R. Ia cuvîntul tovarăşul Nicolae Ceauşescu, membru al Biroului Politic al C.C. al P.M.R., secretar al C.C. al P.M.R. (Continuare în pag. 4-a) Cuvîntarea tovarăşului NICOLAE CEAUŞESCU membru al Biroului Politic al C.C. al P.M.R., secretar al C.C.al P.M.R. DRAGI TOVARĂŞI ŞI PRIETENI, STIMAŢI OASPEŢI DE PESTE HOTARE, Oamenii muncii din ţara noastră sărbătoresc în acest an 1 Mai, Ziua solidarităţii internaţionale a clasei muncitoare, minunata sărbătoare a primăverii, cu noi şi importante succese în dezvoltarea economiei naţionale, în ridicarea nivelului de trai material şi cultural al poporului. Cu prilejul acestei măreţe sărbători, Comitetul Central al Partidului Muncitoresc Român şi guvernul Republicii Populare Romîne transmit oamenilor muncii din capitala ţării, clasei muncitoare, ţărănimii muncitoare, intelectualilor, întregului popor muncitor un fierbinte salut tovărăşesc şi felicitări pentru succesele obţinute în munca de construire a socialismului în patria noastră. Salutăm din toată inima pe oaspeţii noştri, reprezentanţi ai oamenilor muncii din alte ţări, care participă împreună cu noi la sărbătorirea acestei mari zile de luptă a celor ce muncesc de pretutindeni. TOVARĂŞI, 1 Mai constituie de fiecare dată pentru noi un prilej de trecere în revistă a victoriilor obţinute de poporul muncitor pe drumul făuririi vieţii noi, socialiste în patria noastră. E bine să ne reamintim în această zi de sărbătoare de trecutul, nu prea îndepărtat, de exploatarea şi asuprirea cruntă în care trăiau clasa muncitoare, ţărănimea muncitoare, toţi oamenii muncii, în timpul regimului burghezo-moşieresc. In acele vremuri, Partidul Comunist, luptînd cu consecvenţă pentru înfăptuirea unităţii clasei muncitoare, pentru apărarea intereselor vitale, organiza de 1 Mai manifestaţii şi alte acţiuni de luptă unită a celor ce muncesc împotriva exploatării şi asupririi, pentru îmbunătăţirea condiţiilor de viaţă, pentru cucerirea drepturilor democratice, împotriva fascismului şi a războiului, pentru pace. Eliberarea de sub jugul fascist şi cucerirea puterii politice de către clasa muncitoare aliată cu ţărănimea muncitoare, a pus capăt pentru totdeauna întunecatului regim burghezo-moşieresc şi a deschis drum larg înfăptuirii celor mai vitale năzuinţe ale celor ce muncesc, pentru care şi-au dat viaţa mulţi dintre cei mai buni fii ai poporului român. Astăzi, poporul nostru muncitor sărbătoreşte 1 Mai cu mîndrie şi încredere în forţele sale. Sub conducerea Partidului Muncitoresc Romín, învingînd numeroasele obstacole şi greutăţi, el a străbătut intr-un timp relativ scurt un drum glorios, obţinînd victorii de însemnătate istorică în lichidarea exploatării omului de către om şi în opera de construire a orînduirii noi, socialiste. Economia naţională a patriei noastre a cunoscut un puternic avînt în anii puterii populare. In 1960 producţia globală industrială a ţării va fi de 5 ori mai mare decît cea din 1938. Sarcinile puse de Congresul al II-lea al Partidului cu privire la creşterea producţiei industriale se înfăptuiesc cu succes, iar la o seamă de produse de bază se realizează înainte de termen. Datorită aplicării cu fermitate a politicii leniniste a Partidului de industrializare socialistă a ţării pe baza dezvoltării cu precădere a industriei grele şi a pivotului ei, industria constructoare de maşini, a fost creată o puternică bază tehnică, care asigură progresul continuu al întregii economii naţionale. Luptînd pentru realizarea planului de stat pe 1960, oamenii muncii au şi obţinut primele succese importante, îndeplinind planul producţiei globale pe trimestrul I în proporţie de 104 la sută. Pe baza rezultatelor dobîndite în dezvoltarea economiei naţionale, au crescut an de an veniturile oamenilor muncii, iar în urma măsurilor luate de plenara Comitetului Central din iulie 1959, cu privire la creşterea salariilor, pensiilor şi reducerea preţurilor la o seamă de produse industriale, salariul real a crescut cu peste 30 la sută faţă de 1955, îndeplinindu-se şi depăşindu-se cu un an mai devreme sarcinile stabilite de Congresul al II-lea al partidului privind creşterea nivelului de trai al celor ce muncesc. Transformări de însemnătate istorică s-au petrecut şi în viaţa satelor. Ţărănimea noastră muncitoare merge cu hotărîre pe calea vieţii noi, socialiste. Peste 76 la sută din familiile ţăranilor muncitori s-au unit în gospodării colective şi întovărăşiri agricole, unităţile socialiste din (Continuare în pag. 2-a) irTTTTix»TTTTT«iggxTxxxxT«xixxxxxTxrxgx*xxxixxxrgTrrxxTTTTggg»*x*xrxYmni:xxxxTixxxxxrxra:«:tigSTTxgxgTra»ry-fl In oraşul şi regiunea Stalin 1, 5 In zilele marilor noastre sărbători, Oraşul Stalin îmbracă o strălucire cu totul deosebită ce i-o dăruieşte cu generozitate bucuria din inimile oamenilor. Straiele sărbătoreşti ale oraşului au în aceste dimineţi, un lirism plin de prospeţime. In această primă zi de mai, oraşul se înfăţişează cu veşmintele sale roşii şi tricolore, ale steagurilor şi lozincilor ce împodobesc clădirile ; cu contururile zvelte ale cvartalelor care se zidesc ca într-un poem inedit despre forţa de creaţie a unui popor fericit ; cu feţele optimiste ale miilor de oameni care construiesc liberi, o viaţă nouă, socialistă. Este 1 Mai şi o sărbătoare, în aceasta strălucitoare dimineaţă de primăvară itinerariile tuturor pot fi uşor ghicite, toate duc spre bulevardul Stalin, care trăieşte din nou momentele solemne ale marilor sărbători. Pe arterele principale zeci de mii de oameni ai muncii care vor participa la marea demonstraţie consacrată zilei de 1 Mai, poartă mii de drapele roşii şi tricolore, pancarte cu chemări în cinstea măreţei sărbători, portretele dascălilor proletariatului internaţional - Marx, Engels, Lenin, portretul lui I. V. Stalin, portretele tovarăşilor Gheorghe Gheorghiu-Dej, Chivu Stoica şi ale celorlalţi conducători iubiţi ai poporului nostru, portretele lui N. S. Hruşciov şi ale altor conducători ai partidelor comuniste şi muncitoreşti frăţeşti. ...Cu o zvîcnire de-abia simţită, zefirul înfioară cu aripile sale nevăzute, frunzişul verde şi bogat al bătrînilor castani ce străjuiesc bulevardul Stalin. Un stol de porumbei punctează cu alb văzduhul şi se topeşte grabnic peste acoperişurile ţuguiate, purtind către necuprinsele albăstrimii, solie de pace... în faţa tribunei centrale, un grup mare de fruntaşi în producţie din întreprinderile oraşului, purtînd drapele roşii şi tricolore, scandează lozinci în cinstea partidului, a prieteniei de nezdruncinat, dintre poporul român şi poporul sovietic, îşi exprimă solidaritatea internaţionalistă cu oamenii muncii din întreaga lume. Pe piepturile multora dintre ei strălucesc ordine şi medalii ale Republicii Populare Romîne. Pe bulevardul Stalin şi arterele înconjurătoare s-a adunat o mulţime imensă; mai sunt cîteva minute şi va începe mitingul de 1 Mai 1960. ... Ora 9. Primiţi cu aplauze puternice şi prelungi, cu ovaţii care exprimă dragostea şi ataşamentul neţărmurit faţă de gloriosul nostru partid, iau loc la tribuna din mijloc tovarăşii: Nicolae Marchian, primsecretar al Comitetului regional de partid Stalin, Gheorghe Drăgoi, Ilie Voinea, Ioan Mărcuş, Andrei Feher, secretari ai Comitetului regional al P.M.R. Stalin, Nicolae Iorga, Vasile Mihuţ, Ana Anghel, Gheorghe Rădoi, membri ai biroului Comitetului regional de partid, Pavel Aranici, Gheorghe Năstase, Mihai Schuster, Alexandru Tripşa, Ion Voina, membri supleanţi ai Biroului Comitetului regional al P.M.R. Stalin, Gheorghe Matei, prim-secretar al Comitetului regional U.T.M. Stalin, Gheorghe Munteanu președintele Consiliului sindical regional, Pavel Moldovan, preşedintele Comitetului executiv al Sfatului popular al Oraşului Stalin, colonel Virgil Mohuleţ, colonel Ion Nasea, Ilie Trandafirescu, Erou al Muncii Socialiste. In tribune se află de asemenea numeroşi invitaţi: muncitori fruntaşi în producţie şi inovatori, activişti, conducători ai organizaţiilor de masă şi obşteşti, militari, oameni de ştiinţă şi artă, etc. Răsună solemn Imnul de stat al R. P. Romine. Mitingul oamenilor muncii din Oraşul Stalin, consacrat Zilei de 1 Mai, Ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc, ziua frăţiei muncitorilor de pretutindeni, este deschis de tov. Vasile Mihuţ, prim-secretar al Comitetului orăşenesc Stalin al P.M.R. la apoi cuvintul tov. loan Mărcuş, secretar al Comitetului regional Stalin al P.M.R. Cuvîntarea este subliniată de urale şi ovaţii puternice pentru Partidul Muncitoresc Român şi Comitetul său Central leninist in frunte cu tovarăşul Gheorghe Gheorghiu-Dej, conducătorul de nădejde al poporului nostru muncitor pe drumul luminos al socialismului, pentru puternicul lagăr al socialismului în frunte cu Uniunea Sovietică, pentru solidaritatea internaţională a oamenilor muncii din toate ţările lumii, în lupta pentru pace şi prietenie între popoare, în aplauzele zecilor de mii de participanţi la marea demonstraţie, tov. Gheorghe Munteanu, preşedintele Consiliului sindical regional, dă citire telegramei adresate de oamenii muncii din Oraşul şi regiunea Stalin, Comitetulu.Central al Partidului Muncitoresc Român, tovarăşului Gheorghe Gheorghiu-Dej. Răsună acordurile unui marş. Miile de steaguri purpurii şi tricolore se ridică sus spre soarele strălucitor de primăvară, începe marea şi entuziasta demonstraţie a celor aproape 70.000 de oameni ai muncii din Oraşul Stalin cu prilejul marii sărbători de 1 Mai 1960. Cuvîntarea tov. IOAN MARCUŞ, secretar al Comitetului regional de partid Stalin DRAGI TOVARĂŞI ŞI TOVARĂŞE In această frumoasă zi de primăvară, împreună cu oamenii muncii din toate ţările lumii, sărbătorim tradiţionalul 1 Mai, Ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc, ziua frăţiei muncitorilor de pretutindeni. Cu prilejul acestei măreţe sărbători, tovarăşul Gheorghe Gheorghiu-Dej transmite călduroase felicitări şi urează noi succese în muncă oamenilor muncii din oraşul şi regiunea Stalin. Totodată, în numele comitetului regional de partid vă transmit un fierbinte salut şi vă felicit pentru realizările importante obţinute în cinstea zilei de 1 Mai. TOVARĂŞI: Anul acesta, măreaţa sărbătoare de 1 Mai are loc în condiţiile cînd muncitorii, ţăranii muncitori, intelectualitatea din ţara noastră întîmpină cu un nestăvilit entuziasm şi avînt creator în muncă cel de-alII-lea Congres al Partidului Muncitoresc Român, eveniment de uriaşă însemnătate în viaţa partidului şi a întregului popor. Profund convinşi că eroicul nostru partid conduce neabătut poporul pe calea făuririi unei vieţi fericite şi îmbelşugate, oamenii muncii îşi exprimă prin fapte măreţe ataşamentul şi dragostea neţărmurită faţă de partid, hotărîrea lor de a traduce în viaţă politica leninistă a partidului, înflăcărată chemare a celor 19 întreprinderi fruntaşe din ţară, de a întîmpina Congresul partidului cu realizări deosebite, a avut un puternic ecou în rîndurile oamenilor muncii din regiunea Stalin. Marea majoritate a întreprinderilor au răspuns cu însufleţire la această caldă chemare patriotică, angajîndu-se să realizeze în acest an economii peste plan la preţul de cost în valoare de peste 140.600.000 lei şi beneficii în valoare de peste 85.000.000 lei. Succesele obţinute în fabrici şi uzine, pe ogoare, în toate domeniile de activitate, ilustrează hotărîrea neclintită cu care oamenii muncii au trecut la îndeplinirea angajamentelor luate în cinstea Congresului partidului. In regiunea noastră planul producţiei globale pe primul trimestru al anului a fost realizat în proporţie de 104,2 la sută. Colectivele întreprinderilor din regiune au realizat economii peste plan la preţul de cost în valoare de 27.500.000 Iei, economisind 396,6 tone oţel, 41,3 tone lînă şi bumbac şi alte materii prime şi materiale. In fruntea luptei pentru produse de calitate şi mai ieftine se află harnicele colective din uzinele de tractoare „Ernst Thälmann", „Steagul Roşu", „Independenţa"-Sibiu, combinatul chimic „Karl Marx" - Tîrnăveni, Fabrica de zahăr Bod, Uzinele textile Gisnădie, Fabrica de geamuri Mediaş, Atelierele de automotoare C.F.R., „Partizanul Roşu" şi altele. Ca urmare a muncii politico-organizatorice desfăşurate de organele şi organizaţiile de partid, de organele de (Continuare în pag. 2-a) Către TELEDRAMĂ Comitetul Central al Partidului Muncitoresc Român Tovarăşului Gheorghe Gheorghiu-Dej Bucureşti Oamenii muncii din Oraşul Stalin, întruniţi Intr-un mare şi entuziast miting cu prilejul zilei de 1 Mai, Ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc, trimit Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Romin, un fierbinte salut şi îşi exprimă adinca lor recunoştinţă pentru fermitatea şi clarviziunea leninistă a partidului in conducerea luptei poporului muncitor pe drumul construirii socialismului în scumpa noastră patrie. Alături de întregul popor, strins uniţi în jurul puternicului nostru partid, al guvernului nostru, oamenii muncii din oraşul şi regiunea Stalin, romîni, maghiari şi germani, raportează cu mîndrie patriotică Comitetului Central că cinstesc ziua de 1 Mai cu noi şi importante realizări. Planul producţiei globale a industriei din regiune pe primul trimestru al acestui an, a fost îndeplinit în proporţie de 104,2 la sută. Colectivele întreprinderilor din regiunea Stalin, mo- bilizate de organizaţiile de partid, au realizat 27.500.000 lei eco- nomii peste plan la preţul de cost. In lupta pentru reducerea in consumurilor specifice au fost economisite 396,6 tone oţel, 41,3 ■, tone lînă şi bumbac, 1.731 m.p. piele şi altele. Au fost date în folosinţă noi obiective industriale importante printre care: complexul amoniac-îngrăşăminte din cadrul Combinatului chimic nr. 1, secţia de sculărie a uzinelor de tractoare „Ernst Thälmann“ şi altele. Hotărîţi să închine partidului şi celui de-al III-lea Congres al său cele mai frumoase realizări ale muncii lor, oamenii muncii din întreprinderile regiunii noastre au răspuns cu însufleţire la chemarea celor 19 întreprinderi fruntaşe din ţară, angajîndu-se să realizeze în anul acesta peste 140 milioane lei economii peste plan la preţul de cost şi să dea peste 85 milioane lei beneficii peste plan. Strîns uniţi în jurul Comitetului Central al Partidului Mun- I citoresc Român, în frunte cu iubitul nostru conducător, tova- Ji răşul Gheorghe Gheorghiu-Dej, conştienţi că cel de-al III-lea Congres al partidului va pune în faţa noastră, a întregului - popor, sarcini şi mai măreţe, ne angajăm să muncim cu toate puterile noastre pentru victoria deplină a socialismului în scumpa noastră patrie, Republica Populară Romînă. Trăiască 1 Mai, Ziua solidarităţii internaţionale a celor muncesc, ziua frăţiei muncitorilor de pretutindeni ! IN CLIŞEU : Aspecte de la măreaţa demonstraţie a oamenilor muncii din Oraşul Stalin cu prilejul zilei de 1 Mai. i 1